Hər şeyi
görən göz
FÜZULİ QƏZƏLLƏRİ
ƏSASINDA
Mövlanə Məhəmməd Füzuli qəzəllərində klassik Azərbaycan-türk şeirinə xas bir cəhət – Gözəlin üz cizgilərinin vəsfinin dərin rəmzi mənalar kəsb etməsi, eləcə də məhz bu təsvirlərdə poetik təxəyyülün intəhasız üfüqlərə baş vurması bütün aydınlığı ilə görsənir. Füzuli şeirində hər bir üz cizgisi canlanıb qeyb aləmi, varlıq, kainat, müqəddəs yazı, ilahi eşq, insan taleyi, onun mənəvi kamillik yolundakı çətinlikləri ilə yanaşı, həm də gündəlik həyat qayğıları, dünyəvi aşıq-məşuq münasibətləri, təbiət təsvirləri və s. ilə bağlı çeşidli səhnələrin ifaçılarına çevrilir. Təsvir edilən üz cizgisinin poetik obrazlarının bolluğu həmin cizginin funksiyası, sayı, şəkli, rəngi, başqa cizgilərlə əlaqəsi ilə sıx bağlıdır. Bu baxımdan poetik təxəyyülə ən geniş imkanlar yaradan üz cizgisinin məhz gözlər olmasını söyləsək, səhv etmərik. Say baxımından geniş mənalara yol açan qoşa gözlər özündə həm də dərin irfani mənalar ifadə edən və poeziyada mühüm rəmzlərə çevrilən kirpikləri, göz ağını, göz qapağını və göz bəbəklərini birləşdirdiyindən, eləcə də klassik poeziyada mehraba, qoşa yaya (qaba-qövseynə) çox bənzədilən qaşların bilavasitə yaxınlığında olduğundan Füzuli lirikasında ən çox müraciət edilən öz cizgisi sayıla bilər. Digər tərəfdən, gözlərin həm də göz yaşları ilə əlaqələndirilməsi şiəliyin Kərbəla kimi gözü yaşlı bir torpağında dünyaya göz açmış şairin poetik dünyasına təsirsiz ötüşə bilməzdi. Füzulinin böyüyüb boya-başa çatdığı torpaqda – Mesopotamiya qədim dövrlərdən “Hər şeyi görən Göz” ilahələrinə ibadət edilib. Bundan əlavə, çox güman ki, Füzulinin mənsub olduğu orta əsrlər şiə mühitində qadınların hicaba bürünərkən gözlərindən başqa hər yerlərini örtməsi, gözlərə olan marağı, onların vəsfi üsullarını daha da artırmışdır. Ayrıca olaraq, Qurani-Kərimdə gözlərlə bağlı motivlərin bolluğu, gözün həm də Allahın basir (hər şeyi görən) sifəti ilə bağlılığı, ilahi feyzin lütfkar bir baxışla ifadəsi, Allahın özünü göstərməsinin ilahi təcəlli (manifestasiya) tərzində olması, “qəlbin gözü” kimi bir deyimin dərin məna tutumu və s. də gözlə bağlı poetik deyimlərin bolluğuna gətirib çıxarmışdır. Füzuli irsi irfani düşüncə və təsəvvüflə sıx bağlı olduğundan onun gözlə bağlı obrazlarında “vəhdət və kəsrət”, “bəzm-i əzəl”, “kənz-i məxfi”, “Nur-i Məhəmməd” kimi geniş yayılmış sufi anlamları ilə yanaşı, bəzi sufi rituallarının (məs. xirqə cırmaq) da təsirini görmək mümkündür. Digər tərəfdən, bəzi Sufi dairələrində Gözün özünün makroaləmin ontoloji təbəqələrinin və ruhi dərəcələrinin kiçildilmiş forması olması söylənilmişdir; burada göz mülk aləmini (görünən məcazi aləmi), göz qişası ətrafındakı qara dairə məlakütü (mənalar və ruhlar dünyası), qız qişası özü cəbərutu (ilahi adların Məhəmməd həqiqəti ilə birləşdiyi bərzəx aləmi), göz bəbəyi isə Lahutu (Ilahi Zat) təcəssüm etdirmişdir. Bu yazılardan məqsəd Füzuli şeirində gözün vəsfi ilə bağlı obraz və mənaları araşdırmaq, onların mümkün qaynaqlarını, xüsusilə Qurani-Kərimlə bağlı məqamlarını üzə çıxarmaq, şairin qəzəllərində geniş yer tutan gözlə bağlı dixotomlar (göz-qəlb, göz-qaş, göz-ağız, göz-saç, göz-üz, göz-xal) arasındakı məna əlaqələrinə aydınlıq gətirməkdir. Füzuli şeirində gözlərin vəsfi ilə bağlı mənaları ilkin olaraq aşağıdakı kimi qruplaşdıra bilərik: Allahın basir (hər şeyi görən) sifəti və ilahi baxışın feyzi; Allahı görməklə bağlı sufi təsəvvürləri; Yaradılışla bağlı “bəzm-i ələst” sufi rəvayəti; Yaradılışla bağlı “kənz-i məxfi” deyimi; Bədən və ruhla bağlı deyimlər; Yaradılışın əsasında dayanan ilkin gövhərlə (Nur-i Məhəmməd) bağlı deyim; Sufizmdə sirrin gizli saxlanması; Şərab rəmzi və ilahi vəcddən yaranan məstlik anlamı; İlahi lütfə yetişmək mənasına gələn və İncildən qaynaqlanan “damən tutmaq” (üst geyiminin ətəyini tutmaq) deyimi; Hicab anlamı; İlahi vəcdi ifadə edən, Tövrat və Qurandan qaynaqlanan “çak-i giriban” (paltarın yaxasını və ya sinəni cırmaq) deyimi; Fitnə və ğəmzə anlamları; İlahi yazı, Lövh-i məhfuz və qələm anlamları; “Qəlbin gözü” anlamı...
Bütün bu anlamlar Füzuli şeirində misilsiz poetik obrazlar və dixotomlar, göz-qəlb qarşılaşmaları, göz yaşı və atəşin ah təzadları, döyüş səhnələrinə aid ox, yay, xəncər rəmzləri, kainat və təbiət, göy cisimləri ilə bağlı mübaliğələrlə ifadə edilmişdir. Bu obrazlarda gözlərin Kimyagər, Sahir (Sehrkar), Fəttan (Fitnəkar), Ğəvvas, Cadugər və s. adlanması da məna çalarlarının, xüsusilə irfani mənaların rəngarəngliyindən xəbər verir.
Füzuli şeirində gözlə bağlı mənaların zənginliyi və çoxçalarlılığı şairin bu hiss orqanı ilə bağlı xüsusi təsəvvürlərinin olmasını düşünməyə sövq edir. Bizə bunu açıqlamağa şairin başqa bir əsəri – fars dilində yazdığı alleqorik tibbi-psixoloji traktat olan Səhhət və Mərəz kömək edir. Məsələ burasındadır ki, insanın beyinlə əlaqəli 10 duyğu hissinin – “beyin muzdurların”ın olduğunu söyləyən Füzuli onların bir qismini gözlə, daha doğrusu həqiqi və xəyali görmə hissi ilə əlaqələndirir. Şairin xəyalı görmə prosesi ilə əlaqələndirməsi onun poeziyasında gözlə bağlı obrazların bolluğuna gətirən amillərdən biri sayıla bilər. Digər tərəfdən, Füzuli poeziyasında xəyali obrazların bolluğu, yəni Əbdül-qahir Curcaninin “təxyil” adlandırdığı sənətin güclü əks olunması müşahidə olunur. Görünür, şair özü də bu hala biganə qalmamış, xəyalını daim hərəkətə gətirən və şeirlərinə süzülən bu görüntülərin, səhnələrin yaranma prosesi barədə düşünmüşdür. Təsadüfi deyil ki, Füzuli şeirində təbii gözün arxasında bir çox hallarda xəyalın gözü dayanır.
Füzuli şeirinin möhtəşəm irfani tutuma malik olması danılmaz bir faktdır. Amma bu tutum, yəni təsəvvüf təliminin yuxarıda göstərdiyimiz nəzəri-fəlsəfi anlamları çoxlaylı poetik deyimin alt qatlarında gizlənir. Üzdə olan isə misilsiz sənətkarlıq, hisslərin coşqunluğu və təbiiliyi, şair qələminin çəkdiyi misilsiz xəyali səhnələrdir. Nəsib Göyüşovun dediyi kimi, Füzuli “ənənəvi rəmz və deyimləri donuq ehkam və dəyişməz qəlib kimi saxlamır, hər bir rəmzi ifadəyə və bədii deyimə yeni-yeni incə məzmun naxışları və emosional-estetik cizgilər vurmaqla fərdi sənətkarlıq özəllikləri yaradır.”
Gözlərin Füzuli şeirində ən çox vəsf olunan üz cizgisi olmasının bir səbəbi də, yuxarıda bəhs etdiyimiz mənaların ifadəsi üçün gözlə bağlı obrazlarda geniş imkanlar olmasıdır; yəni gözün mürəkkəb quruluşu, dinamikliyi, açılıb yumulması, göz yaşları, göz sürməsi, gözün şəffaf cisim kimi ətrafı əks etdirməsi, bəd nəzərə inam, gözün qəlbin aynası sayılması, gözün həsrətlə əlaqələndirilməsi poetik təxəyyülü qanadlandırırdı. Bütün bunlar Füzulinin özünün ədəbi şəxsiyyəti, psixi durumu, mənəvi aləmi ilə vəhdətdə xüsusi bir cazibə və emosionallıq kəsb edirdi.
Füzulinin gözlə bağlı obrazlarının leksik arsenalı həm də kirpik, göz bəbəyi, göz qapağı və göz yaşlarını əhatə edib türk, fars və ərəb dində olan müxtəlif sözlərin kombinasiyasını əhatə edir. Burada rəmzləşmiş istiarələr, müxtəlif epitet və bənzətmələri əhatə edən söz birləşmələri mühüm yer tutur: Göz, çeşm, nərgis, eyn; kirpik, peykan, ox, xədəng, navek, muje; sirişk, yaş, əbr, seylab; didə, bəbək, mərdüm; göz bəyazı; pərdey-i çeşm və s.
Füzuli qəzəllərində gözlə bağlı metaforik birləşmələr o qədər çoxdur ki, onların hamısını burda göstərmək mümkün deyil: Çeşmey-i xurşid, mövc-i sirişk, çeşm-i gövhərəfşan, durr-i əşk, feyz-i nəzər, navək-i müjgan, xədəngi- ğəm, çeşm-i pürab, xəncər-i müjgan, didey-i bəxt, nərgis-i məst, çeşm-i gövhərbar, ab-i didə, əbr-i nisan, xəncər-i ğəmzə, qullab-i müjgan, seyl-i sirişk, və s. Ərəb-fars tərkibləri ilə yanaşı Füzuli qəzəllərində əşk dəryası, sınmış muje, dağılmış gövhər və s. kimi türk tərkibləri, yəni söz birləşməsinin türk dilinə uyğun şəkildə verilməsi də yer alır.
İslam dünyasında yaşamış hər bir şair kimi Füzuli də ilk növbədə müqəddəs Qurani-Kərimdən bəhrələnmişdir. Ona görə də Füzuli qəzəllərində gözlə bağlı mənaların açarı ilk növbədə müqəddəs kitabımızda, daha sonra isə sufi təlimlərində axtarılmalıdır.
Qurani-Kərimin bir sıra
ayələrində Allahın hər şeyi
görən olduğu söylənilir. (Al İmran, 15; əl-İsra,1;
Taha, 46; əl-Şuara, 218-220; əl-Tur,
48; əl-Hadid,4.) Ortodoks İslama
görə, Allah hər bir
zaman insanladır və onun
işlərindən xəbərdardır. (əl-Hadid, 4). Səhih
hədisdə deyilir. “Allaha
elə ibadət et ki.
Sanki onu görürsən.
Sən onu görməsən
də o səni görür.”
Allahın insanı görməsi, onun lütfkar baxışı və təcəllisi
sufi ədəbiyyatında dərin mənalar
kəsb edib varlığın xəlq
olunması və mahiyyəti ilə əlaqələndirilmişdir.
Füzulinin aşağıdakı beytinə
nəzər salaq:
Əks-i rüxsarın ilə oldu
müzəyyən mirat,
Bədən-i mürdəyə feyz-i
nəzərin verdi həyat.
Şair birinci misrada Əksi-rüxsarın ilə
oldu müzəyyən
mirat (Üzünün
əksi ilə güzgü zinətləndi)
deməklə varlığın
mahiyyəti ilə bağlı İbn Ərəbi (1240) təlimini
əks etdirmiş olur. Bu təlimə görə,
Mütləq Varlıq substansiya (Zat) olaraq transsedentdir.
Amma O öz ad və atributları (sifətləri) ilə immanent olub varlıqlarda əks
olunur. Beləliklə, kainat bütövlükdə Allahın ad və atributlarının surəti, əksidir,
yəni maddi aləm Mütləq
Varlığın çoxsaylı sifətlərinin bir növ kölgəsi,
surəti kimidir və dünyadakı
ziddiyyətlər də bu atributların
müxtəlifliyindən doğur. Füzulinin Allahın Qəhhar (Qəhr edən)
və Latif (Lütf
göstərən) sifətlərini əsas tutub
dediyi kimi,
Damədəm əks alır mirat-i aləm qəhr-ü lütfündən,
Onunçün gah küdurət zahir eylər,
gah şəfa peyda.
(Dünyanın
güzgüsü hər an Sənin qəhr və
lütfünü əks etdirir, ona görə də (bu
güzgüdə) gah küdurət, gah da şəfa görsənər.)
Digər tərəfdən, maddi
aləm Mütləq varlığının özünüdərkinin
bir növ vasitəsi kimidir. Mütləq Varlıq yalnız və
yalnız Öz ad və
atributlarının aləmdə əksi ilə öz kamilliyini seyr edir. Füzuli poeziyasına güclü təsir göstərmiş İbn Ərəbi təlimi də Qurandan qaynaqlanıb öz
nəzəriyyə və təlimlərinin təsdiqini Quranda axtarırdı. Bu təlimə
görə, mələkləri belə Adəmə səcdə
qılmağa sövq etmiş
Allahın ad və sifətləri ən
mükəmməl surətdə varlığın tacı olan insanda əks olunmuşdur. İbn Ərəbiyə
görə, İnsan Allahın öz yaratdıqlarını görüb
mərhəmət göstərdiyi göz
bəbəyi kimidir. Hər bir insan kiçik
aləm (mikrokosm) olaraq
bu və ya digər ilahi ad və atributu özündə əks etdirir.
Amma bu ad və sifətlər tam surətdə yalnız Kamil Insanda əks
olunur.
İbn Ərəbi nəzəriyyəsinin
bütün islam
dünyasına, xüsusilə
bir çox Sufi təriqətlərinə böyük
təsiri olmuşdur. Sözsüz ki, orta əsrlərin Sədi, Nizami, Rumi, Hafiz kimi fikir və poeziya
nəhəngləri tək,
Füzuli də vəhdəti-vücud və
kamil insan barədə İbn Ərəbi təlimindən,
ümumiyyətlə, irfani
düşüncənin bir
sıra nəzəriyyə
və deyimlərindən
bəhrələnmişdir. Bunu şairin qəzəllərindən
gətirəcəyimiz çoxsaylı
nümunələr də
təsdiq edəcək.
Füzulinin şiə mənsubluğunu
nəzərə alıb
bir məsələni
də vurğulamağı
lazım bilirəm; ibn Ərəbi nəzəriyyəsi şiəliyə
də güclü təsir göstərmişdir.
A.Knış göstərir ki, şiə alimləri demək olar ki heç bir
dəyişiklik etmədən
ibn Ərəbinin metafizik və teoloji təlimlərini və “Kamil İnsan” konsepsiyasını
qəbul etmişlər. Amma onların
təlimində Kamil İnsanı təcəssüm
etdirən müqəddəslər
övliyalar deyil, şiəliyə müvafiq,
imamlar, xüsusilə
qeyb olmuş imam idi. Təbii ki, Kərbəla kimi şiə ideyaları ilə nəfəs alan,
torpağını imamların
qanı boyamış
bir diyarda böyüyüb elmi biliklərə, etiqad və inanclara yiyələnmiş şairin
poetik təfəkkürünə
İbn Ərəbi nəzəriyyəsi həm
birbaşa, həm də şiə interpretasiyası ilə təsir edə bilərdi. Bu təsirdən
danışarkən, xüsusilə
Mahmud Şəbüstərini qeyd etməyimiz lazım gəlir. Yuxarıdakı qəzəldə
varlığın bir
güzgü kimi ilahi təcəllini əks etdirməsi ilə bağlı beyti izah edərkən
Şəbüstərinin “Gülşən-i
Raz” əsərinə,
ayrıca olaraq, bu əsərin ən mükəmməl şərhini yazmış,
Füzulidən təxminən
yarım əsr əvvəl yaşamış
Məhəmməd Lahicinin
fikirlərinə müraciət
etməməyimiz qeyri-mümkündür.
(Sevindirici haldır
ki, bu əsər
N. Göyüşov tərəfindən
azəri türkcəsinə
tərcümə olunub
nəşr edilmişdir.)
Şübhəsiz ki, Şah İsmayıl Xətainin özünün dəyərləndirib
görüşünə getdiyi
Lahicinin bu şərhi Füzulinin əlində olmuş, o bu dəyərli əsərin məna və ideyalarından bəhrələnmişdir.
(Ardı gələn şənbə sayımızda)
Aida QASIMOVA,
Professor
525-ci qəzet.- 2012.- 3 mart.- S.25.