“XX əsr
Qazax aşıqları və el şairləri” toplusu
işıq üzü görüb
Azərbaycan
Müəllimlər İnstitutu Qazax filialının müəllimi
İlhamə Qəsəbovanın tərtib etdiyi “XX əsr
Qazax aşıqları və el şairləri” toplusu nəşr
olunub. Məlum olduğu kimi, Qazax mahalı aşıq sənətinin
dərin kök saldığı bölgələrdən
biridir. Topluda Mirzə Səməd, Aşıq Məmmədyar,
Canallı Aşıq Məhəmməd, Hacı Qaracayev,
Şıxlı Məhəmməd, Aşıq Avdı,
Şair Temraz, Aşıq Bəhrəm, Aşıq Hüseyn
Sarıyev, Aşıq Cəlal, Aşıq Ədalət, Murad
Novruzov, Şair Qulu, Şair Həvəskar, Aşıq Ayaz
Zülfüqarov, Aşıq Yəhya Məmmədov,
Aşıq Hüseyn Piriyev, Aşıq Sadıq, Aşıq Kərəm,
Aşıq Hacı Abdıyevin əsərlərindən
nümunələr və hər birinin həyatı,
yaradıcılığı barədə yığcam məlumat
verilib.
Kitabda
haqqında söz açılanlardan biri Aşıq Məmmədyardır.
O, Qazax mahalının Ağköynək kəndində anadan
olub. Aşıq sənətinin sirlərinə dərindən
bələd olan bir sənətkar kimi tanınıb.
Aşıq Məmmədyar neçə-neçə məclislər
yola salıb, dastanlar söyləyib, şəyirdlər
yetirib.
Aşıq
Məmmədyar həm də şeirlər
düzüb-qoşmuşdur. Ancaq onun
yaradıcılığından çox az nümunə
qalıb. Ustad aşıq şeirlərinin birini belə
başlayır:
Aşıxdı
saz çalır, şad gəzir demə,
Artırır dərdini
saz da bir
yannan.
Ürəyimdə sağalmayan yaram var,
Yaralar vurmayın siz də bir
yannan.
Kitaba daxil edilmiş
aşıqlar və
el şairləri öz
yaradıcılıqlarına görə bir-birindən seçilirlər. Belə seçilən sənətkarlardan
biri də Qaymaqlı Hacı Qaracayev olub. O, şeirlərinin birində
özü haqda deyir:
Elim Qaymaqlıdı, öz adım Hacı,
Ziyarət etmişəm Məkkə, Meracı.
Düşübdü başından çox şahın tacı,
Cəsədi bükülüb
ağa, yəqin bil.
El şairi Hacı Qaracayev şeirlərinin birində dediyinə görə, hətta on iki dil bilib. O, yaradıcılığa
gənc yaşlarından
başlayıb. Siyasi əqidəsinə
görə həbs edilib, dustaq həyatı yaşayıb.
O, şeirlərində hansı
yolun yolçusu olduğunu belə ifadə edir:
Xudam xəlq eyləmiş məni ər kimi,
Saf bədənli, sağlam qollu nər kimi.
Qüvvətliyəm pələng kimi, şir kimi,
Hacı mənəm, Cənab-Əli ustadım.
“Görəndə” qoşmasında
da hər yetənə əyilmədiyini,
haqq yolunu uca tutduğunu fəxrlə bildirir:
Hacı yolun çevir
o qibləgaha,
Yalvarsan əməlin yazmaz günaha.
Şıxlı Məhəmməd
də dövrünün
sayılıb-seçilən aşıqlarından biri idi. O, aşıq sənətinin
sirlərinə dərindən
bələd olub. Aşıq Məhəmməd aşıq
şeirinin müxtəlif
formalarında qələmini
sınamış, neçə-neçə
dastanı ifadə etmişdir. Şeirlərinin
birində öz həmkarlarını yada salan aşıq deyir:
Sazda Ədalətnən kim edər
bəhsi,
Bəhrəmin ləhcəsi,
zəngin nəfəsi.
Koroğlu nərəsi, Hüseyn səsi,
Dərinnikdə Məmmədyarı
görmüşəm.
Özünü də belə
sənətkarların sırasına
qatan aşığın:
“Mən özüm dərs aldım kamil ustaddan” – deməsi heç də təsadüfi deyil. Şıxlı Məhəmməd sənətinə, sözünə
tələbkar aşıqlardan
olub. Sözün, şeirin qədir-qiymətini
uca tutub. O, aşıq sənəti ənənələrinə möhkəm
bağlı olub. şeirlərinin birində bu barədə deyir:
Səni saymaz zaman
özü zamandı,
Zaman neylir kim yaxşıdı,
yamandı.
Ay Məhəmməd, bedasıla ha qandır,
Söz dediyin gərəh
qana, deyəsən.
Qazax aşıqları arasında Qaymaqlı kəndində boya-başa
çatan Aşıq
Avdının da öz yeri var. O, Canallı Aşıq Məhəmmədin məsləhəti
ilə Aşıq Sadıq Sultanovun yanına getmiş, onun yanında şəyirdlik edib, aşıqlığın sirlərinə
yiyələnə bilmişdir.
Prof. Qara Namazov “Aşıqlar” kitabında
bu haqda yazır:
“Avdının dediyi kimi Sadıq çox zil səsli, məclisdə şən ab-hava yaradan, sənətinə dərindən bələd
olan bir aşıq idi. O, Avdını da beləcə öyrətmişdi. Avdı məşhur
aşıqların şeir
və dastanlarını,
onlarla saz havalarını bilir, şeirin ahəngdarlığına,
musiqiyə yatımlılığına
xüsusi fikir verirdi. O, bircə söz yerinə düşməyəndə dözmürdü.
Aşıq Avdı ustad kimi şəyirdlərinə
də çox ciddi və tələbkarlıqla
yanaşırdı. Tanınmış aşıqlarımızdan Cəlal Qəhrəmanov, Aşıq Yəhya, Sadıq (aşığın
oğlu), Sədi Avdının şəyirdləri
olublar. Bu şəyirdlərin
bir-biri ilə, həm də ustadları Avdı ilə çox maraqlı və şən deyişmələri
var. Aşıq Avdı
“Leyli və Məcnun”, “Fərhad və Şirin”, “Rüstəm və Söhrab” dastanlarını
“Koroğlu”nun yayılmamış
və çap olunmamış qolunu ustalıqla ifa edirdi.
Aşıq Avdı gördüyü hadisəyə
və ya mənzərəyə elə
oradaca bədii don geyindirməyi bacarırdı”
(s.53).
Aşıq Avdı özünü gəraylı,
qoşma, cığalı
təcnis, divani, müxəmməs kimi şeir şəkillərində
sınamışdır. Onun şeirlərində səmimilik, təbiilik özünü qabarıq
şəkildə göstərir.
“Yalvarır” qoşması
da bu baxımdan
çox səciyyəvidir.
Bir gün durdum çıxdım
gülşən seyrinə,
Gördüm ki, bülbüllər gülə
yalvarır.
Bənövşə boynunu büküb
nərgizə,
Nərgiz özü şirin dilə yalvarır.
Bir yanda dayanmış
xumar gözlü yar,
Bağda hər çiçəyin öz
nəşəsi var.
Bir neçə addımda, bulaqdan kənar,
Lilpar batıb dərin lilə yalvarır.
Qazax aşıqları və el şairləri içərisində Aşıq
Kərəmin də özünəməxsus yeri
var. Kitabda onun da yaradıcılığından
nümunələrə yer
verilib.
Aşıq Kərəm Aşıq Kamandardan sənətin sirlərini öyrənib, ustad aşığın xeyir-duasını
alıb. Aşıq Kərəm öz
səsi, nəfəsi
olan aşıqlardan olub. Aşıq “Sazım” şeirində özü barədə deyir:
Məclislərdə yoldaşımdı,
Mənim ürək sirdaşımdı.
Əzizimdi, qardaşımdı,
Xidmət edər elə sazım.
Ayrı-ayrı bölgələrdə
yaşayıb-yaradan aşıqların
və el şairlərinin
yaradıcılıq nümunələrinin
toplanması, sistemləşdirilməsi
və nəşri aşıq yaradıcılığının
hərtərəfli və
dərindən araşdırılmasına
geniş yol açır. Bu baxımdan
yanaşdıqda “XX əsr
Qazax aşıqları
və el şairləri”
kitabı da maraq doğurur.
Xəyalə ƏLİYEVA,
AMEA Folklor İnstitutunun
elmi işçisi
525-ci
qəzet.- 2012.- 16 mart.- S.7.