“Dindirir əsr bizi...”
Keçən əsrin
ibtidasında Mirzə Ələkbər Sabir yazırdı:
Dindirir əsr bizi, dinməyiriz,
Açılan toplara diksinməyiriz.
Əcnəbi seyrə balonlarla
çıxır,
Biz hələ aftomobil minməyiriz...
Bu misraların yazıldığı
günlərdən yüz il keçib. Bakı dünyada ən
çox əcnəbi avtomobillər olan şəhərlərdəndir
indi. Hava balonları çoxdan sıradan çıxıb,
uçaqlara gəlincə Milli Aerokompaniyamız “AZAL”ın təyyarələri
dünyanın dörd tərəfinə uçur.
Amma tarixin öz
qanunları var,texniki inkişaf çox vaxt mənəvi təkamüllə
üst-üstə düşmür.
Bu şəhrdə çoxdur,
görürəm elm oxuyanlar,
Onlar nə
tapıblar?
Divanədilər
malını bu yolda qoyanlar,
Guya
ki,yatıblar
Çoban
çoluq oğlu bəy ilə bahəm olubdur,
Hamunu bəyənməz
Gahi şaha bir tənə
vurar,gahi vəzirə
Bax,bax,səni
tarı!
Sabir bəlkə
təsəvvür belə etməzdi ki, onun keçən əsrdə
istehzayla, kinayəylə, rişxəndlə
yazdığı bu sözlər bu əsrdə həyatımızın
acı gerçəkliyinə dönəcək.
Vəkil: Həqsizə
həqli deyib,
bir çox
günaha batmışam,
Şair:
Bülbülə,eşqə,gülə dair yalan
fırlatmışam
Qəzetçi:
Mən cəridəm dolmaq üçün
mətləbi
uzatmışam
– sözlərini
haçan deyiblər, o vaxtmı, bu günmü?
Bəs bu
aşağıdakı sözlər kimə aiddir – Sabirin
müasirlərinəmi, bizim
çağdaşlarımızamı?
İntelligentik, bu ki böhtan deyil,
Türki danışmaq bizə şayan
deyil,
Türk dili qabili-irfan deyil,
Biz buna qail olan insanlarıq
Ay bərəkəllah, nə gözəl
canlarıq!
Türk qəzeti versə də əqlə
ziya
Mən onu almam əlimə mütləqa
Çünki müsəlmanca qonuşmaq
bana
Eybdir. Öz eybimizi anlarıq!
Ay bərəkallah, nə gözəl
canlarıq
Sabirin cəhaləti, nadanlığı,
avamlığı görməyə gözü yox idi, amma
yalançı ziyalılığın, yarımçıq
savadlılığın, qınından çıxıb
qınını bəyənməyən “intilligentlərin” də
barışmaz düşməni idi. Yerində deyirdi ki,
Mənəm, mənəm deyənlərin
inanma çox da qövlünə
Gərəkli gündə onların
qıçındakı fərarı gör!
Bu inteliktlərin sözün gətirmə
heç aralığa
Oları görmək istəsən, şərabı
gör, qumarı gör!
Palitqadır hər işləri,
alışları, verişləri,
Olarda bir əməl fəqət quru
boş iftixarı gör!
Televiziya ekranlarından,mətbuat səhifələrindən
heç kəsi inandırmayan şit təbliğat
axın-axın axdıqca yenə Sabirə rəhmət
oxuyuruq:
Vəz etdiyin inandı, sən amma
inanmadın!
Rüşvət haramdır, dedin,
aldın, utanmadın!
Azərbaycanın qədim olsa da o zamanlar
kiçik əyalət şəhərində sabun bişirərək
külfətini dolandıran Sabir İranın, Türkiyənin,
Rusiyanın, ümumən bütün dünyanın problemlərindən
peşəkar siyasətçi qədər, dərin mütəfəkkir
kimi baş açır, ölkəsini şəxsi ciftliyi
kimi görən, “mən şahi-qəvişövkətəm,
İran özümündür, İran özümün, Rey,
Təbəristan özümündür” –deyən Məmdəlini
ifşa edir, “osmanlılar aldanmayın, Allahı sevərsiz,
iranlı kimi yanmayın, Allahı sevərsiz” deyə Anadolu
türklərinə xəbərdarlıq edirdi.
Dindar müsəlman olan Sabir
qarşısına çıxan haqsızlıqları, hər
zülmə dözən canları və daş qəlbli
insanları gördükdə Tanrının özünə
belə üsyan edirdi:
Daş qəlbli insanları neylərdin,
İlahi?!
Bizdə bu soyuq qanları neylərdin,
İlahi?!
Artdıqca həyasızlıq olur el
mütəhəmmil,
Hər zülmə dözən canları
neylərdin, İlahi?!
Qeyrətli danosbazlarımız iş
bacarırkan
Tənbəl dəli şeytanları neylərdin,
İlahi?!
Tacirlərimiz Sonyalara bənd
olacaqmış,
Bədbəxt Tükəzbanları neylərdin,
İlahi?!
Sabir türk dünyasını
bütövlükdə görə bilən,vəhdətdə
dərk edən, onun daxilindəki çəkişmələri
tarixi ardıcıllıqla qələmə alan ilk şairlərdəndir:
Turanlılarıq,
adiyi-şüğlü-şərəfiz biz!
Öz qövmümüzün
başına əngəlkələfiz biz,
Əlyövm uruslaşmaq ilə zişərifiz
biz
Öz dinimizin başına əngəlkələfiz
biz,
Əhsən bizə! Həm tirzəniz, həm
hədəfiz biz.
Öz qövmumuzun başına əngəlkələfiz
biz,
Bu qanlı qardaş
qırğınlarından şairin
çıxardığı nəticə əbədi
düstur kimi dəqiq və dürüstdür:
Ol qədr qırıb bir-birimizdən ki,
yorulduq,
Qırdıqca yorulduq və yorulduqca
qırıldıq.
Sabirin böyük dostu Abbas Səhhət
“Vətəni sevməyən insan olmaz, olsa ol şəxsdə
vicdan olmaz” deyirdi. Gerçəkdən də vətəni sevməyən
insanı, illah da vətəninə biganə şairi təsəvvür
etmək çətindir. Amma sevginin də çeşidləri
var. Şair var ki, ölkəsinin dağlarını,
bağlarını, şərəfli keçmişini,
işıqlı gələcəyini vəsf edir. Şair də
var ki,
Ey dərbədər gəzib ürəyi
qan olan çocuq,
Ey ehtişami-milləti talan olan
çoçuq.
– deyir.
Səttarxanı tərənnüm edən
Sabir yenə də Səhhətin təbiriycə “İran məşrutəsinə
bir ordudan ziyadə xidmət göstərmişdir”.
Sabir haqqında çox yazılıb, amma
məncə onun sırf ədəbi şücaətini ən
gözəl səciyyələndirən yenə də Abbas Səhhətdir.
“Hophopnaməni” toplayıb gələcək nəsillərə
çatdırmaqda da Səhhətin xidməti misilsizdir. Səhhət
yazırdı:
“Sabir...köhnə şeirlə yeni
şeirlər arasında bir əsrlik qədər uçurum
yaratdı ki, bir daha geri dönüb də bu uçurumu
atlanmağa kimsədə cürət və cəsarət
qalmadı”
Ey alnın ay, üzün günəş,
ey qaşların kəman
Ceyran gözün, qarışqa xətin,
kakilin ilan-
tipli ənənəvi şərq poetik təşbehlərini
təkrar edib şeirini
“Qah,qah!Qəribə gülməlisən
xaniman xərab!”
– sözləriylə bitirən Sabir epiqonçu
şeir ənənəsinə öldürücü zərbə
endirmişdi.
Sabir böyük Füzulini sevməyə
bilməzdi, özünün də füzuliyanə lirik qəzəlləri
az deyil. Amma Füzulinin ən incə qəzəllərini
satirik məqsədlərlə istifadə edən şair,
çox sonralar dəbə düşmüş postmodernist
inkarçılığını inkarçılıq naminə
yox, konkret bədii vasitə kimi istifadə edirdi.
“Öz vətəni özünə zindan
kəsilən şair”:
Əşhəddü billahi Əliyyül əzim,
Sahibi-imanəm, a şirvanlılar.
Yox yeni bir dinə yəqinim mənim,
Köhnə müsəlmanam, a
şirvanlılar
– desə də, möminlərin
gözündə “dinü imanı danıb, yoldan
azıbdır, babıdır” – damğasıyla yaşadı və
ona görə də qəlbinin ən dərin guşələrindən
gələn acı bir fəryadla:
Harda müsəlman görürəm
qorxuram
– dedi.
O dövrdə, o mühitdə, o şəraitdə
belə sözləri dilə gətirmək nə
böyük cəsarət tələb edirdi! Amma axı Sabir həyatdakı
qismətini də bilirdi, vəzifəsini, missiyasını da
dəqiq dərk edirdi.
Şairəm çünki vəzifəm
budur əşar yazım –
deyərək onu da qeyd edirdi ki,
Necə mən dörddə birin yazmağa
eymən deyiləm.
Qorxur on dörddə birin yazmağa həm
əhli-qələm.
Düşünən, öz dəyişməz
əqidəsinə sadiq qalan, külək hansı səmtə
əssə o səmtə dönməyən bütün
böyük sənətkarlar kimi Sabirin də qəlbinin ən
böyük dərdi – anlamaq dərdi
idi.O,yaşadığı mühitin tələblərini qəbul
edərək “görməməyə, dinməməyə,
eşitməməyə, gülməməyə” razı olurdu
– amma qanmaya, anlamaya bilmirdi.
Mən belə əsrarı qana bilmirəm
Qanmaz olub da dolana bilmirəm
Derlər utan, heç kəsə bir
söz demə,
Həq sözü derkən utana bilmirəm
Derlər usan, hərzəvü hədyan
demə,-
Güc gətirir dərd, usana bilmirəm!.
Məsələ bundadır. Dərd
güc gətirəndə necə usanasan? Amma
Eylə bilirdim ki, dəxi sübh olub,
Mürğü səhər tək bir
ağız banladım.
Səng şikəst eylədi balu pərim,
Banlamağın hasilini anladım.
Sübh olduğun düşünüb
ötən quşun qanadlarını daşlayıb şikəst
edirlər və o, “banlamığın hasilini anlayır”,
“banlamaram, banlamaram bir daha” – deyib əlavə edir:
Banlamamaqdır sizə əhdim mənim
Söyləmirəm: anlamaram bir daha.
Anlamaq – insana Tanrı tərəfindən
verilən elə bir nemət və elə bir əziyyətdir
ki,– onu heç bir təzyiqlə, heç bir təqiblə,
yuxarıdan ya aşağıdan edilən heç bir
hücumla yasaqlamaq olmur. Anlamamaq üçün yalnız bircə
çıxış yolu var:
Derlər, a qanmaz, de yıxıl, öl,
qutar!
Hə, balam, doğrusu, ay dadaş, mən
dəxi
Məsləhət ondan o yana bilmirəm!
Amma ömrünü məşəqqətlər
içində yaşamış Sabir ölümün də
nazını çəkməli oldu :
İstərəm ölməyi mən, leyk
qaçır məndən əcəl,
Gör nə bədbəxtəm, əcəldən
də gərək naz çəkəm.
Ölümqabağı acıdan acı
etiraflar:
Arizi qəmlər əlindən ürəyim
şişmiş idi
Zənn edirdim edəcəkdir ona çarə
ciyərim
Bəxti mənhusimə bax, mən bu təmənnada
ikən
Başladı şişməyə indi
üzü qarə ciyərim...
Mənə bəd keçdi şəhri
Şirvanda
Mərəzim şiddət etdi hər
yanda.
Bir tərəfdən təvərrümi
ciyərim,
Bir tərəfdən ürəkdəki kədərim.
Düzdür, ürəkdəki kədəriylə,
qəmlər üzündən şişmiş vərəmli
ciyərinin əziyyətləriylə bərabər Sabir
öz gələcəyinin böyük həqiqətini də
bilirdi, ədəbi və əbədi taleyini də bilirdi,
ölümsüzlük həddində yerini də ...
Döysə də canımı minlərcə
məlamət ləpəsi,
Zövrəqi-himmətim əvvəlki təmənnada
durar.
Seyli-tən oylə təməvvüclə
alıb dövrü bərim,
Bənzərəm bir qocaman dağa ki, dəryada
durar.
Nə qəm uğratsa da bir gün məni
ifnayə zəman,
Mən gedərsəmsə, məramım
yenə dünyada durar.
“Hophopnamə”dəki bütün şeirlər
mənə əzizdir, doğmadır, ürəyimdən xəbər
verir, amma bunların arasında elə misralar var ki, ən
çətin anlarımda dadıma çatır, mənə
təsəlli verir, ağrılarımı ovudur. Sanki Sabir bu
sözlərlə bütün zamanların bədxahlarını,
dələduzlarını, paxıllarını,
böhtançılarını həmişəlik və birdəfəlik
damğalayıb:
Bir bölük boşboğazıq, heyvərəlik
adətimiz,
Doludur lənət ilə, qeybət ilə
söhbətimiz.
Oxumaqdan payımız yox, yazıdan qismətimiz,
Bu avamlıqla belə hər sözü təfsir
edərik,
Mümkün olduqca müsəlmanları təkfir
edərik.
Hər sözə
çulğaşarıq, hər bir işi qurdalarıq,
Harda bir nur görərsək, ona
qarşı olarıq,
Bəzinə diş qıcıdıb, bəzinə
quyruq bularıq,
Bizə hər kəs çörək
atsa onu təqdir edərik!
Danışıb-söyləşərik
hər necə ünvan olsun,
İftira, ləğv, əbəs, hərzəvü
hədyan olsun
Qoy bizim din evimiz olsa da viran olsun,
Güc verib zikrə, cinan qəsrini təmir
edərik.
Möminik, keflənərik arizuyi-cənnət
ilə,
Oxumuşlar adını yad edərik lənət
ilə,
Düşmənik elm ilə, insaf ilə,
hürriyyət ilə.
Biz bu əfsanələri cəhl ilə tənfir
edərik,
Mümkün olduqca müsəlmanları təkfir
edərik.
Allah sənə min rəhmət eləsin,
Sabir!
24 may 2012
ANAR
525-ci qəzet.-2012.-
26 may.- S.16.-17.