Böyük
şəxsiyyətlər bütün dünyaya məxsusdur
Şəxsiyyət
anlayışı barədə
(Xeyirə
kahin xidməti, şərə qarşı isə məğlubedilməz
qladiator cəsarəti göstərən R.A.-ya)
(Əvvəli
ötən şənbə saylarımızda)
Antonin kimi mənim üçün şəhər və
vətən Romadır, bir insan kimi isə – dünyadır.
Mark Avreli
Xristianlıq üçün onun ən böyük xidməti
imperiyanın şimalında və şərqində olan
bütpərəst tayfaları bu dinə keçirməsi idi. Sakson
tayfaları zorla xristianlaşdırıldı.
Böyük Karl həm də incəsənətin və
elmlərin himayəçisi idi. Bu “Karolinq inqilabı”
adlanır. Məşhur frankon
akademiyası meydana gəldi. Bu,
ilahiyyatçıların, tarixçilərin, şairlərin
dərnəyi olmaqla, qədim latın
kanonlarını həyata qaytarırdı.
Karl xalq arasında savadlılığın
yayılmasına böyük əhəmiyyət verirdi. Hər yerdə latın dilini, ədəbiyyatını,
qrammatikanı, ilahiyyatı öyrədən məktəblər
meydana çıxdı. O, vahid xristian roman-german mədəniyyət
məkanı yaratmağa, frank mühitində
savadlılığı tətbiq etməyə can
atırdı. O, xüsusilə göstəriş vermişdi
ki, latın dili kimi, yazısı da
unifikasiya edilsin. Heç də təsadüfi
deyildir ki, Karlı Avropanın yaradıcısı
adlandırırlar. Min il sonra imperator
titulunu qəbul edən Napoleon da Böyük Karlın universal
imperiyasının ənənəsini davam etdirmək istəyirdi.
Frank cəmiyyətində
ailə məsələlərinə də ciddi diqqət
verilirdi. Burada nikah ailəni genişləndirmək
üçün cavanların adından ata və ya əmi tərəfindən
bağlanırdı. Arvadlar ərlərinə
sədaqətli olmalı idilər. Qızın
15 yaşı olanda öz mühafizəçisinə ona ər
seçməyə icazə verirdi. Stabil kəbin
monoqamiya xarakterli olmaqla daimi idi. Bir sıra
xüsusiyyətlərinə görə Karlın imperiyası
əslində “Avropa krallığı” idi.
İmperiyanın yaranması həm də başlıca
olaraq onun daxilində əhalinin mədəni səviyyəsinin
yüksəldilməsi sahəsində Karlın cəhdlərinin
legitimləşdirilməsinə şərait yaradırdı. Karl hakimiyyətə gələndə
Frank krallığının mədəni, inqilabi və qanun
institutları müqayisəli qaydada götürdükdə,
hələ də inkişaf etməmiş şəkildə
qalırdı. Frank kralı, misal
üçün, heç bir daimi iqamətgaha malik deyildi.
Yayda bir tərəfə gedilirdi, axı həm
də yay ayları hərbi kampaniyalar mövsümü hesab
olunurdu. Qışda isə kral
özünün imperial saraylarının birində məhkəmə
prosesləri aparırdı. Axen isti
bulaqlarına görə yaşlı monarxlara xoş gəlirdi.
Karl isə orada indiyədək qalan saray kilsəsi
tikdirdi.
Karlın sarayı onun ailəsindən, şəxsi xidmətində
olan keşişlərdən, bu, kral kapellası
adlanırdı və müvəqqəti qulluqçulardan ibarət
idi. Karl çalışırdı ki, onun sarayı səltənətin
siyasətinin və inzibatçılığının intellektual
mərkəzi olsun. Bu məqsədlə
imperiyanın bütün guşələrindən, hətta
xaricdən çox sayda görkəmli alimlər dəvət
olunurdu. Onların daha məşhurları
Eynhard və Alkuin idi. Axırıncıların və
digər savadlı adamların köməyi ilə Karl saray
kitabxanasını yaratmışdı, həmçinin gənc
frank rıtsarlarının təhsil alması
üçün saray akademiyasının əsasını
qoymuşdu.
Karlın ana dili köhnə yüksək german dili olsa
da, frankların çoxunun danışdığı dil olan
köhnə fransız dialektini də başa
düşürdü. Yaşlı adam kimi o, özü də
latın dilini və bir qədər yunan dilini öyrənmişdi.
Ona ucadan kitablar oxuyurdular və həm də
matematika və astronomiya biliklərinə yiyələnmişdi.
Öz sarayı vasitəsilə Karl imperiyasını
idarə edir və inzibatçılığı həyata
keçirirdi.
İldə ən azı bir və ya iki dəfə
imperiyanın hər tərəfindən magistratlar və
kübarlar baş məclisə toplaşırdılar. Karolinq imperiyasının unikal quruluşu ondan ibarət
idi ki, heç kəs silahlı qüvvələr məclisi
ilə, kübarlığın konstitusiya məclisi kimi kilsə
sinodu arasında aydın xətt çəkə bilməzdi.
Ədalət məsələləri, hərbi
işlər və köməyə aid olan problemlər
kübarlığın və ruhanilərin nümayəndələri
tərəfindən eyni bir vaxtda müzakirə edilirdi. Onların hamısının üstündə isə
Şarlemanın şəxsiyyəti dayanırdı.
Karl müxtəlif xalqların və tayfaların ənənəvi
hüquqlarına hörmətlə yanaşırdı. Kapitulyarilər
(frank krallarının imzaladığı qanunlar və sərəncamlar)
müəyyən dərəcədə tayfa hüquqlarına
əlavə kimi xidmət edirdi, həm də ictimai və
özəl həyatın ayrı-ayrı aspektlərini
nizamlamaq üçün tətbiq olunurdu.
Karlın imperiyasının təşkili heç də
nöqsanlardan və məhdudiyyətlərdən xali deyildi. Ancaq müxalifət hərəkatları
barədə olduqca az məlumatlar
vardır. Karlın varisi Luinin
başçılığı altında
hazırlanmış imperiyanın tarixi göstərir ki, ən
görkəmli qabiliyyətlərə malik olan şəxsdən
belə, siyasi sistem asılı olduqda, onun yoxa
çıxması ilə hökmən bu sistem
üçün iflas təhlükəsi yaranır. Artıq kralın sağlığında sahil
regionları normanların hədələrinə məruz
qaldı. Ölümündən xeyli əvvəl,
806-cı ildə Karl imperiyanı öz oğlanları
arasında bölməyi planlaşdırırdı. İki böyük oğlu öldükdən sonra o,
Lui Akvitaniyalını həmimperator və yeganə vəliəhd
kimi taclandırdı. Bir neçə ay
sonra, 814-cü ilin yanvarında Karl vəfat etdi.
Germanların ya fransızların Şarlemanın həqiqi
varisi olması barədəki mübahisə orta əsrlərdən
başlayaraq müasir dövrə qədər davam edir. Napoleon
özünü Şarlemanın varisi adlandırırdı.
İkinci Dünya müharibəsindən sonra “Qərbi”
Avropanın birləşməsi barədəki müzakirələr
onun modelini dirçəldirdi. Karl
haqqında populyar əfsanələr və şeirlər
meydana gəldi, onların zirvəsini “Roland haqqında nəğmə”
epik poeması təşkil edir. Qay Yuli Sezarın
adından kayzer, çar, qeysər titulları
yarandığı kimi, Karlın adından slavyan dillərində
– çex dilində “kral”, polyak dilində “krol”, rus dilində
“korolğ” və sairə sözlər meydana gəlmişdir.
Karlın
sarayında yaşayan Eynhard Şarlemanın xarakterik cəhətlərini
belə təsvir edir: “O, qeyri-adi hündürlükdə olan
geniş və möhkəm bədənə, lakin
yaxşı proporsiyaya malik idi. Onun sifəti dəyirmi
idi, gözləri canlı, saçları
gümüşü və sıx idi, üzü xoş və
şən idi. Oturanda və ya duranda o,
yaxşı təəssürat bağışlayırdı,
baxmayaraq ki, o, yoğun bədənə malik idi, boynu gödək
idi, qarnı bir qədər qabağa çıxırdı,
lakin bədənin yaxşı proporsiyası bunu gizlədirdi.
O, möhkəm addımlarla addımlayırdı.
Özünü adi adam kimi aparırdı.
Ucadan danışırdı. O,
yaxşı sağlamlığa malik idi, ölümündən
dörd il əvvəl qızdırmadan dəfələrlə
əziyyət çəkmişdi. O, ölümünə
yaxın bir ayağını çəkirdi”.
Onun
sarayındakı şairlərdən biri onu “rex
pater Europae” – “Avropanın kral atası”
adlandırmışdı. Həqiqətən də,
heç kəs Avropa tarixinə orta əsrlər ərzində
onun kimi bir damğa vura bilməmişdi.
Böyük
fransız mütəfəkkiri Şarl Monteskye isə
özünün “Qanunların ruhu haqqında” dahiyanə əsərində
Böyük Karla xüsusilə yüksək qiymət verir, tərifli
sözlər bir növ panegirika xarakteri daşısa da, həqiqətin
heç də təhrif olunması kimi qəbul edilmir. Tomas Moru düşündüklərindən daha
çox oxuduqları haqqında danışmağına
görə tənqid edən Monteskye, bu nəhəng sima
haqqında daha çox düşündüklərini
danışsa da, obyektivlikdən azacıq da olsa uzaq
qaçmır, axı onun qiyməti də başlıca olaraq
oxuduqlarına, tədqiqatına əsaslanır. O,
Böyük Karlı erkən orta əsrlərin qəhrəmanı
və əfsanəvi şəxsiyyəti, həm də Qərbi
Avropada ilk xristian dövlətinin yaradıcı hesab edir. Çünki Karl həqiqətən də xristian dəyərlərinə
əsaslanan dövlət qurmağa səmimi qaydada cəhd
etmişdi. İcma adətləri əsasında
deyil, həqiqət ruhunda qanunlar təsis etmişdi. O,
hesab edirdi ki, dövlətin möhkəmliyi, tabeliyə əsaslanan
hakimiyyətin gücündən asılı olduğu kimi, həm
də təbəələrin sədaqətindən,
onların etimadından və məhəbbətindən
asılıdır. Əgər gələcək
hökmdarlar da Böyük Karldan nümunə götürsəydilər,
onda xalqların həyatı, heç şübhəsiz,
xoşbəxtlik naxışları ilə bəzənərdi.
Böyük Karl savadsız olmasına baxmayaraq,
bütün ömrü boyu maarifi inkişaf etdirdi, bunun
üçün monastırlar yanında çox sayda məktəblər
açmışdı, Akademiya yaratmışdı. Akademiyaya isə
bütün dünyadan alimləri cəlb etmişdi və
özü onun iclaslarına sədrlik edirdi.
Karlın təşəbbüsü ilə Bibliyanın
səhih mətni tərtib edilmişdi. Monarx qədim german rəvayətlərini
və nəğmələrini yığırdı, alimlərə
tapşırıq vermişdi ki, özünün doğma
frank dilinin qrammatikasını işləyib
hazırlasınlar. Bu sübut edir ki, Karl
özünü german kimi hiss edirdi, nə öz
xalqını, nə də şəxsən özünü
latınlaşdırmağa cəhd etmirdi. Onun sarayı german üslubunda qurulmuşdu, boş
vaxtını ova və ya kitab oxunmasını dinləməyə
sərf edirdi. Sarayın ağasının
fərdi sadəliyi və mötədilliyi şəraitində
onun ətrafında bir qədər kobud dəbdəbə
mövcud idi.
Onun hökmranlıq dövrünü bəzən
“Karolinq dirçəlişi” adlandırırlar, bu xaosa deyil,
qaydalara, parçalanmağa deyil, birliyə xidmət nümunəsi
idi. Məhz bu xüsusiyyətlər krala hakimiyyət
verir. Böyük bir imperiyanı vahid bir
dövlət kimi birləşdirən Şarlemandan fərqli
olaraq, sonrakı bəzi dövlət başçıları
öz hakimiyyətlərini qoruyub saxlamaq üçün idarə
etdikləri xalqı parçalamaqdan, onun
bütövlüyünü qorxulu təhlükə altına
salmaqdan da çəkinməyərək, əslində
dövlətçiliyə zərbə vururdular. Tayfalara, klanlara arxalanan hakimiyyətin
dayaqlarının puçluğunu XXI əsrin əvvəllərində
baş verən “ərəb baharı” prosesi açıq
şəkildə göstərdi.
Böyük
Karl öz hakimiyyətini dövlətin bütün ərazilərinə
yaymışdı, axı bu feodalizm dövründə
görünməmiş iş, inqilabi
xarakter daşıyan bir hadisə idi. Çünki
feodalizm əslində mərkəzi hakimiyyətin iflasından
xəbər verirdi, feodallar krallarla hesablaşmır, onları
ələ salırdılar. Orta əsrlər
Fransasında bir qraf guya krala təzim edirmiş kimi əyiləndə,
onu qılçalarından tutub yıxmış, monarxı
istehza obyektinə çevirmişdi. Karl isə
Avropada sonralar da davam edən prosesin əksinə nəhəng
dövlətinin parçalanmasına yol verməmiş, idarəçiliyi
təkmilləşdirmək üçün hakimiyyətin
pilləli qaydada bölünməsini tətbiq etmişdi.
Bütün əməllərinə görə
Böyük Karl tarixdə ən görkəmli hökmdarlardan
biri hesab olunur.
Təkcə Qərbdə Roma imperiyasını
yenidən qurması ona tarixin ən böyük şəxsiyyətlərindən
ibarət, o qədər də böyük olmayan qalereyaya tam əsasla
daxil olmaq hüququ verir. Taxt-tacda
olmasının sonunda Böyük Karlın hakimiyyəti
bütün Mərkəzi və Qərbi Avropaya – Şimal dənizindən
Aralıq dənizinə qədər, Atlantik okeanından
Adriatik dənizinin şərq tərəflərinə qədər
yayıldı.
Qocalıq əsri olan orta əsrlər termini humanistlər
tərəfindən 1500-cü ilə yaxın leksikaya daxil
edilmişdi. Qədim Yunanıstanda və Qədim Romada vətəndaş
ləyaqətləri inkişaf edirdi, zəka və mədəniyyət
ağalıq edirdi, sonralar isə barbarlığın, cəhalətin
və ümumi tənəzzülün uzun dövrü
başlandı. Humanistlər antik
dövrün dəyərlərini bərpa etməyə
çalışırdılar və ona görə də
tarixçilər onların dövrünü İntibah
epoxası adlandırırlar. Elmdə
humanistlərdən gələn bir adət üzrə
476-cı ildə Romanın süqutu və Qərbi Roma
imperiyası ərazisində barbar krallıqlarının
yaranması orta əsrlərin başlanğıcı kimi qəbul
edilmişdir.
Böyük Karla isə məhz bu dövrdə,
800-cü ildə Qərbi Avropanı imperiyada birləşdirmək
müyəssər oldu, ona görə də romalılar onu
“Ave, Sezar!” deyə salamlayırdılar. Təsadüfi
deyil ki, Karlı Avropanın yaradıcısı sayırlar.
Məsələnin mahiyyətinə nüfuz
etdikdə bu ideya heç də həqiqətdən uzaq
deyildir. Böyük Karlın
dövründə Avropa vahid məkana çevrildi, ona qədər
və ondan sonra Avropa heç vaxt belə birləşmiş
olmamışdı. Bu nöqteyi-nəzərdən
Karlın Avropasını müasir Avropanın prelyudiyası
saymaq olar.
Böyük Karl heç də təkcə istedadlı hərbi
xadim deyildi, həm də parlaq inzibatçı idi. O, heyranedici bir səmərəliliklə
nəhəng, həm də mürəkkəb quruluşlu
krallığı bacarıqla idarə edirdi. O, çox sayda
iqtisadi və aqrar islahatlar aparmışdı, təhsilə
himayəçilik edirdi. O, həyatın bütün tərəflərinə
– həm dini, həm də dünyəvi tərəfinə
hakimiyyəti öz əlində cəmləşdirmişdi. Lakin bu heç də tarixdə sonralar meydana gələn
totalitar quruluş deyildi.
(Ardı
var)
Telman Orucov
525-ci qəzet.- 2012.-
17 noyabr.- S.18.