Eybəcərləşmiş
kapitalizm və “izm”lərə əlvida
XIX əsrin başlanğıcında bu yeni dövlətlərdə mövcud olan iqtisadi-sosial quruluşlar vaxtilə dəbdə olan “izm”ləri də bütünlüklə nüfuzdan salmışlar. İki əsr əvvəl isə dünyada baş verən siyasi dəyişikliklər bu “izm”lərin adı ilə birbaşa bağlanırdı. Sənayeləşmə və fransız inqilabının birləşmiş qüvvələri 1815-ci ildən sonra çox növlü təlimlərin və hərəkatların sayının xeyli artmasına gətirib çıxardı. 1848-ci ildə ümumi Avropa inqilabı başladıqda, 1815-ci ildən həmin dövrə qədər olan otuz üç il bu vaxt yaranan və indiyədək ömür sürən “izm”lərin səhnəyə gəlməsi ilə əlamətləndi. Bundan əvvəl isə heç bir “izm” mövcud olmamışdı.
Daha çox tanış olan və kapitalizm iqtisadiyyatını rəmzləndirən “liberalizm” sözü ilk dəfə ingilis dilində 1819-cu ildə, “radikalizm” 1820-ci ildə, “sosializm” 1832-ci ildə, “konservatizm” 1835-ci ildə meydana gəlmişdi. Siyasət üfüqü bu vaxt “izmlər” rəngləri ilə boyanmışdı. 1830-cu illərdə ilk dəfə “fərdiyyətçilik” (“individualizm”) “konstitusionalizm”, “humanizm” və “marksizm” sözləri eşidildi. “Millətçilik” (“nasionalizm”) və “kommunizm” 1840-cı illərdən tarixlənir. 1850-ci illərə qədər ingilis dilində danışan dünya “kapitalizm” sözünü eşitməmişdi, baxmayaraq ki, Karl Marksın təlimləri 1840-cı illərin narahat dövrlərini ifadə etməklə böyümüş, boy atmışdı.
“İzm”lərdən təkcə biri siyasi xarakter daşımaqdan uzaq idi. Bu “romantizm” ifadəsi idi. Həmin söz ingilis dilində ilk dəfə 1840-cı illərdə artıq yarım əsrlik tarixi olan hərəkatı təsvir etmək üçün istifadə olunmuşdu. “Romantizm” isə birinci növbədə ədəbiyyat və incəsənət nəzəriyyəsi idi.
Siyasi “izm” sikkələrinin sürətlə döyülməsi hər bir halda heç də o demək deyildi ki, onların daşıdığı ideyalar yenidir. Adamlar liberalizm haqqında danışmamışdan əvvəl azadlığı sevirdilər və “mühafizəkarlıq” (“konservatizm”) termininin mövcud olduğunu bilməməsindən əvvəl belə, mühafizəkar idilər. Bir çox “izm”lərin meydana gəlməsi göstərirdi ki, xalq öz ideyalarını daha sisitemləşdirilmiş şəkildə təsvir etməyə çalışır.
Ayrı-ayrı “izm”lərin şüurlara hakim kəsilməsinə gəldikdə, liberallar ümumən biznes və peşə siniflərinin adamları idi. Onlar müasir olan, maariflənmiş, səmərəli, ağıllı və düzgün hesab edilən hər şeyə inanırdılar. Onlar insanın özünü idarə etməsinə və özünə nəzarət edə bilmək qüvvəsinə inam bəsləyirdilər. Həm də parlamentin və ya təmsilçilərdən ibarət hökumətin yüksək dəyərinə bel bağlayırdılar. Bu adamlar laissez-faire adlanan prinsipə (“hökumətin iqtisadiyyata qarışmamasına”, “müdaxilə etməməsinə”) rəğbət bəsləyirdilər. Radikalizm tərəfdarları isə əşyaların “kökünə” çatmağa cəhd edirdi. “Kommunizm” ifadəsi isə sosializmin qeyri-dəqiq sinonimi kimi işlənirdi. Lakin son onilliklərdə “izm”lər sıradan çıxmağa, dünya siyasət səhnəsini tərk etməyə başladı.
Avtoritar rejimlər özlərinə məxsus olan idarəetmə çərçivəsini yaratmaqla, “izm”lərə elə bir əhəmiyyət vermirlər. Belə rejimlərin hakim kəsildiyi ölkələrdə parlament, hakimiyyətin icra qolu qarşısında xidmətçi rolundan uzağa gedə bilmir. Avtoritar rejimlər ölkədə yaratdıqları xofu gücləndirmək qayğısına qalmaqla, daha böyük miqyaslı vəzifələrinin öhdəsindən gəlməyə müvəffəq olurlar. Adamlar itaətkarlığa, haqsızlıqlara dözməyə, hər cür dərəbəyliyi adi hal kimi qarşılamağa öyrədilir, hüquqlarının tapdanması müqabilində onlara xüsusi dözümlülük hissləri aşılanır.Elə bil ki, əhali “Stokholm dindromunun” təsirinə məruz qalır. Bu sindrom vaxtı girovlar bir qayda olaraq öz canilərinə rəğbət bəsləməyə başlayırlar, hətta onları özləri ilə bir qəbildən olan hesab edirlər. Belə hiss bütöv bir xalqın dilinə və rituallarına keçir. Cəmiyyət üzvləri itaət, təzim, sitayiş ruhunda tərbiyə olunurlar. Rüşvət daha fəal işləyən və cəmiyyətin bütün hüceyrələrinə nüfuz edən amilə çevrilir. Virus (latın dilində “virus” – “zəhər” deməkdir) güclü olduqca yayılan epidemiya ölkə hədlərində pandemiya xarakteri daşımağa başlayır. Ziyalıların bir hissəsi arasında yaltaqlığın və məddahlığın yayılmasına rəvac verilir və bu “ixtisas” həyatda özünü təsdiq etmə vasitəsinə çevrilməyə başlayır. Başqa cür düşünənlər, ölkəsini demokratik, xalqını daha firavan görmək istəyənlər isə təlqin edilmə hesabına “ağ qarğalara” çevrilirlər. Ümumi rəğbət ifadə edən melodiyanı pozanlar az qala dövlətçiliyə xəyanət damğasına tuş gəlmək təhlükəsi ilə üzləşir və onların düşüncələrinə nifrin yağdırılmağa başlanır.
Avtoritar rejimlərin hakim kəsildiyi ölkələrdə hakimiyyət bütün mətbuatı olmasa da, birinci növbədə elektron informasiya vasitələrini öz inhisarına götürür. Televiziya və radioda ölkə daxilində baş verən hadisələrin çatdırılması informasiya xarakterindən uzaqlaşaraq, təbliğat vasitəsinə çevrilir və bu təbliğat maşını hər şeyi çəhrayı rəngdə göstərməyə və söyləməyə cəhd edir. Başqa bir fərqli rəngə, hətta kiçicik çalara da yol verilmir. Kimsə real həqiqətə əsaslanan, ümumi təbliğata uyğun gəlməyən bir fikir söyləsə, onun ləyaqətinə vulqar şəkildə hücumlar etmək kampaniyası başlanır. Bu sahədə ixtisaslaşmış, xüsusi “istedad” sahibi olanlar ekran ittihamçılarına çevrilirlər. Həmin “fikir nəhəngləri” müxalif düşüncə sahiblərini ən iyrənc ifadələrlə xarakterizə etməklə, atdıqları çamur mərmiləri ilə onları palçığa bulaşmış hippopatam şəklinə salırlar.
Avtoritar rejimlər iri tikintilərə, böyük miqyaslı abadlıq işlərinə girişməklə, əsasən Qərbə istiqamətlənmiş bolluq, dəbdəbə görünüşü yaratmağa səy göstərirlər. Əhalinin ehtiyacdan qurtulmadığı bir şəraitdə, Qazaxıstanda olduğu kimi göydələnləri ilə seçilən yeni paytaxt şəhəri də salmaq olar. Günəş Kral adlandırılan Fransa kralı XIV Lui o vaxtkı Avropanı heyran edən və bu gün də möhtəşəmliyi sevinc bəxş edən Versalı tikdirmişdi və Parisdən aralı olan bu sarayda yaşayırdı. Bu dəbdəbə bütün aydınlığı ilə Fransaya göstərirdi ki, xalq heç nədir, kral isə hər şeydir.
Dövlət büdcəsinin, əldə edilən böyük maliyyə resurslarının xərclənməsinə, sərf edilməsinə, onlara sərəncam verənlər istisna olmaqla, başqa heç bir nəzarət orqanı və ya vasitəsi yoxdur. Parlamentlər hələ Qədim Roma senatının səlahiyyətinə daxil olan büdcəyə nazarət etmək vəzifəsini icra etməkdən kənarda qalırlar, ictimaiyyət isə yalnız yayılan rəsmi informasiyalara və bir də şayiələrə bel bağlamalı olur. Seçilmə qaydasına görə “cib parlamenti” adlananlar, elə bil ki, öz fəaliyyətləri, əslində fəaliyyətsizlikləri ilə də bu ləqəbi doğrultmağa çalışırlar.
Klassik, ənənəvi kapitalizm ölkələri bu nümunələrə heç cür uyğun gəlmir, axı birinciləri ilk növbədə demokratiyanın təntənəsi, müstəqil parlament və müstəqil məhkəmə sistemi səciyyələndirir. Postsovet məkanındakı əksər dövlətlərdə bu cəhətlərin formal təzahürü gözə çarpsa da, onlar demokratik prinsiplərə xas olan mahiyyətdən xalidirlər, qısırdırlar. İngilislər “barren cloud” – “qısır bulud” adlandırdıqlarından heç vaxt yağış gözləmədikləri kimi, hakimiyyət bölgüsünün qısırlılığa məhkum olduğu dövlətlərdə də demokratiyanın tək-tək damcıları istisna olmaqla, leysan ehtimalı ilə yalnız illüziyaları qidalandırmaq olar, bu ölkələrdəki həqiqi demokratiya təntənəsinin həsrəti Nubiya səhrasında il boyu yağış gözləməyə bənzəyir.
Eybəcərləşmiş kapitalizm nəinki özünü sağaltmaq qüvvəsinə, heç bu xəstəliklərdən uzaqlaşmaq üçün elementar müqavimət gücünə də malik deyildir. Ona görə də bu qüsurların azalması deyil, getdikcə artması təhlükəsi özünü daim nümayiş etdirir. Əgər “dostbazlıq kapitalizminə” qarşı sistemli mübarizə aparılmasa, onun zəhərli bəhrələri getdikcə artacaq və bu zəhərin təsiri “inqilab düşkünlərini” ilhamlandıracaqdır. Biz bunu təkcə Afrikanın şimalında və Yaxın Şərq ölkələrində deyil, həm də Mərkəzi Asiya dövlətlərində baş verən siyasi kataklizmlərin timsalında görürük. Özbəkistanda Əndican buntu, Qırğızıstanda dalbadal baş verən və qan tökülməsi ilə müşayiət olunan inqilablar, Qazaxıstanda son vaxtlarda cərəyan edən Janozen qanlı hadisələri buna parlaq sübutdur. Əlbəttə, edilən çağırışlar “dostbazlıq kapitalizmi” dövlətlərinə xilas üçün müəyyən şanslar verir. Çox yaxşı olar ki, həmin dövlətlər mövcud zaman çağırışının tələblərinin sərtliyindən çox, onun mahiyyətini anlasınlar, özünü qoruyub saxlamaq instinktinə müvafiq olaraq bəladan qaçmaq yollarını arasınlar, əvvəllərdə olduğu kimi öz menyularındakı repressiya qarniri ilə təklif edilən xörəyə üstünlük verməyi yadırğasınlar. Avtoritar rejimlərin mimikriya cəhdləri artıq elə bir fayda vermir. Bədbəxtlikdən, həmin rejimlər öz idarəetmə üslublarını həqiqi qaydada dəyişdirmək qayğısına qalmırlar. Yaxşı məlumdur ki, siyasət və zəka nadir hallarda eyni yolları seçirlər. Bəlkə də məhz belə əldən verilmiş imkanlarla tarixin dramatik inkişafı baş verir. Buna təəccüblənmək də lazım gəlmir. Siyasət bütün dövrlərdə paradokslar elmi olmuşdur. Çətinliklər yaratmaq onun ehtirası, cəmiyyəti parçalamaq toxumu səpmək onun istedadıdır.
Həmin ölkələrdən daxil olan informasiyalar da
ziddiyyətli olur. Qapalı cəmiyyətlər dövlət
sərhədindən daha çox, informasiya mənbələrinə
daha böyük qıfıl vurmağa
çalışır. Ona görə də
həmin ölkələrdəki informasiya bulaqları elə
çirklənmiş olur ki, onların bulanıq sularında həqiqəti
tapmaq da müşkül bir işə çevrilir.
Bu ölkələrin xarakterik xüsusiyyətlərindən
biri onlarda tamahkarlıq kultunun yaranmasıdır, ona sitayiş
cəmiyyət üzvlərinin gözünü kor etməyə
başlayır. Varlılar, – əslində onların xeyli
hissəsini oğrular, parazitlər adlandırmaq daha
düzgün olardı, – qarşısında itaət, təzim
adamların davranış qaydasına, etiket adlanan müəmmalı
elmə çevrilir. Təmənna,
rüşvət hesabına, digər əyri, haram yollarla
qazanılan sərvət heyranlıq mücəssəməsinə,
ilham mənbəyinə çevrilir.
Əlbəttə,
varlıların çox olduğu ölkələr az deyildir, onlarda əhali kütləsi ehiyac
girdabı barədə real həyatdan deyil, Çarlz Dikkens və
ya Emil Zolyanın romanlarından məlumat alır. Bu mənada ərazisi təbii sərvətlərdən
məhrum olan İsraili misal göstərmək olar. Yəhudilər XX əsrin birinci yarısında
öz qədim dövlətlərinin mövcud oldugu bu əraziyə
dönəndə, onların qədim tarixləri müstəsna
olmaqla, normal yaşamağa və varlanmağa yol açan
heç bir imkanları yox idi. Lakin onlar ən
düzgün yolu seçib, anladılar ki, yalnız insan
kapitalına bel bağlamaq olar. Ona görə
də əsas diqqəti təhsilə və elmə verdilər,
bu sahələrə böyük sərmayə qoydular. Yarım əsr ərzində İsrail
dünyanın texnoloji cəhətdən ən inkişaf
etmiş dövlətlərindən birinə çevrildi.
Burada elmi kəşflər və modernləşmə
ölkənin vacib kartı rolunu oynamağa başladı.
İsrail ən müasir sənaye məhsullarını
ixrac etməklə yanaşı, həm də
qonşularına və Avropaya kənd təsərrüfatı
məhsulları, ərzaq satır. Yaxın
Şərqdə bəlkə də yeganə dövlətdir
ki, neft yataqlarına malik deyildir, bu mühüm yanacağa tələbatını
yalnız idxal hesabına ödəyə bilir. Təbii sərvətlərin
kasadlığı, əslində yoxluğu bu ölkəni
iqtisadi geriliyə, xalqı isə ehtiyaca, yoxsulluğa məhkum
edə bilməmişdir, əksinə İsrail əhalinin
maddi rifahı səviyyəsinə görə çox ölkələrə
nümunə ola bilər.
Yaponiya kimi bu ölkədə də uşaqlar kiçik
yaşlarından zəhməti sevməyə, bilik qazanmağa
vurğunluqla girişməyə öyrədilir, burada müəllimlər
tələbəyə qiyməti yalnız biliyə görə
yazırlar və bu yolla həqiqi mütəxəssislər
yetişdirirlər. Müəllimin başlıca vəzifəsi
uşaqlara yaradıcı və novatorcasına yanaşmaq
qabiliyyəti aşılamaqdır. Onlar belə
davranışları ilə həm də ləyaqətli vətəndaşlar
yetişdirmək işinə xidmət edirlər. Ümumiyyətlə, qabaqcıl ölkələrdə
məktəbli, tələbə biliyə, elmə yiyələnib
kreativ adamlara çevrilir. Axı, onlar
özlərini gələcəkdə realizə və təsdiq
etməlidirlər, müstəqil həyata, vicdanlı həyat
sürməyə başlamalıdırlar. Onlar bugünkü gerçəkliyi geridə qoyub,
öz zəka və bacarıqları ilə gələcək
üfüqlərə boylanmalı, reallığın sərt
üzü ilə qarşılaşmağa hazır
olmalıdırlar. Onların həqiqi təhsil
hesabına əldə etdikləri diplom heç də
formallığı ilə fərqlənən kağız
parçası olmayıb, müstəqil həyata yol vəsiqəsidir.
Onlar öz qüvvələrinə arxalanacaq,
valideynlərindən və digər himayəçilərindən
kömək ummayacaqlar. Belə ölkələrdə
ağıldan kor olanları tapmaq, küçədə
cüzam xəstələri ilə qarşılaşma kimi
mümkün olmayan bir işə çevrilir.
Tarix və müasir dünya inkişaf yolu barədə
çox sayda nümunələr təqdim edir. Gənc
dövlətlər qüsurlara sirayətlənmək əvəzinə,
qabaqcıllıq etalonlarından öyrənsələr
öz inkişaflarına möhkəm binövrə yarada bilərlər.
Bu təcrübələrdən istifadə etmək,
bolluca faydalanmaq olar, bunun üçün yalnız istək və
iradə tələb olunur. Qabaqcılların
arxasınca getmək, onların nümunəsindən istifadə
etmək, əlbəttə, o qədər də asan məsələ
deyildir, heç də hamar yolla irəliləmək
düşüncəsi yaratmamalıdır. Enişli-yoxuşlu bu yolda irəliləmək
adamlardan, xüsusilə böyük vəzifə sahiblərindən
cəsarət və dözümlülük tələb edir,
çətinliklərə sinə gərməklə onlar
öz xalqlarının xoşbəxt gələcəyinə
qapıları aça bilərlər.
Elə ölkələr vardır ki, oradakı rejimi
avtoritar adlandırmağın özü onları tərifləmək
deməkdir. Dünyada da onlar barədə xoşagəlməyən
rəy yaranır, başqaları onlara barbar ölkələri,
xalqlarına isə ibtidai tayfalar kimi baxırlar. Onlarda daha vacib olan bir cəhət isə çox
vaxt elə bil ki, bilərəkdən nəzərdən
yayınır, buna ümumiyyətlə kəskin reaksiya
verilmr. Bu da ondan ibarətdir ki, həmin
rejim bütün qüdrətini kiçik adama qarşı
çevirir. Belələrində məmurların
dövlət qarşısındakı borc hissi, vicdana, ədalətə
əsaslanmaq barədə söhbət açmaq yalnız
gülüş doğura bilər. Xalq buna
dözürsə, narazılığını açıq
şəkildə ifadə etmirsə və ya bundan çəkinirsə,
bu o demək deyildir ki, öz vəziyyətindən
razıdır. Onda bəs gətirdiyimiz
nümunələr hansı başqa səbəbdən
yaranmışdır? Bu məmurlar
unutmamalıdırlar ki, dinməz qalmağı bacaran nifrət
ən qızğın nitqlərdən də yüz dəfə
təhlükəli olur. Dinməz, ucadan dilə
gətirilmiyən narazılıq daha qorxuludur, toplanmış
qəzəb bir qədər sonra qaynayan qazandan
çıxmağa yol tapmadığından onu partladan qaz
kimi özünü göstərir. Şimali
Afrika dövlətlərindəki hadisələr bunu sübut
etdi. Onlar Tsitseronun dediyi “Cum tasent, clamant ”
– “Adamlar dinməyəndə qışqırırlar” ifadəsinin
bir daha həqiqət olduğunu göstərdi.
Onda nəyə görə bu ölkələrdə
hakimiyyət təcrübədə sınaqdan
çıxmış demokratik inkişaf yolu əvəzinə,
xalqdan ayrı düşmək kimi etimadsızlıq əhval-ruhiyyəsi
yaradan yolu tuturlar. Məsələ orasındadır ki, həmin ölkələrdə
ali hakimiyyət kürsüsünə yiyələnənlər,
ölkənin prezidenti adlansalar da, heç də bu
xalqların prezidentinə çevrilmirlər. Əlbəttə,
onlar seçki vasitəsilə, demokratik yolla bu ada yiyələnmişlər,
lakin bəla burasındadır ki, seçkinin
özünün də düzgünlüyünə,
legitimliyinə sarsılmaz inam yoxdur. Əsl
demokratik yolla seçilənlər xalqla elə bir birliyə
qovuşurlar ki, onların arasında elə vəhdət
mövcud olur ki, etimad müddəti başa çatana qədər
bu ittifaqın həyatiliyinə heç bir şübhə
yeri qalmır. Həqiqi dövlət rəhbəri
şəxsi arzularından daha çox, ölkəsi və
xalqı haqqında düşünür, lazım gəldikdə
öz şəxsi mənafeyini də qurban verməyə
hazır olur, öz xoşbəxtliyini də birinci növbədə
ölkəsinin zəfərlərində, xalqının
xoşbəxtliyində görür. Hakimiyyətə can
atmağı, hər kəsə məxsus olan eqoizmi də belələri
bütünlüklə ümumxalq mənafeləri üzərinə
keçirirlər. Onlar məhz ölkələrinin
gələcək böyüklüyü naminə
yaşayırlar. Onlar şəxsi
var-dövlət, sərvət toplamaq barədə
düşünmürlər, əksinə xalqın rifahı
və xoşbəxtliyi onların səcdə
qıldığı, bütün şəxsi mənafelərini
qurban verdiyi mehrab rolunu oynayır. Ona görə də
onlar vəzifədən, bəzən hətta həyatdan
getdikdən sonra saxta təriflərdən və bayağı
məddaqlıqdan uzaq olan həqiqi ehtiram, bəlkə də pərəstiş
hissinə yiyələnirlər, xalqın böyük əksəriyyətinin
ürəyində özlərinə az
qala əbədi sığınacaq tapırlar. Onlar
ölkənin üfüqündə parlaq meteor kimi
işıq saçırlar. Çünki
bütün həyatlarını, istedad və
bacarıqlarını öz millətlərinin gələcəyinə
həsr edir, buna verirlər. Məhz belə
dövlət xadimləri ilə tarixin iradəsi qalib gəlir.
Belələrinin həyatında, günəş
enerjisi ilə müqayisə edilə bilən xalqın enerjisi
təcəssüm olunur.
Dövlət rəhbərləri öz vətəndaşlarından
vətənə məhəbbət, vətənpərvərlik
hissi umurlar.
Bir müdrikin dediyi kimi: “Dostunun olması üçün
özün dost olmağı bacarmalısan” ifadəsindən
istifadə edərək demək istəyirsən ki, onlar
özləri birinci növbədə idarə etdikləri
milyonlara nümunə göstərməlidirlər. Düşmənə nifrət hissi aşılamaqdan
daha çox, hər bir vətəndaşda vətənə məhəbbət
hissi tərbiyə olunmalıdır və bu əməldə,
davranışda, vətənə hərtərəfli xidmətdə
öz əksini tapmalıdır. Bu məsələdə
dövlət rəhbəri xalqın, ölkənin mənafeyini
özünün ümdə şəxsi maraqlarından da
üstün tutmasını əyani şəkildə,
addımbaşı göstərməlidir. Yuli Sezarın
qatili olan Brut yaxşı demişdi: “Mən
Sezarı onu az sevdiyimə görə deyil, Romanı daha
çox sevdiyimə görə öldürdüm”. Brut Sezarı sevirdi, lakin Romanın respublika quruluşuna
daha sədaqətli idi və bunun təsdiqi kimi o,
silahdaşları ilə birlikdə belə ağır sui-qəsdə
əl atmalı olmuşdu.
Dövlət məmurları da
şüurlarındakı tamah əjdahasını
öldürsələr, var-dövlət hərisliyi
apendisitini kəsib atsalar, onda xalqın onlara bəslədiyi
münasibət ən azı hörmətdən xəbər
verər. Axı dövlət üçün onların
tamahkarlığı, Sezarın respublika quruluşuna olan təhlükəsindən
daha qorxulu olur. Əgər Sezar diktatorluq
eşqinə düşdüyünə görə senatda ona
hücum edənlərdən 23 ölümcül xəncər
yarası almışdısa, dövlətçiliyi məhvedici
bəladan xilas etmək üçün məmurlar da
yaponların xarakirisi kimi özlərinin
acgözlüyünü belə zərbəyə məruz
qoymalıdırlar. Bədbəxtlikdən, var-dövlətə
hərislik heç bir hədd tanımır, elə bil ki
hamı Vergilinin müdrikliklə ifadə etdiyi “Auri sacra fames”
– “İyrənc zəhmətsiz gəlir həvəsinə”
tutulur. Dənizin suyunu içdikcə
yanğı artdığı kimi, sərvətin həcmi
artdiqca, onu toplamaq həvəsi daha da güclənir. Makbetin əlinin qan ləkəsindən dənizlər
də təmizləyə bilməyən kimi, məmurların əllərinin
natəmizliyini ən səmimi etiraf da, tövbə də
silib, yaddaşlardan çıxara bilməz. Lakin əyri yoldan dönmənin özü də
müəyyən qədər təskinlik verə bilər ki,
bu məmurlar ömürləri boyu lənət ünvanı
olmalarını gec də olsa dayandırmağı
bacardılar.
Avtoritar rejimlərin hakim kəsildiyi ölkələrdə
müxalifət baş qaldırır, öz
narazılıqlarını mitinqlər və digər protest tədbirləri
vasitəsilə numayiş etdirməyə
çalışır. Müxalif qüvvələr daim təzyiq
altında yaşadıqlarından daha da radikallaşır, hər
şeyi dəyişmək arzusu ilə inqilab əhval-ruhiyyəsi
yaratmağa çalışırlar.
Demokratiyanın
təntənəsinə can atan müxalifət isə inqilab
kabusunu rədd edərək, təkamül yolu ilə öz məqsədlərinə
çatmağa çalışır. Lakin
avtoritar rejimlərin hakimiyyəti demokratik vasitələrdən
istifadə imkanını da məhdudlaşdırdığından,
təkamül qaydasında irəliləmək imkanları
xeyli dərəcədə bağlanmış olur. Yozef Şumpeter özünün məşhur
“Kapitalizm, Sosializm və Demokratiya” kitabında qeyd etdiyi kimi, əgər
müxalifət hakimiyyəti devirmək üçün təsir
göstərməkdən ötəri gücə və vasitələrə
malikdirsə, əgər bu sadəcə hökumətin
yıxılmasına deyil, dövlətin süqutuna səbəb
olacaqsa, o özünü saxlamağı bacarmalıdır.
Müxalifət marginal mövqedən, radikal hərəkətlərdən
dövlətçiliyi qorumaq naminə qaçmalıdır.
Lakin hakimiyyət də demokratik institutların fəaliyyəti
üçün meydan verməli, vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşdırılmasına əngəl törədən
cəhətləri aradan qaldırmalı, bu yolla qəzəb
hissinin xeyli azalmasına şərait yaratmalıdır.
Bu ölkələrdəki müxalifət hər cür
haqsızlıqlarla üzləşdiyi təqdirdə belə,
inqilab çağırışlarından
uzaqlaşmalıdır, axı inqilab ölkəyə fəlakətdən
başqa heç nə bəxş etmir, xalqın böyük
əksəriyyəti isə bu kataklizmlən böyük ziyan
çəkir.
Onlar özlərinə təlqin etməlidirlər
ki, xalqı bəlalara düçar etməmək naminə inqilab
limiti artıq çoxdan qurtarmışdır. Siyasi ölü modelləri dirçəltmək
tarixi dövrün çağırışına cavab vermək
əvəzinə, keçmişin üfunətli
miraslarını bərpa etmək cəhdindən başqa bir
şey deyildir. Müxalifət öz vəzifələrini
götür-qoy edərkən xalqın amalını ön
plana çəkməli, ölkənin ümdə mənafelərindən
çıxış etməlidir. Xalq
bütövlükdə heç vaxt inqilab
arzulamamışdır, bu ideyanı yalnız bir ovuc fanatik həyata
keçirməyə can atır. Fanatiklər isə
bir qayda olaraq fəlakət ehtimalına da məhəl
qoymurlar.
Eybəcər, qeyri-ənənəvi kapitalizm modelinin bir
mühüm fərqi də, onun özünün inkar etdiyi
sosializmin bəzi qüsurlarını başqa bir şəkildə
qoruyub saxlamasıdır. Sosializm quruluşu bütün istehsal
vasitələrini, istehlak məhsullarının
istehsalını və ticarətini müsadirə hesabına
öz əlində saxladığı kimi, “dostbazlıq
kapitalizmi” də özəlləşmə ilə liberal
iqtisadiyyata keçsə də, əslində bu liberalizmi
özünün mühüm xüsusiyyətlərindən məhrum
edir. Əgər sosializm sistemində hər
şey dövlətin əlində idisə, yeni növ
kapitalizmdə bütün iqtisadiyyat və kommersiya bir
neçə klanın əlinə keçir, bu vaxt sosializmdəki
dövlətin yerini inhisarcı klanlar tutur. Bu klanlara, bir qayda olaraq, yüksək vəzifəli
məmurlar və onların pərdə arxasındakı əlaltıları
başçılıq edirlər. Avtoritar rejimlərdə
nepotizm, dostbazlıq ali prinsipə
çevrilir.
Təbii sərvətlərin
hasilatı,emalı və satışı
hansı ad altında mövcud olsa da, həmin klanların nəzarəti
altında olmaqla, onların dövlətlə birlikdə həmmülkiyyətçilər
rolunda çıxış etmələrinə şərait
yaradır. Xarici ticarət, xüsusən
bütün idxal məhsulları növləri, təsir dairəsi
şəklində klanların aralarında bölünür.
Əgər kimsə naşılıq
ucbatından hansısa istehlak məhsulu gətirməyə cəhd
etsə, bədbəxtliklər seriyasını təsvir edən
filmin baş qəhrəmanına çevriləcəkdir.
Gömrük orqanları klanların mənafeyini
qoruyan Çin səddi rolunu oynayır. Əgər
Böyük Çin səddi ölkənin ərazisini
köçərilərin hücumlarından qorumaq
üçün tikilmişdisə, bu dövlət orqanı
inhisarçıların fəaliyyət dairəsinə kiminsə
“soxulmasına” imkan verməmək vəzifəsini həyata
keçirir. Gömrük orqanları bu “müdaxiləçilər”
üzə çıxdıqda, elə vasitələrə əl
atır ki, onlar tezliklə təslim olmaq, diz çökməkdən
başqa bir yolun olmadığı qənaətinə gəlir
və böyük maddi ziyana düşməklə
yanaşı, öz “ağılsızlıqlarından” əl
çəkmək məcburiyyətində qalırlar.
Avtoritar rejimlər demokratiya qiyafəsində nəzərləri
oxşamaq üçün siyasi partiyalar yaradılmasına
dözürlər. Hakimiyyətə sahib olan partiya və ona
yaxınlığı ilə öyünənlər müstəsna
olmaqla, digər partiyalar anabioz şəraitinə
salınır, onların xalqın içərisinə
nüfuz etmək imkanlarına tabu qoyulur. Ona
görə də çoxları öz məsləklərini
və müxalif mövqelərini dəyişib hakimiyyətin
“cib” partiyalarına çevrilirlər. Öz
mövqelərini qoruyub saxlamaq istəyənlər isə,
üzvlərin təzyiq altında baş verən başqa tərəflərə
səmt götürməsi, qaçması hesabına,
payızda yarpaqlarını tökmüş ağacları
andırırlar. Adətən qurumağa
üz tutan ağaclar əvvəlcə yarpaqlarından məhrum
olmağa başlayır. Ağacın
altında vaxtaşırı tonqal yandırılırsa, buna
heç özünü diriltmək xüsusiyyəti ilə fərqlənən
evkalipt də dözə bilməz.
Parlamentdə hakim partiyanın inhisarı şəraitində
(avtoritar rejimlər inhisardan ümumiyyətlə ilham
alırlar) “cib partiyalarının” nümayəndələri
ilə yanaşı, bəzən azmış (və ya
azdırılmış) müxalifət üzvləri də gözə
dəyir. Bu
yaxınlarda Qazaxıstanda keçirilən parlament seçkiləri
yeni bir sürprizlə əlamətdar olmuşdur, indiyədək
bütün parlament kürsülərini zəbt etmiş hakim
“Nur Otan” partiyası bu dəfə alicənablıq göstərib,
ona təzim qılan iki partiyaya da az sayda yer
vermişdir. Arabanı yenə əvvəlki
güclü orta at çəkəcəkdir, böyürdən
qoşulanlar yalnız nal ritmlərini şiddətləndirməyə
kömək edəcəklər.
Bir sözlə, əgər “dostbazlıq kapitalizmi”
iqtisadiyyatda, kommersiyada, ticarətdə inhisar yaratmağı
başlıca vəzifə hesab edirsə, niyə siyasətdə
də bu sınaqdan çıxmış vasitədən
üz döndərsin. Demokratiya siyasi baxış nöqteyi-nəzərindən
xalqın parçalanmağına şərait yaradırsa,
çox amillərin zahiri birliyi məhz inhisarda daha çox
öz təcəssümünü tapır. Belə cəmiyyətdə
klanlar avtoritar hakimiyyət piramidasının əsasını
təşkil edirsə, onun başını qotik binaların
qülləsi kimi hakimiyyətin ali pilləsi
nişan verir.
Avtoritar rejimlər birinci növbədə onun binövrəsini
qoyanlara borcludur və sonralar ətalət qaydasında öz
mövcudluğunu uğurla davam etdirə bilir. Bəzən diktatorlar təbiətin
hökmü ilə ali kürsüdən
uzaqlaşdıqda, bu heç də rejimin nəinki sonu, hətta
sonunun başlanğıcı ümidini də yaratmır. Bəlkə də rejim bəzi kosmetik düzəlişlərə
əl atır, lakin əsl mahiyyət dəyişilməmiş
qalır. Türkmənistanda “Türkmənbaşı”
titulu ilə mükafatlanmış Saparmurad Niyazov hədyanlığında,
əllaməliklərində heç də Şərq
despotlarından geri qalmırdı. Onun
varisi Qurbanqulı Berdımuxammedov sələfi kimi
özünə qızıl suyuna çəkilmiş heykəl
qoydurmasa da, qızıl dişlərin ölkədəki bədnam
qadağasını ləğv etməsini özünün
böyük hünəri, demokratiyanın irəliləyişinə
xidməti hesab edir. Lakin o, avtoritar
üsul-idarədən imtina etməkdən çox uzaqdır.
Vaxtilə hərəkətlərinə görə
Türkmənbaşıya loyal münasibət bəsləməyənlərdən
bəziləri onun təcrübəsini təkrar etməyi
heç də yasaq hesab etmirlər. Qazaxıstan prezidenti
Nursultan Nazarbayevə “Erbası” titulu ilə müraciət
edilir, Belarusiya prezidenti Aleksandr Lukaşenko özünün
“Batka” adlandırılmasında heç bir qüsur və ya
istehza əlaməti görmür. Vaxtilə
Tentserona Roma respublika quruluşunu Katalina qəsdindən
qoruyub, hifz etdiyinə görə “Vətənin atası”
adı verilmişdi. Hindistan milli azadlıq
hərəkatının lideri Mohandas Karamçand Qandi
heç bir rəsmi vəzifəyə sahib olmayanda “Mahatma” –
“Böyük ruh” ləqəbi ilə, məhz xalq tərəfindən
mükafatlanmışdı və hələ
sağlığında ona sitayiş edilirdi. Mustafa Kamal
paşa müasir Türkiyənin varlığını bir
dövlət kimi çoxtərəfli qüvvələrin təcavüzü
vaxtı qoruyub saxladığına,
çürümüş imperiyanın sümükləri
üzərində respublika quruluşu yaratdığına
görə “Atatürk” adına layiq
görülmüşdü.
Təəssüf ki, bəzi indiki prezidentlər özlərini
məşhur tarixi şəxsiyyətlərə oxşamaq istəyirlər,
bu vaxt heç də onlarla özlərinin əməllərinin
miqyasını müqayisə etmək istəmirlər. Dağıstanlı
müdrik söz ustası Abutalıb yaxşı demişdi:
“Tolstoyun şlyapasına bənzər şlyapa almışam,
onun başına bənzər başı haradan tapmağı
bilmirəm”. İndiki titul axtaranlar özlərinə
buna bənzər sual versəydilər, pis olmazdı.
Orta əsrlər Fransada krallar daim nəcib sifətlərdən
düzəldilmiş ləqəblər
daşıyırdılar, çox hallarda onlar bu adın mahiyyətinə
uyğun gəlmirdilər. İran şahı Məhəmməd
Rza Pəhləvi qədim Persiya qaydalarına müvafiq olaraq
özünü “şahənşah” adlandırırdı,
lakin xalqın nifrətinə düçar olduğuna görə,
ölümü ərəfəsində qürbət ölkələrdə
sığınacaq tapmaqda da çətinliklə üzləşmişdi.
Avtoritar rejimlərin liderlərinə həsəd aparmaq
da düzgün deyildir, onlar özlərinin
yaratdığı sistemin girovlarına çevirirlər. Məşhur
“Rusiya 1839-cu ildə” əsərinin müəllifi fransız
markiz de Kyustin Şlisselburq zindanında olduqdan sonra belə qənayətə
gəlmişdi ki həbsxana nəzarətçiləri də
dustaqlar kimi bədbəxtdirlər, onlar da eyni mühitin
havasını udurlar.
Hər bir siyasətçi, dövlət xadimi tutduğu
vəzifənin fövqündə özünə yanaşmalıdır,
bu vaxt var-dövlət hərisliyi onu qətiyyən cəlb
etməyəcəkdir. Xüsusən ali vəzifə sahibləri
onsuz da bir çox həyati məhdudiyyətlərlə
üzləşməli olur. Özlərindən
asılı olan bir məhdudiyyət isə möhkəm iradə
gücü tələb edir. Bu da
var-dövlət hərisliyi kimi eybəcər həvəsi,
oruc tutan müsəlmanlar kimi içərilərindəki
tamah əjdahasını öldürməkdir. Axı orta əsrlərdəki Avropa
monarxlarının çoxu da qara gün haqqında fikirləşməyib,
sərvət toplamaqla məşğul olmurdu. Bəs indiki “monarxlar” niyə belə istəyə
düşməlidirlər?
Ölkə başçısı ailə timsallı bir
dövləti idarə etməklə, əslində xalqa
münasibətinə görə ailə
başçısı rolunu oynamalıdır. Valideyn övladlarını
necə sevirsə,dövlət rəhbəri
də xalqını elə sönməz məhəbbətlə
sevməlidir. Bunun üçün bütün
qüsurlarını, onlardan ən qorxulusu olan
tamahkarlığını qurban verməlidir. Vətən naminə verilən bu qurban heç vaxt
xatirələrdən silinməyəcəkdir. Qədim Roma respublikasının ilk iki konsulundan biri
olan Valeri dəbdəbəli bir evdə yaşayırdı.
Dostları bunu ona irad tutduqda, bir gecənin
içində həmin evi sökdürdü və yaxın
dostunun evində yaşamağa başladı. Bu hərəkəti ilə o, vətəndaşlar
arasında yaxşı hörmət qazandı və ona
“Poplikola” – “Xalqın dostu” ləqəbini verdilər.
İndiki
prezidentlərin hansısa dost evində yaşaması yolverilməzdir.
Hətta onların iqamətgahı müəyyən
amillər nəzərə alındıqda, başqa evlərdən
seçilə də bilər. Lakin şit dəbdəbə,
saray zənginliyinə aludəçilik heç də bu
böyük vəzifə sahiblərinin şərəfini
yüksəltməyə xidmət etmir. Prezidentlərin
yaşayış məkanı orta əsr Avropa
feodallarının qalın divarlar arxasında gizlənmiş,
su dolu dərin xəndəklərlə əhatə olunmuş
möhtəşəm qəsrlərini
xatırlatmamalıdır.
Tarix öyrədir ki, demokratiya ilə korrupsiya bir-birinə
zidd olduqlarından, birgə yaşaya bilmirlər. Korrupsiya
demokratiyanın varlığı üçün
ölümcül qorxu törədir. Həm
qədim Yunanıstan, həm də Qədim Roma korrupsiya nəticəsində
demokratiyadan məhrum oldular. Hər iki
dövlətdə seçkilər çox vaxt varlılar tərəfindən
satın alınırdı. Axı
demokratiya kövrək çiçəyə bənzəyir.
Korrupsiya şaxtası onu asanlıqla məhv
edir. Qədim Romanı pozan, dağıdan,
məhvə yaxınlaşdıran iki səbəb, iki quduz
ehtiras var idi. Bunlar ambitio – şöhrətpərəstlik
və avaritia – pul düşkünlüyü idi. Bu qüsurların öhdəsindən gələ
bilməyən Qədim Roma süquta uğradı.
Demokratiya həm də qanunların aliliyini tələb
edir. Qanunlar yalnız ciddi surətdə onlara riayət
edildikdə öz qüdrətini saxlamış olur. Demokratiyanın nəfəsi olmayan dövlətlərdə
də qanunların icrasına nəzarət çox hallarda
ümdə vəzifələrdən biri hesab edilirdi. Bəzi hökmdarlar bunun naminə hətta qəddarlığa
da əl atırdılar və xalq tərəfindən bu, ədalət
nümunəsi kimi qəbul edilirdi. Persiya
çarı Böyük I Dara qanunu kobud surətdə
pozmuş hakimlərin dərisini soydurub, bu dəriləri
onların kolleqalarını qorxutmaq üçün hakim
stullarının üstünə örtük kimi çəkdirirdi.
İki min beş yüz illik uzaq keçmişdən yaxın
dövrə gəldikdə, müstəmləkəçilikdən
azad olmaq ərəfəsində Sinqapurun 1959-cu ildən
başlayaraq 25 il ərzində baş naziri olmuş Li Kuan Yu vəzifəsinin
icrasına başlayanda üç yüzə qədər
rüşvətxoru güllələtdi,bu iyrənc peşəyə
digər yiyələnənlər özlərini intihar etməyə
məcbur oldular. Hər ikisinin sərtliyi, qəddarlığı
yalnız dövlət mənafeyindən irəli gəlirdi.
Böyük Dara çoxlu iqtisadi islahatlar
aparmış, imperiyasının qüdrətini yüksək
zirvəyə çatdırmışdı. Onun
dövründə paytaxtı Suzadan Kiçik Asiyanın qərb
qurtaracağındakı Sardı şəhərinə 1800
km-lik yol çəkilmiş, ilk dəfə olaraq bu Çar
yolunda böyük səmərəiliklə işləyən
poçt stansiyaları yaradılmışdı.Həmin qədim
rabitənin iş prinsipi indi ABŞ poçt sisteminin devizi
kimi qəbul olunmuşdur. Li Kuan Yunun
başçılığı altında isə ölkəsi
görünməmiş iqtisadi və sosial inkişafa nail
olmuş, burada xüsusən Şərqə məxsus olan məmurların
təmənna ummasına son qoyulmuşdu.
Bu misallar heç də dəri soymağı, güllələtməyi
dirçəltmək çağırışı deyildir. Lakin bu gün qanunlara riayət
edilməsinə qayğı, dövətdəki qüsurlara,
insanların mənəviyyatının pozulmasına
qarşı mübarizə heç də əvvəlki
dövrlərdən az əhəmiyyət
daşımır. Axı dövlət xaosu rədd
edir, məhz qanunlarla idarə olunduqda öz vəzifələrini
uğurla yerinə yetirmək imkanı qazanır. Qanunlar işləməyəndə dövlətin
dayaqları çürüməyə başlayır. Korrupsiya, rüşvətxorluq isə qanunlara məhəl
qoyulmamasının ən dəhşətli nümayişi
olmaqla, dövlətə və xalqa ağır iqtisadi, slsial və
mənəvi ziyan vurur.
Qədim romalılar “Temporis filia veritas” – “Həqiqət
zamanın qızıdır” deyirdilər. Bu qız gerçəkliyin
iç üzünü açır və onu düzgün
qiymətləndirməyə kömək edir. Xalqın
gözü bir qayda olaraq həqiqət meyarı kimi
çıxış edir və qüsurlar həddi
aşdıqda, adamlar ona qarşı olan müəyyən
tolerantlığını da itirirlər. Məmurlar
daim belə nəzarət altında olduqlarını
unutmasalar, özlərini onları əsir etmiş eybəcərliklərdən
xilas etmək üçün vicdanlarını işə
salsalar, gerçəkliyin sifətinə vurduqları ləkəni
bir qədər təmizləməyə girişərlər.Bu
isə cəmiyyətdəki mənəvi, əxlaqi mühitin
saflaşmasına müəyyən şərait yaradardı.
Telman ORUCOV
525-ci qəzet.-
2012.- 10 mart.- S.14-15.