Məhəmməd Əmin Rəsulzadə
Nəşrin redaktorları:prof. Şamil
Vəliyev və elmi
işçiSamir Mirzəyevdir.
Əsərləri
Üçüncü cild (1915-1916)
Ön söz
Azərbaycan milli qurtuluş hərəkatının
ideoloqu və lideri, ilk həqiqi demokratik Xalq Cümhuriyyətimizin
banisi M.Ə.Rəsulzadənin zəngin ictimai-siyasi və ədəbi-bədii
publisistik irsinin I cildi (1903-1909) 1992-ci ildə, II cildi (1909-1914)
2001-ci ildə işıq üzü görmüşdür. İndi onun 1915-1916-cı illərdə
dövri mətbuatda dərc olunmuş əsərlərinin III
cildini oxuculara təqdim edirəm. Zənnimcə, 10 ildə təmənnasız
hazırladığım bu əsər Azərbaycan tarixi və
bütövlükdə I dünya müharibəsi
dövrü tarixi ilə maraqlananlar üçün
faydalı olacaqdır.
(Əvvəli
ötən şənbə saylarımızda)
Qurama
Ah, bir Allah bəndəsi
tapılmazmı ki, bu dövlətləri
barışdırsın? – deyə ah çəkənlər,
yəqin amerikalı Fordun başına bir sülh cəmiyyəti
yığıb da Avropaya gəldigini və bütün bitərəf
müharib dövlətlərin paytəxtlərini gəzmək
fikrində olduğunu oxuyunca sevinmişlər.
Əlbəttə,
bu sevinclərinin içində:
Ford kimdir?
Sualı da xatirlərinə
gəlmişdir.
Doğrudan da bu
Allahın rəhmli bəndəsi Ford kimdir?
Ford avtomobil taciridir, tacirimi?! Yəqin
oxucular arasında heyrət edənlər vardır.
Biz görmüşdük ki,
padşahları padşahlar barışdırar. Tacirin belə
işlərə nə münasibəti. Həm də nə
ağzı!
Deyə yəqin bəziləri bir tacir ilə
hasil olan barışıqdansa. Bu dünyanın qiyamətə
qədər müharibə halında olmasını istərlər.
Fəqət maraq edilməsin. Ford da
“padşah”dır. Avtomobil padşahı!
Avtomobil padşahı, baxmış ki, yox
yalnız avtomobil satıb da “avtomobil padşahı”
adını qazanmaq bir şey degil. Zaman öylə bir
zamandır ki, bir az maya ilə daha böyük ad qazanmaq olar.
Avtomobilçiliklə böyük ad
qazanmaq mümkün degil. Bir avtomobil yarışı
(skaçka) düzəltməkmi?
İmdi avtomobil yarışına baxan kim?
Top yarışı olsa, yenə ha!...
Forda nə var, pulu çox.
Papaq elə, sülhiyyun gəlsin.
Pul ver natiqlər konuşsun.
Çağır sovrancetlər yügürsün. Xərc elə,
yazıçılar tökülüşsün.
Hamısı hazır.
Ford təşkil elədigi sülh qafiləsi
ilə Amerikadan çıxdı.
Teleqraflar aləmə yayıldı.
Ford qafiləsi Stokholma gəldi.
Ford filankəslə görüşdü.
Birisi Forda belə dedi:
Hər kəs Forddan bəhsə
başladı.
Çünki Ford hər kəsin sevdigi bir
yola girmişdi.
Az qalmışdı ki, avtomobil
padşahı padşahların hamısından sevimli olsun.
Nədənsə iş dəgişdi.
Günün bir günündə sülh
heyəti baxdı gördü ki, Ford yoxdur.
Ford qaçmış.
Ford azarlamış – deyə teleqraflar təkrar
bütün iktari-aləmə guruldadı.
Yerlərindən – yurdlarından olmuş
sülh heyətinin əzaları qaldılar Stokholmun
küçələrində.
Axırı rəvayət edirlər ki, –
Amerika səfarəti pul tədarük etdi, bunları qoydu
baqaca, göndərdi gəldikləri yerə.
Fordun bu hərəkəti zənn etmiyək
ki, faidəsiz qaldı. Xeyr, Kopenhagen qəzetələrinə
gözəl bir mizah mövzusu verdi.
Ərəblinski başda olmaq üzrə
bir dəstə bakılı aktyorları Ford macəralarından
birini bir vəqt imdi İskandinaviya yarım cəzirəsində
heyran və sərgərdan qalan Amerika sülh heyətinin
gününə salmışdı.
Aktyorları yığıb Dərbəndəmi,
Dağıstanın hankı şəhərinə isə
aparıb pulları yığdıqdan sonra Qafqasiya Fordu
özü qeyb olmuşdu.
O zaman bundan bəhs edənlər:
Ah, müsəlmanın işi helə belədir
– diyordular.
Görünüyor ki, yalnız müsəlmanın
degil, Amerikanın da işi belə imiş.
Lap helə belə imiş!
Niş
“Açıq söz”, 20 dekabr 1915, ¹65
Blok və fraksiya məsələsi
Möhtərəm Sədri Əfəndinin
“Yulduz” vasitəsilə nəşr etmiş olduğu ilk məqaləyi-tənqidiyyəsi
ilə başlayan bu məsələ münaqişə
edildikcə başqa daha mühüm məsələlərin
çıxmasına səbəb oluyor.
Sədri Əfəndi fraksiyamıza fəzlə
xudpəsəndlik etdi, nahaq yerə bloka girmədi, bununla siyasi
bir xəta işlədi, iddiasında bulundu.
Məhəmməd Yusif cənabları buna
cavab olaraq fraksiya xudpəsəndlik və fəzlə izzəti-nəfs
iddiasında bulunmadı, bloka girmək istədi, fəqət
blokçular ona iltifat etmədilər. İfrat sollarla ifrat
sağlar kibi onun arzularını da barışılmaz bir
şey tələqqi etdilər – dedi.
Məhəmməd Yusif cənablarının
izahından “müsəlman fraksiyası bloka girmədi degil,
blok müsəlman fraksiyasını qəbul etmədi” keyfiyyəti
aşkar olur. həm həqiqətən də vaqe olan izah və
bəyanlarından burası aşkar görülüyor.
Blok dumadakı ən çox nüfuzlu
fraksiyaları bir yerə yığıb da qüvvətli bir
duma əksəriyyəti vücudə gətirmək, eyni
zamanda Dövlət şurasındakı əyanlardan da hissəsini
öz məramlarına şərik etmək niyyətilə
bittəbii daha mötədil bir proqram düzəltmək məcburiyyətində
qalmış, bir “etidal” xatirəsi üçün də
“kadet” firqəsi kibi müxalif firqəsi belə məsuliyyəti
– vüzəra kibi ən böyük əsasını fəda
etmişdir.
Müsəlman vəkilləri məlum
olduğu üzrə ayrı bir milli heyət təşkil
ediyorlar. Buna görə bloka girincə blokun kəndilərinə
bir şey verdigini bilməli idilər. Blok proqramında müsəlmanlar
üçün ciddi bir şey olmadığı şübhəsiz
ki, arkadaşlarımız Faiq Əfəndinin dedigi kibi, “layla”
degil, həqiqətdir. Bu həqiqəti blokçular müxtəlif
milli heyətlər naminə təklif olunan zərərsiz qətnamənin
də rədd etməsi ilə də isbat etmişlərdir.
Polyaklarla yəhudilər həqqində nədən
naşi və nə dərəcə blok proqramında birər
maddə vəz olunub da, onların bloka nə surətlə
daxil olduqları Məhəmməd Yusif cənablarının
məqaləsində əsbabi-mövcubəsi ilə bəyan
edilmişdir. Bu əsbabi-mövcubədən anlaşılan
odur ki, polyaklar həqqində blokun istədigini hökumət
özü elan etmişdir. Yəhudilərə gəlincə,
onlara gərək Rusiya və gərək bitərəf və
müttəfiq dövlət mətbuatındaki mövqelərinə
və bu vasitə ilə dünya əfkari-ümumiyyəsi
üzərindəki təsirlərinə qarşı adətən
bir “rüşvət” verilmişdir.
Polyaklardan başqa milli heyət naminə
“tərəqqipərvər blok” xaricində qalan yalnız
müsəlmanlar degil, bütün milli heyətlərdir. Yəhudilər
kadet firqəsinin əzası olmaq surətilə bloka daxil
olmuşlardır, yəhudi olmaq sifətilə degil.
Bu əsaslar nəzərdə tutulunca bənə
öylə gəliyor ki, müsəlman fraksiyasını “tərəqqipərvər
bloka” girmədigi üçün siyasi bir xəta işləməklə
ittiham etmək olmaz. Arada Məhəmməd Yusif Cəfərov
cənablarının bu mövzuda vermiş olduğu vəqəələri
çürüdəcək yeni vəqəələr
olmadıqca, başqa cür düşünməgə səbəb
də yoxdur.
Demək ki, müsəlman fraksiyası
“Duma tərəqqipərvər blok”una girməmişsə,
bunda kəndisi degil, dumadaki milli heyətlərin məzhəb
və milliyyət üzündən hasil olan qanuni və
hüquqi hüdud və təzyiqlərin
qaldırılmasını istəyən müttəhid və
şərikli təkliflərini rədd edən tərəqqipərvər
blok ərkanıdır.
Burası böylə.
Fəqət məsələ bununla
bitmiş olmuyor.
Yəhudilərin könüllərini almaq
üçün bir çox səbəblər mülahizə
edib də, surəti-zahir üçün də olsa, onlar həqqində
proqlamlarında bir maddə bulunduran blokçular bilxassə
Rusiya tərəqqipərvər məarifməndlərinin
partiyasını təşkil edən məşrutiyyun –
ammiyun (kadet) firqəsi nə üçün 25 milyonluq bir
kütlənin nümayəndələrinə onların
ehtiyac və əməllərinə qarşı laqeydlik,
etinasızlıq göstərsinlər?
Bunun qüsuri kimdə?
Sədri Əfəndi bu qüsuri fraksiyada
görüyor. Fraksiya hər bir fürsətdən istifadə
etməli, ehtiyaclarımızı söyləməlidir.
Söz söyləyəcək hər hanki bir kürsüdən
istifadə etməlidir.
Məhəmməd Yusif cənabları bu
ehtiyacların çox deyilib, yazıldığını,
keçmiş və indiki vəkillər tərəfindən
Düma kürsüsündən dəxi çox
çağrılıb – bağrıldığını, fəqət
nədənsə, bu sədaların unudulub getdigini, kimsənin
ona əhəmiyyət vermədigini söyləyir. Bunun da səbəbini
onda görüyor ki, bizdə müntəzəm bir surətdə
fraksiyaya kömək etmək, onunla dərdləşmək və
öz vəkillərilə “şirin-şirin
çalışmaq” həvəsi yoxdur. Başbilənlərimiz
atil və batildirlər, ancaq tənqidə yarıyor, müsbət
bir iş üçün çalışdıqları yoxdur.
Məbusun bu fikrilə Ömər Faiq Əfəndi
arkadaşımız iştirak etmiyor. O, tənqidi bizzat faidəli
görüyor, cəmaət arasıdakı həvəssizligi
də fraksiyanın, Duma üzvlərinin “müəddəratı
– milləti əllərində tutan böyük cəmaət
xadimlərinin” ruhsuzluqlarında, hərəkətsizliklərində
və fədakar olmadıqlarında arayır.
Bu xüsusda “Vəqt” rəfiqimiz də,
F.K. cənabları da bir növ Faiq Əfəndi ilə
iştirak etmiş oluyor.
F.K. cənabları da Duma
fraksiyasını hünərsizlikdə, sükutda, ətalət
və bəltalətdə görüyor, “tərəqqipərvər
blok”un təşkilindən 3-4 ay sonra o da fraksiyanın
özü degil, Məhəmməd Yusif cənabları naminə
onda da qəzetələrdə bir çox istezahlar nəşr
edildigindən sonra, vaqe olan bir izah nəticəsində bu kibi
böyük və tarixi vaqeədə millət vəkillərimizin
nə kibi bir mövqe və halda olduqlarını ögrənmiş
oluyoruz – diyor.
Şübhəsiz ki, müsəlman
ehtiyacat və əməllərini yazmaq, demək,
bağırmaq, çağırmaq vəqti keçməmişdir.
Çünki bu ehtiyaclar həqqində Məhəmməd
Yusif cənablarının mülahizəsinə rəğmən
deməliyiz ki, çox az yazılmış, çox az
deyilmiş, hətta o qədər az ki, özgələr
degil, özümüz də onları lazım olduğu kibi əzbərləməmişik.
Şübhəsiz ki, dumadaki vəkillərimiz 25 milyonluq
böyük bir millətin, hüquq və ixtiyarına təzyiq
olunmuş bir kütlənin nümayəndələrinə
yaraşar bir surətdə mövqelərini istifadə etməmişlər
və başqa əməlpərvər vəkillər kibi duma
səqfini titrədəcək atəşin nitqlərilə
bizə nisbət etinasız olan Rusiya əfkari – amməsinin
laqeydliyini pozmamışlardır.
Əlbəttə arabir yaşayan təqdir
və bilnisbə arzu və əməllərimizi oxşayan nitqlər
olmuşdur. Fəqət bunlar böyük millətimizin
böyük dərdlərinə nisbətən o qədər
kiçik, o qədər azdır ki, nə bizdə, nə də
sair vətəndaşlarımız üzərində silinməz
bir təsir icra edə bilmişdir
Şübhəsiz ki, məbusun vəzifəsi
həm əfkari – ammiyə, seçkiçilərinin əməl
və arzularına müməssil olmaq, həm də mənsub
olduğu millət və ya sinif arasında qüvvətli bir əfkari
– ammə təvəllüdü ilə ideallar tərbiyə
etməkdir. Bizim məbuslar birinci vəzifənin ifasında
olduca zəif, ikinci mənəvi vəzifələrinin
ifasında isə sıfra müqabildirlər.
Hər bir millət malik olduğu hökumətə
layiqdir – deyə məşhur bir söz vardır. Bu
sözü məbuslar həqqində daha səlahiyyətlə
söyləmək olar. Məbuslarımızın vəzifələrində
qüsur varsa, bilməliyiz ki, bunlar bizim seçdigimiz adamlar,
mühitimiz yetişdirdigi nümayəndələrdir.
Hər hankı bir zaman ki, bizdə mütəşəkkil
bir əfkari-ammə, oyanıq bir mətbuat, diri bir cəmiyyət,
həssas bir cəmaət olursa, o zaman heç şübhə
edilməsin ki, arzu etdigimiz vəkilləri, könlümüz
istəyən cəmaət xadimlərini də taparız.
Biz bu gün araya çıxıb da
fraksiya bloka girməliydi – degildi – deyə mütaliələr
yürüdürüz. Fəqət hanı mətbuatın
avqust ayında bu xüsusdakı nəşriyyatı. Əcəba,
bu nəşriyyat duma fraksiyamızın nə surətlə rəftar
edəcəginin səlah olduğu həqqində mütəşəkkil
bir əfkari-ammə vücudunu göstərə biləcək
parçalara malikmi?
Misal üçün soralım: blok
xaricində qalmağı böyük bir xəta sayanlar
vaxtında bu xətanın önünü almaq
üçün cüzi bir ixtarda bulunmuşlarmı?
Etiraf edəlim, boynumuza alalım – dənində
də var, suyunda da.
Madam ki, bizdə müəyyən bir ideal,
müəyyən bir məslək və məram sahibi təşkilat
yoxdur və madam Duma seçkilərinə iştirak edən
qüvvət müəyyən bir təşkilat olunmayıb
da, təsadüflə, kiçik qərəzlərlə bir
araya gələn mənasız və şəkilsiz
adamlardır. Dumadaki nümayəndələrimiz
gördügümüzdən artıq olmazlar, olarsa istisna təşkil
edər. Dumadaki nümayəndələrimizi iş bilən,
söz söyləyən və qəlbi sızlayan görmək
istərsək, bütün iş bilənlərimizi, söz
söyləyənlərimizi və qəlbi
sızlayanlarımızı bir yıldıza tərəf getmək
və bir yol ilə yürümək üzrə birləşdirməli,
milli qüvvətlərimizi, ürfani təşəbbüslərimizi,
cəmaət xadimlərimizi bir-birinə
bağlamalıyız.
Məhəmməd Yusif cənablarının
cəmaət xadimlərimizi Duma fraksiyası ilə bərabər
çalışmaya vaqe olan dəvətlərini bən bu surətlə
anlıyoram. Ona gögrə təqdir ediyoram.
Ehtiyaclarımızı, dərdlərimizi
demək, yazmaq, bağırıb çağırmaqla bərabər,
bu işlərdən səmərə almaq üçün nəzəriyyat
və idealca birləşmiş xəyallar vücuduni arzu etməliyiz.
Böylə müttəhid bir ziyalı
qisminə malik olar və hamımıza yol göstərən
işıqlı bir yıldız tapılarsa, o zaman Dumaya
göndərdigimiz məbuslar özləri ilə seçiciləri
arasında maddi və mənəvi bir rabitə hiss edib,
söyləyəcəkləri nitqlərlə qəlblərimizə
rəşə verdikləri kibi, Rusiya əfkari-ümumiyyəsi
üzərinə də şübhəsiz ki, icrayi-təsir edərlər.
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq söz”, 22 dekabr 1915, ¹67
Əsbab – səbəblər
Mövcubə – lüzum, zərurət
Çürüm – maddi sübut, dəlil
Atil – tənbəl, ətalətli,
işsiz
Batil – yalan, boş, doğru olmayan
Müməssil – təmsil edən
Səlah – yaxşılıq
Ərz – istək, dərdini söyləmə
Rəşə – titrəyiş
Qafqasiya millətləri
münasibatından
Erməni qəzetələri ilə
gürcü qəzetələri arasında çoxdan bəri
davam edən milliyyət münaqişələri son zamanlara
yeni bir səfhəya girmişdir.
Bu tərəf də, o tərəf də
qatı millətçilik, fəzlə təəssübun,
barışmaz bir mövqe tutub da işi ölüm-dirim dərəcəsinə
qədər vardırmanın hər iki tərəf
üçün məzərrətləri olduğu kibi
Qafqasiyanın ümumi mənafeləri üçün də
zərərli olduğunu yavaş-yavaş düşünməkdədirlər.
Erməni qəzetələri ilə
gürcü qəzetələrindən bir qismi bu iki millətin
barışıb da birləşmələri lüzumunu əsasən
qəbul etmiş, indi isə barışığın nə
surətlə həll oluna biləcəgi yollarını
araşdırmaqla məşğuldurlar.
Araya barışmaq sülh ilə yola getmək
məsələsi gəlincə, bittəb hər iki tərəfin
demokratları üçün idealistlik etmək imkanı
hasil oluyor. Erməni demokrat qəzetəsi “Paykar” Qafqasiya
milliyyətlərini özündən incitməmək və
qonşularının nifrətini qazanmamaq üçün erməni
başbilənlərinə tamamilə həmasət siyasətindən
əl çəkib də Türkiyə Ermənistanı ilə
məşğul olmamayı tövsiyə ediyor. Gürcü
sosialist qəzetəsi “Tanamede azrı” kibi qəzetələrdə
gürcü xəlqini əsilzadələrin idealına qulaq
verməməgə çağırıyorlar.
Fəqət məsələ milliyyət
qovğasına aid olunca bittəb hər iki tərəfin millətçilərini
dinləmək lazım gəliyor.
Bu xüsusda ən əvvəl nəzər-diqqətimizi
cəlb edən rusca nəşr edilib də gürcü millətçiliyinin
müməssili tanınmış “Z.Rec” qəzetəsinin
“Qruzin”idir.
“Qruzin” yenə millətçi
gürcü qəzetələrindən “Saxalxo purseli” qəzetəsilə
münaqişə edərək diyordu ki:
“Saxalxo purseli” qəzetəsi nahaq yerə
ermənilərlə barışmaq üçün çarələr,
vasilələr arayır. Nahaq yerə gürcülərin təkbaşına
ermənilərlə ayrı sülh imza etməyində bir
faidə görüyor. Nahaq yerə müsəlman
dostlarımızı unuduyor, onlardan ayrılmaq istiyor.
Gürcülər ayrı olaraq ermənilərlə sülh əqd
edərlərsə, müsəlmanları da, özlərini də
zəif buraxmış olurlar.
Ermənilərlə sülh etmək
üçün “Z.Rec”in “Qruzin”i hər şeydən əvvəl
onları (yəni erməniləri) müsəlmanlara hörmət
etməgə, onların (müsəlmanların) milli
amallarını gözətməyə, hissiyyatlarına
ehtiram qılmağa, Türkiyə hökumətinin
günahını bütün müsəlmanlardan görməməyə
vadar etməlidir – diyordu.
“Qruzin”in bu yazılarından aşkarən
görülüyordu ki, Qafqasiyadaki milliyyətlərin
münasibatı həqqində bəslənilən
gürcü millətçi nəzəriyyəsində olduqca
mühüm bir ixtilaf mövcuddur. Bu ixtilafın “Z.Rec”ə
müxalif olan cərəyanı başında “Saxalxo purseli” qəzetəsi
ilə “Maqabari” qəzetələri duruyorlar.
Baxalım bu məsələdə “Saxalxo
purseli” nə yazıyor:
“Saxalxo” hər şeydən əvvəl
“Z.Rec” qəzetəsinin gürcü əfkari-amməsinə tərcüman
ola bilməyəcəyini şiddətli bir lisanla söyliyor,
sonra əsil məsələyə keçiyor.
“Saxalxo”ca: “Z.Rec” qəzetəsi türklərlə
ittifaqı ermənilərə qarşı çıxmaq
üçün lüzumlu görüyor.
Halbuki, qəzetə böylə bir məqsədlə
yapılacaq ittifaqda faidə degil, məzərrət
görüyor və “Z.Rec”i böylə bir təklifi ilə
aşkara nifaqçılıqla ittiham ediyor. “Bu öylə
bir nifaqdır ki, içində təhrik də hiss olunuyor”.
“Saxalxo” özünün “türklərlə
birləşmiyəlim” dediyini xatırlamıyor. Əlbəttə,
bu birləşmək lazımdır. Çünki türklər
Qafqasiyada etnoqrafik bir qüvvət təşkil ediyorlar və
kimsənin həqq və səlahiyyəti yoxdur ki, Qafqasiya
türklərinin mənafe və məsələlərinə
əhəmiyyət verməsin. Fəqət bununla bərabər
“ermənilərlə də barışıb birləşmək
lazımdır”.
Ələlümüm bütün Qafqasiya
millətləri ilə barışmaq və bütün
qonşularla xoş keçinmək “Saxalxo purseli” qəzetəsinin
arzusudur. Yalnız bu arzunun hüsuliylədir ki, Qafqasiya milliyyətlərinin
istiqbalı təmin oluna bilər.
Bu mövzuda yazılmış başqa bir
məqaləsində “S.P.” qəzetəsi təkrar bu məsələdən
bəhs açaraq türklərlə ermənilər
haqqındakı nəzəriyyəsini böylə təşrih
ediyor.
“Qafqasiyada ermənilərin mövcud
olduğu vaqedir. Bundan sonra da vaqe olacaq. Qafqasiya müqəddəratını
düşünürkən böylə bir vaqeəni hesabdan kənar
etmək olmaz; Şübhəsiz ki, bu vaqeəni hesaba
almalıyız. Türklərin də mənfəət və
əlaqələrini unutmaq olmaz. Fəqət eyni zamanda ermənilərin
də mənfəət və əlaqələrini yaddan
çıxarmaq mümkün deyildir. Bunların ikisi də
Qafqasiyada möhtərəm mövqe tutmaqdadırlar. Qafqasiyada
ittihadi-ənasir vücuda gətirmək istəyənlər
buradakı millətlərin siyasi vəziyyətlərini nəzərə
almaq məcburiyyətindədirlər. Bu birlik də ancaq o
zaman hasil olar ki, arada anlaşılamaz bir məsələ
qalmasın. Biri-birinin həqiqi mənfəətlərini
hesaba qatmaq və bu növlə etilaf etmək – Qafqasiya millətlərinin
siyasi əfkarına ancaq bu surətlə xidmət etmək
olar. Bunun xaricində bir növ ittihad və məkafil (bərabərlik)
vücuda gəlməz. “Z.Rec”in türk-gürcü ittifaqı
isə etilaf vasitələrini kökündən kəsib
atır və mümkündür ki, arzu olunmaz bir nəticə
hasil etsin”.
Nə gizlədəlim, müsəlmanlar
arasında “Z.Rec” qəzetəsi adətən gürcülərin
naşiri-əfkarı tanınmışdır. Siyasət və
cəmaət işləri ilə əlaqədar
adamlarımız gürcü əfkarı həqqində bir məlumat
edinmək üçün, əlbəttə, “Qruzin”ləri
dinləyirlər. Çünki başqalarını dinləmək
imkanı yoxudu. “Saxalxo purseli” qəzetəsi ilə vaqe olan bu
münaqişəsindən sonra bu qəzetələrdən
hankısının daha ziyadə gürcü əfkarına tərcüman
olduğunu ciddən anlamaq lazım gəliyor.
Qafqasiyadakı millətlərin
münasibatları həqqində öz mütaliəmizə gəlincə,
bunu söyləyə biləriz ki, biz müsəlmanlar
insanın da, millətin də hüququnu təqdis edəriz. Hər
bir millətin hüququ və mənafeyinə ehtiram edilməlidir.
Başqalarına qarşı özümüzü bu ehtirama məcbur
bildiyimiz kimi, başqalarının bizə qarşı
ehtiramkar olmalarını da tələb edəriz. Hər
hankı yanda ki, bu ehtiram və riayətin səmimi nişanələrini
gördük, əlbəttə, o tərəflə
barışar, birləşər, qarışar-qaynarız.
Keçəndə zemstvo məsələsi
münasibəti ilə yazdığımız məqalədə
Qafqasiya millətlərinin ittihad və qonşuluq əsası
üzərinə yaşamaq məcburiyyətində
olduqlarından bəhs etmiş, “mən özümü sevərəm,
ailəmi istərəm, bunun üçün də
qonşularımla xoş keçinmək dilərəm” –
demişdik.
Gürcülərlə müsəlmanlar
arasında, ermənilərlə müsəlmanlar arasında
olduğu kimi, anlaşılması müşkül məsələlər,
izaləsi (uzaqlaşdırılması) çətin təsirlər,
nüfuzu müzürr hisslər, əlbəttə, yoxdur. Ona
görə də Qafqasiyanın bu iki milləti arasında
barışıq hüsulunun asan vəchlə əmələ
gəlməsi mümkündür. İmkanın sühuləti,
hətta, “Qruzin” cənablarını bir “ittifaqi-müsənna”
təşkili xəyalına salmışdır.
Bu xəyal şübhəsiz ki, erməniləri
hürküdür. Ermənilərin hürkməsi bir yanda,
“Z.Rec”in bu planı, gürcü qəzetəsi “Saxalxo purseli”ni
dəxi əndişələrə salıyor. Çünki
milliyyət məsələlərini darıcıq prinsiplərə
vəz edib də barışmaq istərkən hesab çəkmək
məsələsi ortaya gələrsə, bundan hasil olan nəticə
ittihad deyil, ixtilaf olur.
Qafqasiyalılar qafqasiyalı qalıb da kəndilərinə
mədəni, məmur və tərəqqi bir istiqbal arzu edirlərsə,
mütləqa biri-birilə anlaşıb bilişməli,
barışıb görüşməlidirlər. Hər kəs
öz hüquq və mənafeini gözləsin. Fəqət, əql
və məntiqdən uzaqlaşmamaq şərtilə!
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq söz”, 23 dekabr 1915, ¹68
Məzərrət – zərər, ziyan
Müzərrətli – zərərli
Müsənna – ikili, ikitərəfli
İcmali-əhval
Neçə həftədən bəri bir
intizar halında olan “sükut” bu həftə Rusiya-alman və
Avstriya xəttində bəzi hərəkət əlamətləri
göstərmiş oldu. Mütəxəssis əsgəri
yazıçılar qış çıxmadan bu xətdə
almanlar tərəfindən bir zərbə endiriləcəyi gərək
Riqa tərəfində – Şimalda və gərək Bukovina tərəflərində
– Cənubda bəzi müharibə hərəkətləri
zühur edəcəgini söylədilər. Həm müharibə
həqqində məlumat verən rəsmi təbliğlərdə
bu həftə təxmin olunan hərəkətlər həqqində
bəzi xəbərlər verildi.
Rumıniyanı dar yerdə
sıxışdırmaq və istər-istəməz öz tərəfinə
çəkərək “etilaf” dövlətlərinə
qarşı elani-hərb etdirmək üçün qəzetə
şayiələrinə inanılarsa, Almaniya – Avstriya dövlətləri
Bessarabiya səmtinə və Bukovina tərəflərinə
milyon yarıma yaxın qüvvət yığmışlar və
onlar tərəfə keçərsə, Bessarabiyanı kəndisinə
vəd etmişlərdir.
Bukovina tərəfindən gələn
müharibə xəbərləri bizim o tərəflərdə
müdafiəcə qüvvətli olduğumuzu göstərməkdədir.
Yunanıstan vəziyyətində bu həftəyə
məxsus vaqe olan təzəliklərdən Selanik məsələsinin
almış olduğu axırıncı səhfəyi qeyd edə
biləriz. Müttəfiqlər Selaniki müdafiə halına
girmək qəsdi ilə şəhəri mühasirə
halında elan etmişlərdir. Almanlar isə Balkandaki qüvvətlərini
Bukovinaya cəlb etdiklərindən Selaniklə
işçiğalı yalnız və yalnız olmasa da, əksərən
bolqarlara tapşırmışlardır. Əvvəlcə
bolqarların Yunanıstan torpağına keçməsinə
razı olmayacağı zənn olunan Yunanıstan dövləti
isə bolqarların Selanik üzərinə yürümək
qəsdilə yunan torpağına keçmələrinə rəsmən
rizasını təmin etmişdir.
Selanikdəki müttəfiq ordusunun
komandanı tərəfində Selanikdəki alman, Avstriya,
bolqar, türk konsullarının tutulub məchul bir səmtə
göndərilməsi Yunanıstan dövlətinin protestisinə
möcib olmuş, Hollan dövləti bu hərəkəti
öz hüquqi-hökmraniyyəsi ilə elan etmiş
olduğu bitərəfligə bir təcavüz kibi
saymışdır və heç olmasa həbs olunan
konsulların özünə təslim edilməsini tələb
eləmişsə də, vaqe olan bu tələbinə qulaq
verilməmişdir.
Bu həftənin ən əhəmiyyətli
məsələlərindən birisi də İngiltərə
dövlətinin qoşun yığmasıdır. Məlum
olduğu üzrə ingilislərdə məcburi əsgərlik
yoxdur. Onların ordusu könülli üsulidir. Son zamanlarda
böyük Avropa müharibəsinin istədigi
üçün ingilislər müharibə meydanlarına daha
ziyadə adam göndərməli oldular. Buna görə məcburi
əsgərlik qaydasını tətbiq etmək fikrinə
düşənlər oldu. Fəqət ənənəçi
olan ingilis mühitində bu fikrə iştirak etməyənlər
çox oldu. İngilislər adət etdikləri qədim
etiyadlarından ayrılmazlar – dedilər. Əsgərlik
onların ruhlarına müvafiq gəlməz. Fəqət vətən
xətərdə olunca bütün ingilis xəlqi
könüllü olar, hərbə gedər, – deyə söyləndilər.
Aradan Lord Derbi namində məşahirdən birisi
çıxaraq subay ingilis cavanlarının gönüllü
getmələri üçün çalışdı. Əvvəlcə
lord Derbinin müvəffəqiyyəti həqqində teleqraflar
aləmə yayılmışkən, bu həftə gələn
xəbərlər bunun da dərdə çarə edəcək
qədər də olmadığını, buna görə də
tazədən məcburi əsgərlik fikrinin ortaya (buradan
yenidən senzor ixtisarı başlayır – Ş.H.)
Əsgərlik layihəsi əleyhində
olanlar arasında baş vəzir Askvit özü də
varmış.
İran əhvalında yeni bir əhval
üz verməmiş, Türkiyə meydani-hərblərində
də vəqayenin güzarişi əvvəlkindən fərqli
olmamışdır. (yenə ixtisar – Ş.H.)
Qafqasiya həyat idarəsində
şayani-qeyd olan vəqələrdən birisi Batum
Oblastına Əlahəzrət canişin həzrətləri
tərəfindən göndərilən ali təhqiqat
komisyonudur. Bu komisyon Acara müsəlmanları üstündə
yanıb-yaxıldıqlarından,
talanıb-çatıldıqlarından daha böyük bir bədbəxtlik
təşkil edən “xəyanət” töhmətini arayıb
araşdıracaq və şübhəsiz ki, Batum Oblastında
ki, fəci hadisələri yaxından bilən və Acara
müsəlmanlarının əhvalını yaxşı
ögrənən bir çox rəsmi və qeyri-rəsmi
adamların ümidi vəchilə Batum Oblastındaki sadiq
müsəlmanları bu böyük töhmətdən xilas
etməklə o zavallıların yaralı bağrına mərhəm
qoyacaqdır.
Şayani-vəqələrdən ikincisi də
Qafqasiya quberniyalarında bəzi idarə adamlarının dəgişilməsidir.
On ildən ziyadə Bakı
quberniyasında qubernatorluq etmiş olan Alişefki cənabları
Tiflis qubernatorluğuna təyin olunduğu kibi, on ildən bəri
Bakı qorodonaçalniki mövqeində olan polkovnik
Martınov cənabları da Çernomorski okruq
qubernatorluğuna təyin olunmuşlardır.
Bakı bələdiyyəsi birca komitəsi
və sovet-syezd idarələri hər nə qədər
Martınovun buradan qaldırılmaması üçün təşəbbüs
etmək istəməmişlərsə də, Martınov cənabları
bu təbdilin bir mülahizəyi – idari ilə vaqe olduğunu nəzərə
alaraq bu xüsusda təşəbbüs edilməsini özləri
arzu etmişlərdir.
Bakı qorodonaçalnikliginə təyin
olunacaq yeni məmurun Koralyov olacağı həqqində xəbərlər
vardır.
M.Ə.Rəsulzadə
“Açıq söz”, 25 dekabr 1915, ¹69
Etiyad – adət, vərdiş
(Ardı var)
Şirməmməd
Hüseynov
525-ci qəzet.-
2012.- 3 mart.- S.26-27.