Qalanların yaddaşında...
Esse-portret
Ulu Tanrının, Allahın gözəl
adları “Əsmai-hüsna” adlanır. “Əsmai-hüsna”
sırasında isə Allahın elə o gözəl
adlarından biri də “həkimlikdir”...(Oxuduqlarımdan)
Bu yazımı da ucqar bir dağ rayonunda
ömrünü insanların sağlamlığı
keşiyində durmağa həsr etmiş bu nəcib peşə
sahiblərindən biri – Əli həkimə və onun
doğmalarına həsr edirəm.
Dünyada uzun ömürlülər
diyarı kimi tanınan dağlar qoynundakı Lerikin tale qismətinə
düşən bir nemət payı da onu öz şöhrətli
əməlləri ilə tanıdan saf havası kimi təmiz, əqidəli
igid övladlarıdır.
Hər eldə, hər obada elə
soyadlar, şəcərələr olur ki, hələ özlərini
şəxsən görüb bilmədən soraqlarını
alıb elə uzaqdan-uzağa tanış olursan. Dağlar
diyarı Lerikdə də belə soyadlar, şəcərələr
çoxdur.
Bizim Lerikdə öz soyadları ilə
tanınanlardan söz düşəndə həmyerlilərim
o sırada Bədəlovların adını ilkinlərin
sırasında çəkməyimə yəqin ki, etiraz etməzlər.
Bədəlovlar da elə ailələrdəndir
ki, o ailənin üzvlərinin adlarını şəxsi əlaqədən,
ünsiyyətdən qabaq soraqlarını uzaqdan eşidib
tanıyırsan. Onu da deyim ki, adları sadalanmış belə
soyları şəxsi tanışlıqdan qabaq eşidib
duymaq, bəlkə də, adamların nəzərində
onları bir qədər də əlçatmaz, bir az da daha
mötəbər, ehtiramlı edir...
Mən
də rayon mərkəzinə hələ ayağım dəyməmiş,
uşaqlıq illərimdən Bədəlovlar soyadını əsgərliyə
gedəndə hərbi çağırış məntəqəsində
həkim komissiyasından keçən yaşca özümdən
böyük oğlanlardan, sağlamlığına görə
təqaüdə
çıxmaq üçün müvafiq tibbi
yoxlamalarından keçən əlillərdən, özümdən
böyüklərə qoşulub yanına yoluxmağa getdiyim
rayon xəstəxanasında müalicə olunub qayıdan həmkəndlilərimdən
çox eşitmişdim.
Bu
ailənin ilk həkim oğlu Əli Bədəlovu elə mən
də əsgər gedəndə, rayon hərbi
komissarlığında tibbi yoxlamadan keçəndə
görüb şəxsən tanıdım. İlk dəfə
onu görəndə qara gur saçlarını səliqə
ilə arxaya daramış, ağ xalatlı bu bəstəboy yaraşıqlı insana maraqla
tamaşa edib, “bəyəm, doğrudan da haqqında
eşitdiyim, insanlara təmənnasız xidmət edən o
xeyirxah kişi – Əli həkim bu adamdı”, – deyə
heyranlıqla düşünmüşdüm.
Sonrakı
illərdə Bədəlovların ömrünü kənd təsərrüfatının
inkişafına, gənclərin təlim-tərbiyəsinə
həsr etmiş daha bir alim oğlu Musa Bədəlovu, həkim
Tofiqi, Vaqifi də tanıyıb onlarla dostlaşdım...
...Ötən
əsrin 70-ci illərində rayon komsomol komitəsinin ikinci
katibi vəzifəsində işləyərkən isə Bədəlov
qardaşlarının atası Əbdülhüseyn kişi ilə
şəxsən görüşüb tanış oldum.
İxtiyarla yığcam, ancaq səliqə-səhmanlı
iş otağımda görüşmüşdük. Bir xeyli söhbət etmişdik. O
kişi elə ilk görüşümüzdən zəngin
dünyagörüşü, mükəmməl mütaliəçiliyi,
ciddi mühakimələri ilə diqqətimi cəlb etmiş,
yaddaşımda iz qoymuşdu.
Havası
saf, suyu təmiz, uzun ömürlülər diyarı kimi
tanınsa da, o illərdə təkcə həkimləri deyil,
tibb bacıları da necə deyərlər, qırx ağac
uzaqdan gələn bu bölgədə öz
övladlarını təbib kimi görmək bəlkə də
uzun illər rayonda müxtəlif təsərrüfat işlərində
rəhbər vəzifələrdə
çalışmış Əbdülhüseyn kişinin
insanlara canıyananlığından, sevgi və məhəbbətindən,
həm də onların qayğılarına, ehtiyaclarına
daha yaxşı bələd olmasından irəli gəlirmiş.
Zəngin
dünyagörüşlü, müdrik Əbdülhüseyn
kişi bəlkə də qədim Yunanıstanda təbiblik
peşəsinin mənasının “Həyat müdafiəçisi”,
“Həyat keşikçisi” demək olduğunu bildiyindən
oğlanlarını da məhz həkim görmək istəmişdi... Bəlkə də atanın müqəddəs
istəyindən, taledən Bədəlovların da neçə-neçə
övladlarına məhz bu adla, şərəfli “həkim”
adı ilə çağırılmaq qisməti
düşdü...
Bədəlovların
hər biri haqqında yaddaşımda indiyəcən
yaşayan neçə-neçə xatirəm var.
İnşallah, qismət olar, bir gün onları da qələmə
alaram. Ancaq sözümün bu yerində Əli həkim
haqqında ayrıca söhbət açmaq istəyirəm.
Qədim Hind
eposu “Ayur-Veda” da həkimlər haqqında deyilib ki, o – xəstə
üçün ata, sağalmaqda olanlar üçün
keşikçi, sağlamlar üçün dost olmalıdır.
Və Əli həkim
də minlərlə insana beləcə “ata”, sonra
“keşikçi” və “dost” olub...
“Həyat
keşikçisi” olan həkimləri həm də “xilaskar” da
adlandırırlar. Axı, onlar insanların təkcə həyatlarının
keşiklərində dayanmaqla kifayətlənmirlər, eyni
zamanda xəstələrə şəfa verib həyata
qaytarmaqla ölümün pəncəsindən xilas edirlər.
Xilas etmək
naminə məlumdur ki, xilaskarlar da həmişə nəyi isə
qurban verirlər... Nəyi?.. Əlbəttə, bu, sadalamaqla
qurtaran deyil... Buraya yuxusuz gecələri, narahat-nigaran
gündüzləri, həyəcan və iztirabları, ürək
ağrılarını, əsəb gərginliklərini də
əlavə etmək olar.
Və xilaskarlar
mükafatlanırlar da. Bəzən bu mükafat bir quruca
“sağ ol” sözü olub. Hərçənd ki, xilaskarlar
öz xeyirxah missiyalarını yerinə yetirərkən
heç bir mükafat, təltif haqqında fikirləşməyiblər.
Əli həkim
tibb elmləri namizədi, əlləri şəfalı bir cərrah
idi. Elmi dərəcəsi olsa da o, digərlərindən
fərqli olaraq böyük şəhərlərə, şəraitli
klinikalara can atmadı. Ucqar dağ rayonunun o vaxtlar darısqal,
müasirlikdən çox uzaq, tibbi avadanlıqlarla zəif təchiz
edilmiş xəstəxanasında, o illərdə tək-tük
alimlik dərəcəsi olan bir cərrahın
çalışmasının özü elə bilirəm ki,
indi çox şey deyər...
Sivilizasiya
qanunların dərkindən doğur. Ona əməl etmək,
riayət mühitində gerçəkləşir. İnkişaf
etmiş Qərbin özündə də demokratiya təlqindən,
tarixi təkamül, insanların təkmilləşdirilməsi
prosesindən keçib.
Leriklilərə
isə demokratik ruhu körpəlikdən onların beşiyini
döyəcləyən sərt dağ rüzgarı
özü cilalayıb. Burada adamlar az qala anadangəlmə
“qanunpərəst” və “demokratik” doğulurlar. Bu yerlərdə
adamların ürəkdən gələn sözlərinin
qabağında nə sərt repressiyalar, nə “durğunluq”,
nə də “yenidənqurma” sipər ola bilməyib. Hər kəs
həmişə öz istədiyini deyib, heç kimdən
qorxmayıb gözünü qırpmadan haqqını tələb
edib...
Əli həkim
də yuxarılarda kimsənin könlünü xoş etmək
üçün “şüar” söyləyib, ağı-qaraya
çevirən kişilərdən deyildi.
Həmyerliləri
onun hörmətini uca tuturdu və elə həmin o illərdə
– ötən əsrin 90-cı illərində rayon Sovetinə
növbəti seçkilər zamanı rəhbər vəzifələrdə
çalışan biz yaxın dostları ona təkid edib:
– Sən də
deputatlığa namizədliyini ver, – dedik. – Xalq arasında xətrin-hörmətin
var. Bütün seçicilər sənə yekdilliklə səs
verərlər.
Açığını
deyim ki, Əli həkimin özünün deputatlığa heç
bir həvəsi, marağı yox idi. O, peşəsinin
vurğunuydu. Öz işini ürəkdən sevirdi.
Deputatlığa isə o vaxtkı “şiddətlə” daha da
demokratikləşən rayon mühitində hakimiyyətdə
olanların, ehtiyacı vardı. Lazım olan səs,
nüfuzlu şəxs tərəfindən deyilən söz
üçün...
Qərəz, belə
də oldu, xahişimizlə Əli Bədəlov da rayon
Sovetinin deputatlığına namizədliyini verdi və əlbəttə
ki, deputat da seçildi.
“Bizim bu deputat”
ilk sessiyadan sonra ona bu seçimdə iştirak etməyi təklif
etmiş biz dostlarını topa tutdu:
– Deputatlıq bu
imiş!.. Mən elə bilirdim, ora
yığışıb camaatın dərd-səri, rayonun
qayğıları ilə bağlı nəyi isə
müzakirə edib əməli bir iş görəcəyik. Əşi,
ora yığışanların çoxu elə öz dərd-sərlərindən,
şəxsi ambisiyalarından, öz maraqlarından
danışdılar ki!
Bəli,
həmişə məhz öz konkret işi – cərrah skalpeli
(cərrah bıçağı) ilə insanlara xidmət edən
Əli həkimi boğazdan yuxarı
çıxışların səsləndiyi bir məclis –
sessiya iclası açmamışdı. Xalqın
gözündə özlərini ziyalı kimi tanıdan,
“el-oba adamı kimi qələmə verənlərin” bir parasını bu müdrik
insan elə o iclasda yaxından tanımışdı... Və
elə buna görə də sonrakı sessiya iclaslarında tək-tük
göründü...
O, səliqə-səhmanlı, ağayana
insan idi.
... Bir gün Əli həkim bizi evinə
qonaq çağırmışdı...
... Süfrə var ki, zənginliyinə, gen-bolluğuna
görə yadda qalır...
Amma beş-üç yaxın dostla Əli
həkimin qonağı olduğumuz o süfrəsini, halal
duz-çörəyini hələ də unutmamışam. Əlbəttə,
zənginliyinə, o süfrənin üstünə
düzülən naz-nemətin gen-bolluğuna görə
yox...
Evində açdığı o süfrə
də elə Əli həkimin özü kimi yerindəcə,
səliqəli, sadə idi... İsrafçılığa da
yol verilməmişdi, həm də xəsislik də edilməmişdi...
Əli həkim, eləcə də
qardaşı Tofiq də ara-sıra bizimlə eyni bir binada,
qonşuluqda yaşayan lap yaxın qohumu (bibisi
oğlanları), o vaxtlar rayon icraiyyə komitəsinin sədri
işləyən Qəhrəman müəllimin evinə, adətən,
uzun payız, qış axşamlarında qonaq gələrdilər.
Hərdən məni də öz məclislərinə
dəvət edərdilər. Mən
də məmnuniyyətlə o tədbirlərə
qatılardım. Şam edər, gecədən
xeyli keçənədək süfrə arxasında
şirin-şirin söhbət edərdik. Söhbətimiz
də qeybətdən kənar, əsasən
yaşadığımız yurd yerinin keçmişindən,
bu günündən, yaxşı kişilərindən,
onlarla bağlı maraqlı əhvalatlardan olardı. Əli həkim hətta süfrə
arxasındakı belə görüşlərdə də o qədər
sakit, diqqətcil görünərdi ki, elə bilərdin sanki
rəsmi bir tədbirə qatılıb. Yaşca Qəhrəman
müəllimdən, məndən də böyük
olmasına, bizlərə ərki çatmasına baxmayaraq,
belə fərdi münasibətlərdə də hər
ikimizin vəzifə sahibi – bibisi oğlunun ispalkom sədri, mənim
isə rayon Partiya Komitəsinin ikinci katibi olduğumu unutmaz,
daxili bir rəsmiyyəti də nəzərdən
qaçırmazdı. Onunla hər hansı
intellektual mövzuda söhbət aparmaq, polemikaya girmək
olurdu. Yüngül və ya ağır
zarafat eləmək isə həmsöhbətlərinin
ağlına belə gəlməzdi. Əli
həkim elə asta, sakit danışırdı ki, sanki səsinin
ucalığının kiminsə xətrinə dəyəcəyindən
ehtiyatlanırdı. Davranışında o qədər
həssas, diqqətli, nazik adam idi ki, ətrafındakılar
istər-istəməz ona hörmətlə, ehtiramla
yanaşmağa məcbur olurdular. O oturuşu, duruşu ilə
əsl ziyalı, rəftarı, davranışı ilə bir
bəyzadə, qərblilərin anlamında isə əsl bir
centlmen idi.
Yeri gəlmişkən, Əli həkim qədər
də ciddi və tələbkar olan onun böyük
qardaşı, el ağsaqqalı kimi çox sevib hörmət
etdiyim Musa müəllimin isə incə, həm də gözlənilməz
yumor hissi var. Sevimli dostumuz Musa müəllim bəlkə məndən
incisə də (hərçənd ki, mən onu heç vaxt
incitmək istəmərəm) elə bu məqamda onlardan
yadıma düşən birini danışmaq istəyirəm.
...Rayon partiya komitəsində təlimatçı
işləyən dissertant Musa müəllim biologiyaya aid elmi
axtarışlarının üzərində işləyir,
namizədlik işini müdafiə eləməyə
hazırlaşırmış. Bir gün birinci katibin
yanına gəlib işdən nə az, nə
azacıq, düz iyirmi günlük icazə istəyir. Birinci
katib onu dinləyəndən sonra:
– Bu qədər vaxt sənin nəyinə
lazımdır? – deyə soruşur.
Dissertant Musa müəllim də:
– Əsər yazıram, yoldaş katib, elmi
iş, – deyə şəstlə cavab verir.
İyirmi günlük bir icazə
üçün belə bir cavabdan heç də qane olmayan
katib:
– Bu necə ola bilər,
Musa müəllim, nə danışırsınız? Axı, siz rayon partiya komitəsində məsul bir vəzifə
daşıyırsınız. Məzuniyyətdən
də təzəcə qayıtmısınız. Heç iyirmi günlük də icazə olar?
Olmaz! Olsa-olsa, mən sizə bir, ya da iki günlük icazə
verə bilərəm...
Birbaşa olmasa da, rayon rəhbərindən
dolayısı ilə “yox” cavabı alan
Musa müəllim pərt olub geri dönür. Ancaq
elə-belə də çıxıb getmək istəmir.
Qapıya çatanda birdən geri dönüb:
– Yoldaş katib, sizin uşaqlar hansı
ölçüdə ayaqqabı geyinir? – deyə
yöndəmsiz bir sual verir.
Belə qəfil sualdan çaşıb
qalan katib də:
– Neynirsiniz? Bu sizin nəyinizə
lazımdır? – deyə
çaşqınlıqla xəbər alır.
Musa müəllim isə təhər-tövrünü
pozmadan:
– Heç, yoldaş katib, dedim,
bəlkə ayağıma uyğun gələni oldu. Köhnəsindən-küləsindən verərdiniz
bizə, kəndə-kəsəyə gedəndə geyinərdik,
– deyir.
Oturduğu yerdən dik qalxan katib:
– Gedin, Musa müəllim, gedin, siz Allah! Mən sizə iyirmi gün yox, bir ay icazə verirəm.
Gedin, öz elmi işinizlə məşğul olun, – deyərək
Musa müəllimin əlindən birtəhər
yaxasını qurtarır...
Əli həkimin arzuları çox
idi. Özünə layiq oğlanları
Oqtayın, Cabirin, nəvələrinin həyatdakı
uğurlarını görmək, o uğurlara ata kimi də
sevinmək istəyirdi. Lakin nə yazıqlar ki...
Ömür əkib becərilməz,
can da bağçada bitməz. Ömür
Tanrı qismətidir, kimə nə qədər. Bir də var “qədər”, o da alın
yazısıdır. Baxır o ilahi qisməti kim, necə yaşayır.
Bir atanın belindən gələn,
cövhəri eyni qandan yoğrulub, eyni candan doğulanlar
bir-birinin əzizi, doğmadan doğmasıdırlar. Belələrindən bəzilərinin fərdi
münasibətlərində fikirləri üst-üstə
düşməyənlər də olsa, onlar da bir-birinin qeyrətidirlər.
Aqillərimiz “Qardaş düşmən
kirtağasıdır” məsəlini əbəs yerə deməyiblər.
Bir də var “bir candan, bir qandan” olanların
bir-birinə qarşılıqlı, ilahi sevgisi. Bax, Musa
və Əli Bədəlov qardaşlarının şəxsi
münasibətlərində, bir-biri ilə rəftarında
bir ilahi sevgisi var idi...
... Keçən əsrin
yetmişinci illərin sonu, səksəninci illərin əvvəllərindəki
yeddi min nəfərə yaxın əhlisi olan Lerik qəsəbəsinin
Şımbırdan başlanıb Şeytantəpədə
bitən min iki yüz metr uzunluğunda vur-tut bir mərkəzi
abad küçəsi vardı. Zövnə kəndindən gəlib
rayon mərkəzinə düşdüyüm elə o
vaxtlardan şənbə-bazar günlərində, axşam tərəfi
o küçə ilə həmişə iki qardaşın,
Musa və Əli Bədəlovların (arada Tofiq də onlarla
olurdu) asta addımlarla, şirin-şirin söhbət edə-edə
qoşa-qoşa gəzişdiklərini
heyranlıqla, bəzən də qibtə hissi ilə o qədər
seyr etmişəm ki! Həmişə də
ürəyimdən keçib ki, evləri qəsəbənin
müxtəlif səmtlərində, bir-birindən xeyli
aralı olan bu qardaşlar qaranlıq qovuşanda, axır ki, hərə
öz ailəsinin yanına dönmək üçün
bir-birindən görəsən necə ayrılırlar?!.
...
Əzəli və əbədi vətənimiz Azərbaycanımızın
qədim Gəncəsinin məşhur hökmdarı, milli
varlığımızın qeyrət qalalarından biri, qan
yaddaşımızın şəhadət ünvanlarından
olan Cavad xan qardaşı Uğurlu xanın farslara
qarşı Vətən qazavatında şəhid
olmasından ağır
qəm-qüssəyə, kədərə mübtəla olur. Dövlət qayğılarından azacıq fariq
olan kimi, demək olar ki, hər gün öz hücrəsinə
çəkilib sevimli qardaşını yad edərək ağlayıb
göz yaşı tökərmiş. Bir gün nədimi vacib
işlərlə bağlı xanın yanına,
otağına girəndə onu yenə də qan yaş
tökərək qardaşı üçün ağlayan
görür. Canını dişinə tutub cəsarətini
toplayaraq, hökmdara təsəlli vermək istəyir:
– Xan, qurban olum sənə,
– deyir, – o gözəl camalını göz yaşlarınla
isladıb paymal etməyiniz bəs deyilmi? Bilirəm, Uğurlu
xanın yoxluğuna dözə bilmirsiniz, ancaq qədərin
işidir bu...
Xan:
– Nə
danışdığındı, nədim? Qardaş ciyərdən
ayrılır. Mən ciyərimi itirmişəm, – deyib yenə
göz yaşı axıdır.
Nədim cürətlənib:
– Xan sağ
olsun, şükür ki, hələ də sağlam və
gümrahsınız.... İnşallah, daha bir
övladınız olar, adını da elə Uğurlu
qoyarsınız...
... Az sonra Cavad
xanın daha bir oğlu doğulur. Adını Uğurlu qoyur.
Və o, Uğurlu da sevgi ilə böyüyür, ləyaqətlə
yaşayıb, şərəflə vətəninə,
xalqına xidmət edir.
... Oğullar
öz atalarının qardaşlarına qardaş olmasalar da,
elə qardaş timsalındadırlar...
Həmişə
qoşa gəzib dolaşan, bir-biri ilə nəfəs alan Əli
həkimi də Ulu Tanrı Musa müəllimin ciyərindən
ayırdı. Elə bu müdrik insanın təsəllisi də
yəqin ki, qardaşının Oqtay, Cabir adlı
oğlanlarından onun hənirini almasıdır...
Ataların
ömrünü övladları yaşadır. Əli həkimin
də gözəl övladları, nəvələri indi onun
həyat yolunun, ömür yolunun
davamçısıdırlar. Lerikdə
çalışdığım vaxtlar Əli həkimin
mühəndis oğlu Oqtayı rayon İcra Hakimiyyətində
işə dəvət eləmişdim. O vaxtlar yanımda
işləyirdi.
Eşitmişəm
ki, indi ixtisası üzrə məsul bir təsərrüfat
işində çalışır. Cabir isə zərif bir sənətlə
məşğul olur – zərgərdir. Mənim
tanıdığım Oqtay, Cabir heç şübhə
etmirəm ki, öz atalarına layiq bir övlad, cəmiyyətimizə
isə soylarının digər çoxsaylı üzvləri
kimi gərəkli insanlardırlar.
Bu
dünyanın bir əzəli-əbədi qanunu da budur ki,
hamı vaxtlı-vaxtsız köç edir. Məgər bu
dünyadan üzülüb qalan bir kimsə varmı?..
Böyük
şairimiz Səməd Vurğunun bu misrası necə də
yerində deyilib: “Biz gəldi-gedərik, sən yaşa
dünya!..”
Xoşbəxtsə
o adamdır ki, qalanların yaddaşında yaşayır. Əli
həkim də təkcə əzizlərinin,
yaxınlarının deyil, bütün onu tanıyanların,
elin, obanın yaddaşında yaşayan belə
insanlardandır...
12 mart, 2012-ci il
Şabran
Novruz Nəcəfoğlu
(Novruzov)
Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin üzvü
525-ci qəzet.- 2012.- 28 mart.- S.4.