Muğam: klassik poeziya və irfan fəlsəfəsi
ilə vəhdətdə
Muğam - musiqi janrı mədəniyyətimizin
ən önəmli tərkib hissələrindən biridir.
Xalqımız yüz illərdir ki, bu musiqini qoruyub, sonrakı
nəsillərə ötürüb və inkişaf etdirib.
Sevindirici haldır ki, xalqımız və dövlətimiz tərəfindən
bu gün də muğama böyük önəm verilir və
yeni-yeni gənc muğam ifaçıları yetişir. Məlum
olduğu kimi, muğam ifaçılığında, əsasən,
qəzəllərdən istifadə olunur. Qəzəllər əruz
vəznində yazıldığından, müəyyən ahəng
və ritmə malik olur. Bu ahəng və ritmi isə qəzəlin
hansı bəhrdə yazılması təyin edir, eyni zamanda
muğam söbələri də müəyyən ritmə
malikdir. Buna görə də ifa zamanı hər muğam
şöbəsinə həmin şöbənin musiqi ritiminə
daha çox uyğun gələn qəzəl seçilməlidir.
Bundan əlavə, seçilmiş qəzəlin məzmunu da
müvafiq şöbənin musiqi ovqatını ilə səsləşməlidir.
Belə ki, çox şən məzmunlu qəzəlin kədərli,
qəmli musiqi ovqatında ifa olunması yersiz
görünür və əksinə. Qəzəllərin ahəngi
və ritmi ilə muğam şöbələrinin ahəng və
ritmi arasındakı uyğunluğuna dair gələcəkdə
xüsusi bir yazı planlaşdırdığımızdan,
burada əsas diqqəti qəzəllərin məna və məzmunun
düzgün anlaşılmasını ilə bağlı bəzi
düşüncələrimizi diqqətinizə
çatdırmaq istərdik. Belə bir zərurətin
yaranması ondan qaynaqlanır ki, bir sıra tarixi səbəblərdən,
ümumən klassik ədəbiyyatımızda, o cümlədən
qəzəllərdə ərəb-fars mənşəli
söz və ifadələrdən geniş istifadə
edilmişdir. Zaman keçdikcə dilimizin təbii
inkişafı nəticəsində həmin söz və ifadələrin
bəziləri arxaikləşmiş, bəziləri isə
öz ilkin leksik mənalarını dəyişmişlər.
Ona görə də həmin qəzəllərin bir
çoxunun anlaşılması çətinləşmiş,
amma buna baxmayaraq, muğam ifaçılığında
istifadə olunmuşdur. Muğam ifaçısının qəzəlin
daxili-batini anlamını bilməməsi ifa zamanı təhriflərə
yol aça bilər, bunun nəticəsində də,
yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, şeirin məzmunu muğam
şöbəsinin musiqi ovqatına uyğun gəlməyə
bilər. Deyilənləri nəzərə alaraq, muğam
ifaçılığında istifadə olunan qəzəllərdə
daha çox rast gəlinən bir sıra sözlərə və
ifadələrə izahlar vermək qərarına gəldik.
Hər şeydən
əvvəl, qeyd etmək lazımdır ki, klassik poeziya həmin
dövrdə geniş yayılmış irfan fəlsəfəsinə
bağlıdır. Bu səbəbdən də seirlər zahiri
mənaları ilə yanaşı daxili- batini, yəni gizli mənaya
da malikdir. İrfan fəlsəfəsi kifayət qədər
mürəkkəb və öyrənilməsi uzun zaman tələb
edən bir təlimdir. Ona görə də biz bu barədə
qısa və ən umumi məlumat verməklə kifayətlənəcəyik.
Bu təlim haqqında daha dərin bilik əldə etmək istəyənlər
xüsusi ədəbiyyatlara müraciət edə bilərlər.
Məlum olduğu kimi, IX əsrdə islam dünyasında
sufilər adalanan yeni düşüncə sahibləri meydana gəldilər.
Bu şəxslərə görə, insanın allaha
bağlılığının əsasında cənnət
vədi, yaxud cəhənnəm qorxusu deyil, Allah sevgisi
dayanmalıdır. Ən səmimi ibadət isə zahiri ibadətlərdən
daha çox, könüllə olan ibadətdir. Din xadimləri
tərəfindən rəğbətlə qarşılanmayan
və bəzən təqib olunan sufilər öz fikrlərini
yaymaq üçün rəmzi məna daşıyan sözlərdən
və ifadələrdən istifadə edirdilər. Bu səbəbdən
də toplandıqları yerləri də rəmzi məna
daşıyan təkkə, zaviya, xanəgah, meyxana, sufi bilikləri
öyrədən şəxsi şeyx, mürşüd, bu
bilikləri öyrənməyə başlayanlar isə
mürid adlanırdı. Getdikcə geniş vüsət alan
sufi düşüncəsi XIII-cu əsrdə vəhdəti-vücud
adlanan bitkin bir təlimə çevrildi. Qeyd etmək lazımdır
ki, vəhdəti-vücud təlimində o dövrə qədər
Şərq aləmində mövcud olmuş bütün fəlsəfi
və dini təlimlərin bu və ya digər dərəcədə
təsiri duyulmaqdadır. Sufi təlimini nəzəri modeli
irfan, praktik, yəni əməli tərəfi isə təsəvvuf
adlanır. İrfan ilahi hikmət və bilik məcmusu olmaqla,
hissi və əqli idrakdan yüksəkdə dayanan ali mərifətdir.
Mərifət -irfani bilik, arif isə bu biliyə yiyələnmiş
şəxsdir. İrfan fəlsəfəsinə görə,
insan əvvəlcə ruh şəklində
yaranmışdır və bu zaman yaradan onlara "mən sizin
rəbbiniz deyiləmmi?" sualını
ünvanlamış, onlar isə "bəli, sən bizim rəbbimizsən",-
cavabını vermişlər. Allahla ruhlar arasındakı bu
ilk görüş bəzmi-əzəl, yəni ilk məclis,
həmin sual -cavab isə misal, yaxud əhd-peyman adlanır.
İnsan ruhu maddi bədən almayana qədər formaya, məkana,
rəngə malik olmur. Maddi aldıqdan sonra o yerə enir və
forma, məkan, rəng əldə edir.
Nəsimidən
bir nümunə:
Mən ki dərvişəm,
fəqirəm, padişahi aləməm,
Ruhi birəngəm,
əgərci rəngə girdim adəməm.
Şeş cəhətdən
çar ənasirdir məni faş eyləyən,
Yoxsa mən gəncineyi
vəhdətdə nuri əbhəməm.
Nümunədən
göründüyü kimi, Nəsimi qeyd edir ki, "Mən
ruhi-birəngəm, əgərci rəngə girdim adəməm",
yəni yerə endikdən sonra o artıq şəkil alır,
forma alır, adəm-adam formasına düşür. "Şeş cəhətdən
çar ənasirdir", yəni altı cəhət-şərq-qərb,
şimal-cənub, aşağı- yuxarı- məkanı
anlayışını ifadə edir, çar ənasir isə
bütün varlığın yarandığı 4
ünsürü-od, hava, su, torpaq bildirir. "Gəncineyi-vəhdət"
isə vəhdət xəzinəsində anlamını ifadə
edir. Yəni birlik xəzinəsində gizli bir nur idim ki, bu
altı cəhətlə dörd ünsür məni faş
eylədi, aşkara çixartdı.
Ruhun maddi bədən
olaraq yerə enməsi ruzi-hicran, yəni ayrılıq
günü adlanır. Ruhun maddi aləmə enişinə
qövsi-nüzül, yəni eniş qövsü deyilir. Maddi
aləmə dönən ruh yenidən ruhlar aləminə
dönməyə can atır, lakin maddi bədənin maddi olan
şeylərə bağlılığı bu
dönüşə mane olur. Beləliklə, ruhla bədən
arasında ziddiyyət əmələ gəlir. Bu barədə
Füzulidən bir örnək:
Ney kimi hərdəm
ki bəzmi-vəslini yad eylərəm,
Ta nəfəs
vardır quru cismimdə fəryad eylərəm.
(Yəni o ilk görüşü, ilk məclis
gününü yad eylədikcə, nə qədər mənim
quru bədənimdə canım var, nəfəsim var ney kimi fəryad
edərəm)
Maddi dünyaya
maraq nə qədər çox artarsa, insan öz ruhi
varlığından, yəni əsl varlığından o qədər
də uzaqlaşar və həqiqətdən ayrı
düşər və bu da onun ruhuna əzab verər.
İnsanı maddi dünyaya bağlayan onun nəfsi və maddi
ehtiraslarıdır. Deməli, nəfs və maddi ehtiras ruhla həqiqət
arasında pərdə, örtük maneə rolunu
oynayırlar. İnsan ruhunun həqiqətə qovuşa bilməsi
üçün bu maneələr aradan
qaldırılmalıdır. Bu iki halda mümkündür:
1.İnsan
ölür və ruhu maddi bədəndən azad olur.
Füzulidən bir nümunə:
Ruzi-hicrandir
sevin, ey mürği-ruhim kim, bu gün
Bu qəfəsdən
mən səni, əlbəttə, azad eylərəm.
(" Ruzi hicrandir", yəni ayrılıq
günüdür, bədən ölür;
"mürğü-ruh", yəni ruhunun bir quş kimi bədən
adlı qəfəsdən azad olacağına sevinir).
2.İnsan
yaşayarkən da öz nəfsini maddi ehtiraslardan azad etməyə
çalışır, beləliklə də ruhla həqiqət
aləmi arasında pərdələrin aradan
qaldırılmasına nail olur. Bunun üçün o, müəyyən
bir yol seçməlidir ki, buna da təriqət deyilir. Təriqət
insana öz nəfsindən uzaqlaşmağı öyrədir.
Buna da təsəvvüf deyilir. Qeyd etmək lazımdır ki,
təriqətlər müxtəlif olsa da, onların
hamısında ümumi olan cəhət insanın öz nəfsinə,
maddi ehtiraslarına qalib gələrək, ruhunun öz həqiqi
dünyasına qovuşmasını təmin etməkdir. Sufi təliminə
görə bu yola qədəm qoyan şəxs murid və ya
salik (səyyar) seyr edən, səyahət edən adlanır və
o, mütləq bir mürşiddən, yəni sufiliyi öyrədən
bir müəllimdən dərs almalıdır. Müridin məqsədi
öz vücudunu nəfsin istəklərindən və maddi
ehtiraslardan təmizləyərək, ruhunu ilahi varlıqda yox
etmək, fənaya uğramaqdır, buna fənafüllah
deyilir. Fənaya uğramış ruh ilahi varlıqla əbədi
birləşərək, onunla daim var olur ki, buna da bəqabillah
deyilir. (baqi-daimi, əbədi mənasındadır-Y.H.)
Fənaya
uğrayaraq, baqiyə yetişən ruh həqiqətə
çatmış olur. Bu məsələyə daha çox
aydınlıq gətirmək məqsədilə sufi
düşüncəsindəki bəzi mətləblərə
aydınlıq gətirək. Sufiliyə görə,
kainatın nizamı belədir: 1-ci aləmi-lahut, yəni Allah
substansiyasının mövcud olduğu mütləq həqiqiət
aləmi; 2-ci qeyb aləmi- lövhi-məhfuz, yəni qorunan
lövhə, o lövhə ki, bütün olub keçmişlər
və olacaqlar, külli-əql allahın ad və sifətlərinin
sabit surətləri orada yazılıb; 3-cü, cəbərut
və məlakut, buna misal aləmi də deyilir. Bütün
ruhlar külli-nəfs və s. misal aləmində yerləşir.
Misal aləmində yerləşən ruhlar aləmini daxili bəsirət
gözü və nurlu batini duyumla görmək olar.Yuxarıda
qeyd olunan 3 aləm məna aləmidir: surətə, formaya və
rəngə malik deyildir. 4-cü aləm-aləmi şahadət
isə mülk aləmi, yəni maddi dünyadır. Buna kəsrət,
yəni çoxluq aləmi də deyilir. Maddi varlıq
özü də 2 yerə bölünür: 1.Ülvi aləm-bütün
göy aləmi, ərş, kürsü, mələklər,
ulduzlar və s. 2.Süfli-aləm, yəni aşagı aləm
-bura 4 ünsür (od, su, hava, torpaq) mədənat-cansız
varlıqlar, nəbatat və heyvanat daxildir. Həqiqət isə
birdir, lakin onun 2 tərəfi vardır: batini və zahiri.
Batini tərəf-haqqın özü, zahiri tərəf isə
maddi aləmdir. Ağıl maddi aləmə məxsus
olduğundan, o ancaq maddi aləmə bağlı həqiqətləri
anlamağa qadiridir. Mütləq həqiqəti-vacibi anlamaqdan
ötrü isə ilham, daxili bəsirət, elmi-lədunu, mərifət
elmi lazımdır. Bu səbəbdən elm də 2 cür
olur: elmül-yəqin və elmül-lədün. Elmül-yəqin-öyrənilə
bilən elmlərdir, elmül-lədün isə müəyyən
adamlara vəhylərlə verilən elmlərdir. Bu elmi allah
istədiyi adama və istədiyi miqdarda verər, özü də
bu ancaq ruhu təmizlənmiş adama verilər. Sufilikdə
eşq özü də 2 yerə bölünür: məcazi
və həqiqi eşq. Məcazi eşq maddi dünyaya və
onun cism və varlıqlarına olan eşqdir ki, buna dünyəvi
eşq və ya məhəbbət də deyilir. Həqiqi
eşq isə Allaha - vücudu küllə olan eşqdir ki,
buna ilahi eşq də deyilir. Eşq və məstlik bir-birindən
ayrılmaz və biri digərini tamamlayan
anlayışlardır. Eşq insana ilk əhd-peyman
günündə, ilkin məclis günü-bəzmi əzəldə
təlqin edilmişdir.İnsan bu eşqin sevinc və feyzindən
məst olmuşdur, ona görə də aşiq daim buna can
atır və vüsala qovuşmaq istəyir. Eşq
közün özünə, məhəbbətsə
közün işığına bənzədilir, ruh da
heyvani və insani olmaqla 2 iki cür olur. Heyvani ruh canlı aləmi
yaşadan ona həyat verən mənəvi cövhərdir ki,
ona can deyirik. İnsani ruha isə qüdsi, yəni pak, müqəddəs,
rəbbani ruh, ruhi-rəvan, yəni azad ruh, ona gedib-gələn,
seyredici ruh da deyilir. Bu ruha rəmzi mənada "Mən" də
deyilir. Maddi maneələrdən təmizlənmuş ruh yenidən
öz həqiqi aləminə dönür ki, buna da
qövsü-uruc, yəni yüksəliş qövsü
deyilir. (ardı var)
Qəlb
sözünün dilimizə tərcüməsi orta deməkdir,
qəlb imanın məskənidir. İman isə Allahın
ağıl verdiyi məxluqa ilkin təqdiri və qəlbə
bəxş etdiyi nurdur. Maddi qəlb ürək, mənəvi
qəlb isə-könül adlanır. Ağıl da qəlbin
bir hissəsidir. Sufiliyə qədəm qoymuş şəxs
bu yolda müxtəlif məqamlardan keçir və mərifət
elmini öyrənərək hal əhli olur. Məqam-
müridin əməli fəaliyyət, təcrübə və
sınaqlar vasitəsilə ilə tədricən
qazandığı mənəvi-əxlaqi və psixoloji vərdişlər
sistemidir. Hal isə ilahi vəcd və ilham vasitəsilə əldə
edilən qəlbə müəyyən an çərçivəsində
nazil olan batini nurlanma hissidir, ilahi vergidir. Yuxarıda qeyd
etdiyimiz kimi, sufilər müxtəlif rəmzi söz və
ifadələrdən istifadə etmişlər və bu rəmzlərə
sufi şairlərin yaradıcılığında da
sıx-sıx rast gəlinir. Hesab edirik ki, sufilik haqqında
yuxarıda bəhs etdiyimiz mümkün qədər qısa məlumatlar
qəzəllərdə tez-tez istifadə olunan rəmzi söz
və ifadələrin daha yaxşı anlaşılması və
nəticədə qəzəllərin zahiri mənası ilə
yanaşı, daxili, gizli, batini mənasını da başa
düşmək üçün zəruridir. Bir daha qeyd
edirik ki, vəhdəti-vücud çox geniş və mürəkkəb
təlimdir və bizim verdiyimiz məlumatlar çox ümumi səciyyə
daşıyır. Daha ətraflı bilgi almaq istəyənlər
isə xüsusi ədəbiyyata müraciət edə bilərlər.
Daha bir məsələni qeyd etməyi vacib bilirik ki, sufilərin
istifadə etdiyi rəmzi sözlər hələ bu təlim
yaranana qədər də poeziyada tez-tez müraciət olunan
söz və ifadələr idi. Sadəcə olaraq, sufilər
həmin söz və ifadələrə yeni, gizli mənalar
vermiş və bununla da öz fikirlərini ifadə etmək
üçün əlavə imkan əldə etmişlər.
Bütün deyilənləri nəzərə almaqla, divan ədəbiyyatında
daha çox rast gəlinən söz və ifadələrdən
bəzilərini şərhinə keçək:
Vahiddən
nümunə:
Əyağın
öpməliyik xadimi-meyxanələrin,
bəlkə əksini
görək camidə cananəmizin.
(Yəni meyxana xadimlərinin-hikmət
elmini öyrədənlərin badələrinə təmas
etməliyik, toxunmalıyıq ki, onların hikmətli sözləri
vasitəsilə Allahımızın əksini camidə
görək, ona yaxınlaşa bilək)
Qəzəllərdə
tez-tez rast gəlinən saqi əslində sufu bilikləri təlqin
edən, hikmət öyrədən murşidlər, pirlər,
şeyxlər, başqa sözlə desək, müəllimlərdir.
Onların öyrətdikləri isə mey, badə, şərab,
piyalə, sağər, əyaq kimi rəmzi sözlərlə
ifadə olunur ki, bunlar da mərifət elmi, ilahi hikmət, haqq
sevgisi, Allaha olan eşqdir ki, bu hissin bəndəyə tədricən
təlqin olması ağlı yoxa çıxarır;
tanrı varlığının dərkindən və ona olan
eşqdən məstlik və xumarlıq yaranır. Bəzi xanəndələrimiz
əyaq, yəni badə sözünü səhvən ayaq kimi
oxuyurlar və bunun nəticəsində də şeirdəki məna
təhrif olunur. İndi təsəvvür edin ki, əyaq əvəzinə
ayaq oxunanada bu beytin bütün mənası təhrif olunur və
mənasiz bir söz yığımı əmələ gəlir.Yeri
gəlmişkən, çox zaman ərşk-göz
yaşı sözü də səhvən eşq kimi oxunur.
Yaxud bu gün dilimizdə şam sözü işlənir,
amma orta çağ ədəbiyyatımızda bu şəm
kimi işlənmişdir və mütləq qəzəl
ifasında bu şəm kimi ifa olunmalıdır.
Çünki həmin dövrdə şam axşam mənasını
verən başqa bir sözü ifadə edirdi. Söhbət
şəmdən gedirsə, mütləq şəm kimi
oxunmalıdır.
Divan ədəbiyyatında
nöqtə-vəhdət rəmzidir, belə ki, qələmin
ucu kağıza, yaxud lövhəyə toxunduqda nöqtə əmələ
gəlir, sonra yazı yazılır, beləliklə də,
nöqtə yazının başlanğıcıdır;
varlığın başlanğıcı da vəhdətə
bağlandığının və ondan nəşət etməsini
göstərir. Nöqtədən-başlanğıcdan əmələ
gələn yazı, xətt isə varlığın tədricən
nizamla zühur olmasına işarədir. Burdaca qeyd edək ki,
nöqtə ilə yanaşı nüqtə sözünə
də rast gəlinir. Nüqtə-gizli bir məna, ən vacib məqam
anlayışını bildirən sözdür. Bundan əlavə,
nüqtənin divan ədəbiyyatında başqa anlamı da
vardır: bir beyt və ya o beytə məxsus olan bir misra bəzən
iki və daha cox məna bildirir ki, buna da nüqtə deyilir. Məsələn,
Füzulidən bir nümunə:
Tərazuyi-əyari-möhnətəm
bazari-eşq içrə
Gözüm hər
dəm dolub,
min daşə hər
saət dəyər başım.
(Yəni, mən eşq bazarındakı
bütün möhnət əyarlarını ölçə
bilmək üçün bir tərəziyəm, belə ki,
bütün möhnətlərə bələdəm,
çünki onların hamısını
yaşamışam, ona görə də istənilən
möhnəti məndə cəkmək, yəni möhnətin
nə dərəcədə olduğunu məndə müəyyən
etmək mümkündür, mən bunun üçün bir tərəzi
kimiyəm). Bu birinci
yozumdur. İkinci yozum isə belədir: çəkilən
möhnətlərdən özünün də gözləri
dolur və özünün başı həyat yolunda min
daşa dəyir, maneəyə rastlaşır. Bu tipli beytlər
ədəbiyyatda nüqtə adlanır.
Nüqtəyə
başqa bir misal:
Dəhanin dərdimə dərman dedilər
cananin,
Bildilər dərdimi, yoxdur dedilər dərmani.
(Yəni, mənim dərdimə dərman
kimi Allahın dəhanini- danışmasını dedilər;
digər bir tərəfdən, yox olmaq fənaya
uğramaqdır, Allaha qovuşmaq üçün sən fənaya
uğramalısan ki, sonra baqi-billah olasan.)
Göründüyü kimi, bu beytin də iki anlamı var, bu
da nüqtəyə bir misal ola bilər. Belə nümunələr
divan ədəbiyyatında kifayət qədərdir.
Beləliklə, biz bu yazıda klassik ədəbiyyatda
sıx-sıx rast gəlinən rəmzi söz və ifadələrin
anlaşılmasına müəyyən bir aydınlıq gətirmək
istədik. Ancaq təbii ki, bir yazıda divan ədəbiyyatında
istifadə olunmuş bütün sufi rəmzlərin şərhini
vermək mümkün deyil.
Yavər
HÜSEYNBƏYLİ
525-ci qəzet.-
2012.- 2 may.- S.6.