Əlibaba Məmmədov: “Əhmədxan
müəllim tara, musiqiyə, muğama, bütövlükdə
xalqa xidmət edirdi”
Əhmədxan
Bakıxanov-120
Xalq artisti, görkəmli muğam ustadı Əlibaba Məmmədov
təkcə ölkəmizin musiqi ictimaiyyəti arasında
deyil, eləcə də mətbuat təmsilçiləri arasında
xüsusilə arzulanan, axtarılan, aranan bir həmsöhbətdir. Bizim həmkarlarımız
da musiqiçilər kimi ona Əmi deyirlər. Ancaq biz onu nə isə öyrənmək,
hansısa ifa barədə məsləhətləşmək
üçün axtarmırıq. Bizi
onunla həmsöhbət olmağa tələsdirən məqam...
elə həmsöhbətlikdir. Çünki
Əlibaba müəllimin qeyri-adi bir tərzdə xatirə
danışmağı var, söhbətlərində
obyektivdir, tərəfkeşlikdən uzaqdır, xüsusən,
musiqiçilər barədə danışanda öz fikirlərini
elə şəkildə cilalayır ki, sonradan həmin
söhbət bir dərslik xarakteri daşıyır. Mən dövlət radiosunda
çalışdığım zaman (1989-1996-cı illərdə)
onun söhbətini bir neçə dəfə lentə
almış və heç bir redaktəsiz efirə
vermişdim. O, muğam, mahnı, təsnif ifasında
olduğu kimi adi söhbətdə də ustadlıq
nümayiş etdirir. İndi haqqında söhbət
açdığım görüşümüzdə də
Əlibaba müəllimin xatirə danışmaq
ustalığının şahidi oldum.
Görkəmli
tarzən, iyirminci əsr musiqi mədəniyyətimizin ən
üzdə olan simalarından biri, Respublikanın Xalq artisti, əməkdar
incəsənət xadimi, əməkdar müəllim, fenomenal
musiqi təşkilatçısı və ictimai xadim Əhmədxan
Bakıxanovun 120 illik yubiley tədbirləri çərçivəsində
hazırlanması nəzərdə tutulan “Əhməd
Bakıxanov xatirələrdə” adlı kitabın tərtib
olnması mənə həvalə ediləndə ilk növbədə
görüşəcəyim sənət adamlarının təxmini
siyahısını hazırlamışdım. Yubilyarın
oğlu, bəstəkar Tofiq Bakıxanov həmin siyahı ilə
tanış olanda gülümsündü.
Bu, məmnunluq ifadəsi idi. Vasim Məmmədəliyev,
Nəriman Məmmədov, Əlibaba Məmmədov, Arif Babayev,
Rafiq İmrani... Əlibaba müəllimlə
yağışlı, küləkli bir mart səhərində,
dəniz sahilində görüşdük. Ona məqsədimi ətirli çay süfrəsi
arxasında danışdım.
–
Çox gözəl məqsədiniz var. Əhmədxan
Bakıxanov haqqında nəinki bir, hətta, beş,
on kitab yazılsa da azdır – deyə söhbətə
başladı. – Çünki o, ömrünü tara, muğama, xalqın musiqi sənətinin
öyrənilməsinə və öyrədilməsinə həsr
etmiş, çox mükəmməl bir ansambl yaratmış,
öz ifaçılıq məktəbi, çoxsaylı
yetirmələri olan sənətkar idi. O ki, qaldı həmin
kitaba mənim ürək sözlərimin də daxil edilməsinə,
bu da təqdiredilməli təklifdir. Çünki mən Əhmədxan
Bakıxanovun köməyini, qayğısını, diqqətini
ən yüksək səviyyədə görmüş
insanlardan biriyəm.Ona görə də müəllim haqqında mənim—biz
hamımız ona sadəcə müəllim deyirdik—nə isə
xoş bir xatirə söyləməyim insanlıq borcum, mənəvi
borcumdur. Əhmədxan müəllimin
özü də xatirə danışmağı çox sevərdi.
Həmişə deyərdi ki, “biz böyüklərdən belə
görmüşük” . Elə
biz də öz böyüklərimizdən belə
görmüşük. Gördüklərimiz,
öyrəndiklərimiz bizi məcbur edir ki, hamıya məhz
öz layiq olduğu qiyməti verək.
– Əhmədxan müəllimlə ilk
görüşünüzü necə
xatırlayırsınız?
– Mən
hələ 19 yaşım olanda, yəni 1949-cu ildə
müsabiqə yolu ilə Filarmoniyaya solist qəbul edildim. O
vaxt Xan Şuşinskidən başqa heç kəsin
muğamı tam dəstgah kimi oxumasına icazə verilmirdi. Təsəvvür
elə, mən o yaşda Xan Şuşinski, Şövkət Ələkbərova,
Sara Qədimova, Fatma Mehrəliyeva və Əbülfət Əliyev
kimi sənətkarlarla bir yerdə oxumalı idim. Filarmoniyanın cəmi 12 solisti var idi. Mənim
bir tərəfdən yaşım az idi,
digər tərəfdən də musiqi təhsilim yox idi. Ona görə də musiqi təhsili almaq qərarına
gəldim. Nə olsun ki, “Çahargah”ı
oxuyurdum, savad da lazım idi. Qərəz,
1953-cü ildə Seyid Şuşinski Ağdam Musiqi Məktəbindən
Bakıya dəvət edildi və mən musiqi texnikumunda onun
sinfinə qəbul olunmaq üçün ərizə verdim.
O vaxt Əhmədxan müəllim texnikumda şöbə
müdiri işləyirdi. Yadımdadır, Adil Gəray
məni Seyid Şuşinskiyə təqdim edəndə Mirzə
Mansur da orada idi, Əhmədxan müəllim də. Amma mənim oxumağım üçün tarı
Adil Gəray özü çalırdı. Beləcə mən musiqi texnikumuna qəbul olundum.
Hə, o vaxtdan Əhmədxan müəllim mənim gələcəyimə
inanıbmış. Niyə belə düşünürəm,
indi aydın olacaq. Günlərin birində, biz hələ
birinci kursda olanda, Əhmədxan müəllim açdı
bizim sinfin qapısını:- Seyid, salam.
Dedi:-salam. Soruşdu ki, bu
uşaqlardan hansı “Rahab”ı yaxşı oxuyur? Seyid
dedi, Əlibaba. Əhmədxan müəllim mənə
qayıtdı ki, gəl ansambla, “Rahab”ı yazmaq istəyirəm.
Yəni, “Əlibaba bu uşaqların
hansıdır” – deyə soruşmadan birbaşa mənə
çevriləndə bildim ki, imtahandan yadında qalmışam.
Qulu Əsgərovla birlikdə getdim səsyazma
studiyasına.
Əhmədxan dedi ki, mən “Rahab” muğamı haqqında rəhbərliyə
danışmışam. Deyirlər ki,
yazdır, görək o nə olan şeydir. Ona görə də indi ötəri yazaq, qulaq
assınlar, sonra fond üçün təzədən
yazarıq. Oxudum, yazdılar. İndi gözləyirəm ki, fikir müsbət
olsa, muğamı təzədən yazacağıq. Bəlkə yadınızdadır, o vaxtlar hər
bazar günü radioda “Muğamat” konserti olurdu. Bir gün həmin konsertə qulaq asırdım.
Diktorun verdiyi elan məni çaşdırdı: “Rahab”, oxuyur
Əlibaba Məmmədov. Ətim ürpəşdi.
Elə bildim üstümə qaynar su
töküldü. Konsert qurtaran kimi
götürüb Əhmədxan müəllimə zəng
vurdum. Dedi, Əlibaba, “Rahab”ı da bəyəniblər,
sənin ifanı da. Bizə başqa nə
lazımdır? Dedim, heç nə.
Ondan sonra “Bayatı-Şiraz”ı yazdıq və beləcə
Əhmədxan müəllim məndən əl çəkmədi,
mən də Əhmədxan müəllim. Müxtəlif
musiqilər bəstələyirdim, gəlirdim ki, müəllim,
filan mahnı var, elə böyük həvəslə qəbul
edir, məşqlərə başlayırdı ki, elə bil
bundan başqa heç bir işi yoxdur.
Bu, Əhmədxan müəllimin mənə olan
qayğısı. Amma təkcə mən deyildim, axı.
50-ci, 60-cı illərdə, lap elə onun ömrünün sonuna qədər
oxuyan, ərsəyə gələn xanəndələrin, tarzənlərin
hamısı Əhmədxan müəllimə borcludur. Əhmədxanın zəhməti, qayğısı
hər birimizə çatırdı, bəs edirdi. Çox xeyirxah idi. Bizə yox, musiqiyə,
muğama, tara, yəni, xalqa xidmət
edirdi.
– Siz həm
də tar çalırsınız.Ona görə də Əhmədxan
müəllimin tarzənliyi, tar ifaçılığı
barədə də maraqlı fikirləriniz olmamış
deyil.
–
Bilirsinizmi, mən tar çalıram, amma mən xanəndəyəm,
tarzən yox.Müəllimin tar ifaçılığı
barədə fikir söyləməyə gəlincə isə
deyim ki, Sadıqcan, Mirzə Mansur, Qurban Pirimov, sonra,
Ağabacı Rzayevanın babası vardı, Mirzə Fərəc- onlar
tarın korifeyləri idilər. Əhmədxan
müəllim bax, o sırada dururdu. Əhmədxan
müəllim üstünlüyü nə idi? O,
yenilikçi idi, yaradıcı idi. Özünün
bəstəkarlığı vardı. Məsələn,
“Rahab” dəramədi, “Orta Mahur” , “Rast” , “Bayatı- Şiraz” dəramədləri
Əhmədxan müəllimdir. Üstəlik,
harda bir köhnə, unudulmuş xalq mahnısı vardısa,
onu yenidən işləyir, sevilən bir şəkildə
dinləyiciyə təqdim edirdi. Demirəm ki, o biri tarzənlərdə bu keyfiyyətlər olmayıb. Sadəcə Əhmədxan müəllimdə heç kəsdə
olmayan bir yaradıcılıq vardı.
– Həmin
unudulmuş dediyiniz mahnılardan siz də oxumusunuzmu?
– Hə,
gəldi Seyiddən xahiş elədi ki, bizim ən qədim
mahnılardan olan “Güllü qafiyə”ni uşaqlardan birinə
öyrət, onu lentə yazaq. Bu mahnı ağanın
ifasında ( Seyid Şuşinski nəzərdə
tutulur-red.) radioda var idi. Amma Əhmədxan istəyirdi
ki, təzə səs olsun. “Güllü qafiyə” bir az aşıq musiqisinə
oxşadığına görə mən dedim ki, onu Qulu Əsgərov
oxusun. Çünki Qulunun səsi bir az
aşıq musiqisinə yaxın idi. Razılaşdılar.
Qulu getdi oxudu, alınmadı. Sizə deyim ki, Qulu hələ texnikumda oxuduğumuz
illərdə çox mükəmməl ifaya malik idi.
Amma “Güllü qafiyə”ni nədənsə
oxuya bilmədi.Ona görə də Əhmədxan gəlib
Seyiddən birbaşa məni istədi. Yenə də
Qulu ilə birlikdə getdik səsyazma studiyasına. Oxudum, yazıldı.O mahnını indi Alim
Qasımov, Mələkxanım Əyyubova və
başqaları dillər əzbərinə çeviriblər.
Əhmədxanın xidmətidir... Sən bayaq onun tar
ifaçılığı barədə soruşmuşdun. Sonra unudulmuş mahnıları bu suala qatdın.
Əvvəlki sualın cavabı olaraq davam edim
ki, Əliağa Quliyev, Həbib Bayramov və Sərvər
İbrahimovdan üzü bəri bütün tarzənlər
onun yetirmələridir. Çox
maraqlıdır. Bu qədər şagird
yetişdirəsən, ansamblı saxlayasan, dərs deyəsən,
proqram tərtib edəsən – çox böyük zəhmət
tələb edən fəaliyyət idi.
– Siz bir dəfə
onun unudulmuş muğamlara da yenidən həyat verdiyini
söyləmişdiniz.
– Yenə
də söyləyəcəyəm. Deməli, mən “Dəşti”ni
ərsəyə gətirmək üçün 7-8 il fikirləşmişəm.Seyiddən
eşitdiyim 4 dəqiqəlik “Dəşti”yə müxtəlif
muğamların uyğun gələn hissələrini əlavə
elədim və oldu 17 dəqiqə. Mən
muğam yaratmadım ha, olanlardan istifadə elədim. Muğam yaratmaq mümkün olsaydı, Üzeyir bəy
yaradardı. Yaratmayıb. Sadəcə bütün muğamlardan istifadə
edib. Mən də eləcə “Dəşti”ni tamamladım və Əhmədxan müəllimin
böyük köməyi, qayğısı ilə lentə
yazdırdıq. İndi mən bir məsələni
qeyd etmək istəyirəm. Üzeyir bəy
olmasaydı, bizim muğamlar yenə də əvvəlki kimi
35-40 şöbədən ibarət olardı. Yəni, muğamları Üzeyir bəy təkmilləşdirib.
Seyid Şuşinski olmasaydı, bizim muğam tədrisimiz
olmayacaqdı. Əhmədxan müəllim
məhz həmin iki böyük sənətkarın milli
musiqimiz qarşısındakı məsuliyyətini eyni
miqyasda davam etdirən bir sənətkar idi. Xidmətləri çox böyük idi. Xanəndə nəyisə yarımçıq
oxuyanda mütləq ya Həbibə tapşırırdı,
ya da mənə həvalə edirdi və həmin
yarımçıqlıq aradan qaldırılırdı.
Xanəndə ümumiyyətlə naşı
idisə, Əhmədxan onu qətiyyən yazmazdı. Deyirdi, get, oxumaq istədiyin muğamı öyrən,
sonra gəl, yazaq.Ömründə xaric pərdələrə
imkan verməzdi.
– Bəs
xanəndələr arasında necə, Əhmədxan müəllimin
tarzənlikdə etdiyi yeniliklərə bənzər yenilik edən
olmayıb?
– Əhmədxan müəllim tarla öz xalqına, mədəniyyətinə,
musiqisinə necə xidmət edibsə, xanəndələr
arasında da həmin işi Cabbar Qaryağdıoğlu edib. Cabbar əmi təkcə
təsnif yaratmayıb, təsniflərin sözlərini də
yazıb. Onun şairliyi də var idi.
İndi bizim oxuduğumuz təsniflərin 80
faizi, bəlkə də çoxu Cabbar əminindir. Etiraf edim ki, Cabbar əminin
təsiri olmasaydı mən də o qədər təsniflər,
mahnılar yarada bilməzdim. Mən
yüzdən çox mahnı, təsnif bəstələmişəm.
Hamısı Cabbar əminin təsiri idi.
– Bəs Əhmədxan
Bakıxanov bir insan kimi, şəxsiyyət kimi
yadınızda necə qalıb?
– O, yaxşı musiqi xadimi, novator sənətkar, nurlu ziyalı, eyni zamanda hamımızın dərs ala biləcəyi bir insanlıq nümunəsi idi. Təsəvvür edin, mən-19-20 yaşlı adam zəng edirdim ki, müəllim, bir muğamla, ya da mahnı ilə bağlı görüşmək istəyirəm. Deyirdi, filan saatda gəl, evdə olacağam. Gedirdim, dərhal çay, halva, şirniyyat, süfrə... Mən Əli Fəhmi kimi dahi ilə Əhmədxan müəllimin evində tanış olmuşdum. Mənim Əliağa Vahidin sözlərinə yazdığım “Hisar” təsnifinin adı ilı bağlı maraqlı söhbət də məhz həmin görüş zamanı olmuşdu. Əhmədxan müəllim deyirdi ki, o muğamın adı “Hisar” yox, “Hasar”dır. Əli Fəhmi isə müəllimin sözünü təsdiq etməklə yanaşı bildirdi ki, el arasında “Hisar” deyirlər, qoy elə də qalsın. Müəllim razılaşdı.
Daha maraqlı bir fakt. O, mənə bir “Şur” təsnifi yazmağı tapşırmışdı. Getdim, yazdım: “Vətən yaxşıdır”. Evində qulaq asdı. Dedi, Əlibaba, mən sənə təsnif demişdim, bu mahnıdır. Özü də mükəmməl bir mahnı. İndi diqqət yetirin. Mən onun dediyini yerinə yetirə bilməmişdim, yenə də məni pərt eləmək istəmirdi. İncitsəydi, gedib məhz onun dediyi təsnifi – “Burdan bir ceyran keçir” sözləri ilə başlanan təsnifi yaza bilməzdim. Yazdım, dedi, əla, əhsən!..
Bax belə, Əhmədxan müəllim hələ bundan sonra da yüz illər boyu ehtiramla xatırlanacaq sənətkarlarımızdan biridir. Onun həyatının istənilən sahəsi məktəb kimi dəyərlidir, öyrənilməlidir, nümunə götürülməlidir. Şəxsən mən fəxr edirəm ki, onun kimi böyük sənətkarla uzun illər çiyin-çiyinə çalışmışam. Yenə də əlavə edirəm ki, mən onun köməyini, qayğısını görmüş yüzlərlə sənət adamından biriyəm. Onun 120 illik yubileyinin keçirilməsi çox böyük qədrşünaslıq nümunəsi olacaq.
– Əlibaba müəllim, maraqlı söhbətə, şirin xatirələrə və həqiqi qiymətləndirmələrə görə çox sağ olun. Sizə uzun ömür, cansağlığı və daha maraqlı günlər arzulayırıq.
İttifaq
MİRZƏBƏYLİ,
əməkdar jurnalist
525-ci qəzet.-
2012.- 21 noyabr.- S.4.