ORALARDA KİMLƏR VAR: SƏHİFƏNİN
QONAĞI RAMİZ ORSƏR
“AYDIN” HAQQINDA BƏZİ AYDINLIQLAR
–2
Aprel ayının 19-da unudulmaz
tənqidçi,siyasi xadim və türkoloq Aydın Məmmədovun ölümünün ildönümü
idi. Bu nədənlə Azərbaycan Tərcümə Mərkəzində
onun anılması saatları
yaşandı. Mərkəzin sədri, yazar
Afaq Məsud, mərkəzin əməkdaşları
şair Zakir Fəxri,yazar
Saday Budaqlı, bu sətirlərin
müəllifi, “525-ci qəzet”in əməkdaşları, yazar Yaşar,baş redaktor müavini yazar Yusif Rzayev
və Mərkəzin əməkdaşlarından İlham Feyzullayev olmaqla bir anma
mərasimi keçirildi. Təbii
ki, hər kəs öz
xatirələrini danışdı və Aydının bütün həyatının türk dünyasına həsr edildiyi
və məmləkətimizdə türkoloq
kimi tanınan ilk
yaradıcılardan biri olduğu
vurğulandı. Söhbət əsnasında İlham
bəy bu gözəl
və unudulmaz ədəbiyyatçı
haqqında şəkili bir şairin, hamımızın
tanıdığı gözəl qələmi sahibi Vaqif Aslanın
poeması olduğunu dedi
və həmin poeama haqqında yazar Ramiz Orsərin bir yazısının bu vaxta qədər çap
olunmadığını da söylədi.
Məni maraq götürdü
və həmin poema haqqında olan o yazını İlham bəydən aldım, onu
öz səhifəmdə şair
Ramiz Orsərin icazəsiylə çap etməyi düşündüm.Əlavə
olaraq bunu da deyim ki,qəzetin baş redaktoru Rəşad
Məcidə bu təşəbbüsə
etiraz etmədiyi üçün
təşəkkür edirəm. Tofiq Abdin
Kefli İsgəndərin monoloqlarından Aydının
monoloqları daha kəskin, daha tutarlıdır. Əgər İsgəndər
avamlıq və cəhalət girdabında boğulub
çabalayanlara müraciət edirdisə,
Aydın oxumuşların, “intilgentlərin”, “başbilənlərin”
böyük rus
imperiyasının yerlərdəki partbiletli
“antenna qulaqların” və “qramafon
dillərin”, hörümçəkdən də məharətli
“torquranların” eyni zamanda
onu sevən və ona
güvənən, imdad diləyən, günün işığında özünə
xilaskar, qurtuluş yolu axtaran məzlum
kütlənin qarşısında da
çıxış edirdi.
Aydın İsgəndərdən
həssasdır, ətrafında baş verənlərə
reaksiyası da gözlənilməz və
qətidir. Həm də Aydın milli konsensus ideyasının yaradıcısı və
daşıyıcısıdır. Həm də bu yöndə liderdir. Yönsüz “başbilənlər” Aydından
xalqla öz
aralarında körpü kimi
istidafə etdilər.
Aydın bir məqaləsinə belə bir
ad vermişdi “Yorulmuş atları güllələyirlər”...
Elə Vaqif Aslanın “yeriyən akademiya”
adlandırdığı Yaşar Qarayev “Aydın” poeması haqqında
yazdığı “Epitafiya, yaxud baş daşına oxunan mahnı...”1 məqaləsində
yazırdı.
“Tarixi-
bioloji evolyusiyanın hər canlıda, mənəvi
tərəqqi tarixinin hər ziyalı
taleyində təkrarı barədə elmi-nəzəri qənaət
mövcuddur. Məcnundan və Kefli İsgəndərdən, müsibətli
Fəxrəddindən və dərdli Fərhaddan bir əlamət Aydının həm təbiətində,
həm də tərcümeyi-halında var
idi”.
Məcnun taleyinin Aydın taleyindəki təkrarı daha ictimai olduğu
qədər də ibrətamizdir.
Qeyisi Məcnun eləyib bomboz ərəb
çöllərinə salan qaragözlü, qaratelli
Leylisinə olan məhəbbətinin qara müstəvidə sərgilənməsidirsə,
Aydını Məcnun eləyən kökə bağlılığı,
türk qövmünün
birliyinə sədaqəti, vətənə məhəbbəti,
onu azad, müstəqil görmək istəyidir.
Türmədə məhbus dostları
arasında və ekran-efirdə kamera
qarşısında, çalışdığı Akademiyada Rəyasət heyətinin
iclaslarında, Milli Məclisdə,
görüşlərdə xitabət kürsüsündə,
mitinqlərdə tribunada, ayrı-ayrı
zümrədən olan adamlarla
söhbətlərdə onu içindən
bulaq kimi qaynadan özünün və mənsub olduğu
xalqın, böyük türk
qövmünün azadlığına və
birliyinə təşnə olması idi.
Məcnunun
məhəbbəti ilə Leyli arasında
dövrün mənfur adət-ənənəsi,
cəhalət və şəriət stixiyası, nəhayətdə
onların daşıyıcısı və uporu
olan, həm də öz
qızının xoşbəxtliyinə qarant
axtaran Leylinin atası
idisə, Aydının məhəbbətinə, arzularına buxov
salan maskalanmış rus
imperializminin, onun yerlərdəki
“parçala, hökm sür” siyasəti və bu
siyasətin mənfur icraçılarının ikiüzlülüyü arxasında gizlənən
qəddarlığı idi.
Sən azadlıq deyirsən, qadan
alım,
o varsa,
İynənin ucu boyda ümid
yeri olarsa,
Məni qurban de ona.
Çilə qızıl
qanımdan iki şaqqa
bölünən
Bəxtsiz Azərbaycana!”
Aydını arzularına aparan
yol-arzularının Azərbaycanı
tankların, topların,
raketlərin və onlardan da amansız
və qəddar rus cəlladlarının niyyətlərinin burulğanında
idi.
Kremlə zəng
eləyib, ləliyib ağlamayın,
Hamı bilir bizə bu, Kremlin qərəzidir.
Türkə qərəz eyləmək
onların mərəzidir.
və yaxud:
Safonov dedi:
“Dostlar,
Bilirsinizmi nə var?
Mən deyim,
ağzınızdan qaçırmayın
siz ancaq.
Deputat da
oyuncaq,
general da
oyuncaq.
Bir çox
hərbi hissələr
mənə tabe deyildir.
Ha özünü çax, öldür.
Bizə əmr
verilmir saqqallını
tutmağa,
Bataqlıqdır hər tərəf,
çalışsan qurutmağa,
Özünü qurudarlar.
Hopp eləyib udarlar.
Mərkəz əmr
eyləyib ki,
ermənini başa sal,
Türkü yolundan
azdır,
ağzını dağ-daşa sal.
Fövqəladə vəziyyət
rayonunda komendant
Təyin ediblər
məni,
Vallah, hər
gün, hər saat
Məndən səlahiyyətli
cürbəcür erməni
Mənə də əmr eləyir Mərkəz vasitəsilə.
Dağlıq Qarabağda
fövqəladə vəziyyət
rayonunun komendantı
general Safonovun dilindən
deyilənlər Mərkəzin
iç üzünü
astarına çevirməklə
yanaşı, ermənilərin
onların əlində
Azərbaycana, türkə
qarşı bir alət olduğunu göstərir.
Aydın türkün
böyüklüyünü dərk etdikcə, vətəninin ruslarla farslar arasında “qumara” qoyulduğunu, indi isə xalqının
yalın əllə böyük rus imperiyasının hərbi
arsenalına və canlı qüvvəsinə
arxalanaraq gündən-günə
genişlənən erməni
təcavüzünün genişləndiyini
daha dərindən və yurddaşlarından,
qandaşlarından ayıq
və sayıd başla iti ağlı və fəhmi ilə dərk etdikcə Məcnunlaşır. Onu bu Məcnunluğu boz ərəb çöllərinə
yox, yollara salır. Bu yollar
onu arzularına doğru aparsa da, bir donuz
balası cismani ömrünə “nöqtə
qoyur”.
Gördülər yoldan keçən
bir donuz balasını.
(70 ildir çəkirik donuzun bəlasını)
Beləcə, xalqına məhəbbətilə
Məcnunlaşan Aydının
ömrü xalqının,
el-obasının yaddaşında
əfsanəyə, Vaqif
aslanın qələmində
dastana- “Aydın” poemasına çevrildi.
Dövlət orqanlarının “yaddaşında”
isə sürücüyə
qarşı qaldırılmış
bir ittihamla kodlaşdı.
“Xalq istəyir ki, sevdiyi şəxslər həmişə gözünün
qabağında olsunlar:
tribunada, ya dar ağacında – fərqi yoxdur” – Aydın xalqının azadlığa qovuşduğunu
görə bilməsə
də, onun bu arzusunu yerinə
yetirə bildi.
Yuxarıda adını
çəkdiyimiz məqaləsində
Yaşar Qarayev yazırdı: “Universal humanitar
nəzəri hazırlıq,
təhlil və proqnoz fəhmi həm tarixi –coğrafi uzağı, həm də çağdaş cari yaxını bir yerdə görən, nişan verən fasiləsiz ağıl və baş, sinir və intellekt
fəaliyyəti, impulsu
birinci qəbul etmək, kompyuterdən də sürətli beyin hesabları aparmaq- Aydın belə məqamlardan yaranan, üst-üstə cəm olan qəribə
möcüzə, ədəbi-elmi
fenomen idi”.
Azadlığın şirinliyini dərk etməsi və ona can atması onun Aydının milli faciəsinə çevrildi.İndi xalqımızın
başının üstünü
alan bəlaları hamıdan əvvəl görməsi və xəbər verməsi də onun faciəsi
ilə sonuclandı.Böyük
imperiyanın əlində
girov, əsir qalan Qarabağa “bizimdir” deyənlərə
ilk olaraq haqqı anladan “yetmiş ildir ki, heç
Azərbaycan bizim deyil”- həqiqətini başa salması onun faciəsinin atributlarından biri idi.
Aydının limitli və icazəli azadlıqdan imtinası sovetlər ölkəsini – o vaxtkı
ittifaqı, hətta dünyanın özünü
belə “məhbəs”
elan etməsi, zindan adlandırması onun fani dünyada
–uzaq Qax-Zaqatala yolundakı tənha ceviz ağacının siluetinə və simvoluna çevrilməsi arasındakı maddi məsafəni çevrələdi.
Xalq hərəkatının
vüsət aldığı,
ictimai-siyasi proseslərin
gedişində Azərbaycanın
çalxalandığı, yeni siyasi liderlərin
meydana atıldığı,
burunlarından uzağı
görmədikləri, özlərindən
qeyri “başbilən” tanımadıqları, millətin
yaşamaq haqqının
gün-gündən çətinləşdiyi,
cəlb edildiyimiz amansız müharibədə
həm torpaqlarımızın,
həm də vətəndaşlarımızın itirilməsi dövründə
–ilk dəfə milli liderimizin, ulu öndərimizin –Heydər
Əliyevin parlaq bədii obrazını Vaqif Aslan yaratdı.
Heydər Əliyevin parlaq surəti şair dostum tərəfindən poemada
həssaslıqla seçilən
və böyük məhəbbətlə qələmə
alınan bədii lövhələrlə əks
olunur:
Heydər Əliyevə
də böhtan atdıq cürbəcür,
MK-ya hər nə əksən, yenə yalan cücərir.
Biz kimik? – Bir qarışqa. O kimdir? –Bir nəhəngdir.
Ona sataşmaq özü
cəfəngdən də
cəfəngdir.
Sən kimsən Polyaniçko? –Mərkəzin vuran qolu.
Bəs mən
Vəzirov kiməm?-Mərkəzin aciz qulu.
“1988-1989-cu illərdə
Respublika mətbuatı
H.Əliyevi tənqid etməklə məşğul
idi”, –şairin də qeyd etdiyi
kimi, bu yolla xalqı çaşbaş salır,
onu gedən proseslərdən kənarlaşdırmağa
çalışırdılar.
Bu vaxt çıxdı
irəli,
Xalqın keçmiş rəhbəri.
O vaxt bu
rəhbər özü
xalqa şərəf,
şan idi.
Siyasi büroda
da on bir nəfər üzvdən
Üçü müsəlman idi.
Brejnev, Andropov, Çernenko,
Qorbaçovun
Üzlərini görən kəs.
Nə oldu
birdən-birə,
anlaşılmaz oldu bəs?
Böyük rus
şovinizmi, erməni
diasporu,
Anbaan, pillə-pillə,
Yol açdıqca
Kremlə
Bizim türk
dünyasına hördü
hörümçək toru.
Bütün bu
torlar mərkəzin qazanında bişən, onun mətbəxində-siyasi
büroda hazırlanan
“menyunun” tərkib hissəsi idi.Şairin qənaətində “tor toxuyanların”
coğrafi məkanı,
həm də ələkçiyə (Moskvaya)
qıl verənlərin
sırası da genişdir.
Paris, London, Vaşinqton,
Moskva planında,
“Əvvəl Heydər Əliyev,
sonra Dağlıq Qarabağ”,
Sözü yazılmış idi.
Türkə dərindən-dərin quyu qazılmış idi.
Büro iclasındaca
elədilər sözü
bir,
Pensiyaçı adıyla qəfəsə
salındı şir.
Mərkəzin bu mənfur planlarının həyata
keçirilməsində “sapı
özümüzdən olan
baltalar” da səfərbər olundu və bütün gücü ilə işə salındı.
Sonra da
söz gəzdi ki,
Azərbaycan büsbütün,
Yalanlar ölkəsidir.
Bayraqlar diyarıdır, planlar
ölkəsidir.
Gəzsən də
qarış-qarış,
bir sözü sağ adam yox,
Hamı üzü
qaradır, heç üzü ağ
adam yox.
Ulu öndərin böyüklüyü
önündə kiçik
və cılız görünənlərin əllərinə
girəvə düşdü,
əslində, mərkəz
onların paslı dillərinə açar saldı.
Böyüklər hırıldayıb dedilər
ki, düzdü bu,
Xalq dedi:
“Boş sözdü bu”.
Xalq özü
seçkilərdə
deputat seçdi onu,
Ən uca
zirvələrdən,
ən dərin dərələrə
Yuvarlanan oğlunu.
Xalq özü
həsrət idi həmən
o ötkəm
səsə.
Ucaldıqca həmən səs
xalq gəlirdi həvəsə.
Tofiq ABDİN
525-ci qəzet.- 2012.- 5 may.- S.23.