Ədəbiyyatşünaslığın
yeni konsepsiyası və XIX əsr ədəbi
irsimiz
Klassik
ədəbi irsin tədqiqi, öyrənilməsi bütün
dövrlərdə ədəbiyyatşünaslığın
mühüm vəzifəsi olub. Keçən əsrlərin ədəbiyyatında
xalqımızın məişəti, psixologiyası, əxlaq
kompleksi mühafizə olunub, günümüzə qədər
qorunub. Bu dəyərləri üzə çıxarmaq, onun
elmi izahını vermək vacib bir vəzifə kimi
qarşıya çıxır. Bu gün klassik ədəbi
irsi tədqiq etmək təkcə ədəbi ənənələrdəki
mütərəqqi cəhətləri üzə
çıxartmaqla məhdudlaşmır.
Müasir
ədəbi prosesin istiqamətlərini təyin etmək
baxımından da ədəbiyyat tarixinin öyrənilməsi
vacib ədəbiyyatşünaslıq problemi kimi
qarşıda dayanır. Məhəmmədəli Mustafayevin
“XIX əsr ədəbi irsi ədəbiyyatşünaslıqda”
monoqrafiyası bu vacib ədəbi-tarixi vəizfənin həyata
keçirilməsi ilə bağlıdır. Monoqrafiyada XIX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatının tədqiqat predmeti kimi
götürülməsi təsadüfi deyil. Milli ədəbiyyatda
Qərbi Avropa ədəbi dəyərləri, yeni janrlar, ədəbi
məktəblər, bədii üsullar XIX əsrdə meydana
çıxıb. Bu gün milli mədəniyyətlərin, ədəbiyyatların
inteqrasiyasından söhbət gedir. Həmin proses bizdə XIX
əsrdən başlayıb. Ədəbi düşüncəmizin
A.Bakıxanov, İ.Qutqaşınlı, M.F.Axundzadə kimi
görkəmli nümayəndələri ədəbiyyatımızın
Avropada tanınmasına səbəb olub, öz əsərlərinin
ideya-məzmun, sənətkarlıq baxımından mükəmməl
olmalarına nail olmuşlar. Onların əsərlərində
milli ədəbi dəyərlərlə Avropa mədəni
sistemi sintez təşkil edib. Nəticədə ədəbiyyatımız
dünya miqyasına çıxmağa imkan tapıb. “XIX əsr
ədəbi irsi ədəbiyyatşünaslıqda” monoqrafiyasında
ədəbiyyat tariximizin mühüm bir dövrünün
yaradıcılıq axtarışlarının, ümumbəşəri
məzmununun, milli xüsusiyyətlərinin tənqid və ədəbiyyatşünaslığımızdakı
dərkinə aydınlıq gətirilib. XIX əsr ədəbiyyatının
tədqiqi monoqrafiyada həm problem məsələlər, həm
də ədəbi dövrlər üzrə aparılıb. Bu
da tədqiqatçıya imkan verib ki, mövzuya daha geniş
kontekstdə yanaşsın, ədəbi prosesin öyrənilməsini
ardıcıl, konseptual şəkildə izləyə bilsin. Tədqiqat
işi kifayət qədər geniş bir dövrü əhatə
edir. Burada bir əsrlik ədəbiyyatımızın bir əsr
yarımlıq ədəbiyyatşünaslıq tariximizdə
öyrənilməsinin konturları çox dəqiq şəkildə
öz əksini tapmışdır.
“XIX əsr ədəbi irsi ədəbiyyatşünaslıqda”
monoqrafiyası zəngin ədəbi-tarixi materiallar əsasında
yazılıb. Xeyli sayda elmi əsərlər tədqiqata cəlb
edilib. Bu qədər zəngin ədəbiyyat tarixi
materiallarından səriştəli şəkildə istifadə
etmək tədqiqatçıdan xüsusi hazırlıq,
mövzuya peşəkar münasibət tələb edir.
Yaxşı cəhətdir ki, Məhəmmədəli
Mustafayev bu qədər ədəbi sənədləri və
materialları xüsusi qayğı və diqqətlə
monoqrafiyada yerləşdirib, onları ədəbiyyatşünaslıq
faktına çevirib, müxtəlif nəzəri ümumiləşdirmələr,
polemik mübahisələr zəminində ədəbiyyatşünaslığımızın
tədqiqat ideyalarını, metodoloji istiqamətini zənginləşdirmişdir.
XIX əsr ədəbiyyatının ədəbiyyatşünaslığımızda
öyrənilməsinə Məhəmmədəli Mustafayev təzkirələrdən,
S.Mümtazdan və F.Köçərlidən başlayır,
eyni zamanda bu prosesdə əcnəbi mütəxəssislərin
– A.Berjenin, F.Bodenştedtin xidmətlərini xüsusi
vurğulayır, S.Ə.Şirvaninin, M.İ.Xəyalinin,
M.Müctəhidzadənin təzkirələrində XIX əsr
sənətkarlarının ədəbi irsinin yerləşdirilməsinə,
elmi dəyər verilməsinə diqqət yetirir.
Monoqrafiyanın müxtəlif fəsillərində M.F.Axundzadə
yaradıcılığının tədqiqi məsələləri
ilə qarşılaşırıq. Bu da təbiidir. Ədibin
zəngin ictiami-ədəbi fəaliyyətini nəzərə
almadan, XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
fundamental problemlərinə aydınlıq gətirmək
mümkün deyil. Monoqrafiyada M.F.Axundzadə irsi daha çox diqqət mərkəzinə
gətirilir, ədəbiyyatımızın Yaxın və Orta Şərqdə ədəbi ənənələrinin
yaramasında, tanınmasında onun
ictimai-ədəbi fəaliyyətinin ədəbi-tarixi xidmətləri
daha çox qiymətləndirilir.
M.F.Axundzadənin ədəbi-tənqidi
yaradıcılığına, bədii irsinə,
dramaturgiyasına, əlifba islahatlarına, islam
dininə münasibətinə, klassik irsə,
o cümlədən M.Füzuli
yaradıcılığına özəl yanaşmasına monoqrafiyada yeni münasibət
bildirilib, bu zaman ənənəvi təhlil vərdişlərindən fərqli elmi mövqe
ifadə olunub. Ədəbiyyatşünaslığımızın
ayrı-ayrı mərhələlərində XIX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatının öyrənilməsinin konturları
“XIX əsr ədəbi irsi ədəbiyyatşünaslıqda”
monoqrafiyasında dəqiq cızılıb. Ədəbi tənqid
və ədəbiyyatşünaslıq tariximizi
yaxşı bilməsinin nəticəsidir ki, Məhəmmədəli Mustafayev
ədəbi mərhələlərin spesifik
cəhətlərini, tipoloji xüsussiyyətlərini
düzgün müəyyənləşdirmiş,
müxtəlif epoxalarda klassik
irsin tədqiqinin obyektiv
mənzərəsini yarada bilmişdir.
Ədəbiyyatşünaslığımızın nəzəri
problemlərinə – milli satira,
realizm, dövrləşdirmə monoqrafiyada ayrıca fəsillərdə tədqiqat
mərkəzinə çəkilib. XIX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatının ictaimai məzmununun
genişlənməsində, yeni dəyər
qazanmasında müəllif ictiami
satiranın önəmli rol
oynamasını xüsusi qeyd
etməklə yanaşı, satirik bədii
irsin M.B.Nadim, B.Şakir, Q.Zakir, S.Ə.Şirvani kimi
görkəmli ədəbi şəxsiyyətlərin tədqiqi
tarixini də hərtərəfli
araşdırıb.
Azərbaycan realizminin yaranması, təşəkkülü və inkişaf mərhələləri bu gün də ədəbiyyat elmimizin maraq dairəsindədir. Belə ki, ədəbiyyatşünaslığımızda realizmin tarixi, təşəkkülü və mərhələləri ilə bağlı müxtəlif fikirlər səsləndirilib, maarifçi realizmin, tənqidi realizmin və sosialist realizmin sərhədlərinin dəqiqləşdiriməsi xeyli sayda mübahisələr yaradıb. 50-70-ci illərdə bu məsələ ilə bağlı Moskvada, Daşkənddə, Alma-Atada çağrılan realizm müşavirələri həmin məsələyə kifayət qədər aydınlıq gətirsə də, hələ də bu istiqamətdə mübahisə doğuran, dəqiqləşdirməyə ehtiyacı olan problemlər az deyil. Monoqrafiyada təkcə Azərbaycan ədəbiyyatında deyil, ümumiyyətlə, türkdilli xalqlarda realizmin təzahürünün formalarına, mərhələlərinə aydın elmi münasibət formalaşdırılır, eyni zamanda bu sahədə maraqlı fikirlər səsləndirilir. “XIX əsr ədəbi irsi ədəbiyyatşünalıqda” monoqrafiyasında ədəbi dövrləşdirmə məsələləri də tədqiqat prizmasından keçirilir, dövrləşdirmənin müəyyənləşdirilən dini, elmi, fəlsəfi, coğrafi, ictimai-siyasi prinsiplərindən bəhs olunur. Sovet İttifaqı dağıdılandan sonra ittifaq miqyasında sosialist realizmi estetikasının ədəbi konsepsiyası qüvvədən düşdü. Başqa elm sahələri kimi tənqid və ədəbiyyatşünaslıq da metodologiyasını, nəzəri bazasını, elmi texnologiyalarını və konsepsiyasını yeniləşdirməli oldu. Artıq ənənəvi təhlil vərdişləri, sosioloji şərhlər işə yaramırdı. Klassik ədəbi irsə, o cümlədən müasir ədəbi prosesə qiymət və dəyər verməyin yeni forma və üsulları meydana gəlmişdir. Yenidən baxılması, müasir dəyər verməsi məsələlərdən biri də ədəbi dövrləşdirmədir. Sovet dövründə ədəbi dövrləşdirmə siyasi konyuktur üsullarla aparılmış, siyasi amillər bu prosesdə önə çıxmışdı. Müstəqillik dövründə ədəbiyyat tarixinin dövrləşdirilməsi ədəbi bir ehtiyac kimi meydana çıxdı. 90-cı illərdə AMEA-da dövrləşdirmə ilə bağlı çağrılan müşavirə və yığıncaqlar bu məsələyə də müəyyən aydınlıq gətirdi. Milli ədəbiyyat tariximizin yeni dövrləşdirilməsi ilə bağlı xeyli məsələlərə aydınlıq gətirildi. Məhəmmədəli Mustafayev monoqrafiyada bu məsələləri geniş şəkildə tədqiqata cəlb edib, XIX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının dövrləşdirilməsini milli ədəbiyyat tarixinin mərhələ kontekstində diqqətə çatdırıb. Bütün bunlara görə qətiyyətlə deyə bilərik ki, Məhəmmədəli Mustafayevin “XIX əsr ədəbi irsi ədəbiyyatşünaslıqda” monoqrafiyası oxucular, ədəbi ictimaiyyət tərəfindən yüksək qiymətləndiriləcək.
Məhərrəm QASIMLI,
Filologiya elmləri doktoru,
professor
525-ci qəzet.- 2012.- 15 may.- S.7.