“Bamsı Beyrək”
boyunda gülüş kultu və obrazın ikiləşməsi
Doğuluş
simvolu olan, magik mahiyyət daşıyan gülüş
folklorda kult səviyyəsinə qaldırılır və bu
kultun izləri “Dədə Qorqud” eposunda da özünü
göstərir. Təsadüfi deyil ki,Qorqud Ata kimi bir övliya
eposun “Bamsı Beyrək” boyunda müəyyən qədər
komik biçimdə təqdim edilir. Yaxud eposun “Müqəddimə”sində
Peyğəmbərin qızı Fatimədən
danışıldığı yerdə ozan məzəli bir
dillə qarınqulu xanımlardan, evə-ailəyə baxmayan,
evdən səhər çıxıb axşam qayıdan
qadınlardan söz salır. Həm “Müqəddimə”də,
həm də eposun ayrı-ayrı boylarında “ciddi” və
gülməlinin paralelliyi ilə
qarşılaşırıq. “Müqəddimə”də
ozanın “Fatimə soyun”a aid etdiyi qadınlar “ciddi”nin,
qarınqulu və gəzərti saydığı qadınlar
isə gülməlinin təmsilçisidir.
“Ciddi”
və gülməli paralelliyi həm ayrı-ayrı obrazlar, həm
də eyni obraz timsalında təqdim edilə bilir.
Xatırlatdığımız paralelliyin eyni obraz
timsalında təqdim edilməsinin üzdə olan nümunələrindən
birini “Bəkil oğlu Əmran” boyunda görürük. Bəkilin
xanımı bir tərəfdən ağıllı, tədbirli;
o biri tərəfdən çənədən boş, sadədil
bir qadındır. Bayındır xandan inciyən və
verilmiş hədiyyələri belə geri qaytarıb hirsli
başla evə dönən Bəkili baş verəcək
daxili toqquşmalardan məhz xanımın dəyərli məsləhəti
xilas edir: ”Yigidim, bəy yigidim! Padşahlar Tanrının
gölgəsidir. Padşahına asi olanın işi rast gəlməz.
Arı könüldə pas olsa, şərab açar. Sən
gedəli, xanım, arquru yatan Ala dağların
ovlanmamışdır. Ava bingil, könlün
açılsın”. Xanımın bu məsləhətindən
sonra kin-küdurəti bir qırağa qoyub ova çıxan və
ovda sağ ayağı qayaya dəyib sınan Bəkilin ən
başlıca qayğısı düşdüyü vəziyyəti
bir sirr kimi dost-düşməndən gizli saxlamaqdır. Bu
sirri başqa biri yox, məhz ağıllı, tədbirli insan
kimi tanıdığımız xanımın faş etməsi
ilk baxışda təəccüb doğurur. Lakin həmin
xanımın sirr yayma məqamında gülüş kultunun
ifadəçisi kimi hərəkət etdiyini düşünəndə
təəccübümüzə son qoyulur. Gülüş
kultunun ifadəçisi olmağın nəticəsidir ki, nə
Bəkil, nə oğlu Əmran xanımın sirr yayma hərəkətinə
aqressiv yanaşmırlar, daha doğrusu, belə aqressivliyə
boyda, zərrə qədər də olsa, bir işarə
yoxdur.Əksinə, ozan sirrin faş olmasından şux bir təhkiyə
ilə söhbət açır: ”Övrət əlin əlinə
çaldı, qaravaşa söylədi. Qaravaş
cıxıb qapıçıya söylədi. Otuz iki dişdən
çıxan bütün orduya yayıldı, Bəkil atdan
düşmüş, ayağı sınmış deyü”.
Sirrin faş olmasına ozanın şuxluqla yanaşması
sanki bu məsələyə Bəkil və Əmranın da
münasibətini ifadə etmiş olur və nəticədə
dinləyici (oxucu) münasibətinə körpü
atılır. Boyu ifa (və ifadə) edən ozan Bəkilin
xanımını hər iki məqamda (həm
ağıllı məsləhət verən, həm də
sirri faş edən məqamda) dinləyiciyə (oxucuya) sevdirə
bilir. Çünki ozanın təhkiyəsində komiklik
“ciddilik”lə o şəkildə qaynayıb-qarışır
ki, obrazın (xanımın) müsbətliyinə qətiyyən
xələl gəlmir.
Xatırladaq
ki, “ciddi” və gülməli paralelliyi folklorun təməl
xüsusiyyətlərindən biridir. Kökü əkizlər
mifinə gedib çıxan bu paralelliyin folklorda hökmdar və
yalançı hökmdar, pəhləvan və
yalançı pəhləvan, adaxlı və yalançı
adaxlı və s. kimi nümunələri var. Adaxlı və
yalançı adaxlı paraleli “Dədə Qorqud” eposunun
“Bamsı Beyrək” boyunda özünü daha qabarıq şəkildə
göstərir. Məsələn, həmin boydakı
Qısırca Yengə və Boğazca Fatma komik obrazlar kimi
Banıçiçəklə paralellik yaradır.
Beyrəyin
dilindən verilən iki şeir parçasında
Qısırca Yengə və Boğazca Fatmanın neçə-neçə
kişi ilə oturub-durması diqqət mərkəzindədir.
Boğazca Fatma qırx oynaşlı olduğu kimi,
Qısırca Yengə də az aşın duzu deyil – onun
ardınca sarvanların baxıb bıldır-bıldır
göz yaşı axıtması hansısa hingilimdən,
mazaxdan xəbər verir. Qarşıya cavab verilməsi vacib
olan sual çıxır: “qızlığında işlədiyi
bir xətadan dolayı” xüsusi ləqəb qazanmış
(O.Ş.Gökyay) Boğazca Fatmanın, dalınca sarvanları
əsir-yesir eləmiş Qısırca Yengənin mötəbər
məclisdə – Banıçiçək, Burla xatun
yanında nə işi var? Axı Burla xatun o Burla xatundur ki,
doğmaca balasının ətindən bişirilmiş qara
qovurmanı yemək dəhşətinə razıdır, amma
namusunun bircə damcı belə ləkələnməyinə
yox. Banıçiçək həmin Banıçiçəkdir
ki, on altı il oturub adaxlısı Bamsı Beyrəyin yolunu
gözləyir və bu müddət ərzində başqa bir
oğlana gözünün ucu ilə də baxmır, başqa
bir oğlana könül verməyi ağlına belə gətirmir.
Tamamilə normal və məntiqə uyğun haldır ki, Burla
xatun naməlum bir ozanın (Bamsı Beyrəyin) qızlar məclisinə
gəlməsini etirazla qarşılayır: “Bunu gördü,
Qazan bəgin xatunu Boyu uzun Burla qaqdı, aydır: “Mərə,
qavat oğlu, dəli qavat, sana düşərmi bitəkəllüf
bənim üzərimə gələsən?” – dedi”. Burla xatun
dəli ozanın məclisə Qazan xanın icazəsi ilə
gəldiyini biləndən sonra sakitləşir və Qazan
xanın razılıq verməsi “yad” bir adamın məclisə
gəlməsini normal hala çevirir. İlk baxışda
normal təsir bağışlamayan və məntiqə
sığmayan hal “ayağı sürüşkən”
qadınların Burla xatun və Banıçiçəklə
çiyin-çiyinə bir məclisdə oturmasıdır.
Bu faktı da doğru-dürüst qiymətləndirmək
üçün komik fiqurların folklordakı bəzi tipik
xüsusiyyətləri nəzərə alınmalıdır.
Nəzərə alınmalıdır ki, komik fiqurların əsas
xüsusiyyətlərindən biri, yəni “ciddi” ilə
(Banıçiçəklə) tərs mütənasiblik
yaratmaq Qısırca Yengə və Boğazca Fatma
üçün də səciyyəvidir. Bu obrazların
komikliyi, təbii ki, Qısırca və Boğazca ayamaları
ilə bitmir və ayamalar öz təsdiqini onların gülməli
davranışlarında tapır. Bəli, Qısırca Yengə
və Boğazca Fatmanın hərəkətləri “ciddi” yox,
komik yöndə təsvir edilən hərəkətlərdir.
Həmin hərəkətlərə, yəni onların dərələrdə
neçə-neçə oyundan çıxmasına bir
zarafat göstəricisi kimi baxmaq lazımdır. Necə ki
folklordakı başqa komik fiqurların da hər hansı “tərbiyəsiz”
hərəkətinə məhz bu cür baxırıq. Molla Nəsrəddinin
“əxlaqa zidd” hoqqalarını yada salsaq, nə demək istədiyimiz
aydın olar:
Toy
günü baş qarışır və Molla Nəsrəddinə
– təzə bəyə plov verən olmur. Molla Nəsrəddin
acıq eləyib evdən çıxır və gedib şəhərin
lap ucqar məhəlləsindəki bir xarabalıqda bənd
alır. Dalınca gələnlərə Molla Nəsrəddinin
sözü bu olur: “Plovu yeyəndə mən heç yada
düşmədim. Gəlinin yanına girmək lazım olanda
tez yada düşürəm?! Elə şey yoxdur. Plovu kim
yeyib, gəlinin yanına da o getsin” .
Belə
məzəli əhvalatlara əsaslanıb Molla Nəsrəddini
əxlaqsız adam adlandırmaq olmaz. Çünki o, əxlaqsızlıq
eləmir, əxlaqsızlıq oyunu oynayır,
özünü axmaqlığa vurub hoqqa çıxarır.
Bu sözlər müəyyən qədər Qısırca
Yengə və Boğazca Fatmaya da aiddir. Hoqqabaz Molla Nəsrəddin
Fateh Teymurləngə nə qədər gərəkdirsə,
Qısırca Yengə və Boğazca Fatma da
Banıçiçək və Burla xatuna bir o qədər gərəkdir.
Molla Nəsrəddin öz “səfehliy”i ilə böyük
cahangirə magik dayaq olduğu kimi, Qısırca Yengə və
Boğazca Fatma da öz “əxlaqsızlığı” – hoqqabazlığı
ilə dəmir əxlaq və ismət sahiblərinin –
Banıçiçək və Burla xatunun magik
dayağıdır. Belə olmasaydı, eposda
Banıçiçəklə ilk
tanışlığımızda Qısırca Yengəni
onun otağından çıxan və Banıçiçəyin
adından Beyrəklə kəlmə kəsən görməzdik:
“Baqdı gördü bu otağ Banıçiçək
otağıymış ki, Beyrəgin beşikkərtmə
nişanlısı – adaxlısıydı.
Banıçiçək otağdan bağırdı. “Mərə,
dayələr, bu qavat oğlı qavat bizə ərlikmi
göstərir, – dedi. Varın, bundan pay dilən, görün
nə der”, – dedi. Qısırca Yengə derlər, bir xatun vardı.
İləri vardı, pay dilədi”. Qısırca Yengə
Banıçiçəyin adicə dayəsi yox, komik
“dvoynik”idir. Qırx oynaşlı Boğazca Fatma Beyrəkdən
başqa bir adaxlı tanımaq istəməyən
Banıçiçəyin yalançı əvəzedicisidir.
Qısırca Yengə və Boğazca Fatmanın: “Ərə
varan qız mənəm”, – deyib toyda Banıçiçəyin
yerinə oynamağı yalançı əvəzediciliyi
göstərən səciyyəvi bir epizoddur. Maraqlıdır
ki, Boğazca Fatma qol götürüb oynayarkən
Banıçiçəyin paltarını geyinib oynayır:
“Qızın qaftanını geydi. Çal, mərə, dəli
ozan! Ərə varan qız mənəm, oynayım, – dedi”.
Banıçiçəyin paltarını geyib toyda onun yerinə
oynayan Boğazca Fatma, o cümlədən Qısırca Yengə
yalançı adaxlı rolunda çıxış edib,
Banıçiçəyin parodiyasına çevrilirlər.
“Kəndirbaz” oyununda yalançı pəhləvan hoqqa
çıxarıb əsl pəhləvanı yaman gözdən
qoruduğu kimi, “Bamsı Beyrək” boyunda da yalançı
adaxlının başlıca funksiyası əsl
adaxlını şərdən-yamandan qorumaqdır.
Maraqlıdır
ki, macar tədqiqatçısı İmre Adorjan “Bamsı Beyrək”
boyunda “Təqlidi gəlin” (“Yalançı gəlin”) oyununun
izlərini axtarır. Tədqiqatçı Macarıstanın
türk kəndlərindən yazıya alınmış həmin
oyunu belə təsvir edir: “Bu adətə görə, toyda həqiqi
gəlini gətirməzdən əvvəl təzə bəyə
qoca, çirkin, şikəst bir qadını göstərib
zarafatlaşırlar”. İmre Adorjan haqlı olaraq “qoca,
çirkin, şikəst” libaslı yalançı gəlinlə
Qısırca Yengə obrazı arasında bir əlaqə
görür. Macar tədqiqatçısının öz qənaətində
haqlı olduğunu yalnız Qısırca Yengə və
Boğazca Fatma obrazları yox, “Bamsı Beyrək” boyundakı
Yalançı oğlu Yalancıq obrazı da təsdiq edir. Fərq
ondadır ki, Yalançı oğlu Yalancıq obrazında
yalançı adaxlı inamı öz ifadəsini birbaşa
yox, dolayı şəkildə tapır.
“Bamsı
Beyrək” boyunda gülüşün hansı zərurətdən
doğulduğunu aydınlaşdırmaq üçün bu
boyu “Qanturalı” boyu ilə tutuşdurmaq lazım gəlir.
Çünki bu boyların hər ikisində süjet xətti
başlanğıcını bahadırın özünə
layiq qız tapıb evlənmək istəməsi motivindən
götürür. Belə bir motiv üzərində
qurulduğuna görə hər iki boyda baş qəhrəmanın
eşq yolunda şücaət göstərməsi
qaçılmaz məsələyə çevrilir.
Şücaət məsələsində həm Beyrək, həm
də Qanturalıya aid olan bir məqam var: sevdiyi qızla
yarışmaq. “Bamsı Beyrək” boyunda qızla yarış
qismən ətraflı təsvir olunur. Beyrəklə
Banıçiçək əvvəl at çapırlar,
sonra ox atırlar və sonda güləşəsi olurlar. Təbii
ki, yarışların hər birində Beyrək qalib gəlir
və Banıçiçək Beyrəyin qələbəsindən
məmnun qalır. Axı Beyrəyin kafirlərlə qəhrəmancasına
vuruşub bəzirganları xilas etməsindən
Banıçiçək xəbərsizdir. Odur ki,
Banıçiçək Beyrəyi bir igid kimi tanımaq istəyir.
“Bamsı Beyrək” boyunun qəhrəman və yalançı
qəhrəman sisteminə uyğun olaraq, Banıçiçək
ilk görüşdə özünü Beyrəyə
Banıçiçəyin dadısı (dayəsi) kimi
nişan verir: “Ol qız öylə adam degildir ki, sana
görünə, – dedi. – Amma mən Banıçiçəgin
dadısıyam. Gəl indi səninlə ava
çıxalım. Əyər sənin atın mənim
atımı keçərsə, onun atını dəxi
keçər. Həm səninlə ox atalım. Məni
keçərsən, anı dəxi keçərsən və
həm səninlə gürəşəlim, məni basarsan,
anı dəxi basarsın”, – dedi” . Banıçiçək
dadı (dayə) yox, Banıçiçək olduğunu
yalnız Beyrəyin yarışı udmasından sonra bildirir.
Hətta Beyrək güləşdə Banıçiçəyin
ən zəif yerindən – döşündən tutub
sıxmaq hesabına qalib gəlsə də,
Banıçiçək bunun üstünü vurmur.
Banıçiçəyin Beyrəkdən bir igid kimi məmnun
qalması qızıl üzüyün ortaya gəlməsinə,
arada əhd-peymanın bağlanmasına imkan yaradır.
Selcan
xatunun Qanturalını sınağa çəkməsinə
isə heç bir ehtiyac yoxdur. Çünki Qanturalı Selcan
xatunun gözü qarşısında yetərincə qəhrəmanlıqlar
nümayiş etdirib: üç vəhşi heyvanı
öldürüb, kafir qoşunu ilə təkbaşına
vuruşmaqdan çəkinməyib. Bəs onda Selcan xatunun: “Gəl
bəri, söyləşəlim!” – deyib Qanturalını
yarışa çağırması nə ilə
bağlıdır? Bu suala cavab vermək üçün
“Qanturalı” boyunun sonunu yadımıza salaq: Qanturalı
gözəl bir çəməndə dərin yuxuya gedib.
Selcan xatun silahlanıb, uca bir yerə çıxıb onun
keşiyini çəkir. Kafir qəfildən hücum edəndə
qoşunun bir tərəfindən Qanturalı, o biri tərəfindən
Selcan xatun həmlə edib qanlı döyüşə
başlayırlar. Selcan xatun öz payına düşən
kafir dəstəsinin axırına çıxıb “oda”ya
qayıdanda Qanturalını orada tapmır. Bir dərənin
içində toz-dumanın dərilib (yığılıb)
dağıldığını görəndə
Qanturalının hələ də döyüşməkdə
olduğunu anlayır və özünü ora yetirir. Məlum
olur ki, kafirlər Qanturalının atını oxla vurublar,
özünü göz qapağının üstündən
yaralayıblar. Üz-gözünü qan
bürümüş Qanturalı kafiri qabağına qatıb
qovur. Selcan xatun təzədən döyüşə
atılır. Kafirə qarşı qılınc çalarkən
başqasının köməyə gəlməsi ilə
heç cür razılaşmaq istəməyən
Qanturalı son döyüşdə ona yardımçı
olanın öz “görklü”sü olduğunu bilib sakitləşir.
Döyüş onların qələbəsi ilə başa
çatır. Selcan xatun Qanturalını atın tərkinə
alıb “oda”ya sarı yol başlayanda həmin məzəli əhvalat
baş verir. Yəni Qanturalı Selcan xatunun Oğuzda
öyünəcəyini, “Qanturalını atın tərkinə
alıb gətirdim” deyib qürrələnəcəyini
düşünür və onu öldürməklə hədələyir.
Selcan xatun nə qədər dil tökürsə,
“öyünərsə, ər öyünsün – aslandır,
öyünməklik övrətlərə böhtandır”
deyirsə, xeyri olmur – Qanturalı “yox, öldürsəm gərəkdir”
deyib durur. Selcan xatunun səbri tükənir: “Mərə,
qavat oğlu qavat! Mən aşağı qulpa
yapışıram, sən yuxarı qulpa yapışırsan.
Mərə, qavat oğlu, oxunlamı,
qılıncınlamı? Gəl bəri, söyləşəlim”
(1, 85). Bəli, Selcan xatunun Qanturalını yarışa
çağırması məcburiyyətdən irəli gəlir
və yarış məzəli şəkildə başladığı
kimi, məzəli şəkildə də bitir. Selcan xatun oxun
dəmrənini (ucundakı dəmiri) çıxarır və
Qanturalıya tərəf bir ox atır. Elə atır ki,
qorxudan Qanturalının “başındakı bit ayağına
enir”. Dəmrənsiz oxun atılması ilə
barışığın başlanması bir olur. Və Qanturalı
sevgilisinin könlünü bu sözlərlə alır:
Aslan
uruğu, sultan qızı!
Öldürməgə
mən səni qıyarmıdım?!
Öz
canıma qıyam, mən sana qıymayam;
Mən
səni sınardım.
Qanturalının
bu sözlərini misal çəkən K.Abdulla yazır: “Qəribə
bəhanədir! Görəsən Qanturalı Selcan xatunu nə
üçün sınamaq istəyir? Bir az əvvəl
düşmənlə hünərli döyüşü
Selcan xatunu bir daha heç zaman sınamamaq üçün
kifayət deyildimi? Özü də yada salsaq ki, bu düşmən
ordusu onun öz atasının ordusu idi, o zaman Selcanın sədaqət
və etibarı daha da qabarıq şəkildə canlanar.
Doğrudan da qəribə sınaqdır!”.“Dədə Qorqud”a
həsr olunan dəyərli elmi əsərinin bu yerində
K.Abdulla mifin hüquqi və etik yasaqlarından
danışır. Eposdakı yasaq nümunələrini məntiqə
uyğun nümunələr kimi nəzərdən keçirən
K.Abdulla Qanturalının Selcan xatunu sınamaq istəməsini
“qəribə sınaq” adlandırmaqda tamamilə
haqlıdır. Doğrudan da, bu sınaq məntiqə
uyğun gəlməyən bir sınaqdır. Amma ozanın da
başlıca məqsədi bir məntiqsiz əhvalat
quraşdırmaq deyilmi? Axı bu cür əhvalat
quraşdırmaq məzə çıxarmağın,
az-çox gülüş doğurmağın səciyyəvi
bir formasıdır. Selcan xatunun sınanmasına aid təhkiyədə
rast gəldiyimiz və yuxarıda
xatırlatdığımız bəzi cümlələr (“Mən
aşağı qulpa yapışıram, sən yuxarı qulpa
yapışırsan”; “Başındakı bit ayağına endi”)
baməzə danışıq tərzinin
açıq-aydın göstəricisidir. Bizə belə gəlir
ki, Selcan xatunun məcburiyyət qarşısında qalıb
Qanturalını yarışa çağırması
başqa bir şeylə yox, hadisələrə duz-məzə
qatmaq, toy-düyünlə bitən boyun sonunda dinləyiciyə
(oxucuya) daha xoş ovqat aşılamaq niyyəti ilə
bağlıdır. Belə olmasaydı, kafirlə
döyüşdə Selcan xatunun böyük şücaət
göstərdiyini görən Qanturalı döyüşdən
sonra durub-durub Selcan xatunu ölümlə hədələməzdi.
Boyların
tutuşdurulmasından aydınlaşır ki, Beyrək –
Banıçiçək yarışması ilə
müqayisədə Qanturalı – Selcan xatun
yarışması müəyyən qədər baməzə
məzmun daşıyır, burada əhvalat
yarıciddi-yarızarafat şəklində təqdim edilir. Belə
müqayisəni boyların başqa məqamları arasında
da aparmaq olar. Məsələn, belə bir məqam: Selcan xatunu
almaq istəyən neçə-neçə igid vəhşi
heyvanların əlində güdaza getdiyi kimi,
Banıçiçəyi də “istəyən” neçə-neçə
adam Dəli Qarcarın əlində güdaza gedir. Vəhşi
heyvanları öldürməyə Qanturalı gedirsə, Dəli
Qarcarla da haqq-hesab çürütməyə Beyrək
özü getməli deyildimi? Xeyr, Beyrək getməli deyildi.
Ona görə ki, burada söhbət elçiliyə getmək
üstündədir. Dəli Qarcarın öldürdükləri,
çox güman ki, Banıçiçəyə elçi gələnlərdir.
Əgər belədirsə, onda Beyrək özü
özünə elçilik edə bilməzdi və Dədə
Qorqudun elçiliyə göndərilməsində təəccüblü
bir şey yoxdur. Təəccüb doğuran məsələ
Dəli Qarcar – Dədə Qorqud münasibəti,
aydınlaşdırılmasına ehtiyac duyulan məsələ
Dəli Qarcarın Dədə Qorqudla “nanəcib” rəftarıdır.
Bu rəftarın
açarı, bizcə, “ciddi” və gülməli
qarşılaşmasındadır. “Bamsı Beyrək” boyunda
bahadır və yalançı bahadır, adaxlı və
yalançı adaxlı, ozan və yalançı ozan
qarşılaşmasına uyğun olaraq, bir ağıllı
və dəli qarşılaşması da var. Dədə
Qorqud və Dəli Qarcar əhvalatı məhz
ağıllı və dəli
qarşılaşmasıdır. Bu qarşılaşmanın
“Dədə Qorqud” eposu üçün nə qədər səciyyəvi
olduğunu məşhur Əzrayıl və Dəli Domrul əhvalatından
da görürük. Bəli, Dəli Domrulun alıcı
quş götürüb göyərçin cildinə
girmiş Əzrayılın dalınca düşməsi Dəli
Qarcarın silahlanıb Dədə Qorqudun dalınca
düşməsi ilə xeyli dərəcə oxşardır.
Əzrayıl – Dəli Domrul əhvalatında da normalla
“anormal” üz-üzə gəlir. Əzrayıl, əlbəttə,
normal tərəfdir. Çünki o, ölüm mələyi
kimi nə istədiyini, iş-gücünün nədən
ibarət olduğunu yaxşı bilir. Dəli Domrulun isə
“anormal” tərəf olduğunu xüsusi əsaslandırmağa
ehtiyac yoxdur. Təkcə onu demək kifayətdir ki, Dəli
Domrul Əzrayılı tanımır, Əzrayılın
öz xoşuna yox, Allahın əmri ilə can
aldığını bilmir. Belə olmasaydı, Dəli Domrul
Əzrayılı tapıb ona qulaqburması verməkdə
Allahdan kömək istəməzdi. Ölüm mələyini
Allahın köməyi ilə cəzalandırmaq istəməsi
Dəli Domrulun dünyadan bixəbərliyinə ən
tutarlı misaldır. Dəli Domruldan fərqli olaraq, Dəli
Qarcarı dünyadan bixəbər adam saymaq çətindir.
Dəli Domrul Əzrayılı tanımadığı halda,
Dəli Qarcar, çox güman ki, Dədə Qorqudu
tanıyır və onun bir övliya olduğunu çox
yaxşı bilir. Amma bu, bilib-bilməməzlik fərqi Dəli
Domrulla Dəli Qarcar arasındakı oxşarlığı qətiyyən
aradan qaldıra bilmir. Dəli adını daşıyan bu qəhrəmanların
ən böyük oxşarlığı ipə-sapa yatmamaq,
normadan kənar hərəkətlərə yol verməkdir. Dəli
Domrulun ölüm mələyinə, Dəli Qarcarın isə
Dədə Qorquda meydan oxuması məhz normadan kənara
çıxmaqdır. Dədə Qorquda əl qaldırarkən
onun müqəddəs adam olduğunu bilməsi Dəli
Qarcarın normadan kənar addım atmasının dərəcəsini
azaltmır, əksinə, daha da artırmış olur. Məsələnin
məğzi elə bu nöqtədə ortaya
çıxır və lazım gəlir ki, Oğuzda
hamının müqəddəs bildiyi bir adama münasibətdə
həddini aşmağın, məlum davranış
normalarını pozmağın nəyə xidmət etdiyi, hansı
bədii-mifoloji funksiya daşıdığı
aydınlaşdırılsın.
Dədə
Qorqud – Dəli Qarcar əhvalatı eposda ağıllı və
dəli münasibəti üzərində qurulan bir oyundur. Bu
oyun yalnız Dəli Qarcarın “anormallıq” etməsi
hesabına yox, həm də Dədə Qorqudun
yaratdığı imkan və şərait hesabına baş
tutur. Dədə Qorqud Dəli Qarcarın dəlilik etməsinə
meydan verir və özünün kəraməti, aqilanə hərəkəti
ilə həmin dəliliyin qarşısını alır. Həm
Dəli Qarcarın dəliliyində, həm də Dədə
Qorqudun bu dəlilikdən qorunmasında bir gülüş ahənginin
olması danılmazdır. Çünki Dəli Qarcarın
davranışı normadan kənar davranış olduğu
kimi, Dədə Qorqudun da Dəli Qarcarın qabağına
düşüb qaçması övliyaya “yaraşmayan”,
normadan kənar bir, hərəkətdir. Normadan kənar hərəkət
və davranışın isə az-çox gülüş
doğurması tamamilə təbiidir. Dədə Qorqud Dəli
Qarcarın normadan kənara çıxan və
gülüş doğuran hərəkətlərinə rəvac
verirsə, demək, bu barədə ciddi düşünmək,
Dədə Qorqudun oyundaşlığına xüsusi diqqət
yetirmək lazımdır.
(Ardı var)
Muxtar KAZIMOĞLU,
Filologiya üzrə elmlər
doktoru,
AMEA Folklor İnstitutunun
direktoru
525-ci qəzet.- 2012.-
18 may.- S.7.