Gənc duyğuların izi ilə
Bu günlərdə Azərbaycan
Yazıçılar Birliyində “Ulduz” jurnalının Gənc
Ədiblər Məktəbi üzvlərinin
yaradıcılığına həsr olunmuş
sayının geniş müzakirəsi keçirilib. Gənc tənqidçi Elnarə
Akimova həmin müzakirədə xüsusi məruzə ilə
çıxış edib. Həmin məruzəni oxucuların
diqqətinə çatdırırıq.
Hər gənc nəslin
yetişdiyi, ədəbi-bədii təfəkkürünün
formalaşdığı zamanın onun yaradıcılıq
yolunun müəyyənləşməsində xüsusi rolu
olur. Bu halda zaman məfhumu ədəbiyyat üçün
yalnız tarixi göstərici olmayıb, daha geniş fəaliyyət
hüdudunu – onun özünəməxsus yaradıcılıq
ritmini, inkişaf dinamizmini çevrələyir.
Artıq yeni bir ədəbi
ilin proloqundayıq, deyə bilərik ki, ən son dövr ədəbiyyatının
ümumi mənzərəsinin səciyyələndirilməsində,
ehtiva elədiyi xarakterik cizgilərin, keyfiyyət dəyişikliyinin
müəyyənləşməsində Gənc Ədiblər
Məktəbini təmsil edən imzaların rolu və çəkisi
var.
Bu məktəbi
təmsil edən gəncləri istedad baxımından
uğurlu hesab eləmək mümkündü: Qismət, Alik Əlioğlu,
Cavid Zeynallı, Zərdüşt Şəfi, Rəbiqə,
Aysel Əlizadə, Feyziyyə, Günel Şamilqızı –
bunlar artıq ədəbiyyatımızda seçilən
imzalardır. Bu gənclərin mətnlərində yeniləşən
dünya və “mən” obrazının fərqli inikası,
deformasiyaya uğramış, ənənəvi məzmununu
itirmiş yaddaş lövhələrinə yeni dil və boya
qatmaq cəhdi var. Sərgilədiyi mövzulardan asılı
olmayaraq bu mətnlərin əksər hissəsində
ağrılı bir Zaman var, yeni zamanın, müstəqillik
dalğasının özü ilə gətirdiyi, habelə
vurub dağıtdığı nə varsa əsərlərin
təsvir predmeti olmaqdan yan keçmir. Yeni Azərbaycanın
tiplər qalereyası – aclar və yoxsullar, təklər və
tənhalar, səfil və sərgərdanlar, nakam taleli
qadınlar, kimsəsiz insanlar – bir sözlə, “bu məmləkətin
unudulmuş portretləri” (A.Əlioğlu) haşiyəsiz-boyasız,
sərt neqativləri ilə gənclərin əsərlərində
sərgilənir. Cəmiyyətə və dünyaya kəskin
münasibət, həyat hadisələrinin aqressiv formada mənalandırılması,
epizmə meyl, sərt dramatizm, hadisəçilik,
süjetlilik, kəskin pafos, ironiya v.s. sadalanan bu keyfiyyətlərdən
yan ötmür. Bu gənclərin yazıları sosial mənzərələrin
təsvirinə açılır, sosial-ictimai təzyiqlərdən
mənəvi təbəddülatlara uğramış
insanın ovqatı, ruhi sarsıntıları sərgilənir.
Təsadüfidirmi?! Əlbəttə ki, yox! Gənc
yazarların keçib gəldikləri yolun arxasında
parçalanan, işğal olunan Azərbaycan həqiqətləri,
zamanın üzləşdirdiyi fəci və dramatik
situasiyalar, sosial-siyasi problemlərin mənəvi-psixoloji aləmdə
yaratdığı təbəddülatlar dayanır. Ədəbiyyatda
isə, Sevinc Çılğının bir məqaləsində
yazdığı kimi, nisbətən hamarlanmış yol. Nədən
ki, çağdaş ədəbiyyatımızda ən son gəncliyi
təmsil edən şairlərin əksəriyyəti
üçün xarakterik olan keyfiyyətlər daha çox
avanqard şeirin qanunları çərçivəsində,
düşüncə tərzini bu model içrə buxovlayaraq
bədii təsvirə gətirməkdir ki, bu təmayülü
təmsil edənlər üçün poetik zəmin R.Qaraca,
M.Köhnəqala, Z.Əzəmət, Aqşin, Ş.Ağayar
və b. şairlərdir. Yollar eyni ola bilər təbii, ancaq
yolçuluq fərqli olmalı, hərə öz izini
salmağa çalışmalıdır. Bu mənada,
çağdaş Azərbaycan poeziyasının özünəməxsus
düşüncə məkanı əldə etməsində
bir sıra imzalar diqqət çəkir.
Gənc Ədiblər
Məktəbinin nümayəndələrinin
yaradıcılıq lövhələrini sərgiləyən
“Ulduz” jurnalının 11-ci sayında yer almış poeziya
nümunələrinin əksəriyyəti maraqlı
eksperimentlərdir, onlar poetik axtarışları ilə
seçilir, çağdaş poetik-bədii fikrin
inkişafında iştirak edirlər. Həyata, cəmiyyət
hadisələrinə, insani münasibətlərə yeni, fərqli
baxış sistemi yaradan, onları olduğu kimi, birbaşa təsvirə
çəkməklə deyil, içindən, duyğular aləmindən
keçirdikləri kimi ifadə etməyə çalışan
bu şeirlərdə yeni poetik konstruksiyalar qurulur. Onlarda fərqli
olmağa çalışmaq meyli və bu yeniliyi formadan məzmun
qatına yeritmək çabası da hiss olunur.
Gənc şairlərin
şeirlərində zamanla
barışmaz mövqedə dayanan insan obrazı var. Hətta
vətən, şəhər, torpaq anlayışları belə
bu şairlər üçün zamanı dərkin dərinlik
ölçüsü kimi mənalana bilir. Bir qism şairlərdə
(A.Əlizadə, Feyziyyə, Rəbiqə) bu qəlb
iztirabları şəklində, bir qismində isə (A.Əlioğlu,
Sona, S.Sahil, V.Nuru, E.Ərşadoğlu) zamanın acı
gerçəklərini qəlbindən daha artıq zehnindən
keçirərək ifadə eləməsiylə sərgilənir.
Niyə belədir? Bəlkə ona görə ki, gənclərin
yaradıcılığında ömrün uşaqlıq fəsli
artıq yoxdur. Rojdestvenskinin məqalələrinin birində
belə bir fikirlə rastlaşırıq: “Uşaqlıqdan
savayı deyiləsi nə var ki...”. Birdən birə
böyümə, vaxtından tez müdrik olmağa
çalışma sanki poeziyamıza bir ağırlıq gətirib.
Abstrakt mühakimələr, fəlsəfi dramatizm və sərt
psixologizmlə süslənmiş şairlərimizdə bəlkə
çatışmayan nəsnə də elə bu məqamla
bağlıdır: uşaqlığın nağıl kimi
şirin aldanışı əvəzinə “daha
nağıllara inanmayacaq qədər” böyüməyin
anlamaq dərdi. Rus tənqidçisi Lev Anninskiyə görə,
“Uşaqlığın hüdudlarından kənarda harmoniya
yox olur. Uşaqlığın hüdudlarından kənarda
birdən-birə abstrakt mühakimələr başlayır”.
İndi isə, konkret təhlillərə keçək.
Alik Əlioğlunun
şeirlərində kanonik şeir təsəvvürlərini
qırıb da fərqli duyğular vasitəsilə yeni
zamanın düşüncələrinə, durumuna varmaq meyli
qabarıqdır. Alik Əlioğlunun şeirləri ilə
poetik fikrimizdəki sözün sərt həqiqətləri,
fakt və detalın bədii emosiyası bir qədər də
güclənir, estetik fəallığını
artırır. Bu gənc yazar həyatın sərt işləkləri
altında təzyiqə düçar olan insanları
zamanın sosial-tarixi konfliktləri qarşısına gətirir
və onu öz keçmişinə layiq şəkildə
davranmağı təlqin edir: “Atanızı şah,
övladınızı kölə olmağa qoymayın”. Bu
şeirdə Əli insanı bütün psixoloji gücü
ilə öz keçmişinə baxmağa sövq etdirə
bilir. Burada mənalandırılan hadisə, predmet yalnız
tarix olaraq qalmayıb, keçmiş səhvlərimizi təkrar
etməmək, xalqın gələcəyi üçün
narahat olmaq kimi ciddi müasir məzmun qazanır.
A.Əlioğlunun
şeirlərində ilk baxışda, sevgi də var (məs.,
“İzabellaya yazdığım şeir”) lirik həyat lövhələri
də, cəmiyyət hadisələrinin seyrçi-fəlsəfi
inikası da, bəşəri, planetar düşüncə
hüdudlarının var-gəl etdiyi müstəvilər də(“Uşaq
səsi”, “Yetimlər”). Amma hər şeydən öncə bu
şeirlərdə şairin özünü təkliyi, tənhalığı:
Yağışlı
günlər başladı,
Yenə
küçələrin soyuq
Görüntüsünə
hoparaq,
ağlayacağam
Tək-tənha...
Yaxud ruhi sərgərdanlığı
dayanır:
Tarix
kitabını eşələdim,
Mən yox idim...
Xəritəyə
baxdım,
tapammadım...
ağacların
dalına girdim
budaqların
arasında
gizlənib
dayandım:
hardansa uşaq səsi
gəldi,
çıx,
tapdım...
O şeirlərdə ki, gənc
şairin fəlsəfi düşüncələri hadisənin,
predmetin mənalandırılmasından nəşət edir, o
zaman onlardakı poetik yaşam da real, canlı təsir
bağışlayır. Əks
halda, müəllifin lirik qənaətləri mövzuya
aşılanan məzmun çaları ilə bağlı
olmur, belə məqamda müəllifin düşüncələri
daha çox bəsit fəlsəfəbazlıq, mühakimələr
və sillogizmlər şəklində meydana
çıxır.
Sökük
divarlardı vətən,
Qazılmış
yerdi torpaq...
Soyuqqanlı
qadındır ana,
Küçələrə
tökülmüş
ölü
göyərçinlərdi yollar...
...Məzar torpaqdan başqa bir şey deyil,
Şəhid də məzardan başqa...
Bu gün müasir şeirdə hakim olan nəsrləşmə,
nəsrdəki şeirləşmə – bu sahələrin
arasında çulğalaşma, yaxud differensiallaşma
çağdaş dünya ədəbi-tarixi prosesinin prioritet
xüsusiyyətlərindəndir. Digər bir çalarsa
düşüncənın, ağıl poeziyasının
emisionallığı üstələməyə davam etməsidir.
Bu gün çağdaş şeirdə bu iki hissin parametrlərini
ayırd etmək və şeirə onlardan mütləq birinin
estetik imperativləri əsasında yanaşmaq olmur. Daha
doğrusu, ağıl və emossionallıq, lirika və
intellektuallıq arasındakı təzad, fərq aradan çıxmaqdadır.
Fikrimizi əsaslandırmağa çalışaq:
Elvin Bakiroğlunun şeirləri bəşərin
əbədi sevgi, məhəbbət mövzusunu hədəf
alır. Amma burada məhəbbətin melanxolik
çözümü ilə deyil, cılız, bir qədər
də yüngül oyun simvolikası ilə
rastlaşırıq:
Sevgiyə aid nə var-
Pəncərədən at çölə.
Qorxma, yemərəm səni,
Gəl bizə elə-belə.
Allah bilir səhərə
Hansı kökdə çıxarıq...
Səni sevəcəyəmmi –
Buna sonra baxarıq.
Elvinin “Vətəndaş nikahı”,
“-relax-“, “Üçüncü” adlı şeirləri də
bu cür macəra-sərgüzəşt çözümlərinə
köklənir. Ümumiyyətlə, bu gənclərin sevgiyə
münasibətində fərqli baxış hakimdir. Bu
şeirlər tam gənclik illərinin gətirdiyi
coşğu və onun alt qatından boy verən əylənmək
sevdası, psevdo aşiqlik görüntüsü ilə təğyiri-libas
olub günün müasir qəhrəmanının
obrazını cızmaq imkanı yaradır, bir növ romantik
üslubla postmodern həzzin təmas nöqtəsi kimi
doğulurlar.
Məsələn, Vüsal Nurunun “Sevgi
operettası” şeirinə diqqət edək:
Mən ayağına yenəcək qədər
İzani öpəcək qədər,
Tanrı biləcək qədər sevirəm
səni
Sevirəm səni söyəcək qədər,
Döyəcək qədər.
Öldürəcək qədər,
Mən bir az dəli oğlanam axı.
Bax belə sevirəm səni
manyakcasına.
Fərqli olmaq, özəl poetik
düşüncə kontekstindən çıxış etmək
üçün ilk növbədə, fərqli poetik yaşam
lazımdır. Bəzi hallarda sevgi haqqında yazılan
şeir sevgini bəlirtmək, yaşanan
duyğusallığı ehtiva eləmək əvəzinə
sanki sevgi effekti yaradır. Gənclər şeirlərində
söz oyununa, konstruksiyaya o qədər qapılırlar ki,
şeirin poetik cəhətdən uğurunun təəssübünü
çəkmək kölgədə qalır.
Aşağıdakı şeirdə olduğu kimi:
Sevgi ikilikdə alınmır nəsə,
Azalıb “iki”nin tamı dünyada.
Üçüncü adamam mən də
kiməsə,
Üçüncü adamdı hamı
dünyada...
Bu sətirlərin müəllifi Elvinin
“Vağzal adamı” şeiri isə əksinə, mənə
daha maraqlı və uğurlu poetik örnək təsiri
bağışladı. Burada “qatar” məfhumunun
doğurduğu bütün assosiativ mənalar,
anlayışlar –ayrılıq, uzaqlıq, kədər, vida səhnəsi-hər
biri obraz səviyyəsində uğurlu bədii həllini tapa
bilir. Ən əsası, şeirdə vağzal həyatın
boşluqlarına, etinasızlığına adekvat olaraq mənalanır,
yalnız insanla-insan arasında deyil, insanla həyat arasında
vida səhnəsinə çevrilir. Hərçənd bu səhnə
bizə tanış da gəlir, bir qədər Ramiz
Rövşənin şeirinin yada saldığı “hara gedirsən,
ay gəmi?” misralarının sərgilədiyi həmən
nostalji, bir qədər M.Araz şeirinin “bir də
ömrümüzə qayıtmaz o gün, bir də
önümüzə çıxmaz bu qatar” misralarının
canlandırdığı həzin nisgil lövhəsidir. Gəl
ki, ritm, intonasiya Salamındır:
Gəlib ürəyimdən od apardılar,
Mən adam deyiləm, odam, ay adam.
Bu qatar adamlar nə adamdılar,
Nə də adam kimi adam, ya adam.
Baxıb qatarların itdiyi yola,
Gücüm yox özümə bir yol eyləyəm.
Havada əl boyda bir yerim ola,
Hamıya biryolluq sağol eləyəm...
Digər gənc şair Elşad Ərşadoğlunun
şeirlərində fəlsəfi notlar dünya, cəmiyyət
və insan münasibətlərinə, idiomalar üzərinə
köklənir. Burada əbədi olmayan dünyaya təşnəliyin
tənqidi, hissin, düşüncənin psixoloji ladda gərginliyi
əsas göstəricidir:
Ömrünü yedikcə illər,
Bu dünyada hamı inlər.
İşıq salır dik gəzənlər,
Sürünənlər kölgə olur.
Qəlbində inam öləndə,
Çaşanda, haqdan dönəndə,
İnsan Allahdan dönəndə,
Hər şey dönür bəlkə
olur.
Elşadın şeirlərində sözlərin
məna çalarlarının bir müstəviyə gətirilməsi
və təzadlı, ziddiyyətli hisslərin ifadəsinə
meyl var. Qeyd edək ki, bu fakt artıq poeziyamız
üçün keçilmiş, kifayət qədər təsir
dairəsi yaratmış yoldur və bu yolla addımlamaq gənc
şairə heç bir uğur, seçilmişlik statusu
qazandırmayacaq. Halbuki, “Çox şey göyərdəcək
bu yağan yağış” şeiri bizi daha uğurlu şair
imzası ilə üz-üzə qoyur:
Dünyamıza yağış
yağır.
Həzin-həzin,
ağır-ağır...
İslanır dünyamızın
olan-olmazı,
nəyi varsa islanır.
Dünyamızın üstünə
kim tutubdu görəsən,
nəhəng mavi çətiri?
Bəs niyə buluddan yuxarıda tutub?
Bu şeirdə naturfəlsəfi məqamlara
önəm vermək təşnəsi, təbiət hadisələrinin
dünya ilə, gərdişlə əlaqəli şəkildə,
vəhdətdə mənalanması var. Burada yağan
yağışa verilən məna çox incə və
maraqlıdır, sosial ağrılardan yorulmuş ruhun mənəvi
sığınacaq çevrəsini simvolizə edir.
Bu gün çağdaş poeziyada dominant
olan qadın yaşamının qüvvəsini, qadın
iç dünyasının sərgilənməsini jurnalın
ümumi mənzərəsi də ehtiva edir. Nədən ki,
çağdaş poeziyada bu təmayülü
formalaşdıran prioritet yazarların bir qismi elə Gənc Ədiblər
Məktəbinin təmsilçiləridir. Rəbiqə, A.Əlizadə,
Feyziyyə, N.Hüseynzadə, G.Şamilqızı və
başqa ədiblərin şeirləri qadın taleyi, qadın
həqiqəti problemini özündə ehtiva edir. Sosial məqam,
qadının ictimai-sosial mövqeyi bu şeirlərdə fonu
təşkil edir.
Sözə həssas yanaşan, son illər
ədəbiyyatımıza yeni poetik ruh aşılayan Rəbiqənin
jurnalda yer almış hər iki vəzndə – həm sərbəst,
həm də hecada yazdığı şeirləri, eləcə
də digər mətbu orqanlarda izlədiyim onlarla digər
başqa şeiri onu öz estetikasını yaradan, sözlə
incə rəftar edən şair kimi səciyyələndirir.
Diqqət edək:
Yaman yağdı həyəcan,
çox guruldadı maraq.
Dedik ki, belə leysan
bir də heç olmayacaq...
İslandı üst-başımız
tər, bir az da göz yaşı...
Payız deyildi hələ,
qabaqladıq yağışı...
Əvvəl sən soyuqlaşdın,
sonra mən havalarla.
Bir az uzandı payız
mənasız davalarla
Buludlar gəldi-getdi,
içimiz aydınlaşdı.
Sonra yenə yağışlar
hava bir də qarışdı...
Qəfil yatdı içində
sənin həyəcan seli.
Mən özümü aldatdım
guya sevirdim səni...
Yay gününə yağmışdı
həyəcanın yağışı..
Payız gəldi, qurudu
həm tər , həm də göz
yaşı...
Heca vəznində qələmə
alınan bu şeirdə hisslər təbiətin bir
nişanı-yağış ilə analoji kontekstdə təsvirə
çəkilməklə maraqlı assosiasiya yaradılır.
Burada xəfif bir eşq oyunu səmimiyyət və
emosionallıqla təsvirə çəkilir, sanki lirik bir təbiət
lövhəsi sərgilənmiş olur. Maraqlı metafora
yaradılır, insanın poetik duyğuları təbiətlə
müqayisə olunur, təbiətlə eyniləşir və
onda əriyir, itir. Burada lirik qəhrəmanın aləmi
psixoloji paralelizm vasitəsilə ifadə olunur.
S.Norovçatov kitabında insan həyəcanlarının,
hisslərinin zahirən bənzər təbiət hadisələri
ilə müqayisəli şəkildə ifadə
olunmasını psixoloji paralelizmin əsası sayır. Yəni
bu təsvir sadəcə peyzaj deyil, hissin, duyğunun təbiət
fakturasına dayanıqlı olması prosesidir. Ümumiyyətlə,
Rəbiqənin şeirlərində dünyaya, reallıqlara
baxışında dodaqqaçıran yumor, xəfif bir istehza
hakimdir və etiraf edim ki, bu şeirləri oxuduqca onlarda ehtiva
olunan pozitiv enerji sövq-təbii insanın içinə,
gözünə-könlünə dolur. Məsələn,
onun yazdığı “Dostların şeiri”nə diqqət edək:
Sən işıq göstərirsən
mən içimdə itəndə
İpimi bərk çəkirsən
qəfil amansız sevda
Məni sola çəkəndə...
Səninlə bir keçirəm
tale adlı meydanı.
Yanımdasan, bilirəm,
bir futbol topu kimi
fırladıram dünyanı...
Aysel Əlizadənin şeirlərində
daha çox qadın dünyasının, qadın
yaşamının ekzistensiyası yaradılır, naturfəlsəfi
məqamlara diqqət yönəltməklə qadının mənəvi
sarsıntı və yaşantısı ictimai-psixoloji müstəviyə
çıxarılır.
Mən səni ona görə sevdim ki,
Boş yer vardı yanımda.
Ona görə sevdim ki,
o yerdən qalmayasan nigaran.
Ayselin şeirləri daha çox lirik mənin
iç dünya duyumuna köklənir, ağrının sirayət
gücü nəfəs kəsəcək qədərdir:
Getdin.
Hər yerim ağrıdı...
Səssizliyində batdım
ağrının...
Bu dəfə hər şeydən çox
oldu itkim..
dinə də bilmədim
Deyə də bilmədim ki,
Getmə.
Bu boyda dünyayla barışdım
Bu qədər olaya öyrəşdim
Tək çabalamaq deyil ayrılıq
Dünyaya dayanmaq deyil yalnızlıq
ən dəhşətlisi həqiqətdir
gerçəklikdir
sənsizlik...
Ramiz Rövşən “çətini
dünyayla barışmaq imiş” deyirdi. Ayselin “bu boyda
dünyayla barışdım” əzabı sevgi
ayrılığının yaratdığı ağrı
qarşısında belə yenilir, onun dəhşətli həqiqəti
önündə ram olur. Bu ovqat, vahid qəmgin notlar şairənin
bütün şeirlərinin canına hopub. Aysel nədən
yazır yazsın, hansı məzmunda nəsnəni dilə gətirir
gətirsin ruhsal dünyasının
çöküşü, ayrılıq gerçəkliyinin
doğurduğu dekadans onun lirik yaşamının
aparıcı xəttini təşkil edir. Hətta gənc
qızın düşüncələri dünyanın
meditativ çözümünə, sərt və fəci
reallıqlarına köklənəndə belə hiss olunur:
bu dalğınlıq, ümidsizlik sevgisizlik boşluğunun
yaratdığı durumdur. Maraqlıdır ki, Ayselin şeirlərinin
əsas yorğunluq, susqunluq, tənhalıq,
qocalıq və s., və i. kimi ifadələr mənəvi
dünyanın depresyon halını sərgiləyən vasitələrdir:
Sanki Kafkanın cızdığı obrazdır: “o, anadan qoca
və yorğun doğulub”.
Heç nə dəyişmir, ata
Xoşbəxt olmur bir nəfər
Hamı dərdli, hüznlü
hamı bizdən beş betər.
Ümid tapmadı heç kim
Ümidlər harda axı?
Damarlardan qəm axır...
Gözlərdədir cəhənnəm.
Mən də ki, yaman sənsiz...
Mən də ki..boş ver,
şərhsiz...
Ayselin şeirlərinin zəif nöqtəsi
də elə bu məqamla bağlıdır. Bəzən
hissin, həyəcanın təsirinə o qədər aludə
olur ki, poetik forma öz uyarlığını itirir.
Şeirin effekti zəifləyir, poetik yaşam hiss olunmur, yerdə
qalan müəllifin acı fəryadı olur.
Bu üzgünlük, küskünlük
çaları N.Hüseynzadənin şeirləri üçün
də xarakterikdir. Qadın yazarlar içlərini,
duyğularını çözmək, çatdırmaq
üçün konkret ünvana, ada, üçüncü
şəxsə istinad edirlər. Bu üçüncü
şəxs deyilənlərin boşluğa dəymədiyini bəlirtməklə
bahəm, həm də bir ümid işığı kimi mənalanır.
getdin, öldü qonşumun böyük
qızı
dəm qazından boğuldu.
mən də hər gecə boğuluram,
Adilə,
hər gecə...
hardasan?
dəyişməyib buralarda heç nə
mən yenə gecəylə
gündüzü
qarışdırıram
həmişəki kimi yuxusuz və
yorğunam
həmişəki qədər
günahkaram Adilə!
Nərminin şeirlərində
çatışmayan nəsnələr çoxdur: məzmunun
formanı yenməsi, məzmunun təsirinə, onun nəqlinə
qapılıb poetik ritmi, intonasiyanı üstələmək
çatışmazlıqları və s., v.i. Amma Nərminin
şeirlərində ehtiva olunan insan ağrısı, insan
üçün həssaslıq, qəlb narahatlığı
fərdi, şəxsi duyğulardan başlayıb planetar
düşüncə hüdudunu, dünya insanının
yaşadığı ağrını, hüznü çevrələyə
bilir. Bu günkü poeziya “bum”unun içində, şeirin
daha çox dünya kontekstinə köklənməsi
prosesinin labüdlüyü məqamında Nərminin
“İrana səfər edən dostum Sadiqə mesaj...” şeiri mənə
elə ona görə maraqlı göründü ki,
Böyük Sabirin şeirlərində tənqid predmeti olan
İran neqativləri XXI əsrin ilk çərəyində
yenə də hədəfdədir, poeziya müasir insanın
dili, düşüncəsi ilə ona əzəli
etirazını bildirir:
Ordakı yalançı şeyxlərin
üzünə tüpür,
dostum,
tüpür üzlərinə mənim əvəzimə
vur onları
...oralar ölümə daha yaxın
nə deyirlər, nə
danışırlar axirətdən,
gəlibmi, yetişibmi zamanı?
Yoxsa hələ...
Sən bilərsən
kədərlidimi Arazın o tayından
baxmaq
ya boşuna yazılıb bunca şeir?
toxuna bildinmi tikanlı məftillərə
qanatdımı əllərini
yoxsa o da yalan?...
...tüpür ordakı silahlara
sarıl cocuqlara
bir də ki
Sən de o niqablı qadınlara,
de ki...
Feyziyyənin şeirləri bizi fərdi
dünyadüyumuna malik şair “mən”i ilə üz-üzə
qoyur. Bu şeirlər semantik-struktur təhlil tələb edən
mətnlərdir, onlardakı məzmun və intonasiya, poetik
obraz və fiqurlar, hissin, duyğunun inikas və mənalandırılma
bacarığı özəl düşüncə tipinin məhsuludur.
Feyziyyənin şeirləri konstruksiya əsasında
yazılmış şeirlərdir, bu mənada şeirlərdən
hər hansı parçanı ayırmaq onu vahid tamdan, orqanik
hissədən məhrum etmək deməkdir. Çünki
Feyziyyə şeiri hansısa həyat lövhəsinin
alternativ çözümü kimi poetik təsvirə çəkir.
Sevgilisinin yanına üzrünü yumağa gələn
insan-kilsədə etirafları söyləyən şəxs
kimi, ön cəbhədə əsir düşən əsgərlə
zorən istəmədiyi adama ərə verilən
qızın analoji təsviri, yaxud şəhid duyğuları
şəhid əsgərin ekvivalenti kimi xarakterizə edən
bu şeirlərin alt qatında ruhsal enerjinin
varlığını dana bilmərik. Hətta qeyd etməyə
bilmərəm, bizdə müharibə haqqında sayagəlməz
nümunələr yazılıb, poetik yaşamdan, duyğudan
məhrum. Feyziyyənin şeirləri belə bir missiyada
bulunmağa çalışmasa belə, müharibə
ovqatı ilə bağlı ən həssas nöqtələrə
işıq sala bilir. Məsələn, onun
“Gördünmü, dost, gördünmü?” şeiri dediklərimizə
sübutdur. Şeir poetik uzaqlıqlar arasında məna
oxşarlıqlarının tapılması, bir araya gətirilməsi
baxımından maraq doğurur. Amma qeyd edim ki, bəzən bu
oxşarlıqlar, məna əlaqələrinin
tapılması cəhdi məzmunda fikir sürüşmələri
yaradır, hansısa söz, ifadə sanki bilərəkdən,
süni şəkildə məzmuna müncər edilir. Müəllifin
vətən-qürbət qarşılaşmasını sərgiləyən
şeiri isə mənə daha uğurlu göründü.
Burada sanki əlacsızlığın portreti
yaradılır, iki yol ayrıcında qalan ruhun
narahatlığı lirik “mən”in səssiz fəryadı
şəklində üzə çıxır:
qürbətlərin, vətənlərin
arasında
qalan balam,
nə qürbəti, nə vətəni
olan balam.
qalmısan yolayrıcında,
arzu ayrıcında.
kimin doğma, kimin yaddı
seçəmmirsən,
nə doğmandan, nə yadından
keçəmmirsən.
haça yollar qollarında uyuyanım,
ovunanım,
qalmısan, ağlaya-ağlaya
önündə doğma yadların,
arxada yad doğmaların.
***
Göründüyü kimi, gənc
şairlərin şeirlərində təqdirəlayiq pozitiv
çalarlar var: maraqlı metafora polifoniyası yaratmaq, fərqli,
təzadlı görüntülərə orijinal, məcazi
yük, simvolik məna siqləti aşılamaq və s. Bu
şeirlərin bir qismində həyata və dünyaya baxışımıza
yeni rənglər, çalarlar əlavə olunur, onların
yeni biçim və ahəngdə sərgilənməsinə
yol açır.
Amma təbii ki, qüsurlar və
çatışmazlıqlar da var. Ümumi halda
çatışmazlıqlara varsaq, deyə bilərik ki, təsirlənmə
əlamətləri, eyni model içrə hərəkət,
öz fərdi hisslərini yara bilməmək kimi xüsusiyyətlər
Gənc Ədiblər Məktəbinin təmsilçilərinin
bir qisminin şeirləri üçün xarakterik xüsusiyyətdir.
Gənclərin şeirlərində bəzən semantik
harmoniya itir, zahirən bir-birinə uygun olmayan sözlər
arasında assosiativ bağlılıq belə
görünmür, yeni formada yeni məzmun qatı yaratmaq cəhdi
hiss olunmur. Belə hallarda şeirlərdəki fikri əlaqələr
yarımçıq, predmetə münasibət bəsit və
məzmunsuz təsir bağışlayır. Eləcə də,
fikir məhdudluğu, poetik fikrin ifadəsində zəiflik,
yaxud bədii ümumiləşdirmələrin zəifliyi bu
şeirlərin bir çoxunu öz kölgəsinin
üstündən üçmağa imkan vermir.
(Ardı var)
Elnarə
AKİMOVA,
filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2012.- 10 mart.- S.28-29.