“Xavərim,
sevgilim, son bahar çağı...”
XALQ ŞAİRİ SƏMƏD
VURĞUNUN ÖMÜR-GÜN YOLDAŞINA YAZDIĞI
ŞEİRLƏR HAQQINDA
Hər bir kəsin həyatında elə
təsadüflər baş verir ki, onlar insanların taleyini dəyişir,
sonrakı ömür yoluna işıq tutur, onu müəyyənləşdirir. 1970-ci
illərin sonlarında Səməd Vurğun muzeyinə—bu
müqəddəs ocağa işə düzəlməyim mənim
də həyatımda, düşüncələrimdə bir
dönüş yaratdı: elə o vaxtdan bu bənzərsiz
poetik şəxsiyyət mənim də dünyama daxil oldu, 30
ildən artıqdır ki, bu fenomenal istedad sahibinin
çağdaş ədəbiyyatımıza da yön verən
mürəkkəb yaradıclığını haqqında
yazılanlarla yanaşı, ruhunu hiss etdiyim və
özünü—əsil Vurğunu görə, anlaya bildiyim
avtoqrafları əsasında öyrənməkdəyəm. Sən demə bədii əsərlərin çap
nüsxələri əsərlərin özü yox, “üzü”
imiş. hər iki mənada: həm əsərin
son variantından köçürmə, yəni
üzünün çıxarılması, həm də
görünməyən yox, görünən üzü mənalarında).
Əsərlərin özü isə
avtoqraflarındadır həm qələmə
alınmasının, həm də hər bəndinin, hər
misrasının, hər sözünün belə dəyişməsinin
arxasında müxtəlif səbəblər gizlənən
avtoqraflarında.
Məni S.Vurğunun avtoqraflarına və
arxivinə yönəldən, yaddaşımda əsilzadə—kübar,
xanım-xatın və müdrik bir insan kimi yaayan,
“ağzı xeyir sözlü Xavər”in (Xavər xanım Dərbəndin
tanınmış ziyalısı Əhməd bəy Mirzəbəyovun
qızı olub) Vurğun haqqında
danışdığı xatirələr oldu.
Xavər xanım Vurğunun
yaradıcılığını, xüsusilə onun qələmə
aldığı əsərlərin tarixçəsini
(yazılma səbəblərini, şəraitini və s.)
vurğunşünaslardan da yaxşı bilirdi. Çünki o, bu əsərlərin
yaranmasının—doğulma prosesinin şahidi və ilk oxucusu
olmuşdur (Şairin yazı vərdişi, ümumiyyətlə
yaradıcılıq prosesi haqqında həm Xavər
xanımın, həm də övladlarının xatirələrində
maraqlı faktlar çoxdur. Bunlar çap
edildiyindən təfərrüata varmırıq).
Xavər xanım “şairlər
şahı” adlandırdığı, 22 il
acılı-şirinli eyni ömrü, eyni taleyi
yaşadığı, onun sirdaşına çevrildiyi,
sözün həqiqi mənasında “can” deyib, “can”
eşitdiyi (bunu Vurğunun, öz ifadəsi ilə desək,
“cananı”na həsr etdiyi şeirlərdəki, vurduğu
teleqramlardakı müraciət formaları da təsdiq edir). “qara Səmədi”ni hamıdan yaxşı
tanıyırdı. Və, Vurğunun, xüsusilə
sıxışdırıldığı, təqib və təzyiqlərə
məruz qalmasının şahidi olduğu və
özünün də Səmədi ilə birlikdə
yaşadığı ağrılı günlər
haqqında elə şeylər bilirdi ki, onları o vaxt (yəqin
ki bundan sonra da) mətbuata çıxarmaq olmazdı.
Doğrudur, müzeyə gələnə
qədər də filoloji təhsili olan bir adam
kimi, Vurğunun yaradıcılığına az-çox bələd
idim və şair haqqında bildiklərimi, təbii ki,
kitablardan oxumuşdum. Xavər xanımın
Vurğun haqqında dnışdıqlarının əksəriyyəti
isə yeni, şairin həyatının naməlum məqamları
idi, onlar kitablarda çap edilməmişdi. Bu səbəbdən də eşitdiklərim həm
Vurğun haqqında bildiklərimi genişləndirdi, həm də
haqqındakı təsəvvürümü, xüsusilə
onun “ağ günlər şairi” kimi təbliğ edilməsi
ilə bağlı fikirləri xeyli dəyişdi. Bu xatirələri şairin yazdıqları ilə
tutuşdurdum, müqayisə etdim və nəticədə əsil
Vurğunu gördüm.
Xavər xanımın
danışdığı xatirələr içərisində
Vurğunla yaşadığı sevgi nağılı,
şairin ona həsr etdiyi şeirlər də xüsusi yer
tuturdu. Əslində Xavərə
ilk şeiri 1931-ci ilin 1 dekabrında böyük bacısı
Şahzadənin həyat yoldaşı görkəmli ədibimiz
Abdulla Şaiq həsr edib. O vaxt Xavərin 13 yaşı
olub. “Hörmətli baldızım Xavərə!”
adlı bu şeir Xavərə ünvanlansa da, qadın
azadlığı mövzusundadır. Adının
bildirdiyi mənadan istifadə edən Şaiq Xavərə bir
ata, müəllim kimi əsrinin
çağırışına səs verməyi,
“qaranlıq keçmişlər”dən uzaqlaşıb, sabaha
nur saçmağı tövsiyyə edirdi:
Parlayaraq yüksəlmək artıq haqqın,
vəzifən!
Ey Günəşin adını
daşıyan
Xavərim, sən,
Uzaqlaş, o qaranlıq keçmişlərdən,
uzaqlaş!
Yeni həyat yolunda qoş irəli,
haydı arş!
İki ay yarımdan sonra—1932-ci ilin 17
fevralında Xavərə ikinci bir şeir həsr edilir. Bu şeirin müəllifi Vurğun idi və o da
şeirində Xavəri günəşlə müqayisə
edirdi, amma arzusu özünün də dediyi kimi “başqa idi”.
O, üz tutduğu günəşdən özünə səadət
diləyirdi:
Qaranlıqlar çökürkən pəncərəmdə
hər axşam,
Parlar, gülər, ruhimə gözlərində
yanan şam.
O şam ki bir günəşdən daha
parlaq işıldar,
Onda şair qəlbinin başqa bir
arzusu var...
Elə həmin il
Vurğun “Sevgilim Xavərə!” adlı bir şeir də
yazır. Şeirin məzmunundan 14 yaşlı
qızın Vurğunla ailə qurmaqda tərəddüd etdiyi
anlaşılır. Tərəddüdün səbəbi
isə Vurğunun bir qədər sonra qələmə
aldığı “Çənə söhbəti” şeirində
sevgilisinin dilindən verdiyi parçadan aydın olur:
Ömür-gün sevdası deyildir asan,
Çox gözəl olsa da zahirən insan,
Yenə də ortada imtahan gərək,
Yoxsa ki, gündə bir eşqə gələrək,
Hər ötən yolçuya könül
bağlamaq,
Sonra da ardınca baxıb ağlamaq,
Əskiklik gətirir hər insana bil.
Nə erkək, nə qadın əyləncə
deyil.
Şair ömrünün sonuna qədər
həyat yoldaşına saysız məktublar, teleqramlar
göndərib. Məzmunları və göndərildiyi
məkanlar fərqli olsa da, onların hamısını
“Hörmətli Xavər”, “Əzizim Xavər”,
“Gözümün işığı Xavər”, “Can Xavər”
kimi isti müraciət formaları birləşdirir. Bu işıqlı və ilıq müraciət
formalarının səmimiliyi şairin məktublarının
məzmunu ilə yanaşı, Xavər xanıma həsr etdiyi
şeirlərdə də təsdiqini tapır. Bunlar Xavər
xanımın xatirələrində yer alan
Vurğunla yaşadığı acılı-şirinli
günlərin, böyük sevgi dastanının yazılı
təsdiqidir. Bu ədəbi-sənədli
nümunələr, şairin ömürlüyünün
böyük bir parçasına işıq tutur, digər əsərlərinin
də dərk olunmasına yardımçı olur.
Şair sevgi imtahanlarından üzü
ağ çıxır və “Sınaq müddəti”ndə
adını çəkdiyimiz şeirlərdən əlavə
bioqrafik xarakterli “Sevgi” poemasını da qələmə
alır (“Subaylıq”, “Sevirəm”, “Bəzək və zinət”,
“Anamın dərdi”, “Sevgilimin qılığı”, “Dəniz
gəzintisi”, “Çənə söhbəti” başlıqlarından
ibarət olan və 1933-cü ilin dekabrında bitirdiyi bu əsəri
şair ilk nəşrlərdə poema kimi də dərc
etdirib).
Sonralar müstəqil şeirlər
kimi çap etdirdiyi bu poemada şair, iki illik sevgisinin
tarixçəsini qələmə alır,
başlıqlarından və məzmunundan da
göründüyü kimi, ailə həyatının
müxtəlif problemlərinə həm özünün, həm
də Xavərin münasibətini bildirir. Əgər,
“Subaylıq” şeirində (nəşrlərdə “Sevgi”)
şair yalnızlıqdan gileylənib, özündən sonra
bir iz qoymaq arzusunu dilə gətirirsə, “Sevirəm”də “həyata
görə hələ uşaq olan” sevgilisinə bu
günkü sevginin mənasını anladıb, onu
ehiyatlı olmağa çağırır.
Adətən, şairlər sevdikləri
qızlara ailə həyatı qurana kimi məhəbbət
şeirləri həsr edir, yaxud bu mövzuda sonradan
yazdıqları şeirlərin əvvəlki dili və pafosu başqalaşır,
odu sönüb külü qalır. Səməd
Vurğunun isə Xavərə yazdığı şeirlər
ailə qurduqdan sonra da eyni ruhda davam edir və ona məxsusi həsr
etdiyi şeirlərdən əlavə onu bir neçə irihəcmli
əsərlərində də minnətdarlıqla
xatırlayır. Şairin sevgilisinə
münasibəti bu əsərlərdə daha poetik və
maraqlısı odur ki, daha romantikdir.
Onun ailə həyatı qurduqdan sonra –
1934-cü ildə “Şairin sevgilisinə” adı, “İlk
sevgilin” imzası ilə yazdığı şeir təkcə
Vurğunun yaradıcılığında yox, ümumilikdə
ədəbiyyatımızda məhəbbət mövzusunda
yazılmış səmimi, təbii və gözəl
şeirlərdən biridir:
Sevgilim! Xavərim! son
bahar çağı
Uçub tökülürdü
ömrümün bağı...
Həyata küsmüşdüm
sözümün sağı,
Üzümə ilk dəfə gülən
sən oldun,
Şairin qədrini bilən sən
oldun.
Şairin 1951-ci ildə, yəni ailə həyatı
qurduqdan 17 il sonra qələmə
aldığı “Xavərə” şeirinə də eyni hisslərin
hakim olduğu aşkar görünür və şairin
sevgilisndən tezliklə ayrılacağı, sanki, ürəyinə
damır:
Ağzı xeyir sözlüm, incimə məndən,
Yar yardan ayrılmaz, bülbül
çəməndən.
Demə ki, düşmüşdür
saçlarıma dən,
Ürək qocalmayır, ürəyim
sənsən.
Yusifin, Vaqifin görüm var olsun!
Aybəniz hamıdan bəxtiyar olsun!
Yüz il də
Vurğuna Xavər yar olsun!
Ən əziz sirdaşım, köməyim
sənsən.
Səməd Vurğun “Səmimiyyət
yolçusu”, “Deyin, gülün, övladlarım”, “Unudulmuş
tək məzar”, “Mən tələsmirəm”, “Şair, nə
tez qocaldın sən?!” şeirlərində və bir neçə
poemasında da Xavərini xatırlayır, ünvanına
xoş sözlər deyir. “Mən tələsmirəm”
şeirindən də kiçik bir parçaya diqqət yetirək:
Sevgilim, qolunu boynuma dola!
Demə ki yorğunam, ya
qocalmışam.
Mən hələ dünyadan nə
zövq almışam?
Dur, bütün aləmi gəzək
qol-qola!
Yenə də fikrimin səyyar yelkəni,
Dənizdən-dənizə atsa da məni,
Qorxma! Ürəklə de: “Uğurlar ola!”
Dur, bütün aləmi gəzək
qol-qola.
Bu səmimi və ibrətli məhəbbətin,
qayğının nəticəsi idi ki, şair ağır xəstə
yatarkən Xavərindən nigaran qaldığını dəfələrlə
dilə gətirmiş, ona “qoy ayağa durum
ayaqqablarının dabanlarını qızıla
tutduracağam”, dünyasını dəyişəndə isə
“qoy sənin yatağında can verim”—deyib həyata gözlərini
əbədi yummuşdu.
Beləliklə, qısaca söz
açdığımız və təqdim etdiyimiz nümunələr
də Səməd Vurğunun Xavər xanımla
yaşadığı həm müqəddəs və məhrəm
sevgi, həm də acılı-şirinli günlər
haqqında müəyyən təsəvvür yaradır. Bu şeirlərin bir qismini şair özü, bir neçəsini
isə sonradan şairin sevimli qızı Aybəniz dərc
etdirmişdir. Vurğun ocağının
layiqli varisi Aygün Vəkilova da sevimli nənəsinə
babasının həsr etdiyi, lakin, diqqətdən
yayınmış şeirləri və məktubları bir yerə
toplamış, “Xavərə” adı ilə ayrıca bir kitabda
(2003) nəşr etdirmişdir.
Aslan SALMANSOY
525-ci qəzet.- 2012.- 13 mart.-S.8.