Üzün iç üzü
Üz insanda həm ən fədakar, həm ən zəif, həm də ən məsuliyyətli orqandır. Bütün sözlər – bunların arasında acısı da olur, şirini də, təhqiri də, tərifi də – birinci üzə deyilir; eyni zamanda, insanın daxilində gedən prosesləri də ilk növbədə dözməyib üz büruzə verir: qızarır-bozarır, qaralır, saralır – baxır situasiyaya. Bütün bunlarla yanaşı, üz insanın zahiri və daxili hisslərini, düşüncələrini, bədənin bütün orqanlarının vəziyyətə uyğun reaksiyasını çatdırmada məsuldur. Şairin “üzündə göz izi var, sənə kim baxdı yarım” deməsi də yəqin üzün həssaslığına işarədir. Əslində üz ümumi addır – gözlərin, qaşların, dodaqların, yanaqların üstəgəl onların hamısının hərəkətlərinin, mimikalarının vəhdəti deməkdir. Məsələn, birisi yersiz göz vuranda, cavab söz o gözə deyilmir, üzə deyilir. Düzdür, “gözünün içinə baxa-baxa” da söz deyənlər olur, amma onun yükü yenə “üzünə üz bağlamış üz”ə düşür. Məhz üzündəki nurdan və ya zəhrimardan adamın yaxşı və ya pis olmasını yanılmadan təyin etmək mümkündür. Axı, mərdanəlik də üzdə yazılır. Deyirlər, “gözlər qəlbin aynasıdır”, amma məncə, gözlərin dediklərini də ilk çatdıran elə üzdür. Təsadüfi deyil ki, adamın abır-həyasını da birinci üzdə axtarırlar. Hərçənd, bəzən bu abır-həya o qədər üzdə olur ki, heç dərinliyə enə bilmir. Amma hər halda abır-həya getməmişdən qabaq “üzün suyu tökülür”.
Üzlər o qədər fərqli, o qədər unikaldır ki, onların bir təsnifata ehtiyacı olduğunu düşündüm. Amma ortaya bir məsələ çıxdı: üzdən başqa maskalar da var axı? Məhz bununla bağlı bir kiçik detal yadıma düşdü: qədimdə artistlər teatrda oynayanda üzlərinə maska taxarmışlar ki, obrazları canlandıra bilsinlər. Zaman-zaman insan öz üzünü elə əhliləşdirdi ki, maskaya ehtiyac qalmadı. Bilmirəm, bunu insanlığın qəhrəmanlığı sırasına yazmaq lazımdır, yoxsa şeytanlaşmasına? Hər halda biz hamısını ümumiləşdirib bir təsnifat apardıq. Maskanın altında kimlər var demək çətindir və biz də sadəcə üzlərdən danışmaq istəyirik.
Üz var ki, özüdü, səmimidir. Belə üzlər
mərd adamda olur. Onlar gözəl tərcüməçidi.
Ürəyin dediklərini elə aydın
çatdırır, hər orqanın cavabdehliyini elə
daşıyır, təmiz vicdanının dediklərini elə
dönməz bir mərdanəliklə qoruyur ki! Bu üzdə
sevinc də açıqdı, kədər də, sevgi də,
nifrət də! İstədiyin sualını səsləndirmədən
cavabını oxuya bilərsən bu üzdən! Amma
maraqlı bir paradoks var! Belə üz sahibləri
xalq qəhrəmanı, millətin xilaskarı olsalar da,
karyerada geri qalırlar, siyasətdə uğur qazana bilmirlər,
vəzifədə uzun müddət otura bilmirlər. Bir üzü var, əlavə bir astar da istəmir, o
da üzlərdən utanıb, üzlülük eləmir.
Üz də var ki, İkiüzlü Yanusdu, hər mənada. Birinə xoşdu, birinə
naxoş, birinə təbəssüm
bağışlayır, başqasına diş qıcayır.
Yeri gəlmişkən, Məhəmməd İqbal “Cavidnamə”
əsərində İblisin təsvirini verəndə onun da
iki üzünün olduğunu deyir: “Bu buluddan bir fəriştə
çıxdı – iki üzlü: birisi atəş kimi, digəri
tüstü kimi. Bəli, üzlərdən biri
nur versə də, digəri zülmətdi, nə nuru sabitdi, nə
zülməti. Öz iki üzü ilə həm
keçmişini, həm gələcəyini təmin edən
üz sahibi – İkiüzlü Yanuslar özlərini həqiqətən
qədim Yunan Tanrısı hiss edirlər. Bəlkə
də düşünmək olar ki, o elə mifik qəhrəman
kimi iki üzlə doğulub, çünki bu üzlər o qədər
cəld, o qədər rahat, utanmadan-qızarmadan bir-birini əvəz
edir ki, adamın gözü alacalanır.
Bəzən müəyyən vəzifə, yaxud
mühit adamın üzündə öz
möhürünü qoyur. Adam bu üzlə o qədər
doğmalaşır ki, sonralar vəziyyəti dəyişsə
belə, üzü dəyişmir. Məsələn, adam “adam” olana qədər bir yaltaqlıq,
yalançılıq yolu keçir, olur Dədə
Qorquddakı Yalıncıq. Sonra “xidmətləri”
sayəsində onu ən yüksək vəzifəyə də
qoysalar, üzü elə Yalıncığın üzü
olaraq qalır. Sanki bu üzlər kiminsə
qılıncına möhtacdırlar ki, altından keçələr.
Sanki bu üzlər qorxudan saralmaq
üçün yaranıblar.
Amma elə üzlər də var ki, Viktor Hüqonun
Kuinpleyni kimi kralın şıltaqlığı ucbatından
ömrü boyu gülmək məcburiyyətindədir. Ürəyi
qan ağlasa da, bu üz gülməli və güldürməlidir.
Belə adamların üzü yuxarıda
dediyimiz başqa funksiyalarını itirir, üzlə başqa
orqanlar arasında əlaqə və dilbirlik
qırılır. İnsan ümumiyyətlə
bir vahid varlıq olmaqdan çıxır və hissələrdən
ibarət olan, hər hissəsi bir ayrı ideyaya xidmət edən
“mexanizmə” çevrilir.
Üzlər
var ki, üzərində “əl gəzdirirlər” ki, adam içinə çıxa bilsin. Əvvəllər
bunu daha çox qadınlar edirdi: üzlərinə bəzək
vururdular. İndi gender bərabərliyi kimi bir ideya “kəşf
ediblər” və kişilər də bu xidmətdən istifadə
edirlər və sözün hərfi mənasında bərabərlik
yaranır: ya kişilər qadınlaşır, ya qadınlar
kişiləşir. Əvvəllər hər bəzəyin
bir mənası var idi – üzdəki ifadəni gücləndirmək,
mimikanı daha təsirli etmək üçün. Məsələn,
hind rəqqasəsinin gözlərinin, üzünün
makiyajı üzə gözəlliklə yanaşı, az qala bütöv bir fəlsəfəni yerləşdirirdi.
Burda üzün sahibinin kimliyi, şəxsiyyəti
aparıcı qüvvə idi.
Amma elə ki, üzə verilən bəzəyin əhəmiyyəti
böyüdü, onda üz aparıcı qüvvəyə
çevrildi və şəxsiyyəti idarə etməyə
başladı.
Bir şirkətin, brendin “üzü” nə qədər
tanınmış, gözəl bir üz olursa, brendin uğuru
da bir o qədər təmin olunur. Və bu uğur gətirən
üz uğrunda “ov” başlandı, əməliyyatlar
keçirildi: həm siyasi, həm də plastik əməliyyatlar.
Üzlərmi silikonlaşdı, yoxsa silikonmu
üzü əvəz etdi, təyin etmək çətindi.
Kimyəvi
tərkibləri eyni olmasa da, yadıma mum maskalar
düşdü. Qədimdə ölmüş
insanların mumdan maskaları götürülürdü ki,
onların üzü gələcək nəslə
çatdırılsın. Əhəmiyyətli
bir məqam da var ki, şərəfini itirmiş vətəndaşların
üzü götürülmürdü – onların
üzünü gələcəyə göstərmək xəcalətindən
xilas olurdular. Məsələyə iki prizmadan baxmaq olar:
bir tərəfdən, görkəmli insanların, xüsusilə
filosofların, şairlərin üzünü bu gün də
görürük, digər tərəfdən, könül
gözü də açıq olan bu adamların üzü
bizlərə gözsüz çatır. Əcəba,
üzündə gözü yoxdursa, o üz həmin adamın
üzü sayıla bilərmi? İstər-istəməz
mum üzləri silikonlaşmış üzlərlə –
sağ ikən götürülən bu “maskalar”la müqayisə
edəndə düşünürsən: əcəba,
süni üzlərdə gözlər nə qədər
vacibdir?
Üz özündə bütün bədənin sirrini
saxlayır. Maraqlıdır ki, bəzi adamlar güzgüdə
üzlərinə ürəklə baxırlar, bəziləri
isə ümumiyyətlə ya güzgüyə baxmır, ya
da sadəcə saçına, başına, boyuna-buxununa
baxır. Sanki güzgüdə elə bir
kəramət var ki, bir üzü hər dəfə halına
müvafiq olaraq fərqli göstərə bilir. Üz güzgüyə etibar edir, bilir ki, nəyi var
düzgün göstərəcək. Təsadüfi
deyil ki, “dost da sözün düzünü üzə deyir”.
Axı, dost dostun aynası olmalıdır. Amma elə aynalar da
ola bilər ki, üzü deyil, iç
üzü göstərsin. Onda zahiri
görüntü ilə qəlbin vəziyyəti
arasındakı uyğunsuzluq üzə çıxacaq.
Əbu Turxan demiş:
Ayaq
oynayardı, qəlb mürgülərdi,
Könül
ağlayardı, üzsə gülərdi,
Burdakı
aynalar zahiri deyil,
İç
üzü göstərən çün güzgülərdi!
Müasir
və dəbdə olan bir məsələ də yada
düşür: facebook – “üz kitabı”. Əslində, bu
sözü heç kim tərcümə
eləmir, elə feysbuk deyirlər. Bəli, bu
sosial şəbəkə guya insanları üzbəüz
görüşdürüb, dostlaşdırır. Amma əsl mənzərə necədir? “Üz kitabı”nda üz-üzü görmür deyə,
utanmağa bir hacət də qalmır. Axı,
deyirlər, “üz üzdən utanar”. Bu səbəbdən,
kim nə istəyir paylaşır öz
“dostları” ilə. Bəlkə də kimlərsə,
real həyatda abır eləyib gizlətdiyi şeyi burda
paylaşanda müəyyən mənada üzünün
abrını qoruduğunu sanır. Hətta bəziləri
“üzünü üzlər görməsin” deyə öz
şəklini gizlədir, “dostlarla” başqa bir üzlə tanış olur. Amma məsələ
fərqlidi. Üz ürəyin aynası
olduğu kimi, həm də pərdəsidi. Üz-üzə oturmayan “dostlar” üzsüz, pərdəsiz
ünsiyyətdən yavaş-yavaş üzsüzləşirlər.
Maraqlıdır, hətta südün də
üzlüsü, üzsüzündən keyfiyyətli
sayılır.
Bütün bunlarla bərabər, adamın bir də
“iç üzü”nün olduğunu deyirlər. Hərdən onun əsl niyyəti,
əsasən qara rəngdə olanda, deyirlər filankəsin
“iç üzü” açıldı. Bəli, bir var iç
üz, bir var üz, bir də var maska. Yox,
söhbət hazır maskalardan getmir. İnsanın bir “mən”i,
şəxsiyyəti olanda, onun üzü də olur adam arasına çıxmağa. Yəni elə “mən”dir. Adam əziyyətsiz, zəhmətsiz
hansısa vəzifə, ad-san, şəxsi mənafe qazanmaq istəyəndə,
o, “mən”indən xərcləməli olur. Deməli, istəklər
artdıqca, üz “simasını” itirir və adam
məcbur qalır ki, üzünə maska taxsın ki, adamlar
gördüklərindən diksinməsinlər. Hə,
bax, o maska düşəndə adamlar həqiqətən dəhşətə
gəlirlər.
Bu
dünyanın hər üzünü görə-görə
insan çox şeylərlə üzləşir, çox
üzlər görür: qara üzlər, sarısını
udmuş, rəngi qaçmış, öz üzünü
çoxdan unutmuş üzlər. Bu üzlərdə
insanın ömür yolunu, bugününü,
sabahının arzularını oxumaq mümkündür, təki
üz üzsüz olmasın.
525-ci qəzet.-
2012.- 30 noyabr.- S.5.