MƏNƏVİYYAT
Əbu
Turxanın hikmət dünyası
Mənəviyyat – mənalandırılmış
dünyadır. Mənasını bilmədiyimiz
şeylərin mənəvi dünyaya
aidiyyəti yoxdur. İnsan
bu dünyadakı hadisələrin,
şeylərin mənasını anladıqca, özü
üçün məqsədi, amalı bəlli
olan, duyulmuş, sevilmiş, dərk olunmuş
bir dünya qurur ki, bu
da onun mənəvi
dünyasıdır.
“Mənəviyyat” anlayışı geniş mənada maddiyyatın
qarşılığı olmaqla maddi olmayan hər şeyi əhatə etsə də, dar mənada “əxlaq” və “tərbiyə”
anlayışları ilə eyni tərtiblidir.
Digər tərəfdən, mənəviyyat fərdin mənəvi
dünyasını ehtiva etməkdən başqa bütövlükdə ictimai həyata aid edilir. “Cəmiyyətin mənəvi həyatı”,
“mənəvi mədəniyyət” dedikdə söhbət fərdi
miqyasdan kənara çıxaraq bir çox sosial institutlara və hətta
bütövlükdə bəşəriyyətə şamil edilir. Yəni ictimai mühit özü də əxlaqi-mənəvi meyarlarla ölçülür.
Müasir
dövrdə bəşəriyyətin yüksəldiyi intellektual səviyyədən fəlsəfə,
din, əxlaq və digər mənəvi dəyərlər
sisteminə yenidən baxılmasına, onların insan həyatında rolunun
yenidən dəyərləndirilməsinə böyük
ehtiyac yaranmışdır.
İndi daha təkcə nəsihətlə, tərbiyə
verməklə, hətta maarifləndirməklə insanın mənəvi
kamilliyinə nail olmaq
qeyri-mümkündür. Fərdin daxili mənəvi potensialının
açılması da təkcə təlim-tərbiyə
sayəsində həyata keçirilə bilmir.
Əvvəllər hər bir fərd cəmiyyətdən daha çox təbiətlə
üz-üzə idi və mədəni-mənəvi
mühitin sıxlıq dərəcəsinin
az olması ona öz aurasını yaratmaq
imkanı verirdi. İndi
bu sıxlıq yüksək həddə
çatmışdır. Və texnokratik
cəmiyyət, informasiya cəmiyyəti
insanın fərdi mənəvi mühitinə, aurasına
getdikcə daha böyük
təzyiqlər edir.
Əlbəttə, insanın mənəviyyatı
təkcə mühitin təsiri ilə
formalaşmır. Hər bir şəxsin maddi-genetik təmələ malik
olması, bir növ
kodlaşdırılmış sistem
olması onun gələcəkdə özünü necə aparması, nəyə
daha çox meylli olması üçün
zəmindir. Bu zəmin əcdadların mənəvi-əxlaqi durumu iləmi, yoxsa ilahi hökmlə, tale və
qismətləmi bağlıdır; bu – geniş araşdırmaya ehtiyacı olan ayrıca bir məsələdir.
İndi isə biz məhz
mühitin, ailənin rolundan
danışırıq. Bununla əlaqədar
nəzərə alınmalıdır ki, bu amilin önə çəkilməsi
təkcə marksizmə xas bir cəhət deyil. Hətta
genetik amillərin görkəmli
araşdırıcısı Erix Fromm da mənəviyyatın,
əxlaqi-meyarların formalaşması prosesində ictimai mühitin təsirini
önə çəkir. Yəni uşaqda
əxlaqi meyarlar, dəyərləndirmə
sistemi onların inandığı, “avtoritet” saydığı adamların
mühitində formalaşır. E.Fromm
yazır: “Uşaq yaxşı ilə pisin fərqini əqllə dərk etməzdən
əvvəl hiss edir. Onun subyektiv rəyi onun həyatında önəmli olan adamların müsbət və ya mənfi reaksiyası əsasında
formalaşır”. Uşağa ən
yaxın olan, şübhəsiz, onun valideynləridir. Ona
görə də, ilk dəyərləndirmə
meyarları ailədə formalaşır. Sonralar
məntiqi təhlil qabiliyyəti formalaşdıqca nəyin
yaxşı, nəyin pis olduğu,
faydalı və ya ziyanlı olmaq baxımından müəyyənləşdirilir.
Lakin “fayda” və
“ziyan”ı ayırd etmək üçün
də meyarlar lazımdır.
“Yaxşı” və “pis” kimi
“fayda” və “ziyan” da əslində fəlsəfədə ənənəvi
problem olan “Xeyir və Şər” əksliliyinin necə həll
edilməsindən asılı olaraq müəyyənləşir.
Yenə də hər şey ilkin meyarlara, insanın həyat
kredosunun seçilməsinə gəlib
çıxır.
İnsan mənəviyyatının
kamilləşdirilməsi bir məqsəd
kimi qarşıya qoyulursa,
əvvəlcə “kamil mənəviyyat” etalonunun özü düzgün müəyyənləşdirilməlidir.
Mənəviyyatın hansı isə meyarlar
baxımından qəlibə salınması və
standartlaşdırılması nə dərəcədə məqbuldur?
Fiziki cəhətdən hamı bir cür sağlamdır,
xəstəliklər isə fərqlidir. Amma
mənəvi baxımdan sağlam vəziyyətlər
özü də fərqlidir. Əksinə,
ola bilsin ki, kənaraçıxmaların təsnifatı
daha rahatdır. “Yol”dan çıxaran amilləri müəyyənləşdirmək,
qruplaşdırmaq bir o
qədər çətin olmadığı halda,
“yol”un özünün
məhz nədən ibarət olması çox
vaxt qaranlıq qalır. Lakin
məhz “düz yol”un, mənəvi etalonun
önə çəkilməsi və guya
tam məlum bir şey kimi dəyərləndirilməsi
Şərq təfəkkürü üçün
çox səciyyəvidir. Xeyirin, Fəzilətin, Ədalətin, Hikmətin
nə olduğu guya bəlli
imiş kimi bütün söhbətlər buna nail olmaq
və ya bundan
yayınmaları qınamaq üzərində qurulur.
Nəsirəddin Tusi də “Əxlaqi-Nasiri”
əsərində “düz yol”u, Fəziləti, Xeyiri mərkəzə
çəkir və bunlardan fərqli olan fəaliyyəti mərkəzdən uzaqlaşma kimi dəyərləndirir.
Bu, özlüyündə dəyərli bir modeldir. Lakin
nur mənbəyi kimi
baxılan bu mərkəzin insanın özü üçün
aydın və işıqlı olduğunu
iddia edə bilmərik. Ən qaranlıq və
məchul nöqtə bəlkə də elə mərkəzin
özüdür. Mərkəzin
işıqlanması, Fəzilətin aydınlaşması heç də hamıya yox,
ancaq seçilmişlərə məxsus bir vergidir. İnsanı nurani edən də əslində Fəzilət
nurunun təzahürüdür.
İnsanlar
məqsədyönlü surətdə “pis”
olmurlar. Çox vaxt onlar hər bir konkret situasiyada
“yaxşı”nın, Xeyirin, “düz yol”un
nədən ibarət olduğunu ayırd
etməkdə çətinlik çəkirlər. Əlbəttə,
“düz yol”u görərəkdən əyri yol seçənlər də var;
onların günahı ikiqatdır. Lakin böyük əksəriyyət bu yolu görə bilməyənlər,
fəzilətin ünvanını düzgün
tapa bilməyənlərdir. Hətta, fəzilətin
təxmini ünvanı tapıldıqda belə, onun həddini, ölçüsünü,
hüdudlarını müəyyənləşdirmək asan olmur. Nəsirəddin Tusinin haqlı olaraq qeyd etdiyi kimi,
“fəzilətin öz həddi vardır, ondan “artıq” və “əskik” olduqda
rəzalətə çevrilir”. (Yeri gəlmişkən, qeyd edək ki, bu dialektik müddəa ilə
N.Tusi Hegelin “kəmiyyət
dəyişmələrinin keyfiyyət dəyişmələrinə
keçməsi” qanunu kimi
məşhur olan əsas ideyalarından birini və bu kontekstdə
“ölçü” kateqoriyasını
neçə əsr öncə tətbiq etmişdir).
A.Bakıxanov bu məsələdə Tusinin tutduğu xətti davam etdirərək “ölçü”
əvəzinə “etidal”
kateqoriyasını işlədir və onu
mənəviyyat məsələlərinə də tətbiq edir.
Mənəvi keyfiyyətlərə, işə,
əmələ “pis” və “yaxşı”
deyə aksioloji yanaşmadan
fərqli olaraq ölçülü,
rasional münasibət bəslənməsi
islam məfkurəsinin ən üstün cəhətlərindən biridir. Quran insanları
kasıblara yardım etməyə, səxavətli olmağa çağırır. Amma digər tərəfdən, artıq xərc,
israf da haram hesab olunur.
“Bir inci
saflığı olmasına baxmayaraq,
artıq içiləndə suyun da dərd verdiyini” söyləyən
Nizami də məhz islamın mənəviyyat
konsepsiyasındakı bu dialektik
məqamdan çıxış edir.
A.Bakıxanov yazır: “Dünyanın məhsulatı rütubətə
(suya) möhtacdır, lakin
həddindən artıq olsa, məhsulu zay edər. Yer kürəsinin
soyuqluğu mane olmasa, Günəşin hərarəti aləmi
yandırar. Hər şey təbiətdə
lazımi və kifayət qədər müəyyən edildiyi üçün, insana da lazımdır ki, başdan ayağa bir aləmdən
ibarət olan öz bədənində
təbii surətdə təşəkkül tapmış bu qanuna əxlaq
baxımından dəxi-riayət etsin”.
“Ehtidal cığırından
çıxan adamın işi aləmin
nizamı və təbiətin xasiyyətlərinə zidd olduğu üçün, aydındır ki, zərərli olar. Təmiz
xasiyyətli o adama demək
olar ki, hər
işində ifrat-təfritdən çəkinib, orta bir yolu
özünə şüar edə...
Ehtidalın fəziləti o qədər
aydındır ki, heç
kəs onu inkar edə
bilməz. Müxtəsər mülahizə etməklə məlum
olar ki, xəsislik pis xasiyyətlərdən biri
olduğu kimi,
israfçılıq da ona
bənzər bir şey
kimidir. Həlimlik xasiyyətlərin ən
yaxşısı hesab edilir,
ancaq yeri gəldikdə
qəzəbsiz də iş keçmir. Yaxşılıq etmək
yaxşı şeydir, lakin
yamanlara yaxşılıq etmək,
yaxşıların haqqında pislik etmək
kimidir”.
Kamil mənəviyyat
modelinin əsasında başqalarına
münasibət baxımından xeyirxahlıq, özünə
münasibət baxımından xoşbəxtlik dayanır.
Lakin
insanın özünə sevinc gətirən,
onu xoşbəxt edən hadisələr heç də həmişə
başqalarına xeyir gətirən hadisələrlə
uzlaşmır. Ən optimal hal bu uzlaşma
məqamının tapılmasıdır. “Başqasına
ziyan vurma!” devizi, “özünə qıyma!” devizi ilə tamamlanmalıdır. Ümumiyyətlə,
başqaları haqqında düşünməyən, öz mənəvi durumunu
ancaq etiqadla məhdudlaşdıran
insanlar (asketlər), başqa
sözlə, öz həyatını digər
insanlara münasibətlə deyil, ancaq Allaha
münasibətlə qurmağa
çalışan, ancaq öz
daxili mənəvi
rahatlığını təmin etmək istəyən insanlarla yanaşı, özünü,
öz taleyini, təbii-genetik
missiyasını unudaraq, həyatını
ancaq başqalarına (lakin
məhz kimlərə?) fayda verməyə
həsr edən, kimlərə isə etibarla
xidmət göstərən insanlar da vardır.
Aforizmlər
Mənəvi
dünya “iç aləmi” sayılsa da, onun da öz içi və
çölü, əlçatmaz göyləri vardır.
lll
Mənəvi dəyər maddi
meyarla ölçülə bilməz.
lll
İç
dünyasının naməlum qatları ancaq
ilhamlı məqamlarda işıqlanır və sonra yenə qaranlığa bürünür.
lll
İki
işığın təmasından daha böyük işıq da
yarana bilər, qaranlıq da.
lll
İnsan sifətini
güzgüdə gördüyü kimi, qəlbini də ancaq könül güzgüsündə görə
bilər.
lll
Kimsə deyib ki, “çox oxuyan çox bilməz, çox gəzən çox
bilər”. Lakin çox
gəzənlərin çoxu könül evindən bixəbər
qalıblar.
lll
Başın şərafəti
ağıl-kamaldır,
Dumanın şərəfi dağla
vüsaldır.
Yuxarı qalxdıqca dumanlanırsa,
Demək yetişməyib, baş
hələ kaldır.
lll
Ziyankar adam düşünür ki, hələ ziyan
vurmadığı adamlar ona
minnətdar olmalıdırlar.
lll
Sənə yardım edənlərə
yardım etməyi arzulama. Sən də sənə
ehtiyacı olanlara yardım et!
lll
Bütün
kölgələr silinir, ürəyə
düşən kölgədən başqa.
lll
“Yaxşılıq da, pislik də gec-tez
adamın özünə qayıdır”. Sadəcə pisliyi kimə edibsənsə, ondan
gözlə, yaxşılığı – Haqqdan.
lll
Pislər pisləri – pis olduğu üçün,
yaxşıları da – yaxşı olduğu üçün
sevmirlər.
lll
Pisi
söyməkdənsə, yaxşını öymək
yaxşıdır.
lll
Yer var ki,
lal-dinməz olan yaxşıdı,
Yer var ki,
doğru yox, yalan yaxşıdı,
Səxavət ölçüsü
ismət olanda –
Hamıdan axırda qalan yaxşıdı.
lll
Riyakarlıq zəiflərin silahıdır.
lll
Simasızlıq əslində
simaların çoxluğundan
irəli gəlir.
lll
Eybəcər sifətə
adət etmək və uyğunlaşmaq olar, çünki o həmişə eyni cür təzahür edir, eybəcər mənəviyyata isə uyğunlaşmaq olmur, çünki o həmişə
müxtəlif formalarda
təzahür edir.
lll
Ən böyük zəfər məğlub etdiyin tərəfin həm də qəlbini fəth etməkdir.
lll
Əgər su da
təmiz deyilsə, yuyunmağın nə faydası?
lll
Çirkoy paltarda çirk bilinməz.
lll
Biliksizlikdən utancaqlıq
yaranır, çoxbilmişlikdən
– utanmazlıq.
lll
Müasirlik mənəviyyatın
zamana uyğunlaşmış,
amma hələ zamanın sınağından
çıxmamış üst
qatıdır.
lll
Şərab insanı riyakar edir: ağlını
alıb ona ən ağıllı olduğunu, gücünü
alıb ən güclü olduğunu təlqin edir, sağlığını alıb
sağlıq dedirdir.
lll
İçki məclisində
ayıq adama münasibət necədirsə,
naqis mühitdə düz adama münasibət də elədir.
lll
Sadəlik və sadəlövhlük
çox vaxt qarışıq salınır,
halbuki biri ürəyin təmizliyindən,
o biri ağlın zəifliyindən irəli
gəlir.
lll
Mənəviyyatca zəngin
adamlar – sadə, maddi imkan baxımından
zəngin adamlar – təkəbbürlü olurlar.
lll
Qanun hamı üçün eynidir, ləyaqət isə hər bir insanın
özü üçün
könüllü qoyduğu
əlavə qadağalarla
müəyyənləşir.
Prof. Dr. Səlahəddin
Xəlilovun təqdimatında
525-ci qəzet.- 2012.-
10 mart.- S.19.