Azərbaycançılıq
mollanəsrəddinçilərin fərdi
yaradıcılıq kontekstində: Məmməd Səid
Ordubadi
Görkəmli
mollanəsrəddinçi, Azərbaycançılıq məfkurəsinin
daşıyıcısı, Azərbaycan tarixi romanının
yaradıcısı, şair, dramaturq, tərcüməçi,
publisist, ictimai xadim Məmməd Səid Ordubadinin bu il 140
illiyi tamam oldu.
“Molla Nəsrəddin” ədəbi məktəbinin nümayəndələri sırasında Məmməd Səid Ordubadinin adı hörmətlə və iftixarla çəkilir. “Molla Nəsrəddin” jurnalı onun yaradıcılığında və gələcək taleyində mühüm rol oynamışdır. Məmməd Səid Ordubadi jurnalın fəal müəlliflərindən biri olmuş, publisist yazıları, satirik şeirləri və tərcümələri ilə bu jurnalda çıxış etmişdir. Maraqlıdır ki, 1906-cı ildə “Molla Nəsrəddin”in “Qeyrət” mətbəəsində onun “Qəflət” adlı 32 səhifəlik ilk şeirlər kitabı nəşr olunmuşdur. Həmin kitaba müqəddiməsində görkəmli şair və publisist Ömər Faiq Nemanzadə yazmışdır: “Bu günkü halımızda camaatı oxumağa həvəsləndirməyin ən gödək yolu, bizcə, açıq dil ilə yazılan kiçik-kiçiik faydalı kitablardlr... “Qəflət” nəşri-savad qəsdilə çıxardığımız əsərlərin birincisidir“. Məmməd Səid Ordubadinin bu kitabında xalqın maariflənməsi məsələsi qoyulur. O, bütün mənfi halların təqsirini millətin mövhumat girdabına düşməsində, mütiliyində görürdü. Xalqın düşdüyü bu ağır vəziyyətdən çıxış yolunu isə ancaq maarifçilikdə axtarırdı. Bir il sonra 1907-ci ildə Məmməd Səid Ordubadinin “Vətən və hürriyyət” adlı yeni şeirlər kitabı çap olunur. Bu kitab ideya və məzmun baxımından “Qəflət”dən fərqlənməsə də, şeirlərdə azadlıq, mübarizə ruhu duyulurdu, müasirlik ab-havası hiss olunurdu. Bu şeirlərdən doğan nəticə belədir: xalqın xoşbəxtliyinə, Vətənin müstəqilliyinə yalnız birləşməklə, birgə səy göstərməklə, azadlıq əldə etməklə nail olmaq olar. Bunun üçün isə əvvəlcə elmə, maarifə yiyələnmək lazımdır. “Vətənimizə bir neçə söz” adlı şeirində müəllif yazırdı:
Qənilər kərəmsizdi, millət-fəqir,
Yorulduq cəfalardan, olduq yesir.
Bu sətirlərdə azərbaycançılıq ruhu gəzir. Şair xalqın ağir durumundan gileylənir, ancaq pessimist deyil, azad olmaq üçün mübarizə ideyasını irəli sürür. Təsadüfi deyil ki, “Vətən və hürriyyət”də çar Rusiyasının müstəmləkəçilərinə qarşı qəhrəmanlıqla mübarizə aparan Cavad xanın dəfn mərasimində onun ömür yoldaşı Bəyim xanımın qəlbləri vətənpərvərlik hissi ilə alovlandıran nitqindən ibrətamiz bir parça da oxuculara təqdim olunmuşdur. Azərbaycançılıq duyğularının ifadəsi olan bu nitqdə Vətənin azadlığı uğrunda həlak olanların ölməzliyi, daim yaşadığı fikri aşılanır.
Azərbaycan ədəbiyyatının Lev Tolstoy, Fyodr Dostoyevski qüdrətinə malik olan böyük nasiri və şairi Məmməd Səid Ordubadi – “Molla Məsrəddin” ədəbi məktəbinin əsas azərbaycançı nümayəndəsidir. 1906-cı ildən “Molla Nəsrəddin” jurnalı ilə əməkdaşlıq edən ədib jurnalda çap olunan şeirləri, felyeton və satiraları ilə geniş şöhrət qazanır. Şeirlərində sələfi Mirzə Fətəli Axundov kimi epiqonçuluğa qarşı çıxır, yalnız məhəbbəti tərənnüm edənləri kəskin tənqid edir, “gül-bülbül” poeziyasını bəyənmədiyini açıq şəkildə bildirirdi.
Görkəmli
ədəbiyyatşünas alim Yavuz Axundlunun qələmə
aldığı “Məmməd Səid Ordubadi” və “Ədəbi
portretlər” əsərlərində mollanəsrəddinçi
ədib Məmməd Səid Ordubadinin vətəndaşlıq
keyfiyyətlərinin və çoxşaxəli
yaradıcılığında sənətkarlıq
uğurlarının dolğun mənzərəsi
yaradılır. Professor
Yavuz Axundlu yazır: “Məmməd Səid Ordubadi ensiklopedik
bilik sahibi idi”. O, nəinki ensiklopedik bilik sahibi idi, həm də
çoxsahəli, coxəhatəli yaradıcılığa
malik bir sənətkar idi.
Məmməd Səid Ordubadinin “Molla Nəsrəddin”
jurnalında “Hərdəmxəyal” təxəllüsü ilə
yazdığı şeirlər məzmunca çoxşaxəli
və müxtəlif olsa da, ideya etibarilə azərbaycançılığa
bağlıdır.
Azərbaycanlının pis adətə qurşanması,
həyasızlığı kimi keyfiyyətlərini şair
“Xristianların pasxa bayramı münasibətilə müsəlmanlara
xitab” şeirində ifadə edir. Xristianların pasxa
bayramını bəhanə edib araq içmək
üçün onların evinə soxulan müsəlmanları
ifşa edən bu şeir maarifçi xarakteri ilə maraq
doğurur.
“Nələriz biz” adlı bir şeirində M.S.Ordubadi
xalqın yaramaz adətlərini ifşa etməklə azərbaycanlını
mükəmməl görmək istəyir. Onun şeirdə qoyduğu
suallar o dövr üçün çox aktual olmuşdur:
İslamız əgər, harda bəs o şanlı
şəriət?
İnsanız əgər, yoxsa şüuri-bəşəriyyət.
Bilməm, nədi bəs bizdə bu surət, bu hüvəyyət?
Hər
sinifdən avarə düşən bixəbəriz biz
Mən anlamıram, dəhrdə axır nələriz
biz?
Şair özünün “Dil birliyi”, “Bəradəranə
bir nəsihət”, “Adamımsan” kimi şeirlərində
xalqı qəflətdən oyanmağa, dünyaya diqqət
edib öz haqqını tələb etməyə səsləyir.
Məmməd Səid Ordubadinin
yaradıcılığında bədii publisistikanın
felyeton janrında yazdığı əsərlər
mühüm yer tutur. Ədibin “Molla Nəsrəddin”
jurnalında dərc olunan felyetonlarında bir sıra
mühüm ictimai problemlərə toxunulmuş, fanatizm,
gerilik və nadanlıq, zülm və ədalətsizlik,
imperiya siyasəti tənqid olunmuşdur.
“Molla Nəsrəddin”də
ilk yazısı-“Politika aləmindən” adlı felyetonu “Hərdəmxəyal”
imzası ilə jurnalın 2 iyun 1906-cı il
tarixli 9-cu nömrəsində çap olunmuşdur. Onun felyetonları həmçinin Səid, Məhəmməd
Səid, Məsa, Səid Hacıağazadə və başqa
imzalarla dərc olunurdu. Görkəmli ədibin
altmış ilə yaxın davam edən ədəbi fəaliyyəti
dövründə 6000 minə qədər əsər
yazması, o cümlədən 4000 felyetonun , 1800 məqalənin
müəllifi olması onun yaradıcılıq aləminin
miqyasını aydın təsəvvür etməyə imkan
verir.
Qeyd edək ki, Məmməd Səid Ordubadinin “Molla Nəsrəddin”
jurnalı ilə bağlılığının səbəbləri
sırasında Cəlil Məmmədquluzadə ilə şəxsi
tanışlığı da əsas rol oynamışdır. Bu
tanışlığın təməli XIX əsrin
sonlarına təsadüf edir. Məmməd Səid
Ordubadi “Böyük ıdiblə görüşlərim“ adlı xatirəsində həmin
görüş barədə yazır: “Mən böyük ədibimiz
Mirzə Cəlil Məmmədquluzadə ilə birinci kərə
Şürbi Mirzə Cəlilin (Naxçıvanda
tanınmış ziyalılardan idi-A.M.) vasitəsilə
tanış oldum. Gənc olduğum zaman
Naxçıvana getmişdim. Naxçıvan şairlərindən
Bala Əşrəf məni Şürbi Mirzə Cəlil ilə
tanış etdi. Bu tanışlıq mənim
Mirzə Cəlil Məmmədquluzadə ilə birinci kərə
görüşməyim üçün zəmin
yaratdı...”
Məmməd Səid Ordubadinin 1895-ci ildə Nehrəm kəndində
Cəlil Məmmədquluzadə ilə görüşməsi
də məlumdur.
Sonralar kitablarının çapı ilə əlaqədar
Tiflisə gələn ədib burada Mirzə Cəlillə
yenidən görüşmüşdür. Məmməd
Səid Ordubadi ilə Cəlil Məmmədquluzadəni ruh
birliyi, ideya birliyi birləşdirirdi. Onların dostluğu , həqiqətən, əməl
dostluğu idi. Hər iki ədibin
yaradıcılığındakı, xüsusilə,
felyetonlarındakı müəyyən məqamlara diqqət
yetirsək, bu ideya, məslək birliyinin,
yaradıcılıq müttəfiqliyinin, üslub
yaxınlığının şahidi ola
bilərik.
Məmməd Səid
Ordubadi 1920-ci illərdə “Molla Nəsrəddin”
jurnalının ən fəal əməkdaşlarından biri
olmuşdur. Cəlil Məmmədquluzadə 1921-ci il iyunun 4-də Təbrizdən Bakıya gəlir.
Onunla görüşmək üçün
evinə ilk gələnlərdən biri də Məmməd Səid
Ordubadi olur. “Mirzə Cəlil ilə
üçüncü dəfə Bakıda
görüşdük. O, ... Təbrizdən
yığışıb Bakıya... gəldiyinin birinci
günü axşam vaxtı... görüşünə
getdik... Mirzə yenə də keçmiş
günlərindən bir neçə qeyd ediləcək hadisələri
xatırlatdı... bir azdan sonra Təbrizdə
çıxartdığı məcmuələrin nömrələrini
gətirdi. Mən... əvvəlcə
imzaları yoxladım. O, güldü, mənim xəyalımdan
nələr keçdiyini hiss etdi və: “Elədir, sən
düşündüyün kimidir. İmzaların
hamısı öz imzamdır...
...1922-ci
ildən başlayaraq, 1925-ci ilin avqustuna qədər
böyük ədiblə bərabər məcmuənin nəşrində
çalışdım”.
Məmməd Səid Ordubadi “Molla Nəsrəddin”
jurnalının Bakı dövründə redaktor müavini vəzifəsində
çalışmışdır. Ədib bu vəzifəni
1926-cı ilin əvvəllərinədək yerinə
yetirmişdir. Sovet dövründə onun
bir çox dəyərli şeirləri, felyetonları və
məqalələri “Molla Nəsrəddin” jurnalında
çap olunmuşdur. Məmməd Səid Ordubadi
jurnalın iyirmi illiyi ilə əlaqədar yazdığı
“İyirmi il” məqaləsində “Molla Nəsrəddin”in və
mollanəsrəddinçilərin cəmiyyəti
sağlamlaşdırmaq sahəsindəki xidmətlərindən
elə mollanəsrəddinsayağı söhbət
açmışdır: “...Düz iyirmi ildir ki, “Hərdəmxəyal”
Danabaş kəndindəki Molla Ələsgərdən, “Ala
çatıdan qorxan” – Şeyx Kərimdən, “Cüvəllağı
bəy” – Çakərdən, “Naqis” – Doşaboğlundan, “Dəmdəməki”
– Gəncə bəylərindən, “Kefsiz” – Şamxor, Tovuz və
Gəncə mülkədarlarından, “Qızdırmalı” –
Səlyan tiryəkləri ilə Lənkəran
qumarbazlarından, “cırcırama” – türkcə
danışığı haram bilən ziyalılardan,... Sabir isə bunların hamısından yazmağa
başlamışdır.
... “Molla Nəsrəddin” daha ölməyəcəkdir”.
Məmməd Səid Ordubadi ömrünün sonunadək
öz yaradıcılığında mollanəsrəddinçiliyi
və azərbaycançılığı
yaşatmışdır. Onun həmçinin
“Babayi-Əmir”, “Tuti”, “Məzəli” jurnallarındakı
şeirlərinin hamısında bir azərbaycançı
şairin ruhu yaşayır.
Məmməd Səid Ordubadi Azərbaycan ədəbiyyatında
tarixi roman janrının banisidir. Onun tarixi
romanlarındakı azərbaycançılıq ideyaları
soykökünə məhəbbətindən doğmuşdur.
O, tarixi mövzuda yazılmış əsərlərin əhəmiyyətindən
bəhs edərək yazırdı: “Azərbaycan
xalqının tarixi irslərini üzə çıxarmaq lazımdır.
Çünki yeni nəslə özünün kim olduğunu
göstərməklə, onun vətənpərvərlik
duyğularını inkişaf etdirmək mümkün
olacaqdır.”. Məmməd Səid Ordubadi
həmişə qələm əhlinə “əxlaqı təshihedici,
ruha və zövqə tərbiyəverici və oxucuların qəlbinə
şücaət və qəhrəmanlıq
aşılayıcı mövzular intixab etməyi “ məsləhət görür və deyir:
“...Biz qələmi əlimizə
götürdüyümüz zaman yazacağımız
şeir və hekayənin cəmiyyətin mənəvi və
ictimai ehtiyaclarına cavab verib-verməyəcəyini nəzərdən
keçirməliyik”.
Məmməd Səid Ordubadi tarixi romanları ilə Azərbaycan
xalqının qədim tarixini, etnoqrafiyasını, mədəniyyətini,
adət-ənənələrini, xüsusilə əzmkarlığını,
azadlıq mübarizəsini əks etdirərək həmişə
azərbaycançılıq mövqeyində durduğunu təsdiq
etmişdir.
O, Azərbaycan tarixinin ən qədim dövrlərdən
yaşadığı günlərə qədər
mühüm mərhələlərini bədii ədəbiyyatın
müxtəlif janrlarında dolğunluğu ilə əks
etdirməyə nail olmuşdur. Azərbaycan
çox zəngin bir tarixə malikdir. Bu tarixdə həm
daxili çəkişmələr, həm də xarici
işğalçılara qarşı mübarizə motivləri
var. Məmməd Səid Ordubadiyə görə, tarixi romanda
xalqın həyatı, xalqın ruhu, xalqın mübarizəsi
göstərilməli, onun bədii obrazı
yaradılmalıdır. Ədibin fikrincə,
yazıçı “...xalqının çətinliklər
qarşısında boyun əymədiyini, eyni zamanda, bu mətanətli
xalqın mərhəmətlə coşan bir qəlbə, təmiz
və ülvi bir vicdana malik olduğunu...göstərməlidir”.
Məmməd Səid Ordubadi tarixi romanlarını yazarkən
rast gəldiyi bir sıra çətinlikləri vətəndaş
qeyrəti ilə aradan qaldırmışdır. O çətinliklər
hansılar idi? Birincisi, o illərdə Azərbaycan
tarixinə aid elmi əsərlərin azlığı idi.
Azərbaycan ədəbiyyatında bu janr üzrə
istifadə edilməli nümunələr
olmadığından, ədib janrın nəzəri-estetik
prinsipləri barədə düşünməli və öz
sözünü deməli olmuşdur. Məmməd
Səid Ordubadinin tarixi hadisələri qələmə
almasının səbəbi təkcə, o hadisələri
tarixin yaddaşına köçürmək deyildi, o, bu hadisələrə
gələcək naminə müraciət edirdi,
keçmişdən ibrət götürməyi təlqin
edirdi.
Ədib
yazırdı: “Vətəni sevmək kifayət deyil, onu
layiqincə tanımaq lazımdır. Xalqı
sevmək azdır. Onun əxlaq və adətlərini
layiqincə öyrənməlisən... və əsərində
tərənnüm etdirməlisən... Biz isə...
xalqı layiqi ilə tanıya bilməmiş, əsərlərimizdə
onun qəhrəmanlıq tarixini əks etdirə bilməmişik”.
Buna görə də Məmməd Səid Ordubadi
tarixi roman janrının nəzəri-estetik prinsiplərini də
müəyyən etməyə səy göstərmişdir.
Məmməd Səid
Ordubadi araşdırmalar apararkən tariximizin təhrif
olunmasından narahatçılıq keçirmişdir.
“Bizim nöqsanlarımızın
böyüyü orasındadır ki, indiyə qədər
Şərq haqqında sistem üzərində bir tarix
yazılmamışdır. Tariximiz bəzən Herodot və
Strabonların buraxdığı izlər, bəzən də
səyyahların xatirat dəftərlərinə əsasən
yazılmışdır“-etirafını etmişdir.
Məmməd Səid Ordubadi öz tarixi romanları ilə
bu sahədəki boşluğu doldurmağa,
buraxılmış səhvləri aradan qaldırmağa
çalışmış, tarixi keçmişi öyrənməyi
vətənpərvərlik və milli iftixar hissinin təzahürü
hesab etmiş, bununla da azərbaycançı olmağın
nümunəsini göstərmişdir. Onun “Dumanlı Təbriz”,
“Gizli Bakı”, Döyüşən şəhər”,
“Dünya dəyişir” və “Qılınc və qələm”
tarixi romanları millilik və bəşəriliyi, yüksək
vətəndaşliq qayəsini, demokratik idealları
özündə birləşdirən azərbaycançılıq
məktəbidir.
Məmməd Səid Ordubadinin ədəbi
publisistikasında “Qanlı sənələr”in xüsusi yeri
var. Əsər 1905-1907-ci illərdə baş vermiş erməni-azərbaycanlı
münaqişəsindən bəhs edir. “Qanlı sənələr”
1911-ci ildə Bakıda milyonçu Murtuza Muxtarovun vəsaiti
ilə Haşım bəy Vəzirovun “Səda” mətbəəsində
çap olunmuşdur.
245 müxbir məktubu əsasında yazılan əsərdə
müəllif bu qanlı hadisələrin səbəblərini
açmağa çalışmışdır. Ədib dörd əsas səbəbi
göstərir: “Birinci səbəb erməni daşnaksütyun
komitəsinin müstəbid bir üsuli-idarəni təşkil
etdiyidir ki, Qafqazda bir taqım qanlı teatrlar oynandı”. İkinci səbəb hökumətin bu hadisələrə
etinasız münasibəti, hətta onu
qızışdırmasıdır. Üçüncü
səbəb kimi müəllif azərbaycanlıların sadəlöh
və silahsiz olmalarını, dördüncü səbəb
kimi isə daşnak partiyasının Türkiyədə
başladığı pozuculuq işlərini Qafqazda da davam
etdirmələrini göstərir.
Məmməd
Səid Ordubadi bu əsərdə ermənilərin xislətini, iç üzünü
açır. Göstərir ki, ermənilər
məğlub olduqları məqamlarda sülh təklif edirlər,
elə ki, havadarlarından kömək gəldi, yenidən
döyüşə başlayırlar. İndi
olduğu kimi.
“Qanlı sənələr” sənədli- ədəbi-
publisist əsəri bu günümüz üçün
olduqca aktualdır. Professor Yavuz Axundlunun bu doğru qənaətinə haqq
qazandırır və şərik çıxırıq:
“Tarixi yaddan çıxaran ekstremist qüvvələrin təxminən
80 il sonra yenidən belə bir fitnəkarlığa başlaması
o deməkdir ki, xalqımız keçmişin bu qanlı səhifələrini
bir daha nəzərdən keçirməli, gənc nəslə
həqiqəti olduğu kimi deməlidir. Bu mənada
1911-ci ildə çap olunmuş “Qanlı sənələr” sənədli-publisist
əsəri yaşadığımız günlərdə də
olduqca aktual və müasir səslənir, başları
dumanlanmış adamları keçmişin acı həqiqətlərindən
ibrət dərsi almağa çağırır”. Vətənpərvərlik duyğuları ilə
dolu olan “Qanlı sənələr” həm də Məmməd
Səid Ordubadi yaradıcılığının
bütün dövrlər üçün müasir
olmasının göstəricisidir.
Allahverdi MƏMMƏDLİ,
filologiya elmləri namizədi
525-ci qəzet.-
2012.- 16 may.- S.6.