Gülşən Kəngərli: “Füzuli – mənim taleyimdir,
onun sehrindən xilas olmaq müşküldür”
Müsahibimiz – füzulişünas alim,
Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinin “Ədəbiyyat və Azərbaycan dili”
kafedrasının müdiri, filologiya elmləri doktoru, professor
Gülşən Əliyeva-Kəngərli 1970-ci ildə
Naxçıvanın Şərur bölgəsində anadan
olub. Bakıdakı 6 saylı orta məktəbi və
ADMİU-nu bitirib. 2000-ci ildə namizədlik, 2009-cu ildə
doktorluq dissertasiyaları müdafiə edib. “Çağdaş
poeziya və klassik irs” (2000), “Füzuli sehri” (2003), “Füzulinin əruz
kanonları ilə tədris təcrübəsi” (2005), “Azərbaycan
füzulişünaslığının təşəkkülü”(2005),
“Azərbaycan füzulişünaslığı” (2007), “Azərbaycan
folklorunun nəşr tarixi
problemləri” (2011), “Bədii düşüncə: tarixi gerçəklik və estetik
ideal” (2011) monoqrafiyalarının, 100-dən artıq məqalənin
müəllifidir. O, həm də ciddi tərtibçi-mətnşünas işi görür. Üç cilddən ibarət “Azərbaycan
füzulişünaslığının qaynaqları” (2011) və
müqayisəli əruzşünaslığın banisi Əkrəm Cəfərin əsərlərindən
ibarət “Yandım avazeyi-eşqinlə sənin” (2010) kimi dəyərli kitablar tərtib
edərək geniş konseptual
müqəddimə ilə çap etdirmişdir.
– Sizi elmə gətirən yol,
səbəb barədə nə deyə bilərsiniz?
– Mən alimlər
ailəsində dünyaya gəlmişəm.
İxtisasca bioloq olan atam Teymur
Əliyev və filologiya elmləri doktoru anam Aybəniz Əliyeva-Kəngərli
mənə əsl zadəgan tərbiyəsi verib.
Məndə elmə maraq sonradan
yaranma bir həvəs
deyil, genetik
xüsusiyyətdir. Ana tərəfdən
mən Azərbaycanın tarixi taleyində
əhəmiyyətli rol oynamış və
mənşəyi bizim eradan
əvvəlki əsrlərə gedib çatan məşhur Kəngərlilər nəslindənəm.
Babalarım sonralar siyasi-tarixi
təzyiqlər altında bir neçə
dəfə soyadını dəyişsə də ədalətli
tarix hər şeyi
yerbəyer edib. Bu nəsildən
yeddi general
çıxıb.
Məşhur
yazıçı, publisist, naşir, teatr xadimi Eynəli bəy Sultanov
bu nəsildən idi.
C.Məmmədquluzadənin “Ölülər”
tragikomediyasının qəhrəmanı Kefli
İsgəndərin prototipi general-leytenant İsmayıl bəy
Naxçıvanskinin oğlu hüquqşünas Paşa
ağa Kəngərli – Sultanov
böyük babamdır.
C.Məmmədquluzadənin
“huşyarları” mənim babalarım idi.
Mirzə Cəlil Paşa ağa
Sultanovun 300-dən artıq Avropa müəllifinin kitabından ibarət
kitabxanasından faydalanaraq ölməz əsərlər
yaratmışdır.
Tanınmış
riyaziyyatçı, professor, 1963-70-ci illərdə
indiki BDU-nun tədris
işləri üzrə prorektoru Rüstəm
Sultanov mənim anamın dayısı idi.
Elm mənim üçün
həyata münasibət sistemi,
özünüifadə üsuludur. Həyatımı
kitabsız, yazısız təsəvvür edə bilmirəm.
Mənim evdə ən rahat yerim yazı masamın arxasıdır. Mən
dünyanı oradan daha
aydın görə bilirəm. Bir də ki, anam həmişə kitabxanaya rəhbərlik edib.
Demək olar ki, mən
kitablar arasında böyümüşəm.
Obrazlı desək dahilərin çoxcildlikləri mənim
“oyuncaqlarım” olub. Hər dəfə yeni bir yazını bitirəndə
sevinirəm. Yazmaq əzabından həzz
alıram. Yeni kitabımın
çıxmasını isə bayram hesab edirəm. Düşünürəm ki, alim olmaq
üçün hər şeydən
öncə yaxşı oxucu olmaq lazımdır. Və şübhəsiz ki, kitablar arasında
vaxtında özünü tapmalısan.
–Əsas
fəaliyyət meydanı kimi ali məktəbi – ADMİU-nu
seçməyə, burada dərs deməyə,
bəlkə də bir alim,
ədəbiyyatşünas, Füzuli pərəstişkarı
kimi çox iş görə biləcəyinizə hardasa mane olan
təlim-tədris, pedaqoji işə sizi sövq edən nə oldu?
– Mən Azərbaycan
Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetini bitirmişəm. Məni
peşəkar müəllimliyə incəsənətə maraq gətirdi. İndi bir zamanlar mənə dərs
demiş müəllimlərimlə
çiyin-çiyinə çalışıram. O ki qaldı ali
məktəbdə dərs deməyin elmi
axtarışlarıma mane olmasına... Əlbəttə,
mane olur, mən universitetin demək olar ki, bütün fakultələrində
dərs deyən müəllimlərdən ibarət böyük kafedraya rəhbərlik
edirəm. Bu isə, xeyli
sayda iclas, tədbir və
inzibatçılıq deməkdir. Bununla
belə hesab edirəm ki,
alim öyrəndiyini öyrətməlidir.
Bildiklərini gənc nəslə öyrətməyən alim bəhərsiz ağac
kimidir. Etiraf edim ki, kifayət qədər
müəmmalı, zəngin və ziddiyyətli gənclərin
içində olmağımdan fərəh duyuram.
Pedaqoji fəaliyyət məni həm də
bir alim kimi ruhdan düşməyə
qoymur. Hər gün tələbələrimdən
eşitdiyim suallar məni
yeni-yeni axtarışlara sövq
edir. Müəllimlikdən gözəl
peşə tanımıram. Axı dahinin
də müəllimi olub... Şəxsiyyət
müəllimlərə ehtiramdan
başlanır. Mən əminəm ki, Azərbaycanın
münəvvər gəncliyi öz taleyini bizim onlara öyrətdiklərimiz üzərində
quracaq, bizim
yazdığımız kitablar onların
cəmiyyəti üçün fundament olacaq.
– Füzuliyə
olan məhəbbətinizin ilk çınqısı içinizdə nə
zamandan yarandı?
– Şübhəsiz
ki, burada valideynlərimin
müəyyən rolu olub.
Amma “Füzuli və poeziya” mövzusunu mənə
verən və əslində məni əsrarlı Füzuli dünyasına yönəldən elmi rəhbərim, görkəmli alim, AMEA-nın müxbir üzvü Rafael Hüseynov olub. Füzulinin elə bir aləmi
var ki, ora
daxil olandan sonra çıxış qapısını tapa bilmirsən. Əslində heç
oradan çıxmaq istəmirsən.
Füzuli elə bir aləmdir
ki, ya ona
sənə məxsus hər şeyi-özünü
verməlisən, varlığını ona
həsr etməlisən. Ya da
sakitcə çəkilib getməlisən. Füzuli
yarımçıq münasibət sevmir.
O, sözün yaxşı mənasında
amansızdır. İnsanı bütöv
qəbul edir. Füzuli
Leyli ilə Məcnunun vəhdətidir, həm
aşiqdir, həm məşuq Füzulidə
özünə qarşı da güzəşt
yoxdur. Füzuli elə
bir dərddir ki, Allah bizlərə ən qiymətli töhfə
kimi onu çəkmək
səadətini bəxş edib.
– Hamı kimi siz də deyirsiniz Füzuli azman nəhrdir, dəryadır. Bilirəm,
çoxdandır bu nəhrin içindəsiniz,
onu üzüb başa vurmaq istəyirsiniz.
Bu nə zaman baş verəcək və siz
bu dəryanın sirlərinə vaqif olmaq üçün
daha nələri planlaşdırır,
düşünüb-daşınırsınız?
– Füzuli müasir
poeziyanın tanrısıdır. Onun
yaradıcılığı lirik fəlsəfədir;
Onun sözü Allahdan gəlir. Füzuli
“Sözə ehya verməyə”, “Sözün can olduğunu” bildirməyə tanrı tərəfindən
yer üzünə göndərilmiş ikinci Məhəmməd idi.
Axı heç
sən özün də bu
sehrdən qurtulmaq istəmirsən. Füzuli poeziyasının ecazı bitib tükənməz, təsiri sonsuzdur: Axı niyə “Füzuli
rindü-şeydadır?” Niyə “şair sözü əlbəttə yalandır?”... Hələ
qarşıda belə-belə suallar durur və səbirsizliklə cavab
gözləyir.
– Ali məktəblərdə dərs deyən bir sıra müəllim dostlarım söhbət
düşəndə deyirlər ki, auditoriyaya girəndə elə bil
biyara gedirik. Yəni bugünku gəncliyin savad,
intellekt dərəcəsi onları qane eləmir. Siz necə, əhatəsində
bulunduğunuz tələbələrinizdən
razısınızmı?
– Hesab edirəm ki, insan hər bir işi həvəslə görməlidir.
Xüsusilə müəllim həm peşəsini, həm də
tələbələrini sevməlidir. Bilirsiz,
mən bəzən 80-100 nəfərlik auditoriyada
bir tələbə üçün
dərs danışıram. Şübhəsiz ki,
müasir gəncliyin, o
cümlədən mənim də tələbələrim
içərisində əngəl uşaqlar
da var. Mən belələrinə
əhəmiyyət vermirəm. Mən ziyalı vətəndaş
və müəllim kimi çağdaş
Azərbaycan gəncliyinə böyük
ümidlərlə baxıram . Aydın məsələdir ki, nəsillər arasında hər bir dövrdə müəyyən ziddiyyətlər
olub. Məsələn, biz
də 37-nin vahiməsi ilə yaşayan nəsli
qınamışıq... Əsas budur ki, hər bir nəsil öz üzərinə düşən tarixi vəzifənin öhdəsindən gəlməlidir...
– Bu gün ali
məktəb müəllimlərindən nə tələb
olunmalıdır və o, özünü
nə zaman bu
missiyanı yerinə yetirməyə hazır bilməlidir?
– Təkcə bu gün yox,
həmişə ali məktəb müəllimindən
yüksək savad tələb olunub. Bəziləri deyir ki, böyük alim olmaq olar,
amma yaxşı müəllim olmaq çətindir. Əlbəttə ali məktəb müəlliminin pedaqoji səriştəsi də
olmalıdır. Bu təcrübə sayəsində
formalaşır. Mən qəti əminliklə deyirəm ki, savad, bilik
başlıca şərtdir. Müəllimə savad günəş qədər
lazımdır. Savad müəllimin
içində hər zaman püskürməyə
hazır olan vulkan kimi yığılıb qalmalıdır.
Bir də müəllim yaxşı natiq olmalı, gözəl nitqi
ilə tələbələri heyrətdə qoymağı
bacarmalıdır. Gözəl nitq bir adamda iki
şəxsiyyət deməkdir. Nəcabət, intellekt
və nitq müəllim üçün
başlıca şərtlərdəndir.
– Füzuliyə
çox uymusunuz, hiss olunur ki,
hələ uzun zaman onun tədqiqindən üzülmək fikriniz yoxdur. Fundamental elmi
axtarışlarınızın bəhrəsi olan
əsərlərinizin də əksəriyyəti bu dahinin
yaradıcılığı ilə ilgilidir.
Professor-doktorsunuz. Sizə elə gəlmirmi
ki, bu elmi
dərəcəyə sahib olan alim üçün
təkcə Füzulini bilmək azdır,
bunun üçün
humanitar elmlərin bir
çoxuna, bəlkə də elliyinə vaqif, sahib, ən azı bələd
olmalısınız. Demək istəyirəm bundan
sonra hansı yeni elmi mövzulara girişəcəyinizi
gözləmək olar?
– İntiqam müəllim, mən başqalarına
qarşı dözümlü,
özümə qarşı tələbkaram. Artıq qeyd etdiyimiz kimi mən məşhur 6 saylı orta məktəbdə oxumuşam.
Tolstoyu, Dostoyevskini, Nekrasovu, Hüqonu,
Zolyanı, Stendalı sevə-sevə oxumuşam.
Dahi Füzuliyə yetmək üçün klassik Azərbaycan
ədəbiyyatına aşina olmuşam. Mən Füzuli
irsi ilə bərabər,
füzulişünaslıqla ciddi məşğul
olmuşam. Etiraf edim ki, Bertels,
Çobanzadə, Köprülüzadə, Həmid Araslı,
Məmməd Cəfər, Mirzağa
Quluzadə və başqa, hər biri bir epoxa
olan alimlərin əsərlərini təhlil
edib sistemləşdirmək, dəyər
vermək asan deyil. Füzuli bu mənada ən
alidir, ən yüksək zirvədir. Ondan aşağı enmək də təhlükəlidir,
ondan yuxarı qalxmaq da mümkün deyil. Füzulidən sonra yoxdur. Füzuli və ortaq türk
ədəbiyyatı hüdudlarında düşünmək zəruridir.
Əlavə edim ki, fəaliyyətimin
müəyyən bir dövrünü
əks etdirən “Bədii düşüncə: tarixi gerçəklik və estetik
ideal” (2011) adlı 400 səhifədən
ibarət nəhəng kitaba “Füzulidə
hüsn”, “Füzulidə eşq”, “Füzulidə qəm”, “İrfan abidəsi”... kimi
sırf Füzuli fəlsəfəsinə,
Füzulidə sufizmə həsr olunmuş
məqalələrlə bərabər M.Ə.Sabir,
C.Məmmədquluzadə, H.Cavid,
C.Cabbarlı, M.Müşfiq, R.Rza, M.Araz, B.Vahabzadə kimi XX əsr klassikləri ilə bağlı orijinal yazılar da yer alır... Planlarımı
açıqlamağı sevmirəm. Hər halda
“Füzulinin estetikası”da yazılmalıdır.
– Əldə etdiyiniz elmi potensialla dünyanın daha
hansı universitetlərində auditoriya
qarşısına çıxmaq üçün
özünüzü hazır bilirsiniz və belə bir arzunuz varmı?
– Hələlik bu barədə düşünmürəm. Amma türk dövlətlərinin
məşhur universitetlərində bütün
türk dünyasına təsir etmiş dahi Füzuli sənəti, onun
fəlsəfi poeziyası, poetika və
estetikası haqqında mühazirələr oxumaq
istərdim. Mən millətçiyəm. Millətçilik mənə
türkçü babalarımdan genetik olaraq keçib. Mən dünyanın ən böyük universitetlərində bu gün param-parça
olmuş Azərbaycan həqiqətlərini
bəyan etmək istərdim.
İntiqam MEHDİZADƏ
525-ci qəzet.- 2012.- 19 may.- S.17.