Misir Mərdanovun “Azərbaycan təhsil
tarixi” kitabının təqdimatı olub
“BU ÜÇ CİLDLİK
FUNDAMENTAL TƏDQİQAT ƏSƏRİ TƏHSİL
TARİXİMİZLƏ BAĞLI ELMİ ARAŞDIRMALARIN
UĞURLU NƏTİCƏSİ VƏ BU SAHƏDƏ
MÜHÜM NAİLİYYƏT KİMİ QƏBUL EDİLMƏLİDİR”
Dünən
Bakıda təhsil naziri, professor Misir Mərdanovun “Azərbaycan
təhsil tarixi” kitabının təqdimat mərasimi
keçirilib. Mərasimdə Yeni Azərbaycan
Partiyasının sədr müavini, icra katibi, millət vəkili
Əli Əhmədov, Milli Məclisin vitse-spikeri Bahar Muradova,
millət vəkilləri Fəttah Heydərov, Qənirə
Paşayeva, Gülər Əhmədova, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin sədri, Xalq
yazıçısı Anar, universitet rektorları və digər
ictimaiyyət nümayəndələri, ziyalılar iştirak
ediblər. Tədbirdə çıxış edən hakim
Yeni Azərbaycan Partiyasının sədr müavini, icra
katibi, millət vəkili Əli Əhmədov bildirib ki, Azərbaycanın
təhsili bu gün yeni inkişaf mərhələsinə
çatıb. Azərbaycanda çoxtəhsilli, müasir
dünyanın fəal üzvünə çevriləcək
gənclərin formalaşdığını deyən Əli
Əhmədov bildirib ki, burada Azərbaycan məktəblərinin
böyük rolu var: “Məhz bu zəmində Azərbaycan təhsilinin
öyrənilməsinə, tarixinin
araşdırılmasına ehtiyac var. Çünki tarixin əhəmiyyətli
hissəsi olan təhsil tarixinin araşdırılması sahəsində
müəyyən boşluqlar var. Azərbaycanda ən az tədqiq
olunan sahə təhsil sahəsidir. Bu sahədə ciddi
araşdırmaların aparılmasına ehtiyac duyulur”. M.Mərdanovun
müəllifliyi ilə hazırlanan kitaba yüksək qiymət
verən Ə.Əhmədov bildirib ki, bu vəsaitlər sadəcə
bir tədqiqatçının araşdırmaları deyil, bu ən
təcrübəli təhsil idarəedicisinin təhsilə
verdiyi qiymətdir”.
Milli
Məclisin vitse-spikeri Bahar Muradova bu tədqiqatın
aparılmasının tarixə, varisliyə və müasirliyə
əsaslandığını söyləyib: “Azərbaycan təhsilinin
tarixi ilk dəfədir ki, bu cür əhatəli və sistemli
şəkildə oxuculara təqdim olunur. Görkəmli maarif
fədailərinin, mütəfəkkirlərin və
pedaqoqların həyatı, onların xalqın maariflənməsi
yolunda qeyri-bərabər mübarizədə göstərdikləri
dözüm, cəsarət haqqında qısa oçerklər
bu fundamental əsəri daha maraqlı və oxunaqlı edir”.
Daha
sonra çıxış edən təhsil naziri Misir Mərdanov
bildirib ki, müəllifi olduğu kitab 3 cilddədir və
kitabların hazırlanmasına ümummilli lider Heydər Əliyevin
tapşırığı ilə başlanılıb: “Mən
10 il ərzində bu kitabların üzərində işləmişəm.
Prezidentin razılığı və Yeni Azərbaycan
Partiyasının dəstəyi ilə həmin kitabların təqdimatına
toplaşmışıq. Kitabın 3 cildi hazırdır,
4-cü cildi isə artıq mətbəədə
yığılır. Kitabın birinci cildində 1920-ci ilədək
Azərbaycanın təhsil tarixi ilə bağlı məlumatlar
əks olunub. Kitabın ikinci cildi sovet dövründəki təhsil
tarixi ilə bağlıdır. Kitabın
üçüncü cildində isə Azərbaycanın
müstəqillik illərində ölkəmizin təhsil
tarixi, keçdiyi yollar, görülən işlər barədə
geniş məlumatlar verilib. Təəssüf ki, I cild digərlərindən
az səhifəli və az məlumatlıdır. Çünki
arxivdə o qədər də ciddi məlumatlar tapa bilmədik.
Əgər gələcəkdə bizim və digər
naşirlərin, yaxud müəlliflərin imkanı olarsa,
daha geniş tədqiqat apara bilərlər”.
M.Mərdanovun sözlərinə
görə, “Təhsil” nəşriyyatı tərəfindən
çap olunan çoxcildlik Azərbaycan təhsilinin çətin
və şərəfli inkişaf yolunu əks etdirən salnamə
kimi səciyyələndirilə bilər. “Azərbaycanın təhsil
tarixi” çoxcildliyi böyüməkdə olan nəslin təhsil
və tərbiyəsi ilə bağlı xalqın min illər
boyu yaratdığı , zamanın, tarixin yaddaşına həkk
etdiyi, milli-mənəvi dəyərlərə
çevrilmiş sərvətin böyük bir hissəsini
özündə ehtiva edir: “Otuz ildir ki, təhsilin təşkili
və idarə olunması sahəsində
çalışıram. Bu şərəfli yolda
addım-addım irəlilədikcə, təhsilimizin istinad
etdiyi mənəvi dəyərlərə və prinsiplərə
daha dərindən bələd olduqda, məndə Azərbaycanın
təhsil tarixini yazmaq arzusu yarandı. Yaxşı
yadımdadır, 1998-ci ildə müəllimlərin növbəti
qurultayı üçün məruzə hazırlayarkən
araşdırdığım materiallardan mənə aydın
oldu ki, 1925-ci ildə keçirilən və Ümum Azərbaycan
müəllimlərinin birinci qurultayı adlanan qurultay
heç də bu sahədə ilk təcrübə deyil. Sovet
hakimiyyəti qurulana qədər Azərbaycan müəllimlərinin
taleyüklü qərar və qətnamələr qəbul
etmiş üç qurultayı keçirilmişdir. Amma sovet
rejiminə sadiq olan məmurlar, hətta bu sahənin tədqiqatçıları
belə həmin qurultaylar haqqında heç nə
yazmamağı, susmağı üstün tutmuşlar. Azərbaycanın
təhsil tarixində belə qaranlıq məqamların
olması hələ o vaxt məndə dərin təəssüf
hissi oyatdı və bu, xalqımızın təhsil tarixi ilə
bağlı həqiqətləri üzə çıxarmaq
üçün bir təkan oldu. Ulu öndər Heydər Əliyevin
ziyalılara müraciətdə dediyi: “Azərbaycanın təhsili,
məktəbləri sona çatan XX əsrdə çox
böyük nailiyyətlər əldə edib. Əsrin əvvəllərində
Azərbaycanın mütəfəkkir şəxsləri,
maarifçiləri, ziyalıları, müəllimləri
xalqımızı savadsızlıqdan, ətalətdən
çıxarmaq, maarifləndirmək, təhsili inkişaf
etdirmək üçün çox işlər
görmüşlər. Əgər Azərbaycanın təhsil
tarixi yazılsa, şübhəsiz ki, hər mərhələdə
görülən işlər orada əksini tapacaq və
öz qiymətini alacaqdır” – sözləri isə arzumun
gerçəkləşməsinə əlavə stimul verdi.
Elə o vaxtdan mütəxəssislərlə məsləhətləşib
kitab üzərində işləməyə başladım və
buna hər şeydən əvvəl dövlətin təhsil
siyasətini həyata keçirən bir şəxs kimi öz
vəzifə borcum hesab etdim. Təhsil sahəsindəki
çoxillik fəaliyyətim zamanı onu da yəqin etmişəm
ki, milli təhsil quruculuğunda tarixilik, varislik, müasirlik
prinsipinə əsaslanmaqla, yəni ötən əsrlərdə
xalqımızın təhsil sahəsində malik olduğu zəngin
irsi, maarifçi ziyalıların və görkəmli şəxsiyyətlərin
mütərəqqi ideya, fikirlərini öyrənməklə,
onlardan müasir dövrün tələblərinə
uyğun bəhrələnməklə böyük nailiyyətlər
qazanmaq mümkündür. Ona görə də biz, ilkin olaraq
təhsil tariximizi, xalqımızın təlim və tərbiyə
təcrübəsini mükəmməl öyrənməli,
milli qaynaqları üzə çıxarmalıyıq”. M.Mərdanov
vurğulayıb ki, təhsil sahəsində aparılan hər
bir yeniləşmə və təkmilləşmə, ilk
növbədə milli zəmin üzərində
qurulmalıdır. Bununla yanaşı, təhsildə
köklü məzmun islahatları apararkən yalnız öz
bilik və təcrübəmizə deyil, həm də bəşəriyyətin
yaratdığı təcrübəyə,
dünyagörüşünə, həyat fəlsəfəsinə
söykənməliyik. Çünki milli-ənənəvi təcrübə
ümumbəşəri təcrübə ilə inteqrasiyada
müasirlik mahiyyəti daşıya bilər. Bəşəriyyətin
təcrübəsi zəngin mənəviyyat xəzinəsidir.
Həmin xəzinənin qiymətli bir hissəsini Azərbaycan
türklərinin ta qədimdən bu günə qədər təhsil
və tərbiyə sahəsində yaratdığı nəzəriyyə,
konsepsiyalar, eləcə də onların əməli fəaliyyətləri
təşkil edir. Bunların öyrənilməsi və milli təhsil
quruculuğuna gətirilməsi önəmli bir vəzifə
kimi qarşımızda dururdu: “Bu gün çoxillik zəhmətimin,
yuxusuz gecələrimin bəhrəsi olan “Azərbaycanın təhsil
tarixi” nin nəşr sevincini sizinlə bölüşməkdən
məmnunluq hissi keçirirəm. Bu tarix mənim təhsil
naziri kimi Azərbaycan təhsili ilə bağlı istək və
arzularımın böyük bir hissəsinin aynasıdır.
Onu yazarkən çalışmışam ki, Azərbaycan təhsil
tarixinin şərəfli keçmişini, bugünkü
nailiyyətlərini aydın göstərim. Qoy hər bir vətəndaş
ötən əsrlərdə ziyalılarımızın necə
çətinliklərlə
qarşılaşdığını, millətin
balalarını təhsilə cəlb etmək
üçün hansı məhrumiyyətlərə
dözdüyünü bilsin”.
M.Mərdanovun sözlərinə əsasən,
kitabın ilk fəslinin böyük bir hissəsi ümummilli
lider Heydər Əliyevin siyasi hakimiyyəti illərində Azərbaycanda
ümumi orta təhsilin inkişaf istiqamətlərinin təhlilinə
həsr olunub. Heydər Əliyevin rəhbərliyi
dövründə ölkədə geniş məktəb
quruculuğu işləri aparıldı. 1970-1980-cı illərdə
683,1 min şagird yerlik 1191 ümumtəhsil məktəb
binası tikilib istifadəyə verildi ki, bu da 1946-1970-ci illərdəki
göstəricilərdən iki dəfə çox idi:
“Kitabın üçüncü fəsli Azərbaycanda
internat tipli təhsil müəssisələrinin, xüsusi məktəblərin
təşəkkülündən və inkişafından bəhs
edir. “Azərbaycanın təhsil tarixi” adlı kitabın
dördüncü fəsli orta ixtisas təhsilinin sovet hakimiyyəti
illərindəki inkişaf mərhələlərindən bəhs
edir. Qori Müəllimlər Seminariyasının ənənələrini
Azərbaycanda yaşadanların taleyinə və pedaqoji fəaliyyətlərinə
işıq salınır. Qazax, Nuxa, Bakı və Gəncədə
fəaliyyət göstərən, tədrisin milli dildə
aparıldığı ilk pedaqoji seminariyaların işindən,
onların müəllim kadrlarının
hazırlığındakı rolundan danışılır.
Kitabda Naxçıvan Müəllimlər Seminariyası, Mirzə
Ələkbər Sabir adına Bakı Pedaqoji Texnikumu, Bakı
Məktəbəqədər Pedaqoji Texnikumu, Şuşu Maarif
Texnikumu, İncəsənət təmayüllü orta ixtisas
məktəbləri, Teatr Texnikumu, Xoreoqrafiya məktəblərinin
hər biri haqqında ayrıca oçerk verilib. Orta ixtisas təhsilinin
idarə olunması ilə bağlı dövlət qərar və
sərəncamları da diqqətdən kənarda
qalmamışdır. Belə qərarlardan biri də 50-ci illərin
sonuna təsadüf edir. 1959-cu ilin iyununda SSRİ Nazirlər
Soveti “SSRİ-nin ali və orta ixtisas təhsili müəssisələrinə
rəhbərliyin yenidən qurulması haqqında” qərar qəbul
etdi. Azərbaycan SSRİ Nazirlər Sovetinin həmin qərara
uyğun olaraq, verdiyi digər bir qərarla Azərbaycan Ali və
Orta İxtisas Təhsili Komitəsi yaradıldı. 10 ali və
48 orta ixtisas müəssisəsi həmin Komitənin tabeliyinə
verildi. 1962-ci ildə SSRİ Ali və Orta İxtisas Təhsili
Komitəsi Nazirliyə çevrildi. Həmin vaxtdan etibarən
Azərbaycan Ali və Orta İxtisas Təhsili Komitəsi də
nazirlik adlandırıldı. Bu fəsildə sənaye, kənd
təsərrüfatı və tibb kadrları hazırlayan orta
ixtisas məktəblərinin onilliklər üzrə
inkişaf dinamikası və həmin məktəblərdə
digər müttəfiq respublikalar, xarici ölkələr
üçün kadr hazırlığı ilə
bağlı kifayət qədər ətraflı məlumat
verməyə çalışmışam”. Nazir qeyd edib ki,
kitablar Azərbaycanın bütün kitabxanalarına, o cümlədən
ali və orta məktəblərin kitabxanalarına göndərilib
və bu iş davam etdirilir.
Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin sədri, Xalq yazıçısı Anarın fikrincə,
“Azərbaycan təhsil tarixi” adlı 3 cildlik fundamental tədqiqat
əsəri təhsil tariximizlə bağlı elmi araşdırmaların
uğurlu nəticəsi və bu sahədə mühüm
nailiyyət kimi qəbul edilməlidir. Bakı Dövlət
Universitetinin rektoru Abel Məhərrəmov bildirib ki, bu dəyərli
elmi əsər təhsil tariximizin şanlı salnaməsi
hesab oluna bilər: “Əsərdə bütövlükdə
şərq tarixinin, türkdilli xalqların tarixinin, müsəlman
ölkələri tarixinin, ədəbiyyatının, mədəniyyətinin,
elminin ən maraqlı məqamları vəhdətdə
verildiyindən daha böyük əhəmiyyət kəsb edir”.
Bakı Slavyan Universitetinin rektoru Kamal Abdulla və digər
çıxış edənlər də “Azərbaycan təhsil
tarixi” haqqında fikirlərini bölüşüblər.
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2012.- 4 may.- S.4.