Ölənlərin ruhu,
qalanların yaddaşı
Sevgisi nur babalarım
Torpaq altdan uğur dedi.
Bizim Simurq ruhumuzu
Dara düşsən çağır,
–dedi.
Dünyanın qəribə işləri
varmış.
1992-ci il oktyabrın 18-də olmuşdu belə
bir iş. Onda “Azərbaycan” qəzetinin Gəncə-Qazax
üzrə bölgə müxbiri şair Aslan Kəmərli
yol qəzasında həlak olmuşdu.
Qəribədir, yenə də oktyabrın
10-da, yenə də həmin qəzetin həmin bölgə
müxbiri, şair Eldar Nəsibli Sibirel ağır
maşın qəzasına düşdü və
dünyasını dəyişdi. . .
Yenə yerə qan töküldü?!
Yox-yox, Eldarın özü
ağırlıqda mürəkkəb töküldü yerə,
bəlkə də?!
. . . Unutmayın! Yerə qan töküləndə
(özü də şair qanı!) mürəkkəb
tökülmüş olur.
Unutmayın! Yerə mürəkkəb
töküləndə qan tökülür Şair
başı göylərə toxunanda(şair yaşayanda !)
mürəkkəb yaşayır. . .
Yerə şair gömüləndə
mürəkkəb ölür!
lll
. . . Son vaxtlar yuxusunu tez-tez
qarışdırarmış, yuxuda görərmiş ki,
maşın qəzasına düşüb, onu yol kənarında
uzandırıblar, ölü vəziyyətdə.
. . . Hər şey yuxusundakı kimi oldu.
Maşın qəzasına düşdü. Bakıdan oğlu
Alının toyunu yenicə eyləyib Qazaxa qayıdarkən. .
.
Bu dəfə Qazaxa həmişəlik
qalmaq üçün qayıdırmış.
Və bu dəfə doğrudan da həmişəlik
olaraq qaldı Qazaxda, doğma torpaqda, 2-ci Şıxlı qəbristanlığında,
doğma evlərinə ən yaxın bir yerdə, Xalq
şairi Osman Sarıvəlli uyuyan qəbristanda uyumağa
getdi.
Verməzdi yurdu yada,
Verdi ömrünü bada.
Kəndi Şıxlı olsa da,
Eldar Qazaxdan getdi,
Millətdən, xalqdan getdi!
lll
Deyirlər ki, əbədi olan şeylərdən
ən qısa ömürlüsü məhəbbətdir.
Məncə, bu fikri şairlərə də
aid etmək olar: Əbədi olanlardan ən qısa
ömürlüsü şairdir.
Eldar Nəsibli Sibirel məhz belə bir
ömür yaşadı.
lll
Eldar Nəsibli mənim ən çox
sevdiyim şairlərdən biriydi.
Baxışlarından, yerişindən,
duruşundan ziyalı mədəniyyəti, şair mədəniyyəti
tökülürdü. O söz-sənət aləmində qaracığallığı,
qaracığal adamları sevməzdi. Həmişə
başqalarından prinsipial, aydın, cəsarətli, mərdanə
mövqeyi ilə fərqlənərdi, kübar rəftarı(bəy
nəslindəndi, ulu babası Şərif Şikəstə
Firdovsinin “Şahnamə”sindən ilk tərcümələr
etmişdi. ) ilə seçilərdi. Ədəbiyyat adamı
kimi danışmağa cəhd etməzdi, çünki təpədən
dırnağa sənət adamıydı, böyük sənətkardı,
şair olduğunu dilinə gətirməzdi, çünki
özü bilirdi çox böyük şairdi! Çox
böyük Qazaxlıdı, çox böyük Türk
oğlu türkdü! Çox böyük Azərbaycan
yazarıydı!
Eldar yazanda da şairdi, yazmıyanda da!
Danışanda da, susanda da!
Məncə Azərbaycan haqda ən gözəl
şeiri Səməd Vurğun, (“Azərbaycan” şeiri) Qazax
(yurd yeri)haqda ən gözəl şeiri Eldar Nəsibli Sibirel
yazıb. (“Bura Qazaxdır, oğlum” şeiri)
Gözünü yum, bu elə, bu obaya
yaxşı bax,
Damcısında durul, Dəli Kürə
qarış, ax!
Ərlər, ərənlər yurdu olub bu
ulu torpaq,
Hər kaha, hər mağara sirli
Azıxdır, oğlum,
Bura Qazaxdır, oğlum!
. . . Bu ağ saçlı tarixin
yaddaşıdır Göyəzən,
Bu dağlar dünyasının
qaş-daşıdır Göyəzən.
Şəhid məzarlarına
başdaşıdır Göyəzən,
Bu torpağı duymayan kordur,
yazıqdır oğlum,
Bura Qazaxdır, oğlum!
Bu yurdu qarış-qarış
yaxşı gör, yaxşı tanı,
Torpaq üstə gəzəni, torpaq altda
yatanı.
Bu torpaq ürək verib şair etdi
atanı,
Gülümsədi üzünə
ömrün yaz baxtı, oğlum,
Bura Qazaxdır, oğlum!
Eldar Nəsibli Sibirel təkcə Qazaxdan
deyil, Azərbaycandan yazanda da beləydi! Onun poeziyası fəlsəfiliyi,
dil gözəlliyi, xəlqiliyi və tarixiliyi ilə bir
harmoniya təşkil edir. Varlığında bir şeirində
dediyi kimi, ölənlərin ruhu, qalanların yaddaşı
yaşayırdı (və yenə də yaşayır!)
Mənim ömrüm məni közə
toxudu,
Kirpiklərim od daşıdı
dünyada.
Sürgünlərdə ölənlərin
ruhudu,
Qalanların yaddaşıdı dünyada.
. .
Eldar belə də olmalıydı, belə
də yazmalıydı.
Axı Xalq şairi Osman Sarıvəlli
demişkən:
Eldarın atası, anası eldir,
O, həm süd vermişdir, həm də
duz-çörək.
Övladsız olanlar çətin
yaşayır,
Elə də Eldar tək oğullar gərək!
Eldar Nəsibli ədəbiyyata Dan ulduzuna
salam verərək gəlmişdi. ”Salam Dan ulduzu”deməkdə,
ilk kitabını da belə adlandırmaqda
yanılmamışdı. Qısa zaman kəsiyində məşhurlaşmağa
başlamışdı. 15 il “Elm və həyat”
jurnalının məsul katibi vəzifəsində işləmişdi.
Sonralar “Mərhəmət”jurnalının baş redakroru
olmuşdu. 80-ci illərin əvvəllərində
ümumittifaq yaradıcılıq müşavirələrində
(Moskva və Lvovda) Azərbaycan poeziyasını gənc
şair kimi ləyaqətlə təmsil etmişdi.
Bir şair olaraq da, bir insan kimi də
sarsıntılar keçirmişdi.
Ona veriləsi respublika Komsomol
mükafatını qəfildən başqasına vermişdilər.
Məhz bu cür sarsıntılar səhhətinin
sonralar sürətlə pozulmasına gətirib
çıxarmışdı. İnfarkt keçirtmişdi, bədəninin
bir hissəsini iflic vurmuşdu.
Bütün bunlara baxmayaraq, o, yenə də
yazırdı, yaradırdı, yeni şeir kitablarını nəşr
etdirirdi.
“Azərbaycan” qəzetinin bölgə
müxbiri kimi tez-tez səngərlərdə əsgərlərlə
yanaşı düşmən mövqeləri ilə
üz-üzə dayanırdı, Qarabağ dərdiylə,
Qazaxdan işğal olunmuş kəndlərin ahıyla qovrulub
yanırdı. Qazağı “Azərbaycanın qəhrəman
şəhəri “adlandırır,
Torpağı olmaqçun doğma Qazaxa
Mən gəldim, özü də
vaxtında gəldim-
deyərək qələmini süngüyə
çevirib əsgərlərimizi ruhlandıran nəğmələrini
oxuyurdu. Xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadə Eldar haqda
yazdığı bir məqalədə “onun şeirləri
xalq nəğmələrini xatırladır” deyərək bu
şairin poeziyasını çox yüksək qiymətləndirmişdi.
Xalq şairi Nəbi Xəzri “Komsomolskaya
pravda” qəzetində “Eldar Nəsiblinin poetik
görüşü “ adlı məqalə çap etdirərək
şairə yeni uğurlar diləyirdi.
Professor Nizami Cəfərov isə onu “Ədəbiyyatın
keşiyində cəsarətlə duranların”
sırasında saydığını bildirirdi.
Bəli, Eldar Nəsibli poeziyasının
gücünü, qüdrətini bilirdilər, duyurdular, təqdir
edirdilər, ”Yaddaş” poemasını yüksək qiymətləndirirdilər.
Şair bu poemanı dünyaya gəldiyi Sibirə
sürgün olunanların xatirəsinə ,
ağrılarına, acılarına rekviyem kimi
yazmışdı.
İndi daha çox yadıma Eldarın
“Limana gələn gəmi” şeiri düşür.
Adamları da, gətirdiyi, götürdüyü yükü
də limana gətirən gəmi sahildə kif-kirmiş
dayanar. . . kimlərsə yükünü daşıyıb
boşaldar, kimlərsə özünü evə
çatdırmağa tələsər, ancaq:
Limana gələn gəmi
Elə limanda qalar.
Və bir günmü, iki günmü, on
günmü keçər, adamlar o limandakı gəmidən
ötrü darıxarlar, hamı onlardan qaçanda onlar o gəminin
üstə qaçarlar, ürəklərini ona açarlar:
Yaman darıxmışıq, yenə səfərə gedəkmi
? – deyərlər.
Gəmi sahildən yenidən aralanar . . .
Yenə onlardan örtü
Sinəsini gen açar.
Bir uğurlu səfərə,
Bir işıqlı səhərə
Yol başlar, yelkən açar!
Limana gələn gəmi!
Eldar bu dünyaya həmin gəmi olmaq
üçün gəlmişdi. Özü
ümmandaydı-dalğaların qoynunda, fikri (ürəyi)
limandaydı, sahildə yolunu gözləyənlərin
yanında:
Qəbri də gəmidi indi...
Ölüm səfərinə
çıxsa da Olum (həyat) limanına qayıdacaq hər dəfə!
Ölümə yox, həyata götürəcək bizi!
* * *
Eldar Qazaxdan çıxmışdı ki,
bəlkə dünyanı bir az o tərəflərdən (nə
bilim , Bakıdan, Moskvadan, Lvovdan... )baxanda daha yaxından
görə bilsin.
Dönüb gəldi Qazaxa
ömrünün son illərində, bir də baxıb nə
gördü? Gördü ki:
Aveydən baxanda Savalan dağı,
Qazaxdan bu dünya təmiz
görünür.
Elə ona da bu lazımıydı. . .
lll
Eldar Nəsibli
haqda qeydlər edir, onunla etdiyimiz söhbətlərimizi
xatırlayıram.
Düşünürəm ki, hər
şey bənövşəyə dönə bilərdi.
Yer-göy bənövşəyə
dönə bilərdi.
Dönmədi!
lll
. . . Nə
vaxtdı ki, yaz gəlmişdi.
Durnalar üzü bahara doğru uçub gəlmişdilər.
Qaranquşlar da artıq göydə uçmağa yox, bənövşə-bənövşə
“açmağa” başlamışdılar.
Göylər süküt içindəydi.
Amma göylərin dərinliyindən “Gecikmiş Durnanın səsi
gəlirdi” (S. Vurğun).
Məni ağrıdan da elə buydu.
Ayrı düşmüdü dəstədən,
qatardan o Durna. Və sanki demək istəyirdi:”Mən burdayam!”
”Mən burdayam!”
Eşitmirdi heç kim.
Bəlkə o anda Eldarı
düşündüyüm üçün gəlmişdi
qulağıma o Durna səsi?!
Bəlkə bu il durnalar bizim evimizin
üstdən keçməmişdilər deyə məni
ovudurdu o Durna?Məni ovudurdu Eldar-Eldarın ruhu, Durna olub
evimizin üstdən keçirdi, qoymurdu dünyanın
nizamını pozulmağa. . .
Qoymurdu uşaqlıqdan adət etdiyim bir ənənəni
yaddan çıxmağa.
Göydən Durna səsi gəlirdi.
Göydə Durna yoxdu.
Göy üzü başdan-başa
(başım üstə) Durnaydı bəlkə?!
Daha bir Durna qaqqıltısı. . .
Qəribəydi,
səs gəlirdi , Durna görünmürdü.
. . . Ruh da belə deyilmi?!
Səsi (Ünü?) gəlir, ancaq
özü görünmür.
Eldar sağlığında da beləydi.
Özünü göstərməkdən,
təbliğ etməkdən xoşu gəlmirdi.
Onu görüb görməzliyə vuranlar
da yox deyildi.
Görünə-görünə
görünmürdü. . .
Amma görünməyə-görünməyə
görünürdü!
lll
... Bir damla mürəkkəb şəhid
qanından üstündür, deyirlər. Nədən ki?!
Mürəkkəblə yazılanlara vaxtında qulaq
asılsaydı, nə müharibə olardı, nə
tökülən qan! Şairlər ölmürlər!..
Mürəkkəb kimi tökülürlər yerə.
Necə edək ki, şair ölməsin,
alim ölməsin! Hayıfdı, necə edək ki, mürəkəb
yerə tökülməsin!
lll
. . . Hər şey yuxudakı kimi
olmuşdu. Maşın qəzasına
düşmüşdü. Eyni şəkildə yuxudakı
kimi onu yolun qırağına uzatmışdılar.
Həmişə ürəyinin
döyüntüsü üçün axan qan əlindən,
ayağından, yaralı başından, üzündən-gözündən
(sözündən) axıb daşırdı,
tökülürdü indi...
Həmişə ürəyinə ram olan
qan əlindən çıxıb qaçırdı indi,
torpağa hopurdu, daşa hopurdu. .
Axan qanı mürəkkəbə dönməkdəydi.
Torpaq o mürəkkəbə
batırıb qələmini, şeirmi yazmaq istəyəcəkdi,
görəsən!?
lll
“İnsanı bərpa etmək
lazımdır” Fransız yazıçısı Antuan de-Sent
Ekzüperi belə yazırdı.
Şair Eldar Nəsibli də elə bu məqsəd
və məramla yazırdı şeirlərini,
poemalarını, məqalələ-
Rini, publisist düşüncələrini.
. .
Eldar Nəsiblinin hələ də indiyə
kimi öz lazımi qiymətini almamış böyük
poeziyasını mütaliə etdikcə, onun
duyğularının, düşüncələrinin (elə
həyatının da) bir çox cəhətdən
Ekzüperinin həyatı, düşüncələri ilə
necə də səsləşdiyini hiss etdim.
Təyyarə qəzaları nəticəsində
şil-küt olsa da, uçuş paltarını
dostlarının köməyi ilə geyinib o, yenidən təyyarəyə
qalxır, uçurdu, döyüşürdü,
yazırdı –pozurdu, yaşayırdı.
Eldar Nəsibli də infarkt oldu,
yaşadı, iflic oldu, yaşadı, qan təzyiqindən əziyyət
çəkdi, amma yenə yaşadı. Qəzaya düşəcəyini
bilə-bilə qəzaya düşdü, öldü və
yenə də yaşamağa başladı. Ekzüperinin qəhrəmanlarından
biri ölümcül yaralanmışdı. Ona elan olunan təşəkkürnamədə
deyilirdi:
“O, öz ştrumanına dedi:
– Mənim işim bitmişdir. Qaç! Sənədləri
xilas et!”
Mənə elə gəlir ki, Eldar da qəzaya
düşəndə öz canının hayına
qalmayıb, o dar macalda heç kimə əli çatmasa da
ruha(ruhuna) çatıb, güclə də olsa deyə bilib:
– Mən heç! Qaç, sözü
qurtar!
Şeiri qurtar! Qələmi qurtar!
lll
P. S. Atası təyyarə qəzasında
həlak olan bir qızcığaz varmış. Bir gün
anasına deyir:
– Ana gəl, səma olmayan yerə gedək!
Yəni əslində ölüm olmayan yerə
demək istəyirmiş!
Eldar Nəsibli Sibirel kimi ədəbiyyat və
əbədiyyət yolçuları da bizi məhz belə bir
yerə-ölüm olmayan yerə səsləyirlər, aparmaq
istəyirlər. . .
Barat VÜSAL
525-ci qəzet.-
2012.- 9 may.- S.7.