ORALARDA KİMLƏR VAR:SƏHİFƏNİN
QONAĞI RAMİZ ORSƏR
“AYDIN” HAQQINDA BƏZİ AYDINLIQLAR
–3
Aprel ayının 19-da unudulmaz tənqidçi,siyasi
xadim və türkoloq Aydın Məmmədovun
ölümünün ildönümü idi. Bu nədənlə
Azərbaycan Tərcümə Mərkəzində onun
anılması saatları yaşandı. Mərkəzin sədri,
yazar Afaq Məsud, mərkəzin əməkdaşları
şair Zakir Fəxri,yazar Saday Budaqlı, bu sətirlərin
müəllifi, “525-ci qəzet”in əməkdaşları,
yazar Yaşar,baş redaktor müavini yazar Yusif Rzayev və Mərkəzin
əməkdaşlarından İlham Feyzullayev olmaqla bir anma mərasimi
keçirildi. Təbii ki, hər kəs öz xatirələrini
danışdı və Aydının bütün həyatının
türk dünyasına həsr edildiyi və məmləkətimizdə
türkoloq kimi tanınan ilk yaradıcılardan biri olduğu
vurğulandı. Söhbət əsnasında İlham bəy
bu gözəl və unudulmaz ədəbiyyatçı
haqqında şəkili bir şairin, hamımızın
tanıdığı gözəl qələmi sahibi Vaqif
Aslanın poeması olduğunu dedi və həmin poeama
haqqında yazar Ramiz Orsərin bir yazısının bu vaxta qədər
çap olunmadığını da söylədi. Məni
maraq götürdü və həmin poema haqqında olan o
yazını İlham bəydən aldım, onu öz səhifəmdə
şair Ramiz Orsərin icazəsiylə çap etməyi
düşündüm.Əlavə olaraq bunu da deyim ki,qəzetin
baş redaktoru Rəşad Məcidə bu təşəbbüsə
etiraz etmədiyi üçün təşəkkür edirəm.
Tofiq Abdin
Şair müşahidəsi, onun qənaəti
və qələmə aldığı reallıq xalqın
istəyi ilə üst-üstə düşür. Şair
öz qəhrəmanını hazır ədəbi qəhrəman
kimi təqdim etmir. Onu həm ağıl, idrak, söz
meydanında, həm siyasətdə, həm də xitalətdə
əsl cəngavər kimi göstərir, onun
"döyüşə-döyüşə" söz
güllələrindən mətanətlə
yayındığını, ətrafında
yaradılmış süni bataqlıqlardan həssaslıqla
yan keçdiyini ustalıqla qələmə alır. O vaxt H.Əliyevin
qənaəti belə idi:
"Qarabağ bizimkidir deməklə əda
ilə,
Qarabağı qaytarıb erməni verməz
bizə".
"Bir sual verim sizə",-
Deyib durdu
birisi:
"Məgər
siz deyildiniz orden, medal hərisi?"
"Güllə yox, medal taxdım
mən xalqımın döşünə
Bələd deyilsən, balam,
zəmanənin işinə".
Vaqif Aslan ulu öndəri sadəcə
boğazdanyuxarı tərifləmir,
çox mürəkkəb
ictimai-siyasi proseslərin
gedişində, onun ən qaynar nöqtəsində qaragüruhun
ona qarşı təşkilatlanıb üzünə
qabardığı bir
vəziyyətdə də
əyilməzlik, qətiyyətlilik
və əsl liderlik keyfiyyətləri ilə vəhdətdə tərənnüm edir. Şairin vicdanı, məslək və məramı da həm açıq,
həm də dolayısı ilə keçmiş rəhbərin
haqqın müdafiəsinə
qalxır.
Hal-əhval tuta-tuta kənd başına yığışdı,
Bir ağızdan
soruşdu:
"O nə cür sessiyadı, o nə cürə çıxışdı?
Ağsaqqal sözüydümü,
Dediyi düz idimi?
Nə yazıçı,
nə şair-
Katib, rəis
və sair-
Qarabağa getməyə
əgər etmirsə
ürək,
"Qarabağ bizimkidir",
-söyləmək
nəyə gərək?
Ləflənən paya kimi yellənib
qazı-qazı,
Vertolyotdan danışır parlament
ədəbazı.
Basıb-bağlayır hələ mindirib minməyindən,
Bir kərə
söz salmayır heç yerə enməyindən
Enməyə xoşu
yoxmuş
Bizim deputatların.
İndi bildik,
yiyəsi kimdir, fəxri adların əsəbləri tarıma
çəkilmiş şairin
dağ çayı kimi qayaların daşından sellənən
ilhamı haqq söyləyənləri dinləyəndə,
onların dilindən eşitdiklərini yazanda ilhamı da Mildə, Muğanda sakit-sakit axan Ana Kür kimi sevincini
ellərlə bölüşmək
istəyir və buna nail olur.
Bəxtiyar qan
elədi, onu bəxtiyar olsun,
Bir gün
sonra olsa da,
Çox şeyi saldı
yada.
Kürsünü ,kreslonu durub
şahid çəkdi
o,
Bu dünyada təkdi o.
Dedi: "Siz deyildiniz
o vaxt
ona baş əyən?
Qabağından qalanı qarpıb
ikiəlli yeyən?
Əldə bir
stəkan çay növbəyə düzülən
siz,
Dul qalmış
arvad kimi, əzilib-büzülən siz!
Ayağını, əlini necə yalayardınız!
Qovardı, getməzdiniz,
quyruq bulayardınız.
Bu bər-bəzəkli
salon, bu çil-çıraqlı
tavan
On dörd il dayanmadan
Sizlərə şahid olub.
Sizin ucbatınızdan
o kişi şəhid olub.
Vaqif Aslan qanıyla,
canıyla haqqın-xalqın
tərəfindədir. O böyük kişinin H.Əliyevin obrazını
yaradarkən qələmini
ürək qanına batırıb, ürəyinin
səsini eşidir, o səsin xalqın səsi ilə həmahəng, eyni olduğunu duyur və duyğularını
qələmə alır.
1991-ci ildə xalq cəbhəsinin hər yanda yüyənsiz at oynatdığı
bir dövrdə Heydər Əliyevin - vətən, xalq cəfakeşinin bədii obrazını yaratmaq, kəfənini çiyninə
salıb öz ayağı ilə hökmdarın hüzuruma
getməyə bənzəyirdi. Ancaq Vaqif Aslanın ulu öndərə olan sevgisi haqqın
təntənəsinin təzahürü
kimi "Aydın"
poemasında kodlaşdı.
Şair ayrı-ayrı parçalarda
çox uğurlu
"şahmat deşikləri"
ilə tarixi gerçəkliyi kövrək
olduğu qədər
də sərt və iti qələmi
ilə incələyə
və tarixin yaddaşına yaza bildi.
Vaqif Aslan şair-vətəndaş
missiyasını yerinə
yetirdi. Yazdıqlarını qoltuqlayıb qapılar ağzında növbələrə
yazılmadı. Bu onun məram və amalından çox uzaqdır.
Vaqif Aslan poeziyası
yarınmaq istəyən
poeziya deyil, xalqa xidmətdə olan, sevgi dolu
poeziyadır. Şair ulu
öndərə olan əbədi sevgisini bu poemanın yazılma tarixindən çox-çox sonralar yazdığı "Böyüklük"
şeirində bir daha yaradıcılıq tərcümeyi halına yazdı, bu sevginin əbədi və dönməz olduğunu kövrək misralarının yaddaşına
köçürdü.
"Aydın"
poemasının bir özəlliyi və gözəlliyi də ondadır ki, ilk dəfə Vaqif Aslan bədii ədəbiyyatda tarix obrazını yaratdı. Şairin dərin tarixi bilgilərə malik olması, ictimai-siyasi prosesləri yaxından izləməsi, SSRİ adlı
tarixi-coğrafi məkanda
həyata keçirilən
siyasi gedişlərin
səbəb və nəticəsinə, onun mahiyyətinə bələdliyi
və dərin müşahidəsi ona tarixi gercəkliyin ağrı və acılarını -həqiqəti
pıçıldayan tarix
obrazı yaratmağa imkan verir.
Dolaşır hər tərəfdə qara-qara kölgələr,
Soyuldu soğan kimi baltikyanı ölkələr.
Ya çeçen,
inquş olsun,
Ya yakut, tunquş olsun,
Başqırd olsun, ya balkar
Mərkəzə nə dəxli var?
Tiflisə - 8 Aprel,
Bakıya - 20 Yanvar,
Bizlərə düşən budur
Mərkəzin bölgüsündən
Sovetlər ölkəsində.
Yaşar Qarayev
məlum məqaləsində
göstərir ki,
"bütün əsər
boyu şair özü -əzabkeşliyi,
qeyrət-dərd yanğısını
qəhrəmanla bölüşən
"yaman gün",
çətin yol yoldaşına çevrilir
və bizə iddiaya əsas və haqq verir
ki, əbədiyyətə
qovuşan Aydına
son anda ən böyük sədaqəti
iki şəxs göstərdi: müştərək
ölümü onunla
qoşa qarşılayan
axirət bacısı
-Dilarə xanım və bu poemanı
ilk dəfə qəbrə,
məzara oxuyan, onu göz yaşı
ilə baş daşına yazan axirət qardaşı- Vaqif Aslan!"...
Əlbəttə, poemada verilən
tarixi faktlar əsərin lirizminə təsir etmir, əksinə müəllif
ideyasının açılmasına,
yaratdığı obrazların
mükəmməlliyinə və onların tarixi böyüklüyünə,
oxucu yaddaşında heykəlləşən tarixi
qəhrəmanın silueti
və simvoluna çevrilirlər.
"Aydın"
poemasının dili əsl ədəbi dildir. Poemada bir-birini əvəzləyən
bədii təsvir və ifadə vasitələri oxucunun könlünü oxşayır,
onun bədii zövqünə öz müsbət enerjisini verir və dörd
fəsli özündə
birləşdirən ovqat
yaradır.
Ağaclar yaralandı,
Budaqlar paralandı.
Üzü dənizə doğru
şəhidlər sıralandı.
Torpağa da,
daşa da verib əzab-əziyyət,
Bakıda tuğyan etdi fövqəladə vəziyyət.
Şairin səmimiyyəti poemanın
hər bir misrasından boy verir.
Göstərmir televizor, ...indi qandınmı niyə?
Tıncıxdım, Allah haqqı, bir az çıxım
eşiyə.
Sətiraltı mənalar misraların
fikir yükünü
daha da artırır,
oxucunu da dərin-dərin düşünməyə,
ictimai-siyasi arialda baş verənləri saf-kürük etməyə
səfərbər edir.
Nəyə görə belədir?
Türkərin xoruzunu məhkəməyə
çəkirlər
Yerevanda bir
toyuq qalırsa yumurtadan"
Poemanın dili tərtəmiz,
canlı xalq danışıq dilidir. Şair bəzən yeri gəldikdə dialekt sözlərindən çox
məharətlə istifadə
edir. Düşünürsən ki, məhz bu söz belə
də deyilməliydi.
Vaqif Aslan
"Aydın" poeması
ilə Aydına sözdən abidə ucaltmaqla bir vətəndaş şair
kimi, özü də ədilli-dədilli-böyük
bir şair kimi də özünü
təsdiqlədi.Vaqif Aslanın
yaratdığı vaxt
-tarix və Mərkəz obrazları da ədəbiyyatımızda
yeni obrazlar olmaqla bərabər "Aydın" poemasının
ictimai-siyasi, ədəbi-bədii
dəyərini də qat-qat artırır.Qardaşım,
qələmdaşım Vaqif
Aslana söz-sənət
meydanında daha böyük yaradıcılıq
uğurları və sağlamlıq arzularıyla!
P.S: Vaqif Aslan Aydın Məmmədov şəxsiyyətinə
olan sevgisini dost-yoldaş sədaqətini
1992-ci ildə qələmə
aldığı "Kötük"
adlı dörd pərdəli, 16 şəkilli
tragikomediyasında da Asif surətini yaratmaqla bir daha təsdiqlədi. Aydın Məmmədov özü öz həyatını üç mərhələyə
ayırırdı. Məhz "Kötük"dəki
Asif surəti Aydın Məmmədovun həyatının ikinci mərhələsini özündə
ehtiva edir.
Şəki şəhəri.
Tofiq ABDİN
525-ci qəzet.- 2012.-
12 may.- S.23.