ŞƏKİLİLƏR OSMANLI
SARAYINDA VƏ TÜRKİYƏ ORDUSUNDA
YAZARDAN
BİR-İKİ SÖZ
Bu yazıda mən Azərbaycanın
Şəki şəhərindən Osmanlı torpaqlarına
gedərək “Yıldız” sarayında özünə
yüksək mövqe qazanmış qürəna Məhəmmədəmin
Darğazadə, onun kiçik qardaşı, general-mayor Həsən
Behcət paşa və çar zülmündən qurtularaq
ailəsiylə birlikdə Bursanı özünə ikinci vətən
seçmiş ipək taciri Hacı İlyas Sarıkərimli’nin
general oğulları Məhəmməd (Məhəmmədnuru/
Mehmet Nuri Bərköz) və Mahmud (Mahmud Bərköz)
paşalar haqqında söz açacağam.
Öncə bildirim ki, adı
dünyadakı 78 tarixi şəhər siyahısında
bulunan Şəki Azərbaycanın, tarixi 2.500 ili aşan ən
əski şəhərlərindən, ən önəmli mədəniyyət,
sənaye və ticarət mərkəzlərindəndir. Şəkililər
hər zaman azad yaşamağı sevmiş, onlara ağalıq
etmək istəyən ərəblərlə də, Əmir
Teymurla da, Səfəvilərlə də, Nadir şahla da,
çar ordusuyla da, kommunist rejimiylə də qanlı
savaşlara girmiş, özgürlüklərini hər zaman hər
şeydən üstün tutmuşlar. Bu gün Şəki, ərazisi
2.432,8 kv. km, əhalisi 165,9 min kişi olan (2006) rayonun mərkəzidir.
Mövzuya keçməzdən qabaq iki
önəmli məsələyə toxunmağı gərəkli
sayıram.
Birincisi, bu kişilərin
yaşamını əks etdirən bəlgələrin
çoxunda onların Dağıstan’ın Şəki, yaxud
Nuxa/Noxu şəhərində doğulduğu yazılır.
Bu sözlər isə Türkiyə oxucusunu
çaşdırır. Burada da iki mövzuda
anlaşılmazlıq mövcuddur. Bilməliyik ki, çar
dönəmində “Azərbaycan” adlı bir dövlət,
ölkə yoxdu – bütün imperatorluq “Rusiya” adı
daşıyırdı. Ancaq Şəki dağlıq bir
bölgədə yerləşdiyinə görə oralılar
özünü Osmanlıda “Dağıstanlı” kimi
tanıtmışlar, halbuki Dağıstanla Azərbaycan
arasında keçilməz Qafqaz dağları vardır və
bugünün özündə də Şəkidən
Dağıstana keçmək mümkün deyildir.
Başqa bir mövzu da Şəki-Nuxa/Noxu
adı ilə bağlıdır. Rusiya Quzey Azərbaycan
torpaqlarını işğal etdikdən az sonra Şəki
xanlığını ləğv etdi və onun bir neçə
min illik şərəfli adını da yaddaşlardan silmək
üçün dəyişdirərək Nuxa/Noxu etdi (1840),
Sovet dönəmində də bu ad təqribən 50 il
yaşadıldı və “Şəki” adı yalnız 1968-ci
ildə (!) yenidən qaytarıldı.
İkincisi, doğrudur, bu kişilərin
hər biri haqqında Azərbaycanda və Türkiyədə
az-çox yazılıb, onların yaşamı topluma
tanıdılıb. Ancaq mən öncəki qaynaqlardan da
yararlanmaqla yeni bilgi və bəlgələri ortaya qoymağa cəhd
etdim.
Məni adı keçən kişilər
haqqında araşdırmalar aparmağa ruhlandırmış
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası (AMEA) Şəki
Regional Elmi Mərkəzinin direktoru Prof. Dr. Zəkəriyyə
Əlizadə’yə, bu məqaləni yazmağa məni təşviq
etmiş dəyərli dostum Ömər Özcan’a, mövzu ilə
bağlı qaynaqları taparaq Türkiyədən mənə
yollamış dəyərli jurnalist dostum Mina Tansel’ə, bir
çox yeni bilgi, bəlgə və fotoları
lütfkarlıqla mənə göndərmiş olan korgeneral
(general-polkovnik) Məhəmmədnuru Bərköz
paşa’nın oğlu Prof. Dr. Sina Bərköz’ə minnətdarlıq
bildirməyi özümə vicdan borcu sayıram.
1. QÜRƏNA MƏHƏMMƏDƏMİN
HACI ƏBDÜRRƏHIM ƏFƏNDI OĞLU DARĞAZADƏ
(h.1271/m.1854, Şəki-25 sentyabr 1925, İstanbul)
Məhəmmədəmin bəyin həyatını
incəliklə araşdırmış üç önəmli
qaynaq mövcuddur. Prof. Dr. Əli Birinci’nin “Asyayi-Vüstə səyyahı
qürəna Məhəmmədəmin bəyin hekayəsi”
adlı məqaləsi M.Darğazadənin həyatını
arxiv bəlgələrinə dayalı incələyən
indiyədək yazılmış ən ciddi elmi tərcümeyi-haldır.
Yazar Osmanlı dönəminin mövzu ilə bağlı
bütün arxiv materiallarını gözdən keçirib
və Məhəmmədəmin bəyin ailəsi, doğumu,
evliliyi və ölümü, təhsil və iş həyatı,
şəxsiyyəti, əsərləri haqqında ilk dəfə
ətraflı bilgi verib.
M.Darğazadənin “Səyahətnamə”sini
2007-ci ildə mükəmməl bir biçimdə
yayınlatmış olan nəvəsi Prof. Dr. Mühibbə
Darğa’nın kitaba yazdığı “Babam mabeynçi
Darğazadə Məhəmmədəmin bəy (Sultan II Əbdulhəmidin
qarinlərindən)” adlı ön sözdə də bəlgələrə
düşməyən bir çox dəyərli bilgilər
verilib. Ayrıca M.Darğazadənin qızı Xeyriyyə Kərimzadə’nin,
adı keçən kitabın baş tərəfində yer
alan “Məhəmmədəmin bəyin həyatı”
başlıqlı tərcümeyi-halı da ailə arxivi bəlgələrinə
və Məhəmmədəmin bəyin ailə üzvlərinin
güvənilən xatirələrinə dayanaraq qələmə
alındığı üçün olduqca önəmlidir.
Mövzuya keçməzdən öncə
M.Darğazadə ilə bağlı iki düşüncə
üzərində durmaq istəyirəm.
Birincisi, nəticəsi Murad
Darğa’nın özkeçmişini əks etdirən bir
saytda bunlar yazılıb: “Murad Darğanın ata tərəfi
əslən Qaraqalpaq türklərindən olub, Özbəkistanın
Xivə xanlığında darğa ikən köç edərək
Azərbaycan Dağıstan Şəkiyə yerləşmiş,
sonra da İstanbula gəlmişlər”. Düzdür,
qızı Xeyriyyə xanım və nəvəsi Mühibbə
xanım bununla bağlı bir söz deməmişlərsə
də özü “Səyahətnamə”də Xivə xanı Məhəmmədrəhim
xan’la görüşü təsvir edərkən belə
yazır: “Bəndəniz zatən o tərəflər əhalisindən
bir adamın oğlu olub oralarca pədərimin şöhrəti
məni dəxi hüsni-surətlə tövsiyə
etdirmiş olduğu kimi...”. Yaxud “...Çağatay
lisanını isə Xivəlilər qədər gözəl
söyləməkdə bulunmuş olduğumdan yerlidən
heç bir fərq olunmazdım”.
İkincisi, Məhəmmədəmin bəyin
Sultan II Əbdülhəmid xan’ın Başmabeynçisi
olması və Əbdülhəmid xan tərəfindən ona
paşalıq verilməsi haqqında iddiadır. Azərbaycan
oxucusu üçün xatırladım ki, Osmanlı
sarayında mabeynçi padşahı qoruyan, xalqla Babi-Ali
(hökumət, sədrəzəmlik) arasında əlaqə
yaradan, padşahın dışarı ilə işlərinə
baxan və diləkləri onun özünə
çatdıran, saraya gələn ziyarətçilərin
ziyarətlərini düzənləyən, saray protokolunu
gerçəkləşdirən saray məmurudur.
(Mabeynçi əvəzinə, “yaxın” anlamındakı
“qürəna” sözü də işlədilib). Əbdülhəmid
xan dönəmində dövlətin idarəsi Babi-Alidən
çox, saraydan yürüdüldüyü üçün
Mabeyn dairəsi 1876-1908-ci illər arasında dövlətin ən
güclü qurumuydu. Mabeyn dairəsi genişləndikcə
mabeynçilərin sayı da artıb. Mabeynçilərin ən
yüksək yönəticisinə Başmabeynçi (Sər-qürəna)
deyilir, onun yardımçısı isə İkinci
mabeynçi adlanırdı.
Osmanlının bütün
Başmabeynçilərini müəyyənləşdirmiş
Prof. Dr. Yılmaz Öztuna’nın, doğruluğu şübhə
doğurmayan siyahısında Başmabeynçi Əmin əfəndi
var, ancaq onun Başmabeynçiliyi 1844-1846-cı illərdə
olub. Həmin siyahıda bala rütbəli Məhəmmədəmin
bəyin adı isə Başmabeynçi Hacı Əli
paşa’nın dönəmində (1894-1908) yalnızca
mabeynçi olaraq keçir. Tarixlərdən də
göründüyü kimi, bu iki Əmin bəyi heç
cür qarışdırmaq olmaz.
Paşalıq məsələsinə gəlincə,
Prof. Dr. Əli Birinci’nin incələdiyi sicillərdə də
Əmin bəyin son rütbəsi “bala” olaraq göstərilib.
Prof. Dr. Yılmaz Öztuna yazır: “Bala, vəzir’dən bir
pillə aşağı mülki rütbədir. Birinci fəriq
isə bugünkü orgeneral’dır. Bu iki rütbə
mülki və hərbi rütbələr olaraq bir-birinə təndir...
Bu rütbə sahibləri də Avropa protokolunda
ekselans’dır, klassik dönəmdə olsun bu pillənin
Avropanın markiz (fr. marquis) soyluluq dərəcəsinə
qarşılıq olduğu söylənə bilir. Birinci fəriq
daim “paşa”dır. “Bala” isə mənşəyindəki
ünvana görə ya əfəndi, ya bəy’dir... Balalara əsla
paşa deyilməz”.
***
Ömrünün 30 ildən çoxunu
Osmanlı imperatorluğuna xidmətdə keçirmiş Məhəmmədəmin
bəy Darğazadə hicri tarixlə 1271-ci (miladi 1854) ildə
Azərbaycanın Şəki şəhərində Hacı Əbdürrəhim
əfəndi Darğa Əhməd oğlu ilə Dostu
xanım’ın ailəsində dünyaya göz açıb.
İlkin adı “Məhəmmədəli” olub, Osmanlı
sarayında xidmətə başlarkən ona “Məhəmmədəmin
bəy” deyilib (bu ad bir çox qaynaqlarda “Əmin bəy” kimi də
işlədilib). Soyadı babası Darğa Əhməd’in
adından götürülüb. Məhəmmədəmin əfəndinin
“Səyahətnaməsi”nin “Üsuli-hökumət”
bölümündə “darğa” sözünün Xivə’də
“xanın lətifəçisi” anlamında işlədildiyi
göstərilsə də monqol köklü bu rütbə Azərbaycan
türkçəsində “şəhər, qəza, mahal, ya
vilayət hakimi” anlamı da verməkdədir.
Babası – zamanının böyük
ipək, barama tacirlərindən olan Hacı Əbdürrəhim
əfəndi Hindistan, İtaliya (Milan) və Fransa (Marsel)
arasında ticari ilişgilər qurubmuş. O, “məhəlli
ibtidai məktəbdə müqəddəmati-ülum
etmiş” olan 9 yaşlı oğlu Məhəmmədəlini
də 1863-cü ildə yanına alıb Marselə aparıb,
onu orada əmisi oglu Səlim əfəndi’yə, Madam Andree’yə
və Fransız Liseyi müdirinə əmanət edərək
Şəkiyə dönüb. Yalnız 6 ildən sonra Fransaya
qayıdan atası bu qədər müddət ailəsindən
xəbərsiz yaşamış 15 yaşlı Məhəmmədəlini
yanına alaraq Dərsəadət’ə (İstanbul’a) gəlib
və oğlunu dərslərin fransızca verildiyi Məktəbi-Sultaniyyə’yə
verib. 2 il oxuduqdan sonra bir haqsızlıq üzündən bu məktəbdən
ayrılan Məhəmmədəli 1871-də
Hüquqi-Şahanə Məktəbi’ndə oxumağa
başlayıb. O, ikinci sinifdəykən xəstələnib.
Həkimlər səyahətə çıxmasını
tövsiyə ediblər. 1877-nin aprelində o, İstanbuldan
yola çıxaraq Poti’yə, oradan Tiflis və Gəncə’dən
keçərək doğma yurdu Şəki’yə gedib. O
sıralarda babası Hindistandaymış. Xəstəliyi
burada da müalicə edilə bilmədiyi üçün həm
Hindistandakı babasını axtarmaq, həm də uzunmüddətli
səyahətdə bulunmaq məqsədiylə Şəkidəki
ailəsindən ayrılaraq “böyük mərasimlə
gedib”, Bakı’ya gəlib və oradan Xəzər dənizi
üzərindən keçərək Orta Asiya
(Türküstan/Asiyayi-Vüstə) gəzintisinə
çıxıb. Xivə, Daşkənd, Xocənd,
Kaşğar, Əfqanıstan və Hindistan’ı gəzib,
sonra yenidən İstanbula dönərək Hüquqi-Şahanə
Məktəbində oxumağa davam edib.
Hüquq tələbəsi ikən Əhməd
Midhət əfəndi’nin təşviqi ilə “Asiyayi-Vüstə’yə
Səyahət” onun “Tərcümani-həqiqət” qəzetində
hissə-hissə verilib. Səyahətnamə kitab şəklində
basıldıqdan sonra Sultan II Əbdülhəmid’in diqqətini
çəkib. Sultan onunla görüşərək söhbətləşib
və “Yıldız” sarayı kitabxanasına məmur olaraq
görəvləndirib (2 mart 1880). Əli Birinci’nin bildirdiyi
kimi, “6 sentyabr 1882-də Sultanın ən yaxın və
inandığı çevrəsinə, yəni qürəna
arasına daxil edilən Məhəmmədəmin bəy tam
iyirmi yeddi il Sultan Əbdülhəmidin yanında çətin
və həssas şərtlərdə bu vəzifəsini ifaya
müvəffəq oldu”. Məhəmmədəmin bəyin ən
son vəzifəsi 14 avqust 1908-də qarineyi-sani şəhriyari
məqamı oldu.
İttihadçılar Əbdülhəmidi
taxtdan endirdikdən sonra 27 aprel 1909-dan “təbəddüli-səltənət
həsəbiylə” (hakimiyyət dəyişikliyi
üzündən) açıqda qalıb, görəvi bitib.
Sultanın ətrafında bulunmuş yüksək mövqe
tutan bir çoxları ağır cəzalandırılsa da
namusluluğu və düzgünlüyü ilə
tanınmış, siyasi intriqalardan daim uzaq qaçmış
Məhəmmədəmin bəyə kimsə toxunmadı və
o, təqaüdə çıxdı. 11 il sonra, “yaxından
tanıdığı və etimad etdiyi anlaşılan” Sultan
Vəhidəddin onu “Xəzineyi-xasseyi-şahanə”nin ümumi
müdirliyinə və eyni zamanda onun idarə heyətinin sədrliyinə
təyin etdi (17 aprel 1920-25 fevral 1922).
(Ardı var)
Ədalət TAHİRZADƏ,
Bakı Avrasiya Universitetinin
Professor
525-ci qəzet.- 2012.- 10 mart.-
S.24.