Oralarda kimlər var: Allahverdi Eminov-2
1941-ci ildə Salyan rayonunda doğulub. Dəmiryolçu
ailəsində. Orta məktəbi 1955-ci
ildə Lənkəran şəhərində bitirib.
1959-cu ildə
indiki Pedaqoji Universitetin
tarix-filologiya fakültəsinə daxil
olub,1964-cü ildə oranı bitirib,1965-1968 -ci tədris illərində
Salyan rayonu Kərimbəyli kənd orta məktəbində
çalışıb.
1968-ci ildə
Azərbaycan ETPİ-nun aspiranturasına girib,1971-ci
ildə tamamlayıb.1971-ci ildə dissertasiya müdafiə
edib, pedaqoji elmlər namizədi adını alıb.Dosentdir.
1974-76-cı
illərdə “ Azərbaycan məktəbi”
jurnalında,1976-84-cü illərdə “Azərbaycan müəllimi”
qəzetində çalışıb.
2001-2005-ci
illərdə Azərbaycan Müəllimlər İnstitutunun Salyan filialının direktoru olub.
Müxtəlif
vaxtlarda Ali Təhsil
Müəssisələrində dosent vəzifəsində
çalışıb. Hazırda Bakı
PMİYİ-nin dosentidir.
Əsərləri : Araşdırmalar: Səməd Vurğunun poetikası,
İsmayıl Şıxlının poetikası.
Mir Cəlalın
poetikası, Musa Yaqubun
poetikası, Baba Mahmudovun musiqi fəlsəfəsi,
Roman: “Payıza qədər”
-
İntellektuallığınıza söz ola
bilməz və təkcə bir pedaqoji elmin alimi olaraq yox, həm
də çox geniş ədəbi zövqə və
geniş məlumata sahib bir ZİYALISINIZ. Ona görə də
icazənizlə soruşum: Sizin dünyaya göz
açdığınız və mənim də
yaşadığım Qırmızıkənd yeddiillik və
sonradan orta məktəb olan bir təhsil ocağını necə
xatırlayırsız? Bəlkə mənimlə
bağlı da bir xatirəniz var?
- Qiymətiniz
üçün təşəkkür eləyirəm,
çünki belə yanaşmalara nadir hallarda rast gəlirəm.
Hər kəsin başı “ayılmır”
qayğılardan. Təəssüf, elita
nümayəndələri, rəsmi titullular, qohum-əqrəbalılardır
xatırlananlar.
Bəli, dünya işığına göz
açdığım o kənd məktəbini dünənim
kimi xatırlayıram. Məni qardaşım məktəbə gətirdi,
bir sinfi göstərdi, getdim oturdum. Birdən qapı
açıldı, direktor idi - Qəzənfər Quliyev -
atamla dost idilər, məni görmüşdü. Uzun boylu
adamdı, Salyan rayon volleybol komandasında
oynamışdı... Tanıdı məni, əlimnən
tutub I sinfə gətirdi, birinci partada otuzdurdu, müəllim Səfəralı
Məmmədovdu.
- Bu
qardaşlarla otur, - dedi. - Sakit uşaqlardır, Lətif
kişinin övladlarıdır.
Mənə qıraqda yer verdilər. Bu qardaşlar
Əkbər və Cavad idilər. Cavad
sinifdə qaldı. Mən Əkbərlə yeddi il bir partada oturdum və 55 il dostluq elədik. O,
dünyasını dəyişdi, mən “yaddan”
çıxdım...
Məktəbimiz taxtadan, 6-7 otaqdan ibarətdi. Rəhmətlik Xanış
Səmədov məktəbə 40-cı illərdə
bağlanmışdı, o, dəmiryolçu idi, bunu
özü demişdi... Bir dəfə gəldim
qədim məktəbimizi görüm, təzəsi
tikilmişdi. Nə olsa yaxşıdı:
sökmüşdülər. Qəhərləndim.
Belə iş görərlər? Neçə-neçə nəsli
yola salan məktəbi “yola verməmişdilər - yadigar
qalsın!Yadına düşər: məktəbi
Pışan adında it qoruyurdu. Onun əlinnən
əlimizdə çörək həyətə düşə
bilmirdik, qapazdayırdı. Rəngi də
yadımdadı... Daha sonra... Yadımda müəllimlərimiz
qalıb: rus dili müəlliməmiz Mariya Pavlovna idi, kök
qadındı. O vaxt kök adamı barmaqla göstərirdilər.
Bizə dərs deməyən Güllər Nəzirovanı,
Əzizağa Əzizovu, Məhəmməd Eminovu, Qəzənfər
Quliyevi, Xeyrulla Feyzullayevi xatırlayıram. Müəllimlər volleybola üstünlük
verirdilər. Abuzər Ağayevlə Qəzənfər
Quliyev rəqib olurdular. Əzizağa
müəllim boyca balaca idi, topu o qaldırırdı.
Top gedirdi hara gəldi. Qaçıb gətirirdik
və fəxr eləyirdik bu xidmət üçün. Uşaqlıqdı, tez ötüb keçdi. Bu barədə Sahib İmanov haqqında
yazdığım kitabda vermişəm. Səninlə
bağlı irəlidə demişəm bir-iki kəlmə:
Uşaqlara elə də qarışmırdın və
başqasının təkidini qəbul eləmirdin. Ağlın nə kəsirdi, o idi. Sən ən çox Bahadırla oturub-dururdun. Bilirsiz, xatirələr, adətən, məktəbə
gedib-gələn vaxtlar yollarda olur. Siz Ağammədli məhəlləsinə
- sağa, biz Cavadlılar məhəlləsinə - sola
gedirdik...
-
Allahverdi müəllim, bayaq “Pedaqogika” anlayışına
toxundum. Məncə, bir xeyli yan keçdik, xatirələrə
bağlandı. Bu, bir. Bilirsiz,
ədəbiyyatçılarla pedaqoqların sözü
ayrılır o mənada ki, bu anlayışın mahiyyətinnən,
fəlsəfəsinnən xəbərsizik. Hətta pedaqogikanı elm saymayanlar da yox deyil. Mümkünsə qısaca.
-
Düzü, bu sualı fəhmən gözləyirdim. Pedaqogika bir elmdir, eramızdan əvvəl, insan cəmiyyəti
yaranannan və idarə olunannan zəruri faktora
çevrilmişdir. Həm də bir sənət
kimi qəbul olunmuşdur. Bu elmin ilk “dayaqları” Sokrata,
Platona və Aristotelə - antik filosoflara məxsusdur.Pedaqogika əlbəttə
ki, fundamentallıqdan uzaqdır, lakin onun spesifik fəlsəfəsi
var: Əxlaqi əhval-ovqat, mübarizlik hissləri, insana məhəbbət
və müdriklik aşılama vəzifəsi. Pedaqogika Sovet
dönəmində itirdi: müdriklik, mərdlik və təmkinlik
fəzilətinnən uzaqlaşdırıldı. Halbuki hələ feodalizmdə - silki-sinfi və
professional-korporativ statusların ierarxiyası sistemində
şəxsi azadlıq münasibətlərinin özünəməxsus
piramidası idi. Və məqsəd bu idi: insanın əxlaqını
inkişaf etdirmək yollarını axtarıb tapmaq!Pedaqogika bir mühüm istiqamət - “əxlaqi
şüurun” dəyişməsinə cəhddir ki, bu
gedişdə 3 amil diqqətdə dayanır: şərəf
düzlüklə, dəb liderliyi zəka
hökmranlığı ilə, nəzakət vəzifə
davranışı ilə əvəzlənsin. Maarifçilər
hiss elədilər ki, insanlar tədricən bir-birinnən
soyuyurlar, uzaqlaşırlar, yaddaşlarda etinasızlıq
sindromu formalaşır. Və bu “triada” “əxlaqi
uzaqlaşma” kimi səciyyələndirildi. Bu gün müstəqilik. Pedaqoqlarımız
da həmçinin. Açığı,
pedaqogika sahəsinə gəlmiş orta nəsil - inciməzlər
- çox asan tematikalarla “oturub-dururlar”, gənc nəsli də
bu istiqamətə ötürürlər. Mən prosesin içindəyəm. Magistrlərim
var, dəhşətə gəlirəm: Pedaqogikanı
seçən bu ali təhsillilərin bu
elmdən xəbərləri yoxdur. Ona görə
ki, elmi rəhbərləri qazana nə tökübsə
bişmiş halda yedizdirirlər. Məncə,
magistr imtahanında ciddi dəyişiliklər
aparılmalıdır. İmtahan verənlərin
yaradıcılıq qabiliyyətləri, pedaqoji duyumu, yazı
məntiqi, fakta münasibəti şifahilə bərabər
(bunsuz da olar), yazılı ortaya qoyulmalıdır!Pedaqogika çox çətin elmdir, tətbiqi
bir o qədər də mürəkkəb sənətdir.
Buraya axın olmamalıdır!
- Sizin
xalanızın həyat yoldaşı Abuzər müəllim
böyük bir ziyalı və ədəbiyyat müəllimi
olduğu üçün oranı qurtaran şagirdlərin
çoxunun ədəbiyyatı və humanitar sahəni
seçmələrini mən təbii hesab edirəm. Və
burada böyük rus yazarı, publisisti İnna Rudenkonun bir
yazısından bir sitatı xatırladım: Bir müəllimin
hökmdarlığı məsələsinə, yəni daha
təsirli və etkili olması məsələsinə necə
baxırsınız?
- Həqiqətən,
Abuzər Ağayev kimi həm şəxsiyyət, həm də
ədəbiyyat müəllimi az-az həyata gəlir. Mən dəfələrlə müəllimlər
otağına girirdim, rəssamlıq işlərini mənə
gördürürdülər. Bir dəfə
görmədim o, ya su içir, ya da çay. Başqa kişi müəllimləri üçün
belə etika ikinci dərəcəliydi... Səliqəli
geyinirdi, ədəbi dildə danışırdı, ciddiydi.
Direktor olanda da dəyişmədi və bu
estafeti şagirdi Əbdürrəhman Tanrıverdiyevə
verdi.Yadımdadı, bir şagird sinif yoldaşının
çörəyini yemişdi, 1953-cü ildi. Xəbər verdilər ona, uşaqları həyətə
yığdı. Yaxşıca kötəklədi
ki, görk olsun. Hərçənd,
pedaqogikada bu cəza üsulu qadağandır.
Adətən,
şagird müəllimini yamsılamağı, ona
oxşamağı çox sevir, biz Abuzər müəllimin xəttini,
jestlərini, zövqünü bəyənirdik, hətta onun
qol çəkməsini də... Maraqlıdır, mən orta məktəbdə
ədəbiyyatı və Azərbaycan dilini üç il yarım tədris eləmişəm. Qeyri-təvazökarlıq
saymayın: riyaziyyatı, fizikanı, kimyanı yaxşı
bilən şagirdlərim vardı. Onlara dalbadal üç il dərs dedim, ədəbiyyata
bağlandılar, filoloji fakültələrə qəbul
olundular. Məsələn, sayılan,
istedadlı filoloq, professor Zaman Əsgərli riyazi elmləri əla
bilirdi, yaxşı mənada təsir altına
düşdü, ona qarşı nəzarətimi itirmədim.
Məşhur jurnalist (“Vışka”da şöbə
müdiridir) Səxavət Qarayev, publisist, yaxşı qələm
sahibi Cəfər Cəfərli, Məhəmməd Nəcəfzadə.
Sonuncu ingilis və rus dilləri üzrə
yaxşı tərcüməçidir və başqaları.
Hamısı - nə yaxşı, nə pis iş varsa bir xeyli
qismi müəllimin üzərinə gəlir. Hər
bir məzun kor-koranə müəllimliyi seçir. Sonra
“dadını” hiss edib, uzaqlaşır. Antik filosof Fales yerində
demişdir: “müəllim hazırlanmır, doğulur”.
- Sizə
görə bizim məmləkət üçün hansı təhsil
sistemi daha təsirli və maraqlı ola bilər?
- Təhsil
sistemi kompleks halda demək olar ki, eynidir, lakin hər bir
dövlət öz ideologiyasına görə üstqurum
rolunu oynayır, 70 il Sovet təhsil sistemi olmuşdur və ən
görkəmli elm, incəsənət xadimləri həmin
dövrdə yetişmişdir: Yusif Məmmədəliyev, Heydər
Hüseynov, Validə Tumayuq, Zərifə Əliyeva, Mikayıl
Useynov, Azad Mirzəcanzadə, Zahid Xəlilov, Rafiq Əliyev... Son iyirmi ildə bu şəxsiyyətlərin
yaxınlığına gələn varmı? Bunun mənim
aləmimdə çox səbəbləri var: biz Şərq
təhsilini yaxına buraxmırıq, gedib Qərbdə
Universitetlər axtarıb tapırıq. Olsun! Dünya elminin
Şərqdən
çırpışdırdığını nə tez
unutduq! Bu gün də onlarda təhsil
güclüdür. Biz qloballaşma,
inteqrasiya anlamlarını o dərəcədə fetişləşdirmişik.
Mən gələcək nəslin biz nəslə
töhmətinnən qorxuram. Bugünkü təhsil
sistemi yalnız uşaq beynini elmi informasiya ilə yükləməkdən
ibarətdir - tərbiyəyə orada yer yoxdur! Bax, təhsildə
müəyyən - qisim fəsadlar da buradan yaranır... Tofiq bəy,
təsəvvür edərsiz, sənin də nəvələrin
məktəbə gedir: bu say çoxluğunda
tədris vəsaitləri, bu qalınlıqda - həcmdə dərsliklər
olar? Dünyanın hansı məmləkətində
bu var? Axı, bu ağır
çantanı çiynində məktəbə aparan 6-15
(yuxarı sinifləri nəzərdə tutmuram) yaşlı
uşaqlardır. Bax, repititorluq artıq təhsildə
və ailələrdə ağır bəlaya
çevrilmişdir. Ona görə də uşaqlar məktəbdən
soyuyurlar, qaçırlar, ancaq küçələrdə
repititorların evlərinə üz tuturlar! Təhsil o deməkmidir,
bütün məzunlar mütləq ali təhsil
almalıdır? İş o yerə çatıb ki, məktəbin
pedaqoji fəaliyyətini onun məzunlarının hansı ali məktəbə girməsilə qiymətləndirirlər.
Bu meyar tamamilə yersizdir.Təhsilalma azad
olmalıdır. Biz, insafən, buna
yaxınlaşırıq...
(Davam edəcək)
Tofiq ABDİN
525-ci qəzet.- 2012.-
6 oktyabr.- S.23.