İnsan
İnsan bir kitabdır ki, zaman
keçdikcə başqaları tərəfindən səhifə-səhifə
oxunur və nə qədər diqqətlə oxunsa da,
açılmayan səhifələrin sayı daha çox
olur. İnsanın özü isə əksər hallarda öz
kitabını oxumaq və dinləmək imkanına malik olmur.
O öz nitqi və əməlləri ilə başqaları
üçün açılsa da, başqaları tərəfindən
oxunsa da, onun içində daha nələr olduğu, sabah nələr
etməyə qadir olduğu, bu dünyaya nə kimi bir missiya ilə
gəldiyi tam bilinmir.
İnsan dünyaya boş yerdə gəlmir.
Ona qədər müəyyən təbii və ictimai
mühit mövcud olur. Və bu mühitin öz ruhu (nəfsi),
öz meyarları və prioritet maraq dairəsi vardır. Bu
mühitə düşən insanlar həmin bu maraqlara xidmət
etməyə, öz həyatını həmin bu meyarlar
baxımından qurmağa çalışırlar.
Müasir
dövrdə bəşəriyyətin əldə etdiyi ictimai
təcrübə və yüksəldiyi intellektual səviyyədən
elm, fəlsəfə, din, əxlaq və digər mənəvi
dəyərlər sisteminə yenidən baxılmasına,
onların insan həyatında rolunun yenidən dəyərləndirilməsinə
böyük ehtiyac vardır.
Cəmiyyətin
yüksək dərəcədə təşkilatlanmış
olduğu bir şəraitdə hər bir insanın fərdi həyatı
özündən daha çox, kənar amillərdən
asılı olur. İnsan hələ dünyaya gəlməmiş,
onun yaşamalı olduğu təbii, sosial-iqtisadi və mədəni-mənəvi
mühit artıq formalaşmış olur və bu mühit fərdlə
müqayisədə qat-qat böyük miqyaslı proseslərlə
bağlı olduğundan xeyli dərəcədə ətalətli
və konservativ olur. Onun azacıq da olsa dəyişdirilməsi,
bir tərəfdən, böyük daxili enerji, inqilabi təfəkkür
və əzm, digər tərəfdən də sosial enerjinin
konsentrasiyası, ictimai şüurun yönəldilməsi və
idarə olunması – sosial təşkilatlanma tələb edir.
Lakin mühiti dəyişmək
zəruridirmi? Daha doğrusu, həmişəmi buna ehtiyac
vardır?
İnsan müəyyən
zamanda və məkanda dünyaya gəlir. Bu, onun qismətidir.
O ya öz taleyi, qisməti ilə barışmalı və
mühitə uyğunlaşmalı, ya da mühiti dəyişdirmək
kimi çətin bir yola qədəm qoymalıdır ki, bu yol
da ancaq daxildən gələn işıqla aydınlaşa bilər.
Mühitə
qarşı dayana biləcək, ona alternativ ola biləcək
yeganə mənbə insanın daxili mənəvi aləmidir.
Sual oluna bilər ki, bəs daxili aləm özü də
mühitin təsiri ilə formalaşmırmı? Əlbəttə,
mühitin müəyyən bir təsiri vardır. Amma tam əksinə
olan bir proses də gedir; mühit özü
sosiallaşmış mənəvi potensialdır.
İnsanların ideyaları, düşüncə və
arzuları öz maddi təcəssümünü tapdıqca,
təbiət özü də insanlaşır; ikinci təbiət
yaranır. İnsanların ehtiyacına
uyğunlaşmış təbiət ictimai münasibətlərin
daha dayanıqlı, sabit olmasına şərait yaradır.
İnsanın mənəvi həyatı onun maddi
varlığı, bədəni ilə bağlı olduğu kimi,
cəmiyyətin də mənəvi həyatı maddi mədəniyyətlə,
ictimai münasibətlər sistemi ilə
sosiallaşmış təbiətlə sıx surətdə
bağlı olur. Əvvəlki nəslin ideyaları onun
yaratdıqlarının timsalında sonrakı nəsil
üçün mühitə, bazisə çevrilir. Bu bazis
mürəkkəb, sinkretik sistem olmaqla həm ictimai mühiti,
həm sosial-təbii mühiti, həm də mədəni-mənəvi
mühiti ehtiva edir. İctimai varlıqla ictimai mühit sıx
surətdə bağlıdır. Lakin insan mühitə
bağlanmaq məcburiyyətindədirmi?
Özünü
dərk etmək, tanımaq, həyatını öz meyarlarına
uyğun şəkildə qurmaq heç də bütün
insanlara qismət olmur. Neçə-neçə insan bu
dünyada həyat sürüb, başqaları ilə
ünsiyyətdə olub, başqalarını tanıyıb,
onlarla iş birliyi qurub, amma bir dəfə də olsun
özü ilə görüşmək, özünü
tanımaq və öz seçimi ilə nə isə bir
iş görmək şansı olmayıb. Daha doğrusu, bu
şans bəlkə də olub, amma o bu şansdan istifadə
etmək cəsarətini özündə tapmayıb.
Amma kimə ki,
özü ilə ilk dəfə görüşmək nəsib
olur, onun keçirdiyi hisslər ürək
çırpıntıları və heyrətlə
müşayiət olunur. Başqasının istəklərinə
və düşüncələrinə soyuqqanlı
yanaşmaq, onları tənqidi surətdə nəzərdən
keçirmək emosiyasız da mümkündür. Yaxın
adamların mövqeyinə, həyat tərzinə biganə
qalmaq çətindir. Özünə qarşı biganəlik
isə qeyri-mümkündür. Düzdür, insan
özünü heç tanımadan rahatca “yaşayır”.
Amma əslində kimin həyatını yaşayır?
Başqalarının həyatı üçün əlavəyə,
vasitəyə çevrilmir ki?
Hegel “Tarix fəlsəfəsi”
əsərində diqqəti insanın özünün əslində
nə olması haqqında fikirlərin tarixən dəyişilməsinə
yönəldir. Misirlilərin bu haqda düşüncələrini
ifadə etmək üçün Neyt ilahəsinin məbədində
həkk olunmuş məşhur yazını misal gətirir: “Mən
o-yam ki, olmuşam, varam və olacağam: heç kim mənim
pərdəmi götürməmişdir.” İnsanın
özü haqqında bilgisi, özünə münasibəti
problemi daha yüksək inkişaf pilləsi olan yunan təfəkküründə
daha aydın qoyulur və “özünü dərk et!” şəklində
konkretləşir. Hegel bu fikri izah edərək yazır ki,
burada söhbət heç də hər bir insanın öz
müsbət və mənfi, üstün və zəif cəhətlərini
anlamasından getmir. Əsas məsələ ümumiyyətlə
insanın özünü dərk etməsidir. Bu mənada
özünüdərk Öz-ün, fərdi Mən-in yox,
insan ümumisinin dərkidir və tarixi bir prosesdir. Lakin hər
bir insanın öz şəxsi həyatında məhz öz
fərdi varlığını dərk etməsi problemi də
çox önəmlidir. Həm də bu zaman proses daha
çox dərəcədə duyğu, hissiyyat müstəvisində
gedir, insan həyatının tərkib hissəsi kimi
yaşanır.
Özünün
əslində kim olduğunu, ürəyindən nələr
keçdiyini bilmək imkanı insanı vahimələndirir.
İnsanın özü ilə görüşü onun
özü haqqında yaratdığı himsiz-bünövrəsiz,
təxmini, ufaq obrazın, bəzən mifin dağılması
ilə nəticələnə bilər və insanın həqiqi
siması özü üçün tam bir yenilik ola bilər.
Şopenhauer yazır ki, insandan başqa heç bir varlıq
öz mövcudluğuna təəccüb və heyrətlə
baxmır. İnsan öz şüurlu həyatını
yaşayarkən, öz mövcudluğuna izahat tələb etməyən
bir reallıq kimi baxır. Lakin insanın öz Mən-inə
kənardan baxmaq imkanı fəlsəfi düşüncələrin
əsası olur və məlum olur ki, insanın kortəbii fəaliyyəti
çox vaxt onun öz maraqlarının əksinə yönəlmişdir.
Bəzi adamlar
öz qəlbini dinləməkdən məqsədyönlü
surətdə çəkinir, öz həyat tərzini
mövcud sosial normalara, mənəvi prinsiplərə, əxlaqi
dəyərlərə uyğun surətdə qurmağa
çalışır və əslində nə kimi bir
materialla işlədiklərinin fərqinə varmırlar.
Lakin bu material insanın istəyindən, arzusundan asılı
olmadan irəlicədən verilmiş, başqası tərəfindən
yaradılmış bir gerçəklikdir. Elə bir
gerçəklik ki, onunla tanışlıq ya meditasiya, ya da fəlsəfi
reduksiya zamanı mümkün olur. Hər iki halda insan
bütün kənar təsirlərdən, sonradan əldə
edilmiş keyfiyyətlərdən, cəmiyyətin, mühitin
insana təlqin etdiklərindən uzaqlaşmaq, “xilas olmaq” yolu
ilə özünə yaxınlaşmağa
çalışır. Bu bir azadlıq məqamıdır və
bundan sonrakı fəaliyyət ancaq insanın həqiqi Mən-inin
realizasiyası kimi həyata keçir.
Lakin insan öz
həyat yolunun yeganə qurucusu, özü-özünün tək
subyekti deyil. Burada “alın yazısı”nı və
yaşadığı dövrün və mühitin təsirlərini
də nəzərə almaq lazım gəlir. İnsanın
bütün həyatı mühitlə dialoqa və ya
mücadiləyə həsr olunur. İnsan, onun yaxın ətrafı,
uzaq ətrafı, ictimai mühit, millət, bəşəriyyət
– hamısı bir zəncirin halqalarıdır.
Kənar təsirlər
arasında insanın genetik koduna, proqramına, missiyasına
uyğun gələn, ona təkan verən mütərəqqi
amillərlə yanaşı, onu əngəlləyən mürtəce
amillər də vardır: “İnsanı aşağı
çəkən qüvvələr sərvət və şəhvət,
insanı ucaldan – yaradıcılıqdır”.
Başqalarını
adətən, əməllərinə görə, yəni
gerçəklik müstəvisində tanıyırlar.
Özünü isə insan ürəyindən keçənlərlə
və imkanlarını düzgün qiymətləndirməklə,
yəni niyyət və imkan müstəvisində
tanımalıdır.
Belə bir atalar sözü var: “Alim olmaq
asandır, insan olmaq – çətin”. Xatırlayıram ki, bəzi
alimlər bu sözdən incidiklərini gizlətməyib, hətta
televiziyadakı çıxışları zamanı isbat etməyə
çalışırdılar ki, alim olmaq çox çətindir,
hər adam alim ola bilməz, amma görəsən,
atalarımız niyə belə deyiblər? Doğrudan da hər
adam alim ola bilməz. Və bu cür yanaşdıqda məhz
alim olmağın çətinliyi vurğulanmalıdır.
Amma bir şey unudulur ki, bu atalar sözündə “insan” anlayışı
“hər adam” mənasında deyil, “kamil insan” mənasında
işlədilir. Və əslində bu iki fikri birləşdirərək
belə demək daha dəqiq olardı: “Alim olmaq çətindir,
kamil insan olmaq isə ondan da çətindir”; çünki
onun əlavə şərtləri də var. Bura ilk növbədə
yüksək mənəviyyat aiddir ki, buraya da alicənablıq,
fədakarlıq, qorxmazlıq, ləyaqət və s. onlarca
insani keyfiyyət daxildir və bunların heç biri “alimlik”
anlayışında ehtiva olunmur.
Sual tərsinə də qoyula bilər: bəs
kamil insan olmaq alimliyi də ehtiva edirmi? Əgər belə olsa
idi, onda yuxarıdakı atalar sözünün dəqiqliyi
mübahisə obyekti ola bilməzdi, çünki alimlik
insanlığın şərtlərindən biri olmaqla ona
çatmağın ancaq bir pilləsi olardı. Amma əslində
alimlik insanlıq üçün şərt deyil, yəni bu
iki keyfiyyət müqayisə oluna bilməyən keyfiyyətlərdir.
Necə ki, kamil insan zirvəsinə çatmadan da alim olmaq
mümkündür, eləcə də alimlik zirvəsinə
çatmadan da kamil insan olmaq mümkündür. Bu
baxımdan, hansının daha çətin olması sualı
məntiqi baxımdan cavablandırıla bilməz. Əgər
statistikaya müraciət etsək, əsl insanlar az olduğu
kimi, əsl alimlər də azdır. Amma formal
yanaşdıqda və istənilən elmi dərəcəsi
olan adama alim dedikdə, bu atalar sözü özünü
doğruldur, çünki rəsmi alim olmaq təhsil və təlim
sayəsində çoxları üçün əlçatan
olan, adi bir hadisədir. Təəssüf ki, müasir dövrdə
bu atalar sözü getdikcə daha çox dərəcədə
özünü doğruldur. Yəni alim olmaq asanlaşır, əsl
insani keyfiyyətlər isə sanki keçmişdə
qalır və nisgillə xatırlanır. Məhz buna görə
də yeni deyimlər əmələ gəlir: “Yaxşı
kişilər yaxşı atlara minib getdilər”. Sanki “kamil
insan” axtarışları da daha artıq keçmişdə
qalır. Hətta müasir ədəbiyyat da kamil insandan,
“müsbət qəhrəman”dan üz döndərir və biz
belə qəhrəmanlara ancaq klassik ədəbiyyatda rast gəlirik.
Maraqlıdır ki, müasir fəlsəfə də,
psixologiya da indi daha dahiliyin, qəhrəmanlığın
deyil, anormallığın tədqiqi ilə məşğul
olur. Anormallıq sənətin də obyektinə çevrilir
və sanki insan azadlığının tapıntısı
olur. Başqa sözlə desək, insan azadlığa ona
görə can atırmış ki, anormallığın
dadını çıxara bilsin. Axı, normativlər,
qaydalar, ictimai əxlaq, mənəvi prinsiplər hamı
üçün eynidir. Azadlığı nəyin bahasına
olursa-olsun, “hamıdan” fərqlənmək kimi başa
düşənlər özlərinin buna uyğun fəlsəfələrini
də yaradırlar.
Nəyə görə? Çünki kamil
insana gedən yolda adamlar bir-birinə yaxınlaşır və
zirvədə, hətta üfüqdə eyniləşirlər.
Anormallığın isə yolları istənilən qədərdir.
Hərə bir cür dəli ola bilər. Hərə
qaydanı öz istədiyi kimi poza bilər. Kənaraçıxma
insan fərdiyyətinin əlaməti kimi təqdim olunur. Avropa
individualizmi Şərqin kamil insan obrazına qarşı
qoyulur. Amma halbuki pozitiv fərdiyyət, dahilik normalardan
aşağı dığırlanmaq yolu ilə deyil,
onların fövqünə qalxmaq yolu ilə əldə edilməlidir.
İdeala gedən yol hələ keçilməmiş bir
yoldur və onsuz da hər kəs öz izini qoyur və öz
cığırını açır. Qəlbin
qaranlıqlarına səsləyən azadlıq duyğusu və
üfüqdəki, zirvədəki işığa səsləyən
azadlıq duyğusu fərqli şeylərdir. Norma harada isə
qaranlıqla işıq arasındadır. Normallar alatoranda
yaşayırlar. İşıq dəliləri (dahilər)
onları işığa, qaranlıq dəliləri (anormallar)
isə onları qəlbin işığından azad olmağa
səsləyirlər.
Aforizmlər
Hər bir insan öz sevgisi qədərdir.
lll
İnsanın ən böyük səyahəti
öz daxili aləminə səyahətidir.
lll
Özünü tanımayan insanlar öz həyatlarını
yaşamırlar.
lll
Özünü tanımaq heç də
hamıya sərf etmir.
lll
Biz adətən özümüzü yox,
başqalarını görürük. Özünü
görməyin yolu isə özünə
başqalarının gözü ilə baxmaqdır.
lll
İnsan var, dərya kimidir: baş vurdunsa,
çıxmaq çətindir; insan var, divar kimidir:
qarşında durur və heç nə görə bilmirsən;
insan var ki, şüşə kimidir – dünyanı sənə
göstərməyə çalışır; insan var ki,
ayna kimidir, səni özünə göstərməyə
çalışır.
lll
“Mən”dən uzaqlaşdıqca dünya
genişlənir, genişləndikcə seyrəlir və
yadlaşır.
lll
Ən sərt adamın da içində
bir uşaq yatır; sadəcə onu oyatmaq lazımdır.
lll
Odu sevənlər müxtəlif olur; kimi
istisinə, kimi tüstüsünə, kimi
işığına görə; kimi öz “canını oda
yaxmaq” üçün, kimi başqalarını yandırmaq
üçün.
lll
Özünü sevənlərin çoxu əslində
özünü deyil, özləri haqqında uydurduqları
obrazı sevirlər.
lll
Nura qovuşa bilməyənlərin qisməti
nardır.
lll
Dünyanın həqiqətləri elm
dilində, insanın həqiqəti isə fəlsəfə
dilində yazılmışdır.
lll
İnsanın işığı
artdıqca bu fani dünya ona daha qaranlıq görünür.
lll
Yolların ən mübarəki insanı
özünə çatdıran yoldur.
lll
Qəlb o zaman geniş olur ki, orada hər
yetənə yer olmasın.
lll
Alın yazısı bir dəfə
yazılır, amma insana onun üzərində hər dəfə
yenidən yazmaq şansı verilir.
lll
Ləyaqətsiz adamı təhqir etmək
mümkün deyil.
lll
Kamillər – yaxşılığı,
naqislər isə – pisliyi unutmurlar.
Müdrik adamın faciəsinə şərik
ol, nadan adamın xoşbəxtliyinə şərik olma.
lll
İnsanın xoşbəxtliyi
üçün içindəki işıq yetərli deyil;
yaşadığı mühit də işıqlı
olmalıdır.
lll
İnsanın özünü xoşbəxt
hesab etməsi ilə xoşbəxt olması düz, bilikli
hesab etməsi ilə bilikli olması isə tərs mütənasibdir.
lll
Xoşbəxt o adamdır ki, xoşbəxtlik
axtarmağa ehtiyacı yoxdur.
lll
Xoşbəxtlik indiki gerçəyin
keçmişin arzularına uyğun gəlməsidir.
lll
İnsan özündə ən azı
rüşeym halında olmayanı başqasında görə
bilməz.
lll
Hərə öz qəlbinin dərinliklərindəki
işığı üzə çıxara bilsə,
dünya daha işıqlı olar.
lll
Özün kimi ol: onda səni istəyənlər
səni tapacaq, istəməyənlər səndən
qaçacaq.
lll
Kitab ol, hamıya açılma; qoy səni
ancaq anlayanlar oxusun!
lll
İnsanın mənəvi dünyası əslində
dünyadakı mənaların dünyasıdır.
lll
Bu aynada mən ancaq özümü
görürəm. Amma bu ayna məndən öncə neçə-neçə
sifətlər görüb.
lll
“Gözü ayağının
altını seçməyənlər” gec-tez həyatın
girdabına düşəcəklər.
lll
Nadan adamın yaxşılığı
ilə pisliyi arasında niyyət fərqi olar, nəticə fərqi
olmaz.
lll
Pis adamın biliklisi daha təhlükəlidir.
lll
Öz yükünü sakit şəraitdə,
günəşli gündə çəkməyənlər
qarda-boranda tələm-tələsik çəkmək
zorundadırlar.
Əbu Turxanın hikmət dünyası
Prof. Dr. Səlahəddin
Xəlilovun təqdimatında
525-ci qəzet.-
2012.- 3 mart.- S.19.