ŞƏKİLİLƏR OSMANLI
SARAYINDA VƏ TÜRKİYƏ ORDUSUNDA
(Başlanğıcı ötən
şənbə sayımızda)
Məhəmmədəmin bəy sarayda
bulunduğu müddətcə də Azərbaycanla əlaqəsini
kəsməyib. Azərbaycanın, o sıradan Şəkinin
tanınmış kişiləri onun yanına gələrək
yardımlarından faydalanıblar. Məsələn, məşhur
Şəki şairi İsmayıl bəy Nakam (1841-1906) Sultan Əbdülhəmid
dönəmində bir müddət İstanbulda bulunub. Məhəmmədəmin
bəy İstanbulda onun şeirlər divanını nəşr
etdirmək istəyib, əsəri senzor baxışından da
keçirdib və kitabın basılmasına Sultandan icazə
alıb. Ancaq Tahir adlı senzorun müqəddimə
bölümünü və bəzi şeir
parçalarını çıxarması üzündən
Nakam əsərin basılmasını istəməyib. Sonralar
divanın əlyazma mətni məşhur Əli Əmiri’nin əlinə
keçib. Həmin əlyazma divanı indi Fateh “Millət”
kitabxanasında 487 nömrə altında qorunur. (Bax: M.
Ali Resulzade. Şair İsmail Nakam. – “Azerbaycan Yurt Bilgisi”,
yıl: 3, 27.4.1934, sayı 28, ss.154-155. Məqalə yazarı
Məhəmmədəli Rəsulzadə buradakı bilgilərin
bir çoxunu “İstanbulda yaşayan Şəki alimlərindən
Saleh bəyəfəndi”dən alıb).
Xatırlatmalıyam ki, bu divanın müqəddiməsində
şairin öz əliylə yazıldığı zənn
edilən 26 səhifəlik bir məktub da var və bu məktub
“Qürənayi-həzrəti-şəhriyaridən bir zata ərz
və təqdim olunan istirhamnamə surətidir” cümləsi
ilə başlamaqdadır. Adı keçən “qürəna”nın
Məhəmmədəmin bəy olduğu şübhəsizdir.
***
Qaynaqlarda daha çox “Mabeynçi Əmin
bəy” adıyla tanınan, avropalıların “Son Excellence
(ekselans) Əmin bəy” deyə xitab etdikləri Məhəmmədəmin
bəy poliqlot olduğu üçün (o, türkcədən
başqa ərəb, fars və fransız dillərini çox
yaxşı, ingilis, alman və italyan dillərini isə orta dərəcədə
bilirdi) görəvində bu üstünlük göz
önünə alınmışdı. O, güclü
fransızcasıyla Sultan Əbdülhəmid’ə romanlar tərcümə
etmişdi. Sultanın qızı Ayişə Osmanoğlu’nun
xatirələrinə dayanan araşdırıcılardan biri
yazır: “Sultanın bir vərdişi də gecə yatarkən
bəndələrindən birisinə başucunda pərdənin
arxasından detektiv və cinayət romanları ilə səyahətnamə
kitabları oxutdurmasıydı. Ciddi əsərlərin,
yuxusunu qaçıracağı düşüncəsiylə
sanki bir layla niyyətiylə sözükeçən romanlara
üstünlük verərdi. Roman oxuyan kişi padşahın
uyuduğunu hiss edincə üsulluca dışarı
çıxardı. [...] Ayrıca Nişan əfəndi
adında biri özünə aid xüsusi dairəsində
Avropa qəzetlərini oxuyar və dövləti
maraqlandıran məqalə və yazıları tərcümə
edərdi. Bunlar və gələn agentlik teleqraflarının
tərcümələri günü-gününə
padşaha ərz edilirdi. Sultan önəmli və ciddi tarix
kitablarını isə gündüzləri Mabeynçi Əmin
bəyə oxutdururdu”. Əmin bəy bəzən Osmanlı
şahzadələrinə fransız dili dərsi də
keçirdi.
O, “avropalı zəvata, süfəraya rəfaqət
edərək (zatları, səfirləri müşayiət edərək)
Sultana xüsusi tərcümanlıq yapmaq kimi məsuliyyətli
bir vəzifə” daşıyır, Osmanlı dövlətinin
özəl əcnəbi qonaqlarına mehmandarlıq edirdi. Məsələn,
II Əbdülhəmidin dostu, Prussiya kralı və Almanya
imperatoru olan kayzer II Vilhelm və kraliça Auqusta-Viktoria
2.11.1889 və 30.11.1898 tarixlərində İstanbula gəldiklərində
sarayda və şəhərdə kayzerə yoldaşlıq və
bələdçilik işini Sultan məhz Məhəmmədəmin
bəyə tapşırıb. Onun mehmandarlığından
son dərəcədə məmnun qalan II Vilhelm Əmin bəyi
“Qara Qartal” şərəf ordeni ilə təltif edib.
İtaliya şahzadəsi, kral I Umberto’nun
oğlu vəliəhd Viktor Emmanuel və yoldaşı,
Qaradağ şahzadəsi Helena 1900-də İstanbula gəldiklərində
onlara mehmandarlıq etmək də Məhəmmədəmin bəyə
həvalə olunmuşdu. Gənc ər-arvad bu
yoldaşlıqdan çox məmnun qalmışdı. Onlar
İtaliyaya dönməkçün Mərmərə’ni
aşıb Çanaqqala’ya yol alarkən İtaliya kralı
Umbertonun ölümü (29.7.1900) xəbəri Osmanlı
sarayına yetişmiş, Sultan Əbdülhəmid: “Əmin
bəy, sarayın rəsmi bir sürət
qayığını hazırladıb arxalarınca gedin və
İtaliya kralının vəfatını bildirib mənim təziyyələrimi
ərz edin və krallıqlarını təbrik edin” deyə əmr
vermişdi. Çanaqqalada onlara çatan Əmin bəy əmri
yerinə yetirmiş, vəliəhdə “Majestələri”
(“Zati-aliləri”) xitabıyla İtaliya kralı olduğunu ifadə
etmişdi. Beləcə, III Viktor Emmanuel’ə “Majestələri”
deyən ilk saray adamı bir Şəkili Türk olmuşdu!
Əmin bəy memarlığın incəliklərinə
də bələddi və İstanbuldakı bir sıra
binaların layihələndirilməsi və tikintisi zamanı
Sultan onu memarların yanında görəvləndirib.
Qızı Xeyriyyə xanım həmin tikililəri
sadalayır: Şale köşkü, Etfal xəstəxanası,
Heydərpaşa Tibbiyyə binası, Sənayeyi-Nəfizə
binası (Gülxanədə Arxeologiya muzeyləri).
Eskişehir Söğütdə ilk Osmanlı
sultanlarının türbələrinin təmir işlərində
də Əmin bəyin əməyi olub. II Vilhelmin İstanbula
hədiyyəsi olan, Sultan Əhməd meydanındakı “Alman
çeşməsi”nin quraşdırılmasına da (1901) Əmin
bəy nəzarət edib.
Vilhelm İstanbulda xatirə çeşməsi
ucaltdıqdan sonra II Əbdülhəmid də qarşı
jest olaraq Berlində bir xatirə bina tikdirmək istəyib. Bu
məqsədlə kayzer Berlin Universiteti Qadınlar Klinikası
bağçasında ərazi ayırıb. Sultan Türk-alman
dostluğunun simgəsi olacaq hərəsi 6 yataqlı iki xəstəxana
binası (“Həmidiyyə xəstəxanası”) tikdirmək
istəyən Sultan alman və italyan memarların layihələrini
bəyənməyib və bu işi Türk memar Kəmaləddin
bəyə tapşırıb. “...21 sentyabr 1902 tarixində
Mabeynçi Əmin bəy saray baş memarı Nazim paşa və
memar Kəmaləddin bəy hazırlanan üç layihəni
də alaraq Almaniyanın İstanbuldakı elçisinə gedərək
görüşmələr yapılmış və
Sultanın memar Kəmaləddin bəyin
hazırladığı layihəni münasib
gördüyü ona bildirilmişdir”.
Sultan Məhəmmədəmin bəyə
o qədər ürək qızdırırdı ki, onu hətta
ailəsinin sirləri sayılacaq məsələlərə
də cəlb edirdi. Bəllidir ki, Sultanla oğlu şahzadə
Əbdülqadir arasında münasibət xoşagəlməzdi.
Bu mövzudan söz açan Ayişə Osnaoğlu “Atam
Sultan Əbdülhəmid” adlı kitabında yazır: “(II Əbdülhəmid
Bəylərbəyi Sarayında sürgün həyatı
yaşarkən) Əbdülqadir əfəndi əsla gəlməmişdir.
Əsasən o, atama qarşı daim küskün davranır,
sosialist olduğunu iddia edirdi. “Burhanəddin əfəndi’ni
bizdən üstün tutur” deyirdi. Özünə məxsus əcayib
fikir və hərəkətləri vardı. Atamın
heç xoşlamadığı hərəkəti etməkdən
çəkinməz, məsələn, fəsini yana əyərək
geyər, atamdan daim təqdir xəbərləri alırdı.
Atam çox dəfə Mabeynçi Əmin bəyi göndərərək
nəsihət edərdi”.
Bütün bunlar Məhəmmədəmin
Darğazadənin Sultan Əbdülhəmid sarayında nə
qədər böyük nüfuzu olduğunu göstərir.
Onun Osmanlı dövlətinə xidmətləri layiqincə
dəyərləndirilib – o, məmurluq həyatı boyunca bir
çox rütbə, orden və medala layiq görülüb.
1880-1904-cü illər arasında bütün dərəcələrdən
(4 dərəcədən) Məcidi və Osmani, nəhayət,
Murassa Osmani ordeni alıb. Bir çox əcnəbi dövlətlər
də (Almaniya, İtaliya, Rusiya, Serbiya, İsveç,
Qaradağ, Belçika, Fransa, Bolqarıstan, Siyam, Rumıniya,
İran, Həbəşistan...) onu öz ordenləriylə təltif
edib. Əmin bəyə verilən medallarınsa
siyahısı çox uzundur.
***
Məhəmmədəmin bəyin ailə
həyatı onu sevindirməyib, həmişə dərd-qəm
içində, üzücü keçib. Öncə
atasının istəyinə qarşı çıxaraq,
özündən 11 yaş böyük boşnak qızı Məryəm
Münirə xanım’la evlənib. Ondan övladı
olmayıb, bu üzdən qadın ruhi sarsıntıya
uğrayıb. 1888-də ikinci dəfə Rodoslu bir katolik
qızla (müsəlman adı: Ləman xanım) evlənib,
oğlu həkim Əhməd Səid Darğa (1899-1963) bu
xanımdan doğulub. 1900-də onun ölümü Əmin bəyi
sarsıdıb. 1904-də Zehniyyə xanım’la evlənib,
qızı Fatma Xeyriyyə Kərimzadə (1905-13 yanvar 1985) bu
xanımdan doğulub. Ancaq bir neçə il sonra Zehniyyə
xanım da vəfat etməsiylə bu üçüncü
ailə də, nə yazıqlar ki, dağılıb. (Məhəmmədəmin
bəyin zövcələrinin adlarını Xeyriyyə Kərimzadə’nin
adı keçən yazısından aldıq. Əli Birincinin
məqaləsində bu adların yanlış verildiyini
düşünürük).
Ailəsindəki sarsıntıları Məhəmmədəmin
bəy Kadıköydə Osmaniyyə məhəlləsindəki
Nişantaşı caddəsində 14 saylı
köşkündə Şəkidən gətirtdiyi
kiçik qardaşı Həsən (Behcət paşa),
bacıları Səlimə, Xeyriyyə, Salihə və Fatma
xanımlarla, övladları Əhməd Səid və Fatma
Xeyriyyə, nəvəları Mühibbə və Zərifə
ilə məşğul olaraq unutmaq istəyib.
Köşkündə hər gün böyük ailə
toplantıları təşkil etmək ona üzüntülərini
unutmağa gerçəkdən yardımçı olub. O, burada
özünün yazdığı əsərləri, özəlliklə
“Səyahətnamə”sini oxuyurmuş. “Yazıb bitirə bilmədiyi
“Mascotte” adlı operasına çox
üzülürdü”.
Məhəmmədəmin bəy 16 sentyabr
1925-də İstanbulda, adı keçən köşkündə
dünyasını dəyişib və Qaraca Əhməd məzarlığında
basdırılıb.
***
Məhəmmədəmin bəy
özündə səyyah, həkim, rəssam, memar,
musiqiçi, müəllim, dilmanc (tərcüməçi),
diplomat, sosioloq, etnoqraf, şair... kimi bir çox peşələri
birləşdirən gerçək bir bilgin və
yazıçıydı. Onun qələminin məhsulu olan
aşağıdakı kitablar günümüzədək gəlib
çatıb.
Elmi əsərləri:
1. “İstanbuldan Asiyayi-Vustaya Səyahət”
əsəri. “Səyahətnamə”də Əmin bəy
yazır: “Bəndəniz Rusiya, Almaniya, İtaliya, Fransa,
İngiltərəni bir çox gəzdim”. Başqa bir yerdə
isə deyir: “...Asiyayi-Vustaya bir deyil, iki səyahət verdim”.
Özəlliklə Türkmənlərə vurğun müəllif
onların yaşamı, mənəviyyatı, əxlaqı və
b. haqqında olduqca qiymətli və zəngin bilgilər verir.
Bu bilgi çağımızın oxucusu üçün
daha dəyərlidir. Məsələn, ermənilərin
Türkmənlərin əxlaqına mənfi təsiri haqqında
yazır: “Əsl Türkmənlərdə yalan söyləmək
və adam aldatmaq məlum belə olmadığı halda bu səvahil
xalqı ermənilərdən bittəhsil (öyrənərək)
qayət firibgər (yalançı) və xüd’əpərvər
(fırıldaqçı) olmuşlar”. “Təkə Türkmənləri”
bölümündə o bildirir: “Səlcuqların əsli
işbu Təkə Türkmənləri olub”. “Asiyada və bəlkə
bütün dünyada hürriyyətə ən ziyadə
rağib əhali bunlardır. İndiyə qədər həmən
heç bir hökumətin təhti-idarəsinə girməyib,
İran, Buxara və rusiyalılara qarşı öz
istiqlallarını pək gözəl muhafizə etmişlər”.
Xivə xanı Məhəmmədrəhim xanla
görüşünü təsvir edən bölümdə Əmin
bəy yazır ki, xan “...Rusiya müharibəsinə dair məndən
bir xeyli məlumat aldıqdan sonra xanədani-cəlilüş-şani-Osmaniyanın
da Asiya və hətta bu Xarəzm qitəsindən
olmaları[nın] bu məhəllər üçün də
bir böyük mədari-iftixar (iftixar qaynağı)
olduğunu və ara yerə İranın hayuləti (yolu kəsməsi,
əngəl olması) ilə dövləti-Osmaniyyədən
cüda düşmələri[ni] özləri
üçün mücibi-təəssüf bulunduğunu və
Kaşğar əmirinin himayeyi-Osmaniyyəyə düxulundan
çox ziyadə məmnun olub əgər Kaşğar
hökuməti təəssüs və təəyyüd edərsə
(qurular və güclənərsə) bütün Asiya
xanlıqlarının da o ittifaqa girərək şövkəti-islamiyyənin
artacağını bəyan eylədi”. Məncə, əsəri
elmi baxımdan araşdıranlar bu cür bir çox nöqtələrə
özəlliklə diqqət yetirməlidirlər.
“Səyahətnamə” indiyədək hicri
1295-də (m. 1878) və 1986-da (2-ci basqısı 2000-də),
1998-də, 2007-də 4 fərqli biçimdə 5 dəfə nəşr
edilib. Ancaq bizcə, əsərin ən kamil və elmi
baxımdan ən dəyərli nəşri nəvəsi Prof.
Dr. Mühibbə Darğa’nın, Prof. Dr. Müəmmər
Özərgin’in çeviriyazısı üzrə
hazırlayaraq 2007-də gerçəkləşdirdiyi son
basqısıdır.
(Ardı gələn
şənbə sayımızda)
Ədalət
TAHİRZADƏ,
Bakı Avrasiya
Universitetinin
professoru
525-ci qəzet.-
2012.- 17 mart.- S.24-25.