Şair fərdiyyəti
FİKRƏT QOCANIN PORTRETİNDƏN
CİZGİLƏR
2012-ci il mart ayının on dördü
idi. Yəni Anarın ad günü. Türkiyədən
Türk Dünyası Yazarlar Birliyinin sədri Yaqub bəy
Öməroğlu məşhur türk şairi, “Qardaş Qələmlər”
dərgisinin baş redaktoru Əli Ağbaş və ədəbiyyatımızı
sevə-sevə təbliğ və tərcümə edən
dostumuz şair-nasir İmdad Avşar. Ötən il Anar
Türk dünyasında İlin Ədəbiyyat Adamı
ödülünə layiq görülmüşdü. O
münasibətlə “Qardaş qələmlər” dərgisinin
bir nömrəsi Anara həsr edilmişdi. Türk
qardaşlarımız dərginin təqdimatının
Anarın ad günündə keçirilməsini istəmişdilər.
Tədbir M.F.Axundov adına Milli kitabxanada keçirilirdi. Arada
kitabxananın əməkdaşı Mədinə xanım mənə
yanaşdı. Doxsanıncı illərdə
yazdığım “Yenidənqurma” adlı şeirimi
axtardığını dedi. Xatırladım ki, mən o
şeiri heç bir kitabıma salmamışam. Arxivimə
baxacağıma söz verdim. Mənim lap gənclik illərimdən
bu günə kimi qorxduğum bir şey var. Çox fərəhli
bir günüm keçəndə sabah gələcək
gündən qorxuram. Hətta səhər yuxudan ayılanda
gözlərimi qorxa-qorxa açıram. Hansısa qara,
ağır bir xəbər başımın üstündə
taleyin qapazı kimi məni gözləyir. Bəli, zəng
oldu. Akademik Bəkir Nəbiyev əbədiyyətə
qovuşub. Ağdaşda küçə qonşumuz,
sonrakı illərdə hərəmiz dünyanın bir
başında olsaq da, həmişə qonşuluqda hiss etdiyim,
nəfəsini duyduğum, böyük qardaş bildiyim Bəkir
müəllim. Mən də artıq cavan deyiləm, belə zərbədən
zərrəciklərə dönürəm,
dağılıram, bir yerə yığıla bilmirəm.
Fikrimi yayındırmaq, özümü aldatmaq
üçün özümə bir iş tapmalı idim.
Arxivim, hə, söz vermişəm. Bəlkə şeiri
tapdım. Bilirdim ki, tapmayacağam, dəfələrlə
axtarmışdım. Amma indi nə iləsə məşğul
olmalı idim özümü tapana kimi. Bunun ən
yaxşı dərmanı olmayan şeyi axtarmaq idi. Elə
birinci qovluqda Bəkir müəllimin 13 sentyabr 1991-ci il “Ədəbiyyat
qəzeti”ndə bir səhifəlik məqaləsini
gördüm. Götürüb kənara qoydum. O biri
saralmış varaqları qaldırdım, məni asqırma
tutdu. Bəkir müəllimin hərdən ucadan asqirması
olurdu. Elə bil yuxudan ayıldım. Onun isıqlı
siması gözümün qabagında canlandı. 20 il əvvələ
qayıtdım. Yenidən Bəkir müəllimin məqaləsini
götürdüm. Məqalə mənim haqqımda idi. Amma məzmununu
yadıma sala bilmədim. Düşündüm, bu dərddən
qaçmaq üçün ən yaxşı yol Bəkir
müəllimin özü ilə söhbət etməkdir. Məqaləni
oxumağa başladım. Ən qəribəsidə bu idi ki, məqalənin
sonunda Bəkir müəllim həmin “Yenidənqurma”
şeirini bütünlüklə misal gətirir. Bundan
artıq danışmaq istəmirəm. Məqaləni
olduğu kimi təqdim edirəm. Gəlin bir daha o böyük
insanı xatırlayaq, Bəkir müəllimi dinləyək.
Bir zamanlar Fikrət Qoca, Fikrət Sadıq,
Ələkbər Salahzadə kimi cavan şairlər
haqqında belə deyənlər tapılırdı ki, guya
onlar Rəsul Rza sayağı yazırlar və buna görə
də Xalq şairi onları öz qanadı altına
alır... Lakin zaman bu mülahizənin
yanlışlığını dönə-dönə
sübut etdi. Müxtəlif xalqların ədəbiyyat tarixlərindən
məlum olduğu kimi, hətta ən qüdrətli sənətkarlara
da bənzəmək, onları təkrar etmək,
yamsılamaq, heç vaxt əsl sənətin, böyük
poeziyanın yolu olmayıb və təqlidçilər həmişə
uğursuzluğa məruz qalıblar.
Bütün həqiqi şairlər kimi,
R.Rza da sənətdə “özünə bənzəyənləri”
xoşlamırdı. Gənc qələm sahibləri
arasında elə şairləri sevir və yeri gələndə
havadarlıq da edirdi ki, onlar təzə və təravətli
yazır, yeni söz deyirdilər, yaxud deməyə can
atırdılar. Fikrət isə hələ gənc şair
kimi fəaliyyətə başladığı ilk illərdə
təqliddən, təkrardan bacardıqca uzaq qaçır, az
yazır, bəzən qüsurlu şeirlər də çap
etdirir, lakin bir qayda olaraq öz sözünü – təzə
sözünü deyirdi. R.Rzada rəğbət oyadan da birinci
növbədə cavan şairin şeirlərindəki məhz
bu cəhd, bu meyl idi. Baxın, Xalq şairimiz hələ təqribən
25 il bundan əvvəl necə uzaqgörənlik nümayiş
etdirmişdi. Gəlin, R.Rzanın özünə meydan verək,
görək bu barədə nə deyib: “F.Qocanın şeirlərində
məni sevindirən bu şeirlərin əksəriyyətində
olan qüvvətli yenilik hissidir... Onun ən yaxşı
şeirlərində mədəni bir şairin, ürəyi
sözlə dolu...bir insanın, nəyə isə məhəbbət,
nəyə isə nifrət aşılamaq istəyən bir
şairin səsini eşidirik. Bu səs hələ bərkiyib
polad cingiltisinə dönməmişdi. Bu səsin xoş ahəngi
bəzən qırılır. Lakin bu səs Azərbaycan sovet
poeziyasının yeni nəğmələrində
özünəməxsus bir yer tutmağa
başlayır”.(R.Rza. “Mənim fikrimcə”. B, 1967, səh.166-167).
Ustad sənətkar bu sözləri ona görə belə
inamla yazmışdı ki, Fikrət Qoca o vaxt həqiqətən
də təzə söz demək təşəbbüsü
ilə poeziya dünyasına ayaq basan gənc istedadlardan biri
idi. Bu çox mühüm xüsusiyyət on illər ərzində
F.Qocanı tərk etməmiş, hətta daha da inkişaf edərək
onun yaradıcılıq simasını, şair fərdiyyətini
müəyyən edən keyfiyyət göstəricisi
olmuşdur. F.Qoca heç kimə yox, özünə bənzəyən
şairdir. Onun şeirlərindəki səs F.Qoca səsi,
şəxsiyyət və sənətkar şakəri F.Qoca
şəxsiyyəti və şakəridir.
Fikrət Qocanın lirik qəhrəmanının
yetkinləşməsində sürətlə dəyişib
inkişaf edən, çox böyük epoxal hadisələrlə
zəngin olan ictimai varlıqla, zəmanəmizin ruhu ilə
yanaşı, şairin tərcümeyi-halındakı bəzi
konkret məqamlar da az rol oynamamışdır. O, 1935-ci ildə
Ağdaşın Kotanarxı kəndində doğulmuş, on
nəfərlik ailədə böyümüşdür.
Çoxumuz kimi onun da uşaqlığı müharibə
başlayanda bitmiş, məktəb çağları qələbədən
sonrakı ilk illərdə qurtarmışdır. O çox
çətin zamanda bir uşağın, bir yeniyetmənin nəsibi
olan isti-soyuğu Fikrət bəlkə də bir qədər
artıqlaması ilə görmüşdür.
Mənim yaxşı
tanıdığım, ixtisasca həkim, ruhən isə
şair olan atası Göyüş kişinin evdə
oxuduğu əsərlərin, poeziyaya dair ailə üzvləri
ilə etdiyi söhbətlərin Fikrətin ilk qələm təcrübələrinə
müəyyən təsiri olmamış deyil. Axtarsan Fikrətin
həssas uşaq qəlbinə ilk şeir
qığılcımının bəlkə də elə bu
vaxt, bu söhbətlər zamanı
düşdüyünü görərsən.
Respublikamızın Qasım İsmayılov, Zərdab
rayonları, xüsusən, Ağdaşın Kotanarxı və
Üçqovaq kəndləri Fikrətin öz atası və
ailəsi ilə birlikdə gəzdiyi, yaşadığı,
görüb-götürdüyü məntəqələrdir.
Onun ilk şeirlərini də uşaq dodaqları elə bu
zaman pıçıldamağa başlamışdır. Lakin
bu təşəbbüslərin yalnız bəziləri illər
keçdikdən sonra qanad açmış, pərvazlanıb
ucalmış, artıq sərbəst həyat yollarına qədəm
qoyan müəllifini arzu və xəyallarının al-əlvan
mənzillərinə uçurmuşdur. Fikrət Ağdaş
şəhərində Nizami adına orta məktəbi
bitirmiş, respublikamızın paytaxtında texnikum təhsili
görmüş, bir müddət Bakı metrosunun tikintisində
çalışmışdır. Poetik istedadını
görən və gələcəyinə ümid bəsləyən
Yazıçılar İttifaqı Fikrəti Moskvaya göndərmiş,
o, 5 il Qorki adına Ədəbiyyat İnstitutunda təhsil
almış, biliyini, təcrübəsini artırmış,
sənət haqqında dünyagörüşünü zənginləşdirmiş,
görkəmli şairlərlə yaradıcılıq əlaqələrində
olmuş, özü də bir şair kimi püxtələşmişdir.
“Bacıqızı” adlı ilk şeiri Bakıda, “Kirpi” jurnalının
səhifələrində (1956), “Qağayı” adlı ilk
şeirlər kitabı isə Moskvada tələbəlik illərində
Azərbaycan Dövlət Nəşriyyatında
buraxılmışdır(1963). On beş kitabın müəllifidir.
F.Qoca mətbuat orqanlarında, Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqında
çalışmışdır. 1979-cu ildən
respublikamızın əməkdar incəsənət xadimidir.
On ildən artıq bir müddətdə “Azərbaycan”
jurnalının redaksiyasında poeziya şöbəsinin
müdiri olmuşdur. Hazırda “Qobustan” incəsənət
toplusunun baş redaktorudur. Azərbaycan yaradıcı
ziyalılarının bir nümayəndəsi, bir şair kimi
F.Qoca ölkəmizin bir sıra milli respublikalarına
getmiş, səfərlərində də ənənəvi
marşrutları “pozaraq” Sibirdə, Baykal sahillərində
Uzaq Şərqdə, Altay dağlarında və s.yerlərdə
olmuş, Avropa, Asiya, Afrika və Amerika qitələrinin bir sıra
ölkəsində Azərbaycan poeziyasını təmsil
etmişdir. Onun Macarıstan, Almaniya Demokratik Respublikası,
Kuba, Qvineya-Bisau, Yuqoslaviya, Qərbi Berlin, Vyetnam və s.
ölkələrdə olması, qısa və uzun müddətli
ezamiyyətləri, görüşləri, gəzişləri
və axtarışları həmin ölkələr barəsində
yazdığı bədii və publisistik əsərlərin
motivlərinə çevrilmişdir.
F.Qocanın əsərləri, poetik
topluları respublikamızın hüdudlarını
çoxdan aşıb, Ümumittifaq oxucusunun malı
olmuşdur. Onun “Literaturnaya qazeta” və “Komsomolskaya pravda” səhifələrində,
“Drujba narodov”, “Znamya”, “Novıy mir” jurnallarında görkəmli
rus şairlərinin tərcümələrində və
xarici dillərdə dəfələrlə şeirləri, mərkəzi
nəşriyyatlarda isə kitabları
buraxılmışdır.
Oxuduğumuz bir sıra hekayə və
povestləri göstərir ki, F.Qoca çoxdan bəridir
şeirlə yanaşı arabir nəsr
yaradıcılığı ilə də məşğul
olur. Mənim nəzərimə çarpan ilk nəsr əsərini
– “Qar əriyir” povestini təqribən 20 il bundan əvvəl
yazmışdır. Bir sıra maraqlı hekayə və
povestlərdən sonra qələmini epik janrın daha mürəkkəb
və məsuliyyətli forması olan romanda sınayan Fikrət
1987-ci ildə aktual mövzuda “Kələfin ucu”
romanının birinci hissəsini oxuculara təqdim etmişdir.
Birinci hissəsi ayrıca kitab halında çap olunmuş bu əsər
üzərində yaradıcılıq işini davam etdirən
müəllif romanın ikinci hissəsini 1989-cu ildə “Azərbaycan”
jurnalında nəşr etdirmişdir.
F.Qocanın ayrı-ayrı əsərləri
və sənətkar taleyi barədə Bakıda, Moskvada və
xaricdə dəfələrlə yazılmış, Xalq
şairimiz B.Vahabzadə və B.Azəroğlu, eləcə də
Anar, S.Rüstəmxanlı, bu sətirlərin müəllifi
və digər tənqidçilər, ədəbiyyatşünaslar
F.Qocaya həsr olunmuş xüsusi məqalələr dərc
etdirmişlər. Onun özü də müxtəlif vaxtlarda
öz ağsaqqal qələm yoldaşları olan Xalq şairlərimiz
S.Rüstəm və R.Rza haqqında, bəstəkar Q.Qarayev,
müğənni Polad Bülbüloğlu və Qədir
Rüstəmov barəsində və s. məqalələr
yazmışdır. Fikrətin “Gəlin bu qapını
açaq” məqaləsi Azərbaycanda kitabxanaların
yarıtmaz vəziyyəti və bu işi lazımi səviyyəyə
qaldırmaq barəsində düşüncələrdən,
“Naxırçı sorağında” adlı kəskin ruhlu
çıxışı isə müasir kənd, onun
adamları və təxirəsalınmaz problemləri ilə
bağlı işgüzarlıqla yazılmış səmimi
mülahizələrdən ibarətdir. Lakin nə hekayə və
povestlərinin, nə də “Kələfin ucu” romanının
məna və əhəmiyyətini azaltmadan deyə bilərəm
ki, F.Qoca öz oxucusunun nəzərində hər şeydən
əvvəl görkəmli, istedadlı bir şairdir və
onun ayrı-ayrı roman, povest və hekayələrini biz bu
orijinal şairin maraqlı nəsr əsərləri kimi qəbul
edirik.
Mənim şəxsi qənaətimə
görə F.Qocanın “Seçilmiş əsərləri”(1989)
onun bu günə qədər nəşr olunmuş
bütün kitablarından həm zahiri cəhətdən(həcmcə,
bədii tərtibcə), həm də mahiyyət etibarilə əsaslı
surətdə seçilir. Kitabdakı poema və şeirlər
sözün çeynənmiş mənasında yox, ilkin,
müstəqim, samballı mənasında müasir və
aktualdır. Onların heç birinin altında yazılma,
yaxud nəşr ilini göstərən rəqəm yoxdur. Bunu
tərtibçinin səliqəsizliyi, yaxud naşirin
unutqanlığı ilə izah etmək səhv olardı. Əslində
isə, hər halda mən bu fikirdəyəm ki, F.Qoca bununla
son illərdəmi, yaxud 10-15 il bundan əvvəlmi yazıb dərc
etdirdiyindən asılı olmayaraq, bütün şeirlərini
yaradıcılıq cəsarəti və səmimi bir ərklə
oxucularına təqdim edir, onları məhz bu günün tələbləri
baxımından ələk-fələk ediləcəyindən
o qədər də nigaran qalmır.
Bu sözlərim bəlkə də bəzilərində
rəğbət oyatmayacaq. Axı son illərdə cəmiyyətimizin
həyatı üçün səciyyəvi hal olmuş
ictimai, ideoloji sarsıntılar və bütünlükdə
yenidənqurma prosesi elə vəziyyət əmələ gətirmişdir
ki, bir qism şairlər nəinki şəxsiyyətə
sitayiş illərində, hətta, ümumiyyətlə, 85-ci
ilin baharınadək yazdıqları əsərlərin
heç də hamısını bir daha nəşr etdirmək
istəməzdilər. bu, həmin şairlərimizin,
bütünlükdə poeziyamızın qüsuru olmaqla
yanaşı, həm də şəxsiyyətə sitayiş
və durğunluq zamanlarının özləri ilə şərtlənən
faciəsidir.
F.Qocanın şeirləri isə
vaxtın, müasirliyin ötəri, keçici təsirlərinə
məruz qalmayıb. Onun yaradıcılığının bu
məziyyəti barədə danışmaq vacibdir. Məncə,
bu məziyyəti yalnız şəxsi keyfiyyət kimi izah etmək
doğru olmazdı. Burada Fikrətin poeziyaya gəldiyi
dövrün dərslərinin, ədəbi-ictimai
meyarlarının da rolu böyükdür. Məlumdur ki,
F.Qoca 60-cı illər nəslinə mənsub şairdir. Bu nəsil
bir çox cəhətdən indiki təbirdən istifadə
edib desək, 60-cı illərin yenidənqurması şəraitində
formalaşmışdır. Həmin nəsil əvvəlki nəsillərin
yaradıcılığının məruz qaldıqları
çox sınaqlardan xəbərdar oldu və bu cəhət
gənc şairləri polziyanın vəzifəsi, xalq mənəviyyatının
inkişafında yeri, rolu, sənətin taleyi barədə dərindən
düşünməyə vadar etdi. F.Qocanın əksər
şeirlərinin, poemalarının mövzusu və mətləbcə,
ruhca köhnəlməməsinin bir səbəbi də məncə
elə bu amillə bağlıdır.
Bir sıra qələm yoldaşları
kimi, F.Qocanın da yaradıcılığında konyuktura əlamətləri,
demək olar ki yox dərəcəsindədir. Həyatın
özündən, onun dərin qatlarından, mürəkkəb
insan talelərindən bəhs edən bu əsərlər
vaxtilə bəzilərinin dodaq büzdüyünə
baxmayaraq, o zaman da gərəkli və aktual idi, indi də.
Güman edirik ki, sabahın oxucuları və poeziya həvəskarları
da öz dövrünə güzgü tutan,
düzü-düz, əyrini-əyri əks etdirən bu əsərlərə
laqeyd qalmayacaqlar. Bəs, buna səbəb nədir? Səbəb
budur ki, şair elə o vaxt yazdığı şeirləri
ilə on illər boyu cəmiyyətimizdə hökm
sürmüş durğunluğa, amiranə idarə sisteminə,
onun acı nəticələrindən biri olan adamlar arasındakı
süni münasibətlərə öz açıq
etirazını dönə-dönə bildirmişdi.
Yanğın salmaq istəyirəm
Ütülənmiş,
sığallanmış iclaslara,
Göz yaşından məhrum yaslara.
Yanğın salmaq istəyirəm
“Anadan müdir doğulanların”
Quru ədasına, soyuq səsinə,
...Kitabların, qəzetlərin, soyuq səhifəsinə.
Cəmiyyətimizin həyatındakı
çox ciddi nöqsanlara, mənəviyyatlarda kök
salmış eybəcərliklərə qarşı
barışmaz ifşaçı münasibət, şairin bir
çox digər əsərlərinin də ideya-bədii
mahiyyətini müəyyən edən əsas meyardır. Mənaca
bu əsərlə səsləşən və mahiyyətcə
onu tamamlayan “Cəsarət” şeiri də, indi durğunluq
dediyimiz o ağır vaxtın özündə
doğulduğuna baxmayaraq, hər şeydən öncə məhz
durğunluğa, ətalətə, ölgünlüyə, cəsarətsizliyə
qarşı şairin ağır ittihamı deyilmi?
...Cəsarətsiz iclasları
Açılmamış bağlayın!
Cəsarəti öldürə bilmərik,
sən, mən.
Cəsarətimiz təqaüdə
çıxsaydı
Əhalimiz xalq olmazdı,
Torpağımız vətən.
Fikrət Qocanın əsərləri
arasında məramnamə – şeirlər, deklorativ bəndlər,
şüar-misralar demək olar ki, yoxdur. Lakin adsız bir şeirindəki
bu misralar şairin lirik qəhrəmanının başqa əsərlərindən
bizə yaxşı bəlli olan xarakteri üzərinə gur
işıq saldığı üçün ondan yan
keçmək olmur.
Titrəmək yaraşmır insan səsinə,
Zəfərlə yaşayaq, zəfərlə
ölək.
Mənim məzarım da Yer kürrəsinə
Düşəcək bir nida işarəsi
tək!
Namərdəm məsləksiz gözlərim
gülsə.
...Məsləkim uğrunda bina tikilsə,
Qoy məni hörsünlər
bünövrəsinə.
Şairin ən uğurlu şeirləri əslində
keçdiyimiz yollar, dünənimiz, bu günümüz
haqqında sənətkar təhkiyəsi, poetik
nağıllardır. Onların sevinc doğuranları da var; kədərləndirən,
düşündürüb-daşındıran, həyəcanlandıran
nağıllar isə daha çoxdur. Fikrət
ağrılı problemlərdən danışmağı
üstün tutan şairlərimizdəndir. Məsələn,
vaxtilə Azərbaycanın həqiqətən dilbər
guşələrindən biri olan Samuxa və onu adı ilə
dillərə düşmüş qalın meşələrə,
bu meşələrin cüyür-ceyranına, şirinə-pələnginə
tutulan divan haqqında misralar adamı təlatümə gətirir.
Kür üzərində elektrik stansiyası tikintisi ərəfəsində
su altında qalıb əbədilik qurban gedən meşənin
faciəsinə, canlıların ah-naləsinə necə
laqeyd qalma olar?! Bu qeyri-normal vəziyyəti doğuranlara
qarşı F.Qoca ən müxtəlif ədəbi vasitələrdən
istifadə edərək hücuma keçir. Ona-buna
yarınıb yaltaqlanmaqla baş girləyən, adamların
taleyini aldığı ənamlara, təltiflərə qurban
verən bəzi rəhbərlər sallaqxanada sürü
qabağına düşüb soydaşlarını
qırğına aparan, öz xəyanəti üçün
ovuc-ovuc kişmiş yedizdirən erkəcin timsalında
kiçik bir şeirin hüdudları dairəsində ibrətamiz
tərzdə ifşa edilirlər. Şairin qəti qənaətinə
görə insan ömrü ancaq böyük, nəcib,
ülvi məqsədlər uğrunda sərf olunduqda bu
sözün tam həqiqi mənasında insan
ömrüdür.
Ürəyinin astarını üzə
çevir,
Damla gözlərini dənizə
çevir.
İşlət, qoy açılsın
beyninin pası.
Fikrinin önündə
qırılacaqdır
Ulduzlu səmanın mavi yaxası.
Elm, texnika cəmiyyəti sivilizasiyanın
hansı səviyyəsinə qaldırırsa qaldırsın,
xalqa, kökə, elə-obaya bağlılıqdan
qoparmamalıdır. Doqqaz başında yabaya söykənib
dayanmış babaların ucalığı,
paklığı var bu misralarda:
Sənin əlin qabar-qabar,
Mənim ürəyim,
Onun beyni.
Hamımız eyni cür
Fəhləyik, qardaş,
Eyniyik, eyni!
(“Eynilik”)
Sosial vəziyyətindən, peşəsindən,
cəmiyyətdəki mövqeyindən asılı olmayaraq, bu
lirik qəhrəman insan birliyinin bütün üzvlərinə
eyni gözlə baxmağı, hər hansı sosial qrupa, yaxud
sinifə isə üstünlük verməməyi təlqin
edir. Zatən axı, onların hamısı bir yuvanın
övladıdır. Şair adamlar arasında heç bir fərqə
baxmadan hər kəsin üzərinə ali vətəndaş
məsuliyyəti qoyur:
İnsan kimi yaşasaq,
Yaşamalı dünyadı,
Gözəl dünyadı, vallah!
(“Gərəyim deyil”)
F.Qocanın lirik qəhrəmanı təbiətən
həssasdır. O, hətta, budağını quşlar,
kölgəsini insanlar tərk etmiş ağacların
hıçqırığını eşidir, duyur və
öz şəxsi kədəri kimi yaşayır. Bu lirik qəhrəmanın
ən həssas anlarından birinə “Quru çinarın nəğməsi”
şeirində rast gəlirik. Bu əsərdə təbiət
özünün ən əlvan, ən zəngin
çağında təsvir olunur. Necə deyirlər, gül
bülbülü, bülbül də gülü
çağırır. Lakin belə bir vaxtda da lirik qəhrəmanın
gözündə quşlar qəmli, şehli lalələrin
gözləri yaşlıdır. Laləli dağlar özləri
də onun nəzərində döyüşdən təzəcə
dönmüş Babəkin qanlı köynəyini
xatırladır. O, bu kəndə gəldiyi üçün
dərin peşmançılıq duyğuları
yaşayır. Bilirsinizmi nə üçün?
Çünki... əri tərəfindən
döyülmüş bir qadını ağlayan
görüb...
Ancaq Fikrətin qəhrəmanı
yalnız kədər və qüssə duyğuları,
kövrək əhval-ruhiyyə yaşamır. Bu qəhrəmanın
həyəcanlar və qayğılar dünyası geniş və
əhatəlidir. O yeri gələndə qəzəblənir də.
Rüşvət puluna arvadına bər-bəzək,
uşağına əlifba kitabı alanlara qəlbinin
bütün gücü ilə üsyan edir, belələrini xəcalət
sütununa mıxlayır. Şair yaradıcı təfəkkürdən,
yenilik hissindən məhrum olub köhnə vərdişlə
işləyən, ətrafda baş verən yeniliklərdən
cin bismillahdan qorxan kimi qorxub qaçan insanları iş yerinə
buraxmamağa çağırır.
F.Qocanın çox iti, dəqiq
müşahidə qabiliyyəti var. Şeirləri belə bir
fikri söyləməyə əsas verir ki, o, necə deyərlər,
adamın bu üzünə baxanda o biri üzünü də
görür... Yaradıcılığının bu keyfiyyəti
haqqında çox maraqlı bir mülahizəni nəzərə
çatdırmaq istərdim. Anar özünün “Sizsiz”
adlı məşhur sənədli romanında atasının
vəfatı ilə bağlı o müdhiş gündə
ürəyinə hakim kəsilmiş duyğularını,
üzücü yaşantılarını təsvir edərək
yazmışdır:
“Mənə elə gəlirdi ki, içəri
dünyamın ən xəlvət hücrələrində
gizlətdiyim bu hisslərdən heç kəsin xəbəri
yoxdur...Sən demə...
Çarpayıda
Rəsul Rzanın
Üzünə çəkilib
Yüz illərin
Ağ yuxusu.
Anar təslim olub
Qısılıb küncə...
Saçlarından, üzündən
Axıb tökülür
Neçə ildir ürəyində
Gəzdirdiyi qorxusu.
Fikrət Qocanın “Rekviyem”ində
atamın ölümünü, ölümündən
sonrakı ilk saatları təsvir edən sətirləri
oxuyanda gördüm ki, “illər boyu ürəyimdə gəzdirdiyim
qorxumu” gəzdirə bilməmişəm”.(Anar.”Dünya bir pəncərədir”.Bakı,
səh.377-378).
Hər bir azərbaycanlının qəlbinin
sarı siminə çevrilmiş Qarabağın vüqarlı
zirvələri, sərt qayaları, Muğanın, Milin səfalı
yaylaqları, Talışın adama gəl-gəl deyən
meşələri, çiçəkləri, otları,
Kür, Araz çayları, Xəzər dənizi, ay, günəş
Fikrətin şeirlərində ürəyə yatan bədii
obrazlara çevrilərək bir gündə yüz cür
çalar kəsb edən şair qəlbinin tərcümanı
kimi yaşayır, xəyala dalır, kədərlənir,
sevinir.
Günəş payız yarpağı tək
Qopur düşür üfüqdən,
Qaranlığın saçlarına
Çilçıraqlar salır dən.
...Ay gümüşü kölgəsini
Sərib çölə, tarlaya,
Göy bənzəyir çiçək
açmış
Yamyaşıl bir talaya.
Bu misralarda “axşam” sözü yoxdur.
Lakin məhz qaş qaralan, necə deyərlər, “şər
qarışan” vaxt olduğu aşkardır. Görəsən,
axşam şairin doğma yurdu Ağdaşın Kotanarxı kəndində
hamı üçün bu cür düşür? Yəqin
ki, yox. Amma F.Qoca həmin təbiət hadisəsini bu cür görür
və ondan məhz bu şəkildə danışır.
Həsrət, heyranlıq, heyrət, yumor,
kinayə, həyəcan, qəzəb – F.Qocanın şeirlərində
hərəsi öz yerində təzahür edən
duyğuların mükəmməl buketidir. Şair “Rədd
olsun müharibə, hamı sülhü qorumalıdır!” qəbilindən
olan şüarlar demir, müharibənin şikəst
qoyduğu həmvətənlərimizə qarşı şəfqətli
olmağa da çağırmır. Lakin onun “Krıma qar
yağıb” şeirində müharibədə
ayaqlarının ikisini də itirmiş bir kişi
qızdırmanın şiddətindən elə bir hala
düşür ki, arvadına “qıçlarım
üşüyür, ayaq barmaqlarımı ovxala” deyir. Bu
şeirin soyuğuna üşüməyə bilmirsən. Bu
soyuq səni elə silkələyir ki, bütün
varlığınla müharibə törədənlərə,
bəşəriyyəti uzun müddət maddi və mənəvi
qısırlığa, adamları əlsizliyə –
ayaqsızlığa, cəmiyyəti başsızlığa
məruz qoyanlara qarşı vulkan kimi püskürmək istəyirsən.
Sənətkarlıq baxımından Fikrətin
istifadə etdiyi üsul və vasitələr çoxcəhətli
olub bir-birinə bənzəmir. Bəzən hətta o, xalq
danışıq dilində tez-tez işlənən elə
ifadələrə yeni cizgi, yəni cilvə verə bilir ki,
ilk baxışda adi təsir bağışlayan həmin ifadələr
yeni, daha qüvvətli məna kəsb edərək Fikrətin
əsərinə xüsusi bir gözəllik gətirir.
Əgər çatılsaydı
qaşın kamanı,
Kainat xətrinə dəysəydi əgər,
Elə silkələrdim mən asimanı
Ulduzlar tut kimi tökülərdilər.
Xalq danışıq dilinə məxsus
olan “tut kimi tökülərdilər” ifadəsi ilə
“asiman”, ulduz və kainat kimi, necə deyərlər, “bizdən
uzaq” kosmoqonik anlayışlar çox incə bir mətləbin
ifadəsi üçün qovuşdurulmuş və şeirin
mənaca sanballı, ifadəcə ahəngdar
çıxmasını təmin etmişdir.
Ümumiyyətlə, dilin canli, bəzən
isə gözlənilməz ifadə formalarına
yaradıcı münasibət Fikrət Qoca şeirinə səlistlik,
rəvanlıq kimi çox dəyərli keyfiyyətlər
aşılayır:
Vallah, düzü, mat qalmışam:
Sən bunu hardan öyrəndin!
İnsanlar səndən öyrəndi,
Sən insanlardan öyrəndin!
Fikrətin başdan-başa metafora üzərində
yazılmış “O kimdir oxuyan bu gecəyarı?” kimi
şeirləri də vardır. Lakin onun əsərlərinin
oxucu üçün münis və cazibədar edən
yalnız metaforalar deyil. Şeirlərinin digər forma
komponentləri də, məsələn, ahəngi də,
obrazları da, qafiyələri də beləcə cazibədar
və təsirlidir. 10, 8, 4, 3 və 2 misralı minatürləri
başdan-başa kinayədən yoğrulmuş sabirvari
şeirlər, Cavidanə-filosofanə əsərlər onun
yaradıcılığının təkcə mövzuca
deyil, forma, ifadə tərzi baxımından da zəngin
olduğunu göstərir. Bu şeirlərdə poetik fikir
sudan (sözçülükdən) xali olub, qiymətli
cövhər halındadır. Başqa bir şair tamam özgə
bir əhval-ruhiyyədə bu şeirlərin hər birinin
mövzusunda 50-100 misralıq əsər yaza, variasiyalar
quraşdıra bilərdi. Ancaq Fikrət belə etmir, bu yol ilə
getmir, uzunçuluqdan qətiyyətlə imtina edir, nəticədə
isə öz müxtəsər şeirlərində mətləbin
yığcam, poetik ifadəsinə nail olur.
Yuxarıda formadan danışdıq. F.Qoca
sərbəst də yazır, heca ilə də. – O hecanın
özünün də beşlik, yeddilik kimi nisbətən az
işlənən formalarından istifadə edir. Yeri gələndə
isə əruzun da bəzi əlamətlərindən
faydalanır.
Təyyarədəyəm göyləri fəth
etmədə
sürət,
Çərxi-fələyin sürətini
ötmədə
sürət.
“Uzaq Şərqin üfüqlərində
Cavidi xatırladım” şeirinin bu ilk misraları öz
ağır –ləngər vəzni ilə bizi ürəkləri
parçalayan faciəli bir şair taleyindən söz
açılmasına hazırlayır.
Poemalarının ən qiymətli məziyyəti
onların yığcamlığıdıır. Fikrət təbiətən,
bütün hüceyrələrinə, iliyinə qədər
lirik şairdir. Fikrəti tanımayan, onun digər əsərlərindən
bixəbər, lakin həssas oxucular da bu poemaları bircə dəfə
oxusa, müəyyən edə bilər ki, onlar məhz mükəmməl
bir lirik şairin qələminə məxsusdur. Bu hadisə və
insanlara, öz təsvir və tərənnüm obyektinə
lirik baxışın vüsəti ilə bağlıdır.
Elə şairin insan surəti yaratmaq, onu ümumiləşdirmək
səriştəsini, bədii portret çəkmək,
canlandırmaq qabiliyyətini, bu sahədəki lakonizmi
götürək. Bu baxımdan “İstambulda bir ceviz
ağacı var” poemasındakı aşağıdakı
misralar nəzərimizi cəlb etdi:
Susur Gülxanə parkında
Bir ceviz ağacı.
Öz vətənində qərib,
Meyvəsi dadlı,
Taleyi acı –
Ceviz ağacı...
Bu bir neçə misra zəmanəmizin
böyük şairlərindən biri olan Nazim Hikmətin,
bizim bir çoxumuzun şəxsən görüb ünsiyyətdə
olduğu, şeir qədri bilənlərin ürəkdən
sevdiyi böyük sənətkarın obrazını, onun
çox keşməkeşli həyat və
yaradıcılıq salnaməsini gözümüz
önündə canlandırır. “Yığcamlıq
istedadın bacısıdır”(kratkost sestra talanta) deyiblər.
Bu yığcamlıq, az sözlə çox mətləb,
böyük fikir, vüsətli mənzərə, real portret
yarada bilmək sanki F.Qoca istedadının boyuna
biçilmişdir. Gətirilən misralardakı informatik
material, misraların daşıdığı fikir
yükü nə qədər sanballı olsa da, onların
ümumi ruhu, mahiyyəti bir o qədər qəribə şəkildə
lirik əhval-ruhiyyənin inikasına, ifadəçisinə
çevrilmişdir. “Meyvəsi dadlı – taleyi acı”
kontrastının təxəyyülümüzdə
oyatdığı aləmdə Nazim Hikmətin, əsas hissəsi
həbsxanalarda və qürbətdə keçən, lakin
heç vaxt sarsılmayan mərdanə ömrü
özünün bütün əsas şaxələrilə
canlanır. Bildiyimiz kimi, ceviz-qoz bir çox bitkilərə
müyəssər olmayacaq dərəcədə təbiətin
amansız sınaqlarına sinə gərən, uzun
ömürlü, vüqarlı ağaclardan ibarətdir. Məhz
bu keyfiyyət, bir də N.Hikmətin özünün məşhur
misraları ilə ürək açan assosiasiya doğurması
türk poeziyasını dünyada şöhrətləndirmiş
şairin lirik obrazının unudulmaz cizgilərini əhya
edir. Söz yox ki, bu, F.Qocanın bədii surət yaratmaq
üçün istifadə etdiyi yeganə üsul deyil. Belə
üsullar Fikrətin poemalarında çoxdur. Şairin epik təhkiyəyə
üstünlük verdiyi əsərləri də var ki,
onları “Təkərlər geriyə fırlanır”
poeması daha yaxşı təmsil edir.
Poemada vəzifəsi başında qəhrəmanlıqla
həlak olan sürücünün faciəli obrazı
yaradılmışdır. Bu cümlədəki “vəzifəsi
başında” sözləri adətən hüquq mühafizə
orqanlarında çalışan adamların fəaliyyəti
və qəhrəmanlığı ilə bağlı olaraq
işlədilir. F.Qoca isə bir avtobus sərnişininin
düşdüyü elə çıxılmaz vəziyyəti
təsvir edir ki, onlarca insanın taleyi bir sürücüdən,
onun vəzifə borcuna münasibətindən, qəzanı dəf
etmək üçün çıxış yolu
tapmasından asılıdır. Bu yol onun özünün həyatını
tələb edəndə də sürücü tərəddüt
göstərmədən müdhiş, lakin insanlıq, vətəndaşlıq
borcu baxımından yeganə düzgün addımı
atır, özünü dərəyə, uçuruma
doğru gedən maşının təkəri altına ataraq
insan qırğınının qabağını alır.
Hadisələr elə təbii təsvir
edilmişdir ki, biz sürücünün dinc quruculuq
zamanı göstərdiyi qəhrəmanlığı
Böyük Vətən müharibəsinə həsr
edilmiş “Yaralı çiçəklər” poemasında
sovet rabitəçisinin qəhrəmanlığı səviyyəsində
qavrayırıq. Hər iki poemadan çıxan nəticə
budur ki, qəhrəmanlıq göstərmək
üçün gərgin, indi çox dəbdə olan
sözlə desək, ekstremal şərait təkcə
müharibədə deyil, adi, gündəlik həyatımızda
da mövcuddur. Təki qəhrəmanlığa hazır
oğullar olsun.
Bu müxtəsər yazıdan da bir daha
göründüyü kimi şair fərdiyyəti Fikrət
Qocanın yaradıcılığında özünü hər
addımda biruzə verən çox vacib bir keyfiyyətdir. Bu
baxımdan onun əsərləri ilə şəxsiyyəti
arasında qəribə bir uyğunluq mövcuddur. Həyatda
çox sakit, həlim təbiətli, ədəbi yığıncaqlarda
da, xeyir-şər məclislərində də həmişə
diqqətdən yayınan bir adam kimi
tanıdığımız F.Qoca əsərlərində
yüksək dərəcədə həssas və həyəcanlı,
xalqın, vətənin, dünyamızın böyük dərdlərini
yumruğu boyda ürəyində daşıyan narahat, cəfakeş
bir şairdir. Onun ən populyar, ictimai problem və
anlayışlara özünə məxsus yetkin münasibətini
şərtləndirən də elə məhz bu şair fərdiyyətidir.
Öz qənaətimin növbəti sübutu kimi bu sakit təbiətli
insanın, narahat şairin portret cizgiləri barədə
söhbəti onun yenidənqurmaya həsr olunmuş şeirinin
bir parçası ilə bitirirəm:
Çox iş görüldü,
Bəzən bir gözümüz
ağladı,
Bir gözümüz güldü,
Ayılma, yenidənqurma oldu.
Yeni həyat quruldu,
Yeni həyat uğrunda
Yenidənqırma oldu,
Faşizm vəbasından
Yeni həyatımızı
Yenidənqoruma oldu.
Yenidənqoruma uğrunda
Yenidənqırma oldu.
Qırıla-qırıla qisas aldıq,
Zəfər çaldıq?
Yenidən ucaldıq.
Yenidən dirçəlmə,
Yerindəndurma oldu.
Yenə, yenə yerimək yerinə
Yerindədurma oldu.
Yaxşı ki, yenidənqırmasız
keçdi.
Getdik, elə getdik ki,
Minən mindi, düşən
düşdü.
İlk dəfə “sübut olundu” ki,
Beş də üçdü, üç
də beşdi.
Məlum oldu ki,
İşdə işsiz oturmaq da
Gəlirli bir işdi.
İndi yenidənqurmadı,
Hələ də yenidənqırmaq,
Hələ də yerindədurmaq,
Hələ də yerindəndurmaq
İstəyən var,
Yaxşı deyən var,
Pis deyən var,
Gözləyən var.
Lakin tarix heç vaxt
Geri fırlanmadı,
Bu qəti yürüşün adı –
YENİDƏNQURMADI!
Görmək çətin deyil ki,
buradakı yenidənqurma anlayışı adi, publisist
anlayış deyil. Şair onu öz şəxsi vətəndaş
həyəcanları, narahat fikirləri ilə yükləmiş,
ona yeni tutum vermiş və buna görə də həmin
anlayış poetik yenidənqurma hüququ
qazanmışdır. Poetik yenidənqurma anlayışında
isə oxucu yalnız keçdiyimiz mürəkkəb
yolların yanlışlarını, məhrumiyyət və
iztirablarını görmür, duymur, həm də taleyimizin
qəti dönüş mərhələsini hiss edir; elə
bir dönüşü ki, gələcəyə ümid və
inam iqtidarına malikdir.
(13 sentyabr, 1991-ci il,
“Ədəbiyyat qəzeti”, ¹ 37(2484)
Bəkir NƏBİYEV
525-ci qəzet.-
2012.- 30 mart.- S.7.