İşğal edilmiş ərazilərdə erməni vandalizmi
Taleyinə total dövlətlərin maraqlarının toqquşduğu məkanda mövcud olmaq yazılan, bu baxımdan tarixən potensial şikar gözündə görülən Azərbaycan bütün mövcud çətinliklərin öhdəsindən gələrək artıq ikinci onilliyi adlayan müstəqilliyini yaşamaqdadır. Ancaq elə bu qədər zamandır ki, böyük bir problem bu müstəqilliyin dadını çıxarmağa israrla mane olur. Qədim və əzəli türk torpaqlarında “baş qaldıran” və “baş aparan” baş bəlası Ermənistan dövlətinin “baş plan” olaraq süni yaratdığı Dağlıq Qarabağ münaqişəsi uzun illərdir ki, dövlətimizin və başçısının bütün səylərinə baxmayaraq həll olunmur. Daha doğrusu, ölkə başçısı İlham Əliyevin də qeyd etdiyi kimi, ikili standartlarla çıxış edən beynəlxalq təşkilatların, qurumların və supergüclərə arxalanan, hazırda faktiki olaraq erməni lobbisinin hesabına əsə-əsə birtəhər ayaq üstə durmağı bacaran, terroru dövlət siyasətinə çevirən Ermənistanın dekonstruktiv mövqeyi “sayəsində” problemin həllinə imkan verilmir.
Bu münaqişə
ölkəmiz üçün yalnız can itkisi ilə məhdudlaşmayıb.
Burada təkcə qəhrəman Vətən
övladları yox, Azərbaycanın külli miqdarda maddi-mədəni,
mənəvi-tarixi varidatı məhv edilib.
Erməni vandalları bilərəkdən, məqsədli
şəkildə işğal etdikləri
ərazilərimizdə minlərlə müxtəlif statuslu abidələrimizi məhv ediblər və
bu vandalizm hazırda da davam etdirilir.
Yazımızda işğal olunmuş ərazi vahidlərimizdən sadəcə
birinin- ŞUŞAnın timsalında erməni
vandalizmi sayəsində nələr itirdiyimizin miqyasına nəzər
salacağıq. Amma acı da olsa unutmayaq, bu sadəcə
ŞUŞA deyib itirdiklərimizdir...
İtirdiklərimiz Şuşa ilə
yekunlaşmır ki...
lll
Şuşanın
hər yanda vardı sorağı,
Tərifə layiqdi İsa bulağı...
Tərifli Şuşadan indi geriyə qalan yıxılmış evlər, dağıdılmış məscidlər, alınmış qalalar, erməni nəfəsi ilə murdarlanmış ziyarətgahlar, xoşbəxt Şuşanın görüntülərini saxlayan köhnə kadrlar, qoca şuşalıların əski xatirələri və iyirmi ildir doğum şəhadətnaməsinə Şuşa yazılmayan, Şuşanı təsəvvür belə edə bilməyən gənc şuşalılardır...
Əsrarəngiz Şuşanın binası Nadir şahın ölümündən sonra xan elan edilən qarabağlı Pənahəli xan Cavanşir tərəfindən qoyulub. Qarabağ xanlığını düşmən hücumlarından müdafiə etmək məqsədilə 1750-ci ildə Qarabağın ən səfalı guşəsində, üç tərəfdən sıldırım qayalarla əhatə olunmuş dağ yaylasında alınmaz bir qalanın özülü qoyulur. Pənahəli xan hasarın içərisində yeni binalar və özü üçün saray inşa etdirir. Yerli əhali buranı xanın şərəfinə “Pənahabad” adlandırır. Pənahabad əvvəllər “Şişə”, sonralar isə “Şuşa” adlandırılmağa başlandı.
Pənahəli xan və ondan sonra hakimiyyətə gələn İbrahim Xəlil xan Qarabağ xanlığının paytaxtı Şuşa şəhərini qədim və orta əsrlərin şəhərsalma prinsiplərinə uyğun, yüksək səviyyədə inşa etdirmişdilər. Şəhər 17 məhəlləyə bölünürdü: Mir, Saatlı, Köçərli, Mamayı, Xoca Mərcanlı, Dəmirçi Hamam qabağı, Təzə məhəllə, Qurdlar, Seyidli, Culfalar,Toyluq (Quyuluq), Çuxur, Dördlər qurdu, Hacı Yusifli, Dörd çinar, Çöl-qala (cuhudlar).
Qarabağ xanlığı dəfələrlə İranın və qonşu xanlıqların hücumlarına məruz qalıb. İranda hakimiyyəti ələ alan Ağa Məhəmməd şah Qacar 1795-ci il iyunun sonunda Qarabağa hücum edir. İbrahim Xəlil xanın 15 000 nəfər seçmə qoşunu Ağa Məhəmməd şah Qacara qarşı qəhrəmanlıqla mübarizə aparırdı. Ağa Məhəmməd şah Qacar Şuşa qalasını 33 gün mühasirədə saxladısa da, heç bir müvəffəqiyyət qazana bilməyib geri çəkilməli olmuşdu. Həşəmətli İran şahını qarşısında geri çəkilməyə məcbur edən Şuşanı quldur erməni dəstələri ram elədi. Biz Şuşanı özümüz itirdik, kürsü davasına başı qarışan başıpozuq hakimiyyətin “sayəsində” üzük misalı Qarabağımızın ləli Şuşanı təslim etdik zər qədrindən bixəbər “zərgərlər”ə...
lll
Şuşa rayonu 1930-cu ildə təşkil edilib. Ərazisi 289 kvadratkilometrdir. Əhalisi təxminən
25 min nəfər idi.
Şuşa rayonunun ərazisinə şəhərin
özü ilə bərabər Malıbəyli,
Yuxarı Quşçular,
Aşağı Quşçular,
Xəlfəli, Dükanlar,
Zamanpəyəsi, Mirzələr,
Qaybalı, Laçmlar,
Şırlan, Çaykənd,
Paşalar, Məmişlər,
Xanalılar, İmamqulular,
Əmillər, Səfixanlar,
Xanlıq-pəyə, Allahqulular,
Böyük Qala dərəsi, Kiçik Qala dərəsi, Salatın kənd, Göytala, Onverst, Turşsu, Zarıslı, Nəbilər kimi kənd və qəsəbələr daxil
idi.
Şəhəri əbəs yerə “Şərqin konservatoriyası”
adlandırmırdılar. Cabbar Qaryağdıoğlu, Qurban
Pirimov, Bülbül, Seyid Şuşinski, Xan Şuşinski, Rəşid Behbudov, Üzeyir Hacıbəyov, Niyazi, Fikrət Əmirov, Süleyman Ələsgərov kimi görkəmli müğənnilərin,
böyük bəstəkarların
və dirijorların vətəni həm də şairə Xurşudbanu Natəvan, şair Qasım bəy Zakir, Azərbaycanın ilk peşəkar
pedaqoqu, görkəmli
maarifçi
Səfərəli bəy
Vəlibəyov, böyük
ədəbiyyatçı, pedaqoq Firidun bəy Köçərli,
tanınmış yazıçılar
Süleyman Sani Axundov, Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev, Nəcəf bəy Vəzirov, rəssam Toğrul Nərimanbəyov,
heykəltaraş Cəlal
Qaryağdı və başqalarını qoynundan
pərvazlandırıb. Şuşa
təkcə ərazi və can itkisi deyil. Şuşa həm də
böyük bir mədəniyyət itkisidir.
Şuşa böyük bir
mədəniyyətin beşiyi,
ocağı idi.
Burada siyahıya sığmayacaq
qədər tarixi-mədəni,
dini abidələr var idi. Bu sıyahıya
Alban kilsəsi ilə
yanaşı, Bayat, Şahbulaq və “Pənahabad” Şuşa qalaları, ikimərtəbəli
karvansara (1888-1889-cu illər),
İbrahim Xəlil xanın 1801-ci ildə tikdirdiyi mədrəsə
kompleksi, Qarabağ xanının vəziri Mirzə Camal bəy Cavanşirin və onun ailəsinin
məqbərə kompleksi,
Qarabağ qazisinin mülkü, XVIII əsrə
aid Hacı Yusifli, Çöl Qala, Xoca Mərcanlı, Quyuqluq, Səyidli məscidləri, XIX əsrin
tikililərindən Mərdinli,
Culfalar, Aşağı
Gövhər Ağa, Yuxarı Gövhər Ağa, Mamay, Köçərli, Malıbəyli,
Qaybalı və Şırlan məscidləri, uzunluğu
8 kilometrə çatan,
üzərində 17 bürcü
olan qala divarı, M. P.Vaqifin poeziya evi, Xan
qızı Xurşudbanu
Natəvanın sarayı
və bulaq kompleksi, M.M. Nəvvabın
mülkü, Ü. Hacıbəyovun
və Bülbülün
ev-muzeyləri, xalça,
tarix-diyarşünaslıq, Qarabağ dövlət tarixi muzeyləri, M. P. Vaqifin məqbərəsi,
Turşsu qalereyası,
4 karvansara, Şahlıq
körpüsü, Rəsm
qalereyası, Gəncə
qapısı, Şor bulaq, Nəcəfqulu ağanın mülkü,
Azərbaycanda ilk realnı
məktəbin binası,
Əbdürrəhim ağanın
evi, Zarıslıda Korun karvansarası, Təzə məhəllədə
körpü, İbrahim
xanın mülkü,
Sadıqcanın qəsri,
Uluq bəyin evi, Ağaböyük xanımın bürcü,
Malıbəylidə “Qızlar
məktəbi”, Xan qızı Natəvanın
tikdirdiyi “Qaradam” və həbsxana binası, Ağabəyim ağanın qəsri, Q. Zakirin yaşadığı
ev və qəbirüstü abidəsi,
Bəhmən Mirzə
Qacarın saray kompleksi, hərəmxanası
və tikdirdiyi “Bab” hamamı, Qacarların məqbərə kompleksi,
Məmməd Həsən
ağanın imarəti,
Qarabağ xanlığının
divan kompleksi, “Dəlik-daş”
pilləkən kompleksi,
S. Mehmandarovun Şuşadakı
mülkü, Hacı Şükürün imarəti,
Qədimovların mülkü
kimi tarixi-memarlıq abidələri ilə yanaşı, daş kitabələr, külli miqdarda gümüş və mis qablar,
tanınmış ziyarətgahlardan
Həzrət Əli kahası (Nəzir kahası), Həzrət Abbas şəfa ocağı, Saqqaxana və Pirgah pirləri, Seyid Mirfəsih türbəsi, Ağadədəli məhəlləsində
Mir Mehdi ağanın ocağı, Çuxur məhəllədə iki
minarəli şəfa
ocağı, Qasım
ağanın ocağı,
Seyyidli məhəlləsində
Seyid Xəlil Seyid Əli oğlunun ocağı, Heydər türbəsi daxildir. Dağıdılanların siyahısında 279 dini, tarixi və
mədəni abidə
yer alır. Ermənilər
Şuşada 7 məktəbəqədər
uşaq müəssisəsini,
22 ümumtəhsil məktəbini,
mədəni-maarif, kənd
təsərrüfatı texnikumlarını,
17 klubu, 31 kitabxananı,
2 kinoteatrı, 8 muzeyi,
8 mədəniyyət evini,
Şərq musiqi alətləri fabrikini, 200
tarixi abidə, 2 sanatoriya, görkəmli sənət adamlarının
ev muzeyləri, 70 yerlik turist bazası,1200 yerlik internatı və daha nələri,
nələri dağıdıblar.
Bu sadalananlar ŞUŞAdır. Dünyanın
heç bir məbləği ilə əvvəl mövcud olduğu kimi geriyə qaytarılması
mümkünsüz əvəzsiz
xəzinə... Böyük
mədəniyyətin beşiyi
Şuşa təəssüf ki, bu xəzinənin gömüldüyü məzara
çevrildi. Şuşa təkcə
dəlik-deşik edilmiş
şəhidləri ilə
deyil, həm də güllələnmiş
heykəlləri ilə
tarixə düşdü.
Bu sadaladıqlarımız sadəcə statistika deyil, bu abidələrin
hər biri tarix idi, ƏLAHƏZRƏT
TARİXə gömülən
tarix...Və bir daha ağrıyla
xatırlayaq ki, bu itirdiklərimiz sadəcə Şuşada
itirdiklərimizdir. Axı
erməni vəhşiliyinin
və vandalizminin hədəfinə çevrilən
Xankəndimiz, Əsgəranımız,
Martunimiz, Mardakertimiz, Hadrutumuz, Laçınımız,
Kəlbəcərimiz, Ağdamımız,
Cəbrayılımız, Füzulimiz,
Qubadlımız, Zəngilanımız...
da var. Varmı? Bu gün adları
çəkilən “bizim
ellər yerindəmi?”
O yurdlarda törədilən
erməni vandalizminin həqiqi miqyasını təsvir etməyə on belə yazı da yetməz.
lll
Prezident
İlham Əliyev münaqişənin dinc yolla həllinə tərəfdar olduğunu dəfələrlə bəyan
edib: “Dağlıq Qarabağ Azərbaycanın
ayrılmaz ərazisidir
və bu, bütün beynəlxalq təşkilatlar tərəfindən
qəbul olunub. Dağlıq
Qarabağ ayrıca bir ölkə kimi heç bir dövlət tərəfindən qəbul
olunmayıb. Biz bu sahədə böyük diplomatik səylər görürük.
Biz iqtisadiyyatımızı
gücləndiririk. Əminəm ki, bütün bu amillər bizə öz suverenliyimizi, ərazi bütövlüyümüzü bərpa etməyə imkan verəcək. Münaqişə yalnız
beynəlxalq hüququn
norma və
prinsipi əsasında,
Helsinki Yekun Aktı əsasında həll olunmalıdır. O aktda qeyd olunub ki,
ərazi bütövlüyü
prinsipi xalqların öz müqəddəratını
təyin etmək prinsipi ilə ziddiyyət yaratmamalıdır
və xalqların öz müqəddəratını
müəyyən etmək
hüququ ərazi bütövlüyü prinsipi
çərçivəsində həll olunmalıdır”.
Lakin ölkə başçısı
lazım gələcəyi
təqdirdə güclü
orduya malik Azərbaycanın hərb yolu ilə öz
ərazi bütövlüyünü
bərpa edəcəyini
də istisna etmir. Bu gün
məlum münaqişə
ilə əlaqədar
BMT-nin 4 qətnaməsinə,
AŞPA-nın və
NATO PA-nın Riqa sammitində qəbul olunmuş sənədlərinə
məhəl qoymayan Ermənistan işğalçılıq
siyasətini və bunun nəticəsi olaraq vandalizmi davam etdirir. Deməli, sülhdən anlamayan israrla onunla öz dilində danışılmasını istəyir.
Ölümünə susayan
keçi və dəyənək misalı...
lll
Azərbaycanın ümummilli lideri
Heydər Əliyev çıxışlarının
birində “Şuşasız,
Ağdamsız, ümumiyyətlə,
Qarabağsız Azərbaycan
yoxdur” demişdi. Hazırda dövlət siyasəti səviyyəsində müdafiə
edilən bu məntiqə dayaqlanaraq erməni quldurlarının
törətdikləri siyasi,
mənəvi, mədəni
genosidlərə, vəhşiliklərə,
vandalizmə baxmayaraq gec-tez bütöv, Qarabağlı Azərbaycanın
varlığına inanıram.
Bu sadəlövh inam deyil, güclü
dövlətçilik ənənələrinə
malik ölkəmizin liderinin məqsədyönlü
siyasətinə və
ədalətin gec-tez bərpa olunacağına əsaslanan inamdır.
Sevinc
MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.- 2012.- 22 noyabr.- S.5.