Jurnalistika IV hakimiyyət rolunda
II YAZI
Həsən
bəy Zərdabi elmin, təhsilin, elmi-texniki tərəqqinin
Azərbaycan xalqının müqəddəratı
üçün əhəmiyyətini başa düşərək,
“Əkinçi”nin səhifələrində bu problemlərin
işıqlandırılmasına xüsusi diqqət yetirirdi.
O, Azərbaycan ziyalılarının gənc nəslinə
müraciət edərək yazırdı: “Ey elm təhsil edən
cavanlarımız! Doğrudur, bizim vətən
qardaşlarımız ilə üns tutmaq çətindir...Doğrudur,
qeyri millətlər sizin kamalınızı görüb sizə
artıq rütbə verəcəklər, amma insaf deyil ki,
beş gün ömrün ləzzətindən ötrü
milləti, qardaşlarınızı atıb, onları kor və
sərgərdan qoyasınız...Öz
qardaşlarınızı əməli-xeyrə vadar edin, qoy
şüəralar sizi həcv etsin, mollalar lənət
oxusun...Siz millət üçün zəhmət çəkirsiniz
və bişəkk gələcəkdə millətin
gözü açılanda sizi şəhid hesab edib, sizə
rəhmət oxuyacaq”.
H.Zərdabi
qəzetin mühüm vəzifələrindən birini də
oğlan və qızları öz Vətəninin həqiqi vətəndaşları,
öz xalqını sədaqətlə sevən alovlu vətənpərvər
kimi yetişdirməkdə görürdü. Qəzet gənc
oxuculara dəfələrlə xatırladırdı ki, əcdadlarımız
sizə gözəl, bərəkətli, zəngin bir dövlət-Vətən
torpağı qoyub, “Yer və göydə olan şeyləri
sizin ixtiyarınıza verib”, lakin bu misilsiz xəzinədən
indi başqaları istifadə edirlər. Bu vəziyyətdən
çıxmaq, öz yurdunun əsl sahibi olmaq
üçün yalnız elmin nailiyyətlərinə əsaslanmaq,
kütlələri maarifləndirmək lazımdır.
Həsən
bəy Zərdabi Azərbaycan xalqının başına gələn
bir çox bəlaların səbəblərini maarifin, elmin
yoxluğunda, təhsilin məhdudluğunda görürdü.
O, “Əkinçi”də dərc olunmuş məqalələrinin
birində yazırdı ki, bəlalarımızdan və
çətinliklərimizdən danışarkən ümumi
savadsızlığın heç adını çəkmirik,
halbuki bu başlıca səbəbdir.
Bizim mətbuat
dilimiz-üslubumuz “Əkinçi” ilə
yaranmışdır. İndi həmin qəzetin nömrələrini
oxuyarkən H. Zərdabinin və onun məsləkdaşlarının
dilinə heyran olmaya bilmirsən: onlar xalqın geniş təbəqələrinin
başa düşdüyü sadə, aydın, təmiz ana
dilində yazıb-yaradıblar. Açığını
deyim ki, indiki qələm əhlinin bir çoxu Həsən bəyin
ana dilinə qayğıkeş münasibətindən, onun
saflığını və zənginliyini qorumaq uğrunda əzmlə
və ardıcıl mübarizə aparmasından çox
şey öyrənə bilər.
Bir daha
qeyd etmək istəyirəm ki, “Əkinçi” qəzetinin ənənələrini
təkcə qələm ustaları deyil, hamımız yenidən
öyrənməliyik. O, əsl xalq demokratik mətbuatının
nümunəsi kimi bu gün də, heç şübhəsiz,
sabah da yeni biliklər və yeni təcrübə mənbəyi
olaraq qalacaqdır.
Burada
görkəmli tədqiqatçı Ş. Hüseynov H. Zərdabinin
bir jurnalist kimi sosial məsuliyyətini ustalıqla izah
etmişdir.
“Görkəmli
jurnalist, alim, pedaqoq, maarifçi-demokrat Həsən bəy Zərdabinin
adı xalqımızın maariflənməsi, mənəvi
dirçəliş və fikir təkamülü ilə
sıx bağlıdır... Xalqımızın maariflənməsi,
onun cəhalət və mövhumat yuxusundan oyanması və mədəni
inkişaf yoluna düşməsində Zərdabi son dərəcə
böyük zehni zəhmət çəkmişdir” (Rüstəmov
İ. Həsən bəy Zərdabi. Bakı, 1969). H.Zərdabinin
maarifçilik yolunda çəkdiyi zəhmətin
sayı-hesabı yoxdur. Hələ Moskva universitetində
oxuyarkən onun qarşısında açılan geniş
perspektivdən, rahat və dinc həyatdan bilə-bilə imtina
edərək Azərbaycan kəndlisinin savadının
artmasına az da olsa kömək etmək məqsədilə kənd
müəllimi olmaqdan çəkinmədi. Azərbaycanda ilk
kitabxananın, xeyriyyə cəmiyyətinin, yeni məktəblər
açılmasının təşəbbüskarı və
təşkilatçısı oldu. Amma bütün bunlarla belə
onun maarifçilik işinin və bütövlükdə
yaradıcılığının “şah əsəri – “Əkinçi”
qəzeti oldu. Bəs “Əkinçi” hansı ideyalardan
doğdu? Bu suala H. Zərdabi tədqiqatçılarından
biri belə cavab verir: “...Həsən bəy Zərdabi maarifçiliyi
real həyat müstəvisinə qaldırmışdı, onu
real ictimai proseslərlə bağlayırdı. Bunun
üçün də, o, daha təsirli ideya vasitələri,
mütərəqqi ideyalar tribunası axtarırdı. Bu
işdə o, məktəbi güclü vasitələrdən
hesab edirdi. Artıq özü də müəllimlik fəaliyyəti
ilə məşğul idi. Daha sonra H.Zərdabi “Xeyriyyə” cəmiyyətini
yaratdı. Bu da ilk cücərti olaraq faydalı idi. Lakin bu da
kifayət deyildi. O, mühüm bir vasitə kimi teatra əl
atdı... Etiraf etməliyik ki, göstərdiyimiz bu vasitələr
H.Zərdabinin aşıb-daşmaqda olan maarfçilik
ideyalarının, onun mövhumat və cəhalətə
qarşı apardığı və aparmalı olacağı
mübarizənin ağır yükünü öz üzərində
daşıya bilmirdi... Belə bir şəraitdə H.Zərdabi
öz ümidini çox güclü vasitə olan mətbuata,
qəzetə bağladı” (Rüstəmov İ. Zərdabi
irsinin şah əsəri: – “Əkinçi”. “Əkinçi”dən
“Həyat”a məqalələr toplusu. Bakı, 2000). H. Zərdabi
özü sonralar həmin dövrü və “Əkinçi”ni
ortaya qoyan zərurəti xatırlayaraq yazırdı: “Bizim
sabiq cəmiyyət – xeyriyyə bina tutmadığından
(baş tutmadığından – C.M.) teatr oynanan otaq boş
qaldığından (teatra tamaşaçı gəlmədiyindən
– C.M.) aşkar oldu ki, müsəlman
qardaşlarımızı bir yerə cəm edib zəmanəyə
müvafiq məktəbxanələr açdırıb
küçə və bazarlarda qalan uşaqları oxutmaq
olmayacaq... Elmsiz də bu zəmanədə dolanmaq
mümkün deyil... Belədə nə qayırmalı? Hər
kəsi çağırıram gəlməyir, deyirəm
qanmayır. Axırda gördüm ki, onları haraylayıb
çağırmaqdan, onlara deməkdən başqa bir qeyri əlac
yoxdur. Olmaz ki, mənim sözümü eşidənlərdən
heç bir qanan olmasın, necə ki, bir bulağın suyunun
altına nə qədər bərk daş qoyasan, bir neçə
ildən sonra su tökülməkdən o bərk daş
mürur ilə əriyib deşilir, habelə söz də, ələlxüsus
doğru söz mürur ilə qanmazın başını
deşib onun beyninə əsər edər. Belədə mən
onları necə görüm və görmək mümkündürmü?..
Belədə qəzet çıxarmaqdan savayı bir qeyri-əlac
yoxdur ki, kağızın üstündə
yazılmış o doğru sözlər qapı-pəncərələrdən
o iman mənzilinə çata bilməsin. Heç olmaz ki,
doğru söz yerdə qalsın. Hər ildə on qəzet
oxuyandan biri oxuduğunu qansa, onların qədəri ilbəil
artar, axırda o bənd ki, suyu axmağa qoymurdu, rəxnə
tapar və su mürur ilə bəndi uçurub aparar” (Zərdabi
H. Rusiyada əvvəlimci türk qəzetəsi. “Həyat” qəzeti,
1905, ¹129). Bizcə, H.Zərdabinin maarifçilik işində
qəzetin roluna verdiyi bu qiymətin artıq şərhə
ehtiyacı yoxdur.
“Əkinçi”
özündən sonrakı Azərbaycan mətbuatı
üçün məktəb rolunu oynamışdır.
Professor Şirməmməd Hüseynov hələ 1990-cı
illərin əvvəllərində yazırdı:
“Respublikanın jurnalist ordusu, hər bir redaksiya kollektivi, hər
bir qələm sahibi jurnalistikamızın “Əkinçi” ilə
başlayan tarixi keçmişinə, qüdrətli jurnalist və
publisistlərimizin yaradıcılığına, bir sözlə,
keçdiyimiz yola varislik hissi ilə nəzər salmalı, bu
günün və gələcəyin yolunu, vəzifələrini
müəyyənləşdirməlidir. Əlbəttə,
tarixə nəzər salmaq ondan kül deyil, od götürməyi
bacarmaq deməkdir.
“Əkinçi”
qəzeti öz təcrübəsi ilə tarixdən “od
götürməyə” çoxlu fakt verir. Azərbaycan mətbuatı
bu mənada “Əkinçi” dayaqları üzərində
durmuşdur. Bu dayaqların banisi özü elə o vaxt “Əkinçi”ni
dünyanın önəmli qəzetləri ilə müqayisə
edərək yazırdı: “Dünyada hər bir qəzeti
beş, ya on adam inşa edir. Onu çap edən, hərflərini
düzən, qələtlərini düzəldən başqa
kəslər olur. Amma bu işlərin hamısını gərək
mən özüm görüm... Pəs, bizə diqqət edənlər,
bu qəzetin kəsirini görəndə gülməyin.
Gülmək yeri deyil. Siz ağlayın ki, bizim müsəlmanların
bircə qəzeti də basdırmağa adamı yoxdur”.
H.Zərdabi
bütün bu əzabları, əziyyətləri məhz
jurnalist məsuliyyəti, cəmiyyət qarşısında
jurnalistin öhdəliyi kimi qəbul edirdi.
“Əkinçi”dən sonra yaranan mətbuat və bu mətbuatın yaradıcıları jurnalistikanı həmişə məktəblə, kafedra ilə müqayisə etmişlər. C.Məmmədquluzadə, Ü.Hacıbəyli, M.Ə.Rəsulzadə və digər bir çox ictimai xadim və ziyalı mətbuatın maarifçilik rolunu yüksək qiymətləndirmişlər. M.Ə.Rəsulzadə yazırdı: “Mətbuat elmi, siyasi və bəşəri informasiyanı çoxaldır, bu isə insanların zehninin işıqlanmasına səbəb olur. Mətbu sistemi geniş olan millətin zehni, fikri də işıqlı olur” (Rəsulzadə M. Ə.. Əsərləri, II cild, Bakı, 2001).
Bəs mətbuat bu böyük missiyanı necə yerinə yetirir. Bu yerdə yenə də jurnalistin sosial məsuliyyəti öz işini görür: cəmiyyətin informasiyalaşdırılmasında daşıdığı məsuliyyət.
Qeyd edək ki, jurnalistin sosial məsuliyyəti sahəyə məxsus peşə etikasının və sahənin hüquqi əsaslarının da tərkib hissəsidir.
M. Ə. Rəsulzadə göstərirdi ki, “mətbuat millət fərdilərinin, jurnalistlərin fikirlərini cəmiyyətə çatdırandır...O, dövrünün mədəniyyət carçısıdır...O, müxtəlif fikirləri yaymaqla milləti bütün siyasi və iqtisadi sahələrdə məlumatlandırmalıdır...Bu mövqedə mətbuat mühüm qüdrət və qüvvət kəsb edir. Ona dünyanın altıncı qüdrətli dövləti və ya dördüncü hakimiyyət ünvanı nahaq yerə verilməyibdir”. Bu vəzifələri yerinə yetirmək üçün mətbuata azadlıq, hüquq verilməlidir. Demokratik dəyərlərə hörmət etməyən hakimiyyət dövründə azad mətbuat olmur. Jurnalistlər mətbuatın inkişaf tarixi boyu özünü azad ifadə uğrunda mübarizəyə girişmişlər. Bu mübarizənin nəticələri göz qabağındadır.
Təsadüfi deyil ki, bütün dünyada jurnalistikanın inkişafı bir sıra mərhələlərdən – avtoritar, totalitar etaplardan keçərək mətbuatın sosial mətbuat modelinə can atmış və buna nail olmuşdur. Mətbuatın libertarian, yaxud, azad iradə nəzəriyyəsi sosial məsuliyyətin başlanğıc nöqtəsidir.
Məlumdur ki, insan cəmiyyətinin inkişafı və dünyada maariflənmə prosesinin sürətlənməsi (yenə də mətbuatın təsiri ilə) avtoritar rejimin dayaqlarını sarsıtmağa başladı.
Belə şəraitdə, əlbəttə, jurnalist həm də özünün sosial məsuliyyətini daha dərindən dərk edir və cəmiyyət qarşısında öhdəliklərini bir daha xatırlamağa məcbur olur.
Tirajlanan söz çox böyük məsuliyyət tələb edir. Cəmiyyət üçün ictimaiyyət üçün nəzərdə tutulan sözə məhdud dairədə deyilən sözdən dəfələrlə artıq məsuliyyətlə yanaşılmışdır. Bu məsuliyyət kateqoriyasına həqiqət və obyektivlik, vicdanlılıq və alicənablılıq, bəşəri dəyərlərə sədaqət, peşə həmrəyliyi, şəxsi həyata hörmət, qərəzsizlik, təmizlik kimi keyfiyyətlər daxildir.
XXI əsrdə jurnalistikanın böyük bir hissəsi biznes maraqlarına daxil olduğu halda bütün bunlara əməl etmək o qədər də asan deyil. Əlbəttə, bu keyfiyyətlərə məsuliyyətsiz yanaşan biznes jurnalistikasını çox ciddi iflas prosesi gözləyir. Lakin bununla belə KİV-in özəl sektorunun biznes marağı jurnalistin sosial məsuliyyətilə bağlı klassik baxışlara yeni dövrdə bəzən etinasız münasibətdən də imtina etmir.
Çünki başqa sahələrdə olduğu kimi, informasiya biznesi də iqtisadi inkişafın qanunauyğunluqlarına məruz qalır. Uzun müddət jurnalistin sosial məsuliyyətini, onun cəmiyyətə təmənnasız xidmət institunun əməkdaşı kimi fəaliyyətini daha çox təqdir edən KİV-in sosial məsuliyyət nəzəriyyəsinin tərəfdarları da artıq 1980-ci illərdən qəzetin iqtisadi müstəqilliyinin yeganə yolunu onun özünün kommersiya qazanclarında axtardılar. Azərbaycan mediası da 1990-cı illərdən başlayaraq KİV-in özəl sektoruna, biznes üsuluna üstünlük verdi. Beləliklə, jurnalistin sosial məsuliyyəti problemi yeni təkanla ortaya çıxdı. İndi demokratik ölkələrdə, xüsusilə söz və mətbuat azadlığının xeyli təmin olunduğu Qərb ölkələrində də KİV-in özəl sektorunda jurnalistin sosial məsuliyyət hissini qoruyub saxlaya bilməsi birmənalı olaraq müsbət cavablanmır.
Ona görə də, məsələn, təsadüfi deyil ki, çox ciddi demokratiya institutu hesab edilən Avropa Şurası bu quruma daxil olan ölkələrdə ictimai televiziya kimi heç bir hakimiyyətin, heç bir siyasi qüvvənin, heç bir qrupun ayrıca, korporativ maraqlarına tabe olmayan, yalnız cəmiyyətin maraqlarını nəzərdə tutan ictimai televiziya kimi bir KİV nümunəsinin yaradılmasını bu quruma üzv olan ölkələr qarşısında ciddi öhdəlik qoymuşdur.
Lakin hansı sektorda fəaliyyətindən asılı olmayaraq jurnalistin sosial məsuliyyəti bizim çağda da özünü göstərməkdə və inkişaf etməkdədir.
Cahangir MƏMMƏDLİ
525-ci qəzet.-
2012.- 8 may.- S.6.