Şərq-Qərb
qovşağında yeniləşmə hərəkatı və
ziddiyyətlər
(MİRZƏ
FƏTƏLİ AXUNDZADƏ HAQQINDA DÜŞÜNCƏLƏR)
M.F.Axundova
qədər sistemli elmi tənqid, müəyyən metoda əsaslanan
konseptual ardıcıllıq yox idi və Mirzə Fətəli
nəzəri məsələləri, qeydləri, məktubları
ilə bu gün anladığımız mənadakı tənqidin
(“kritika”nın) bünövrəsini qoydu.
EImi
nəzəriyyə ilə bədii təcrübənin vəhdəti
olan Mirzə Fətəli yaradıcılığı bu
böyük sistemin təkamülünü izləmək, onun
nadir gücünü öyrənib dərk etmək
baxımından xüsusilə maraqlıdır.
Mirzə
Fətəli “tənqid” və “kritika” terminlərinin hər
ikisini işlədir. O, “tənqid” sözünü daha
geniş mənada alır, dövrün, zəmanənin, bədxahlığın,
ictimai yaramazlığın, nadanlığın
ifşasının satirik üsulla açılıb göstərilməsini
nəzərdə tutur. Bu mənada tənqid daha çox tənqidi
realizm anlayışını ifadə edir ki, müəllif həmişə
onu moizəçiliyə, nəsihətçiliyə
qarşı qoyur: İnsanların təbiətən moizə
və nəsihətləri oxuyub dinləməsinə nifrət
edir. Halbuki insanlar tənqidi əsər oxumağa həmişə
həvəskar olurlar. Avropa filosoflarının təcrübələri
və bir çox inkaredilməz həyati dəlillər
sübut etmişdir ki, tənqid, istehza və məsxərədən
başqa, pis və yaramaz əməlləri insan təbiətindən
heç bir vasitə ilə məhv etmək olmaz”.
Mirzə
Fətəli yalnız insan təbiəti uçün deyil, cəmiyyət
üçün də nəsihətin boş və mənasız
olduğunu göstərir: “Keçmişlərdə Avropada
da belə zənn edirdilər ki, zalimə zülmü tərk
etdirmək üçün ona nəsihət etmək
lazımdır; sonra gördülər ki, nəsihət zalimin
təbiətinə qətiyyən təsir eləmir. Buna
görə də millət özü, onun maneəsizliyi sayəsində
elmlərdə tərəqqi edərək birliyin
faydalarını anladı və bir-biri ilə yekdil-yekcəhət
olub, zalimə müraciətlə dedi ki, səltənət və
hökumət büsatından əl çək!”
“Kritika”
terminini isə M.F.Axundzadə məhz ədəbi tənqid mənasında
işlədir. “Tənqid risaləsi” adlı məqalədə
yazır: “Bu mühavirləri
Tehran qəzeti idarəsinə göndərib, məlum edirəm
ki, bu qayda Avropada məlumdur və onun böyük faydaları
vardır: məsələn bir şəxs bir kitab
yazdığı zaman, başqa bir şəxs onun əsərinin
mətləbləri xüsusunda kritika yazır, bu şərtlə
ki, onun yazısında müəllif haqqında ədəbsiz
və könül incidən bir söz belə olmasın. Hər
nə deyilsə, incəliklə deyilsin. Bu işi “kritika”
fransız istilahı ilə “kritik” adlandırırlar”.
Mirzə
Fətəli “politika”, “revolyusiya”, “sivilizasyon” və s. terminlər
kimi “kritika”nı da qəsdən olduğu kimi verir, öz ədəbi-estetik
baxışlarının qaynağının,
tendensiyasını açıq şəkildə ifadə
edir.
Mirzə
Fətəli sözünə davam edərək Avropa ədəbi
prosesini və tənqidin funksiyasını belə şərh
edir: “Müəllif ona cavab verir. Ondan sonra
üçüncü bir şəxs meydana çıxır,
ya müəllifin cavabını təsdiq edir, ya da kritika
yazanın fikrini ustün tutur. Bu işin nəticəsi budur
ki, get-gedə nəzm və nəsr, inşa və təsnif
bütün Avropa xalqlarının dilində səlasət
qazanır və mümkün qədər cəmi
nöqsanlardan təmizlənir. Müəlliflər və
şairlər öz vəzifələri və təklifləri
haqqında tamam xəbərdarlıq alırlar”.
M.F.Axundzadənin
fikir azadlığından danışarkən kritikanı yad
etməsi heç də təsadüfi deyil: “...Bu üsula
“kritika” deyirlər. Fikir azadlığı olduqda, kritikanın
faydası o olacaqdır ki, nəhayət, get-gedə müxtəlif
fıkir və rəylərin toqquşmasından haqq yerini
tutacaq və mədəniyyət aləmində tərəqqiyyat
zühur edəcəkdir”.
Haqqın
yerini bütün ömrü boyu axtaran böyük
maarifçi-filosof söz sənətinin ictimai
funksiyasını yüksək qiymətləndirir, mübarizə
üçün həlledici vasitələrdən biri hesab
edir. Realist sənət Mirzə Fətəlinin uğrunda
çarpışdığı böyük və
sarsılmaz bir həqiqət idi.
Bütün
xalqların ədəbiyyat və sənət tarixində
realizm uğrunda mübarizəsi çox ağır
keçmişdir. Tarixin bu haqq körpüsündən
keçmək nə qədər qurbanlar,
çarpışmalar bahasına başa gəlmişdir.
Təfəkkür
tərzini dəyişdirmək, zövqləri tərbiyə
edib istiqamətləndirmək, sənəti həyata
qovuşdurmaq, real həyatın problemlərini sənətin
ecazkar dili ilə ifadə etmək kimi çox ciddi məsələlər
Mirzə Fətəlini daim düşündurürdü.
Realist-demokratik
xarakterli sənətin qarşısında dayanan maneələr
isə çox idi: din, ictimai-siyasi təzyiq və s.
“Nəğəmat
çalma, haramdır, nəğəmata qulaq asma, haramdır,
teatr, yəni tamaşaxana qayırma, haramdır; teatra getmə,
məkruhdur; rəqsə tamaşa etmə, məkruhdur; saz
çalma, haramdır; saza qulaq asma, haramdır; şətrənc
oynama, haramdır; nərd oynama haramdır; rəsm çəkmə,
haramdır; evdə heykəl saxlama, haramdır. Bavücudi ki,
bu şeylər zahirən əməli-səbük
görünür isə də, amma xəbərdar deyilsiniz ki,
etidal üzrə olduqda, zehnə cila verir və əqli
çövhərləndirir; çünki insanın təbiəti
fərəh və hüsn ilə məxluqdur və hər bir
cənbənin qüvası var; əgər o qüvalar işlənməsələr,
künd olurlar; necə ki, qolu bir il tərpətməyəsən,
quruyur”.
İnqilabi-demokratik
xarakterli rus və Avropa tənqidinin təcrübəsi Mirzə
Fətəlini “Gözəl – həyatdır”, “Sənət həyat
üçündür” qənaətinə gətirib
çıxarmışdı. Sənətə bu aydın
baxış materialist dünyagörüşünün nəticəsi
idi. Materiyaya müxtəlif şeylərin məcmusu kimi baxan
filosof onu yeganə və həqiqi substansiya hesab edir, onun
mütləqliyini, zaman və məkan daxilində obyektiv
mövcudluğunu göstərir, təbiəti
öz-özünün səbəbi kimi təqdim edirdi. Və
bu baxışların davamı kimi sənətdə hər
cür uydurmanı, qafiyəpərdazlığı, mücərrədliyi
rədd edir, insanın real hisslərinin qəbul etdiyi həyat
həqiqətini, real varlığı əks edən sənəti
uca tutur və onun uğrunda mübarizə edirdi.
Ədəbiyyat
və sənət məsələlərinə biganə, soyuq
yanaşmağı bacarmayan Mirzə Fətəli ədaləti;
obyektivliyi, ədəbiyyatın sabahı üçün gərəkli
olan realizm prinsiplərini təbliğ edən sənət
nümunəsini, elmi fikri müdafiə edir, konkret əsərlər
üzərində dayanaraq öz işıqlı fikirlərini
yayırdı. Onun “Fehristi-kitab”, “Nəzm və nəsr
haqqında”, “Mollayi-Ruminin və onun təsnifinin babında”,
“Kritika”, “Mirzə Ağanın pyesləri haqqında kritika”,
“Tənqid risaləsi”, “Hekayət”, “Con Stüart milli
azadlıq haqqında” və s. məqalələri ədəbi
tənqidin klassik nümunələri kimi sənətin
çox mühüm estetik problemlərinə, ədəbiyyat
və incəsənətin ictimai qayəsinə, sənətkarlıq
və bədiilik məsələlərinə həsr
olunmuşdur.
Mollayi-Ruminin
“Məsnəvi”sindən bəhs edərkən Mirzə Fətəli
panteist dünyagörüşünü ətraflı təhlil
etməklə bərabər onun materialist platformadan aydın
görünən ziddiyyətləri də göstərir.
İdealist
dünyagöruşün sənəti çıxmaza aparan və
xüsusən Şərq, o cümlədən Azərbaycan ədəbiyyatında
yeni realist istiqamətin yaranmasına mane olan nəzəri-estetik
əsasları Mirzə Fətəli çox aydın və dəqiq
bilirdi. O, Mollayi-Ruminin əfsanəçiliyə,
irreallığa aparan sənət prinsipini tənqid edərək
yazır: “Əksər mətalibi bəqeyr-əz-hikmət və
əfsanəhayi-baməzə köhnə və mündəris
və biləzzət mətalibdir: bəlkə əqvali-bimənadır
ki, təkrarati-kəsalətəngiz ilə qələmə
götürübdür”.
M.F.Axundzadə
Ruminin dünyaya, təbiətə
bağlılığını xüsusən alleqorik hekayətlərindəki
sənətkarlığı qiymətləndirir.
Şərq
ədəbiyyatının aparıcı janrı olan şeir
haqqında, klassik Şərq poeziyası, eləcə də
rus və Avropa poeziyası barədə söhbət açan
müəllif şeirin bədii gözəlliyi ilə
yanaşı, ideyalılıq, mənalılıq prinsipini də
irəli sürür və bu baxımdan təhlil aparır. O,
“Nəzm və nəsr haqqında” adlı məqaləsində
yazır: “Şeir gərək laməhalə ziyadə ləzzətə
və hüzndə və fərəhdə ziyadə təsirə
bais ola. Əgər olmasa sadə nəzmdir”.
“Əksər
qəzəliyyatın” insanda “şövq və zövq” əmələ
gətirmədiyini göstərən tənqidçi nəzmlə
şeiri ayırır, Şərqdə şeir
ustadlarını göstərir və yeri gəldikcə onlara
da tənqid prizmasından yanaşır: “Belə maddə
sahibləri çox nadir vücudə gələrlər. Əhli-fürsətdən
ancaq Firdovsi və Nizami və Cami və Sədi və
Mollayi-Rumi və Hafız şairdirlər. Bunların da
qüsuru budur ki, bir para məqamda izhari-fəzl
üçün xilafi-təbiəti adət göftgü ediblər.
Belə məqamlarda onların xəyallarına da şer demək
caiz deyil, ancaq mənzumati-məqbul və pəsəndif demək
olar”.
Bəzən
Mirzə Fətəli tənqidin rəngini daha da tündləşdirir
və ciddi səhvə də yol verirdi. Yuxarıda
vurğuladığımız kimi, xüsusən onun Məhəmməd
Füzuliyə münasibəti düzgün deyil. Azərbaycan
dilini möcüzə yaratmaq səviyyəsinə qaldıran
qüdrətli könül şairinə “Füzuli şair
deyil və xəyalatında əsla təsir yoxdur: ancaq
nazimi-ustaddır” – deməsi böyük şairə subyektiv
münasibətdir. Bu sözləri oxuduqca L.Tolstoyun
V.Şekspirə, N.Çernışevskinin A.Puşkinə
ziddiyyətli, subyektiv baxışları yada düşür.
Heç bir rus bu fikri ciddi qəbul etmir və bunu bir dahinin
subyektiv şıltaqlığı sayır.
Mirzə
Fətəli bu mübahisəsiz şairi mübahisə
meydanına gətirəndə, güman ki, düşüncə
tərzini dəyişmək, ehkamı qırmaq, müasir
fikri ağla yeritmək üçün hədəf məhz
Füzulini seçmişdir. Füzuli şeirində
doğulub boy atan azərbaycanlıya yeni həyatın məntiqini
aşılamaq üçün belə bir subyektiv addım
atmaq lazım gəlirdi. İkinci bir tərəfdən
Füzuliyanə poeziyanı təqlid yolundan çıxmaq,
“Füzuli tilsimini” qırmaq üçün, realist ədəbiyyatın
yolunu tanıtmaq üçün bu fikir meydana
atılmışdır.
Realist
Azərbaycan şeirinin ilk nümayəndəsi – Molla Pənah
Vaqif və müasiri Qasım bəy Zakir üzərində
ayrıca dayanır, onların
yaradıcılığını yüksək qiymətləndirir:
“Amma mən əyyami-səyahətimdə səfheyi
Qarabağda Molla Pənah Vaqifin bir para xəyalatını
gördüm ki, zikr etdiyim şərt bir növ ilə onda
göründü və dəxi Qasım bəy
Saruncaluyi-Cavanşirə düçar oldum ki, əlhəq
türk dilində onun mənzumatı mənim heyrətimə
bais oldu”.
Mirzə
Fətəli bu iki həyat şairini müqayisə edir,
onların realist poeziyasını da
qarşılaşdırır: “Bu iki şəxsin də fərqi
bir-birindən budur ki, əgərçi Molla Pənah müqəddəm
ərsəyə gəlib bu fənndə Qasım bəyə
nisbətən rəhnümadır və lakin ləzzət və
təsir və mühəs-sənəti-nəzmiyyə
Qasım bəyin xəyalatında çoxdur”.
Dahi
tənqidçi bu iki şairin şeirini araşdıraraq
“yavan nəzmə” qarşı qoyur və realist şeirin məziyyətlərini
açır.
Mirzə
Fətəlinin yeni poeziya qarşısında qoyduğu tələblər
“Yüksək İranın “Millət” qəzeti münşisinə
kritika” adlı məqalədə də aydın şəkildə
nəzərə çarpır. Burada müəllif
Süruş təxəllüslü “Şəmsüş-şüəra”
ləqəbli şairin tarixi təhriflərini açır,
“Kritika”nın başlanğıcındakı vədə əməl
edib Süruşun ideyasız, məsləksiz, məzmunsuz
söz oyunu olan şeirlərini kəskin tənqid edir. Sənətdə
hökmdarların tərifini deyil, xəlqiliyi hər şeydən
uca tutan vətəndaş tənqidçinin sözlərinə
diqqət edin: “Evə çatan kimi bu kritikanı yazmağa
başladım. Elə həyəcanlı idim ki, qəyləmimdən
nə çıxdığını bilmirəm.
Ey mənim
əziz qardaşım, Münşi! Başqalarına ibrət
və tənbeh olmaq üçün sənə
lazımdır ki, bu kritikanı qəzetin bir neçə
nömrəsində çap edəsən və ölkənin
daxilində yayasan; lakin o nömrələrdən xaricə
göndərmə. Soruşana da de ki, bundan sonra
bir də bu cür işlər
görməsin”.
Ədəbiyyatda, sənətdə əqidəsizliyə
dözməyən Mirzə
Fətəli elə o
məqalədə “Millət”
qəzetinin redaktorunu müasir qəzet prinsipləri ilə tanış edir, gərəkli məsləhətləri
ilə qəzetin gələcək fəaliyyətinin
bir neçə proqramını verir, “millətə fayda vermək” yoluna istiqamətləndirir. Məhz bu sayaq təhlili biz Mirzə Fətəlinin bütün
məqalələrində görürük.
Bu sahədə universal bilik və təcrübə,
böyük və ciddi bədii axtarışlar da Mirzə Fətəliyə
çox kömək göstərirdi.
“Tənqid risaləsi”
adlı məqaləsini
M.F.Axundzadə Rzaqulu xanın “Rövzətül-səfaqi-Nasiriyyə”
əsərini orijinal bir formada – müəlliflə
tənqidçinin dialoqu
şəklində qurmuşdur. Burada tənqidçi tarixi mövzuda yazılmış
lüzumsuz şeirlərin
səcli nəsrin müasirlik tələbini
ödəmədiyini, qafiyəpərdazlığı
tənqid edir müəllif qarşısına
“Məzmun doğru deyildir: düzgün fikirləş!” tələbini
qoyur. Forma ardınca
gedən və sözçülüyə aparıb
çıxaran şeirin
əsaslarının puçluğunu,
köhnəliyini, müasirlik
tələbini ödəmədiyini
göstərir.
(Ardı var)
Kamil VƏLİ
525-ci qəzet.- 2012.- 3 mart.- S.22.