Fəryad... Və Vicdan
Noyabrın
17-də görkəmli yazıçı-jurnalist Əli
İldırımoğlunun 85 yaşı tamam olur. Bu
münasibətlə tanınmış publisist Loğman Rəşidzadənin
yazıçının yaradıcılığından bəhs
edən “Fəryad və vicdan” essesini oxuculara təqdim edirik.
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Tale işidir. Belə gətirib ki,
yazıçının uşaqlıq və gəncliyi uzun
illər ermənilərlə ünsiyyətdə, başqa
sözlə, qonşuluqda keçib. Ədibin ata yurdu
Qubadlının Əliquluuşağı kəndi haqdanmı, nahaqdanmı erməni kəndlərinin
qonşuluğunda yerləşib, anasının kəndi Həsənli isə erməni vandalları tərəfindən yandırılıb, yerlə-yeksan edilib. Həm əmin-amanlıq
dönəmində, həm ara qarışanda müəllif ermənilərin əsl sifətini, iç
üzünü yaxşı görüb. Sakitlikdə, əmin-amanlıqda
quzu kimi davranan ən fağır erməninin ara qarışanda qızıl ilan kimi quyruğu
üstdə necə
durduğunun çox şahidi
olub. Odur ki, kövrək
uşaq yaddaşı getdikcə
coşqun yazıçı təxəyyülünə
çevrilərək bədii əsərlərdə təzahür etməyə
başlayır. Əli İldırımoğlu bu əsərlərdə,
həm də öz taleyini yazır, erməni vəhşiliyinə
tuş gəlmiş, zərbələr almış taleyini.
Erməni
vandalizmi onun şəxsi həyatında, qeyd etdiyimiz kimi,
çox ağrılı-acılı izlər buraxıb.
Qohum-əqrəbaları, yaxınları erməni terrorizminin
qurbanı olub. Əmisi Əmrah yüzbaşı Zəngəzur
dağlarını özünə səngər edərək
erməni qəsbkarlarına qarşı uzun müddət
vuruşub, zaman-zaman onların
Qarabağa yollarını kəsib, ən nəhayət, qanlı döyüşlərin
birində qəhrəmancasına həlak olub. Bu və ya digər
faktlar yazıçının həyatında silinməz izlər
qoyub və bədii tədqiqat obyektinə çevrilib.
Yazıçı
nədən yazırsa-yazsın, əslində
özünü, öz daxili dünyasını təqdim edir,
müəyyən mənəvi-əxlaqi çabalardan söz
açdıqca öz varlığını, estetik
mövqeyini ortaya qoyur. Bu dolaylardan keçməyən ədəbiyyat
oxucuya yad olduğu kimi, elə
yazıçının özünü də isitmir.
Mövzu yazıçının bətnində
yaranmalı,
ağrısından, sevinc və kədərindən formalaşmalıdır. Ədəbiyyat
inanc və səmimiyyətdir. Bunu qorumaq üçün
bütün məqamlarda yazıçı səmimi, təbii
olmalıdır. Əli İldırımoğlu
yaradıcılığı boyu özünü yazan, daim
yaşantılarını, duyğu və düşüncələrini
qələmə alan səmimi yazıçıdır. Hadisə və xarakterləri
özündən keçirməyi
bacaran ədib mövcud dünya çərçivəsində
öz dünyasını yaxşı yarada bilir. Əsərləri
sanki onun yaddaş və xatirələrinin yaşıdıdır.
O cümlədən “Daş yağan gün” romanı...
Əsərlərin,
ədəbi nümunələrin müəyyən yaranma
texnologiyası olur. Yazıçı ilk növbədə
müəyyən bir problemi - fəlsəfi, siyasi, ictimai, yaxud əxlaqi xətti önə
çəkir. Deyək ki, konkret bir hadisənin, müharibənin,
döyüş səhnəsinin, ailə-məişət
münaqişəsinin, tarixi hadisənin özünü,
zahiri görüntüsünü yox, onun içində,
mahiyyətində, mayasında yaşayan problemi leytmotivə çevirir.
Adamlar, onların həyatı, məişəti, bir-birinə
münasibətləri, xarakterləri, predmet və əşyalar,
təbiət təsvirləri problemin çözümündə
ədəbi material rolu oynayır. Bəzi əsərlərdə fərqli olaraq problem hadisələrin
içindən boy göstərir və sair... Formaların, hər
biri, əslində ədəbi nümunə üçün
məqbul qəlibdir. Əsas meyar bu qəlib çərçivəsində istedadla yazılmış bədii əsər
təqdim etməkdir.
“Daş
yağan gün” daha çox fəlsəfi-əxlaqi problem
üzərində qurulmuş romandır. Bu fonda ədəbi qəlib
kimi seçilən Nəcəfin taleyi işığında ədib
məsələnin təkcə
fəlsəfi-əxlaqi qaynaqlarını araşdırmır,
eyni zamanda qneseoloji köklərinə qədər gedir. Əsərdə
baş verən hadisələr, insan taleləri, təbiət
təsvirləri, cəmiyyətin fərqli həsb-halı həmin məqsədə
xidmət edir. Əslində problem erməni vəhşiliyinin,
erməni vandalizminin, kökdən, genetikadan və pozulmuş əxlaqdan
süzülüb gələn erməni millətçiliyinin
ifşasıdır. Bu məqsədlə ədəbi qəlib
kimi seçilmiş bir gəncin
nakam taleyi bütün məsələlərə işıq
salmaqda, problemə müxtəlif rakurslardan yanaşmaqda
yazıçıya kömək edir, onun bədii-estetik manevr
imkanlarını artırır. Əli müəllim problemin
açılmasında şaxələnmiş
süjetin bir məcraya yönəldilməsində daha
çox insan talelərinə
güvənir, onların fərdi cizgilərini, məişət gizlinlərini, həyat fəlsəfəsini,
yaşam tərzini, sosial münasibətlərini bu istiqamətə
yönəldərək toplum şəklində təqdim edir.
Şübhəsiz, əsərdəki təbiət təsvirləri,
etnoqrafik etüdlər, simvollar, yuxugörmələr, mistik təxəyyüllər
də qarşıya qoyulan yazıçı
amalının şərhində
az rol oynamır. Bir sözlə, faktdan, hadisədən, həyat
həqiqətlərindən tutmuş ədəbi-bədii
vasitələrə qədər
hər şey mobil bir ahəngdarlıqla problemin
açılımına səfərbər edilir, sanki
işıq bir nöqtəyə istiqamətləndirilir.
Ədəbiyyatın
missiyası səmimiyyət və xeyirxahlıqdır. Ədəbiyyat humanizmdir. U.Folkner
müsahibələrinin birində: “Sizə nə ad verməmişlər:
naturalist, ənənəçi,
simvolist və s. Maraqlıdır, bəs siz, öz fikrinizcə,
hansı məktəbə mənsubsunuz?” - sualına, - “Mənsub olduğum və ya mənsub
olmaq istədiyim məktəb humanistlər məktəbidir”-
deyir. Səmimiyyətlə deyə bilərik ki, Əli
İldırımoğlu da öz yazıçı məziyyətlərilə
bu humanistlər nəslinin
davamçılarındandır.
Humanizm, xeyirxahlıq, canyananlıq və digər
yüksək əxlaqi məziyyətlər onun əsərlərində
ədəbi-estetik bir sistem kimi özünü göstərir.
Bu estetik harmoniya onun hər bir əsərində özünəməxsus
ahəngdə təzahür edir. “Daş yağan gün” əsəri
bu mənada özünəxas ştrixlərlə zəngindir. Buradakı hadisələr və
insan taleləri humanizm və əxlaqa tabe etdirilib,
yazıçı himayəsinə
bürünüb...
Əsər
belə başlayır: “İlıq yaz axşamı.
Bağlı-bağatlı kənd
alma, gilənar, gilas çiçəklərinə
bürünmüşdü. Naxır örüşdən təzəcə
qayıdırdı. Çiyni sənəkli
qız-gəlin şən əhval-ruhiyyə ilə bulaq
başına tələsirdi. Məscidlərin minarələrindən azan səsi
gəlirdi. Möminlər
axşam namazına hazırlaşırdılar. Güney məhəllədəki
həyətlərin birində toy məclisi qurulmuşdu.
Çal-çağır səsi kəndi başına
götürmüşdü. Aşıqların
sazı-sözü qəlbləri ehtizaza gətirirdi. Bir
neçə saatdan sonra gəlin atlanıb təntənə
ilə bəy evinə yola salınmalıydı. Bu əsnada ara vermədən atılan top mərmilərinin
qulaqbatırıcı uğultusu kəndi təlatümə gətirdi.
Təpədən dırnağa qədər silahlanmış
ermənilər dörd bir tərəfdən qara qarışqa kimi kəndi
mühasirəyə aldı... Toy yasa döndü. Top mərmiləri
evlərin külünü göyə sovurdu.
Güllü-çiçəkli bağ-bağçaların
xoş rayihəsi yayılan həyət-bacaları
barıt qoxusu bürüdü. Məscidlər, mədrəsələr
yerlə-yeksan edildi. Qadınların məşum naləsi,
uşaqların tükürpədici
çığırtısı, mal-heyvanın mələrtisi,
itlərin ulartısı ərşə qalxdı. Minlərlə
insan bir gecənin içində ev-eşikli odlara qalandı. Kəsilən
toy qoyunlarının qanı, insan qanına qarışıb,
balaca-balaca yumru daşları
diyirlədirdi”.
Əli
müəllimin yaradıcılığına xas dəqiq,
real, obrazlı təhkiyə... Sözlə çəkilən
tablo... Sadəlikdə mürəkkəb bədii təxəyyül...
Romana proloq təsiri bağışlayan bu giriş
özlüyündə, sanki manifestdir. Əsərin
bütöv ruhunu özündə
yaşadan bu parça, insan qəlbini riqqətə gətirən
bu təzadlı təsvirlər yazıçı ideya və
məqsədinin bəyannaməsidir. Sanki göylə yer arasındasan,
reallıqla məchulluğun sərhədlərindəsən.
Xeyirlə Şərin çılğın, ehtiraslı
mübarizəsinin içindəsən... Sevincin-xoşbəxtliyin,
yaxud qanın-qadanın, bədbəxtliyin
hardan başladığını, harda qurtardığını kəsdirə
bilmirsən. Bəlkə onlar eləcə bir-birinin bətnində
yetişir, bir-birini formalaşdırır?.. Bəlkə Xeyirlə Şər yaranışdan bir-birini
izləyir, bir-birini şərtləndirir, biri digəri
olmadan yaşaya bilmir? Maraqlıdır ki, bu ədəbi temp, bədii
ritm, intonasiya bizi əsər boyu izləyir.
Əli
İldırımoğlu humanizmi bu parçada bütün əlvanlığı
ilə boy göstərir. Təsvirin dəqiqliyi, dilin şirinliyi, hadisələrin
yaşatdığı həyəcan bu humanizmin təsir
gücünü daha da artırır. Xoşbəxtlik, əmin-amanlıq
və qan-qada, ölüm, qırğın... Bir tərəfdə
adi, sadə və sakit həyatın səadəti, digər tərəfdə
müharibənin, vəhşiliyin məşum faciəsi... Həyatın
məntiqi budurmu?.. İnsan buna görəmi dünyaya gəlib?..
Gələcək bunun üstündəmi qurulub?.. Əli
İldırımoğlu bir yazıçı kimi belə eybəcərliklərə
üsyan edir, erməni vandalizminə,
ümumiyyətlə, insanlığa edilən hər cür vəhşiliyə
qarşı xeyirxahlığı, insanpərvərliyi,
humanizmi qoyur...
Fakt və
hadisələri, gündəlik, real yaşantıları bədii
materiala çevirmək üçün yazıçılar
müxtəlif ədəbi vasitələrə əl
atırlar. Bədii əsər hər hansı bir müstəvidə
qərar tutur, başqa sözlə, real faktla hansısa bir
forma birləşərək bazis rolunu oynayır, ədəbiyyat
onun üzərində qurulur. Müəyyən şərtilikləri nəzərə
almaqla deyə bilərik ki,
söz ədəbiyyatı da var, hadisə ədəbiyyatı
da, xarakterlər üzərində qurulan ədəbiyyat da...
Bu cəhətlərin hər biri Əli müəllimin
yaradıcılığında kifayət qədər öndədir. Bir çox hallarda bu
ədəbi priyomlar birləşərək kompleks
halında sintez təşkil
edir. Lakin Əli İldırımoğlu ədəbiyyatı
daha çox xarakterlər üzərində qurulur,
insan taleləri fonunda boy göstərir. “Daş yağan gün” əsəri,
qeyd etdiyimiz kimi, problem ədəbiyyatıdır, erməni
probleminə, Azərbaycana və azərbaycanlılara
qarşı yönəlmiş erməni vəhşiliyinin
ifşasına həsr olunmuş romandır. Problemin şərhi
üçün ədəbi vasitə kimi xarakterlər,
canlı insan taleləri seçilmişdir. Əsasən Nəcəfin,
bir insanın nakam taleyindən maya tutan roman son anda canlı
xarakterlər toplusu kimi yadda qalır. Bu insanlar - Nəcəf,
Mikayıl, Nəcəfin alaçıq qonşuları
olan Armenak, Akop, erməni
qaniçənləri - Andranik
Poqosyan, Arsen və başqalarının canlı həyat
tarixçəsi,
- Andranik
Ozanyan, Nijdeh, Hamazas, Dro və bu kimi millətçilərin xəyali
obrazlarının yaratdığı bədii mənzərə
problemin köklərinə qədər getməkdə
yazıçıya kömək edir.
Əsərin
süjeti Nəcəfin həyat
tarixçəsi üzərində qurulub. Erməni
quldurları tərəfindən yandırılmış, yer
üzündən silinmiş, əhalisi, demək olar ki,
başdan-başa qırılmış, müəllifin öz
diliylə desək, pərgarı pozulmuş Həsənlinin
yadigarlarından biri Nəcəfin... Qundaqda ikən əmisi
Mikayıl tərəfindən xilas edilən Nəcəfin... Və
beləcə bir zülmdən qurtarıb digər zülmə
tuş gələn, erməni əsirliyindən xilas olub əmisinin
əsirliyinə düşən Nəcəfin...
Köhnə
Həsənlidən nə qaldı?.. Kimsəsiz
kalafalıqlar, beş-üç adam, taleyi kəm gəlmiş
başıbəlalı Nəcəf və acı xatirələr.
Salamat qalmış beş-üç nəfər yeni kənd,
Təzə Həsənli saldı, yaraları sağaltdı və
eyni zamanda erməni məkrini də
unutmağa başladı...
Təsadüfi
deyil ki, yazıçı özünün protoobrazı balaca qəhrəmanın
diliylə etiraf edir: “Uşaq olsam da, açıq-aydın
görürdüm ki, kəndə gələn pəncərə
şüşələyən, at, qatır, öküz
nallayan, palan tikən, divar hörən ermənilərə necə
inanıb, mərhəm münasibət göstərirlər. Təzə
Həsənlinin adamları erməniləri yuxarı başa
keçirib, neçə gün evlərində qonaq
saxlayıb, qabaqlarına yağlı xörəklər qoyub,
sonra da gördükləri işin müqabilində ciblərini
doldurub, arpadan, buğdadan, darıdan, pərincdən yüklərini
tutub, hörmətlə yola
salırdılar”.
(ardı gələn şənbə
sayında)
Loğman
RƏŞİDZADƏ
525-ci qəzet.-
2012.- 13 oktyabr.- S.19.