Bakıda Teatr Bayramı
Məryəm xanımın
heyranlığı
...Günün
davamı maraqlı hadisələr vəd edirdi. Mətbuat
konfransları, Məryəm Əlizadə və Aydın
Talıbzadənin moderatorluğu ilə plenar iclaslar, Cənubi
Afrika Respublikasının
tanınmış teatr ulduzu Tembi Mıtşalinin
iştirakı ilə “Qadın intizarı” tamaşası hələ
qarşıdaydı.
... Çərçivəyə, protokola
sığmayan incəsənət adamları üçün
yəqin ki, ən cansıxıcı hadisələrdən
biri iclasdı. Lakin ən sərt qəlibləri
dağıtmaq onların əlində çox sadə bir
işdir. II Bakı Beynəlxalq Teatr
Konfransının da plenar iclasları yaradıcılıq
aurası ilə seçilirdi. İclasların
moderatorlarından biri teatrşünas, professor Məryəm
xanım Əlizadə özü demiş –
heyranlığını heç cür gizlədə
bilmirdi: “Bu gün birinci plenar iclasda on dörd ölkəni təmsil
edən iştirakçıların
çıxışları oldu. Və bu
iştirakçılar öz milli mədəniyyətlərinə
söykənən teatr sənətlərindən söz
açdılar. Plenar iclasın məruzəçiləri
içərisində Kşiştof Zanussi kimi nəhəng sənətkarlar
da var idi, gənclər də. Lakin
bunların hamısını sehirli teatr sənətinə
olan məhəbbət birləşdirmişdi. Belə konfranslar Azərbaycan teatr düşüncəsinə
çox güclü təkan verir, milli sənət prosesini
yaxşı mənada qıcıqlandırır. Sanki biz yenidən, kənardan özümüzə
baxırıq və dəyərləndirmə aparırıq.
Mən müxtəlif
mədəniyyətlərin nümayəndələrini dinlədikcə
teatrımız, incəsənətimizin dünyada gedən sənət
prosesindən geri qalmadığına əmin oldum. Çox cəsarətlə və fəxrlə deyə
bilərəm ki, xarici ölkələrin Azərbaycan incəsənətinə,
bütövlüklə ölkəmizə maraqları olduqca
böyükdür. Hesab edirəm ki, bu dəfə də
Azər Paşa Nemət, Aydın Talıbzadə, İlham Rəhimli
Azərbaycan teatr sənəti barədə etdikləri məruzələrlə
qonaqlarımızı qədim tarixi olan incəsənətimiz,
mədəniyyətimiz barədə
düşündürdülər...”
...Uzun illərdir,
Azərbaycan teatrşünaslığının simasına
çevrilmiş Məryəm xanımın dedikləri bununla
bitmirdi. Onun Tembi Mıtşali haqqında
danışdıqları olduqca maraqlı və
ovsunlayıcı idi. Amma bu barədə bir az sonra. Hələlik sizləri
nigaran qoyub keçirəm Tembinin qrim otağına.
“Qadın
intizarı”
Cənubi Afrikanın teatr və televiziya ulduzu Tembi
Mıtşali 1949-cu ildə anadan olub. Lakin onunla söhbət
edəndə nə yaşı, nə başqa irqə mənsubluğu
qətiyyən hiss olunmur. Tembi çox
gülərüz və sadədir. Onun
“Qadın intizarı” dünyanın bir çox teatr
salonlarını lərzəyə gətirib. Məqsədi
də elə bu imiş, öz millətinin, irqinin həqiqətlərini
sənət dili ilə çatdırmaq:
“Qadın intizarı” avtobioqrafik əsərdir. Mən öz
həyat hekayəmi dramaturq, rejissor Yael Fraberə
danışmışam, o da bütün bunları qələmə
alıb. O məndən gəncdir, amma bu işin öhdəsindən
gözəl gəlib. Mən onunla işləməyi
çox xoşlayıram. Bizim istəyimiz bir insanın
taleyini danışmaqla, “ağlar” və “qaralar” arasındakı münasibətlər,
rasizm haqqında məlumat verməkdir. Və
bütün bunlar övladını evdə qoyub pul qazanmaq
üçün “ağların” uşaqlarına dayəlik edən
qadının dilindən nəql olunur.”
Tembi televiziya şousu aktrisası kimi fəaliyyət
göstərir. O Keyptaunda yaşayır və öz şəhərində
məşhur olan komedik janrda televiziya verilişləri
aparır. O Bakıya ilk dəfə gəlib və
paytaxtımıza heyranlığı ilə başqa
qonaqlarımızdan çox da seçilmir: “Təəssüf
ki, şəhəri görmək imkanımız çox az
oldu. Dünən İçəri şəhərdə bir az gəzişdik. Heyrətamizdir.
Möcüzəvidir. Yeganə
çətinliyim dil problemidir. Lakin
insanların səmimi münasibəti onları sözsüz də
anlamağa imkan verir. Müşahidələrimdən
deyə bilərəm ki, dövlətiniz sürətlə
inkişaf edir və demokratik ölkədir.”
Tembinin səmimiliyi onunla istədiyin qədər söhbət
etməyə imkan verirdi. Lakin o öz əsas sözünü səhnədə
deyəcəkdi.
Monotamaşa aktrisanın dünyaya gəlməsi ilə
başlanır. Səhnənin ortasında qoyulmuş taxta
qutu simvoldur. Ana bətnini simvolizə edir.
Hələ dünyaya göz açmamış körpə
sanki qarşıdakı çətinlikləri əvvəlcədən
hiss edərək doğulmaq istəmir. Vurnuxur,
çırpınır, şikayət edir.
Səhnədə dekorasiya çox azdır. Aktrisa təkdir.
Bu səhnədə sayı, həcmi bilinməyən
yeganə məhfum ruhdur, enerjidir. Tembinin
ruhu, enerjisi. Əlavə boyaya, bərbəzəyə,
dəbdəbəli, modern dekorasiyaya ehtiyacı yoxdur bu
xanımın. O tək
canı, bir də zulu və ingilis dillərində
zümzümə etdiyi afrikan mahnıları ilə doldurub səhnəni.
İkinci
bir simvol ayaqqabılar idi... Balaca qızın valideynləri
uzaqdadır, o
nənəsi ilə yaşayır. Ata-anasıyla
ildə bir dəfə görüşə bilir. Lakin il ərzində ayaqlarının
ölçüsü dəyişən balaca əziyyət
çəkir. Üzünü göylərə, Allaha tutub
valideynlərinə xəbər göndərir:
“Ayaqqabılarım ayağımı sıxır, mənə
yenisini alıb göndərsinlər...” Tembi
qızcığazın iztirablarını,
uşaqlığını gözləməklə, günləri,
ayları saymaqla keçirməsini o qədər gözəl
və təsirli çatdırır ki, adam
səhnəyə atılıb 63 yaşlı aktrisanın
başını sığallamaq, ovundurmaq istəyir...
Tamaşanın Tembidən
başqa qəhrəmanları da vardı. Anasını
simvolizə edən uzun paltar, uşağının əvəzinə
bükülü mələfə, müqəvvalar və s.
Lakin Tembi bu cansız tərəf müqabillərini də
öz bənzərsiz ifası və davranışı ilə
canlandırır, danışdırır, ağladır,
güldürür.
Bir insanın
tarixçəsi, fərdin ağrıları ilə
bütöv millətin keçdiyi çətin yol göstərilir
burada. Aparteid dövründə qaradərililərin
hüquqlarının tapdanması, özlərinin
alçaldılması... Cənubi Afrika Respublikası yaranana
qədər çəkdikləri zülm...
Tembi
tamaşanın sonunda qızcığazın
ayaqqabılarını götürüb baxır, kövrəlir:
“Axı kim inana bilərdi ki, bu
ayaqqabıların sahibi Azərbaycan səhnəsində
monotamaşa göstərəcək?!”
Keçdiyi çətin yolu bir saat iyirmi dəqiqə
içində yenidən yaşayan aktrisaya baxanda
düşündüm ki, Rus Dram Teatrının salonunu
böyük bir döyüş, mübarizə və qalibiyyət
qoxusu bürüyüb. Bu Tembinin qələbəsi idi.
Məryəm xanım bu dəfə
də Tembiyə heyranlığını gizlətmədən:
“Mən bu gün Cənubi Afrika incəsənətinin mükəmməl
bir nümunəsini gördüm. Əgər
Tembinin ifası üç saat da davam etsəydi, nəfəs
çəkmədən baxacaqdım ona. O bir daha
sübut etdi ki, nəhəngdir və dünyadakı
uğurları təsadüfi deyil.”
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin Teatr sektorunun
müdiri Naidə İsmayılzadə və baş məsləhətçi
Vəfa Novruzova tamaşanın aurasından
çıxmağa imkan tapmamış yeni təşkilatı
işlər başlarının üstünü kəsdirmişdi. Məşhur
“Görüş” filmindəki unudulmaz ifadə yerinə
düşür burada: “Qonaq üçün süfrə
açarlar, süfrə...”
Lakin bu süfrədə təkcə milli yeməklər
deyil, həm də musiqimiz, adətlərimiz, qonaqlarla xoş
ünsiyyətimiz təqdim olunurdu. Ziyafətdə gənc
skripka ustası, Əməkdar artist Səlim Abbasovun ifası
isə qonaqları heyran qoymuşdu. Eyni zamanda
muğamlarımız səslənərkən xaricilərin
kameralarını işə salmaları, şövqlə alqışlamaları da Azərbaycan
incəsənətinin uğuru idi.
Bu gün sevinib gülürdük. Sabahkı
gün isə daha həzin və hüznlü notlar üzərində
qurulacaqdı.
Bayramın
sonu – II
Bakı Beynəlxalq Teatr Konfransının
bağlanışı
6 noyabr
2012-ci il. Bakı. Füzuli meydanında vida ovqatı hakim idi. Gün ərzində keçirilən plenar
iclasların sonu yaxınlaşırdı. Aydın Talıbzadə və Fransadan olan qonaq Petya
Xristovanın apardığı iclasın yaddaqalan məqamı
Erika Letayerin çıxışı oldu. Fransadan gəlmiş və əslən fransız
olan xanım bizə hörmət əlaməti olaraq türkcə
danışdı və sonda Azərbaycana sürprizini
nümayiş etdirdi. Amma məncə bu
sürpriz elə xaricilərin də ürəyindən idi.
Xalq artisti Simarə İmanovanın muğam
ifasının fonunda Fransadan gətirilən foto-slayd
nümayiş olunurdu. Sonda zalı lərzəyə gətirən
alqışlardan bizim muğamımızın payını
müəyyənləşdirmək çətin deyildi...
Beynəlxalq Teatr İnstitutunun “Mədəni identifikasiya
və İnkişaf” komitəsinin hesabatını alman
Aleksander Ştilmark təqdim etdi.
... Və
nağılımızın, bayramımızın sonuna lap az qaldı. Konfransın yekun
çıxışını etmək üçün
söz Mədəniyyət və turizm nazirinin müavini Ədalət
Vəliyevə verildi. Ədalət müəllim
duyğularının təzadlı olmasından
danışdı: “Mən dünən çox həyəcanlı
və sevincli idim. Bu gün isə bir qədər
kədərliyəm.”
Nazir
müavini fransız yazıçısı və filosofu Deni
Didronun teatr barəsində fikirlərindən misal gətirdi:
“Müharibədə zəfər qazanmaq olar. Buna
görə orduda rəhbərliyi, təşkilatçılığı
gücləndirmək və əsgərləri, zabitləri
döyüşə səfərbər etmək, onlarda cəsurluğu,
qorxmazlığı artırmaq, özlərinə inam yaratmaq
kifayətdir. Dərin zəka, böyük
fəlsəfi fikirlə, yüksək təşkilatçılıqla,
səbrlə, insanlarda inam yaratmaqla xalqı öz ardınca
aparmaq, onların inandıqları, sevdikləri hökmdar da
olmaq olar. Amma kiçik bir teatra
yaxşı rəhbərlik etmək çox çətindir.
Hətta desəm ki, dəhşətdir, bu daha
doğru olar. Çünki teatra rəhbərlik
etmək üçün qeyd olunan böyük işlərdən
başqa, fitri istedad və Allah vergisi də olmalıdır.
”
Ədalət Vəliyev konfrans iştirakçılarına dünyada gedən proseslərin teatra, incəsənətə təsirindən danışıb fərqli fikirlər səsləndirdi. Bu gün İnformasiya Texnologiyalarının əsl, canlı sənətə təsiri aktual mövzulardandır. Texnikanın bu səviyyədə inkişafı bir tərəfdən istədiyimiz, arzu etdiyimiz sənəti, tamaşanı, filmi evimizin içinə, masamızın üstünə gətiribsə, digər tərəfdən bizi teatr salonlarından, kinoteatrlardan uzaqlaşdırıb. Nazir müavini bu məsələlər barədə də fikirlərini bildirib teatrın əsas probleminin tamaşaçı olduğunu söylədi: “Teatrda müxtəlif problemlər ola bilər. Aktyorun maaşı, binanın vəziyyəti, texniki nasazlıqlar və s. Bunların hamısı teatrın formalaşması üçün son dərəcə vacibdir. Lakin əsas məqam tamaşaçı ilə ünsiyyət yaratmaqdır.”
Ədalət Vəliyev Ulu Öndər Heydər Əliyevin teatra münasibətini göstərən kiçik bir hadisəni iştirakçılara danışdı: “1982-ci ildə “Oqonyok” jurnalının redaktoru Mixayıl Safronovun “Gecənin sirri” pyesi hazırda durduğum Dram Teatrı səhnəsində oynanılırdı. Heydər Əliyev tamaşadan sonra səhnə arxasına keçib aktyorlarla görüşdü. Və burada “teatr nədir?” sualı ətrafında müzakirələr başlandı. O zaman mən teatrda işlədiyimdən bu görüşü yaxından izləmək imkanım oldu. Heydər Əliyev üzünü M.Safronova tutub “Sən bilirsənmi teatr çox çətin bir mexanizmdir?” – dedi. M.Safronov bu sual ətrafında xeyli danışdıqdan sonra Heydər Əliyev əlini onun kürəyinə qoyub dedi: “Teatra rəhbərlik edən şəxs ölkəyə də rəhbərlik edə bilər.”
Sonda Ədalət Vəliyev qonaqlara konfransda iştiraklarına görə dərin minnətdarlığını bildirib ölkələrinə Azərbaycandan qucaqdolusu salamlar göndərdi.
Konfrans bağlı elan olundu. İştirakçılar Akademik Milli Dram Teatrının önündə xatirə şəkli çəkdirdilər. Amma konfransdan bizə qalan təkcə şəkillər olmadı. Maraqlı tanışlıqlar, yeni simalar, məşhurların ustad dərsləri, fərqli, sehirli auralar şəhərimizin yaddaşından hələ uzun müddət silinməyəcək.
...Həmişə nağılların sonunda göydən üç alma gözləyirik... Elə bu teatr nağılından da səhnələrimizə üç sənət əsəri düşdü. Litvalı sənətkarların yaradıcılıq gecəsi və “Qadın intizarı” Rus Dram Teatrının, “Vağzal heç yerə getmir” oyunu isə Gənc Tamaşaçılar Teatrının bəxtinə...
PƏRVİN
525-ci qəzet.-
2012.- 7 noyabr.- S.5.