Jurnalistika – demokratiya institutu kimi
III YAZI
Avropa Şurası İctimai TV haqqında qanunun
işçi variantını hazırlayıb. Bu qanun hər
bir dövlətin özünün bir çox istiqamətlərindən
çıxış edərək konkretləşdirilə
bilər. Avropa Şurası İctimai Televiziyanın
mahiyyətini də izah edərək göstərir ki:
Bu televiziya cəmiyyət üçün nəzərdə
tutulur.
Bu televiziyanı cəmiyyət maliyyələşdirir.
Bu televiziyaya cəmiyyət nəzarət edir. Burada “cəmiyyət”
anlayışı ölkənin, regionun bütün əhalisini
ifadə edir.
“Bütün əhali” anlayışı isə cəmiyyətin
bütün qruplarını və təbəqələrini nəzərdə
tutur. Yəni burada varlı da, kasıb da, qoca da, cavan da,
savadlı və azsavadlı da, xüsusi maraq dairəsi olan
insanlar da (mədəni, dini, elmi, idman, sosial, iqtisadi maraqlar) və
bütövlükdə cəmiyyət ehtiva olunur. Əhalinin hələ heç də tam tərkibini
ifadə etməyən bütün bu qruplarını ictimai
televiziyanın verilişləri əhatə etməlidir.
Sual oluna
bilər: öz kommersiya maraqlarını təmin etmək
üçün ictimai marağa söykənməyi əsas
tutan özəl televiziya kanalları bu prinsipləri əsas
götürə bilməzmi? Bu suala müsbət
cavab vermək mümkün deyil. Çünki
kommersiya TV kanalları maliyyə qaynağı problemində
yalnız özünə, öz kommersiya fəaliyyətinə
söykəndiyinə görə bu maraqları cəmiyyətə
qurban verməkdən, necə deyərlər, altruist xarakterdən
çıxış etmək keyfiyyətindən uzaqdır.
Əlbəttə, özəl KİV-in fəaliyyəti bəzən
xeyli dərəcədə belə keyfiyyətə
yaxınlaşa bilər, lakin onun kommersiya “hüququ” pozulan
kimi o öz “altruistliyindən” dərhal imtina edəcək. Önəmli telenəzəriyyəçilərdən
biri, misal olaraq xeyli dərəcədə ideal hesab etdiyimiz
ABŞ TV kanallarına müraciət edir. ABŞ
Konstitusiyasına birinci düzəlişin tələbinə
görə, bu ölkədə KİV-in nizamlanmasına – istər
“icazələr”, istərsə də “qadağalar”
baxımından – dövlətin qarışması
mümkün deyil. 1920-1930-cu illərdən daha
çox özəl sektora məxsus yayım biznesi
reklamçıların hesabına fəaliyyət olaraq,
radiotezlik lisenziyası alır, əvəzində “ictimai
marağa” xidmət etmək vədi verirdilər. Sonralar – 1950-ci illərdə ölkədə televiziyanın
güclü inkişafı bu biznes sahəsini öz vədlərinə
“xilaf çıxmağa” məcbur etdi. Heç
bir qanunla tənzimlənməyən “ictimai marağa xidmət”
ideyası kommersiya maraqlarına qurban verilsə də, dövlət
radiotezlik lisenziyasını hələ də pulsuz
“bağışlamaq” praktikasını davam etdirirdi. Lisenziyanın belə asan başa gəlməsi
yayım biznesinə o qədər gəlir gətirirdi ki, hətta
televiziya rəhbərlərindən biri bunu “pul çap etmək
üçün lisenziya” adlandırmaqdan da çəkinməmişdi.
Deməli, kommersiya televiziyası ictimai televiziyanı
əvəz edə bilməz. Ölkə əhalisinin
bütün təbəqələrinin marağını nəzərdə
tutan ictimai TV-nin mövcudluğu labüddür, zəruridir.
İctimai TV hakimiyyət üçün deyil, parlament
üçün deyil, prezident üçün deyil, hər
hansı bir siyasi partiya üçün deyil, bütöv cəmiyyət
üçün, bütün əhali üçün nəzərdə
tutulur. Bu TV tam müstəqil olaraq, yalnız əhaliyə
və yalnız vətəndaşlara xidmət edir.
Adı çəkilən konfransın
iştirakçıları qeyd edirlər ki, ictimai
televiziyanı necə yaratmaq və tətbiq etmək
zamanın ciddi problemlərindəndir. Xüsusilə dövlət
televiziyasının dominant olduğu ölkələrdə
hakimiyyətdə olan adamları bu televiziyanın vacibliyinə
inandırmaq və dövlət televiziyasının ictimailəşdirilməsinə
xeyir-dua almaq çox çətin olacaq. İnandırmaq
çətindir ki, demokratiya vətəndaşların bu ruhda
tərbiyəsindən başlayır və bu tərbiyədə
başlıca rolu ictimai televiziya oynayır. Avropa Şurasının qənaətinə görə
indi əsas vəzifə ondan ibarətdir ki, sivil ölkələrdə
hakimiyyət və vətəndaş dövlət
televiziyasının indiki halda qalmasının mənasız
olduğunu başa düşsün. Transnasional
telekanalların peyk vasitəsilə dünyaya yayımı,
kommersiya kanallarının getdikcə artması şəraitində
hakimiyyət dövlət televiziyası vasitəsilə
informasiya təqdimatına əvvəlkitək nəzarət
edəcəyinə, bununla da insanları istədiyi istiqamətə
yönəldə biləcəyinə ümid
bağlamamalıdır.
Avropa Şurası hakimiyyət adamlarına belə şəraiti
qiymətləndirməyi tövsiyə edir. Dövlət
televiziyası plüralist xarakterdən uzaq olaraq daha çox
idarəçilik maraqlarını əsas tutur. Bütün bunlar baş vermiş hadisələrin
interpretasiyasında, informasiyanın seçimində və təqdimi
metodikasında özünü açıq göstərir.
Bu tipli televiziya dövlət büdcəsindən maliyyələşdiyinə
görə və deməli, onun əməkdaşları
büdcədən asılı olduqlarına görə,
prinsipcə, müstəqil informasiya təqdiminə nail ola bilməyəcək. Cəmiyyətin
və ictimai rəyin bütün spektrinin əks etdirilməsi
yalnız ictimai televiziyada – Avropa Şurasının maliyyə
mənbələrini, nəzarət mexanizmini təqdim etdiyi
bir televiziya kanalında mümkün olur. Bu,
Avropa Şurasının da, beynəlxalq demokratiya
institutlarının da, ümumiyyətlə, televiziyanın,
eləcə də bütövlükdə KİV-in mahiyyətini
az-çox anlamağa qadir olanların da elmi-nəzəri
fikrində gəldiyi nəticədir.
Avropa Şurası ictimai televiziya yaradan ölkələrə
məhz bu modeli gerçəkləşdirmək tələbi
ilə yanaşır.
Totalitar rejimdən demokratik dəyərlərə
söykənən cəmiyyətə keçid dövründə
və bundan sonra möhkəmlənən demokratik cəmiyyətdə
kütləvi informasiya vasitələrinin rolu və əhəmiyyəti
tarixi təcrübədə özünü çox ciddi
göstərmişdir. Demokratiyanın formalaşmasında və
demokratik normaların bərqərar olmasında, əlbəttə,
yalnız müstəqil informasiya vasitələri önəmli
rol oynayır. Bu gün lüğətimizin işlək
fondunda daha fəal yer tutan “söz azadlığı”,
“müstəqil KİV” tipli ifadələrin mahiyyətini dərindən
anlamaq özü də əhəmiyyətli məsələlər
sırasındadır. “Söz
azadlığı” anlayışı özündə cəmiyyətə
lazım olan, ciddi ictimai maraq kəsb edən informasiyanın
maneəsiz ifadəsini nəzərdə tutur. “KİV-in müstəqilliyi” dedikdə isə
kütləvi informasiya vasitələrinin informasiya siyasətinə
hər hansı bir təsirin, xüsusilə dövlət
strukturları, hakimiyyət adamları, partiya, kommersiya qüvvələrinin
koorparativ maraqlara görə təsirinin tamamilə aradan
qaldırılması nəzərdə tutulur. Demokratik dəyərləri yalnız müstəqil,
azad jurnalistika formalaşdırır. Azərbaycanda
özünün daha çox “təbliğatçılıq,
təşviqatçılıq” funksiyası ilə fəaliyyət
göstərən KİV-in yerində cəmiyyətə
maksimum obyektiv və maksimum ictimai maraq kəsb edən
informasiya siyasətinə malik KİV yaranmaqdadır. Kütləvi informasiya vasitəsi informasiyaya və
onun istehlakçısına hörmətlə
yanaşmalıdır. İnformasiyaya və
onun istehlakçısına hörmət özünü onda
göstərməlidir ki, kütləvi informasiya vasitəsi
öz fəaliyyətində cəmiyyətin bütün
üzvlərinin, qruplarının, azlığın və
çoxluğun marağını nəzərə alır,
informasiya seçiminə, siyasi seçimə şərait
yaradır. Bu informasiya vasitəsi hər
hansı ideologiyanın təbliğatından, hakimiyyət
adamlarının təsirindən uzaq olmalıdır. Belə imkanlara hələlik Avropa ölkələrində
sınanmış və sınanmaqda olan, Avropa Şurası tərəfindən
tövsiyə edilən ictimai teleradio institutu malikdir.
Azərbaycan cəmiyyəti son on beş ildə informasiyanın və özü
də obyektiv informasiyanın qiymətini dəqiqləşdirməyə
başlamışdır. Bu cəmiyyətdə
istər kütləvi informasiya vasitələrində, istərsə
də digər müxtəlif tribunalarda telekanalların
informasiya siyasəti ciddi müzakirə mövzusuna
çevrilməkdə, bu barədə statik ictimai rəy
yaranmaqdadır. Azərbaycanda
telekanalların artımı tamaşaçıya, deməli,
cəmiyyətə seçim imkanı verir və bu seçim
özünü daha çox informasiya siyasətinə
münasibətdə göstərir.
Avropa Şurasının sənədlərində ictimai
televiziyanın elə demokratik idarə sistemi təklif olunur
ki, bu sistem cəmiyyətin ona nəzarətinə
böyük zəmanət verir. İctimai televiziya belə
halda şəffaf fəaliyyətdən uzaqlaşa bilmir və
heç bir qüvvənin əlahiddə ruporuna çevrilə
bilmir. O, yalnız cəmiyyətin – əhalinin
bütün təbəqələrinin tribunasına, maraq
dünyasına çevrilir.
Aydındır ki, kütləvi informasiya vasitələri
üzərində rəhbərlik totalitar sistemə xasdır. Totalitar
hakimiyyət cəmiyyətə deyil, yalnız özünə
sərf edən totalitarlıq vəziyyətini qoruyub saxlamaq
üçün kütləvi informasiya vasitələrini “təbliğatçılıq,
təşviqatçılıq və təşkilatçılıq”
vasitəsinə çevirir. Totalitar
hakimiyyətin fikrincə, cəmiyyətə təqdim olunan
informasiya mütləq onun süzgəcindən keçməlidir.
Belə hakimiyyət yaxşı bilir ki, heç bir müstəqil
KİV onun istəyi ilə fəaliyyət göstərməyəcək,
müstəqil KİV məmurun görmədiyi işi
görülmüş iş kimi qələmə verməyəcək.
Əksinə, məmurun işindəki ən
xırda nöqsanları da axtarıb oxucuya,
tamaşaçıya çatdıracaq.
Azərbaycan totalitar rejimdən tamamilə imtina
etmişdir. Senzura rəsmi dövlət sənədi ilə ləğv
edilmişdir. Dünyanın sivil ölkələrinin
təcrübəsindən gələn demokratik dəyərlərə
yiyələnmişdir. Demokratik cəmiyyətin
mühüm göstəricilərindən biri belə ölkələrin
dövlət KİV-indən imtinası ilə çox
bağlıdır. Müstəqil KİV-də
informasiya ictimai maraq prinsipi ilə təqdim olunur. Bu
cür jurnalistikada bir prinsip var: ictimai maraq prinsipi. İctimai televiziya məhz bu prinsiplərlə
işləməlidir.
Qeyd edək ki, ictimai televiziyanı demokratiya
quruculuğunda son dərəcə önəmli bir vasitə
hesab edən Avropa Şurası ayrı-ayrı ölkələrin
xüsusiyyətlərini nəzərə almaqla tipoloji qanun
layihəsi hazırlayaraq müzakirələrə təqdim
etmişdir. Həmin qanun layihəsində teleradio
strukturlarının hüquq və vəzifələri də
çox maraqlı şəkildə işlənib. Qeyri-kommersiya İctimai Yayım Təşkilatının
Yayım Şurası, İnzibati Şura və baş
direktorluq adlanan strukturları mövcuddur. Bu
strukturlar ictimai televiziyanın fəaliyyətini həyata
keçirmək işini təşkil edir. Bu strukturların Avropa Şurasına daxil olan ölkələrin
müvafiq nazirlərinin iştirakı ilə keçirilən
konfransında işlənib hazırlanmış və
işçi sənədi kimi təqdim olunan hüquq və vəzifələrinə
diqqət edək. İctimai televiziyada
Yayım Şurasının xüsusi yeri və rolu var. Onun əsas
funksiyası ictimai televiziyanın məhz ictimaiyyətin
bütün qruplarının maraqlarını təmin edən
proqramlarının və digər verilişlərinin mahiyyətini
əks etməkdir. Bu şuraya cəmiyyətin
maksimum dərəcədə bütün qruplarını təmsil
edən adamlar seçilməlidir. Yayım
Şurası ölkənin spesifikasından asılı olaraq
müxtəlif vasitələrlə formalaşdırıla bilər.
Məsələn, Avropa Şurasının qeyd
etdiyimiz Praqa konfransının sənədləri Şuranın
üzvlərinin parlament tərəfindən seçilməsini
təklif edir. Diqqətlə yanaşsaq, hələ
demokratik institutların tam formalaşmadığı ölkələrdə
bu variant çətin ki, özünü doğrultsun. Çünki Yayım Şurasının müəyyən
edilmiş üzvlərinin maksimum müstəqilliyi və heç
bir hakimiyyət orqanlarından asılı olmaması
Şuranın fəaliyyətini şərtləndirən əsas
amillərdən hesab olunur. İctimai televiziyanı
yaratmaq üçün ona rəhbərlik və nəzarət
edən ictimai şura con dərəcə demokratik prinsiplərlə
seçilməlidir. Demokratikləşmə və
ələlxüsus da onun qloballaşması ilk əvvəl
insanların, sosial təbəqələrin haqqına
üstünlük verir. Şübhəsiz
ki, onların maraqlarını, tələbatlarını və
haqlarını təmin edə bilən ictimai qurumların tam
müstəqil olması hər şey deməkdir. Ona görə də ictimai yayım təşkilatlarının
hüquqi bazası ilk növbədə onların
yaradıcılıq müstəqilliyini və funksional
(yaranmış institut çərçivəsində)
muxtariyyətini nəzərdə tutur. Yayım
Şurası aşağıdakıları yerinə yetirir:
1.
Verilişlərin setkasının tutulması; 2) verilişlərin
yaradıcı ideyası və istehsalı; 3) baş verən
hadisələri isti-isti işıqlandıran xəbər və
verilişlərin redaktəsi və buraxılışı;
4) ictimai yayım xidmətinin fəaliyyətinin təşkili;
5) kadrların seçilməsi, işə götürülməsi
və təşkilat çərçivəsində
onları idarəetmə; 6) malların və xidmətlərin
alqı-satqısı, arendası və istifadə olunması;
7) maliyyə resurslarını idarəetmə; 8) büdcənin
tərtibi və yerinə yetirilməsi; 9)
danışıqların, müqavilələrin həyata
keçirilməsi; 10) hüquqi araşdırmalar zamanı təşkilatın
təmsilçiliyi və bu kimi funksiyalar. Proqramların
tərtibatı üzrə fəaliyyət heç bir senzuraya
məruz qalmamalıdır. Nəzarəti
yalnız İctimai Şuraya etibar etmək olar.
Şura üzvləri hökumət işində və
yaxud ictimai televiziyanın özündə vəzifə tuta
bilməz. Şura özünün sədrini seçir,
müstəqil olaraq öz reqlamentini müəyyənləşdirir.
Şura səs çoxluğu ilə işləyir.
Səslərin bərabər bölgüsü məqamında
sədrin səsi həlledici rol oynayır. Şura ən azı iki ayda bir dəfə
yığılır. Fövqəladə
hallarda azı üç üzvün təklifi ilə
Şura növbədənkənar yığıla bilər.
Şura üzvləri öz işlərinə görə maaş almırlar. Digər
kompensasiyalar nəzərdə tutulur.
Avropa
Şurasının təqdim etdiyi model Qanuna görə
Yayım Şurası ictimai televiziyanın baş direktorunu təyin
edir, direktorun kadr təkliflərinə baxır.
Şura İnzibati Şuranın üzvlərini təyin
edir, televiziyanın daxili qayda-qanunlarını müəyyənləşdirir,
televiziyanın fəaliyyətini necə yerinə yetirməsinə
nəzarət edir.
Radiotezlik üzrə DK-ın ictimai teleyayım
üçün ayırdığı tezlikdən məqsədli
və sərfəli istifadə etmək, cəmiyyətin
yüksək mədəni-maarif tələbatlarını
ödəmək məsuliyyəti də İctimai
Şuranın və baş direktorun üzərinə
düşür.
Baş direktoru və onun rəhbərlik etdiyi Direktorlar
Şurasını da İctimai Şura təyin edir. Baş direktor
ictimai televiziyanın gündəlik cari istehsalat-maliyyə fəaliyyətinə
cavabdehlik daşıyır. Baş direktor
İctimai Şuranın (İŞ) hər bir iclasında məşvərətçi
səslə iştirak edir. Baş direktor
proqramların tərtibi üçün məsuliyyət
daşıyır. Cari əməliyyatlara və
fəaliyyət növlərinə cavabdeh olduğuna görə
o, müstəqil olaraq istehsalat prosesinə rəhbərlik edir
və yalnız İŞ-ya tabedir. Məhkəmələrdə
və digər rəsmi sorğu-sual yerlərində ictimai
televiziyanı baş direktor təmsil edir. Direktor 5 il müddətinə təyin olunur və bir
müddətə seçilir. Baş direktor parlamenti və ali icra hakimiyyətini təmsil edə bilməz,
hökumətin və jurnalistlərin ictimai təşkilatlarının
işçisi ola bilməz. İşi
yarıtmaz olarsa, baş direktoru İctimai Şura 2/3 səslə
vəzifədən azad edə bilər. İctimai
Şura bu yerə namizədi gecikdirərsə, vəzifəni
müvvəqqəti olaraq 1-ci müavin icra etməlidir.
İş baş direktor və onun müavinlərindən
başqa İnzibati Şuranı da seçmək
üçün səlahiyyətlər alır. İnzibati
Şura ictimai televiziyanın cari işgüzar fəaliyyətini
tənzimləyir. İnzibati Şuranın
üzvləri inzibatçılıq və maliyyələşmə
üzrə mütəxəssis olmalı və
üçüncü tərəfin maraqlarını təmsil
etməməlidirlər. Hökumət, parlament, ali icra hakimiyyətinin nümayəndələri
İctimai Şuranın üzvləri ola bilməzlər. İŞ üzvləri peşə keyfiyyətlərindən
asılı olaraq üç müddətə qədər
seçilə bilərlər. Şuranın
sədri olmalıdır və o, şura üzvləri tərəfindən
seçilir. Şura öz fəaliyyətinin
qaydalarını və reqlamentini yaradır və təsdiqləyir.
İŞ nəzarət edir ki, bu sənədlər
hüquqi bazadan kənar olmasınlar. Hər
hansı qərar qəbul edilirsə, İŞ-nın
bütün üzvləri iştirak etməlidirlər. İŞ baş direktorla xidmət barədə
müqavilə bağlayır, işgüzar məsələlər
üzrə ona məsləhət verir, illik büdcəni təsdiqləyir
və ictimai televiziyanın istehsal-maliyyə sahəsinə aid
olan hesabatını tərtib etməyə kömək edir.
Maliyyə məsuliyyəti daşıyan və maaşı ali kateqoriyadan yüksək olan işçilərlə
bağlanan kontraktları baş direktorun komandası ilə
birgə İŞ bağlayır. Həmkarlar İttifaqı
ilə sazişin bağlanması, kompaniyaların və
onların hissələrinin alqı-satqısı, mülkiyyətin
alqı-satqısı və girov qoyulması, bank kreditlərinin
alınması, maliyyə qarantları və
istiqrazlarının təmin olunması, yaradıcılıq
proqramları istisna olmaqla digər proqramların tərtib edilməsi
üçün maliyyələşdirmə
kontraktlarının bağlanması da İŞ-nın
iştirakı ilə həyata keçirilir.
Beləliklə, İnzibati Şuranın da üzərinə
çox ciddi məsuliyyət tələb edən vəzifələr
düşür ki, bunları yalnız müstəqil və
vicdanla yerinə yetirməklə ictimai televiziyanın cəmiyyət
həyatında rolunu yüksəltmək olar.
İctimai rəyə yaxşı məlumdur ki, cəmiyyətin,
ictimai həyatın demokratikləşməsi prosesinə
çox ciddi təsir göstərən bir institut kimi ictimai
televiziya bu gün diqqət mərkəzindədir. Öz ölkəsində
demokratik prinsiplərin, plüralist xarakterin,
tolerantlığın milli-mənəvi dəyərlər səviyyəsində
qəbul edilməsini arzulayan hər kəs – adi vətəndaşdan
tutmuş yüksək vəzifə eşelonundakı rəhbər
qüvvələrədək-ictimai televiziyanın cəmiyyət
həyatındakı yerini qiymətləndirməyi
bacarmalıdır. Avropa
Şurasının ona üzv olan bütün ölkələr
qarşısında ictimai televiziyanın yaradılması və
normal fəaliyyəti ilə bağlı xüsusi tələblər
qoyması təsadüfi deyil.
İctimai
televiziya yaratmaq ideyası elə də asan bir proses deyil. İctimai televiziyanın təşkili bir neçə
cəhətdən mürəkkəb prosesdir. Bu prosesin həqiqətən də mürəkkəbliyini,
çətinliyini şərtləndirən bir neçə
faktor vardır. Birincisi, yarım əsrə
qədər bir dövrdə postsovet məkanı, o cümlədən
Azərbaycan teleradionun yalnız dövlət modelini
görmüşdür. Köhnə ənənələrin
qırılması prosesi xeyli müddətdən bəri başlanmış
olsa da, KİV-in dövlətə, yalnız dövlətə
məxsusluğu, KİV-ə dövlət nəzarəti ənənəsindən
imtina etmək cəmiyyət üçün hiss olunan dərəcədə
çətinlik törədir. İkincisi
və ən başlıcası, cəmiyyət ictimai
televiziyanın gerçək həyatda yerini düzgün təsəvvür
edə bilmir.
Qeyd edək
ki, həmin əngəllər bu və ya digər şəkildə
təxminən on, on beş il əvvəl
bütün Qərb ölkələrində özünü
göstərmişdir. Təsadüfi deyil ki, Beynəlxalq Mətbuat
İnstitutu 1993-cü il sentyabrın 22-24-də
Vyanada keçirdiyi kütləvi informasiya vasitələrinin
problemlərinə həsr olunmuş xüsusi simpoziumunda
dövlət nəzarətində olan yayımın ictimai
yayıma çevrilməsi haqqında bəyanat qəbul
etmişdir. Vyana bəyanatı Avropa
Şurasına üzv olan ölkələrə məsləhət
görür ki, dövlət televiziyası bazasında
yaradılan ictimai televiziyanın tam müstəqil fəaliyyətini
təmin etmək qaydası hər bir ölkənin
Konstitusiyasında və xüsusi normativ aktlarında təsbit
olunsun. KİV problemlərinə dair Avropa
simpoziumu ictimai televiziyanın cəmiyyətin demokratikləşməsi
prosesində rolunu nəzərə alaraq onun bütün fəaliyyət
mexanizminin maksimum müstəqillik üstündə
qurulmasına kömək etməyi dövlət
başçılarının öhdəliyi kimi irəli
sürür.
Avropa
Şurasının ictimai televiziya haqqında işləyib
hazırladığı sənədlər, məsləhətlər
və tələblər əsasında indi bir çox ölkələrdə
– İngiltərədə, Almaniyada, İsveçrədə,
Norveçdə, Fransada və digər Qərb ölkələrində
ictimai televiziya ciddi və əvəzolunmaz bir demokratiya
institutu kimi fəaliyyət göstərməkdədir. Çox müxtəlif texniki bazalar əsasında
yaradılan bu telekanalların xeyli hissəsi bir vaxtlar dövlətin
nəzarətində olan telekanalların əsasında meydana
çıxmışdır. Bu proses dünyanın
bütün regionlarında öz tətbiqini genişləndirməkdədir.
ABŞ
dövlət katibi Kolin Pauell internet vasitəsilə
keçirdiyi mətbuat konfransındakı
çıxışında belə bir fakt üzərində
dayanmışdı: “Mən elə ölkələr
tanıyıram ki, on il bundan əvvəl orada cəmi bir
telestudiya vardı. Həmin telestudiya dövlətə
məxsus idi və hökumət onun vasitəsilə xalqa ancaq
öz istədiyini deyirdi. Bütün
informasiya ancaq oradan yayımlanırdı”. K.Pauell indi dünya informasiya sisteminin, onun texnika və
texnologiyasının tamam dəyişdiyini, heç kimin,
heç bir hakimiyyət strukturunun artıq informasiyanı
öz arzusuna uyğun olaraq idarə etmək istəyinin
mümkün olmadığını xüsusi
vurğulamışdır. Ona görə
də, belə bir həqiqət diqqətə çəkilməlidir
ki, artıq informasiyanın cəmiyyətə təqdim
olunmasına nəzarət mexanizmi öz vaxtını
keçirmişdir. Bu mənada cəmiyyətə
informasiya təqdimatını tənzimləmək, onu hakimiyyət
mənafelərinə yönəltmək işində indiyə
kimi xüsusi vasitə rolunu oynamış dövlət
televiziyası, diqqətlə yanaşsaq, bu mexanizm rolunu oynaya
bilmir. Özünün kommersiya maraqlarını daha
dolğun ödəmək məqsədilə az-çox
ictimai marağa söykənməyə məhkum olan özəl
mətbuat və telekanallardan tutmuş heç bir nəzarət
mexanizminə tabe olmayan ümumdünya azad informasiya şəbəkəsi
– internetədək hər yerdən cəmiyyətə daha
dolğun, daha obyektiv, daha analitik informasiya axını
mövcuddursa, onda, doğrudan da, informasiyanın
“məqsədyönlü” idarəsindən bəhs etmək
artıq gülünc bir iş olardı. Deməli,
dövlət televiziyasına bu mənada güvənmək
dövrü arxada qalmaqdadır.
Avropa
Şurasının sənədlərində ictimai
televiziyanın əsas mahiyyəti çox düzgün
qoyulub: ictimai televiziyanı cəmiyyət yaradır, cəmiyyət
maliyyələşdirir və ona cəmiyyət nəzarət
edir. İctimai televiziya ölkənin
bütün əhalisinin, bu əhalinin bütün
qruplarının maraqlarını nəzərdə tutur.
İndiyədək biz bu maraqların obyektiv
informasiya modeli üzərində daha çox
dayanmışdıq. Amma bir məsələni
də nəzərə almalıyıq ki, ölkə əhalisinin
informasiya maraqları sistemində rəsmi – ofisioz hökumət
xəbərləri heç də sonuncu sırada durmur.
Ölkə əhalisi rəsmi informasiya vasitəsilə
dövlətin siyasi kursu barədə, onun iqtisadi, ictimai
inkişafı, təhsil, səhiyyə və s. onlarca dövlət
obyektlərinin işi barədə informasiyalar almaqda
maraqlıdır.
Daha bir məqam:
Hakimiyyət adamları da əhalinin müəyyən bir
qrupudur və onların da ictimai televiziyada vaxtaşırı
öz informasiyalarını təqdim etmək hüququ
vardır.
Avropa Şurasına üzv olan dövlətlərin
müvafiq nazirlərinin iştirakı ilə keçirilən
Praqa konfransı bu məqamın da rəhbər prinsiplərini
təqdim etmişdir. Həmin rəhbər prinsiplər ictimai
televiziyanın müstəqilliyini maksimum təmin edən məqamlardan
çıxış edərək rəsmi hökumət xəbərlərinin
yayım şərtlərini göstərmişdir.
Demokratik cəmiyyətdə hakimiyyətin nümayəndələrinin
KİV vasitəsilə vaxtaşırı hesabatla
çıxış etmələri çox normal, hətta
vacib hesab edilir. Bu prosesin ictimai televiziya ilə yerinə
yetirilməsi isə xüsusilə vacibdir. Lakin hakimiyyət nümayəndələrinin ictimai
televiziyada çıxışları elə tənzimlənməlidir
ki, bu televiziya onların ruporuna çevrilməsin. Praqa konfransının 21-ci rəhbər prinsiplərində
göstərilir ki, hakimiyyət adamlarının
hesabatlarına ictimai televiziyada son dərəcə xüsusi zərurət
olanda və bu, son dərəcə ciddi ictimai maraq kəsb edəndə
yer verilməlidir. Bu keyfiyyət rəsmi bəyanatlara
və rəsmi xəbərlərə də şamil edilir.
“Son dərəcə xüsusi zərurət” deyəndə
xalqın, millətin həyatında vacib hadisələr,
fövqəladə hadisələr, milli bayramlarda nitqlər,
hökumətin parlamentə öz siyasi proqramının təqdimi
və s. kimi məsələlər nəzərdə tutulur. Böhranlı vəziyyət və milli faciələr
dövründə ictimai televiziyada rəsmi xəbərlərin,
hakimiyyət adamlarının yerinin artması təəccüb
doğurmamalıdır.
Bütün
bunlarla bağlı belə bir sual doğa bilər: hakim dairələr
özlərinin cari siyasi məsələlərinin ifadəsi
üçün ictimai televiziya efirinə müntəzəm
çıxa bilərmi və belə olduqda hökumətə
müxalifətdə olan siyasi qruplara cavab hüququ vermək
olarmı? Əlbəttə, burada rəsmi bəyanatla
ictimai televiziyanın adi proqramları arasında sərhəd
qoymaq lazımdır. Bu mənada xüsusi
zərurət kəsb etməyən hər hansı bəyanatı
efirə vermək doğru deyil.
İctimai televiziyada rəsmi bəyanatlar,
çıxışlar xüsusi intervallarla səciyyələnməlidir. Gündəlik,
həftəlik, aylıq çıxışlara yol vermək
olmaz. İqtidara verilən müntəzəm
efir vaxtı eyni vaxt həcmində müxalifətə də
təqdim olunmalıdır. Belə bir
hüquq parlamentdə təmsil olunan bütün müxalif
qruplara da verilməlidir. Hakimiyyətin cari
siyasətini ifadə edən müntəzəm verilişlərində
ictimai televiziya xüsusi məqsəd güdməkdən
qaçmalı, hər şeyi ölçüb-biçməlidir.
İctimai televiziya rəsmi xəbərləri (fövqəladə,
eləcə də adi) translyasiya zamanı bunun gündəlik
proqramlardan fərqlənməsini təmin etməlidir. Auditoriyada bu
informasiyaların vacibliyinə şübhə
qalmamalıdır. Bunun üçün
xüsusi diktor (aparıcı) mətni, yaxud xüsusi baş
titr mətnindən istifadə etmək olar. Bu tipli informasiyalar İctimai Televiziyanın öz
proqramlarından fərqləndiyinə görə, onlar
müvafiq hökumət orqanlarının ciddi məsuliyyəti
altında təqdim olunmalıdır.
Əlbəttə, Avropa Şurasının təşəbbüsü
ilə keçirilən məlum Praqa konfransının bu barədə
sənədləri heç də mütləq xarakter
daşımır. Avropa Şurası bu sənədlərin,
xüsusilə rəhbər prinsiplərin ictimai
televiziyanın yaradılacağı hər bir ölkənin
spesifikasını nəzərə almaqla tətbiqini
tövsiyə edir. İnkişaf etmiş ölkələrdə
xeyli vaxtdan bəri fəaliyyət göstərən ictimai
telekanallar məhz bu mövqedən çıxış edərək
mükəmməl ictimai televiziya kanallarının funksional fəaliyyətinə
nail olmuşlar.
Bu yerdə ictimai teleradionun xarakteri barədə xeyli dərəcədə
geniş söhbət bu qurumun sırf demokratiya institutu rolu
oynaması ilə şərtləndi.
Cahangir MƏMMƏDLİ
525-ci qəzet.-
2012.- 6 mart.- S.6.