Xaos və
Harmoniya. Postmodernizm və
təsəvvüf
Postmodernizm
və təsəvvüf – bir birinə çox uzaq, müəyyən
meyarlara görə hətta əks qütblərində dayanan
bu iki təfəkkür sistemi arasında hansı
qarşılıqlı əlaqələr ola
bilər və bu əlaqələr müəyyən norma, prinsip
və qanunauyğunluqlara əsaslanan elmi nəticələrə
çatmaq baxımından nə dərəcədə sabit və
ümumi səciyyə daşıya bilər. Mövzunun məhz
bu şəkildə ilk baxışdan bir-birinə çox
uzaq görünən iki təfəkkür (bizim istiqamətimizlə
bağlı olaraq iki ədəbi təfəkkür) fenomeninin
müqayisəli-qarşılaşdırma prinsipinə
uyğun olaraq öyrənilməsi cəhdi, onların fərqli
və oxşar cəhətləri, qarşılıqlı əlaqə
və təsirlərinin üzə çıxarılması
ilə bərabər bu gün olduqca aktual, ciddi səciyyə
daşıyan, lakin hələ də bir çox parametrləri
sona qədər müəyyənləşməyən yeni
postqeyri-klassik təfəkkür metodlarının humanitar tədqiqatlarda
istifadə olunması cəhdini ifadə edir.
Ədəbiyyatşünaslıq, eləcə də sənətşünaslıq
tədqiqatları, dəqiq elmlərdən fərqli olaraq, tədqiq
etdiyi predmetin – bədii ədəbiyyatın, sənətin
xüsusiyyətinə müvafiq müəyyən dərəcədə
emosional olma imtiyazına malikdir. Ona görə də
bu tədqiqatlar daha geniş sahələrə, ucqar nöqtələrə,
daha dərin qatlara nüfuz edə bilir. Bu
emosional giriş və axtarışlar isə nəticə
etibarilə həm humanitar təfəkkür, həm də
möhkəm məntiqi çərçivəyə malik olan
dəqiq elmlərə son dərəcə qiymətli
materiallar verir. Elm tarixi nəinki belə
faktlarla zəngindir, hətta məsələyə dialektik nəzərlə
baxsaq, ədəbiyyat və sənətin, eləcə də
humanitar elmlərin dəqiq təbiətşünaslıq elmləri
ilə birgə eyni bir idrak prosesinin bir-birini doğurduğu və
müəyyən baxımdan əkslik təşkil etsə də
biri digərini tamamlayan iki tərəfi kimi görmək olar.
Dəqiq elmlər öncə təbiətin dərki
üçün, sonralar isə birbaşa təbiətə
qarşı idrakın ağır zirehli qoşunu, humanitar
bilgilər isə onun yüngül geyimli süvariləri, dərinliklərə
nüfuz edə bilən, çevik, itigözlü kəşfiyyatçıları
olmuşdur.
Toxunduğumuz mövzunun olduqca
geniş və ümumi olduğunu çox yayğın bir
zaman və coğrafiyanı əhatə etdiyini nəzərə
alaraq qeyd etmək istərdik ki,
biz bu kiçik məqalə çərçivəsində
postmodernizmin və təsəvvüfün bir çox
yönü ilə bilinən, minlərlə kitab və məqalədə
yazılan, şərh olunan tarixi, fəlsəfi perspektivlərini,
bu təlimlərin qneseoloji, ontoloji əsaslarını, etik,
estetik baxışlarını ələ almağa deyil,
insanlığın bu iki mühüm, həm də bu gün
üçün olduqca aktual olan dünyagörüşün
istiqamətlərinin, idraki təcrübəsinin müqayisə
oluna və əlaqələndirilə biləcək
xüsusiyyətlərini, fikrimizcə, ilk dəfə olaraq, ən
ümumi cizgiləri ilə su üzərinə
çıxarmağa çalışırıq. Postmodernizm “sinkretizmə qayıdış” kimi, daha
yüksək dünyagörüşü səviyyəsində
varlığın dərin problem və proseslərinin tədqiqatına
cəhddən məhrum, sadəliyə və
aydınlığa, yaşanmış mədəni dövrlərin
qarışdırılmasına can atan təlim kimi qiymətləndirilir.
Postmodernizmə görə, dünyanın səthi,
eyni zamanda sintetik inikası insan şüurunun mahiyyəti təşkil
edir. Ona görə də bu təlim iddia
edir ki, “dünyanı başa düşmək yox, qəbul etmək
lazımdır”.
Təsəvvüf isə insanlıq tarixində ən dərin,
hətta bu dərinliyə çatmaq üçün
bütün bədən və ruh qüvvələrini səfərbər
edən, gerçəkliyin ən təmiz inikasını almaq
üçün nəfsi, əxlaqı saflaşdıraraq ən
çətin daxili mübarizə mərhələlərini
keçən, həqiqət, məna axtarıcısı olan
bir təlimdir.
Postmodernizm varlığın və insan
idrakının səthini, təsəvüf isə ən dərin
qatlarını əks etdirməyə cəhd edir. Bunlar
insanda birləşdiyinə görə bu gün idrakın və
varlığın səthində qalan postmodernist dərinliklərdə
həqiqət və məna axtarışından yorulmuş sufi, dərinliklərdə qəvvas kimi məna
incisi tapan sufi isə səthin mənasızlığı,
qarışıqlığı və faniliyindən
qaçan postmodernist deyilmi? Ümumiyyətlə,
insanın tarixi təcrübəsinin məcmusu bu dərinliklə
səth arasında yığılanlar deyilmi? Niyə onda bu sərhədlərin, son hədlərin
bir-birinə münasibəti öyrənilməsin?
Zaman etibarilə günümüzün, müasirliyin
hadisəsi olan postmodernizmə hibridləşmə,
“keçmişin bu gün içərisində genişlənməsi”
xasdır. Bu
onun mədəniyyətlərin sübhündə (Azərbaycan
postmodernizminin yaradıcılarından biri Kamal Abdullanın
ibarəsi ilə desək “dansökülənində”) yaranan
idrakın irrasional formalarına – mifə müraciətində
ifadə olunur.
K.Yaspersin qeyd etdiyi kimi, “keçmişə müraciət
bizi insan varlığının sirlərinə
yaxınlaşdırır”. Bu “sirrə yaxınlaşma” istəyi
postmodernizmin əsas düşüncə metodlarından biri
olan dekonstruksiya ilə özünəqədərki
bütün məntiqi mərkəzli təlimlərin təftişinə,
beləliklə də, bəşəriyyətin bu günə qədər əsas
ünsiyyət və ifadə vasitəsi olan dilin vərdiş
olunmuş anlamda istifadəsinin istisnasına gətirib
çıxarır. Dilin yerini tutan
“simulyakr”ın irrasionallığı postmodernizmi Şərq
fəlsəfəsi ilə, fikrimizcə, xüsusilə də
təsəvvüflə daha yaxınlaşdırır. Çatdığı məna dərinliklərinin
dil ilə ifadə oluna bilməməsi, nəticədə “bu
quş dilidir, bunu Süleyman bilir ancaq” (Nəsimi) kimi
yalnız təsəvvüf əhlinin idrak edə bildiyi
anlayış və obrazlar sisteminin yaranması ilə
günümüz postmodernizminin dilə münasibətində
bir eyniyyət gizlənir. Yaxud bir çox
sufinin Quranı özünəməxsus şərhi,
ondakı gizli mənaların üzə
çıxarılması cəhdi, buna görə dinsiz, kafir
adlandırılmaları, hətta həyatlarının əllərindən
alınmaları bu şərhlərin müasir postmodernist
dekonstruksiyanın daha əvvəlki, fərqli tarixi təcrübəsi
deyilmi?
Əslində postmodernizm bir tərəfdən elmi-texniki
düşüncənin yekunlarını, o biri tərəfdən
mistik-ezoterik bilgiləri qəbul edib onunla müqayisədə,
onu qəbul və inkarda, bir sözlə, ona münasibətdə
formalaşmışdır. Bu da təbiidir XX əsrin
II yarısındakı dünyanın mexaniki təsəvvürünü
rədd edən postqeyri-klassik elm ssientist və antissientist
mübahisələr zəminində mistik ezoterik bilgilərin
elm statusu çərçivəsində tanınmasına, ya
da ayrıca bir idrak vasitəsi kimi tanınmasına cəhd
göstərmişdir.
Zatən
hər bir yazıçının, filosofun bir mistik olması,
düşüncə həyatının real həyatdan məhz
mistisizm ilə fərqlənməsinə dair bariz misallar, dəyərli
fikirlər mövcuddur. Lakin fikrimizcə, postmodernizm
düşüncə tərzi ilə təsəvvüf
düşüncə tərzi arasındakı müqayisələr
ən ümumi, hər şeyin hər şeylə əlaqədə olması çərçivəsində
deyil, gerçəkliyi qəbul, ona baxışı və
problemin qoyuluşu ifadə vasitələrinin müqayisə
olunması, qarşılaşdıra bilinməsi
baxımından və bu müqayisə və
qarşılaşdırmanın fikir
hüdudlarımızı genişləndirməsi, eləcə
də, bu qarşılaşdırılan fikirlərin
kimyasından yeni xassəli, müəyyən istiqamətə
götürə biləcək fikirlərin yaranmasını
ümid edirik. Beləliklə, bu mövzu üzərində
işləyərkən hər iki düşüncə
sisteminin əsaslandığı metodlardan istifadə edə
bilərik. Postmodernizmin əsaslandığı
elmi metodlardan başlıcası sinergetikadır. Əslində
təsəvvüf, sinergetika və postmodrnizmin təfəkkür
və tarix səhnəsinə çıxması eyni zərurətdən
– insan
idrakının tıxanması, öz
gücsüzlüyünü, mövcud düşüncə
sistemində yeni yollar axtarışının əhəmiyyətsizliyini
hiss etməsindən doğmuşdur. Postmodernist
Umberto Eko əmin idi ki, “postmodernizm təsbit olunmuş xronoloji
hadisə deyil, hansısa bir mənəvi durumdur” və “hər
bir dövrün öz xüsusi postmodernizmi var”. Müxtəlif
tədqiqatçı ədəbiyyatşünaslar isə bu
fikri davam etdirərək xristianlığın müqəddəs
kitabı İncildən postmodernist dünyagörüşlərinə
bəzi nümunə göstərirlər: “Və mən
dönüb bütün işlərimə baxdım ... Budur hər
şey fani və ruhun əzabıdır. “Günəşin
altında onların heç bir faydası yoxdur” ( Ekkl.,2.11).
Müqəddəs kitabımız Quranda, hədislərdə
bənzər misalları dönə-dönə çəkmək
olar. Tədqiqatçıların rəyinə görə,
“postmodernizm” termini bizim varlığımızın əsas nəzərdə
tutulan mexanizmlərini, həm də yalnız bugün
üçün deyil, həmişəlik
“markalaşdırmaq” üçün
yaradılmışdır, lakin əvvəllər bu hadisə
öz lokallığı ilə seçilirdi. Indi isə postmodernizm ilk dəfə öz
qloballığı ilə fərqlənir. Ona görə ki, bütün bütlər yerlə
bir olmuş, inam ruhun məsumiyyəti kimi, təbiətin
ekoloji kimi kirlənmiş, dinlər siyasiləşmiş,
iqtisadiləşmiş, humanizm çökmüş, elm ... dirənib
qalmış, fəlsəfə Allahı
öldürmüş ... “axı dünyanın postmodernist
durumu hər şeydən əvvəl ağrıdıcı
bir itkinin, hətta kainatın mənəvi “tənəzzülünün
nəticəsidir”. XX əsrin böyük
fəlakətlərinin doğurduğu Qiyamət əhvali-ruhiyyəsi
bəşəriyyətin üzərinə qara bulud kimi
çökmüşdür. Bu mənəvi
tənəzzül, ruh düşkünlüyünü “hətta
Qiyamətdən xəbər verən peyğəmbərlərin
yuxusuna belə girə bilməyən barışmaz bir
böhran” yaratmışdır və bu böhran mədəniyyətinin
ana xətti hazırkı postmodernizmdir. Təsəvvüf
son dərəcə fərdi bir xüsusiyyət kəsb etsə
də, onun böyük şəxsiyyətləri, xüsusilə
də bədii sənət nümayəndələri tarixin
ağrılarından doğmuşlar. “Xəzinə
viranələrdə olur”- deyimi də tarixin böhranlı
çağlarının, böhran mədəniyyətlərinin
insan təfəkkürü və tarixin inkişaf edə biləcəyi
yeni fikir istiqamətlərinin yarandığına işarətdir.
Təsəvvüf əhlinin “Qütb” deyə
adlandırdığı kainatın mənəvi
yükünün daşıyıcıları hər yüz
ildə bir böyük tarixi fəlakətlərin, maddi
dağıntıların, tənəzzüllərin baş
verdiyi zamanda dünyaya gəlir və mənəviyyatları
yenidən dirildirlər. Məsələn, islam
dünyasının böyük sufi alimi Əbu Hamid Qəzalini
məhz islamın beşinci əsrinin “Qütb”ü,
böyük mücahidi adlandırırlar. Onun ən
mühüm əsəri də elə “Əhyayi-ülumi-din”
–“Din elmlərinin dirildilməsi” adlanır. Allah kəlamı Quranda “Mən dirilərdən
ölüləri, ölülərdən diriləri
çıxardıram” ayəsi tarix boyu təsəvvüf
elminin, postmodernizmin və bugün elmlərin yeni
sığınacaq metodu sayılan sinergetikanın mahiyyətini
ehtiva etmirmi? Əlbəttə biz tamamilə
spekulyativ düşüncələrdən uzaq durmağa
çalışmalıyıq.
Ancaq hər bir yeninin unudulmuş
yaxşı köhnə olduğunu, hər bir köhnənin
də çox yeniliklərin yarana biləcəyinə vasitə
olduğu qənaitini də unutmuruq. Eyni zamanda bu da
aydındır ki, hər bir fikir istiqaməti, bədii elmi
metod və cərayan zahirən nə qədər oxşar cəhətlərə
malik olsa da, müəyyən tarixi şəraitin yetirməsi
olduğunu, inkişafın müəyyən mərhələsini
təşkil etdiyinə görə mahiyyətinə, elmi dəyərinə,
tətbiq sahələrinə, ümumiyyətlə gerçəkliyə
münasibətdə oynadığı roluna görə tamamilə
fərqli olur. Böyük əsərlər,
elmi kəşflər, fikir cərəyanları nə qədər
əbədi həqiqətləri özlərində
daşısalar da özlərindən sonra açılan
reallığın yeni qatlarını ifadə etməyə
bilərlər. Elmin inkişafında bunu
bariz şəkildə izləmək olar. Zamanəmizin
əsas qəhrəmanı olan Xaos və onun
yaratdığı Sinergetika və Postmodernizm də elmin
inkişafındakı növbəti böyük dirənişin
nəticəsidir.
Vaxtilə
Qalileyin dilindən “İlahinin kitabı” riyaziyyat dili ilə
yazılmışdır” cümləsini eşidən,
bütün sahələrdə tədqiqat işlərini elmləşdirmək-“İlahinin
dili” şəklinə salmaq naminə modelləşdirmə
funksiyasını üzərinə götürən
riyaziyyat çiyinlərindəki
bu yükün altında yorulub, güclə nəfəs
alır. Bəlkə də bu qədər sonsuz, möhtəşəm
ilahi bir yazının yeganə daşıyıcısı
olmaq kimi çox ağır bir işin altına girdiyini, bəlkə
də tanrının kitabının sadəcə ibtidai şərhi
olduğunu başa düşüb, daşıdığı
bu ağır çoxluğu bir müddət harasa qoyub
yarandığı o tək, vahid, bir rəqəminə
söykənib dərin nəfəs almaq istəmir. Amma hələ özünü dözümlü
göstərərək bu böyük şərəfi
bölüşdürmək istəmir.
Həndəsə
– Evkliddən bu tərəfə yalnız görünən
dünyanın müxtəlif yönlərini ölçən
bu elm – Lobaçevskidən sonra fəzanı, sonra
bütün sonsuzluğu olçmək həvəsinə
düşdü.... və yenidən yaradılışın əsasını
təşkil edən Platonun ideal obyektləri ilə
bağlandı.
Fizika dünyanın mexaniki mənzərəsini,
qanunlarını öyrənməkdən “qılı min
bölərək” elementar obyektlərin təşkil edən
mikrohissəciklərin strukturlarının
qarşılıqlı əlaqə və təsirlərini
öyrənməy keçdi, bu hissəcikləri bilyar şarı
nümunəsində göstərməklə substansiyanın
maddiliyini sübut etməyə çalışdı. Ancaq gəlib
boşluğa, heçliyə-fiziki vakuuma, kvant sahəsinə
dirəndi. Həm də məlum etdi ki, bu
mikrohissəciklər proseslərdir. Sahənin
intensivliyi harada daha çox qatılaşırsa bu hissəciklər,
yəni proseslər özlərinəməxsus enerji
qovşaqlarına çevrilərək kvant sahəsinin hissəsi
olurlar. Gerçəkliyin əsasında
hansısa çox kiçik maddi hissəciklər deyil, məhz
heçlik, boşluq, kvant sahəsi durur. Fizika bu sonsuz
boşluqda tükəndiyini hiss edir.
Kimya yeni maddələr yaratdı. Lakin təbiətin bəxş
etdiyi maddələr əsasında və təbiətin izn
verdiyi ölçü və kəmiyyət çərçivəsində...
İnsan
ağlı təbiətə, dünyaya müdaxilə edir,
onu dəyişdirir, ondan öz praktik tələbatları
üçün gərəkli, gərəksiz maddi nemətlər
hasil edir, zaman məkanı nisbətən daha tez sürətlə
dəf edir, müasir nəqliyyat və informasiya
texnologiyalarının vasitəsi ilə Günəş
sisteminin bir planetini – Yer kürəsini qlobal bir kəndə
çevirir.
Təbiət isə daha çox fəth, daha amansız
istismar olunduqca, daha güclü, daha sərt müqavimət
göstərir. İdrak bu müqavimət qarşısında
sarsıntı hiss edir, onun yolları daralır, o, tıxanmaq
üzrədir. Bu tıxac idrakın son
yüzillik görünməmiş sürətli, möhtəşəm
və təntənəli gedişinin qarşısını kəsir,
idrak durmaq, düşünmək məcburiyyətindədir.
İdrak onun əzəli düşməni, nə qədər
paradoksal olsa da, həm də onun inkişaf səbəbi,
inkişaf şərti olan Xaosla mübarizə
üçün, yeni həmlələr üçün səfərbər
olmalıdır...
Arizi-qəmlər
əlindən ürəyim şişmiş idi,
Zənn edirdim edəcəkdir ona çarə ciyərim.
Bəxti
mənhusimə bax,
mən
bu təmənnadə ikən
Başladı şişməyə indi üzü qarə
ciyərim.
XX əsrin əvvəllərində böyük
şairimiz M.Ə.Sabirin öz fərdi taleyi ilə
bağlı obrazlı şəkildə dediyi bu sözləri
XX əsrin sonlarında kəlmənin tam anlamı ilə
insanın elmdən gözləntilərinə şamil etmək
olar. Elm “cini şüşədən buraxdı”, lakin bir
qədər sonra “cin” azadlığın dadını
görüb daha elmin sözünə baxmaq istəmədi.
Əsrin sonlarında
bəşəriyyət məhz həm də elmin
inkişafı ilə bağlı bir çox yaşam problemləri
ilə üzləşdi. Artıq “cin”i
şüşəyə qaytarmaq olmur, elmdə “həlledilməz
problemlər” yaranmışdır.
Əvvəllər elmdə yalnız iki sinif obyekt
olduğu düşünülürdü. Biri onların
davranışları haqqında istənilən zamanda proqnoz
vermək mümkün olan səbəbiyyət əlaqəli
obyektlər, ikincisi isə ehtimal nəzəriyyəsinin tədbiq
olunduğu stoxastik obyektlər. Birincidə
nəticə səbəblə əlaqədar meydana
çıxır və proqnozlaşdırılır. İkincidə isə yalnız ehtimal olunur. Buna tipik misal dəmir qəpiyin hansı
üzünün düşməsi, zərin nə verməsi və
s.dir. Bu zaman nəticə heç bir vəhlə
səbəblə bağlı olmur, yalnız ehtimal olunur.
Keçən əsrin sonlarında aydın oldu ki, daha
bir mühüm obyektlər sinfi mövcuddur. Onlar formal
olaraq səbəbiyyət əlaqəlidirlər- yəni
onların cari vəziyyətini dəqiq bilərək sistemdə
nə qədər istəyirsən uzaq gələcəkdə
nə baş verəcəyini müəyyənləşdirmək
mümkündür. Bununla yanaşı
onun hərəkətini yalnız məhdud zaman ərzində
öncədən demək olar. Sistemin
başlanğıc vəziyyətinin müəyyənləşməsində
belə istənilən qədər az
qeyri-dəqiqlik zamanla artır və müəyyən vaxtdan
sonra hər hansı bir şeyi öncədən demək
imkanı itir. Bu zaman sistem özünü xaotik
aparır. Burada yenidən yalnız statistik
təsvirdən danışmaq lazım gəlir. Belə sistemlər hidrodinamika, lazer fizikası, kimyəvi
kinetika, astrofizika və plazma fizikası, geofizika və
ekologiyada aşkar edilmişdir. Göründüyü
kimi elmin əsas xüsusiyyətlərindən biri olan
proqnozlaşdırmanın, öncədən görmənin
çalışmadığı çox nəhəng bir sahə
yaranmışdır.
Elm, prinsip etibarilə, böyük kəmiyyətdə,
hətta kifayət qədər sadə mexaniki, fiziki, kimyəvi
və ekoloji sistemlərə, eləcə də sosial mədəni
səviyyədə, “uzunmüddətli proqnoz” verə bilmir. Proqnoz
probleminin özündə də prinsipial məhdudiyyətlər
dərk olunmağa başladı. Bir
çox mühüm hallarda öncədən heç nə
demək olmur və bu məchulluq pərdəsinin arxasına
boylanmaq da olmur. Kiçik zaman müddətində
dərk edilən və böyük zaman məsafəsində
öncədən görülməyən bu davranış
tipləri həm də humanitar elmlərin öyrəndiyi bir
çox obyektə xasdır.
Bir çox sistemin, təəccüblü səslənsə
də, xaotik normada və ya ona yaxın rejimdə işdədiyi
anlaşıldı. Eyni zamanda aydın oldu ki, Xaosdan Qaydaya
keçidin yalnız bir neçe universal yolu var. Ən
müxtəlif hadisələri öyrənmək, müxtəlif
səviyyələri yazmaq olar, lakin yenə də eyni ssenarinin
üzərinə gəlib çıxılır. Kiçik səbəblər böyük və faciəvi
nəticələrə gətirib çıxara bilər.
“Min dağı bir dırnaq ilə qoparan, kiçik bir damla
göz yaşında dünyaları sarsıdacaq
fırtınaları qoparan, çəkdiyi bi ahla fələkləri
yandıran, iki cahanı özünə sığdıran,
özü isə bu cahana sığmayan, zərrə mənəm,
günəş mənəm” – deyən və yüzlərlə,
minlərlə bu qəbildən obrazlar yaradan sufi şairin
obrazlar sisteminə artıq klassik ədəbiyyatşunaslığın
hərfi mənadan başqa heç bir şey ifadə etməyən
məcaz, litota, mübaliğə və s. kimi terminlərlə
yanaşmaq zəmanəsinin klassik elminin mexaniki təsəvvürləri
çərçivəsində Füzuliyə qiymət verən
Mirzə Fətəli Axundov bu dar perspektivdən onun dahiliyini
görə bilməzdi. Nə bilmək olar, bəlkə də
bu gün mikrosonsuzluğu öyrənən post-qeyri klassik
elmin durduğu, dirəndiyi bu mərhələdə təsəvvüf
poeziyasının içindəki hələ
açılmamış sirlər onun elmi nəzəri əsasları,
metodları elmin düşdüyü bu xaosdan harmoniyaya apara
biləcək bir inkişaf istiqaməti – bufurkasiya nöqtəsi
ola bilər.
Elmdə hər bir predmet tədqiqinin, hər hansı bir
mövzu qoyuluşunun öz “yetişmə” dövrü,
aktuallaşma mərhələsi vardır. Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
Xaos və Harmoniya mövzusunu “yetişdirən”, bu mövzunun,
adını çəkməsə də, fikrimizcə, təsəvvüfdə
əlaqələndirən, Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
sinergetik metodun tətbiqinə yol açan tədqiqatçılardan
ilki də Kamal Abdulla olmuşdur. “Mifdən yazıya və
yaxud “Gizli Dədə Qorqud” əsərində “Xaos-kosmos
qarşılaşdırılması” bölümündə
məsələnin mifik-fəlsəfi yönlərini
işıqlandıran müəllif gələcək tədqiqatlara
yol açacaq aşağıdakı müşahidələrini
də qeyd edir: “Amorf, bir-birinin içində gizlənmiş
kainat cisimlərinin fərqləndirilib seçilməsi,
bir-birindən ayrılması vaxtilə el sənətkarı
Aşıq Ələsgəri də
düşündürmüşdür.
Bağlamalarının birində o belə yazırdı:
Yerin,
göyün, ərşin, gürşün binası
Əsl bünövrəsi ay nədən oldu?
Yeri
göydən, göyü yerdən kim
seçdi?
Hikmətin binası ay nədən oldu?
Kosmik anlayışlara işarə edən bu
düşüncə tərzi xalq sənətkarının bədii
genlərinə həm uzaq və həm də yaxın
sirriçində Dastanın sinir xətlərindən gələn
energiyadan başqa heç nədən gəlməzdi”
(K.Abdulla “Mifdən yazıya və yaxud Gizli Dədə Qorqud,
Bakı-2009, səh. 36.)
Bizim fikirimizcə “sirriçində Dastanın sinir xətlərindən
gələn energiya” məhz Azərbaycan ədəbiyyatının
canına hopmuş ezoterik bilgi-təsəvvüfdür. Müasir ədəbiyyatımızın
daha bir dəyərli nümayəndəsi İsa Hüseynov
(Muğanna) da bu özünün “Ədəbiyyət” romanında bu energiyanı “saf elm”,
“ağ işıq” adlandırırdı. Amma eyni zamanda qeyd
etmək lazımdır ki, Kamal Abdulla bu “energiya”nı
müasir elmi məntiq çərçivəsində ələ
almış, Muğanna isə bu “ağ işığı”,
“saf elm”i öz bədii təxəyyülünün
axarında elmi məntiq çərçivələrindən
uzaqlara aparmışdır.
(Ardı var)
Afaq Əsədova
525-ci qəzet.- 2012.-
28 noyabr.- S.7.