Şərq-Qərb
qovşağında yeniləşmə hərəkatı və
ziddiyyətlər
MİRZƏ FƏTƏLİ
AXUNDZADƏ HAQQINDA DÜŞÜNCƏLƏR
Ədəbiyyat tariximizin və
M.F.Axundzadə yaradıcılığının yeni
baxışla araşdırılmasında böyük xidmətləri
olan rəhmətliklər M.Ə.Rəsulzadənin, M.Rəfilinin,
Ə.Sultanlının, M.Cəfərin, C.Cəfərovun,
Y.Qarayevin, tələbəm S.Tağızadənin əziz
xatirələrinə...
...M.F.Axundzadə irsinin Türkiyədə
ən böyük araşdırıcısı Yavuz
Akpınara və “Fətəli fəthi” romanının
yazarı Çingiz Hüseynova sayqı və salamlarla...
(Əvvəli ötən şənbə
saylarımızda)
Allahsız Mirzə Fətəlinin ədəbi
əsərlərində onlarca Allahlı insan olması, təsadüf
sayılmaz. Müsəlman qadınlar da, erməni
cütçülər də, fransız təbiətşünas
– Müsyö Jordan da Allahlı, saf insanlardır. Mirzə Fətəlinin
yaradıcılıq dühası bu insanları necə varsa,
elə verməyə yönəlmişdir.
Bu anlamda da Mirzə Fətəlidə
iki başlanğıc var: biri, əslində birincisi ilahi
başlanğıcdır. Bu başlanğıc onun ədəbi
əsərlərində təcəlli tapmışdır.
İstərsən ona realizm de, istərsən tənqidi realizm
de, istərsən də heç bir şey demə. Bu ədəbi
əsərlər modern Azərbaycan ədəbiyyatının
təməlidir. İkincisi, Avropavari fəlsəfi ictimai-siyasi
arayışlardır, mühakimə və qənaətlərdir
ki, bunlar... Mirzə Fətəlinin sosial fəlsəfəsidir
ki, onlardan qəbul etdiklərimiz (totalitar, avtoritar idarəçiliyə
qarşı qəti mövqe, çoxdüşüncəlilik,
plyuralizm, sağlam maarifçilik, cəhalətə,
mövhumata qarşı barışmazlıq, inqilabi qətiyyət,
reformist baxış və s.) də qəbul etmədiklərimiz
(islam dininə, ümumən dinə qarşı
önyarqı və düşmənçilik, ədəbiyyat
tarixinə subyektiv və yanlış baxış, bidətçilik
(apokrifçilik), ifrat Batı heyranlığına yol
açacaq fikir toxumları və s.) də var. Məncə, bu
baxışlar sistemi arayış, axtarış kimi dəyərləndirilə
bilər ki, onlar ilahi deyil, dünyəvi, yerə, günə
bağlıdır və bir xeyli dartışma
mövzularıdır.
Erkək toxumu başqa-başqa millətlərin
zərif cinsinin bətninə can atar, qadın bətni isə
öz millətinin toxumunu sevməyə və seçməyə
üstünlük verər. İstisnaları olsa belə bu
qanunauyğunluq təbii canatma, təhtəlşüurla deyil,
adət-ənənə ilə, dini dünyagörüşlə
tənzim olunur. Belə olmasaydı Sovetlərdə yaşayan
biz türklər rusların uyqurlarçün mədəsində
çoxdan əriyib getmişdi. Ana bətnə ocağı tərcih
edirsə, Ata toxumu daha uzaq yurdların, ellərin
qadınlarının bətninə cumar. Qan qanı çəkdikcə,
qan qana qarışdıqca, gizli güzlər ortaya
çıxmış olur. Bətn çəkər, toxum
atılar. İmperiya qanunlarından biri də budur. Bu bioloji
amil sosial dəngələri də idarə edər. Biososial
güc toplumu zəlzələ kimi yerindən oynadar,
imperiyaları böyütdükcə böyüdər,
kiçiltdikcə kiçildər. Və imperiyalar da
uşaqlar kimidir. Doğular, böyüyər və
ölüb gedər.
Mirzə Fətəli bu biososial
qanunauyğunluqları bilirdi.
O, iqtisad qanunlarını da oxumuş, cəmiyyət
həyatında iqtisadi qanunların rolunu dərindən öyrənmiş
və yaradıcı şəkildə dərk etmişdi.
Üstqurumun bazisə təsir
yollarını və əhəmiyyətini gözəl bilir,
ideoloji, humanitar elmlərə, gözəl sənətə dərindən
bələd idi.
Texnikanın, texnolojinin, dəqiq elmlərin
xoşbəxt gələcək üçün
açdığı imkanları hərtərəfli
anlayırdı.
Bu universal təfəkkürün
kökləri Qərb-Şərq sintezinə də nəşət
tapmışdı. Bu sintezdə Aristoteldən, Platondan
üzü bəri, İbn Sina, Fərabi, İbn Xəldun, Rumi
də var idi. İspinoza, Kant, Hegel Volter, Didro, Montəskyö,
Tard, Dürkhaym, Molyer, Puşkin kimi....
...Söz uçar yazı qalar,- deyib
müdriklər. Mirzə Fətəli sələfləri ilə
xələfləri arasında elə bir canlı körpü
idi ki, o körpü olmasa Şərqin
dünyagörüş bütünlüyü təsəvvür
olunmazdı.
Əslində Qərb və rus ictimai-siyasi
elmi-fəlsəfi, ədəbi-estetik fikir sistemi Axundzadəyə
yer ayırmadıqça, o tarix həmişə
yarımçıq qalacaq.
Təəssüf avropasentrizm, xristian
klubçuluğu, Avropaya xas eqoizm və özünə
vurğunluq, müsəlman dünyasına ikinci sinif insan
müamiləsi, Mirzə Fətəlidən bugünə
heç nəyi dəyişmədi ki, dəyişmədi. Nə
demokratiya, nə insan haqları, nə Avropa Birliyi Şərqi
sömürü və ekzotika dünyası
hüdudlarını söküb dağıda bilmədi. Bu da
üzümü Mirzə Fətəlinin ruhuna tutub söylədiyim
bir həqiqətdir. Dünən də, bugün də, sabah
da...
...İnsan bəzən
işığı dışarıda, yaxın və uzaq ətrafda
arayır. Mən işığın insanın öz
içində olduğuna inananlardanam. Yenə məncə,
Mirzə Fətəli buna inanmayanlardandır. Ancaq bu, sadəcə
inanmaq kimi yorumlana bilməz.
Çünki Mirzə Fətəli
inanmaya-inanmaya o işığı tapanlardandır. Mənim
kimi inananlarsa hələ böyük bir şey tapmayıb. Bu
da bir qəribə paradoksdur. Bunu da diqqətə alın ki, mən
dahilər plyedasından deyiləm.
Allahın verdiyi və insanın
özünün qazandıqları nə qədər nisbi olsa
da müqayisə etmək olar. Mirzə Fətəliyə Allah
yaratma vergisi vermiş, Mirzə Fətəli bu vergini zəhməti,
bədahəti ilə cilalamışdır. Universal təfəkkür
və çoxyönlü fəaliyyət hər kəsə
müyəssər olmur. Mirzə Fətəlinin əlyazmalarına
baxsanız, ədəbi, elmi, publisistik əsərləri
üzərindəki işini incələsəniz, məktublarını
diqqətlə oxusanız, bir ucu Tiflis, Bakı, o biri ucu
İstanbul, Peterburq, Tehran... olan fəaliyyət sahəsini diqqətlə
öyrənsəniz heyrətə gələrsiniz.
İnsanın nə qədər böyük enerjisi, iradəsi,
əzmi olarmış...
Bir şeyi də demək məcburiyyətindəyəm.
İslamı heçləşdirmək, təsirsiz
hala gətirmək siyasəti Qərbin və rus rejiminin əsas
strateji məqsədlərindəndir. Bunun birbaşa
zorbalıqla edilməsi məqsədəuyğun
sayılmamışdır. Batı və rus missionerləri ilə
bərabər müsəlman olan yerli seçilmişlərdən
də gərəyincə istifadə edirdi. İlminskinin,
Radlovun (böyük alim olduqlarını inkar etmirik – K.V.) və
b. Elm adamlarının raportlarında bu, açıq-aydın
şəkildə öz əksini tapıb.
Xalqının taleyini Rusiya və ya Qərbə
bağlamış ziyalılar bu xidməti səmimiyyətlə
etmişlər. Mirzə Fətəlini də müəyyən
mənada bu sıraya daxil etmək olar. Mirzə Fətəlinin
manevr siyasətini də görməzlikdən gələ bilmərik.
Burada yuxarıdan seçimlə xalqına xidmət
üst-üstə düşür. Əlifba və islam dini
“Parçala, hökm sür” siyasətinin sərbəst
keçə biləcəyi körpü olduğu
üçün missioner fəaliyyət də o istiqamətə
yönəldilmişdir. Mirzə Fətəlinin
maarifçilik idealı ilə üst-üstə düşən
missioner fəaliyyətini bir-birindən ayırmaq çətindir
və bəlkə də imkansızdır.
Həqiqətə yaxın olan yalan ən
dəhşətli yalandır. İslam dini ilə cəhalətin
eyniləşdirilən təşəbbüsləri bu
yalanı dəhşətli edən əsas faktorlardan biri idi.
Qərbin və rusların terror deyə
damğaladığı islami dirəniş zülm,
sömürüyə qarşı mücadilənin
yollarından biridir. Zülmün zülm, zorbalığın
zorbalıq doğurması da təbiidir.
İslam həm də elə bir ictimai
ideologiyadır (və ya müəssisədir) ki, orada
zalıma və zülmə qarşı amansız mücadilə
formulu var və bu formulu Qərb heç vaxt anlamaq
gücündə olmayıb. Bu prosesləri möhürləmək
deyil, etnik, psixoloji, tarixi səbəbləri araşdırmaq,
diqqətə almaq, hesablamaq Domokl qılıncı kimi Qərbin
başının üstündə durduğu gerçəyini
də nəzərə almamaq olmaz.
Bunları deməkdə məqsədim Mirzə
Fətəlidən din düşməni obrazı yaratmaq deyil,
məsələnin mürəkkəbliyini vurğulamaq, Şərq-Qərb
kontekstində bəzi gəzişmələrlə bugündən
dünənə, dünəndən də bugünə
işıq salmaqdır. Bunu da bilək ki, qaranlıq
işığın içində deyil, işıq
qaranlığın içindədir.
Doğrusu mən Hangdinqtonun mədəniyyətlərin
savaşına deyil, dialoquna ümid bəsləyənlərdənəm.
Dünyanın ən mükəmməl sistemi kimi də liberal
demokratik baxışı görmürəm. Daha çox
mühafizəkar-demokratik baxışın tərəfdarıyam.
Amma onu da ehkam saymıram. Qərbin sonunun gəldiyinə,
hüquqi cəmiyyətin və hüquq diktaturasının
diktatura hüququna qalib gələcəyinə inananlardanam. Hətta
ürəyimin bir yerində demokratiyadan üstün və
kamil bir baxışın nə vaxtsa doğacağına da “dəli
bir ümid”im var.
Və bu baxışlardakı bizim söykənəcəyimiz,
hər zaman araşdıracağımız
baxışların, düşüncələrin baş
ucunda dayananların birinin, bəlkə birincisinin Mirzə Fətəli
Axundzadə olacağına inanıram. Hər daşın
içində mükəmməl bir heykəlin, rənglərin
içində ən gözəl şəklin, sözlərin
içində möcüzəli bir şeirin olduğuna inam bəsləyənlərdən
biri də mənəm, əziz oxucum.
Allah bəzən susur və
yaratdıqlarını izləyir. Onların əməllərini
sadəcə müşahidə edir. Cəza vermədən
yaratdıqlarının pislik və yaxşılıq
hüdudlarını, gözəllik və çirkinlik, ədalət,
insaf, səbr və zülm, sitəm, dözümsüzlük
sərhədlərini bəlirləməyə
çalışır.
Allahın belə heyrətdən donub
qaldığı, inanmadığı anlar az olmur.
İnsanın hüdudsuz gözəlliyi Allahı sevindirdiyi,
razı saldığı kimi, yenə insanın hüdudsuz eybəcərliyi,
vəhşiliyi Allahı ümidsizləşdirir,
küsdürür.
Qiyamətə doğru atılan
addımlar Allahın deyil, insanın seçimidir.
Təəssüf ki, Mirzə Fətəli
və Mirzə Fətəli kimi seçkinlər hər
şeyi təbiətə, maddəyə bağladıqları
üçün ilahi olanı unudur, hər şeyi yerə,
yer qanunlarına bağlamağa
çalışırdılar. Hər şeyin
kökünün yerə deyil, göyə bağlı
olduğu düşüncəsində, şüurunda deyil,
hissiyyatında, duyğularında tapanlardan biri də Mirzə
Fətəli idi. Onun ədəbi-bədii
yaradıcılığı deyilənlərin təsdiqidir.
Gördüyümüz, hətta tanıdığımız
insanlardan təbii gerçək xarakterləri, münasibətləri
Allaha da xoş gəlir, bəndəyə də.
Çünki göylərə bağlı olan hər insan, hər
davranış, hər addım, hər kəlmə yerdə də
diri və canlıdır, təbii və doğrudur. Diri,
canlı, təbii və doğru olanlarla, yenidən göylərə
ucalmaq mümkündür.
Mirzə Fətəli ədəbi
yaradıcılığı bu mümkünlüyün təsdiqidir.
...İdealı üçün hər
cür vasitəni məqbul görənlərdəndir Mirzə
Fətəli. Mirzə Fətəli fikirlərin, ehkamların
fanatiki deyil, öz idealının fanatikidir.
Ağıl hər şeydən
üstündür. Dekart kartezianlığının öyrətdiyi
bu idi.
Təəssüf ki, Mirzə Fətəli
Quranın ağıl və elm ölçüsünü
heç görmədi, sadəcə görmək istəmədi.
Mürtətlik (Məşədi
İbadın məclisdə “mürtəd oğlu, mürtəd”
deməsini yadınıza salın) adlı bir anlayış
var. Mən bunu Mirzə Fətəliyə aid etməzdim. Bu bir
az din pərdəsi arxasında cahilin arifə sataşması,
təhqir etməsidir. Mirzəyə babı, zındıq, məlun...
demək də vicdana sığmaz.
Heç unutmayaq ki, Allahlı
Allahsızı nə qədər sevmirsə, Allahsız da
Allahlını ən azı o qədər sevmir.
Yanlış xatırlamıramsa Volterin bir
sözü var: “Allah yox isə də onu yaratmaq
lazımdır”. Bu fəlsəfə naqisdir və gerçək,
səmimi başlanğıcdan məhrumdur. Mən Quranın
“Yalançılar bizdən deyildirlər” hökmünü qəbul
etdiyim üçün bədii yalan dışında
heç bir yalanı qəbul etmirəm. Mən Allahı vardan
əvvəl var olan sayıram. Yəni teistəm, Allahlıyam.
Digər teistlərdən fərqli olaraq mənim kosmosumda
hakimi-mütləq, hər şeyin səbəbi olmaqla bərabər,
dostdur, qardaşdır, həmdərddir, əzizdən əzizdir,
xilaskardır. İbadət Allahla söhbətdir, ucalmaq və
təmizlənməkdir. Göylərə baxıb bir kəlmə
söyləmədən ürəyindəkiləri Allahla
bölüşmək dünyanın ən böyük
xoşbəxtliyidir.
Mirzə Fətəli namuslu bir ateistdir.
Onun könül dostu vicdanıdır, kitablarıdır, təbiət
və cəmiyyət qanunlarıdır. Dindarla dinsizin fərqi
başlanğıcı nə şəkildə qəbul etməyindədir.
Həyat fəlsəfəsi bu başlanğıcdan
doğanlardır.
Əslində bir namuslu teistlə namus,
vicdan sahibi ateistin dostluğu daha səmimidir, nəinki namussuz
“dindarla” namussuz, vicdansız dinsizin.
Mirzə Fətəlinin faciəsi dinsizlikdə
deyil, dinsizliyi ideologiyaya çevirməkdədir, cəmiyyətin
bütün naqisliklərini dində axtarmaqdadır, din ilə
cəhaləti bir-birindən ayırmamaqdadır.
Mən əgər Allaha inanmayan
ayrı-ayrı məsələlərdə Mirzə Fətəliyə
inanıramsa, bu, mənim Mirzənin qəbul etmədiyi və
ya qəbul etmək istəmədiyi Allahına olan inamından
irəli gəlir.
Bir düşüncəmi də söyləməyə
ehtiyac duyuram. Məncə, şeytan elmi
yaradıcılıqdan daha çox bədii
yaradıcılıq dünyasında olur.
İnsanlığın ən böyük əsərləri
Allah-şeytan-insan üçbucağında cərəyan
edir. Və bu mürəkkəbliyi ədəbiyyat sanal (xəyali,
virtual) şəkildə mətnləşdirir (və ya ifadə
edir). Şeytanın əməlləri sənətdə, ədəbiyyatda
daha çox öz təcəssümünü tapır. Elm
daha çox təcrübəyə, müşahidəyə,
isbata söykənir, daha çox maddidir və şeytanın
fəaliyyət sahəsinin məhdud olduğu fəzadır.
Mirzə Fətəlidə müəyyən
mənada şərti olan bu bölgü tərsinədir. Onun
bədii əsərləri Allahın nəfəsi ilə
yazılmış sənət əsərləridir, onun elmi və
ya elmi-publisistik yaradıcılığı şeytanın
daha çox əl qatdığı müstəvidədir. Bu
yazının məğzi bu dediyimizi isbat etməyə deyil,
göstərməyə çalışmaqdır. İman
isbat istəməz.
Və bir də elə həqiqətlər
var ki, o metaforik şəkildə ifadə olunur.
(Ardı var)
Kamil VƏLİ
525-ci qəzet.-
2012.- 31 mart.- S.22.