Sirri- zəmanə
Səhər yuxusunun şirin vədəsində
sol böyrünə, elə bil, xəncər soxdular. Diksinib ayıldığında,
gözləri hələ yarıyumuluykən kiminsə cod səsi
yuxunun axırıncı vaqelərinin içindən Fərhad
Qürublunun qulağına yavaşdan, amma təkidlə
pıçıldadı ki, tez ol, dur ayağa, get yazı
masasının üstündən Səvvab Təbrizinin iki
gün əvvəl oxuduğun, özü də, guya ki, diqqətlə
oxuduğun risaləsinin üzköçürməsini al əlinə,
on dördüncü səhifədə aç və
yuxarıdan yeddinci sətri bir də oxu.
Elə də
etdi. Tələm-tələsik əl-üzünü yuyub
dama-dama köynəyini əyninə keçirə-keçirə
özünü o biri otaqdakı yazı masasının
arxasına saldı. Masanın sağ küncündə
atılıb qalmış “Yuxuların idarə olunması”
adlı qara cildli üzköçürmə, elə bil, onu
gözləyirdi. Gözəyarı açdığında
üzköçürmə birinci dəfədən
özünün on dördüncü səhifəsində
açıldı. Yuxarıdan yeddinci sətirdə orta əsr
təbir elminin mükəmməl bilicisi Səvvab Təbrizi
belə yazırdı:
“Mənim
yazdığım bu əsər ki, var, boş yerdən
yaranmamışdır. Əlbəttə ki, onun bir mənəvi
sələfi vardır və yox deyildir. Mənim ustadım
dünyanın bir çox vacib sirlərini öz kamil
yaradıcılığında qeyd edən məşhur
Nüveyş əl-Zəmmani olmuşdur. Mən indi risaləmin
əvvəlində sidq-ürəklə bəyan eyləyirəm
ki, “Yuxuların idarə olunması” adlandırdığım
bu əsər Nüveyş əl-Zəmmaninin “Kamilüt vacib”
adlı indi artıq hər hansı bir yerdə bulunması
imkansız olan nadir əql və zəka mücövhərindən
sərbəst bir iqtibasdır. Şəxsi-alimlər bu əsəri
dönə-dönə axtarmış, amma tapa bilməmişlər.
“Kamilüt
vacib”in bəhs etdiyi bir çox sirlərin içərisində
ən möhtəşəmi “sirri-zəmanə”dir. Bu sirr
xoşbəxtliyin şirəsini almağın disturudur. Sirri
tapan xoşbəxt olub ölməzliyi də qazanacaqdır,
çünki, gördüyü yuxuların içində
ulduzlar özü ona yol göstərə-göstərə
bir zəmanədən o birinə aparacaqlar. Sirrə dost olmaq
istəyən gərəkdir, “Kamilüt vacib”in
özünü tapıb oxuya. Olsun ki, oradan bir eyham, bir
işarət özünü o şəxsi-alimə biruzə
verə. Əgər kim sirrədost seçilsə eyham
özünü ona göstərəcək. Başqasına –
yox! Risalələrin belə oyunları olur. Səbr və mətanət!”
Vəssalam! Bu qədər!
Acgözlüklə
bunları oxuyub Fərhad Qürublu ona təəccüb etdi
ki, birinci oxunuşda necə olub ki, belə bir vacib parça
onun diqqətini çəkməyib. Səvvab Təbrizi, əlbəttə
ki, təvazökarlıq edib. “Yuxuların idarə olunması”
əsərinə başdan-ayağa iqtibas demək çox
böyük ədalətsizlikdir. “Kamilüt vacib” onun
onurğa sütunu ola bilər, amma “Yuxular...”ın öz
canı və öz qanı var. Buradakı şərhlər, əlavələr,
ricətlər Təbrizinin əsərini, həqiqətən,
orta əsr elmi fikrinin ən görüntülü nümunələrindən
birinə çevirmişdi. Özündən sonra təbir və
nücum elmi ilə məşğul olanlar bunu heyranlıqla və
dönə-dönə qeyd ediblər.
Səvvab Təbrizi
ilk dəfə “Sirri-zəmanə” adına Əl-Zəmmaninin
risaləsində rast gəldiyini deyir. Təbrizidən
üzü bu yana onlarla, yüzlərlə elm və irfan sahibləri,
Təbrizinin dediyi kimi “şəxsi-alımlər” bu gün
adama elə gəlir ki, əməlli-başlı dəli olub həyatlarını
ancaq və ancaq bu açılmaz sirrin, yəni, xoşbəxtliyin
və ölməzliyin disturunun axtarışlarına sərf
ediblər. Ömürləri Əl-Zəmmanini, onun vasitəsiylə
də “sirri-zəmanə”ni axtarmaqla keçib. Nəticə isə
olmayıb. Bu adamlar həyatları boyu eləcənə
“xoşbəxtlik nədi?” sualının cavabını
tapmadan sonunda yanıqlı bir ah çəkərək
göydəki ulduzlar kimi sakitcə sönüb
dünyalarını dəyişiblər.
“Sirri-zəmanə”nin
izini orta əsr əlyazmalarında axtarmaqdan vaz keçən,
rəsmi şəkildə onun ılğım olduğunu
söyləyən alim, heç bir kənar adam yox, indi
görüşünə getdiyi elmi rəhbəri Vaqif Əsirzadə
oldu. Vaqif Əsirzadə görkəmli risaləşünas
idi. Orta əsrlərdə yazılmış hər bir əsər
onun üçün bir başqasına müasir roman
açıq olan qədər açıq idi. İlk dəfə
o oldu ki, yuxusuz gecələr boyu oxuyub inandıqlarına,
usanmadan apardığı axtarışlarına “asi”
çıxdı. Bu, birdən-birə, gözlənilmədən
baş verdi. Evdə, işdə, həyətdə-bacada bir
neçə gün pərişan və laübali gəzən
Vaqif müəllim, nəhayət, dözməyib
yaxınlarına, o cümlədən, Fərhad Qürubluya bəyan
etdi ki, düzdü, o, xoşbəxtliyin sirrini tapmadı, amma
ona xoşbəxtliyin dadını hiss eləmək nəsib
oldu. Sonra da dodaqlarıyla səssiz-səssiz bəzi şeylər
pıçıldadı. Bu pıçıltıdan heç
kim bir şey anlamadı. Dodaqların səssiz tərpənişini
oxumağı bacaranlar isə deyə bilərdilər ki, Vaqif Əsirzadə
səssizcə-səssizcə bunu pıçıldayır: “Təbrizi
doğru demirmiş, Əl-Zəmmani sirri-zəmanənin
müəllifi deyildir. Sirri-zəmanə qalmayıb, çünki
Təbrizi onu açıbdır və özü dediyi kimi
sirri əsirlikdən azadlığa buraxıbdır. Təbrizi
sirrə qovuşubdur. Amma o, bunu xələflərindən
gizlin tutmaq istəyibdir. Xələfləri həmişə
bu sirrin axtarışında olmalıdılar. Çünki əbəs
bildiyin bir şeyin uğrunda həyatını qoymadınsa
yaşamağın mənası itər. Yeni sirrdostu, sirr
qoruyan peyda olmalıdır. Oyun davam etməlidir. Sirr yenə də
axtarışların burulğanında itməlidir. Sirr var
kimi olmalıdır. Sirr isə artıq yoxdur. Var – Təbrizi!”
O, elmi rəhbərinin
yanına bu cür narahat və qatmaqarışıq fikirlərlə
gəldi. Söhbətə birbaşa keçdi. On
dördüncü səhifə ilə bağlı dedikləri
ortalığa elə o dəqiqə ağırlıq və gərginlik
gətirdi. Vaqif müəllim ona qulaq asıb başını
“eh” deyə yellədi, sonra:
–
İnandırıcı deyil! – dedi. – “Yuxuların idarə
olunması” orta əsrlər təbir elminin ən kamil əsərlərindən
sayılır. Əl-Zəmmani barədə isə deyilənlər
fantaziyadı, başqa şey deyil. Noldu, bu qədər adam
oxudu, amma bu sətirləri görmədi?! Hanı əlyazma?
Ver bura!
Vaqif müəllim
on dördüncü səhifədəki haman başıbəlalı
yeddinci sətri bir dəfə oxumadı, iki dəfə
oxumadı, nəhayət, neçənci dəfə oxuyandan
sonra dərin fikrə getdi və artıq Fərhad Qürublu
özü də yerində qurcuxa-qurcuxa qalıb bilmədi ki,
Vaqif müəllim bu sətirləri növbəti dəfə
oxuyur, yoxsa lal-dinməz gözünü dikib əlyazmaya və
ətrafda nə varsa, hər şeyi unudub?! Nəhayət,
Vaqif müəllim üzünü Fərhad Qürubluya tutdu:
– Təbrizi risaləsinin
çox nadir, qiymətli bir üzköçürməsi
vardı, Milli kitabxanada bilirsənmi, necə diqqətlə,
necə ehtiyatla saxlanırdı?! Cavan idim, bu
üzköçürməni istəyə-istəyə
qalmışdım. Kartotekada adı getsə də,
soruşanlara gah deyirdilər, “yoxdur”, gah deyirdilər, “əldədir”,
gah da deyirdilər, “restovrasiyadadır”. Beləəə...
– İndi bir
çətinlik yoxdur. – Fərhad Qürublu pauzadan istifadə
elədi.
Vaqif müəllim
bu dəfə ona çox mənalı-mənalı baxıb
gülümsündü:
– O
üzköçürməni mən, bir zülüm, əldə
eləyib oxumuşam. Özü də çox diqqətlə
oxumuşam. O üzköçürmədə burda yazılan
parça yoxdur. Təsəvvür edirsən, sən bir
sirrdostusan!..
– Yox... təsəvvür
etmirəm. – Fərhad Qürublu səmimiyyətlə boynuna
aldı. Doğrudan da, belə bir perspektivi o təsəvvür
etmirdi.
Bir müddət
sükut içində oturub gözlərini pəncərədən
həyətə dikdilər.
– Mənə
diqqətlə qulaq as. – Vaqif müəllim səsi titrəyə-titrəyə
sükutu pozdu. O, hələ də həyəcanlı idi və
özünü ələ almağa
çalışırdı. – Sənə bir şey deyəcəyəm.
Bilirsənmi, səndəki bu yazı mənim sirri-zəmanə
ilə bağlı təsəvvürlərimi yenə
qarışdırdı. Bir halda ki, səni ona doğru yönəldirlər,
sirri-zəmanə bu günədək gəlib
çıxıb, deməli.
Fərhad Qürublu
çaşıb qalmışdı.
Çaşıb
qalmış Fərhad Qürublu əməlli-başlı
düşünməyə, eşitdiklərini beynində həzm
eləməyə imkan belə tapmadı. Çox keçmədi,
Vaqif müəllim adəti üzrə məsələni yenə
də sürətlə ona lazım olan müstəvinin üzərinə
gətirdi. Artıq səsi titrəyib eləmirdi.
–Sənin
üçün çox maraqlı bir şans
açılıb. Sən gərək hökmən bu işin
dalına düşəsən...
– Axı... Niyə
mənim üçün?
– Bu sətirlər,
bilmək istəyirsənsə, necə deyim... özləri
özlərini sənə oxudublar. Məni başa
düşürsən? Bəlkə elə mən özüm
də bu üzköçürməni oxumuşam, amma sən
görənləri görməmişəm. Sən sirrdostusan.
– Vaqif müəllim Fərhad Qürubluya ilk dəfə
görürmüş kimi baxdı, bayaq dediyini təkrar elədi.
– Belə şey
ola bilməz! – Fərhad Qürublu sidq-ürəklə təəccübləndi.
– Ola bilər!
Fərhad Qürublu son cəhdini etdi:
– Bəs axı siz deyirdiniz... sirri-zəmanə
yoxdur. O, bu günümüzə gəlib yetişməyib...
– Yox, o deyilənlərə qulaq asma!
Onları unut! – Vaqif müəllim əllərini havada yelləyərək
qəti şəkildə onun sözünü kəsdi. – Sən
artıq “Sirri-zəmanə”nin izinə düşmüsən.
Əldən buraxacaqmısan? Səni sirrədost biliblər, Təbrizi
ancaq səninlə danışır. O göstərdiyin sətirləri
səndən başqa oxuyan olmayıb. O səni, fikir ver,
heç bir başqa adamı yox, ancaq səni digər bir əsərə
yönəldir. O, sənə deyir: axtarmaq lazımdır,
özü də harda axtarmaq lazımdır, onu da deyir. Səni
təbrik edirəm. Mən sənə “Kamilüt-Vacib”i
axtarmaqda kömək edəcəm.
– Əl Zəmmaninin “Kamilit-vacib”ini???
– Bəli, onu. Deməli, o varmış! Təbrizi
onu uydurmayıb. Uydurmuş olsaydı, o indi səninlə
danışmazdı. Mənim ağlıma bir fikir gəldi. –
Vaqif müəllimin gözləri parıldayırdı. –
“Kamilüt Vacib”i axtarmağın yolu var. Bu yol “Sirlərin sərgüzəşti”ndən
keçir. Hacı Mir Həsən ağa Səyyah! Başa
düşürsən məni? Özü də burdakı
üzköçürmə yox, sən burdakını
azından beş dəfə oxumusan. Leninqraddakı! Minabəxşinin
üzköçürməsi! Nə tapsan, onda tapacaqsan...
...Bir xeyli söhbət etdilər. Pəncərədən
o tərəf çoxdan qaranlığa qərq olmuşdu.
İnstitutun dəhlizlərindən səs-səmir gəlmirdi.
Deyəsən, bu boyda binada ancaq ikisi qalmışdı. Nəhayət,
Vaqif müəllim ayağa qalxdı. Onlar dinməz-söyləməz
otaqdan çıxıb qaranlıqda bir-birinin səsindən
yapışa-yapışa zor-güc mərmər pilləkənlərlə
aşağı düşdülər, yalnız birinci mərtəbədə
qəflətən işığa çıxdılar.
Onları qəflətən görürkən az qala səksənən
gözətçilərin narazı baxışları
altında sakitcə binanı tərk etdilər.
Vaqif müəllim sözünün
üstündə durdu. İnstitutun hesabına Fərhad
Qürublunu Leninqraddakı mötəbər Dövlət
Şərqşünaslıq kitabxanasına ezamiyyətə,
Hacı Mir Həsən ağa Səyyahın “Sirlərin sərgüzəşti”
risaləsinin çox qədim bir üzköçürməsini
oxumağa göndərdilər.
Bu risalənin Bakı
üzköçürməsini Fərhad Qürublu Vaqif müəllim
deyən kimi, həqiqətən, beş dəfə
oxumuşdu. Risalənin az qala hər parçasını,
şişirtmək olmasın, əzbər bilirdi. Amma Dövlət
Şərqşünaslıq kitabxanasının oxu zalında
oturub sifarişini gözlərkən belə bir qəribə
hala düşəcəyini təxmin etməzdi. Dəqiqələr
bitib tükənmək bilmirdi. 1578-ci ildə xəttatlar
ustadı Həkim Minabəxşi (bu, Həmədani
Seyfül-mülkün Həmədanda zindana
salınmasından sonra qəbul etdiyi ləqəbi idi) tərəfindən
yazılması təxmin edilən üzköçürməni
gətirib ona təqdim edəndə və, nəhayət, bu əfsanəvi
üzköçürməni əlində tutanda həyəcandan
onu soyuq tər basdı. Tər kürəklərindən
başlayıb tumanına qədər axıb getdi. Rəngi
ağardı. Sonradan adının Svetlana olduğunu öyrəndiyi
qıyıqgözlü kitabxanaçı qız onun bu
halından təşvişə düşüb
başını az qala Fərhad Qürublunun üzünə
yapışdıraraq və bu zaman saçlarını silkələyib
onların huşaparan rayihəsini bəlkə də bilərəkdən
onun donqar burnuna yayaraq nəvazişli və ehtiraslı bir səslə
soruşmuşdu:
– Sizə nə oldu, özünüzü
necə hiss edirsiniz?..
...Onunla üzköçürmə
arasındakı əlaqə yəni, üzköçürmənin
onunla “danışması” bu dəfə son səhifələrin
birində baş verdi. Baxmayaraq ki, müəllif Hacı Mir Həsən
ağa Səyyah burada nəticə olaraq sirrə canatım
hissinin insan ruhuna verdiyi əzmkarlığı, bu əzmkarlıqdan
doğan digər gözəl halları təhlil edir və bu
zaman, nədənsə, qadın zərifliyini də bura əlavə
edib bir xeyli bu barədə danışır və birdən,
nə mənə, nə sənə, mətləbdən kənara
çıxır. Burada Hacı Mir Həsən Ağa Səyyah,
elə bil, məxsusi onun üçün, Fərhad Qürublu
üçün belə yazırdı:
“Bil və agah ol, ey qərib! Bu kitabda
“sirri-zəmanə” axtarmağın əbəsdir. Mənim xələflərim,
bilirəm, xoşbəxtlik disturunun mən tərəfdən
burda gizlədildiyini yazacaqlar, kimlərisə də buna
inandıracaqlar. Çox zəhmətlər sərf ediləcək.
Çifaidə, bu, belə deyil. Hərgah bu, belə
olsaydı, bəni-adəmlər içində məndən
xoşbəxti yer üzündə yox idi. Mən bu sirrin
arxasınca yorulmadan sərvəti-elm dəryasına baş
vuran qəvvas oldum. Bu kitab haman dəryadan
yığdığım incilərlə süsləndi. Ən
çox da Zatineyi- Ağ dərvişin sərvətindən bəhrələndim.
Ey mənim olmayanı məndə axtaran! Ustadlar ustadı
Zatineyi- Ağ dərvişin “Rənglərin hikməti” əsərini
tap və onu diqqətlə oxu. “Sirri- zəmanə”nin izinə
sən fəqət orda düşə biləcəksən.”
Bu ricətdən sonra mətn özünəxas
bir təmkinlə yenidən əsas mətləbə
qayıdır və müəllif bir qədər əvvəl
ki, sirrə canatımın qadın gözəlliyi ilə əlaqəsindən
söhbət açmışdı, yenə də bu gözəlliyin
vurğunu kimi haman əlaqədən danışmağına
davam edir.
...Fərhad Qürublu Bakıya qayıdan
kimi yenə də “təngnəfəs”, ürəyi ata-ata
İnstituta, elmi rəhbəri Vaqif Əsirzadə ilə
görüşə tələsdi.
–... Deməli, əslində, Zatineyi Ağ
dərvişi axtarmaq lazımmış. “Rənglərin hukməti”ymiş,
deməli... – Fərhad Qürubluya diqqətlə qulaq asıb
bir xeyli sakitcə oturduqdan sonra Vaqif müəllim adəti
üzrə gözlərini qıyıb, sanki
öz-özünə, düşüncəli bir halda dilləndi.
Vaqif müəllim gedər-gəlməz
yol desəydi, bundan yaxşıydi. Nüveyş əl-Zəmmanini
tapmaq Ağ Dərvişi tapmaqdan asan idi. Zatineyi-Ağ dərvişin
“Rənglərin hikməti” əsəri hər kəs
üçün əsl elmi fantom idi. “Rənglərin hikməti”
barədə yalnız o məlum idi ki, belə bir əsər,
bəli, nə zamansa yazılıb imiş. Onun barəsində
müxtəlif əsrlərdə və əsərlərdə
ağızdolusu danışmayan yox idi. Əsərin
şöhrəti Azərbaycandan çox-çox kənarlara
gedib çıxmışdı. Azərbaycanda onun
üzköçürməsi yox idi. Üzköçürmələrin
sorağı İngiltərənin Kralıça Yelizaveta
kitabxanasından, Amerikanın Kolumbiya universitetinin Harriman
İnstitutundan, Peterburq kunstkamerasından gəlirdi. Amma bu
üzköçürmələrin birini də “əlimdə
tutmuşam” deyən yox idi. Məsələ yenə qəlizləşirdi.
...Evinə çataçatda Fərhad
Qürublunu qəfil yağış haqladı.
Yağış göydən üzü aşağı xəsisliklə
ötürülən xəbər kimi yavaş-yavaş, yekə
damlaları bir-birini qovmağa tələsməyən işarə-işarə
yağırdı. Fərhad Qürublu düşündü
ki, bu qəribə yağış üçün heç
bir fərqi yoxdur, o hara və nə zaman yağır. Bu
yağış bəlkə də bu saat heç bura yox,
zamanın tamam başqa bir küncünə yağır.
Dodağı qaçdı. Amma gərək
qaçmayaydı. Əslində, Fərhad Qürublu
düşünən kimiydi. Yağış haraydısa,
buralara oxşamırdı, həmən buralara oxşamayan yerə,
gərək ki, Təbriz idi, bu dar və əyri küçə
də Təbrizin Çuxurlu məhləsində idi, bəli,
şəkk-şübhə yox idi, yağış ora
yağırdı. Bu yağışın altında ondan irəlidə
uzun əbasının ətəklərini çirmələyib
qoluna yığmış, balaca, yastı evlərin
arasındakı əyri-üyrü küçəylə
gölməçələrin üstündən az qala
hoppana-hoppana, hoppanmayanda isə axsaya-axsaya bir uzunsaqqal qoca
kişi idi, deyinə-deyinə gedirdi.
Fərhad Qürublu evinin hündür
arkasının altına çatanda qəfildən yağan
yağış eləcənə qəfildən də kəsdi.
... İki gündən sonra Vaqif müəllim
özü Fərhad Qürublunu axtarıb tapdı.
– Maşını çıxart, gəl
arxamca. İnstitutun həyətində səni gözləyirəm.
Hara gedəcəklərini dəqiq bildirmədi:
– Aeroport tərəfə sür.
Yol boyu bir xeyli danışmadılar.
Maşın şəhərdən çıxandan sonra Vaqif
müəllim dedi:
– Bir məsələ məni həmişə
düşündürüb. deyirəm. Səvvab Təbrizi
deyir ki, “sirri-zəmanə”ni tapan adam ölməyəcək.
Demək olar ki, bu barədə yazan bütün müəlliflər
bunu deyir. Amma diqqət elə... onların hamısı
dünyasını dəyişib. Bu bir. Deməli, heç
biri bu hikməti tapa bilməyib...
Vaqif müəllim yenə də susdu. Elə
bil, ürəyində götür-qoy edirdi ki, fikrini sonacan
açıb töksün ortalığa, yoxsa yox. Nəhayət,
qərara gəldi:
– Bilirsən, mən sənə bir mətləbi
hələ də açmamışam. Amma indi açmaq istəyirəm...
– Diqqətin yolda olsun! – Vaqif müəllim
sürücü diqqətini yayındırmasın deyə
söhbətini kəsdi.
Bir azdan maşın yağış
zolağından çıxdı. Göyün üzü yenə
açıldı.
– Yağış kəsdi. – Fərhad
Qürublu ehtiyatla dilləndi və bununla sanki Vaqif müəllimə
deyirdi ki, daha qorxmamaq olar, başladığı söhbəti
davam etsin.
– Nə deyirdim mən?! – Vaqif müəllim,
elə bil, yuxudan ayıldı, yerində qurcuxub ürəkləndi.
– Həəə... Bir məsələ barədə mən
çox düşünmüşəm. Bəlkə elə
ona görə bu sirri-əzimin arxasınca axıra qədər
düşmədim. Məsələnin canı, bilirsən, əslində,
nədədi?!
– Nədədi ki?.. – Fərhad Qürublunun
səsi səmimi təəccüblə dolu idi.
Vaqif müəllim qısa teatral pauzadan
sonra cavab verdi:
– Mətləbin adında. “Sirri-zəmanə”
sözündə... – Yenə haman pauza. Maşından bir
müddət ancaq motor səsi eşidildi.
– Sirri-zəmanə... – “Yəni, nə??”
– Bu ad sənə heç bir şey
demir?!-Vaqif müəlılim bu dəfə pəncərəyə
baxmaqdan vaz keçib üzünü Fərhad Qürubluya
çevirdi, gözlərini diqqətlə onun üzünə,
daha doğrusu, profilinə zillədi.
Gəlib Mərdəkana yetişdilər.
Maşın yastı evləri bir-birinə
qısılmış geniş küçəyə
dönüb bir qara darvazanın qabağında dayandı.
Qapını qaşqabaqlı bir oğlan uşağı
açdı. O, qonaqları həyətə salandan sonra
qabağa düşərək dinib-danışmadan onları
yaşıllığı tüğyan edib dəlicəsinə
bir-birinə sarmaşan güllü-bağçalı həyətin
o biri başındakı birmərtəbəli evə tərəf
apardı. “Qıyıqgöz Svetlana bu gülləri görsəydi,
ağlı başından gedərdi. Bir buketə əlyazmanı
alardım ondan.” Fərhad Qürublu Leninqradı, Dövlət
Şərqşünaslıq kitabxanasını,
qıyıqgöz Svetlananı xatırladı.
Onlar ayaqqabılarını qapının
ağzında çıxarıb içəri, geniş və
işıqlı aynabəndə keçdilər.
Qaşqabqlı oğlan həyətdə qaldı,
üzünü pəncərəyə dayayıb içəriyə
tamaşa eləməyə başladı.
Uzun aynabəndin yuxarı başında bir
enli taxt vardı. Taxtın arxasında divara bir xalça
vurulmuşdu. Bulağa başını əyib su içən
və bu zaman məlul-məlul aynabənddəkilərə
baxan ceyran rəsimli bir xalça idi. Taxtın üstündə
isə rahat bir şəkildə bardaş qurub bir uzun
saqqallı, üz-gözündən nur tökülən qoca
kişi oturmuşdu. Vaqif müəllim kişinin yanına tələsdi,
imkan vermədi ki, o, ayağa qalxsın. Bunlar qucaqlaşıb
öpüşdülər. Təbəssüm, elə bil, bu
kişinin dodağına, üzünə
yapışmışdı. Əl-ələ verib bu kişi Fərhad
Qürublu ilə də gülərüzlə
görüşdü.
Çay gəldi, yanında mürəbbəsi.
–A bala, Fərhad, yaxın gəl. Belə qərib
oturma, niyə sən bəs bu cürənə
qısılıb qalmısan?! – Xeybər baba sinəsinə
düşən uzun saqqalını əliylə yana eləyib
irəli əyildi. – Bu mürəbbənin hökmən
dadına bax, həyətin gilasıdı...
Fərhad Qürublu oturduğu kətili
Xeybər babanın yaxınına qoyulmuş balaca, dəyirmi
mizə yaxınlaşdırdı...
Vaqif müəllim əsas mətləbə
çayını içib qurtarandan sonra keçdi.
Üzünü Xeybər babaya tutub ucadan səsləndi:
– Xeybər baba!
Xeybər baba gülümsəyib ehmalca
başını tərpətdi, yəni,” buyur, qulağım
səndədi”.
– Xeybər baba, bizə Ağ dərvişin
əlyazması lazımdır. Bir-iki günlüyə. Məni
ki, tanıyırsan...
Fərhad Qürublu qulaqlarını şəklədi.
“Zatineyi-Ağ Dərviş, burda, Mərdəkanda??? Yox,
canım, burda əlyazma nə gəzir?! Onda ki, “Rənglərin
hikməti” ola?!”
Xeybər baba gözlərini indicə
çay içdiyi armudu stəkana dikib susurdu. Bir müddət
üçü də beləcə sükut içində
oturdular. Sonra, nəhayət, Xeybər baba özünü
taxtın üstü ilə bir qədər geri verib arxaya
çəkildi. Əlini gəzdirib xalçanın
dalından bir boxça kimi bağlama çıxardıb
açdı. Bağlamanın içində bir qalın, qara
cilddə, uçot dəftərinə oxşayan dəftər
var idi. – Bunu deyirsən?
– Xeybər baba dəftəri göstərib soruşdu. Onun
dodaqlarında yenə də xeyirxah bir təbəssüm
vardı.
Vaqif müəllim udqunub Fərhad
Qürubluya baxdı, Fərhad Qürublu – ona.
– Bu dəfə necə, əminsən? –
Xeybər baba Vaqif müəllimin gözlərinin düz
içinə baxdı.
– Əminəm. – Vaqif müəllim cəsarətlə
dedi. – Bunun oxuduqlarında ricətlər var. Buna, – başı
ilə Fərhad Qürubluya işarə etdi, – əlyazmalardan
cürbəcür xəbərlər ötürülür.
– Müxtəlif əlyazmalarda fərqlər
ola bilər. Bu təbii haldır, sən ki, bilirsən...
– Təbrizidən Nüveyşə, ondan Səyyaha,
indi də Ağ Dərvişə... Əlyazmalar onu risalədən
risaləyə aparır, baba. – Vaqif müəllim səsini
qısıb xısın-xısın
pıçıldadı, elə bil, bizi bu boş otaqda
gözlə görünməyən birisi dinləyirdi. – Son
ümid “Rənglərin hikməti”nədir.
Xeybər baba yenə də xeyli mülayim
bir tərzdə nəyisə təsdiqləyirmiş kimi
başını tərpədə-tərpədə bu dəfə
Vaqif müəllımə deyil, Fərhad Qürubluya
üzünü tutdu və əlindəki dəftəri ona
uzadıb mülayim, amma qəti səslə dedi:
– Üç gün. Üç gündən
sonra bu dəftər geri qayıtmalıdır.
Fərhad Qürublu əvvəlcə Vaqif
müəllimə baxdı. O, başı ilə işarə
etdi, bundan sonra Fərhad Qürublu ona uzadılmış qara
cildli dəftəri ehtiramla Xeybər babadan aldı.
Geri dönərkən nə Fərhad
Qürublu Vaqif müəllimdən bir söz soruşdu, nə
də Vaqif müəllim Fərhad Qürubludan bir söz
soruşdu. Evə çatan kimi Fərhad Qürublu bir onu bildi
ki, əlini-üzünü yuyub keçdi yazı
masasının arxasına. Ürəyi döyünə-döyünə
qara cildli əlyazmanı qarşısına qoyub bir müddət
açmadı, eləcə ona tamaşa elədi.
... O vaxtdan üç gün keçdi. Fərhad
Qürublu axşama yaxın, bu dəfə tək, Mərdəkandakı
o geniş, enli küçəyə maşınını
sürüb haman qara darvazanın önündə saxladı.
Darvazanın qapısı bağlı deyildi, qapı, elə
bil, öz-özünə açılıb onu içəri
dəvət etdi. Yenə haman güllü-çiçəkli
bağçanın ortasındakı cığırla gedib həyətin
o biri başındakı birmərtəbəli evə
yanaşdı. Pəncərəni taqqıldatdı, içəridən
“gəl” deyən mülayim səsi eşidəndən sonra
qapını açıb tanış aynabəndə daxil
oldu. Salam verdi, salam aldı. Xeybər baba taxtın
üstündə öz yerində oturmuşdu. Əlində təsbeh,
qabağında bir qalın kitab vardı. Xalçadakı
bulaqdan su içən ceyran onun arxasından yenə məlul-məlul
boylanırdı. Xeybər baba Fərhad Qürublunun gəlişinə
qətiyyən təəccüblənmədi. Gözəl təbəssümü
yenə üzünə yayıldı.
– Gəl, yaxın gəl, keç otur,
xoş gəlmisən sən. – Əli ilə Fərhad
Qürubluya üstündə oturduğu enli taxtın sağ
küncündə yer göstərdi.
– Xeybər baba, mənim vaxtım bu gün
bitirdi, mən gəldim. Buyur əmanətini. – Fərhad
Qürublu göstərilən yerdə əyləşib əlində
tutduğu qara cildli dəftəri Xeybər babaya uzatdı.
– Sağ ol, sağ ol... – Xeybər baba məmnun
bir halda dəftəri ondan alıb yanına qoydu, cod
barmaqlarıyla cildini sığalladı.
O günkü qaşqabaqlı oğlan
çay gətirdi, dinməz-söyləməz çay
içdilər. Meyvə gətirdilər, Fərhad Qürublu
meyvəyə toxunmadı.
Xeybər baba təkid etdi:
– Həyətdəndi, sən bir bu
qaysının dadına bax.
Fərhad Qürublu qaysının birini
yedi, ikisini yedi, üçünü yedi, çox dadlı
qaysılar idi. Xeybər baba çay içə-içə
dodağında yenə həmən təbəssüm
altdan-altdan qaysıları bir-bir yeyən bu cavan oğlanı
diqqətlə süzür, amma ki, bir şey soruşmurdu. Elə
bil, onun səbrini imtahana çəkirdi. Nə soruşurdu ki,
Vaqif müəllim bəs noldu, o niyə bu dəfə gəlmədi,
nə də soruşurdu ki, əlyazmanı oxuyub
ortalığa bir şey çıxarda bildinmi?! O da susurdu, bu
da. Qaysıları yeyəndən sonra Fərhad Qürublu
ayağa qalxmaq istədi. Xeybər baba onu saxladı:
– Bir ləhzə səbr elə. – Hələ
də barmaqlarıyla sığalladığı “Rənglərin
hikməti”ni bir tərəfə qoyub Fərhad Qürublunun
çiynindən yüngülcə basdı və təkrar
yerinə oturtdu.
Fərhad Qürublunun ürəyi həyəcanla
vurdu:
– Xeybər baba, qoy mən gedim... –
Yavaşca mızıldandı.
– Yox, belə gedə bilməzsən. Sənə
deyəcəyim var. – Xeybər babanın səsi ciddiləşdi.
Fərhad Qürublu naçar susub onun nə
deyəcəyini gözlədi. Xeybər babaya yaxın
oturmuşdu deyin, onun zəfəran ətri gələn
barmaqlarıyla “Rənglərin hikməti”nin cildini
sığallayıb ağır-ağır nəfəs
almasını öz nəfəsi kimi hiss etdi. Qocanın nəfəsi
onun nəfəsinə qarışırdı. Bu zaman Fərhad
Qürubluya nə oldu, nə olmadısa, birdən-birə qəhər
onu boğmağa başladı, elə bil, özündən xəbərsiz
tilsimə düşdü. Gözünün qabağından
bir dəstə atlı idi, çaparaq keçib getdi.
Xalçadan məlul-məlul baxan ceyran xalçadan
çıxıb Xeybər babaya yaxınlaşdı,
başını onun dizinə sürtməyə
başladı. Hardansa sel kimi yağan yağış
altında Təbrizin Çuxurlu məhləsindəki o dar, əyri-üyrü
küçə uçan xalça kimi uçub gəldi, bu
evin darvazasından o tərəfə döşəndi. Bu
küçə ilə axsaya-axsaya deyingən bir qoca kişi
yol gedirdi... Artıq Fərhad Qürublu Xeybər babanın
üzünü görməsə də, nədənsə, əmin
idi ki, yağışın altında bu əyri-üyrü
küçə ilə axsaya-axsaya, tələsik yol gedən
ağ saqqallı, deyingən qoca kişi və indi onunla
yanaşı bu taxtda oturan, ağır nəfəsini
bihuşdarı kimi hiss etdiyi, gözəl təbəssümü
ilə onun qaysıları yeməyinə nəzər yetirən
və bu zaman uzun saqqalını sağ əlilə
didişdirən Xeybər baba eyni adamdılar.
“Bu adam axsamalıdı, bu adam hökmən
axsamalıdı. Mən bir şeyi qəti bilirəm. Səvvab
Təbrizinin Əl-Zəmmani barədə dedikləri
uydurmadır. Sirri-zəmanə də Səvvabındır, onu
açan da Səvvabdır, özü də indiyənə qədər
ölməyib, yaşayır. Budur xoşbəxtliyin disturu,
budur ölməzlik! Bəs elə isə nə
üçün o, Əl-Zəmmaninin arxasında
özünü gizlədib durub?! Hamını mövcud
olmayan, uydurma bir adın ətrafında birləşdirib?!
Hamını Əl-Zəmmaniyə qibtə eləməyə
inandırıb, yox, inandırmayıb, məcbur edib?! Bu Səvvab
Təbrizi necə adam olub?! Öz möhtəşəm qələbəsinin
dadını heç kimsə ilə bölüşmək
istəməyib. Adam var ki, öz qələbəsinə gizlicə
sevinə bilir. Heç kimin bu qələbədən xəbəri
olmasa da, öz qələbəsinin ləzzətini təkcənə
öz-özlüyündə yaşaya bilir.
Bu da belə birisiymiş. İndi gör
necə rahat-rahat oturub ceyranların əhatəsində... Bu
adam hökmən axsamalıdı. Əvvəllər mən hərdən
gülümsəyib öz-özümə belə deyərdim:
Bu Əl- Zəmmani ki, özünü belə gizlədib, əcəb
zarafatcıl adammış. Amma, əslində, bəlkə də
gərək belə deyəydim: Bu Səvvab Təbrizi yaman
zarafatcıl adam olub...” Fərhad Qürublu belə
düşünürdü.
Xeybər babanın səsi xəncər
kimi sol böyrünə girib onu, elə bil, yuxudan ayıltdı.
Qara-qura ki, onu basmışdı, o qara-qura gözlərinin
önündən çəkilib getdi. Fərhad Qürublu
rahat bir nəfəs aldı. Xeybər baba deyirdi:
– Bax, oğul, deməsən də mən
bilirəm ki, sən yenidən qayıtdın gəldin Səvvab
Təbrizinin “Yuxuların idarə olunması”na. Ağ Dərviş
səni yenə Səvvaba qaytardı. Elədi, elə deyil?!
Yenə də başladığın nöqtəyə gəldin.
Axsaq Səvvabla başlamışdın, axsaq Səvvabla da
tamamladın. Nə gözəl... sən heç təəccüb
etmədin. Bəli, bəli, Səvvab axsaq idi,
ayağını çəkirdi... Bilirdin bunu? – Xeybər baba
gözlərini qıyıb soruşdu.
Fərhad Qürublu çoxbilmiş adamlar
kimi cavab əvəzinə üzünə qeyri-müəyyən
bir ifadə yapışdırdı. Xeybər baba dərinə
getməyib sözünə davam etdi:
–... Mən üç gün əvvəl
siz bura gələndə bilirdim ki, elə belə də olacaq.
Sən gəldiyin nöqtəyə qayıdacaqsan. Hələ
yaxşı ki, risalələr səni Seyid Sarı Dərdəçarənin
“Ruhi və rahi kəvakib”inin içinə aparıb
salmayıblar. O isə tamam başqa bir dünyadır. Ora edilən
səyahət heç vaxt bitmir. Ulduzdan ulduza, ulduzdan ulduza...
Oradan belə asanlıqla çıxa bilməzdin. Allaha
şükür elə ki, onlar sənə qıymayıblar.
Qaytarıb gətiriblər səni başlanğıc yerinə,
axsaq Səvvabın yanına. Əlbəttə, ömrün
boyu Allahına şükür eləməlisən ki, sirri-zəmanəni
tapmamısan və sən, əslində, sirrədost ola bilməmisən.
– Xeybər baba son sözlərini deyib rahatlıqla
köksünü ötürdü, sonra yenə də
dodağının ucunda həmən tanış təbəssüm
belə bir əlavə elədi. – Sirri saxlamağın vacib
idi. Risalələrin belə oyunları olur.
Fərhad Qürublu Xeybər babaya qulaq
asıb qurtarandan sonra sarsilmış və mat bir halda
ayağa durarkən yadından çıxarıb hətta
soruşmadı ki, bu “onlar” dediyiniz kimdırlər, “onlar” məndən
nə istəyirlər, niyə “onlar” öz oyunları
üçün məni seçiblər, Xeybər baba da bunu
ona demədi.
... Xeybər baba dikəlib taxtdan elə
qalxdı ki, elə bil, uzun sürədi qaldığı
qürbət ölkəni tərk edir. Qıvraq addımlarla
qapının ağzına gəldi. Fərhad Qürublu ürəyi
ata-ata gözü onda idi. Gördüyü mənzərə
onu pəjmürdə etdi. Bu qoca kişi qətiyyən
axsayıb eləmirdi. Fərhad Qürublu təəssüflə
onun yerişinə baxıb bir qədər əvvəl
ağlına gələn o əcayib fikirlərdən, Xeybər
babanı Səvvabla eyniləşdirməyindən indi əti
ürpəşdi. Xeybər baba Təbrizin Çuxurlu məhləsindən
ola bilməzdi, Xeybər baba sadəcə özünü
ağıllı göstərməyə çalışan
onlarla, yüzlərlə kənd ağsaqqallarından biridir.
“Bu nə qarabasmadır, məni basır, əlbəttə ki,
bu, o deyil.”
Qapının ağzında ayaq saxlayıb
Xeybər baba öz mehriban səsilə Fərhad Qürublunun
pərtliyini yumşaltmaq istədi. Astadan, bir az da sirli tərzdə
ondan soruşdu:
– Sən heç “Sirri-zəmanə”dəki
“zəmanə” sözünə fikir verdinmi?
– Yox, fikir vermədim, nədi ki?
– Əsas sirr elə bu sözün
içində gizlənib. Əl Zəmmanini əgər Səvvab
uydurubsa, sən isə, bilirəm, indi belə
düşünürsən, Ağ dərviş Nüveyş əl
Zəmmani deyil, o, mövcud olmuş birisidir. Bu şəxsin
üzə çıxmayan başqa bir risaləsi də var,
adı “Həsrətin surəti”dir. Bu əsəri o, Sehirbazlar
dərəsində yaşadığı zaman
yazmışdır. Bəlkə bunu çox az adam bilir. Sənə
də ona görə deyirəm ki, başına gələnləri
ürəyinə salmayasan. “Sirri-zəmanə”nin bir dəfə
tapılmasından sonra dübarə, ikinci dəfə
tapılması qeyri-mümkündür. Heç kim onu bir daha
tapa bilməz, çünki o şəkildə ki biz başa
düşürük, o şəkildə o, artıq yoxdur!
...”Həsrətin
surəti” əsərində Ağ dərviş yazır ki,
zaman bir bölünməz, əvvəli və sonu olmayan
varlıqdır. Zəmanə isə tam bunun əksi olaraq
bölünən varlıqdır. Hər əsrin, hər
dövrün, hər ölkənin, hər kimsənin belə
öz zəmanəsi var. Zəmanələr birləşirlərsə,
o vədə onlar böyük zamanı yaradırlar. Əksinə
mümkün deyil. “Sirri-zəmanə” öz dövründə,
öz zəmanəsində üzə çıxdı.
Üzə çıxan kimi də onu tapdılar. Məsələ
bitdi. O, bir şəxsin qisməti oldu. O biri zəmanələrdə
sirri-zəmanənin özü yox idi, adı var idi. Axtaranlar
onun özünü deyil, adını axtarıblar, sən
daxil... Xoşbəxtliyin sirri, əgər tapılıbsa, o
biri zəmanəyə keçə bilmir, elə öz zəmanəsində
qalır. Ağ dərviş belə deyir. Ağ dərvişin
bu sözləri aşkar bir şəkildə onu da əyan
edir ki, sirri-zəmanəni tapan şəxs Ağ dərviş
olmayıb və Ağ Dərviş eləcə öz zəmanəsində
ölümə məğlub olub qalıb. Bir söz, o və
onun kimi bütün digər şəxsi-alimlər zaman səyahətinə
çıxa bilməyib. Səvvab, axsaq Səvvab isə bunu edə
bilib. – Qocanın son sözlərində gizli özündənrazılıq,
özünüöymə hiss edildi. O, nəfəsini dərib
susdu. Fərhad Qürublu isə acı-acı gülümsədi.
Onlar – Xeybər baba və Fərhad Qürublu
aynabəndin qapıya bitişik pəncərəsi
önündə dayanıb bir müddət sükut içində
həyətə baxır, üstündə
vızıltıyla bir sürü arı uçuşan
qızılgül kolundan gözlərini çəkə
bilmirdilər. Arıları başa düşmək
olardı. Yazın yaz vaxtında bu kol bir güllər gətirmişdi
ki... Hamısı da, elə bil, həsrətlə, arzu-kamla
açmışdı.
Vidalaşarkən Fərhad Qürublu onun
qırışıq, büzüşük üzünə,
kədərli, bulannıq gözlərinə, uzun saqqalına
son dəfə diqqət və ehtiramla baxdı və bu zaman qəfildən
hiss elədi ki, bu qocanın təbəssümünün dibində
çox şey var, hətta hər şey var, bu təbəssümün
dibində bircə təbəssümün özü yoxdu.
Aynabəndin qapısını arxasınca
örtüb həyətə çıxandan sonra, elə bil,
Fərhad Qürublunu arxadan kimsə adıyla
çağırdı, bəlkə Xeybər baba nə isə
hiss edib təbəssümünün dərəcəsini dəyişmək
istəmişdi, amma Fərhad Qürublu geri boylanmadı. Bu
qoca, təəssüf ki, axsamırdı və, əlbəttə
ki, o, Səvvab Təbrizi deyildi.
Fərhad Qürublu ətrafı
gül-çiçəklə dolu cığırla darvazaya
sarı tələsdi. O, həyatın mənası və mənasızlığı,
xoşbəxtlik və bədbəxtlik, sevgi və nifrət
barədə, yaşadığı bu dünya ilə
yaşamadığı o biri, başqa dünyalar barədə
düşünürdü. Darvazaya yetişib qapını
açmaq üçün əlini atdığı an qəfildən
ağlından keçdi ki, darvazadan o tərəfdə indi nə
onun maşını var, nə o geniş küçə var,
nə də qaşqabaqlı oğlan ordadır. Darvazadan o tərəfdə
Təbrizin Çuxurlu məhləsinin əyri-üyrü
küçəsidir, uzandıqca uzanıb gedir, özü də
bu küçəyə indi leysan yağış
yağır. Qapını açmağıyla diksinməyi
bir oldu. İldırımın şaqqıldaması və
yağışın yağması eyni anda baş verdi.
Fərhad
Qürublu, nəhayət, darvaza qapısından o tərəfə
keçəndən sonra pəncərədən onun
dalıyca baxan çəlimsiz, mumiya kimi qupquru bu qoca da
rahatlıqla köksünü ötürdü, əliylə
saqqalını tumarlaya-tumarlaya dönüb aynabəndin
yuxarı başındakı taxtına tərəf getdi. Gedərkən
möhkəmcə ayağını çəkib bu qoca
axsayırdı.
Kamal ABDULLA
525-ci qəzet.- 2012.-
19 may.- S.24-25.