Xaos və
Harmoniya. Postmodernizm və
təsəvvüf
(Əvvəli ötən
sayımızda)
Qloballaşma yeni sosial özünütəşkil tipi
kimi bütün planet masştabında yalnız sosial
institutların və onların fəaliyyətlərinin
inteqrasiyası kimi deyil, həm də bilik, ideal davranış
normaları, mənəvi dəyərlərin birləşdirilməsi
kimi səciyyələnir. O, sosial həyatın bütün
aparıcı sahələrində – iqtisadi, siyasi, sosial mədəni
sahələrdə təzahür edir, bütün sosial təbəqələri
cəlb edir. Və təsadüfi fluktuasiyalar
xarakterinə malikdir, xaotikdir. Sinergetika
terminləri ilə yanaşsaq sosial özünütəşkilin
son hədd nəticəsi qlobal attraktordur. Bütün
lokal attraktorlar ona meyil edir. O bir üfüq kimidir – nə
qədər mümkündürsə yaxına getmək olar,
ancaq sonuncu tarixi müddətə çatmaq olmaz.
Bu attraktor özünün ən ümumi cizgilərini
göstərməyə başlayıb. Bu cizgilərdən
biri Şərq-Qərb təfəkkür tiplərinin, mədəni
əlaqələrinin inteqrasiyasını nəzərdə
tutan bir ümumbəşəri idrak modelidir. XX əsrdə bu istiqamətdə əməli
addımlar atılmışdır. Hətta
cəsarətlə demək olar ki, sinergetikanın tarix səhnəsinə
çıxışı, bunun nəticəsində və
eyni zamanda postmodernizmin yaranması qədim Şərq fəlsəfəsinin
XX əsrin qlobal elmi-idraki, ictimai, mədəni problemlərinin
həllinə apara biləcək müəyyən istiqamətlərinin
sezilməsi olmuşdur. Məhz keçən
əsrin ortalarından başlayaraq dinlərin dirçəlişi
klassik elmin pozitivist-determinist çərçivəsinin elə
həmin elmin yaratdığı inkişafı özünə
sığdıra bilməməsi ilə bağlıdır.
Postmodernizm qədim ezoterik bilgilərin ruhun
daxili, dəruni, introspektiv inkişafına, harmoniyaya istiqamətlənmiş
metod və prinsiplərini mənimsəyərək onları cəmiyyətin
zahiri, səthi, özü-özünü təşkilində
hipertrofiya həddinə çatan emosiyalarının tənəzzülünə
– xaosun təsvirinə yönəldib. Ezoterizm, xüsusilə
də təsəvvüf insanı əbədi səadətə
çatmaq üçün yaratmaq, qurmaq, “kamil insan” səviyyəsinə
gətirib çıxarmaq istəyir, posmodernizm isə
müasir insanın ozü – özünü yenidən yaratmaq,
qurmaq cəhdinin mənasız olduğunu, onun hər qurulmaq
istədiyi anda dağıldığını, “kamil insan”
deyil, “şizofrenik” tipinin meydana
çıxdığını iddia edir. Təsəvvüf
ciddidir və bu ciddiyyət özünəyasaqlar,
özünüməcburiyyətlərlə müşayiət
olunur. Postmodernizm qeyri-ciddidir, ciddi olan hər
şeyə istehza edir, həm də sonra istehza etməsinə
də istehza edir. Təsəvvüf
tutduğu yolun cənnətə apardığını vəd
edir və bunun ən yüksək nöqtəsinin Allahı
seyr etmək, onun ilahi hüzurunda olmaq olduğunu deyir.
Postmodernizm insan münasibətlərinin cəhənnəmini
– “entropiya”nı təsvir edir. Hər ikisi esxatoloji təlimdir, lakin təsvir etdikləri
Qiyamət təsəvvürləri fərqlidir. Təsəvvüf
Vəhdətə can atır. İnsanı fəna mərtəbəsində Vəhdətə
qovuşdurur, onu yenidən dirildir. Postmodernizm
“Allahı öldürən” Nitşenin ardınca “insan
öldürür” təsəvvüf, Allah kəlamını
insan mənəviyyatında əridib məna yaradır. Postmodernizm özündən əvvəlki modernizmin
çatdığı absurd qatında mənanın tamam yox
oldugunu iddia edir.
Özünəməxsus
ədəbi, fəlsəfi inikas olan postmodernizmdə əvvəlki
dövrlərin üslub və mənaları ilə
oynanılaraq, bütün müəyyənliklər,
strukturlar, institutlar, formalar arasında sərhədlər silinərək,
əvvəlki Qərbi Avropa ənənəsinə xas olan
fövqəlməntiqilik (panloqizm), rasionalizm, obyektivizm
tarixiliyin dərin və hərtərəfli tənqidini əsas
götürən fəlsəfi paradiqma roluna iddia edir.
Postmodernizm haqqında yazılan bir çox fəlsəfi, ədəbi
yazılarda çox zaman “subyektin itkisi”, “mənanın
yoxluğu” və s. bu qəbildən olan xüsusiyyətlər
şərh edildikdə, onun “oyun” səciyyəsi nəzərdən
qaçırılır və yuxarıda qeyd olunanlar, “subyektsizlik”,
“mənasızlıq” və nəticədə
düşüncə səthiliyi anlamında. Unutmaq
olmaz ki, insan təfəkkürünün inkişafına bir
macəraçı dinamizm, mütəhərriklik gətirən
bu ədəbi-fəlsəfi cərəyan özünün
oyun manerasını həm də özünə şamil
edir. Eyni zamanda, yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi,
postqeyri-klassik elmin, sinergetikanın son nəticələri, ədəbi-fəlsəfi
fikrin inkişafına şamil edilir. Çox
zaman ciddi şəkildə postmodernist təfəkkürdən
(fəlsəfədən) yox, postmodernist refleksiyadan bəhs
edilir. Onun “mənaya inanmamağı” və təfəkkür
prosesində “subyekti itirməsi” fizikanın gəlib dirəndiyi kvant sahəsi
və sinergetikanın elmi prinsip kimi qəbul etdiyi Xaos
anlayışı ilə əlaqəlidir. Əgər ən
kiçik elektron hissəciklər əslində maddi
substansiyaya malik deyilsə və onlar kvant sahəsinin,
boşluğun, heçliyin “proses”ləridir və bu proseslər
qatılaşaraq sahənin müəyyənliklərində
“enerji qovşağı” şəklində maddiləşmişdirsə,
deməli, dünyaya mətn kimi baxıldıqda, bu mətnin ən
kiçik hissəcikləri olan mənalar da yalnız müəyyən
qatda mövcuddurlar və daha aşağı qatda onlar silinirlər.
Mişel Fuko yazırdı: “Burjuaziya ənənəsi seyr edərkən
özünü tanımasın deyə absurd kimi baxmağa
meyilli olduğu tarixi bir dünya ilə qarşılaşan
Sartr, əksinə, göstərmək istədi ki, hər yerdə
məna var”. Fuko özünün yaradıcılığının
hansı mərhələsində “mənaya
inanmadığı”nı belə səciyyələndirir:
“Qırılma nöqtəsi – bu, Levi Strossun cəmiyyət
üçün, Lakanın isə şüursuzluq
üçün göstərdikləri o an oldu ki, həmin
anda məna özünəməxsus
səthi effekt, işıq əksi, köpükdür və o
şey ki, dərin şəkildə bizə nüfuz edir, bizə
qədər var və bizi zaman və məkanda tutub saxlayır
– bu, sistemdir”.
Eşq sərgəştəsiyəm
seyli-sirişk içrə yerim,
Bir hübabəm ki, həvadən doludur pirəhənim.-
adi
düşüncənin məna axtardığı, məna
kimi gördüyü insan varlığının məhz “dərin
şəkildə bizə nüfuz edən, bizə qədər
var olan və bizi zaman və məkanda tutub saxlayan” gerçək,
əbədi “sistemin” üzərindəki “köynəyi havadan
ibarət olan”- yəni hər an dağıla bilən, müvəqqəti
bir köpük olduğunu ifadə edən Füzuli mistisizmi postmodernist
paradiqmada təsdiq olunmurmu?
M.Fuko
davam edir – “Lakan göstərdi ki, xəstənin diskursu vasitəsilə
və onun nevrozunun simptomları vasitəsilə məhz
strukturlar danışır, dil sisteminin özü
danışır – subyekt yox... Necə ki, hər bir insan
mövcudluğuna qədər bizim yenidən kəşf edəcəyimiz
hər hansı bir bilik, hər hansı bir sistem olmuşdur ...”. Bu, sistemi nə yaradır sualına isə
Fuko belə cavab verir: “Bu subyektsiz anonim sistem nədir, siz
soruşursunuz ki, düşünən məhz nədir? ... müasir ədəbiyyata baxın – hansısa
biz “vardır”ın kəşf edilməsi baş verir. Burada
hansısa özünəməxsus şəkildə XVII əsrin
nöqteyi-nəzərinə qayıdış baş verir,
yalnız bir fərqlə: Allahın yerinə insanı deyil,
anonim fikri, subyektsiz, nəzəri baxımdan subyektivliyin identifikasiya
olunmadığı biliyi qoyurlar”.
“Hər
bir insan mövcudluğuna qədər var olan bilik”,
“subyektsiz, subyektivliyin identifikasiya
olunmadığı bilik”-
Yer yox ikən,
göy yox ikən ta əzəldən var idim,
Gövhərin yekdanəsindən iləri pərgar idim.
(Xətai)
– kimi
onlarla sufi beytindən, islam tarixində mübahisəsi daima
aparılan Quranın məxluq olub-olmaması, onun bir Söz,
bir Bilik olaraq qədimliyi, hər şeydən öncə var
olması düşüncəsindən mahiyyət etibarilə
nə ilə fərqlənir?
Öylə
sərməstəm ki,
idrak etməzəm
dünya nədir,
Mən
kiməm, saqi olan kimdir,
meyi-səhba nədir.
– mətləsi ilə başlayan Füzuli qəzəlində
təsəvvüfün sərməstlik, sərxoşluq
halının yüksək poetik ifadəsində subyektin əriməsini
postmodernist “subyekt itikisi” ilə
hansı kontekstdə, hansı “diskurs”da müqayisə etmək
olar? Bu dünya həyatını “əyləncə və
oyundan ibarət” görən, insanların malının,
mülkünün, hətta Allah sevgisi ilə
böyüdülməyən övladlarının onlar
üçün birər fitnə olduqlarını bildirən
Quran ayələri ilə, həyatın, sənətin oyun
xarakterini üzə çıxaran, çox zaman isə onunla
eyniləşdirən, bu “fitnə”nin müasir dövrün
“sosiallığın ölümü”ndə, dilin fasiləsiz,
istismarı nəticəsində öz yerini verdiyi avtonom
siqnalların-simulyakrların yaratdığı “şəffaf”,
ədəbsizliyə çatan “fövqəl
görünüşdə”, “reallıq
artıqlığında”, “hipereallıqda”, “paranoidal subyektlər”dən
şizofrenik subyektlərə çevrildiyini iddia edən
postmodernizmin arasında “bu dünya həyat”ı ilə
bağlı təsvirlərdə zaman və ciddiyətdən
başqa daha hansı köklü fərqləri görmək
olar? Özü də bu münasibət, bu təsvir, sadəcə
təsadüfi, səthi baxişlar deyil; biri bu dünyanın
yaradıcısının onun həqiqətinin
iqrarının, digəri isə cəmiyyət həyatının
özünəqədərki bütün fəlsəfi dərkinin
özünəməxsus analizinin, dekonstruksiyasının
doğurduğu, təsəvvüfün axtardığı,
tapmaq istədiyi, son hədəfi olan, postmodernizmin isə
tamamilə itirdiyi və heç axtarmaq istəmədiyi mənanın
təzahürləri kimi meydana çıxır. Sufinin sərxoşluq,
məcnunluq, “sakr” halı ilə, postmodernist şizoanalizinin qəhrəmanı
arasında nə kimi bağlılıqlar mövcuddur? Sufinin Məcnunu
ruhun inkişaf prosesində incəldikcə bu “uzun, incə bir
yol”da ağırlıq edən, artıqlıq edən,
maneçilik törədən, ağlı kimi bir kənara
qoyan eşq dəlisi, ikincisi isə bədənə
bağlanmış “arzular maşını”nın gerçəkliklə
xəyalın hibridi olan hiperreal “simulyasiya” dünyasında can
atdığı ekstremal duyğuların, hipertrefik
ehtirasların əsiri olan “şizofrenik” yaradır. Bunlardan biri sufiyanə, digəri isə postmodernistcəsinə
dünyadan qaçış halı deyilmi? Bu
qaçış istəyi insanın daha dərin ontoloji,
qneseoloji və s. qatlarında eyni bir kökdən
qidalanmırmi?
Kök
demişkən postmodernizm məhz köksüzlüyün,
daha doğrusu, bir ana kökün olmadığı “lifəbənzər”
və “saçaqşəkilli”, qarışıq kök
sisteminə malik olan, botanikadan götürdüyü “rizoma”
terminini öz bədii təcrübəsinin modeli, emblem fiquru
kimi mənimsəmişdir. Bu cərəyanın
bir çox yaradıcıları “rizoma” metoforasını təbii,
sosial, elmi-məntiqi və mədəni hadisələrin dəqiq
sistemli və iyerarxik şəkildə nizamlanan təşkilat
formaları kimi qəbul edilən struktur anlayışına
zidd olaraq işlətmişlər. Postmodernizm
üçün nümunə sayılacaq
“Qızılgülün adı” romanının müəllifi
Umberto Eko “rizoma”nı bu cərəyanın mentaliteti
üçün səciyyəvi olan simvolik labirint proobrazı
kimi xarakterizə etmiş və romanın yaradılmasında
məhz “rizoma”nı rəhbər götürdüyünü
qeyd etmişdir. Azərbaycan ədəbiyyatında
postmodernizm yaradıcılarının ilki sayıla biləcək
Kamal Abdulla əsərlərində postmodernizmin digər
elementlərindən olduğu kimi, rizomadan da məharətlə
istifadə etmişdir. “Yarımçıq əlyazma”da
Oğuz elinə xəyanət edən iki casus
axtarışı bir fikir labirintinə, hadisələrin
qarışdırılmasına, xaotik bir struktura
dönüşdurülür və oxucu gərgin bir maraqla bu
xaosun nizama çevriləcəyi bufurkasiya nöqtəsini gözləyir.
(Əlbəttə, bu əsərdə, eləcə
də K.Abdullanın digər əsərlərində
postmodernizmin əksər anlayış və prinsiplərindən,
metodlarından – dekonstruksiya, intertekstuallıq, nonseleksiya,
pastiş, müəllif maskası, ikili kod və s.-dən məharətlə
istifadə edilmişdir. Bu barədə ayrıca
bir tədqiqat işində bəhs edəcəyik).
Maraqlıdır
ki, təsəvvüf poeziyasının modeli, emblem fiquru
sayıla biləcək (bu fikir müəllifə məxsusdur)
bədən-ruh, can-söz ilişgilərini parlaq şəkildə
ifadə edən, demək olar ki, bütün böyük sufi
şairlərinin istifadə etdiyi sədəf-inci, mirvari
obrazı da öz botanik məzmununa, canlı həyatda
yetişmə üslubuna və müəyyən xüsusiyyətlərinə
görə rizoma ilə müqayisə edilə bilər. Sədəfin içindəki qarışıq,
xaotik bir bulaşıq maddə yetişərək, zamanla
bişərək parlaq bir mirvariyə dönür. Nəticə
etibarilə sədəf-inci münasibətləri ikili, binar səciyyə
daşısa da, incinin yetişməsindəki o
qarışıq, xaotik proses bu gün postqeyri-klassik
rasionallıq idealları ilə səsləşən
postmodernizmin birmənalılığı, birşəkilliliyi
inkar edən, çoxluğu, çoxvariantlılığı
təsdiq edən baxış perspektivinə daxil olur. Kamilləşmə
prosesində sufi, təsəvvüf terminləri ilə desək
süluka (yola) qədəm qoyan salik (bu yolu qət edən)
yüksəliş və ekstaz vəziyyətinə görə
iyerarxik şəkildə keçirdiyi hallar nəticəsində
hər bir məqamda – sinergetik dildə desək, bufurkasiya
nöqtəsində – nizama, qaydaya düşür, lakin yeni
nizam yarandığı andan bir qədər sonra yenidən
nisbətən daha dərin xaosa çevrilir. Sufinin
yaşadığı bu daxili-mənəvi təcrübələri,
kamilləşmə hal və məqamları da müasir kvant
fizikasının problemləri kimi özünün irrasional
xüsusiyyətləri ilə klassik və qeyri-klassik elm
çərçivəsində hər hansı bir rasional
şərhə sığmır. Lakin
düşünürük ki, postqeyri-klassik elmin,
sinergetikanın yeni metodları çərçivəsində
bu problemi, irrasional mahiyyətini saxlamaqla, rasional elmin şərh
çərçivələrinə salmaq
mümkündür.
Postmodernizm üçün, təsəvvüfdə
olduğu kimi, hər hansı bir prioritetlər sistemi yoxdur. Həmçinin,
ona görə dünyanın nizama salınmış modelinin
qeyri-mümkünlüyü və qaydasızlığı səciyyəvidir.
Onun “fatal strategiya”sına görə
hazırkı dünya “orgiyadan sonrakı” vəziyyətdədir
– bütün fərdi və ictimai güclər azad
olunmuş, utopiyalar reallaşmışdır. Bütün azad olunanlar, ideallar, dəyərlər,
fantazmlar yenidən qaçılmaz şəkildə hissə-hissə
dağıntı və unutqanlıq prosesində yenidən
sonsuz şəkildə çoxalmağa və mutasiya
olunmağa başlayır. “İdeya və
dəyərlər öz həqiqi mənalarını itirir,
lakin onların yenidən istehsalı davam edir və daha təkmil
səviyyədə olur. Onlar xərçəng
şişinin metastazları kimi bütün dünyada
sürünərək hər yerə nüfuz edir və
bir-birlərini sümürürlər” (Sovremennaə zapadnaə
filosofiə. Minsk, 2009, səh. 922). Əgər
postmodernist yazıçılar dünyanın hər hansı
bir modelinin mövcudluğunu mümkün hesab edirlərsə,
o da yalnız postmodernizmin qəbul edilmiş liderlərindən
biri olan Tomas Pinçonun müasir fizikanın elmi terminlərindən
birini cəmiyyətin durumuna, insanın mənəvi vəziyyətinə
şamil etdiyi maksimal entropiyaya, bütün tərtib elementlərinin
bərabər ehtimallılığına və bərabərdəyərliliyinə
əsaslanır.
Entropiya bir fizika termini olaraq, termodinamikanın ikinci
qanununa əsasən qapalı sistemlərdə temperaturun
düzləşməsinin və istilik mübadiləsinin kəsilməsini,
statistik şərhə əsasən sistemdə
nizamsızlıq, qaydasızlıq
ölçüsünü, informasiya nəzəriyyəsində
isə ötürülmə zamanı informasiyanın təhrifini
bildirir.
Beləliklə, entropiya həm Kainatın istilik
ölümü, həm də kütləvi mədəniyyətin
kölələşdirdiyi intellektin ölümünü və
başqa insanlarla əlaqə qurmağın artıq
qeyri-mümkünlüyünü ifadə edir. Bu proses ölümü,
dağıntını, məhvi, o cümlədən də mədəniyyətin
məhvini doğurur. Eyni zamanda, elmi-texnoloji
sivilizasiyasının qanunauyğun nəticəsi olduğu
üçün entropiya onunla bir mübarizə vasitəsinə
çevrilir.
Entropiya anlayışının belə zidd mənalarla
yüklənməsi postmodernist mətnin birmənalı
oxunuş ideyasına qarşı durması ilə
bağlıdır, bu da əvvəlcədən düzgün
şərhi axtarıb tapmağın mümkün
olmayacağını nümayiş etdirir. T.Pinçon əmin
idi ki, entropiyaya qarşı durmaqla insanın dünya
haqqındakı öz təsəvvürlərini nizama salmaq və
təşkilatlandırmaq kimi daimi cəhdi yalnız kainata
düşmənçiliyin dərkinə çevrilir. Posmodernist yazıçı belə bir vəziyyətdə
insanın yeganə nicat vasitəsini gülüşdə
görür. Entropiya ilə mübarizə
faydasızdır. Bu vəziyyətdə
yalnız hər şeyə nüfuz edən istehzanın
köməyi ilə baş verənlərin xəstə
qavramından kənarlaşmaq olar. Pinçonun
özü üçün isə entropiyanın hakimiyyətindən
qaçış üçün bir cığır
açmışdı – bədii yaradıcılıq.
Kinayə və yaradıcılıq – postmodernist
yazıçının təqdim etdiyi və edə biləcəyi
çıxış yolu budur. Kinayənin, gülüşün
postmodernist dünyagörüşündə necə
mühüm rol oynadığını yuxarıda
adını çəkdiyimiz Umberto Ekonun bəzi tədqiqatçıların
postmodernizmin Bibliyası kimi gördüyü
“Qızılgülün adı” əsərinin sujet xəttinin
Aristotelin “Poetika” əsərinin itmiş II hissəsinin –
komediyaya, gülüşə həsr olunmuş hissəsinin
axtarılması üzərində qurulması da bariz şəkildə
göstərir...
“Entropiya”nın mistik-məcazi anlamını təsəvvüf
bədii düşüncəsi tərəfindən “cəhənnəm”
kimi alqılamaq mümkündür. “Entropiya” hekayəsinin
yazıldığı 1960-cı ildən bu tərəfə
keçən yarım əsrlik bir dövr ərzində
postmodernizmin ideoloqlarının, texnomədəni
apostolların özündə də artıq bəşəriyyətin
Qiyamət gününə daxil olduğu və bu Qiyamətin
bizim gözlərimizin önündə virtual şəkildə
baş verdiyi və bu mənzərənin bizim “xüsusi
kristallaşmış ölümümüz” (Jan Bodriyar)
olduğu kimi fikirlər artıq heç bir təəccüb
doğurmadan, əksinə, təfəkkürün meyl etdiyi,
sığınmaq istədiyi yeni bədii-fəlsəfi
konsepsiyaların mahiyyətini təşkil edir. O isə
yüz illərdir təsəvvüf poeziyası
özünün bir çox dərin hikmətləri ifadə
edən obrazlar aləmində, cəhənnəmi bir-birini
eşitmədən, dialoq qurmadan, ortadoksal hökmlərin
mövcud hakimiyyətin qurucusu və
müdafiəçisi olaraq tək həqiqət kimi beyinlərə
pərçimləndiyi, nəticə etibarilə ictimai
münasibətlərin kəsifləşdiyi, entropiyanın
artdığı riyakar cəmiyyət
yığınını məscidlə eyniləşdirmiş,
çıxış yolunu T.Pinçonun hekayəsində
entropiyadan bir nəfərin qapalı otağın pəncərəsini
vurub sındırmaqda gördüyü kimi, riyakar
yığınının “küdurət üstünə
küdurət” gətirdiyi məscidlərə girməməkdə,
çarəsiz qalıb girdikdə isə orada çox qalmamaqda görür.
Müəzzin
naləsin alma qulağa,
düşmə təşvişə,
Cəhənnəm
qapısın açdırma,
vaizdən xəbər sorma.
–deyən Füzuli dövrünün xaosunu,
entropiyasını əks etdirən postmodernist mütəfəkkiri
deyilmi?
Postmodernizmi
zaman qılafından çıxarsaq və təbii ki, o nə
zamansa bu qılafdan çıxacaq, onun təfəkkür
obyektini məhz təsəvvüf təlimində saflıq təsviyə
və təkamül baxımından mərtəbələrə
bölünmüş insan nəfsinin tamamilə dünya
qayğı və zövqlərinə bulaşmış, nəfsi-əmmarə,
nəfsi-ləvvamə deyilən ən aşağı
qatıları ilə müqayisə etmək olar. Görkəmli
təsəvvüf tədqiqatçısı, ingilis alimi
Trimingem “İslamda Sufi ordenləri” əsərində sufizmin
qneseoloji əsaslarına nəzər salarkən müxtəlif
sufi təriqətlərinin baxışlarını ümumiləşdirərək,
nəfsin mərtəbələrini əlamət və
xüsusiyyətləri ilə təsvir etmişdir. Hər bir
posmodern əsəri oxuduqda onun əksər qəhrəmanlarının
məhz nəfsin bu mərtəbəsindəki ən neqativ
xüsusiyyət və əlamətlərə malik
olduğunun, bu xüsusiyyətlərin postmodernist paradiqmada,
dilin postmodernist istismarında necə simulyasiya olunduğunun,
hipertrofiyalaşdığının, “şəffaflaşdığı”nın, fatal bir ssenariyə
salındığının şahidi oluruq. Təsəvvüflə
postmodernizmin kəsişdiyi və sonra hər birinin zidd
istiqamətlərə yönəldiyi bu mərtəbə
dünyanın səthinin insan qəlbinin səthi ilə kəsişdiyi
– ictimai həyatın yaşandığı Xaos mərtəbəsidir.
Bu mərtəbədən təsəvvüf – fərdin əbədi
hormoniyasına, postmodernizm isə Xaosun daha
da güclənib, artıb hansısa bir ictimai
fluktuasiyanın təsiri ilə növbəti müvəqqəti
ictimai nizama aparacaq təsadüfi bufurkasiya nöqtəsinə
...
Afaq Əsədova
525-ci qəzet.- 2012.- 29 noyabr.- S.7.