Tişə
ustası Cəlal Qaryağdı
Azərbaycan heykəltəraşlıq məktəbinin
formalaşmasında və inkişafında onun
əvəzsis xidmətləri olub. O, həmçinin Azərbaycan heykəltəraşlıq
məktəbinin banilərindən sayılır. Özünün bədii yaradıcılıq
fəaliyyəti və çoxsaylı diqqəti cəlb edən
yaradıcılıq nümunələri ilə adını
Azərbaycan təsviri sənət tarixinə əbədi
daxil edib. Bu görkəmli tişə ustası Xalq Rəssamı Cəlal
Qaryağdıdır (1915-2001). Tanışlıq
üçün qeyd
edək ki, Cəlal Məhərrəm oğlu Qaryağdı 1915-ci ildə Azərbaycanın
qədim incəsənət beşiyi və
füsunkar təbii gözəllikləri
ilə insanları valeh edən Şuşa şəhərində dünyaya göz
açıb. O, əvvəlcə ixtisas
təhsilinə Azərbaycan Rəssamlıq Texnikumunda
(1928-32), daha sonra isə
Tbilisi Rəssamlıq Akademiyasında
(1932-35) yiyələnib. Gənc heykəltəraş sənətin
xüsusi incəliklərini müəllimi
Gürcüstanın Xalq Rəssamı, professor Y.İ.Nikoladzendən əxz edib. C.Qaryağdı
yaradıcılığının lap erkən
dövrlərindən sərgi və müsabiqələrdə
uğurla iştirak edib. Heykəltəraş 1954-cü ildə Azərbaycanın
Əməkdar İncəsənət Xadimi,
1960-cı ildə isə Xalq Rəssamı
fəxri adlarına layiq görülüb.
C.Qaryağdı
heykəltaraşlığın müxtəlif janrlarında –
monumental heykəl, portret, büst, qorelyef, barelyef və s.
bir-birindən maraqlı əsərlər yaradıb. Görkəmli tişə ustasının
yaradıcılığının səciyyəvi xüsusiyyətləri
kimi, obrazların mahiranə plastik həllini, kompozisiya
bitkinliyini, yaradıcılıq
manerasının genişliyini, surətlərin
fərdi xarakterlərinin ustalıqla
açılmasını, heykəltəraşın
özünə qarşı yaradıcılıq tələbkarlığını
və s. xüsusiyyətləri qeyd etmək olar.
C.Qaryağdının
monumental heykəltəraşlıq əsərləri ölkəmizin
paytaxtı Bakı şəhəri ilə yanaşı
bölgələrini də bəzəyir və
tamaşaçıların bədii estetik zövqünün
formalaşmasına müsbət təsir göstərir. Heykəltəraşın
monumental heykəltəraşlıq əsərlərinə
nümunə olaraq M.P.Vaqifin
heykəli (1939-40, Bakı, Nizami Muzeyinin qərb fasadının lojası), M.Ə.Sabirin
heykəli (tunc, qranit,
1958, memarlar Ənvər İsmayılov və
Qəzənfər Əlizadə, Bakı), N.Nərimanovun heykəli
(tunc, qranit, 1966-68, memar Tahir Abdullayev,
Bakı, açılışı 1972-ci ildə olmuşdur), həmçinin Qazaxda
S.Vurğunun heykəli (1966), Ordubadda Y.Məmmədəliyevin abidəsi
(1977) və s. göstərmək olar. Bakı şəhərinin mərkəzində
ucaldılmış Azərbaycanın satirik
şeirinin ən görkəmli nümayəndələrindən
olan M.Ə.Sabirin heykəlini
həmin məkandan kənar təsəvvür etmək mümkünsüzdür. Oturmuş
halda, başında buxara
papaq, sağ əlində
dillər əzbərinə çevrilmiş
“Hophopnamə”sini tutmuş vəziyyətdə
təsvir edilmiş şairin
düşüncəli çöhrəsindən sanki aşağıdakı misraları süzülür: Dindirir əsr bizi dinməyiriz Atılan toplara
diskinməyiriz Əcnəbi seyrə balonlarla
çıxır Biz hələ avtomobil minməyiriz Abidənin ətraf aləmlə
və heykəlin postamenti ilə üzvi bağlılığı ustalıqla
tapılıb və son dərəcə uğurlu həll edilib.
Azərbaycanın görkəmli maarifçisi
və dövlət xadimi N.Nərimanovun əzəmətli
heykəli C.Qaryağdının cəlbedici əsərlərindəndir.
Lakin bu nəhəng
abidənin postamentlə uyğunsuzluğu
gözə çarpır. Heykəltəraşın həyat
yoldaşı Firəngiz Hüseynova abidə
barədə deyir: “Hələ o vaxt, abidənin
açılışına az
qalmış Moskvaya məktub göndərib,
azərbaycanlıların Bakıda Kirovun
heykəlindən hündür heykəl ucaltmaq istədiklərini xəbər verdilər.
Heykəl hazır idi. Tuncdan
tökülmüş abidənin
kiçildilməsi mümkün deyildi. Ancaq Sovet hökuməti Nərimanovun öz xalqına Kirovdan uca nöqtədən baxmasına yol vermədi. Heykəlin postamenti kiçildildi. Cəlal o zaman
bundan çox narazı qaldı.” Ordubad rayonunun mərkəzində
ucaldılmış məşhur
kimyaçı alim, akademik Yusif Məmmədəliyevin abidəsi
şəhərə xüsusi
yaraşıq verir və bu abidə
həmyerlilərinin qürur
yerinə çevirilib.
Qeyd edək
ki, Naxçıvan MR
Ali Məclisinin qərarı
ilə əvvəlki vəziyyəti saxlanılmaqla,
abidənin yeləşdiyi
parkda təmir bərpa və yenidənqurma işləri
aparılmış və
ətraf ərazi yaşıllaşdırılmışdır. C.Qaryağdı həmçinin tanınmış
incəsənət xadimlərinin
və hərbçi qəhrəmanların büst-portretlərinin
müəllifidir. Bunlara
misal olaraq Sövet İttifaqı qəhrəmanları A.Quliyevin
(1945), B.Kəngərlinin (1947), H.Aslanovun (1948-49), snayperçi
qadın Z.Qəniyevanın
(1948), Bülbülün (1948), X.B.Natəvanın (1949), M.Ə.Sabirin
(1962), Q.Qarayevin (1963), F.Əmirovun
(1964) büstlərini və
həmçinin “Tarzən”,
“Kamançaçı”, “Xanəndə”
(hamısı 1967) fiqurlarını
qeyd etmək olar. Heykəltəraş Qara Qarayevin portret əsərində ağ mərmərdə
dahi bəstəkarın
dəqiq anatomik cizgiləri ilə yanaş yüksək daxili psixoloji aləmini də uğurla həll edə bilmişdir. Ümumiyyətlə C.Qaryağdınının büst-portretlərinə dərin
psixoloji ifadəlilik və yüksək plastik ifadə həlli ilə işlənilmə xüsusiyyətləri
xasdır. Sadalanan xüsusiyətləri
tişə ustasının
Bəhruz Kəngərli,
Xurşid Banu Natəvan və digər büst portretlərinə də şamil etmək olar. Tişə ustasının yaradıcılığında
hərbçilərə və
qəhrəmanlara xüsusi
yer ayırması təqdirə layiqdir və bu tendensiyanın
digər sənət adamlarının da yaradıcılığına sirayət
etməsi arzu ediləndir. C.Qaryağdının Azərbaycanın rəşadətli
oğlu, iki dəfə Sovet İttifaqı Qəhramanı
Həzi Aslanovun obrazına bir neçə dəfə müraciət etməsi qeyd olunanlara bariz nümunədir.
Eyni zamanda belə əsərlərin gənclərdə
hərbi vətənpərvərlik
ruhunun aşılanmasında
xüsusi önəmi
vardır. C.Qaryağdınının
dahi Azərbaycan şairi N.Gəncəvinin
“Xosrov və Şirin” poemasının motivləri əsasında
yaratmış olduğu
“Fərhad Bisutin dağını yararkən”
adlı barelyefi (1947) diqqətçəkəndir. Əsər barəsində
sənətşünaslıq doktoru Nurəddin Həbibov yazır: “Qabartma heykəli dərin ekspressiya qüvvəsinə malikdir.
Gərgin dramatik vəziyyətdə
verilən Fərhadın
fiquru Bisutun dağının sərt cizgiləri fonunda möhtəşəm və
əzəmətli görünür”.
Qeyd edək ki, C.Qaryağdının
yaradıcılığı sovetlər dönəminə
təsadüf etdiyindən,
onun bir çox əsərlərinin
zamanın ideologiyasının
tələblərindən kənar
yaratması mümkün
deyildi. Həmin əsərlər bu gün sənət
nöqteyi-nəzərdən cəlbedici görünsələr
də, bu əsərlərin ideoloji
baxımdan geniş tamaşaçı auditoriyasının
marağına səbəb
olacağı mümkünsüzdür.
Lakin, unutmaq olmaz ki,
heykəltəraş bu
əsərlərin yaradılmasında
gərgin fiziki əməklə bərabər,
yüksək yaradıcılıq
enerjisi sərf etmişdir.
Azərbaycan təsviri sənətinin inkişafına özünün
bədii yaradıcılıq
nümunələri ilə
xüsusi töhvələr
bəxş etmiş Cəlal Qaryağdı kimi sənət ustalarının xalqımız
və dövlətimiz
tərəfindən həmişə
xüsusi ehtiramla anılacağı şübhəsizdir. Əsəd
QULİYEV sənətşünas,AMEA-nın dissertantı,
Rəssamlar İttifaqının
üzvü
525-ci qəzet.- 2012.- 20 mart.- S.7.