Fəryad... Və Vicdan
Noyabrın
17-də görkəmli yazıçı-jurnalist Əli
İldırımoğlunun 85 yaşı tamam olur. Bu
münasibətlə tanınmış publisist Loğman Rəşidzadənin
yazıçının yaradıcılığından bəhs
edən “Fəryad və vicdan” essesini oxuculara təqdim edirik.
(Əvvəli
ötən şənbə saylarımızda)
Əli
İldırımoğlu öz əxlaq və mənəviyyat
platformasında ardıcıl və bəzi hallarda sərtdir.
O kəndin təmizliyini, bakirəliyini, əxlaqi mükəmməlliyini
bu gün deqratasiya uçurumunda olan dünya sivilizasiyasına
qarşı qoyur: “Kürsək vaxtı köpəklə
qancıq kənd arasında, adamların gözü
qarşısında bir-birinə səmtiməzdi, dalda bir yerə
çəkilərdi... İndi sivilizasiyanın “fontan”
vurduğu bəzi-bəzi dəbdəbəli şəhərlərdə
günün günorta çağı intim hisslərin əsirinə
çevrilən açıq-saçıq geyimli nazlı-qəmzəli
qızların, elə dulların da, kişi qiyafəli gədə-güdələrin,
ədəb normalarına sığmayan və ikrah hissi
doğuran davranışlarının şahidi olduqca on
bir evli Təzə Həsənlidə
gördüklərimi xatırlayıb təəssüf hissi
keçirirəm”. Budur Əli İldırımoğlunun kəndi-kəsəyi,
eli-elatı. O, bu əxlaq və
mənəviyyatı bayraq edir və çəkinmədən
dünyanın psevdosivilizasiyasına alternativ kimi qoyur.
Haqlı da edir. Bu, eyni zamanda bir
görkdür. Ədib, sanki
erməni vandallarına
üzünü tutub deyir ki, buyurun, bir daha tanış olun, qənim
kəsildiyiniz, qanına susadığınız Azərbaycan
xalqı, böyük türk qövmü budur! Hətta itləri
belə əxlaq və mənəviyyatda dünyanın əksər
insanlarına nümunə olan
alicənab xalq budur! Bir daha tanıyın!..
Əsərin
bədii məziyyətlərinə gəldikdə burada da Əli
İldırımoğlu yaradıcılığına xas
şirin təhkiyə, obrazlı dil, zəngin təəssüratlar
təbii və etnoqrafik mənzərələr öndədir. Dil faktoru
başqa əsərlərində olduğu kimi burada da ədəbi
hadisə səviyyəsindədir, çoxqatlı,
çoxlaylı, obrazlı və fəlsəfidir.
Bədii əsərin
gücü təsvir vasitələrinin reallığında və
zənginliyindədir. Bu mənada yaddaş, daha dəqiqi,
yazıçı yaddaşı, qəlbin, ürəyin,
qanın, genin yaddaşı çox kara gəlir.
Yazıçı yaddaşı universal və professional
yaddaşdır. Universal yaddaş –
qar necə xışıldayır, mətbəxdən
hansı iy gəlir, qapı hansı
intonasiyayla cırıldayır, yaxud yağış
damcıları nə pıçıldayır, sərin meh
altında xışıldayan otların səsindəki ahəng
necədir, sübh
çağının intonasiyası hansı səslərin
harmoniyasından yaranır və sair və ilaxır. Əli
İldırımoğluda
bütün bunlar bədii bir sistem halındadır.
Ümumi harmoniya onun bütün yaradıcılığı
boyu təbii bir ritm kimi səslənir. Dil, üslub, qeyd
etdiyimiz kimi, təbii bir hadisə, estetik substansiya kimi
görünür. Sanki bu dil
canlıdır, nəfəs alır, ürək kimi döyünür...
Əli İldırımoğluna xas yazı tərzi, canlı
təsvirlər, səlis dil, aforizmlər, idiomlar bu əsərdə
də oxucunun yol yoldaşıdır. Kəndin koloritini,
ovqatını yaxşı bilən yazıçı bu
qüdrətli vasitədən məharətlə, qədərincə
bəhrələnir, zəngin ədəbi dilin vasitəsilə
oxucu üçün bədahətən, gözlənilməz
mənzərələr yaradır.
Sözügedən romanda da solub getməkdə,
itib-batmaqda olan kənd mənzərələrini, ata sözlərini
ciddi-cəhdlə qoruyub saxlayır, yaşadır və beləliklə
də oxucu yaddaşını xeyli qidalandırmış
olur. Əsərdə dil
faktı, söz, intonasiya, ifadələr özü canlı
hadisə kimi təzahür edir.
Əsərdə
sözlə etnoqrafik mənzərələrin ahəngdarlığı
yeni bədii məziyyət
yaradır. Söz hadisələrin daha çox daxilindən, məğzindən
maya tutur. Şübhəsiz, dəqiq, canlı təsvirlər,
real təhkiyə, hadisələrin təbiət
görüntüsü, konturları daxili mahiyyətin
açılmasına xidmət
edir. Amma əsas bədii-estetik
substansiya dərindədir,
içdədir. Bu parçaları oxuduqca sevinirsən,
qürur duyursan və düşünürsən ki, nə
yaxşı ki, belə müdrik
yazıçılarımız var, onlar bizim qan
yaddaşımızı əbədiyyətə
daşıyıb aparır, milli mənliyimizi daim
yadımıza salır... Əli müəllim bu məqamlarda,
sanki şairdir. Doğrudan da bu
parçalar sənə gözəl, həzin, lirik bir
şeir parçası qədər estetik həzz verir.
El, elat, tərəkəmə
həyatının dəqiq, canlı və zəngin təsvirləri,
bədii-etnoqrafik yaddaş təkcə nostalji hisslər kimi
boy göstərmir, yazıçının estetik idealına
çevrilir. Bir parçaya diqqət edək. El yaylağa
hazırlaşır. Burada köç ovqatı,
yır-yığış anı o qədər zərgər
dəqiqliyi ilə təsvir edilir ki, elə bil canlı tablo
yaradılır: “...Axşam fərməşlər
qabqarıldı. Alaçıq çubuqlarını,
keçəni, paltar-palazı, qab-qaşığı
yükləmək üçün iki öküz, bir
qatır, iki ulaq ayrıldı. Qönçə xala axta ata
yüklənmiş qoşa fərməşin arasında
oturdu... Oğlanlarından biri atın yedəyini çəkir,
o biriləri də əllərində çubuq yüklü
ulaqları sürürdülər. Nəcəf arxada, itlər də ləhləyə-ləhləyə
yan-yörədə gedirdi...” Bədii füsunkarlıq təkcə
dəqiq, yerli-yataqlı təsvirlərdə deyil, eyni zamanda
etnoqrafik mənzərədə, ruhumuzu tərpədən
milli ovqatdadır. Obrazlı, koloritli dil və təhkiyə
bunu bir daha tamamlayır.
Köç
yaylağa qalxarkən baş verən bəzi hadisələr,
bu olayların
yaratdığı əhval-ruhiyyə
də eyni məntiqin tərkib hissəsidir: “Həsənli dərəsindən
düzə çıxanda hava işıqlandı.
Artıq it qurddan seçilirdi. Ətraf
aydın görünürdü.
Köç yolunda mal-heyvan əlindən tərpənmək
olmurdu. Qucağı uşaqlı bir qadın altındakı kəhər
atı sağa-sola səyirdib, qarışığa
düşüb, itən balalı inəyini
soraqlayırdı. İrəlidəki aşırımda,
kövşən qoruqçuları ilə tərəkəmə
çobanları arasında dava-dalaş qalxmışdı.
Qarovulçular qollarına bəlgə dolamışdı. Tərəkəmə
çobanları çomaqlarını başlarının
üstünə qaldırıb mənəm-mənəm
deyirdilər. Onlar bir-birinə hərbə-zorba
gəlsə də, hökumətin qorxusundan cəsarət eləyib dəyənəklərini
işə salmırdılar...” Necə də təbii, gözəl
səhnədir. Bu gözəlliyin mayasında isə
yazıçının qüdrətli realizmi, həyat hadisələrinə
sadiqliyi dayanır.
Burada da ədib, əxlaq məsələlərini önə çəkir, xalqımızın ömrü boyu tapındığı və özünün də daim ehtiram göstərdiyi ağsaqqallıq institutunu, ağsaqqallıq kultunu önə çəkir. Allaha bəndəlik eləməyən çobanlar və qarovulçular ağsaqqal sözü, ağsaqqal təpgisi qarşısında tab gətirməyib geriləyirlər. Əsərdə belə görüntülər kifayət qədərdir. Oxuduqca, sanki maraqlı bir ekran əsərinə baxırsan. Nəcinin balaca dostu üçün suluq düzəltmə mərasiminin təsviri, Qönçə xalanın keçini bəyənməyənlərə cavabı belə səhnələrdəndir. Qönçə xala keçini belə öyür: “Dərisini aşa qoyub dağar, cılğı düzəldirəm. Dağara yığılan yuxa çörək pilə kimi yumşaq qalır. Həm də həftələrlə qalsın, nə quruyur, nə də ki, kif atır. Dəyirmana ağnağaz eləyəndə içinə dən yığıram. Tuluq düzəldib nehrə yerinə işlədirəm. Dağa-arana gedəndə cılğısına ağartı yığıram, gəzilindən çul, palaz toxuyuram, sicim hörürəm. Ətini demirəm, pendirinə gələndə qoyununku onun yanında yalandı...” Budur, əsl elat mədəniyyəti, kənd yaddaşı... İtib getməkdə olan bu ənənələr, unudulan bu ifadələr, onların məna tutumu müəllif tərəfindən elə belə, gəlişi gözəl xatırlanmır. O bizi bir daha tərpədir, soy kökümüzə qaytarır, milli varlığımızı qorumağa çağırır.
Romanda etnoqrafik mənzərələr, folklor yaddaşı koloritli dil və təhkiyə ilə üzvi şəkildə qovuşub maraqlı ahəngdarlıq yaradır. Yenə misallara müraciət edək: “Qoca nənəm... süd dolu qazanı ətəyinin ucu ilə sacayağının üstündən götürüb dəhlizin küncünə qoydu...”; “Qoca nənəm yer hanası qurmuşdu...”; “Ağlım artdıqca dərdim də artır”; “Qısır qoyunun südü ələ düşməz”; “Sonra əsgər gedərəm. Onacan da (əmim) özünə bir çoban pəsənd eləyər”; “Qoca nənəm saplıcada əyirdək qızartdı. Sonra sacarası bişirdi...”; “Vaxtsız yağan qar əriyib yox olmuşdu. Əkin-biçin adamları bunu yaxşı əlamət saymırdılar. Deyirdilər ki, qış qulun saldı”; “Hamı yatmışdı. Tək-tək evlərin pəncərəsindən işıq gəlirdi. Çoban itləri peyin komalarının üstündə yumurlanıb nəfəsləri ilə özlərini isidir və səslərini çıxartmırdılar”; “Nəcəf özündə xeyli yüngüllük hiss edib qoyun damının ağzında civirdən hörüb düzəltdiyi yöndəmsiz çarpayısına uzandı.”; “Nəcəf tövlədən çıxanda orda-burda domuşan itlər sahibini görən kimi gərnəşib ayağa qalxdılar”. Belə misalların sayını istənilən qədər artırmaq olar.
Adətən, belədir, əsəri müəyyən zaman çərçivəsində oxuyub başa vurursan. Təəssürat isə uzun sürür. Şübhəsiz, yaxşı əsər yaddaşın oyaq xatirələrində səni uzun müddət tərk etmir, ilk sevgi kimi qəlbində həzin bir iz buraxır. Biz “Daş yağan gün” romanından da eynən bu təəssüratları aldıq. Əsər bizə nə verdi?.. Estetik zövq verdi, əxlaqi kamillik, mükəmməllik aşıladı... Bir az bizi tarixə apardı, yaddaşımızın alt qatlarını tərpətdi, mürgülü duyğularımızı oyatdı, bir az da ruhumuzu diksindirib özümüzü özümüzə qaytardı... Başqa sözlə, yaddaşımızı təzələdi, unutqanlığımızı unutdurmağa çalışdı...
Qədim Şərq filosoflarından, yunan estetlərindən üzü bəri, müasir nəzəriyyəçilərədək işıqlı adamlar dünyanın gələcək taleyi barədə qayğı və çabalarını, adətən belə bir fraza ilə ifadə edirlər: “Dünyanı gözəllik xilas edəcək”. Bəzən bunun paradoksunu da eşidirik: “Gözəlliyin özünü xilas etmək lazımdır”. Bəlkə doğrudan da belədir?.. Belədə, xilasa ehtiyacı olan xilaskar ola bilərmi?.. Etiraf etməliyik ki, günü-gündən çirklənən, sifətini itirən dünyamızın xilası qarşısında gözəllik də acizdir. İş o yerə gəlib çatıb ki, hər bir gözəllik özü öz bətnində potensial çirkab, riya, əclaflıq bəsləyib yaradır. Eləsə, bəşəriyyətin xilası naminə alternativlər axtarışı zorunda qalmaq təbii deyilmi?.. Ən optimal, zəruri və real alternativ bu gün vicdandır. Bütün eybəcərliklərə qarşı bir sipər kimi vicdanı qoymalıyıq. Qoy bu, lap adicə qarışqa vicdanı olsun. Hər halda Əli İldırımoğlunun “Daş yağan gün” əsərinin bədii-estetik qayəsi bunu deməyə əsas verir.
Loğman RƏŞİDZADƏ
525-ci qəzet.-
2012.- 3 noyabr.- S.19.