Şərq-Qərb
qovşağında yeniləşmə hərəkatı və
ziddiyyətlər
(MİRZƏ FƏTƏLİ AXUNDZADƏ
HAQQINDA DÜŞÜNCƏLƏR)
Ədəbiyyat tariximizin və
M.F.Axundzadə yaradıcılığının yeni
baxışla araşdırılmasında böyük xidmətləri
olan rəhmətliklər M.Ə.Rəsulzadənin, M.Rəfilinin,
Ə.Sultanlının, M.Cəfərin, C.Cəfərovun,
Y.Qarayevin, tələbəm S.Tağızadənin əziz
xatirələrinə...
...M.F.Axundzadə irsinin Türkiyədə
ən böyük araşdırıcısı Yavuz
Akpınara və “Fətəli fəthi” romanının
yazarı Çingiz Hüseynova sayqı və salamlarla...
(Əvvəli ötən şənbə
saylarımızda)
İlk qəzetimiz haqqında ilk elmi-tənqidi
söz daha çox ana dili problemləri ilə bağlı
idi. Və Mirzə Fətəli “Təmsilat”ı yazmaqla əslində,
Azərbaycan ədəbi dilinin sonrakı taleyini həli
etmişdi. Ancaq böyük maarifçi Azərbaycan dilinin zənginliyini
saflığını, gözəlliyini bir ictimai xadim kimi,
bir qələm əhli kimi bütün ömrü boyu
qorumuşdu. Ana dilinə Vətən kimi baxan böyük Mirzə
Fətəli elə bir məktəbin müəllimi idi ki,
orada ana dilinin böyük ustadları və fədailəri
yetişəcəkdi: Nəcəf bəy, Mirzə Cəlil, Əbdürrəhim
bəy, Sabir, Üzeyirbəy, Firudinbəy...
Mirzə Fətəlinin
tənqid üslubu
ardıcıllığı, dəmir məntiqi, cəsarəti
və yeri gəldikcə sərtliyi ilə
seçilir. O, Şərq
filosoflarının “qorxaqlıq və cəsarətsizlik”
etdikləri üçün xalqdan uzaq
düşdüklərini göstərir. Axundzadə“Kəmalüddövlə
məktubları”nı nəzərdə tutaraq
yazır: “Hicrətdən bu günə qədər
bu sərtlikdə (kursiv
bizimdir – K.V.) bir əsər
yazılmamışdır. Lakin bu əsər çap
edildikdən sonra dünyanın hər tərəfində
biri digərinin ardınca, bundan
daha sərt (kursiv bizimdir – K.V.) əsərlər
yazılacaqdır”. Süruşun şeirlərini
tənqid edərkən Mirzə Fətəli qələmi sərt
və amansızdır, yeni əlifba
düşmənlərinə qarşı Mirzə Fətəli
sözü bıçaq kimi
iti və kəskindir. Sənətin
və elmin ictimai-əxlaqi, siyasi-məfkurəvi
rolunu ön planda görüb
götürən dahi
yazıçının sərt ifadə tərzi
apardığı əməliyyatın düzlüyünə,
doğruluğuna qəti inanan
cərrahı xatırladır: çürümüş
hər şeyi kəsib atmalı, orqanizmi qoruyub saxlamalı!
Özünə
qarşı da tələbkar olan Mirzə Fətəli mübarizə
meydanına cəsarətlə girirdi. O, məktublarının birində yazır:
“...etiqadımızca elmdə qüvvətli olanlara
təklif etməlisiniz ki, bacarsalar
Kəmalüddövlənin, istər politika
işlərinə və istərsə dini
işlərə aid olan
bütün fikirləri haqqında kritika yazsınlar, görək bu
fikirləri qəbul edir, yaxud dəlillərlə rədd edirlər. Kəmalüddövlənin
də məqsədi budur. Lakin
kritikada nəql və nəssi dəlillər
qətiyyən qəbul olunmayacaq və iltifata layiq görülməyəcəkdir”.
“Nəss” (aşkar) və nəql (nağıl)
kritikasını qəbul etməyən Mirzə Fətəli böyük mübarizənin böyük
adamı idi...
Dahi sənətkarın, böyük
mütəfəkkirin, yorulmaz,
maarifçi-demokratın “ədəbi tənqidi” estetik baxışları yeni
Azərbaycan ədəbiyyatının bünövrəsini qoymaq işində misilsiz rol oynadı, eyni zamanda bu məqalələr,
əsərlər milli elmi
tənqidin ilk təməl daşı oldu.
İllər
keçəcək, bu təməl
daşı üzərində böyük
və möhtəşəm abidə ucalacaq.
Bütün Şərqə məktəb
olacaq bu əzəmətli
abidə bir adı öz
yaddaşında əbədi saxlayacaq və
zaman-zaman bu ada qayıdacaq: Mirzə Fətəli Axundzadə.
lll
XIX əsr. Şərq
ağlayır, ağladıqca üzü
eybəcərləşirdi. Eybəcərləşmiş üz islamın nurunu
yansıda bilmirdi. Qoca
Şərqin dizləri titrəyir, beli bükülür, nəfəsi
tıncıxırdı. Qoca Şərq böyük islamı daşımaz hala gəlmişdi. Elmi mövhumat, cəhalət,
yaradıcılığı ehkamlaşdırma, sömürü boyunduruğu
ilə təpəyə dırmaşan xaçpərəstlər
Şərqdən qoca Şərqin
qanını sümürürdülər. Dünya
birləşmiş qablar kimidir:
Şərq güclənəndə Qərb zəifləyir. Qərb
güclənəndə Şərq.
İndi zaman da, fürsət də Qərbin əlində idi. Mirzə Fətəli qoca
Şərqi müalicə etmək üçün
çırpınırdı. O, Şərqi Şərq
üsulları ilə deyil, Qərbin
çarə yolları ilə sağaltmaq,
ayağa qaldırmaq istəyirdi.
Hədəf İslam dini idi. Çarə Qərb fəlsəfəsi, ədəbiyyatı
və texnologiyası çıxış yolunun
təməli idi. II Mahmuddan
başlayan və Tənzimat fərmanı
(1839) ilə zirvələşdirilən və Sultan
Əbdülməcidlə geri
dönülməz yola girən Avropalaşma sürəci. Modernləşmə
yalnız Batılaşma deyil. Çox sonralar Cəmaləddin
Əfqani Şərqi islam yolu
ilə sağaltmaq yolunu
araşdırdı. Yenə də olmadı. Əli bəy
Hüseynzadə və onun
davamçıları (Ziya Gökalp, M.Rəsulzadə...) islami
baxışla, modernləşməni və millətçiliyi
bir araya alaraq daha mükəmməl
çoxtərkibli ideologiya sistemi yaratdılar. M.Rəsulzadə bu ideologiyanı qısa müddətli olsa da dövlət sisteminə
daşıdı və millət azadlığın, hüququn, öz
kökünə, dilinə, dininə
bağlılığın dadmış oldu.
Sonra Atatürk
Osmanlı külləri içində Türkiyə
Cümhuriyyətini yaratdı və onun əbədiyyətinə
imza atdı.
Şərq yeni bir ideoloji
təcrübəni gerçəkləşdirdi. Atatürkün inqilablarından biri də hərf-əlifba inqilabı oldu.
Açıq
şəkildə söyləmək gərəkir ki, bu ideologiyanın təməlini
yaradanlardan biri də
Mirzə Fətəli Axundzadə olmuşdur.
Məncə, İslam dini
ilə barışmazlıq Mirzə Fətəlinin gücü deyil, gücsüzlüyüdür. Amma
ziddiyyətləri Mirzə Fətəlinin tarixi
rolunu əsla inkar edə
bilməz.
İnsanlığın
fikir, düşüncə tarixi dünyaya mükəmməl
şəkildə gəlmir. İnsanlarla bərabər
hər şeyi zaman da dəyişir, cilalaya-cilalaya
sabahlara daşıyır.
Sabahkı
ideologiyanın nə olacağının nə
olacağını mən bilmirəm. Bildiyim
odur ki, gələcəyin
ideoloji barışlar sistemində Mirzə
Fətəlinin də, Ə.Hüseynzadənin də, M.Ə.Rəsulzadənin
də, Atatürkün də duzu olacaqdır. Duz yəni
Şərqi Şərq edəcək əlac.
Çağdaş demokratik
dünyanın bir sıra
anlayışlarını Azərbaycana, Şərqə ilk dəfə gətirən Mirzə Fətəli
olmuşdur. Onun şəriət
dövlətinə hüquq dövləti
şüuru Şərqin inqilablarından
biridir.
Dünyəvi
(sekulyar, laik) dövlət
qavramı da dini
dövlət anlayışı ilə əvəz olunmuşdur ki, bu da vətəndaş cəmiyyətinin
təməllərindən biri olmaqla Şərq dünyası üçün olduqca əhəmiyyətli
idi. Ümumən Şərqdə yerləşməsində,
oturuşmasında Mirzə Fətəlinin qoyduğu ilk daşlar zəmin rolunu
oynamışdır.
Mirzə Fətəli
ilk Avropa təfəkkürlü
Şərqli, Şərq təfəkkürlü Avropalı xarakteri olduğu üçün onun səpdiyi
toxumlar beyinlərdə cücərmiş,
ürəklərə yol tapa
bilmiş, ictimai-siyasi
həyatı dəyişə bilmək gücündə olmuşdur.
Təkrar etməyə
borcluyam ki, Şərqdə
ilk teatrın, ilk yeni ruhlu mətbuatın
baniləri Həsən bəy Zərdabi, Nəcəf bəy Vəzirov
da bilavasitə Mirzə Fətəli şəxsiyyəti
və əsərləri ilə bağlı olmuşdur.
Böyük mütəfəkkirə Avropa düşüncəsinin və təcrübəsinin
təsiri inkar edilməzdir. Fəqət
Mirzə Fətəlinin tarixi rolu Şərq mühitində ağır
şərtlər və prinsiplər içində bu düşüncəni yaratmaqdır. Yaratmaq kopiya etmək, mexaniki gətirmə də deyil.
Yaratmaq təsirləndiyini başqa
şəraitdə canlandırmaq, ona yeni həyat verməkdir. Bu
mənada Mirzə Fətəli Molyerdən təsirlənmişdir.
Ancaq Molyer klassizmindən
fərqli bir dünya yarada bilmişdir. Onun
yaratdığı məktəbə realist
və ya tənqidi realist
məktəb deyə bilərsən, onun
qurğulamasında novatorluqla ənənənin
dialektikasını da aşkar
edib incələyə bilərsən, dinə,
Füzuliyə münasibətini kəskin tənqid edə bilərsən,
ancaq Mirzə Fətəlinin sənət
təkrarsızlığını dahilik
səviyyəsində olan fitri
istedadını, əldə etdiyi sənət
dəyərlərini inkar edə bilməzsən.
Hər cür sənət, fikir yeniliyi daşın üstünə qoyulmuş daşdır. Hər cür təcrübə
sıçrayışın, təkamülün
qaynağı olduğunu unuda
bilmərik. Dünyanın müqəddəs
kitablarından gələn bu təcrübə
elmdə də, sənətdə çoxdan
isbat olunmuş təcrübədir.
İlk təcrübədən böyük məktəbə gələn bu yol məşəqqət
dolu dolanbaclardan,
qaranlıqlardan keçir. Nəticənin
aydınlığı, sadəliyi böyük
mürəkkəbliklərdən,
qarmaqarışıqlıqlardan keçə-keçə gəldiyi
üçün təmizlənir,
büllurlaşır. Puşkinin dediyi kimi “Siz
yeni doğulan
uşağın hansı çirkinliklərdən, natəmizliklərdən
keçib gəldiyini görsəniz heyrətlər
içində donub qalarsınız. Söz sənətinin mahiyyətini, məğzini,
genezisini öyrənərkən biz eyni mənzərə
ilə qarşılaşmalı oluruq.
Mirzə Fətəlinin altı komediyası bu
prosesin ən dolğun
örnəkləridir desək, haqqı danmış
olmarıq.
...Mirzə Fətəlinin
bir üzü var idi və o ikiüzlülüyə və
ikiüzlülərə nifrət edirdi.
O, həyatı boyu insanlara
bir olan üzünü göstərmiş, o bir olan
üzü ilə dostu
ilə də, düşməni ilə də üz-üzə
gəlmişdi. O, hər kəslə anladığını,
dərk etdiyini paylaşmışdı. Onun iddiaları da, təsbitləri
də mübahisələri və davaları özününkü
idi və riyakarlıqdan uzaq
idi.
Mirzə Fətəli
qaragüruhun qarşısında deyil, Allah qabağında hesab verməli olan nadir insanlardan biri idi. Məlun, mürtəd,
zındıq iftiraları, küfrləri Mirzə Fətəliyə
deyil, o kəlmələri
ağzı köpüklənə-köpüklənə
söyləyən qaragüruhun
özünə aid idi.
Mirzə Fətəlinin yanlışına da,
xətasına da, günahına da qiyməti yalnız və yalnız Allah verə bilərdi. Bu
mənada Allah böyük
olduğu kimi onun yaratdığı bəndələr
içində Mirzə Fətəli də böyük
idi. Hər şeyi ilə:
günahıyla da, səvabıyla da, elmiylə də, sənətiylə də...
Qədim Roma şairi Vergilinin bir sözü yadıma düşür:
Cəhənnəmə
düşmək asandan asan,
Amma geri dönmək,
çətindən çətin...
Söhbət Mirzə Fətəlinin cənnətə
və ya cəhənnəmə düşməyindən
getmir. Onu Allah bilir. Məsələ Mirzə Fətəlinin
bu dünyadakı mücadiləsindən
çəkdiyi çilədən, iztirab
və ağrılardan gedir. Dünyada hər şeyin
görünən və görünməyən tərəfi var. Görünən görünməyəni,
görmək və dərk etmək hər kəsə müyəssər
olmur.
Bizim borcumuz keçmişi, keçmişin
dəyərli insanları bütöv
görmək, öyrənmək və dəyərləndirməkdir.
Bu mənada da bizim Mirzə Fətəliyə borcumuz çoxdur. Borclunun borclunun
sağlığını istəməsindən başqa əlacı yoxdur.
Gənc Mirzə
Fətəli arayışlar içində olan,
Qərbi dərindən öyrənən, Şərqi Qərb
baxışı ilə araşdırandır. Orta
yaşlı Mirzə Fətəli ən böyük
bədii kəşflərini edərək ucalan
Mirzə Fətəlidir. Bu Mirzə Fətəlinin
bədahəti dünyanı önləyənlərin və əbədiyyətin
qapısını açanların sırasındadır. Azad bədii düşüncə Şərqin
çoxdan gözlənən intibahı, yeni başlanğıcıdır.
Yaşlı Mirzə
Fətəli inqilabçıdır. Ömür
şahmatında seytnot təhlükəsi
onu filosof, sosioloq, inqilabçı, reformator
olaraq önə çəkmişdir.
Artıq o, cəmiyyətin uzunmüddətli
müalicəsindən daha çox
cərrah bıçağına möhtac
olduğuna inanır. Artıq o radikaldır və Əzrayılın ayaq səslərini eşitdikcə bu radikallıq zirvəyə yüksəlir.
Ahıl Mirzə Fətəli barışmazdır.
Mirzə Fətəlini
antitürkçülüklə suçlayanlar
da az deyil.
Bizcə, hardansa bir sitat tapıb, nəyi isə yozub
M.F.Axundzadəni türklüyə qarşı qoymaq böyük ədalətsizlikdir.
Mirzə Fətəlinin
altı komediyası, nəsr əsərləri, şeirləri,
ədəbi-tənqidi, publisist əsərləri
türklüyün ən böyük
çağdaş ədəbi qalası, fikir təməlidir. Bu, o qədər açıq-aydındır ki, heç bir isbata ehtiyac
yoxdur.
M.F.Axundzadənin
yalnız türklüyü deyil, Türkiyəyə sevgisi
də mübahisə mövzusu deyil. Mirzə Fətəlini rus yanlı, ruspərəst hesab
etmək siyasət şahmatını, manevr
və arayış yollarını bilməməkdir. Əlifba
məsələsində Türkiyəyə üz
tutan Mirzə Fətəli ürəyinin
qibləsinə üz tutmuşdu.
Əsasında Güney Azərbaycan türklüyü dayanan İrana məhəbbət, yanğı
tamamilə təbiidir. Mirzə Fətəlinin o
torpaqlarda doğulduğunu,
atasının o coğrafiyadan
olduğunu da unuda bilmərik. Böyük
maarifçinin xəyalındakı Millət,
Vətən anlayışını anlamaq
üçün M.Ə.Rəsulzadənin
“Əsrimizin Səyavuşu”nu oxumaq
lazımdır.
Söhbətin
bağıran, hayqıran millətçilikdən getmədiyini,
yəqin ki, anlayırsan, oxucum.
Şübhəsiz
ki, mənim bu dəyərləndirməm
şərtidir. Təbiətdəki, cəmiyyətdəki və
başlıcası daxilindəki ziddiyyətdən təkan və
ilham alan Mirzə Fətəli
bu ziddiyyətlərin doğma
övladıdır desək zənn edirəm yanılmaram.
Heç bir şey, o cümlədən
insan, öz
qabından böyük ola
bilməz. Maddi olaraq bunun belə olması şübhəsizdir. Fəqət
dahiləri maddi olaraq
dəyərləndirmək yetərli sayılmaz. Yerlə bərabər
onların bir də fəza ölçüsü, başqa
sözlə desək başının üstündəki göy üzü, fəza
var. Dahilərin fəza ölçüsü
öz qabından böyük
ola bilmə parametrini
də ortaya çıxarır. Belə olmasaydı
dünyanın böyük kəşfləri
edilməzdi, insanlıq böyüyə-böyüyə irəliləyə
bilməzdi.
O, Azərbaycan
insanını yazdı. Bu insan
bizim kimi
danışan, düşünən, doğru
yolu tapan və tapmayan uğurlu və ya uğursuz, qalib və ya məğlub,
ac və ya tox insandır, aldadandır, aldanandır. Bir sözlə, insandır. Bizim
hər birimiz kimi
gerçək insandır. İnsanı yazmaq
özü də Allaha
ibadətdir.
Bu baxımdan Mirzə Fətəli onun yaratdığı, ədəbi, elmi məktəbi bütün
Şərq üçün də, Qərb
üçün də ayrı bir önəm daşıyır.
(Ardı var)
Kamil VƏLİ
525-ci qəzet.- 2012.- 17 mart.- S.22.