Yaşar Qarayev idrakının üfüqlərində
Əminliklə demək olar ki, nadir
istedada və geniş erudisiyaya malik olan Yaşar Qarayev ədəbiyyatşünaslıq
elmimizin son mogikanıdır. Bu qənaəti doğuran alimin ədəbi-elmi
arsenalımızı təşkil edən əsərləri
– “Faciə və qəhrəman”, “Səhnəmiz və
müasirlərimiz”, “Tənqid: problemlər, portretlər”, “Realizm: sənət və həqiqət”, “Ədəbi
üfüqlər”, “Meyar-şəxsiyyətdir” və s. kimi polifonik
spektrli, müxtəlif mövzulu
tədqiqat istiqamətlərini ehtiva edən
kitabları deyil. Y.Qarayevin Azərbaycan
humanitariyasına gətirdiyi özəllik ilk
növbədə, bənzərsiz zəkaya, fərqli
düşüncə mədəniyyətinə qadir olması və bu mədəniyyətin
bütün çalarlarını ədəbiyyatımıza
ötürə bilməsi oldu. İçinin möhtəşəm ədəbiyyat
sevdası sayəsində o, tədqiqata cəlb etdiyi məsələləri,
ədəbiyyat tariximizdə hər birinin
məzmun yükü olan
problemləri yeni əsaslar üzərində
təşəkkül tapan ümumi düşüncə sistemimizin
mühüm tərkib hissəsinə
çevirə bildi, ən yeni
milli ədəbiyyat tarixinin
əsasını qoydu. Özəl
düşüncədən qidalanan özəl üslub, qanadlı romantikaya bürünmüş
fikrin ifadə tərzindəki elmilik, ədəbi fakta,
prosesə yanaşmada nümayiş
etdirdiyi obyektivlik, elmi-analitik təhlil bacarığı sayəsində
bütün yaradıcılığı
boyu Y.Qarayev bədii-estetik
fikri pozitiv ədəbi
meylləri və axtarışları ilə zənginləşdirdi.
“Sözün yaddaş sirri”nə (K.Vəliyev) daim sadiq Yaşar
Qarayevin özünəməxsus
düşüncə hüdudları, qeyri-adi
fəhminin gücü ona
təqib qıldığı məsələlərə
vüsətli məqamlardan- hadisələrin
üfüqündən, pik nöqtəsindən
nəzər yetirməyə imkan verdi. Dramdan danışanda dramaturgiyanın, tənqiddən bəhs
edəndə tənqidin problemlərini yüksək elmi-nəzəri-metodoloji
mövqedən təhlilə çəkdi, realizmin
estetik prinsiplərindən, “renessans romantizminin
varlığından” (N.Konrad) milli ədəbi-mədəni şüurun
spesifik hadisəsi kimi
bəhs etdi. Kim olursan
ol, öncə insan
olmağı bacar- aksiomasını təlim,
platforma səviyyəsində ədəbiyyata,
humanitar elmə gətirib şəxsiyyəti
meyar elan edən də
Yaşar Qarayev oldu.. Bəlkə ona
görə ki, bir çox başqa nəsnələr
kimi uca Yaradanımızın
seçilmişlərdən saydığı alimlik
missiyasının da ilk
öncə, insani sevgidən
mayalandığını dərk etmişdi.
“Kim ki, insanı sevər,
aşiqi hürriyyət olur.
Bəli, insanlıq olan yerdə də
hürriyyət olur”- Sabirin
insanlıq fəlsəfəsindən yoğrulmuş
bu misralarının Yaşar
Qarayevin yaradıcı milli
dühasının hər hüceyrəsinə hakim kəsildiyini duymaq
çətin deyildi. Alimin
1996-cı ildə nəşr olunan
“Tarix:yaxından və uzaqdan” fundamental toplusu bu fikirlərin ən bariz sübutudur. Bu kitab yalnız ədəbiyyatın tarixini deyil, həm də
insanlığın tarixini, onun mənəvi –ədəbi irsdə kodlaşan dəyərlərini milli sərvət kimi reablitasiya edib xalqa, yaddaşa
ötürmək missiyasına xidmət edirdi.
Diqqət etsək, alimin son
yazılarının, məruzə mətnlərinin, hətta
müsahibələrinin məğzinin belə bu
ritmə, insan dəyərlərinin önə
çəkilməsinə kökləndiyini görərik. Bu, ədəbiyyatımızın hər zaman qayəsi olmuş
insanşünaslıq, xalqşünaslıq kimi
mənəvi keyfiyyətlərin təbliği istiqamətinin yeni modifikasiyada təqdimi deyildi. Bu, subardinasiyası
pozulmuş cəmiyyətin, yeni başlanan postmodern epoxasının və qloballaşma
nəhrinin dəhşətləri önündə heyrətdə
qalan ruhun huzur, dinclik naminə etdiyi
çabaların peyğəmbərsayağı ifadəsi
idi.
lll
“Tarixi nöqteyi-nəzərdən keçmiş adlandırılan şey-bizim arxada qoyduğumuzun ölçüsüdür,
o şeydir ki, indi ilə kəsişmir,
ona müdaxilə etmir
və məhz bu şərt daxilində, bilik kimi istifadə oluna bilir, o
şeydir ki, obyektiv təcrübə məxəzi tək ona əsaslanıb, İndi,
bu dəm gələcəyə yönəli
qərarlar verir, fəaliyyətimizi qururuq”(Hans-Ulrix Humbrext. “Müasir tarix” dəyişən xronotopun
indisində. “Novoye literaturnoye
obozreniye” jurnalı, 2007, N-1, (N-83) Deməli,
“bütün həyatımız boyu bizim “indi”dən başqa heç nəyimiz
yoxdur” (Artur Şopenhauer). Amma bu günkü “indi” sabah üçün
keçmişə dönəcək (keçmiş
elə gələcəkdədir) və bizdən yaşanan bu gün-indi üçün
hesabat sorulacaq. Y.Qarayev tarixin indi adlanan
zaman kəsimindən dünəninə, uzaq keçmişinə rakurs
etdi. ”...qədimdən indiyə qədər,
mifdən, folklordan müasir
günlərə qədər Azərbaycan xalqı dünya ədəbi-bədii fikrinə
hansı yenilikləri gətirib, hansı mənəvi, əxlaqi,
bədii dəyər və sərvətlərlə onu zənginləşdirib?” “Tarix:
yaxından və uzaqdan” kitabında Y.Qarayev bu suallara
cavab aramaq məqsədi
ilə bədii-mədəni keçmişimizin
bütün dövrlərini tədqiqat obyektinə
çevirdi.
Tarix yalnız yaddaşa və idraka çökəndə (yalnız onda!) şüuru manqurtluqdan, sklerozdan xilas etmək mümkün
olur. “...ərazinin bütövlüyü
də, hər şeydən əvvəl, yaddaşın böyüklüyü, qədimliyi və bütövlüyü ilə qorunur.”
Y.Qarayevin yaradıcı milli
dühasında zaman kökünə və
bütövlüyünə boylanaraq dildə
daşlaşan və yaddaşlaşan
tarixə döndü, öz
rişəsini Dədə Qorqud müdrikliyi, Nizami humanizmi, Nəsimi dözümü
və Füzuli eşqindən alaraq poetik ifadəsini
“Poeziyanın Araz ağrısı və
yaddaşı-Şəhriyar”da, “Romantizmin
Cavid yaddaşı”nda, “Nəsrin və səhnənin ağrı yaddaşı- Cəlil
Məmmədquluzadə”də , “Özünü
satirada dərk edən- Sabir”də
tapdı. 1990-cı illərin xaotik prosesləri
önündə çaşqın qalmış humanitar elmə Yaşar Qarayevin gətirdiyi yeni konsepsiya-yaddaş konsepsiyası bir sillə kimi səsləndi,
alim başımıza açılan bütün fəci və gərgin
olayların nədənini yaddaşsızlıq, yaddaşdan məhrumluqla əlaqələndirib
çıxış yolu kimi
nicatı da elə ona-yaddaşa
dönüşdə gördü.
Tarixsə nəinki
“müəllim olmaqdan qalır”(Alber Kamyu), əksinə ondan dərs
götürməyənlərə bu dərsi
dəfələrlə təkrar etmiş olur. Hər halda
XX əsrin əvvəli və sonu
arasında harmoniya, hadisə və proseslərin
adekvat səslənişi və oxşar təzahürü sübut
etdi ki, tarixdən heç kəsin heç bir dərs götürməməsi bizi yaşanmışları bir
də yaşamağa,
görülmüşləri bir də
görməyə vadar edir.
Və yenə də bir halda
ki, tarixin dərslərindən
ibrət götürməyəndə günahkar
zaman yox, şüur olur, o zaman şüuru
naqis stixiyadan, yad düşüncədən və sönük təfəkkürdən təmizləmək
lazımdır. Y.Qarayev əsaslandırdı ki, indi təfəkkürdə məhz belə katarsis işinə ehtiyac var, milli ruhun
yenidən bərqərar olması, milli şüurun, yaddaş kultunun dirçəldilməsi üçün
elmi konsepsiyalar, doktrinalar, təlimlər işlənib
hazırlamaq zamanın tələbidir.. “Vahid,
yekparə və bütöv bir təlim olan Azərbaycançılığ”ı
alim dövrün ən
vacib, ən zəruri ideyası kimi yenidən xalqa
qaytardı.
Xalqın milli mənlik şüurunu
dirçəltmədən, ona böyük əxlaqi keyfiyyətlər-milli vətənpərvərlik,
milli ovqat, mili ləyaqət hissi
aşılamadan vahid ortaq
məxrəcə-milli birliyə səsləmək müşkül məsələdir. Azərbaycançılıq
ideyalarının təşəkkül tapması və praktiki surətdə həyata keçirilməsi
uğrunda mübarizənin beşiyi başında həmişə Azərbaycanın
sağlam ziyalıları və milli münəvvərləri durublar.
Belə bir tarixi-mənəvi missiyanın
fəal və layiqli
daşıyıcısı olmaq prioritetini Yaşar Qarayev qələmi də nümayiş
etdirdi.
Y.Qarayev üçün
Azərbaycançılıq- ilk növbədə
milli birlik, milli-mənəvi
dəyərlərə hörmət, milli
ideyaya sadiq qalmaq idi. Düşünürdü
ki, “onun etnik arxetipi də, bədii
estetik kodu da, ilkin mifik-fəlsəfi
şifrəsi də milli yaddaş
özüdür”. Keçmiş
ancaq unudulmayanda tarixə
dönür, yəni yaddaşdan
silinməyəndə. Yaddaşını qoruyub
hifz edən, onu bütün tarixi epoxalardan bütöv və
salamat çıxardan xalq
birliyini yaratmağa nail olur. Y.Qarayev
milli birliyin üç səviyyəsini göstərirdi. Birincisi “daxili-milli həmrəylik”dir.
Hələ əsrimizin əvvəllərində
türkçülüyün banilərindən
və ideoloqlarından olan Ə.Hüseynzadə
“nə başqa-başqalarız, nə ittihad
edəriz” deyərək vətənin halına təəssüf
edir, milli birliyin yoxluğundan ürək
ağrısı ilə danışırdı. Başqa bir dahi- Cəlil Məmmədquluzadə
“sizi deyib gəlmişəm,
ey mənim müsəlman
qardaşlarım” xitabı ilə milləti bir
kitaba, bir amala tapındırmaq istəyirdi və bu kitabı-millətin “ana
kitabı”nı özü
yaradırdı. Çünki bir kitaba, bir
ideala tapınmayan xalq
sadəcə kütlədir, xalq deyil. Y.Qarayevə görə,
yalnız milli məslək, milli məfkurə kütləni xalqa çevirir. Əgər
xalqı asanlıqla kütləyə, kütləni əziyyətsiz
fərdə parçalamaq
mümkündürsə, o zaman milli birlik
ideyası yalnız iddiliya və utopiya olaraq qalacaq. Amma “elə bir utopiya yoxdur
ki, həyata keçirilməsi mümkün olmasın”(Elias Kanetti).
Xalqı birliyə səsləməzdən əvvəl onu düşüncədə, idrakda
bu birliyə hazırlamaq lazımdır. Y.Qarayev
keçmişə rakurs etdi,
xalqın düşüncəsində dərin iz qoyan məqamları, tarixin Azərbaycan üçün
görk etdiyi mühüm anları əks etdirməyə
çalışdı. Tarixi faciələrimizin,
düçar olduğumuz
amansız bəlalarımızın başlıca səbəbini
indiyə kimi milli mənafe
üçün yox,
ayrı-ayrı siniflər üçün
çalışmağımızda gördü.
Həqiqətən də məhz “məndən ötdü, qardaşıma dəydi” biganəliyinin
nəticəsi idi ki,
Azərbaycanı parçalanmalardan,
bölünmələrdən qoruya bilmədik.
Məhz bir bayraq
altında birləşməyi, eyni hədəfə
vurmağı bacarmadığımız üçün
Qarabağ kimi məmləkətimizi
qorumağa bütün
gücümüz və qeyrətimizlə
atılmadıq. “Əvvəl sözlər, sonra
adamlar, lap axırda torpaq azadlığını itirdi”.
İdrak yaddaşdan xali olanda daxili
harmoniyanı xaos əvəz edir, tarix “sapı
özümüzdən olan baltalar”ın zərbəsinə
hədəf olur. Və bəlkə də
bu zərbələrin fiziki
ağırlığından daha çox, mənəvi
ağırlığından əzab çəkir,
yanıb-yaxılır.
Y.Qarayev mənəvi birliyin ikinci səviyyəsi kimi
“Cənubi Azərbaycan, türk xalqları
arasında mədəni, ədəbi-mənəvi birlik” yaratmaq təlimini irəli
sürürdü. Yalnız öz irsinə, milli mədəniyyətinə
arxa çevirmədən, ümumtürk
kontekstində inkişaf etmək, ümumdünya mədəniyyətindən
bəhrələnmək olar. Ümumiyyətlə,
Yaşar Qarayevdə milli
bədii təcrübənin imkanlarına, milli
təfəkkür mədəniyyətinin zənginliyinə inam, etimad böyük
idi və böyük
alim üzün illərin
müşahidə və tədqiqat bacarığından sonra sələflərinin
vurğuladığı məqamlara israrlı idi: Soy, qan və gen
birliyini hər şeydən uca tutub “elmə, mədəniyyətə
öz dilimizin, öz mədəniyyətimizin ruhu,
rəngi ilə pərvərdə edilmış elə bir millət çıxardaq” ki,
bizə baxıb “türklər və müsəlmanlar nə
gözəl tərəqqi ediyorlar denilsin, yoxsa türklər
və müsəlmanlar ittihad ediyor və firəngləşiyorlar denilməsin”.
İrəli getməyi bacaraq, amma milli
varlığımızı unutmayaq, milli dəyərlərimizi inkar
etməyək, milli düşüncəmizə
xələl gətirməyək. Unutmayaq ki,
“bəşərilik səviyyəsinə qalxan
milliliyin beynəlmiləlliklə vəhdəti,
sintezi o zaman təmin olunur ki, ortaq genetik
müstəvidə, mənəvi məkanda yaşayan
digər etnik vahidlər də hamısı
Azərbaycan xalqını bir millət, Azərbaycan
torpağını isə bir vətən
kimi qəbul edirlər”.
Nəhayət Y.Qarayev “yaxın Şərq, islam
miqyasında ədəbi-mədəni və dini-mənəvi birlik” ideyasını irəli sürürdü.
Hələ XX əsrin
əvvəllərində Ə.Ağayev
yazırdı: “Müsəlmanların dirçəlməsi və
tərəqqisi ümumiyyətlə mümkündürsə,
bu hökmən onların arasında yeganə
fəal qüvvə olan din
vasitəsilə olmalıdır”. Din
özündə təkcə şəriət məsələlərini
və etik-əxlaqi keyfiyyətləri birləşdirmir. Ondan siyasi təlimlər, doktrinalar kimi də istifadə
etmək mümkündür. Bu gün dünyada
baş verən “İslam
partlayışı” dinin nə qədər
sosial-siyasi və ideoloji
əhəmiyyətə malik olduğunu büruzə verdi.
Sübut olundu ki, ümumi səfərbərliyin,
mənəvi birliyin yaradılmasında din fəal və intensiv,
aparıcı amil ola
bilər.
Böyük alman filosofu Hegelə görə “mütləq ideya” özünü dindən
və fəlsəfədən əvvəl sənətdə dərk
edir. İctimai şüur özü də
sənətdən güc alır. Sənətin
nəyi təlqin edib-etməməsinin şüura
böyük və əvəzsiz təsiri
var. Bədii-estetik
düşüncənin, onun elmi-tənqidi
dərkinin meyarlarının əsaslı təbəddülata
məruz qaldığı keçid dövrü kimi xarakterizə
olunan 90 –cı illərdə Yaşar Qarayevin təlqin etdiyi konsepsiyanın keyfiyyət göstəriciləri
elmi-nəzəri fikrin potensial
imkanlarının real və əyani təzahürü,
ondakı hərəkətin, yeni elmi-estetik əməldə dirçəlişin
təsdiqi kimi mənalana bildi.
O, böyük bir imperiyanın çökümündən
şaşıran ədəbiyyatşünaslıq elminin sütunlarının çökməsinə
imkan vermədi, çiyinlərini çox ağır yüklər altına verməyin
sizif əzabı isə onunla
sonuclandı ki, bizdə həm milli bədii təcrübənin
imkanlarına, həm də bu təcrübəni
ümumiləşdirən milli elmi-nəzəri
fikrin qənaətlərinə, mühakimə
tutumluluğuna inamsızlığı aradan qaldırmaq üçün
tək Yaşar Qarayev
adı kifayət etdi.
lll
Yaşar Qarayevin
ölümündən on ilə yaxın bir vaxt keçir.
Bu on ildə çox şey, bəlkə
də hər şey dəyişib, dəyişməyən
isə bircə şey olub.
Bu böyük şəxsiyyətin
hələ sağlığında qazandığı
adın hörmətlə yad edilməsi qədirşünaslığı,
bir də əvəzedilməz alim dühasının
hələ ki, onun
adı ilə bağlılığı həqiqəti. Bu yetirmi? Təbii ki. yox. Vaxtilə Yaşar Qarayevin ədəbiyyatımızın
tarixi ilə bağlı səsləndirdiyi
sual indi onun öz irsinə
münasibətdə qoyulan məqsədin
məramına çevrilməlidir: Bütün
yaradıcılığı boyu Yaşar Qarayev Azərbaycan
ədəbi-bədii, elmi-nəzəri fikrinə hansı
yenilikləri gətirib, hansı mənəvi, əxlaqi, bədii
dəyər və sərvətlərlə onu
zənginləşdirib? Əlbəttə, bu
suala cavab vermək bir neçə məqalənin, yaxud ustadın irsini tədqiqat
predmetinə çevirəcək monoqrafiyaların işi deyil. O zamandan və sözdən uca
olmağın şərəf simvoludur. Hər
gələn nəsil tarixi yenidən oxuduğu kimi, hər gələn
zaman də Yaşar Qarayev dühasının açılmayan
hüdudlarını, gizlinlərini bəlli etməyə gücü çatacaq
hünərməndlər yetirəcək. Hələliksə,
ədəbiyyatımızın əbədiyaşar
Yaşarının ruhuna, imzasına
sayğımız obyektivliyi meyar edən qələmlərimiz və
içimizdən bir ömür
kimi keçirə biləcəyimiz ədəbiyyat
sevdamızdır.
Elnarə AKİMOVA
filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2012.- 3 mart.- S.18.