İRADƏƏ
İnsanın kimliyini onun başqalarına
olan münasibəti ilə müəyyən etmək
lazımdır. Mənə yaxşı olan, amma
başqalarına pis olan yaxşı insan sayıla bilməz.
Mən onu başqalarına olan münasibətdə
tanımışam.
Şəxslər haqqında ilk dəfə
ondan yazmışam. Onda şəxsi
tanışlığım yox idi.
Onu verilişlərindən, filmlərindən
və məqalələrindən tanıyırdım. Adi təsadüf
onun haqqında yazmağa səbəb oldu. Məqaləni
çap etmir, çünki dostu haqqında bir-iki kəlmə
haqlı olaraq tənqidi fikirlər yazmışam. Amma o, dostu
bütün hallarda müdafiə etməyi haqlı bilir. Bu,
xarakterdir...
“Xarakter intellektin deyil, iradənin əsasında
dayanır. Xarakter həmçinin niyyətin və münasibətlərin
fasiləsizliyidir”.
lll
Bir daha yazmayacağıma söz vermişəm.
Yazanda ürəyim, yazandan sonra başım
ağrıyır. Başı olmayanlar başıma
ağıl qoyurlar, başımda da ağıla yer yoxdur.
Yazmaq ürək məsələsidir,
yazanda ürəyindən sözləri qələmlə
bıçaq kimi kəsirsən – ürəyini verirsən,
çoxlarının ürəyini alırsan. Amma hələ
özümə söz verməmişdən əvvəl “Yol
romanı” haqqında yazacağıma qərar vermişdim.
Çünki bu günə qədər ədəbiyyatımızda
olmayan texnikadan və sistemdən istifadə edilmişdir.
Ürək məsələsi çətin
məsələdir, məsəl çəkə-çəkə
təskinlik tapırsan. Sözümü tuta bilməyəcəm,
ürəyim üstələyir, ürəyim yenə əlimi
çəkir qələmə. Yenə başladı –
özünə qapılma, söz davası, kiminsə
salamına diksinmək, gedəcəyin yerə nə zaman
çatdığının fərqində olmamaq. Yazacam...
İradə xanıma zəng edirəm, onu
görmək istədiyimi deyirəm. İşdə saat birdən
sonra olacağını deyir. Baş redaktor oldun belədir də...
İşə saat birdə gəlmək olar. Onsuz da bu gün
baş verənləri qəzet sabah xəbərləyir. Xəbərçilər
də xəbəri sabaha saxlamır.
“Ədalət”
qəzetinin yerləşdiyi mərtəbədəyəm
– Ədalətin mərtəbəsində.
Çoxlarının heç zaman qalxa bilmədiyi mərtəbə.
O isə Ədalətin baş redaktorudur.
Ceyhun Musaoğlu ilə
qarşılaşıram, baş redaktorun hansı otaqda əyləşdiyini
soruşuram. Ceyhun məni çox mehriban qarşılayır,
baş redaktorun kabinetinə qədər yol yoldaşı
oluruq. Mən insanları birinci dəfə görəndə
ya qəbul edirəm, ya da qəbul etmirəm və sona qədər
də belə davam edir. Ceyhuna qanım qaynayır....
lll
“Yol romanı”nın təqdimatındayam, təqdimata
dostlarımla birlikdə qatılmışam. Keçib yerimi
tuturam, keçən dəfəki təqdimatda əyləşdiyim
yeri – harda daha çox az görünə bilərəm
oranı. Keçən dəfəki təqdimatda keçən
danışıqları bir daha dinləyirəm.
Aqil Abbas qonaqlara kitab paylayır, hamıya
çatsın deyə mən kitab götürmürəm.
İradə xanımla görüşmək səbəbim
“Yol romanı”nı ondan götürməkdi.
Kabinetinə daxil oluram, bilgisayarın
qarşısındadır, nəsə yazır, əyləşmək
təklifini gözləyirəm, diqqətini bilgisayardan
ayırıb üzümə baxır və hökmlə:
– Əyləş də...
Özümü itirmişəm,
bütün sözləri unutmuşam, nə
danışacağımı bilmirəm. Birtəhər
özümü toparlayıram, dostlarını topa tuturam, diqqətlə
qulaq asır. Mənsə divardakı rəsmə baxa-baxa
danışıram. Səsinə diksinən kimi oluram:
– Üzünü mənə tərəf
çevir.
Utana-utana ona baxıram. Böyük
gözləri bir az da böyüyüb:
– Ağ eləmə də, Rza.
Məşədi İbadın sözləri
yadıma düşür – heç hənanın yeri idi.
Çıxış yolunu tez getməkdə görürəm.
Kitabı alıram və sağollaşırıq.
lll
Yazmalıyam, necə, özümü
tanımıram – ilham pərisi çiyinlərimdə yoxdur!
Bir həftədir əlimdə qələm ağ vərəqlərlə
üz-üzə qalmışam, hardan başlayım nə
yazım, necə yazım. Elə başa düşməyin ki,
yazmağa nəsə yoxdur, yoox, əksinə çoxdur, amma
hər şeyi yazmaq olmur, inanın – olmur.
İndi kimsə kiminsə kitabını
oxumadığı zamanda İradə xanım öz
kitabını yazıb. Çoxları bu kitabı öz
kitabı kimi oxuyur, oxumayanlar da oxusalar öz kitablarını
oxuyacaqlar. Çünki İradə xanım öz həyatını,
öz yaşantılarını qələmə alsa da,
romanda ümumi cəhətlər, yaşantılar eynidir. Hər
kəs bu romanda özünü tapa bilər-itirdiyi günləri,
yaşaya bilmədiyi arzu- istəkləri, çata bilmədiyi
məqsədləri. İradə xanım insanları
özününkü edə bilib, insan talelərini
özününküləşdirə bilib.
Romanda bir çox insan talelərindən bəhs
edilib. İnsan taleləri, yaşantıları sintez edilib,
müqayisə aparılıb, insanı çox uzağa –
keçmişə, bu günə, gələcəyə
aparıb. Hər yerdə insanın eyni, oxşar hisslər
yaşadığını göstərib. Kimisi taleyini gizlədib
– gizli yaşayıb, içinə çəkilib, içində
çəkib. Kimisi taleyindən qaçıb –
qaça-qaça yaşayıb, qaça bilməyib.
lll
Ən
yaxşı şərh və təhlil də romanı və
yaxud mətnin özünü əvəz edə bilməz.
Buna görə mən də romanı şərh və təhlil
etməyəcəm. Amma bu günə qədər işlənməyən
hermeneftik texnikadan və sistemdən az da olsa yazacam.
”Yol
romanı”nda sözlərin, cümlələrin, abzasların
ardıcıllığı – keçidlərdə “ayaqvermə”
o qədər peşəkar işlənib ki, bu müəllifin
televiziya təcrübəsindən və təxəyyül
coğrafiyasının böyüklüyündən,
genişliyindən xəbər verir.
”Yol romanı”nda hissələr
bütövün əsasında anlaşılır,
bütöv isə hissələrin daxili harmoniyası kimi
başa düşülür.
”Yol romanı”nda hissələr
ayrılıqda bir bütöv, daha bütövün
içində bir hissəyə çevrilir.
”Yol romanı”nda hissələr
ayrılıqda bir bütöv məna kəsb etdikləri
halda, daha bütövün içində yardımçı
və təminedici fikir funksiyasını daşıyırlar.
”Yol Romanı”nda hissələr
ayrı-ayrılıqda başqa mənalar daşısalar da,
birləşdikləri zaman başqa bir məna və məzmun
yaradırlar.
Məsələn: Müəllif öncə
Türkiyə ləhcəsindən təminedici məqsəd
üçün istifadə edir, sonra isə türkiyəli məşhur
yazar Orxan Pamukun mətnlərindən.
Bir çoxları ondan roman yazmağın
texnikasını və sistemini öyrənsə yaxşı
olar. Öyrənin, cocuqlar, öyrənin. Öyrənmək
heç zaman gec deyil....
lll
Bir neçə kəlmə də müəllifin
dil üslubu haqqında yazmaq istəyirəm.
İradə xanım publisistikada populyar
dillə bədii və
obrazlı dili sintez etdi.
Dil, xüsusən də obrazlı dil –
çətin, bədii ifadə olunanın verilməsi
üçün əsasdır. Həm də yazar
yaşadıqları ağrılardan, əzablardan o zaman
qurtulur ki, onları bədii, obrazlı dillə ifadə edə
bilir.
Roman yazmaq üçün obrazlı dil
çox böyük əhəmiyyət daşıyır.
Deyilən sözlərin içində sözlə deyilməyən
sözlərin çoxluğu müəllifin bədii və
obrazlı dilinin və təfəkkürünün göstəricisidir
ki, bu gün ədəbiyyatımız bunun yoxluğundan əziyyət
çəkir.
Müəllif sözləri, cümlələri
sıxlaşdırır, qatılaşdırır, amma qəlizləşdirmir,
bu da onu başa düşməyə kömək edir.
Müəllifin dili boş söhbətlərdə,
çeynənmiş sözlərdə, laqqırtıda və
söyüşlərdə ifadə olunmur, o hər bir hadisəni
bədii və obrazlı ifadə etməyi bacarır, bu da
müəllifin dilinin və onun daxilən necə zəngin
olduğunun göstəricisidir.
Müəllif reallığın sözlə
təsvirini lazımsız fotoqraf dəqiqliyi ilə yox, rəssam
ümumiləşdirməsi ilə verməyi bacarır.
Müəllif bütün sözlərdə və cümlələrdə demək
istədiyini ifadə edə bilib. Bütün sözlər və
cümlələr müəllifin demək istədiyi ilə
üst-üstə düşür.
Məsələn, Aqil Abbasın “Bakıda
çexoxbilini daha yaxşı bişirirlər” deməsinə
müəllifin çoxmənalı cavabı var: – Aqil,
Bakıda çoooox şeyi yaxşı bişirirlər...
lll
“Müəllifin əsəri
danışmağa başladığı zaman özü
susmalıdır”.
Bu gün ədəbiyyatımız “ayağını çəkir”.
Yazarlar çoxluğu yaranıb, yuxusunu yazanlar yuxusuz
yazarları üstələyib. Elə dövrdə
yaşayırıq ki, hər kəs özünü dahi,
özünü birinci sayır. Heç kəs heç kimi
etiraf və təsdiq etmir. Çoxları məndən
başqa kimsə yoxdur – prinsipi ilə prinsipsiz
yaşayırlar. Bir-iki aya roman yazırlar – sonra
başlayırlar istedadlarından dəm vurmağa: Bir aya roman yazmışam, amma
acından ölürəm, dövlət mənə yiyə
durmur. İstedadlı insan isə heç vaxt şikayət
etmir, o susmağı bacarır.
lll
“İstedadlı olmağın cəzası
tənhalıqdı”.
İstedadlı insan qəribə
insandır, bu dünyanın qəribidir. Çoxları onu
başa düşmür, o da bu dünyadan baş
açmır, dünyanı qəribçiliyə salır.
Yaradıcı insan çox vaxt
milyonların içində tək, tək olanda da tənha
olur. Bu zaman aləm bir-birinə dəysə də sən
öz aləmində olursan. Nə kimsəni görürsən,
nə də eşidirsən. İsmin çəkilməyənə
qədər haldan-hala düşürsən, sonra halın
qalmır, bir neçə gün halsız gəzirsən.
Yerini dəyişirsən, yer dəyişmələr edirsən,
söz yerinə düşməyənə qədər yersiz
qalırsan, yerdə yer tapmırsan, sığınırsan
göyə, rəngin göyərir söz göyərənə
qədər. Sonra olursan dünyanın ən xoşbəxti və
sənin xoşbəxtliyin çoxlarının gözündə
çox ucuzdur.
Bu gün çoxları pulun
işığına yığışır, sözün
işığına yığılan çox azdır. Əsl
söz adamı isə gözlərinin nurunu sözə qurban
verir. Söz qiymətdən düşüb, doymayan gözləri
söz açmır daha.
lll
Qələm elə bir şeydir ki, onu gərək
düz tutasan, düz yazasan, düzü yazasan, elə ki bir az əyildin,
ömür boyu əyilirsən. Qələm əyiləndə
boğaza və qarına xidmət edir, olursan xidmətçi.
Əsl yazıçı heç zaman qələmi əyri tutmur,
heç zaman əyilmir, əyri yazmır, dik dayanır,
dayanacağı düz olur, düzdə qalır.
lll
Alın yazısını pozmaq
mümkün deyil. İnsan ancaq yaşadığı qədər
alın yazısını poza bilir. Ölüm alın
yazısının nöqtəsidir.
Yaşadığımız ömür zamanında çox
ölüb-dirilirik, ömrümüzdə çox nöqtələr
olur. Həyatımızdakı nöqtələr....
lll
Hər kəsin həyatında səhvlər
və doğrular var. İnsan etdiklərinə haqq
qazandırır. Hər kəsin yaşamaq haqqı var –
çaqqalın çaqqal kimi, qurdun qurd kimi. Etdiklərinə
haqq qazandırmasa, yaşaya bilməz insan. Hər kəs etdiklərinə
haqq qazandıra-qazandıra haqdan uzaqlaşır. Hər kəs
haqq-nahaq yaşayır.
İndi haqqın işığında
adamın haqqını gözüyumulu yeyirlər. Müəllifin
haqqını çox yeyiblər, müəllif hüququ
qazanıblar. Bir çoxları İradə xanımın fikirlərini,
yazdıqlarını, müsahibələrini oxuyub sabah
qolun-qıçın sındıra-sındıra yazırlar,
müsahibə verirlər.
lll
Gözləri çox yer tutsa da, onun
heç kimin yerində gözü yoxdur.
Ondan mədəniyyət kanalına
yaxşı rəhbər olar. Amma indi qabiliyyətinə və
istedadına görə kimi qiymətləndirirlər ki?
İndi qiymətləndirmənin ölçü vahidi
çox dəyişikdir, gərək hər gün dəyişməyi
bacarasan.
lll
Yana-yana yaşayıb, çoxlarına
yanıb, çoxlarını yandırıb.
İnsanın yaşadıqları –
itirilmiş ömür, yaşanmış ömür,
yaşanacaq və itiriləcək ömürə bələdçilik
edir, qoymur onu başqa cürə
yaşamağa.
Müəllif “Yol romanı”nda
yazdıqlarının müəllifidir, amma
yaşadıqlarının müəllifi deyil. İnsan həyat
ssenarisini özü yazmır, yaşadıqları yaşamaq
istəmədikləridir. Yaşamaq istəmədiklərini
yaşayan insan yaşamaq istəmir. Sonra anlayır ki, indi onu
yaşadan yaşamaq istəmədikləridir.
lll
Müəllif romanında
yaşadığı illəri səfərə
çıxdığı günlərə
sığışdırıb.
Yaradıcı insan olmaq və
yaradıcı insanın həyat yoldaşı olmaq çox
çətindir.
Hər kəs çətinə
dözmür. Çoxları yarı yolda qalır, yarsız
qalır.
İradə xanımı başa
düşmək üçün Aqil Abbası tanımaq
lazımdır. Aqil Abbası qiyabi tanıyırdım. Onun
ssenarisini yazdığı “Dolu” filmində çəkilirəm.
O da tez-tez yaradıcı heyəti ziyarətə gəlir. Aqil
müəllimi yaxından tanıyıram. Aqil Abbas başqa aləmdir,
söhbətləri ilə beş dəqiqəyə aləmi
qatır bir-birinə.
Çəkiliş zamanı iyirmi kilo
çəki itirdim. İyirmi kilo çəki itirməyimin
yarısının səbəbi –
rejissor Elxan Cəfərovun məni bir kadr
üçün iyirmi dubl qaçırmağı idisə,
yarısına səbəb isə Aqil müəllimin söhbətləri
oldu.
Məndə belə bir düşüncə
var ki, əliaçıq, səxavətli insanlar ürəyi
təmiz yaxşı insanlardır və belə insanların
pulları xərclədikləri qədərdir, pulları
çox olmur. Çünki bu gün çoxları pula
görə hər şeyi edirlər, pul onlar üçün
hər şeydir. Pul yoxdursa, onlar da yoxdur.
Aqil Abbası həmişə sentimental
çıxışları ilə tanımışam. Amma
onu reallıqda həm də ruhsal biri kimi tanıdım, zəmanə,
dövr onun ruhundan çox şey alsa da.
Çox vaxt ruhunu sakitləşdirmək
üçün ruhuna “zəhrimar” qatır.
Baxışlarımı tutur:
– Rza, bu zəhrimar olmasa, çoxdan
ölmüşdük bu dərd-sərlə.
Aqil Abbasın ən çox xoşuma gələn
fikri: “Ola bilər ki, mən uşaqlarıma var-dövlət
qoyub getməyim, amma mən onlara dünyanın ən
böyük var – dövlətini, nemətini vermişəm,
onları Məmməd Arazın nəvəsi etmişəm”.
lll
Onu da sevməyənlər
var, bu normaldır, amma onu qərəzli sevməyənlər də
var, bu isə normal deyil. Bəziləri Məmməd Arazın
qızı olduğu üçün, bəziləri isə
Aqil Abbasın həyat yoldaşı olduğu
üçün sevmirlər onu. Onu gözdən salmaq istəyənlər,
zərbə vurmaq istəyənlər var – kimisi bunu
açıq edir, kimisi gizli. Öyrəşib bunlara artıq.
Bəzilərinin zərbəsinə cavab verir, bəzilərinin
zərbəsini qulaqardına vurur, yəni ”blok edir”. O,
yaxşı “blokçudur”, zərbədən
yayınmağı bacarır. Çoxları “zərbəm
keçib” deyə bayram etdkləri zaman o gülümsəyir.
lll
İyirmi il bundan öncə peşəkar
idmana yenicə başlamışdım. Müəllimim
idmanın əsaslarını, yəni texnikasını və
fəlsəfəsini çox gözəl bilirdi. O vaxt
avtobuslarda çox sıxlıq olardı. Bir gün
dörd-beş cavan oğlanla müəllimimin avtobusda
mübahisəsi düşdü, cavanlar müəlimimi
çəkib avtobusdan yerə saldılar və ona təpik,
şillə atdılar. Müəllimim cavab vermədi, belə
desək- qaçdı döyüşdən. Mən də
bunu gördüm. Müəllimim özünü heç onda
qoymadı, çıxıb getdi. Uşaqları saldım təpik-şillənin
altına, axşam da məşqə getdim, müəllimim
dedi:
– Bu gün fiziki məşqlər etməyəcəyik,
amma bu gün öyrənəcəyimiz bütün məşqlərimizin
əsasını təşkil edir. Mən sizlərə bəzi
şeylər göstərəcəm. Uşaqları göndərdi
gedib üzlük daşlardan beş-altısını gətirdilər.
Daşları üst-üstə qoydu, bir zərbəyə
hamısını sındırdı və baxdı mənim
üzümə, mən də dərsimi götürdüm.
Daha sonralar blokları öyrənəndə anladım ki,
müəllimimə heç zərbə dəyməyib.
lll
Kimisi yol çəkir, kimisi yol kəsir.
İstedadlı insanlar azdır və bu
azlığın çoxluğunun da istedadı
paxıldır. İstedadı paxıl olanlar ömür boyu
başqa istedadların üzə çıxmasını
istedadlı alırlar. O isə istedadı olanların üzə
çıxmasına həm mənəvi, həm də
gücü çatdığı qədər maddi yardım
eləyir.
Mənim də tərcümeyi-halımda
önəmli yer tutur. Onun sayəsində məni artıq məclislərdə
yazar kimi təqdim edirlər.
Çətin anlardı, düşmənlərimə
pas vermişəm. Bir həftə olar ki, bütün mətbuat
məqaləmi şərh edir, tərəfini
tutduqlarımın yan-yörəsində olan
çaqqal-çuqqal üstümə gəlir,
danışmadıqları böhtan, üstümə
yaxmadıqları şər qalmır. Mənsə
çoxdanın Yalquzağıyam, kiməsə şikayət
etmirəm, nə də halımdan gileylənirəm.
“Dostlar” gizlənib, bütün
günü xahişdə bulunanların və yarınmaq istəyənlərin
səsi batıb. Telefonuma zəng gəlir, İradə
xanımdı:
– Rza, bunlar səndən elə-belə əl
çəkməyəcəklər, bəlkə mən
yazım bir şeylər.
– Yox, İradə xanım, mən hələ
o qədər böyüməmişəm siz mənim
haqqımda yazasınız.
Səhəri ONUN qəbrini ziyarətə
getmişəm. Telefonuma zəng gəlir, Aqil müəllimdi:
– Rza, necəsən, məqaləni yozublar,
sənə dəyib- toxunan yoxdur?
– Mənə niyə toxunsunlar ki, qəzetin
baş məsləhətçisi sizsiniz.
Aqil müəllim gülür:
– Rza, narahat olma, ölməmişik.
Onun haqqında onu tanımaya-tanımaya
yazmışdım. İndi şəxsən
tanışıq, onları yaxın, doğma insanım kimi qəbul
edirəm. Onlar da mənə bu münasibəti göstərirlər.
lll
Keçək əsas məsələyə
– gün hardan çıxmışdı, bilmirəm, İradə
xanım deyir ki, bu yazıya qonorar yazacam. Nə qədər
qonorar yazacağını soruşmuram. Çünki biri həmişə
eyni saç ustasına gedir. Saç ustası da müştərisini
yaxşı tanıyır. Müştərinin
saçını vurub bitirir. Müştəri yenə həmişəki
kimi soruşur:
– Nə qədər pul verməliyəm?
Saç ustası bu dəfə
dözmür, deyir:
– Sən başının qiymətini məndən
yaxşı bilirsən.
lll
Yazılarında mahiyyət və məzmunca
türk ruhuna sadiq olan Orxan Pamuk ödül almaq
üçün zamanında Türkiyənin xeyrinə
danışmadı, düşmən mövqeyində
dayandı. Nə qədər ki, bizi başqaları qiymətləndirəcək,
biz də başqalaşacağıq.
Türkə düşmən kəsilən
erməni jurnalistini cəhənnəmə vasil edən
igidimiz, məhkəmə zalına aparılarkən
üzünü jurnalistlərə tutub dedi:
– Akıllı ol, Orxan Pamuk, akıllı
ol!!!l
İnsan yaradıb bu oyunu, kimisindən
ötürmə alırsan, kimisini aldadırsan, kimisinə
aldanırsan, topu qapıdan keçirirsən, sənin adına
yazırlar topu, on oyunçunun haqqını yeyirsən,
üstündən də su içirsən.
Ya da topu aparıb qapı xəttinin
üstünə qoyursan, qapıya vurmursan, başqası gəlib
vurur. Ya da qapıya vurmayıb başqasına ötürmə
verirsən, o vurur, top onun adına yazılır.
Qapıda durursan, qapıya vurulan
topların çoxunu tutursan, qapıdan keçəni də
olur. Qələbə tutulan toplarla yox, qapıdan keçən
topların sayına görə müəyyən olur.
Qapıdan keçən toplar sənin hesabına
yazılır – filan qapıçı qapısından bu qədər
top ötürüb.
Ədalətli, vicdanlı olmaq istəyirsən.
Zaman gəlir unudulur bunlar, üzünə ağ olurlar,
eşitdiyin kəlmə acı olur: Ağlın var idi, etməzdin...
lll
Mənə görə ad məsələsi
çox önəmlidir. Yazılarımın öncə
adını kəşf edirəm, ad nə
yazacağımı müəyyənləşdirir. Ad
yazının gərək məzmun və mahiyyətini özündə tam ifadə edə
bilə. Bu yazıya bir çox adlar kəşf etmişdim,
amma yaza bilmirəm, ad tapmıram bu halıma. Məncə, hər
şeyi öz adı ilə demək lazım, öz adı ilə
çağırmaq lazımdır. Mən də onu öz
adı ilə çağırdım, dönsə də,
dönməsə də – İRADƏ.....P.S. Çoxları səni
başa düşməyəcək – YAZIÇI.
Çünki sən həqiqətləri söyləyirsən.
Onlarasa həqiqətsiz yaşamaq daha asandır. Onları
çətinə salma!
“525”dən: 9 noyabr Bayraq günüdü. 9 noyabr həm
də İradə Tuncayın doğum günüdü.
İradə xanım çağdaş Azərbaycan
mediasında Sözü Bayraq kimi başı üstündə
tutan, Sözü Bayraq kimi hər şeydən uca bilən
az-az qələm adamlarındandı. Yaxşı ki, Söz
var, yaxşı ki, Sözün qüdrətinə inanan
insanlar var, yaxşı ki, Sözün keşiyində duran,
onu qiymətdən düşməyə qoymayan qələm
sahibləri var.
Doğum gününüz mübarək,
İradə xanım!
Rza RZAYEV
525-ci qəzet.-
2012.- 9 noyabr.- S.24-25.