Fəryad... Və Vicdan
Əli İldırımoğlunun
85 illiyinə
Noyabrın
17-də görkəmli yazıçı-jurnalist Əli
İldırımoğlunun 85 yaşı tamam olur.
Bu
münasibətlə tanınmış publisist Loğman Rəşidzadənin
yazıçının yaradıcılığından bəhs
edən “Fəryad və vicdan” essesini oxuculara təqdim edirik.
Biz
çox vaxt suallar yox, cavablar qarşısında aciz
qalırıq. Sualları biz vermirik... Biz cavablarımıza məhkumuq.
Suallar ilahi nidasıdır... Cavablar insan əməlinin təqdimatıdır.
Zamanın əbədiliyinə
söykənən, keçmişin ənginliklərindən
süzülüb gələn sirr dolu bu suallara cavab axtara-axtara insan
oğlu müəmma dolu bir substansiyaya çevrilmirmi?!. Həyat
əbədi suala dönmürmü?.. Yaxud bu cavabların
özü sual nidasıyla səslənmirmi? Bəzən də müdhiş cavablar
bizi yenidən quru, soyuq suallarla üzbəüz qoymurmu?
Biz kimik?.. Hardan hara gedirik?..
Yolumuzda, inam və əqidəmizdə, imanımızda nə
dərəcədə kamilik?
Zaman öz nəfəsində, nəfsində bizdən nələri alıb, nələri
verib! Daim əbədi və mürəkkəb sual kimi böyük məchulluqla
önümüzdə dayanan bu dünya qarşısında
bizim əbədi missiyamız nədir?..
Onu xilas eləmək, yoxsa daha da bəlalara sürükləmək?
İlahi varlıq olan, müqəddəslikdən pərvəriş tapan, tədricən şərə uyub şeytana xidmət
edən insan övladının missiyası bəlkə elə budur: vurmaq, dağıtmaq,
yandırıb yaxmaq... Bəlkə insan dünyaya elə buna
görə gəlir?.. Bəlkə elə ona görə də
insan halallıqdan daha çox harama xidmət edir? Elə məhz
buna görə də gözəl dünyamız od tutub
yanır, şeytanınbuxovunda
çabalayır? İnsan Allahlıq iddiasına düşəndə
öz missiyasını unudur, Allahın işlərinə əl aparır və
bundan gizli, məşum bir
zövq alır... Allah zaman-zaman
öz yaratdığına
həddini tanıtdırır,
missiyasını xatırladır, müxtəlif üsul və vasitələrlə
onu tərbiyə eləməyə çalışır.
Zamanın
ayrı-ayrı çağlarında
meydana gələn dinlər, elmi biliklər,
etik-estetik fikirlər, fəlsəfi
görüşlər, incəsənət, ədəbiyyat...
Bütün bunlar insanı tərbiyələndirmək,
onu şərin pəncəsindən
xilas eləmək üçün ilahi çabalardır. Təəssüf,
günün bu günündə, hətta kosmosu fəth etmək
əzmində olan müasir insan
özü-özünü fəthdə yenə də
acizdir. Nə qədər çəkəcək?! Haqqdan, ədalətdən,
xeyir əməllərdən
uzaq düşmüş
insan özünü tapmaq, özünü yenidən kəşf
etmək üçün hələ özü-özüylə
çoxmu mücadilə aparacaq?.. Yəni son anda,
dünyanın əşrəfi sayılan insan bir qarışqa ömrü də
yaşamayacaqmı?..
Məşhur
hədisdə deyilir ki, Həzrəti
İbrahim Peyğəmbəri yandırmaq üçün oda
atıb kənardan tamaşaya dayanırlar. Bu vaxt balaca bir
qarışqa ağzını
suyla doldurub odun üstünə tökməyə
başlayır. Onu lağa qoyub gülürlər. Sənin canın-cəsədin nədir ki,
bu boyda odu söndürmək istəyirsən, - deyirlər. -
Düzdür, bu cismimlə odu
söndürə bilməyəcəyəm. Amma mən, öz
vicdan borcumu yerinə yetirirəm, - qarışqa cavab verir.
Zaman-zaman üz-üzə
qaldığımız bəşəri sualların ən sadə və mükəmməl
cavabı, bəlkə də elə budur! Qarışqa ömrü, qarışqa
vicdanı... Bəlkə ulu Tanrı
bizi bununla imtahana çəkir, bizə dərs verir,
qarışqa vicdanını insan vicdanına adekvat estetik
kateqoriya kimi qoyur?! Fəlakət qarşısında hamının
vicdanı oyanmalı, borc hissi kükrəməli,
bacardığını ortaya qoymalıdır. Nəinki özü fəlakət
yarada, həmcinslərinin malına-canına qəsd edə,
qurulub-yaradılmışları viran qoya, yandırıb-yaxa,
kütləvi qırğınlar törədə, Allahın
işinə əl aparıb onun vəzifələrini mənimsəyə...
Qoca tarix belə halları zaman-zaman təkrarlayıb, lakin son
anda, haqq qazandırmayıb. Erməni vandalizmi, erməni vəhşiliyi,
erməni şovinizmi də təzələnən, təzələndikcə həyasızlaşan, həyasızlaşdıqca
quduzlaşan, yeni çalarlarla
üzə çıxan bəşəriyyət və
insanlıq əleyhinə belə faktlardandır. İnsan,
onsuz da xislətən günahkardır. Hər insanın qəlbində məşum, sirli bir xəbislik,
günah potensialı yatır. Viktor Hüqo mümkün qədər az
günah işlətməyi tövsiyə edirdi. İnsan
üçün qanun budur, - deyərdi. Bəli, insan
çalışıb az günah eləməlidir.
Heç günah etməmək
mələklərin işidir...
Bəli, söhbət hələ adi, başqa sözlə,
cari günahdan gedir. Təbii, hər kəs potensial
günahkardır. Bəs qatil, qan
içən, yırtıcı, dağıdıcı,
insanlığa qarşı vandallar?.. Təbii, sual da, cavab
da bu anda qapanır. Artıq bundan sonra insan yox,
insan sifətində şeytan
və iblis başlayır. Bunu belə də formula eləmək olar: bundan sonra ermənilik
başlayır...
Biz qarışqa vicdanını
örnək gətirdik. Bu, hər
bir insanın vicdan borcuna da işıq tuta bilər. Hər kəs bəşəriyyət
qarşısında, bu
gözəl, mərhəmətli,
ana şəfqətli dünyamız
qarşısında, hər
an ünsiyyətdə olduğu,
göz-gözə, nəfəs-nəfəsə
dayandığı həmcinsləri
önündə cavabdehdir,
məsuliyyətlidir. Di gəl
ki, çox vaxt bu ali,
ruhani və qüdsal vəzifələr unudulur, evin içində qardaş qardaşla yola getmir, qonşu qonşuya daş atır, əsrlər boyu eyni regionda,
eyni paraleldə yaşayan millətlər bir-birinə
qənim kəsilir, ölkələr, dövlətlər
cəngi-cidala çıxır,
kəndlər, şəhərlər
xarabazara çevrilir,
qan su yerinə
axır... Həmişə
ləyaqətini uca tutan, səmimiyyəti ucbatından əzab-əziyyət çəkmiş
biz azərbaycanlılar da
zaman-zaman adı vicdani hissdən və mərhəmətdən məhrum erməni millətçiləri
tərəfindən zülmə, zillətə, basqıya, soyqırıma məruz qalmışıq.
Bu gün də həmin ağrı-acıyla
baş-başayıq. Ermənilər, xüsusən onların
millətçi qanadı,
bəlkə də yer üzündə yeganə məxluqdur ki, nə öz
qövmü, nə bəşəriyyət və
insanlıq qarşısında
heç bir məsuliyyət daşımadan
yaşayır. Bununla da
həm öz millətinin, həm də başqa xalqların inkişafına
ciddi əngəllər
törədir. Onların bu xisləti
son anda da bumeranqa dönüb özlərinə dəyir.
Azərbaycana qarşı məkrli erməni siyasəti əsrlər boyu davam edib və
müxtəlif dövrlərdə
fərqli çalarlarda
üzə çıxıb. Onların
müxtəlif səpkili
bu “incə” siyasətinin son anda kobud bir məntiqi
olmuşdur: erməni millətçiliyi. Tarix kitablarında, elmi-metodiki dərgilərdə, publisistik
nümunələrdə, ədəbi-bədii
əsərlərdə erməni
millətçiliyi, erməni vandalizmi faktlarla,
real, həyati
detallarla göstərilmiş,
dünya ictimaiyyəti
qarşısında ifşa
edilmişdir.
Yazıçı Əli İldırımoğlu
öz yaradıcılığında
bu məsələyə
dönə-dönə müraciət
etmişdir. “Daş
yağan gün” romanı
bu mövzuda fundamental
ədəbi nümunədir.
Əli İldırımoğlu
geniş profilli, dərin məzmunlu, fəlsəfi mündəricəli
əsərləri ilə
ədəbi ictimaiyyətə
yaxşı tanışdır. Onun əsərlərini
Azərbaycan həyatının,
azərbaycanlı taleyinin
ensiklopediyası adlandırsaq,
səhv eləmərik.
Təqdimata ehtiyacı
olmasa da, söhbətimizin ruhuna uyğunluğunu nəzərə
alıb onun insan taleləri ilə zəngin əsərlərini bir daha yada salaq:
“Həmin adam”, “Zorən jurnalist”, “Közərən sətirlər”,
“Dərd”, “ Qarlı gecələr”, “Mənim rəncbər atam”, “Aqibət” və insan talelərinə, milli, sosial, əxlaq məsələlərini
fərqli rakurslarda əks etdirən digər əsərlərində
erməni məsələsi,
erməni problemi, xalqımız üçün
daim başağrısına çevrilmiş
ermənilik məsələsinə
bu və ya digər yöndən
toxunulmuş, fəlsəfi,
estetik və əxlaqi təhlilə, təşrihə cəlb edilmişdir. Ən nəhayət, birbaşa erməni məsələsinə,
ermənizmin vəhşi
təbiətinə həsr
olunmuş “Daş yağan gün” romanı... Fabulası son dərəcə həyati,
real ictimai lövhələr,
canlı xarakterlər
üzərində qurulmuş romanda insan mənzərələri,
təbiət və cəmiyyətin harmoniyası
zərif ədəbi dildə, səmimi bir təhkiyə ilə təqdim edilir. Ədib, xalqımıza həmişə
qənim kəsilmiş
erməni şovinizminin,
erməni vəhşiliyinin
kökdən, dibdən
gələn səbəblərini
göstərir, düşmənçiliyi
ənənəyə çevirmiş
xəbis erməni psixologiyasının heyrətamiz
dərəcədə real və
obrazlı şərhini
verir. Son anda ağsaqqal, ağır taxtalı yazıçı
mətləbləri, məsləhətləri,
təhkiyənin yekunu
kimi müdrik nəsihətlər, atalar
sözü mərtəbəsində
ədəbi-estetik nəticələr...
Əsərin bədii mətləbi onu deyir ki,
bu roman bizim ata kitabımız olmağa, ömrümüzün,
taleyimizin bələdçisi
rolunu oynamağa layiqdir. Axı, biz həm
də unutqanıq... Belə kitabları yaddaşımızı
təzələmək üçün
hər an, hər zaman, bəlkə də özümüzlə
daşımalıyıq. Evimizdə göz önündə saxlamalıyıq, işdə
stolumuzun üstündə
ən görümlü
yerdə olmalıdır,
yol gedərkən belə, qoltuğumuzda gəzdirməliyik. Mübaliğə
hesab etməyin, hissə qapılmaq kimi də qiymətləndirməyin...
Bu kitab hər
cür tərifə, hətta pafoslu qiymətə layiqdir.
Çünki buradakı
hadisələr, qələmə
alınmış mövzu,
ictimai kolliziyalar
bizim taleyimizlə, milli mövcudluğumuzla birbaşa bağlıdır. Bir daha vurğulamaq istəyirəm ki, belə kitablar bizim
mənəvi-əxlaqi dərsliyimizdir.
Sayıqlığımızı itirəndə belə
kitabları vərəqləməliyik,
bərkliyimizi, iradi möhkəmliyimizi saf-çürük
eləmək, siyasi səbatlığımızı bir daha yoxlamaq,
ayıq-sayıq, sərvaxt
olmaq üçün
yenə də belə kitablara müraciət etməliyik. Bir balaca laqeydləşəndə,
iradəmizin yayı boşalanda yenə bu ünvana üz tutmalıyıq.
Axı, biz unutqanıq...
Belə kitablar mənəvi dayağımız,
dumanlı və əzablı yollarımıza
tutulan bir işıq, məşəldir,
zamanın qapalı suallarına cavabdır. Biz kimik, hardan
gəlib hara gedirik? Necə gedirik, nə
üçün gedirik?
Bu ziqzaqlar içərisində
bir xalq kimi mövcudluğumuzu
necə qorumalıyıq?
Əbədiyyət qarşısında hansı sınaqlara hazır olmalıyıq? Başımıza yağan daşları
yığıb saxlamalıyıqmı,
yoxsa onların üstündən laqeydcəsinə
adlayıb keçməliyikmi? Özünüdərk,
özünütəsdiq nədir:
Allah vergisidirmi, xarakterdimi,
xarizmadırmı, milli mentalitetdirmi?.. Ağsaqqal, müdrik yazıçımız
“Daş yağan gün” romanında bu mətləblərə
incə bir işıq salır, bu qapalı suallara müəyyən açıq cavablar verir. Və Köhnə Həsənlinin
ağsaqqallarından biri, Babanın
diliylə estetik qənaətini bəyan edir: “Nə millət olursa-olsun, insan ki, Allahdan
qorxmadı, ondan nə pis əməl
desən çıxar...”
(ardı
var)
Loğman RƏŞİDZADƏ
525-ci qəzet.- 2012.- 6 oktyabr.- S.19.