Sitatlar
Ramiz Qusarçaylıdandır
M.Füzuli
demişkən, dərd çoxdur. Yazmalı dərdlər
lap çoxdur.
– O qədər çoxalıb yazmalı dərdlər
Deyən dərd əlindən kefə
düşübsüz.
Dərdin çoxluğu tək-tək
dünyaya gələn insanların çoxluğudur. İnsan
dünyanın dərdinə-sərinə yarıyır.
İnsan dərddən macal tapmaz:
– Dərdini quzu tək qırpıb gedəsən
Bu mizan-tərəzi mən daşı çəkməz
Özünü daşlara çırpıb
gedəsən.
Qrammatikada “dərd “ sözü mücərrəd
anlayışı ifadə edir. Ədəbiyyatda da belədir.
Məsələn, Füzuli şeirində olduğu kimi. Lakin
insanın həyat tərzində dərd ünsürü
çox aktual olduğuna görə ədəbiyyatda dərd
həm də “maddiləşdirilir”.
– Yaxşı ki var dərd qapısı
Bu qapıdan əliboş qayıtmaq
ağlına gəlməsin. Beləliklə, dərdin ən
doğru təsviri poeziyada reallaşa bilir.
– Qeyrət başı bağlı, dərd
başı açıq
Səhər ürək götür dərd
başına çıx.
Maddiləşən dərd işləkdir, fəaldır
(fədakardır)
– Ələyir,
sovurur qəm bu torpağı.
İnsanın
dərdi böyükdür.
Birincisi, ona
görə ki, adam kimi doğulur,fəqət,
adam kimi yaşaya bilmir.
–
Aşağı, yuxarı qulbeçələrdi
Camaat nə
gəzir, adam nə gəzir.
Dərdin
fərdiləşən və ümumiləşən məqamları
var.
Gedən
(ölən) üçün ağlayarlar. İnsan ölümündən
doğan kədər adamı ağladır. Oğlunu itirən ana öz dərdini – həyatda
olmayan oğlunu ağlamaqla “yad edir.”
– Oğlunu torpağa
tapşıran ana
Dərdini
heç kəsə tapşıra bilmir.
Bu, əbədi
ayrılıq dərdidir, insan itkisindən gələn
ağrıdır. Bu cür kədərlənmək daha çox fərdi
məzmun daşıyır.
Xalq, millət
dərdi də var:
–
Çırmalanıb yasında
Yallı
gedən millətim.
Yaxud:
– Bircə nəfsinizdi,
bir də bu xalqdı
Ağalar,
bağlayın ciblərinizi.
Bir xalq
müharibə nəticəsində torpağını itirə
bilər. Ancaq bu, dərd sayılmaz. Onun
adı məğlubiyyətdir. Xalqın mənəvi
sərhədlərinin pozulmasından dərd yaranar.
Səngərdə
məğlubiyyət hələ dərd deyil. Məmur tərəfindən
basılmış, aşağılanmış, təhqir
olunmuş, yəni məğlub edilmiş camaatın dərdi
həm də bəşəriyyətin dərdidir.
– Kimin qəbuluna
gəlmisən, qağa,
Kimin
qapısına atıblar səni?
Gör kimin
yolunda ölmüsən, qağa,
Gör
kimin kefinə satıblar səni.
Torpaq işğalı
isə millətin faciəsidir. Onun da tarixi qədimdir:
– Bu dünya
mənim də qəbul otağım
Hələ
çox qapını bağlar içimdə.
Təbrizli,
Dərbəndli əlil torpağın
Arazı,
Samuru ağlar içimdə.
Dərd həm
də milli səciyyə daşıyır:
– Molla
iştahalar hücrə başında
Millət
cibdən keçir icra başında.
“ Milli “ dərdlər çoxdur:
– Bizi
dağıdınca “milli” vəhşilər
“Milli”
yırtıcılar bizi yeyincə.
Milli ləyaqətsizlik
var:
– Bu adamlar
yaltaqlığın uğrunda gizlənib
Nə
yuxarı yerindədir, nə aşağı yerində.
Məsələn,
köləliyin milli fəsadları çox uzun çəkir.
– Əlahəzrət
köləliyin cığırında gizlənib
Nə
şairi yerindədir, nə aşığı yerində.
Riyakarlıq
dərdi var:
– Nə qədər...
...Yüz
şeytan bəsləyib içində, ancaq
Gedib bir
şeytanı daşlamaq olar...
Vətəndə
ola-ola vətənsizlik dərdi var:
– Bu yerin Vətəni
cibində imiş,
Bu Vətən
quyunun dibində imiş.
Boğazım
qurudu Vətən deməkdən,
Boğazım
gör kimin ipində imiş.
Vətəni
sevməyə qoymurlar məni.
Xocalı,Şuşa kimi şüşələnib
qalan dərdlərimiz lap çoxdur.
– Doyub
alın yazım alın tərimdən
Qarası
ağıyla qoşa tökülür.
Asmışam
Vətəni kirpiklərimdən
Gözümdən
Xocalı, Şuşa tökülür.
Dərd
çoxdur.Bir yerdə Qusarçaylı insanlığın kədərini
bu cür dilə gətirir:
– Boylanır
şehlənən gözümdən indi
Kədərin
Füzuli qızılgülləri
Bu da kədərin
daha bir rəsmi.
– Əzizlə
bu dərdi, əzizlə, gələr...
“Əziz dərd”deyə
müraciət etsək,necə olar...Məsələn,belə:
Əziz
dostlar!
Əziz
xanımlar!
Əziz
analar!
Əziz
balalar!...
Əziz Vətən!
– Bilirəm
Allaha qalıb əlacın
Hər
günün taleyin gizlənpaçıdır.
Səni
süründürən çörək ağacı,
Səni
dik saxlayan əl ağacıdır.
Bu
sözlər Qarabağ əlilinə müraciətlə
yazılıb.
Saymazyana
mühit, insan qanacaqsızlığı və biganəliyi də
qəm, qüssə gətirir, adamı
qayğılandırır:
Qeyrət
saçaq-saçaqdı ki,
Minnət
qucaq-qucaqdı ki,
Tanısa
nolacaqdı ki
Bu kənd
məni tanımadı.
“Yazmalı dərdlər”in
içində siyasət dəllallarının və
aşpazlarının payı lap çoxdur.
– Bu bazar
kimindi, bu mal kimindi,
Tapılır
yandan da sür-sümük atan.
Sən kimin əlində
qalmısan indi,
Mən
kimin əlinə baxıram, Vətən?
Yaxud:
– Yellənir
Bakıda dilənçi əllər.
Yellədir
Vətəni yalançı əllər.
– Və bu ağ oyunlar
Və
Qarabağlar.
Tənhalıq
dərdi
Tənhalıq
insanı təkcə fərdiləşdirmir, bir az da qəmləndirir.Tənhalıq insanın
öz insanlığını qoruyub saxlamağı
üçün heç vaxt qurtarmayan bir güc, enerji mənbəyidir.Yer
kürəsinin özü kimi dünyanın sirri insanın
özü ilə tək-tənha qala bilməsindədir. Bu təklik,
bu sirr Allahla bəndənin arasında qeyri bir bəndənin ola bilməməsi sirri kimidir.
Tənhalıqdan
doğan kədər əslində insanın dünyadan təcrid
olunma zərurətindən irəli gəlir.
–
Torpağın üstünə minnəti yoxdur.
Torpağın
altında rahatdı yerim.
Tənhalıq
cövründən yaxa qurtarmaq üçün insan ictimailəşir. Məsələn, ictimai
televiziyalar yaranır. Həyatın
televiziyalaşması adamın dərddən uzaqlaşması
üçündür. Şairlər
ictimailəşə bilmirlər. Şairin şeir
yazması isə onun dərdə tab gətirə bilməsi
üçündür.
–
Çıxarıb köynəkdən aşıqlar kimi
Dərdi
sinəsinə sıxar şairlər.
Poeziyada
dünya tənhalaşır.Yer kürəsi kimi insan da tənhalaşır,ancaq təkcə poeziyada yox:
– Dağdan
da ağırdır daş tənhalığı,
Ürək
tənhalığı, baş tənhalığı.
Adam cəmiyyətləşəndə
“maddi dəyəri”ni itirir.
– Bir ovuc
torpaqdı, üstdə min yazı
Hər iki
adamın bir cəmiyyəti
Nə bir
oyunu var, nə partiyası
Torpağın
hər yerdə birdi niyyəti.
Şairin tənhalığı
sözdən başlayır:
– Mənim
arılarım xalqı bəsləməz,
Mənim
arılarım söz acı, Ənvər.
Söz
şair üçün dərdinin üstünə dərd
qoymaq sərbəstliyidir. Şair tək deyil.Tək
Allahdır.Poeziya tənhalıq dərdindən müvəqqəti
qurtulma “xoşbəxtliyidir”. Şair
yalnız şeir yazanda xoşbəxtdir.
Şairin
şeir yazması onun ictimailəşə bilməməsidir.
– Bilməyib
gəlmişəm dünyaya mən də
Elə
sənin kimi tənhayam mən də.
İnsan
ictimailəşəndə eybəcərləşir. İctimailəşmə
çoxluqdur.
–
Çoxalır abrında küləş döyənlər.
İcmalaşan
insan ürəyini heç kəsə (həm də
özünə) aça bilmir və yaxud şeir yaza bilmir
– Bizə tərgitdilər
ürək açmağı.
və ictimailəşir:
– Hələ
qəbullarda kağız açırıq.
İctimailəşə
bilməyən adam sevincə – icmalara kənardan
baxmağa başlayır:
– Sevincə
kənardan baxar şairlər.
Kədər,
yəni dərd ibrətdən axıb gəlir. Dünyaya gəlib-getmək
ən böyük ibrətdir. Kədər
həmişə nəyinsə qonşuluğundadır.
İnsanın bu dünyayla tanışlığından
başlayan böyük kədər iki hiss və duyğunun –
sevincin, kədərin həyatiliyindən zühur edir. Sevincin
nəyəsə qoşulub getməyi, nəyinsə sevincə,
nəşəyə qoşulmağı nə qədər
ağlabatandırsa, dünyayla kədərin qonşuluğu
bir o qədər realdır(Kədəri
heç nəyə qoşmaq olmur, o həmişə nəyinsə
qonşuluğundadır):
– Artır kədərimin
qonşu atları,
artır sevincimin qoşqu atları.
Dünyanın
nəşəsinə, kefinə qatıla bilməyənlər
tənhalaşır.
Dünyanın
kefinə soğan doğrayanlar dünyadan təcrid
olunurlar.Dünyadan təcrid olunmaq (bax: tənhalıq) bir az şair olmaqdır:
– Bu elə
dövrdür, bu elə, atam,
Şair
olduğuna utanır adam.
Dünyadan təcrid
olunmaq insanın özündən üz döndərməsidir:
– Ürəyim
nə doğur, ölür başımda
Ölməsəm,
tapılmaz əlacı, Ənvər.
Dünyadan təcrid
olunmaq onun insan haqlarının, məsələn,Vətən haqqının əlindən
alınmasıdır:
– Çox
endim dünyanın dərinliyinə,
Çox
endim –
ağlımın dayazlığından...
Aya beşik
dedim,
ulduza yüyrük.
Nə Araz əl
çəkdi Arazlığından,
Nə
dərd var dünyada Samurdan böyük.
Söz
haqqının əlindən alınmasıdır.
– Söz
azadlıq çabasında-
İnsanın
din və imanının əldən getməsidir.
– Din siyasi əbasında-
Və
sair və ilaxır.
Siyasi cəmiyyətlər
insan bicliyinin yeni ixtiralarıdır.Buna ironiya çox
yaraşır:
– Hər kənddə
bir partiya
Azadıq,
bəy, azadıq.
İnsan
bicliyi artdıqca, düzlük “işə keçmir” və
düzlər dünyadan təcrid olunur, yəni tənhalaşır:
–
Yağış yaşıllığı çürüdən
kimi
Çürüdür
ömrümü düzlüyüm mənim.
Tənhalıq
dərdindən xilas olmağın ən doğru yolu tənhalığa
çəkilməkdir. Tənhalığa çəkilməyin bir üsulu
şeir yazmaqdır.
Şeir,
poeziya bəşəriyyətə həmişə lazım
olacaq. Elə dərdin özü kimi.
Zakir MƏMMƏD
525-ci qəzet.- 2012.- 31
mart.- S.16.