Vətənpərvərlik
dolu “Dolu”
Ötən
əsrin 70-ci illərində yaradıcılığa
başlayan Aqil Abbas sonralar ədəbiyyat xəzinəmizi “Evləri
köndələn yar”, “Ən xoşbəxt adam”,
“Batmanqılınc”, “Çadırda Üzeyir Hacıbəyov
doğula bilməz”, “Saçın ucun hörməzlər”,
“Qiyamət gecəsi”, “Qarda açan qan çiçəyi”
kimi bir birindən gözəl, oxunaqlı, ən əsası
isə xalqımızın ruhu ilə səsləşən əsərlərlə
zənginləşdirmişdir. “Dolu” romanını isə
yazıçının yaradıcılığının
zirvəsi hesab etmək olar. Roman müharibə
dövrünün gerçəkliklərini əks etdirmək
və bu günki gəncliyi qəhrəmanlığa, vətənpərvərliyə
səsləmək baxımından çox önəmlidir.
Aqil Abbas güclü bədii təsvir vasitəsinə malik
bir yazıçıdır. Romanda ən epizodik rolları belə
elə təsvir edir ki, bu surətlər səhnədən tez
çəkilib getsələr belə onların yeri əsərdə
uzun zaman görünür. Məsələn, cəbhə
bölgəsinə konsert verməyə gələn Rəşid
Behbudovun xəncəri və papağı oğurlanır. Bu
isə tanınmış müğənnini qəzəbləndirir.
Əlbəttə itirdiyi əşyalara görə yox. “Bu
oğurluq deyil, mənə sataşmaqdır”-deyir. Və sonra əsil
gerçəyi biləndən sonra bu əşyaları Pələngə
bağışlayır. Bu olayı çox gözəl təsvir
edən Aqil Abbasdan əslində oxucu başqa şey də
gözləyə bilməz. Rəşid Behbudov əslində
belə etməlidir. Və yaxud, komandirin qoluna qandal vurmaq istəməyən,
paqonunu özü söküb atan polis, Əsgər Köynəkli
Oğlan belə surətlərdəndir.
Əsərin
yaddaqalan surətlərindən biri Raykom katibidir. Adətən
müstəqillik dövründə yazılmış əsərlərdə
sovet dövrünün partiya işçiləri mənfi
obrazlar kimi səciyyələndirilir. Amma “Dolu”da əksinə,
Katib Bakıdakı rəhbərlərin buyruqlarını
yerinə yetirməkdən daha çox idarə etdiyi rayonun əhalisinin
qeydinə qalır, onları təmin etməyə
çalışır. O, yardım gətirən nümayəndələrin
birincinin xoşuna gəlsin deyə Ağdamın “Lenin”
meydanında rəhbərlərin adına uzun-uzadı xütbə
oxumasından qəzəblənir. “Mənə heç kəsin
yardımı lazım deyil, bu şəhər hələ
ölməyib”-deyir. Və yaxud Komandir ona siqaret təklif edəndə
o, “dərd qoyur ki, başqa şey çəkim?” – deyir.
Əsərin
əvvəlində “Dolu”da heç kimin ünvanına konkret
heç nə deyilmədiyi və əsərin
yazıçı təxəyyülü olduğu bildirilsə
də hər halda “Dolu” Tomas Morun “Utopiya”sı deyildir və
burda söhbət konkret olaraq Qarabağ savaşından, daha dəqiq
Ağdamdan və onun qəhrəman müdafiəçilərindən
gedir. Bundan başqa müəllif əsərdə təsvir
etdiyi hadisələrin çoxunda şəxsən iştirak
edir. Əks halda ayrı-ayrı döyüş səhnələri
belə təbii və inandırıcı alınmazdı. Əsəri
oxuculara sevdirən daha bir cəhət isə onun zamanında
yazılmasıdır. Dəyərli professorumuz Nizami Cəfərov
əbəs yerə demir ki, “Müharibə ədəbiyyatı
mütləq müharibə dövründə
yazılmalıdır”. Görünür müəllif
heç kimin xətrinə dəymək istəməməmişdir.
Yoxsa mənfi obraz olan At Belində Olan Adam surətini daha da
qabarıq verə bilərdi. Əslində at belində olmaq
burda rəmzi anlam daşıyır. Bu, zənnimcə hər
şeyə əli çatmaq, hər imkanda bulunmaq anlamında
işlənir. At Belində Olan Adam keçmiş sovet
dövrünün rüşvət almaqla hədsiz sərvət
toplamış, əqidəsini, amalını, şərəfini
sərvət toplamaqda görən minlərlə insanların
ümumiləşdirilmiş obrazıdır. Doğma rayonu
ölüm-dirim uğrunda dirəniş apararkən, ucqar
rayonlardan belə onun şərəfini qorumağa gələn
və həvəslə özünü ölümə atan
insanlara o pul qıymır. Və Drakon haqlı olaraq
“Vuruşmağa qeyrətləri çatmır, heç
olmazsa canları çıxsın indi bir az millətə xərcləsinlər”-deyir.
Ermənilərin “Daşnak” və “ASALA” terror təşkilatları
də bildiyimə görə hər bir imkanlı ermənidən
qazancının müəyyən hissəsini millətlərinin
xeyrinə alırdılar. Və bu pulu verməyənləri dəhşətli
terror gözləyirdi.
Öz
sözünü Azərbaycan KP MK-nın ikinci katibi
V.Polyaniçkoya cəsarətlə deyən səhiyyə
nazirinin müavini də, Polyaniçkonun Ağdam əhalisinin
silahlarını yığmaq əmrinə qarşı
çıxan “Mən bu camaatı topun-tüfəngin
qabağında əliboş qoya bilmərəm” deyən polis
rəisi də müsbət qəhrəmanlardır.
Əsərin
maraqlı epizodlarından biri türklərlə
bağlıdır. Türklər əsərdə iştirak
etməsələr də yazıçı onların
ümumiləşdirilmiş surətini yaradır. Həmişə
dar gündə bizə kömək edən türklərə
xalqımız bir arxa, dayaq kimi baxmışlar. Pələngin
anası Pələngdən türklərin nə vaxt köməyə
gələcəklərini soruşur. Pələng cavab verir
ki:
– Gəliblər,
Bakıda Dönərxana tikirlər.
–Dönərxana
nədi, a bala!
–
Dönərxana? Avtomat zavodu.
–
Ayaqlarının altında ölüm, onlar olmasa ermənilər
çoxdan bizi qırıb qurtarmışdı.
Burada
yazıçı ustalıqla eyhamdan və kinayədən
istifadə edir. Əlbəttə ana oğlunun sözlərindəki
bu kinayəni başa düşmür. Amma o zaman nə pələng,
nə də anası bilmirdi və bilə də bilməzdi ki,
türklər istəsəydilər belə onlara hərbi
kömək edə bilməyəcəkdilər.
Çünki, o zamankı başçılar ləng tərpənməklə
işi həddindən artıq siyasiləşdirmişdilər
və bu məsələ artıq böyük dövlətlərin
marağına daxil olmuşdu. Yazıçı haqlı
olaraq bu savaşı dünyanın ən bacarıqlı
rejissorların belə çəkə bilməyəcəyi
bir filmə bənzədir. Bunun əsil kinodan fərqi o idi ki,
bu kinonun sonuncu seriyası çəkilmək bilmirdi ki,
bilmirdi. Amma anasının türklərə qarşı
inamını sındırmayan Pələng əlindəki
pulları türklərin göndərdiyini deyir. Əsərdə
bir neçə dəfə görünən Pələngin
anasının timsalında müəllif dərdin belə
sındıra bilmədiyi bir məğrur ana, bir Azərbaycan
anasının obrazını yaradır.
“Dolu”nun
bir özəlliyi də ondan ibarətdir ki, burada nə
müsbət, nə də mənfi qəhramanların
hansının əsas surət olduğunu ayırd etmək
çətindir. Belə müsbət surətlərdən
biri Drakon, keçmiş sovet dövrünün kriminal aləminə
məxsus, bu cəmiyyətin ikiüzlü qanunları ilə
barışa bilməyən, zamanın sınaqlarında
bişmiş, heç bir vəchlə
sındırılası mümkün olmayan, az qala
dünyanın yarısı boyda olan bir imperiyaya meydan oxuyan
onlarla, bəlkə də minlərlə insanın biri idi.
Müəllif yazır ki, bu igid insanlara “cəmiyyət necə
baxırdı, veclərinə deyildi. Çünki, onlar
çoxdan tüpürmüşdülər bu cəmiyyətə
də, onun qanunlarına da”.
Biz kriminal aləmin tarixinə fikir versək görərik ki, bütün dövrlərdə, bütün dövlətlərin kriminal hesab etdikləri insanların çoxu əslində öz xalqlarının mənafeyində duran, xalqın sevimliləri olmuşlar. Uilyam Volos da, Robin Qud da, Babək də, Koroğlu da, Qaçaq Nəbi də xalqın ən dar günlərində onların yanında olmuş, xalq də onlara nəğmələr, dastanlar qoşmuşdur.
Aqil Abbas bu gün cəmiyyətimizdə nadir təsadüf olunan o ziyalılardandır ki, onun qələmə aldıqları ilə işi, sözü ilə əməli üst-üstə düşür. Ali məktəb müəllimlərimdən “Aqil Abbas kommunist dövründə də, cəbhə dövründə də, müstəqillik dövründə də eyni əqidə sahibidir. Onu heç nə dəyişdirə bilmir” sözlərini eşitdikdə onun yaradıcılığına sayğım birə-min artdı. Bütün dövrlər üçün xalqımıza gərəkli, özəlliklə də biz gənclər üçün ideal olan bu bəxtiyar İnsanla qürur duyuruq.
“Dolu”da müəllifin toxunduğu məqamlardan biri də ziyalıların cəbhə bölgələrinə gedib əsgərlərlə görüşməsidir ki, bunu öz həyatının əsas amalı sayan Aqil Abbasın bu başqalarından da tələb etməyə mənəvi haqqı vardır.
Həyat üzərində apardığım müşahidələr mənim gənc beynimdə belə bir qənaət yaradır ki, qəhrəmanlıq gen xüsusiyyətləri ilə bağlıdır. Qəhrəman olmayan ana qəhrəman oğul doğa bilməz. Və yaxud qorxaq atadan igid oğul törəməz. Bu sətirləri qələmə alarkən orta məktəbdə eşitdiyim bir hadisəni xatırladım. İranda məşrutə hərəkatı zamanı Məmmədəli şah Rusiyaya qaçır. Yolu Qazaxın Poylu stansiyasından keçir. Burada şah qatarı dayandırıb onu Qaçaq Kərəmin anası ilə görüşdürməyi xahiş edir. Şahın arzusunu yerinə yetirirlər. Söhbət əsnasında şah Anadan soruşur:
– Bir də dünyaya Qaçaq Kərəm kimi oğul gətirə bilərsənmi?
– Niyə gətirə bilmirəm, Molla Zal oğlu İsgəndər olsa, gətirrəm – deyir.
Çoxunun qorxaq bilib qaçdığını zənn edən Pələng də, çılğın, çılğın olduğu qədər də mülayim olan, öz canını belə dostu üçün, vətəni üçün əsirgəməyən Drakon da öz kökündən qaynaqlanmışdılar. Aqil Abbas Drakonun ölüsünü Dünyanın Ən Gözəl Ölüsü adlandırır. Müəllif haqlıdır. Qəhrəmanların ölüsü də gözəl olur.
“Dolu” bir sıra mənfi və müsbət keyfiyyətlərimizi üzə çıxarmaq baxımından çox güclü əsərdir və mənəviyyatımızın güzgüsü hesab oluna bilər. Əsərdən oxuyuruq ki, Vurğun Vurmuş Cavanlardan biri əsir tutduqları erməni qızını zorlamaq istəyir. Buna imkan verməyən Drakon ermənilər tərəfindən minlərlə qızımızın-qadınımızın ən alçaq şəkildə zorlandığını çox gözəl bilirdi. Lakin o, bunun qisasını almır. Çünki qeyrəti buna yol vermir. Axı o, “torpaq davası aparırdı, arvad davası yox”. Bəli, biz belə millətik, belə xalqıq. Mərhəmətliyik, ədalətliyik. Başqa cür ola bilmirik. Tarixən belə olmuşuq. “Kitabi-Dədə Qorqud” da “qara donlu kafirlər” obalarımızı talayıb qadınlarımıza zülm edəndə də, XII əsrdə gürcülər qadınlarımızı, çılpaq halda qoşunun qabağında aparanda biz düşməndən qisas almışıq, amma qadınlarına heç zaman toxunmamışıq.
Qarabağ savaşında iştirak etməsəm də bu savaşı itirməyimizin səbəblərini tapmağa dəfələrlə cəhd etmişəm. Və bunun səbəbini biganəlikdə, bir-birimizi sevməməkdə, bir-birimizi şəxsi qabiliyyətimizə görə deyil, yaşadığımız əraziyə görə seçdiyimizdə axtarıb tapmışam. Ağdamın mühasirəsinin Leninqradın mühasirəsi ilə tutuşdurub A.Çakovskinin “Mühasirə”sini vərəqləmişəm. Ağdamın da Leninqrad kimi cəmi bir həyat yolu vardı. Amma fərq onda idi ki, Ağdama bu həyat yolundan heç bir yardım edilmirdi. “Bu Yiyəsiz Dövlətin Yiyəsiz Övladları” taleyin ümidinə buraxılmışdı. Savaşın ən ağır yükünü öz çiynində daşıyan, təpədən dırnağa qədər silahlanan ermənilərin qabağında ən sadə silahı belə olmayan Ağdam əhalisinə, “Bu Yiyəsiz Dövlətin Yiyəsiz Övladları”na kömək etmək əvəzinə Resbublika rəhbərliyi DTK-ya burada təxribat törətməyi tapşırırdı. Cəbhənin məhz bu bölgəsində “Savaş batalyonlarından ilk dəfə idi ki, düşmən bütün cəbhə boyu hərəkət edirdi”. Aqil Abbas haqlı olaraq bu savaşı Ermənistan-Ağdam müharibəsi adlandırırdı. Əslində bu müharibə də Ağdamı işğal etmək üçün başlamışdı. Ağdamsız Qarabağı saxlamaq ermənilər üçün mümkün olmayacaqdı. Təsadüfi deyildir ki, cəbhə rayonlarından ən çox şəhid verən də məhz Ağdam oldu. Heç bir döyüş tərcübəsi olmayan, ən adi silahlarla belə rəftar etməyi bacarmayan gəncləri Bakı küçələrindən tutub zorla cəbhə bölgələrinə göndərirdilər. Müəllifin qeyd etdiyi kimi “Vuruşa bilənlər isə Mütəllibovu qoruyurdu. Bəli, indi mən tam əsasla deyə bilərəm ki, o zaman biz həqiqətən də Tanrının qəzəbinə tuş gəlmişdik. Tanrı həqiqətən də bizdən üz döndərmişdi. Bizə heç Əzrayıl da yaxın gəlmirdi. Canımızı almağı şeytana həvalə etmişdi.
Məhz bunlar idi bizi yeniliyə uğradan. Nə qədər ki, bu biganəliyimiz davam edəcək, bir-birimizə qənim kəsilməyə son qoymayacağıq, torpaqlarımızı azad edə bilməyəcəyik. Amma sonuncu nəfərimizin bu bəlalardan xilas olduğu gün xalqımızın ən böyük bayramı olacaq. Romandan oxuyuruq: “Və indi əyinlərinə əsgər paltarı deyil, kəfən geyinmiş bu Vurğun Vurmuş Cavanlar döyüş dostları Musanın Bakıda qılçaları kəsilmiş anasının həkiminə verməyə min manat pul tapa bilmirdilər” Oxucuların içini yandıran bu misraları təsirsiz oxumaq olmur. Elə bilirəm ki, bu səbəblərə görə biz məğlubiyyətlərə məhkum olunmuşduq. Bu misralar o zaman bizim çoxumuzun simasızlığını aydın göstərirdi. Lakin bütün bunlara baxmayaraq Ağdamlılar vuruşurdu. Və nəinki vuruşurdu, böyük bir qaçqın ordusunun da qayğısını öz çiyinlərində daşıyırdılar. Komandirin jurnalistlə kiçik söhbəti o dövrün bütün mənzərəsini açıq-aydın göstərir. “Fikir vermə, günümüz belədir. Milləti əliyalın qoyublar ermənilərin qabağında aciz. Heç kimdə hövsələ qalmayıb”.
Və yaxud Komandirin mühakimə olunması səhnəsinə
fikir verək. Komandir onu
mühakimə edən prokurora:
Heç
sizin qucağınızda 18 yaşlı bir uşaq əmi,
qoyma ölüm deyə can verdimi? Övladları
şəhid olan anaların dırnaqlarıyla üz-gözlərində
aşdıqları şırımları
gördünmü?!
II
Yekaterina Suvorovdan yazılmış donosa belə bir dərkənar
qoymuşdu: “Qaliblər mühakimə olunmur”. Komandir
məğlub olmamışdı. Və əgər
məsuliyyət dövlət başçılarının vəzifə
oyunu ucbatından o, öz batalyonunu itirmişdisə də
düşmən onun, nə də son nəfərinə qədər
qəhrəmanlıqla həlak olmuş bu Vurğun Vurmuş
Cavanların mətanətini qıra bilməmişdi.
İndi biz bu savaşda nahaqdan ölən suçsuz insanlar
üçün 2000 il öncə İsanı öldürən,
1400 il öncə Məhəmmədi Taifdə daşlayan
günahkarlar kimi Allaha yalvarıb dua etməliyik. Və dua edib tövbə etməliyik ki, bizi bu biganəlikdən,
var-dövlət hərisliyindən, dəbdəbəli
yaşam sürmək azarından xilas etsin.
Romanda toxunulan məsələlərdən biri
döyüş vaxtı hərbi texnikanın və
kadrların çatışmaması idi. 1887-ci ildən
hərbi vergi verib əvəzində hərbi xidmətə
getməyəndə də, H.Z.Tağıyevin millətini əsgər
aparmasınlar deyə çar hökumətinə pul ödəyəndə
də, rüşvət verib fəhlə batalyonlarına
düşəndə də sevinmişik. Dövlətlilərimiz
isə Şerbakdan silah alıb millətə paylamaq
üçün pullarını qıymırdılar. Çünki, bizim milyonçulara görə pul
onunçün deyildir ki, onu millət üçün xərcləyəsən.
Onunçündür ki, Böyük Sabir
demiş, “dərc edəsən sanduqə”.
Aqil Abbas güclü yumor hissinə malik sənətkardır. Yəni ciddi
olduğu qədər də mülayimdir, hazırcavabdır.
Haqsızlıqla qarşılaşanda dilindən od püskürən yazıçı həmin
andaca yumora keçməyi bacarır. “Dolu”da bir
neçə yerdə bunun şahidi oluruq. Şairin
yanından keçən “Əzrayıl dilxor-dilxor şairə
baxdı, rəhmətliyin oğlu o qolunu bir çək də
mən sənin dalınca Sibirə gəlməyim”. Və yaxud “Ə, nə bəy-bəy salmısan.
Bəyin ya anası bəylə yatar, ya da
atası bəy qızıyla. Bəylərin
torpağında düşmən tank oynatmaz. Və yaxud
“Bəyin köməkçisi olmur, nökəri olur.”.
“Dolu” gənclərə Vətənpərvərlik, qəhrəmanlıq
kimi hisslər açılamaq baxımından çox önəmlidir. Lakin bu əsərin
yazılması işin yalnız bir hissəsidir. Əsər geniş təbliğ olunmalıdır,
yayılmalıdır. Özəlliklə
də hər şeyin özülünü qoyduğumuz orta məktəblərdə.
“Dolu”nun ömənimi qeyd edən sayğıdəyər
alimimiz Nizami Cəfərov bu əsəri “Qarabağnamələrin
biri kimi” səciyyələndirərək yazır: “Mən
romanı oxuduqca həm Aqil Abbasın yazıçı təbiətinə,
həm də əsərə tərcümeyi-hal kimi
yanaşmasına heyran oldum və mənə elə gəldi
ki, əsər bir “Qarabağnamə” kimi yazılıb,
xalqın yazdığı ədəbiyyatın “Qarabağnamə”si
kimi”.
Əsər
çox maraqlı bir sonluqla bitir:
–“Və göy üzündən də yuxarıdan necə
bir Dolu başladısa camaat dik atıldı və sevinclə
özünü atdı bayıra”.
Düşünürəm ki, bu artıq bizim
topların, tankların, təyyarələrin səsidir ki,
Drakonun qanlı köynəyini bayraq edib hücuma keçən
milli ordumuzun düşmənin başına
yağdırdığı Dolu idi. O gün uzaqda deyil.
Yeqzar CƏFƏRLİ,
Azərbaycan Jurnalistlər
Birliyinin və Dünya Gənc Türk
Yazarlar Birliyinin üzvü
525-ci qəzet.-
2012.- 25 may.- S.7.