Təhsil Nazirliyinin BMT
İnkişaf Proqramı ilə əməkdaşlığı
müsbət nəticələr verib
QLOBAL FOND,
QIRMIZI XAÇ KOMİTƏSİ VƏ NORVEÇ
QAÇQINLAR ŞURASI İLƏ DƏ TƏHSİL ÜZRƏ
ƏLAQƏLƏR SƏMƏRƏLİ OLUB
BMT İnkişaf Proqramı, Qlobal Fond,
Beynəlxalq Qırmızı Xaç Komitəsi və
Norveç Qaçqınlar Şurası ilə Azərbaycanın
Təhsil Nazirliyi arasında sıx əməkdaşlıq əlaqələri
mövcuddur. Bugünədək Nazirlik həmin qurumlarla birgə
təhsil sahəsi üzrə çoxsaylı layihə və
proqramlar həyata keçirilib. Təhsil naziri Misir Mərdanovun
sözlərinə görə, BMT İnkişaf
Proqramının “Davamlı insan inkişafı” layihəsi
mühüm əhəmiyyətli layihələrdən biridir.
Qloballaşan dünyada müstəsna əhəmiyyət kəsb
edən və xüsusi aktuallığı ilə seçilən,
BMT tərəfindən minilliyin məqsədlərindən
biri kimi müəyyənləşdirilən davamlı insan
inkişafı konsepsiyası XX əsrin son onilliyində irəli
sürülmüşdür və hazırda dünyada ən
mühüm prioritetə çevrilib: “Təsadüfi deyil ki,
davamlı insan inkişafı qlobal məqsədlərdən
biri kimi BMT tərəfindən Minilliyin Bəyannaməsinə
daxil edilib, 2005-2014-cü illər davamlı insan
inkişafı sahəsində tədris onilliyi elan edilib.
İnsan inkişafı konsepsiyasına görə hər bir
şəxsə onun fərdi qabiliyyətlərini, potensial
imkanlarını davamlı şəkildə inkişaf etdirmək
üçün iqtisadi, sosial, mədəni, siyasi sahələrdə
əlverişli mühit yaradılmalıdır. Bu konsepsiya nəzərdə
tutur ki, insanların layiqli həyat sürməsi, sağlam
olması, təhsil və bilikdən bəhrələnməsi
davamlı olmalı, cəmiyyətin inkişaf prosesində həm
çağdaş, həm də gələcək nəsillərin
layiqli həyat sürmək imkanları təmin edilməlidir.
Bu səbəbdən heç bir fərd öz milli, dini, cinsi
və digər mənsubiyyətinə görə uzun,
dolğun və ləyaqətli həyat sürmək
imkanlarından məhrum edilə bilməz. Bu konsepsiyaya görə
qlobal, ölkə və region səviyyələrində
inkişafın planlaşdırılması, idarə edilməsi
və qiymətləndirilməsi zamanı təkcə
ümumiləşdirilmiş orta iqtisadi və sosial göstəricilər
deyil, insanın cəmiyyətdəki vəziyyəti, onun
rifahı təhlil edilib nəzərə alınır. Bunu
qiymətləndirmək üçün isə
sağlamlıq, təhsil və gəlirlər kimi göstəricilərin
istifadəsi nəzərdə tutulur. Bu konsepsiya və onun əsasında
qurulmuş siyasət BMT və onun üzvü olan ölkələr
tərəfindən 1990-cı ildən həyata keçirilməyə
başlanıb. Bu sahədə vəziyyəti səciyyələndirən
ilk hesabat BMT tərəfindən 1990-cı ildə Nyu-Yorkda dərc
edilmişdir. Hesabatda müxtəlif ölkələrdə
davamlı insan inkişafının vəziyyəti qiymətləndirilmiş,
müvafiq müqayisələr aparılıb. Həmin vaxtdan
başlayaraq belə hesabatlar hər il dərc edilir və bu nəşrlər
həm qlobal olaraq bütün dünyanı, həm də ayrı-ayrı
qitə və ölkələri əhatə edir. Hesabatlarda,
eyni zamanda, davamlı inkişafın
planlaşdırılmasında və idarə edilməsində
əldə edilən nailiyyətlərin təbliği də
öz yerini tapır, müxtəlif ölkələrdə
müşahidə olunan ümumi problemlərin aradan
qaldırılması yolları göstərilir. Dünya təcrübəsində
insan inkişafının əsas göstəriciləri təhsil,
səhiyyə, iqtisadi, gender və ətraf mühit
indikatorları ilə qiymətləndirilir. Təhsil
indikatorları isə əhalinin savadlılıq səviyyəsi,
təhsil alanların faizi, orta təhsil müddəti kimi
göstəricilərə əsaslanır. Müstəqillik bərpa
olunduqdan sonra Azərbaycanda da davamlı insan inkişafına
dair monitorinq aparılmasına başlanıb. Bu sahədə
vəziyyəti qiymətləndirən ilk milli hesabat 1995-ci ildə
dərc edilib. Həmin dövrdən başlayaraq insan
inkişafına dair hesabatlar mütəmadi olaraq
hazırlanmaqdadır. Milli səviyyədə
aparılmış monitorinqin nəticələri göstərmişdir
ki, Azərbaycanda müstəqillik bərpa olunandan sonrakı
dövr davamlı insan inkişafı baxımından iki mərhələyə
bölünür. 1990-cı illərin əvvəllərindən
başlayaraq 1993-cü ilə qədər ölkədə
davamlı insan inkişafı üzrə göstəricilər
kəskin surətdə aşağı düşüb. Bu əsasən,
iqtisadiyyatda müşahidə edilən böhranın nəticəsi
idi. Lakin 1993-cü ildən sonra ölkədə həyata
keçirilən uğurlu iqtisadi və sosial siyasət nəticəsində
1996-cı ildən başlayaraq davamlı insan inkişafı
göstəriciləri artıb. Ölkənin sürətli
inkişafı, müxtəlif islahatların həyata
keçirilməsi və bu sahədə beynəlxalq əməkdaşlığın
güclənməsi bu prosesin daha geniş vüsət
almasına səbəb olub. Davamlı insan inkişafı sahəsində
bilik və bacarıqlar təbii sərvətlərlə zəngin
olan ölkələr üçün xüsusi əhəmiyyət
daşıyır.
Müvafiq fənnin tədrisi Azərbaycan
Respublikası üçün də olduqca əhəmiyyətlidir.
Ölkənin təbii ehtiyatlarının, o cümlədən
neft və qaz kimi sərvətlərin zənginliyi, davamlı
insan inkişafı sahəsində bilik və
bacarığın olmasının xüsusi əhəmiyyətindən
xəbər verir. Bununla əlaqədar ölkə Prezidenti
İlham Əliyev qeyri-neft sektorunun inkişafına hər
zaman xüsusi diqqət yetirərək və bunun
üçün ilk növbədə insan potensialının
inkişafını və bu yolla biliyə əsaslanan
davamlı inkişafın təmin edilməsinin vacibliyini
göstərib. Öllkədə neft strategiyası çərçivəsində
uğurla həyata keçirilən islahatlar buna yönəlmişdir.
Prezident İlham Əliyevin irəli sürdüyü “Neft, qaz
Tanrıdan verilən böyük nemətdir, biz bundan
uğurla və məharətlə istifadə edirik. Amma gec-tez
bu təbii sərvətlər tükənəcək, bilik və
bacarıq isə ölkəmizin dayanıqlı
inkişafını uzun illər bundan sonra da təmin edəcəkdir.
İnkişaf etmiş ölkələrin təcrübəsinə
istinad görərik ki, o ölkənin inkişafında
aparıcı rol oynayan neft, qaz deyil, bilikdir, elmi-texniki tərəqqidir,
yeni texnologiyalardır” kimi konseptual müddəaların əsasında
da məhz həmin yanaşma dayanır”. Eyni zamanda Prezident
İlham Əliyev “Təhsil Azərbaycanın davamlı
inkişaf strategiyasının ən öncül istiqamətlərindən
biridir” fikrini bəyan etməklə, əslində, ölkəmizdə
təhsilin prioritet inkişaf istiqamətini müəyyənləşdirib.
BMT ekspertlərinin insan inkişafı üzrə
apardığı tədqiqatın nəticələrinə əsasən
hazırlanmış hesabatda göstərilir ki, Azərbaycan, əhalinin
savadlılığı baxımından dünyanın bir
çox inkişaf etmiş ölkələri ilə
müqayisə edilə bilər və ölkə üzrə
bu indeks 98 faiz təşkil etməklə maksimum səviyyəyə
malikdir. Onu da qeyd etmək lazımdır ki, ölkədə
insan inkişafının təmin edilməsi dövlət
siyasətində prioritet təşkil etməklə, təhsil
strategiyasında da geniş nəzərə
alınmışdır. Belə ki, hazırda təhsilin
bütün pillələrində beynəlxalq təşkilatlarla
birlikdə davamlı inkişafa xidmət edən proqram və
layihələr həyata keçirilir”. Nazir deyir ki, təhsil
indikatorları ilə yanaşı, insan inkişafının
qiymətləndirilməsində iqtisadi indikatorlar da xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir. Bu indikatorlar adambaşına düşən
ümumi daxili məhsul və yoxsulluğun səviyyəsi ilə
müəyyənləşdirilir. Xüsusi qeyd etmək
lazımdır ki, son illərdə Azərbaycanda iqtisadi
inkişaf tempi dünya iqtisadçılarının,
nüfuzlu beynəlxalq təşkilatların, müsbət mənada,
marağına səbəb olub. Nazirlər Kabinetinin 2009-cu ilin
yekunlarına həsr olunmuş iclasında Prezident İlham Əliyev
tərəfindən bəyan edilmiş iqtisadi inkişaf
göstəriciləri bunu bir daha sübut edir: 2009-cu ilin
yekunlarına görə, Azərbaycan dünya miqyasında ən
sürətlə inkişaf edən ölkələr
sırasında olmuşdur. Dünya İqtisadi Forumunun hesabatında
Azərbaycan rəqabət qabiliyyətliliyinə görə
dünyada 51-ci, MDB məkanında 1-ci yerdədir. Bütün
dünyanın güclü maliyyə böhranı ilə
üzləşdiyi 2009-cu ildə Azərbaycanda ümumi daxili
məhsul 9,3 faiz, sənaye istehsalı 8,6 faiz, kənd təsərrüfatı
istehsalı isə 3,5 faiz artıb. 2003-cü ildə Azərbaycan
vətəndaşlarının təxminən 50 faizə
yaxını yoxsulluq səviyyəsində
yaşayırdısa, bu gün bu göstərici 11 faizdir: “Təhsil
Nazirliyinin səylərinin nəticəsidir ki, Azərbaycan,
insan inkişafının tədrisi sahəsində ən qabaqcıl
ölkələr sırasındadır. BMT-nin İnkişaf
Proqramı çərçivəsində “Davamlı insan
inkişafı” layihəsi Azərbaycanda 1997-ci ildə
başlanmış, ilk olaraq bu fənn Qərb Universitetində
tədris proqramlarına daxil edilmiş, sonra bu təcrübə
digər universitetlərə də yayılıb. Davamlı
insan inkişafının orta məktəblərdə tədrisi
1998-ci ildən başlanmış, 2001-ci ildə Təhsil
Nazirliyi ilə BMT İnkişaf Proqramının pilot layihəsi
çərçivəsində Bakının 25 orta məktəbində
həyata keçirilməyə başlanıb. 2002-ci ildə
layihənin uğurlu nəticələri nəzərə
alınaraq, əhatə dairəsi genişlənib, 2003-cü
ildə fakültativ məşğələ kimi bütün
orta məktəblərin proqramına daxil edilmiş,
müvafiq proqram və dərs vəsaiti hazırlanıb.
Hazırda ölkənin bütün ümumtəhsil məktəblərinin
X siniflərində 34 saat olmaqla tədris olunur. Bu proqram və
dərs vəsaiti dünyada ümumtəhsil məktəbləri
üçün hazırlanmış ilk vəsaitlər olub.
Təqdirəlayiq haldır ki, davamlı insan
inkişafının tədrisinə dünyada 2005-ci ildə
başlandığı halda, Azərbaycanda bu proses 1998-ci ildən
başlanmışdır. Bu, ölkənin təhsil siyasətində
insan amilinin prioritet təşkil etməsindən xəbər
verir. Azərbaycanda davamlı insan inkişafının tədrisi
sahəsində qəbul edilmiş konsepsiya ondan ibarətdir ki,
bu fənnin tədrisi yalnız seçilmiş metəxəssislər
üçün olmayıb, ümumi təhsilin vacib elementi
kimi qəbul edilir. Bu konsepsiyaya görə ixtisasından, təhsilin
istiqamətindən və səviyyəsindən asılı
olmayaraq cəmiyyətin hər bir üzvü insanı və
onun maraqlarını mərkəzə qoyan fəaliyyəti həyata
keçirməyə qadir olmalı və bunun
üçün müvafiq bilik almalı və bacarıqlara
yiyələnməlidir. Konsepsiyaya görə insan
inkişafı sahəsində biliklər, eyni zamanda, fərdi
həyat tərzi, davranış üçün də
vacibdir. Müasir dövrdə davamlı insan inkişafı
sahəsində bilik və bacarıqlar ümumi mədəniyyətin
ayrılmaz bir hissəsidir. Bu sahədə biliklər, eyni
zamanda, ümumi təhsil və tərbiyənin ən
müasir istiqamətlərindən olan sosial məsuliyyətli
fəaliyyət və həyat tərzi barəsində biliklərə
yiyələnmək üçün də olduqca vacibdir.
Bununla əlaqədar, davamlı insan inkişafı haqqında
bilik və bacarığın tədrisi ümumi təhsilin tərkib
hissəsinə çevrilib. Azərbaycanda “Davamlı insan
inkişafı” fənninin tədrisi dövlət siyasətinin
bir hissəsi olmaqla, bu istiqamətdə həyata keçirilən
proqressiv təşəbbüslər BMT tərəfindən
“innovativ ideya və təsirlər” kimi qiymətləndirilmiş
və müvafiq məlumat bu təşkilatın Baş Qərargahı
tərəfindən üzv olan ölkələr arasında
2004, 2005 və 2006-cı illərdə dəfələrlə
yayılıb. Azərbaycan və ABŞ tərəfindən
müştərək proqram çərçivəsində
dərc edilən davamlı insan inkişafına həsr
olunmuş kurikulum və kursların məzmununun ingilis
versiyası dünya üçün yeni olduğundan 2005-ci
ildən Nyu-Yorkda BMT-nin xüsusi saytında yerləşdirilmiş
və üzv ölkələrin istifadəsinə verilib.
Göstərilən misallar əsasında bu nəticəyə
gəlmək olur ki, inkişafda yüksək nailiyyətlər
əldə edilməsində insan amili həlledici rol
oynayır. İnsan potensialının formalaşması və
səfərbər edilməsi sürətli inkişafın təminatçısıdır.
Bu istiqamətdə məqsədyönlü siyasət
aparılması isə cəmiyyətdə bilik və
bacarığın formalaşmasına, onları daim yeniləşdirməyə
və təkmilləşdirməyə əsaslanır. Bu siyasəti
formalaşdırmaq və həyata keçirmək
üçün davamlı insan inkişafı sahəsində
bilik və bacarığa yiyələnmək olduqca vacibdir.
Çağdaş və gələcək nəsillərin
davamlı inkişafının planlaşdırılması,
idarə edilməsi və monitorinqi sahələrinə aid
biliklər, eyni zamanda, uğurlu şəxsi karyera
qurulmasında da xüsusi əhəmiyyətə malikdir. Layihə
çərçivəsində “Davamlı insan
inkişafı”nın ali təhsil müəssisələrində
tədrisi üçün də müvafiq proqram və tədris
vəsaiti hazırlanıb, 2007-2008-ci tədris ilindən bu
kurs ali təhsil müəssisələrinin bütün
ixtisasları üzrə tədris planlarına seçmə fənn
kimi daxil edilib. Onu da qeyd etmək lazımdır ki, Layihənin
səmərəli həyata keçirilməsi və uğurlu
nəticələrin əldə edilməsində akademik Urxan Ələkbərovun
müstəsna xidmətləri olmuşdur. Layihə onun rəhbərliyi
və Təhsil Nazirliyi ilə sıx əməkdaşlıq
şəraitində həyata keçirilir”. BMT-nin Qlobal
Fondunun “Həyati bacarıqlara əsaslanan təhsil” layihəsi
haqqında danışan M.Mərdanov bildirib ki, layihə Təhsil
Nazirliyi və BMT-nin Qlobal Fondu tərəfindən UNİCEF-in
iştirakı ilə həyata keçirilən “Azərbaycanda
İİV/QİÇS-ə qarşı cavab tədbirlərinin
gücləndirilməsi” proqramı çərçivəsində
reallaşdırılıb. Dünya təcrübəsində
geniş tətbiq olunan bu Layihə Azərbaycanda 2006-cı
ilin yanvarından başlanıb. Ümumilikdə layihənin 3
mərhələdə həyata keçirilib (2006-cı il – I
mərhələ, 2007-2009-cu illər – II mərhələ,
2010-cu ildən sonrakı dövr – III mərhələ). Layihənin
həyata keçirilməsi məqsədilə Təhsil
Nazirliyində Milli əlaqələndirici təyin edilib, Layihəni
Əlaqələndirmə Qrupu yaradılıb. Bu Layihənin əsas
məqsədlərindən biri ümumtəhsil məktəblərində
“Həyati bacarıqlara əsaslanan təhsil” fakultativ kursunun tədrisi
olub. Müvafiq sənədlərin hazırlanması məqsədilə
qabaqcıl müəllimlərdən, metodistlərdən,
alimlərdən ibarət İşçi qrupu
yaradılıb, beynəlxalq məsləhətçi cəlb
edilməklə onlar üçün 4 təlim seminarı
keçirilib, 16 nəfər təlimçi hazırlanıb.
Layihə çərçivəsində İşçi
qrupu tərəfindən beynəlxalq məsləhətçilər
B.Dobson və C.Lizin iştirakı ilə “Həyati
bacarıqlara əsaslanan təhsil üzrə Milli Konsepsiya”
hazırlanıb, Təhsil Nazirliyinin 2006-cı il tarixli, 366
nömrəli əmri ilə təsdiq edilib. Konsepsiya 1000
nüsxədə çap edilərək aidiyyəti qurumlara,
təhsili idarəetmə orqanlarına və məktəblərə
çatdırılıb. Konsepsiyada həyati bacarıqlara əsaslanan
təhsilə konseptual yanaşma və bu sahədə təhsil
strategiyası müəyyənləşdirilmiş,
şagirdlərə psixoloji, fizioloji, hüquqi, iqtisadi, sosial və
ekoloji biliklərin, ünsiyyət mədəniyyəti,
münaqişələri həll etmək, riskli
davranışlara yol verməmək, özünü və
başqalarını qiymətləndirmək, məsuliyyətli,
inamlı olmaq, peşə seçə bilmək, sağlam həyat
tərzi sürmək, gender və reproduktiv sağlamlıq sahələrində
lazımi bilik və bacarıqların aşılanması məsələləri
öz əksini tapıb. Konsepsiya əsasında
İşçi qrupu tərəfindən I-IV, V-IX və X-XI
siniflər üçün “Həyati bacarıqlara əsaslanan
təhsil” kursunun Proqramları hazırlanıb, Təhsil
Nazirliyinin 17.07.2006-cı il tarixli, 571 nömrəli əmri ilə
təsdiq edilmişdir. Proqramların hər biri ilkin mərhələdə
1000 nüsxədə çap edilərək məktəblərə
paylanıb. Proqramda hər bir sinifdə fərdi, fərdlərarası,
sosial inkişaf və sağlamlıq kateqoriyaları əhatə
edilməklə konkret mövzular müəyyənləşdirilib.
Proqramda kursun dərs ili ərzində hər sinifdə 33 saat
olmaqla tədris olunması qərara alınıb. Xüsusi
vurğulanmalıdır ki, “Həyati bacarıqlara əsaslanan
təhsil” kursu məzmunu və mahiyyətinə görə
unikal bir kursdur. Belə ki, heç bir zaman hər hansı bir kurs
ümumi təhsil pilləsinin bütün səviyyələrini
və bütün siniflərini əhatə etməyib. Digər
tərəfdən heç bir kurs məzmununa görə “Həyati
bacarıqlara əsaslanan təhsil” kursu kimi inteqrativ
olmamışdır. Bu cəhətlərinə görə “Həyati
bacarıqlara əsaslanan təhsil” kursu xüsusi əhəmiyyət
daşıyır və təhsil tariximizdə hələlik
ilk təcrübə kimi dəyərləndirilir. Əlbəttə,
Layihə çərçivəsində nəzərdə
tutulan kursun tədrisinə başlanması üçün ən
çətin iş müəllimlər üçün vəsaitlərin
hazırlanması idi. Nəzərə alınsa ki, 2006-cı
ildə hələ Azərbaycanda belə bir vəsaitin
hazırlanması təcrübəsi yox idi, işin mürəkkəbliyi
daha da aydın olar. Bununla əlaqədar İşçi
qrupunda çoxsaylı müzakirələr
aparılmış, beynəlxalq məsləhətçilərlə
aparılan diskussiyalardan, beynəlxalq təcrübə ilə
tanışlıqdan sonra vəsaitlərin işlənməsinə
başlanıb. Qısa bir müddət ərzində ibtidai,
ümumi orta və orta orta təhsil səviyyələri
üzrə müəllimlər üçün “Həyati
bacarıqlara əsaslanan təhsil” adlı tədris vəsaitləri
hazırlanııb və Təhsil Nazirliyinin 03.10.2006-cı
il tarixli, 718 nömrəli əmri ilə təsdiq olunub. I-IV
siniflər üçün vəsait 495, V-IX siniflər
üçün vəsait 607, X-XI siniflər üçün
vəsait 303 səhifə həcmində olmaqla müəllim və
şagirdlər üçün zəngin öyrənmə mənbəyinə
çevrilib. Tədris vəsaitlərinin hər biri Qlobal
Fondun maliyyə və UNİCEF-in texniki dəstəyi ilə
2006-cı ildə 78 min tirajla çap edilərək və
ölkənin bütün ümumi təhsil müəssisələrinə
paylanıb. Qeyd olunmalıdır ki, tədris vəsaitləri
bir sıra əhəmiyyətli cəhətləri ilə fərqlənir.
İlk növbədə vəsaitlərdə müasir təlim
strategiyaları öz əksini tapmışdı ki, bu da
müəllimlərə metodik kömək sahəsində
xüsusi əhəmiyyət daşıyırdı. Digər
üstünlük ondan ibarət idi ki, ilk dəfə olaraq bu
vəsaitlərdə proqram üzrə tədris ediləcək
hər bir mövzunun məqsədləri, dərsin mərhələləri
üzrə həyata keçiriləcək tədbirlər, təlim
üsulları, qiymətləndirmə mexanizmi və təlim
materialının məzmunu barədə məlumatlar verilib”.
Təhsil nazirinin sözlərinə əsasən,
məzmununa görə inteqrativ olan bu kursun məqsədi
şagirdlərə sağlam həyat tərzi və
yaşamaq bacarıqlarının aşılanması, bu sahədə
onlarda müvafiq bilik, bacarıq və vərdişlərin,
effektiv davranış strategiyalarının
formalaşdırılmasıdır. Kursun məzmununa
sağlamlığın qorunması ilə yanaşı, insan
hüquqları, vətəndaşlıq və digər qlobal
sosial məsələlər də daxil edilib. Kursun tədrisində
təlimin fəal-interaktiv üsullarından istifadə edilməklə
şagirdlərin qazandıqları zəruri bilik, bacarıq və
vərdişləri həyatda tətbiq edə bilmək
bacarıqlarının formalaşdırılması əsas məqsəd
kimi müəyyənləşdirilib. Layihə çərçivəsində
Bakı şəhəri 5, 151, 191 nömrəli məktəblər,
Heydər Əliyev adına Müasir Təhsil Kompleksi, Heydər
Əliyev adına lisey, Sumqayıt şəhəri 1, 3, 5, 8,
10, 12, 14, 15, 16, 18, 21, 23, 27, 29, 30, 31, 33, 37, 38, 39 nömrəli
məktəblər “Həyati bacarıqlara əsaslanan təhsil”
kursunun tədrisi üzrə pilot məktəblər kimi
müəyyənləşdirilib, 2006-2007-ci dərs ilindən
həmin təhsil müəssisələrinin I-XI siniflərində
kursun eksperiment şəklində tədrisinə
başlanıb. 2007-2008-ci dərs ilində bu məktəblərin
sayı 400-ə çatdırılib, 2008-2009-cu dərs ilində
isə ölkənin bütün ümumtəhsil məktəblərini
əhatə edib. “Həyati bacarıqlara əsaslanan təhsil”
kursunun tədrisi sahəsində həll edilməli əhəmiyyətli
məsələlərdən biri də bu kursu tədris edəcək
müəllimlərin hazırlanması idi. Ümumilikdə
layihə çərçivəsində 8164 müəllim
treninqlərdən keçirilmiş, müvafiq sertifikatlar
alaraq və kursun tədrisinə başlanıb. BMT-nin
Ümumdünya Ərzaq Proqramı (ÜƏP) haqqında məlumata
verən M.Mərdanov vurğulayıb ki, proqramın məqsədi
məcburi köçkünlərin sıx məskunlaşdığı
ərazilərdə ibtidai məktəb şagirdlərinin
qeydiyyatı və davamiyyətinin artırılması olub. “Təhsilə
görə ərzaq proqramı” 2003-cü ilin yanvar ayında
başlanıb. İlk illərdə Proqram çərçivəsində
Azərbaycanın 10 rayonunun 98 məktəbində təhsil
alan 5300 şagird ərzaq səbətinin “evə aparma” rasionu
ilə təmin olunub. ÜƏP-in bu təşəbbüsünün
uğurlu nəticələri nəzərə alınaraq təhsil
müəssisələrində şagirdlərin davamiyyətinin
yaxşılaşdırılması ilə əlaqədar
proqram 2006-cı ilin iyul ayında daha 2 il müddətinə
uzadılıb. 2006-2008-ci illərdə 13 min məcburi
köçkün şagirdə ərzaq yardımının
davam etdirilməsi, “Təhsilə görə ərzaq
proqramı”nı genişləndirərək məcburi
köçkünlərin sıx məskunlaşdığı
ərazilərdə təxminən 500 məktəbin və 60
min ibtidai sinif şagirdini əhatə edib. Lakin Proqram 10 rayon
üzrə 167 məktəbdə 12 min şagirdi əhatə
edə bilib. Bunun əsas səbəbi isə həmin dövrdə
Azərbaycanın iqtisadi imkanları artıb, məcburi
köçkünlərin sosial problemlərinin həlli Azərbaycan
Hökuməti tərəfindən həll edilməyə
başlanıb. Bu səbəbdən də ÜƏP çərçivəsində
məcburi köçkün şagirdlərin ərzaq təminatına
ehtiyac olmayıb. Proqram çərçivəsində müəyyənləşdirilmiş
məktəblərdə məktəb direktorları, ibtidai
sinif müəllimləri və VMA üzvləri
üçün 2006-cı ilin oktyabr-noyabr aylarında təlimlər
də keçirilib. Eyni zamanda şagirdlərin qeydiyyat və
davamiyyət əmsalları üzrə göstəricilərinin
monitorinqinin aparılması istiqamətində ilk addım kimi
“ÜƏP-in əhatə etdiyi məktəblərdə
monitorinq sisteminin qurulması” layihəsi həyata keçirilməyə
başlanıb. Bu layihənin məqsədi məktəblərdə
mövcud olan monitorinq sisteminin təkmilləşdirilməsi və
rayon səviyyəsində təhsil göstəricilərinin
beynəlxalq standartlara uyğunlaşdırılmasından
ibarət olub. “Təhsilə görə ərzaq
proqramı”nda iştirak edən uşaqlar arasında 2005 və
2006-cı illərdə rəsm müsabiqələri
keçirilib, seçilən 30 qalib şagirdin çəkdikləri
rəsmlərdən ibarət masaüstü təqvimlər
hazırlanıb və ÜƏP tərəfindən çap
olunub. Beynəlxalq Qırmızı Xaç Komitəsi (BQXK)
barədə söz açan nazir qeyd edib ki, təşkilat
1992-ci ildən Azərbaycanda fəaliyyətə
başlayıb, 1995-ci ildən təhsil layihələri həyata
keçirməyə başlayıb. BQXK Azərbaycan hökumətinə
beynəlxalq humanitar hüquqda nəzərdə tutulmuş
öhdəliklərini yerinə yetirməkdə yardım
göstərir. Orta məktəblər və universitetlər də
daxil olmaqla cəmiyyət arasında beynəlxalq humanitar
hüququn yayılması Azərbaycanda həyata keçirilən
proqramların əsas tərkib hissəsidir. Proqramın əsas
məqsədi beynəlxalq humanitar hüququn əsaslarının
ölkədə ümumi təhsil proqramına daxil edilməsi
və universitetlərin beynəlxalq münasibətlər,
siyasi elmlər və jurnalistika fakültələrində
ayrıca fənn kimi tədris olunmasına nail olmaqdır. Təşkilat
tərəfindən həyata keçirilən “Beynəlxalq
humanitar hüququn (BHH) əsasları barədə biliklərin
yayılması” layihəsi çərçivəsində
5-ci siniflər üçün “Hamımız bir günəşin
zərrəsiyik” adlı vəsait nəşr olunmuş, 190
min nüsxədə şagirdlərə, 12 min nüsxədə
müəllimlərə paylanmış və bütün
ümumtəhsil məktəblərinin 5-ci siniflərində tədris
olunur. Müəllim və şagirdlər üçün
“Dünya mənim, dünya sənin” adlı vəsait
hazırlanıb və ümumtəhsil məktəblərinin
6-cı siniflərində tədris olunur. 2003-cü ildən
ötən müddətdə 123 treninq keçirilmiş,
bunlarda məktəblərin 5-6-cı siniflərində işləyən
2060 nəfər müəllim iştirak edib: “Təhsil
Nazirliyi və BQXK arasındakı əməkdaşlıq
çərçivəsində, 2005-ci ildə beynəlxalq
humanitar hüquqa həsr olunmuş mövzular İnsan və cəmiyyət
fənninin VIII, X və XI sinif proqramlarına daxil edilib. Eyni
zamanda “Beynəlxalq humanitar hüququn əsaslarının tədrisi”
adlı elektron tədris vəsaiti hazırlanıb. Birgə
layihə çərçivəsində 2009-cu ildə
şagirdlər arasında rəsm və inşa müsabiqələri
keçirilib, Dövlət Pantomim Teatrı tərəfindən
“Hamımız bir günəşin zərrəsiyik” və
“Dünya mənim, dünya sənin” kitablarından A.Ekzüperinin
“Balaca şahzadə” və Ç.Aytmatovun “Manqurt” əsərləri
səhnələşdirilib. Azərbaycanda BHH üzrə
universitetlərin beynəlxalq hüquq, hüquq və beynəlxalq
münasibətlər fakültələrinin tələbələri
üçün ilk milli müsabiqə 2004-cü ilin
noyabrında keçirilib. 10 komandanın iştirak etdiyi bu
müsabiqə Bakı Dövlət Universitetinin “Alma Mater”
komandası qalib gəlmişdi. 2005-ci ilin sentyabrında isə
BHH üzrə ikinci milli müsabiqə elan edilmiş, 2005-ci
il noyabr ayında keçirilib. Müsabiqənin yerli və
xarici ekspertlərdən ibarət münsiflər heyəti BHH
üzrə biliklərini və müvafiq şəraitdə nəticə
çıxarmaq və müvafiq addım ata bilmək
bacarıqlarını göstərən komandaları qalib
hesab edib. 1995-ci ildən başlayaraq universitetlərdə
BHH-nin tədrisi üzrə proqram həyata keçirilib, hazırda
BHH beynəlxalq hüquq fakültələrinin tədris
planına daxil edilir, bir sıra universitetlərin beynəlxalq
münasibətlər və hüquq fakültələrində
də tədris olunur: “Norveç Qaçqınlar
Şurasının (NQŞ) fəaliyyətinə gəlincə
qeyd edim ki, Şura 1995-ci ildən Azərbaycanda fəaliyyətə
başlayan təşkilat ilkin mərhələdə məcburi
köçkünlər üçün çadır
düşərgələrində təhsil prosesinə
yardım göstərib. 1998-ci ildən NQŞ tərəfindən
“İnsan hüquqlarının tədrisi” layihəsi həyata
keçirilməyə başlanıb. Layihə
uşaqların öz hüquq və vəzifələrini
öyrənməsi, onlarda tolerantlıq, tənqidi təfəkkür
və analitik bacarıqların formalaşdırılması məqsədi
daşımışdır. Layihə aşağıdakı
sahələri əhatə edib”.
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.-
2012.- 17 mart.- S.10-11.