Məşhur
şərqşünas Minorskinin Kəngərlilərlə
bağlı məktubu haqqında qeydlər
Rus
şərqşünası Vladimir Fyodroviç Minorski
Brüssel və Kembric universitetlərinin fəxri doktoru,
Böyük Britaniya və Fransa akademiyalarının müxbir
üzvü, bir çox beynəlxalq elmi cəmiyyətin fəxri
üzvü olmaqla bərabər, İran və Türkiyədə
diplomatik işdə çalışmışdır. Rusiya
Xarici İşlər Nazirliyində işlədiyi illərdə
həm də Türkiyə, İran və Qafqaz tarixinə aid
maraqlı tədqiqat əsərləri yazmışdır.
“İslam Ensiklopediyası”nda məqalələr dərc etdirən
Minorski “Naxçıvan” başlığı altında məqaləsində
Kəngərlilər haqqında da məlumat vermişdir. Bu
haqda bir az sonra...
Böyük
Oktyabr Sosialist İnqilabından sonra Rusiyaya qayıtmayan alim
1917-1919-cu illərdə İranda, 1919-1932-ci illərdə
Fransada, 1932-ci ildən isə İngiltərədə
yaşamışdır. 9 dekabr 1936-cı ildə onun hərbçi
şərqşünas Konstantin Nikolayeviç Smirnova
yazdığı məktubu Gürcüstan Milli Əlyazmalar Mərkəzində
tapdıq. Məktub poçt vərəqində
yazılıb. Parisdən Tiflisə, şərqşünas
Smirnova göndərilib. Məktubun mətnindən məlum
oldu ki, Minorski K.N.Smirnovun Kəngərlilər haqqında
sorğularına cavab verib. K.N.Smirnov 1935-ci ildə
Naxçıvan Kəngərlilərinin zəngin arxivini Tiflisə
apardıqdan sonra araşdırma işlərində çətinlik
çəkirmiş. Çünki Minorskinin məktubundan məlum
olur ki, Smirnov Kəngərli tarixi haqqında çox az məlumata
malik imiş. Hətta Minorskinin özünün də
izahları qeyri-dəqiq və yanlışdır. Məktubun
mətnini verməzdən əvvəl qeyd etmək yerinə
düşər ki, K.N.Smirnovun Naxçıvanla bağlı
yazdığı əsərlərin geniş şərhlərlə
nəşrinə ehtiyac duyulur. Əks halda onların
yanlış elmi fikirləri gələcək əsrlərə
də etalon qaydasında ötürüləcək. Bir vacib məsələyə
diqqəti çəkmək istəyirəm. Rusiya tədqiqatçıları
Naxçıvanskilərin Kəngərli tayfasından
olmalarını qəbul etmək istəmirlər.
Qeyd
edək ki, məktubda bəzi sözlər oxunmur. Ona görə
də cüzi ixtisarla məktubun mətnini dərc edirik: “Əziz
Konstantin Nikolayeviç, hər iki məktubunu aldım. Hər
hansı sənədlərin nəşri həmişə tərifə
layiqdir. Bu işin rəsmi tərəfi çətindir və
xeyli müddət araşdırma tələb edir... Kəngərli
məsələsinə gəldikdə isə, mən onlar
haqqında “Naxçıvan” başlığı altında
“İslam Ensiklopediyası”nda çox az yazmışam.
Ümumiyyətlə, sizin tarixi sənədləriniz də
onların mənşəyini tam aydınlaşdırmır. Xəyalpərvər
Kəngərlilər, məncə, Əfşar
tayfasının bir qəbiləsidir, çünki onların
tarixi Əfşarların tarixinə gedib çıxır. Bu
qiyamçı tayfa özünə həmişə problem
yaradırdı və onları tez-tez Urmiyada, Xorasanda (onlardan
Nisədə Nadir varis olub), Samiqalada və Böyük Ərəbistanda
yerləşdirirdilər. Yəqin ki, Əfşarları
qovanda onların bir qismi Naxçıvana gəlib
çıxıb. Sizin fars dilini bilən əməkdaşınız
mətnləri müvəffəqiyyətlə oxuyub...”
Daha
sonra tərcümədə olan səhvləri qeyd edir. Burada
şöhbət Naxçıvan əlyazma sənədlərindən
gedir. K.N.Smirnov Naxçıvandan apardığı sənədlərin
25-i əsasında nəşr etdirdiyi kitabın bir nüsxəsini
də yoxlamaq üçün Minorskiyə göndəribmiş.
Məktubun
haşiyəsində belə yazılıb: “Nisədə olan
Kəngərlilər elə Varşavada olan Kəngərlilərin
özləridir”.
Göründüyü
kimi, hər iki məşhur şərqşünasın
Naxçıvan Kəngərliləri haqqında məlumatları
çox səthi imiş. Çünki Kəngərli
tayfası Əfşarların qolu deyildir. Yaxşı olar ki,
tarixi sənədlərə müraciət edək. İngilis
alimi Klifford Edmund Bosvortun “Müsəlman sülalələri”
(Xronoloji və geneoloji məlumat kitabı) olduqca maraqlı
elmi-tədqiqat əsəridir. 1971-ci ildə ingilis dilindən
ruscaya tərcümə edilib. Müəllif özü kitaba
giriş sözü də yazıb. Həmin kitabda “Əfşarlar”
monqol türklərinin tayfası kimi geniş tədqiq edilib. Kəngərlilər
tayfası isə “Qafqaz səlcuqlara qədər” bölməsində
araşdırılıb. Alim qeyd edib ki, hətta onlara Salurlar
da deyirlər. Bu araşdırmalar da göstərir ki, Kəngərlilər
qədimdən Qafqazın sakinləridirlər, gəlmə
deyillər.
Bu
araşdırma bizim diqqətimizi “Dədə Qorqud”
dastanına yönəldir. Burada da Salurlar vardır. Yəqin
ki, gələcək yazılarımızda bu istiqamətdə
aparılan axtarışlardan və tapıntılardan söhbət
açacağıq.
Musa QULİYEV,
AMEA Naxçıvan Bölməsinin
əməkdaşı
525-ci qəzet.- 2012.- 8 may.- S.7.