Böyük
şəxsiyyətlər bütün dünyaya məxsusdur
Şəxsiyyət
anlayışı barədə
(Xeyirə
kahin xidməti, şərə qarşı isə məğlubedilməz
qladiator cəsarəti göstərən R.A.-ya)
Antonin kimi mənim üçün şəhər və
vətən Romadır, bir insan kimi isə - dünyadır.
Mark Avreli
Şəxsiyyətlər daim ehtiram bəslənən, bəzən
hətta sevilən insanlar olmuşlar. Özlərinə məxsus
olan keyfiyyətlərə görə şəxsiyyətlər
onları əhatə edənlərdən ciddi surətdə fərqlənir,
hər bir cəmiyyətdə aparıcı qüvvəyə
çevrilir, ictimai həyatda bəzən hətta xırda
dairədə də olsa liderlik imkanı qazanmağa cəhd
edirlər. Şəxsiyyət
anlayışı əslində müxtəlif cəhətləri
əks etdirən məfhum olduğundan, buna fəlsəfi
qaydada yanaşdıqda öz mahiyyətini daha yaxşı
biruzə verir. Fəlsəfə isə hələ
qədim zamanlardan cəmiyyəti və onun üzvü kimi
insanı öyrənməklə məşğul olmuşdur.
Fəlsəfi bilik hər şeydən əvvəl
insan haqqındakı bilikdir. Fəlsəfə
insanı dünyada, dünyanı isə insanda təhlil edir.
İnsan isə o vaxt şəxsiyyətə
çevrilir ki, o, ətrafındakılara münasibətini
şüurlu surətdə müəyyən edir.
Şəxsiyyətlə fərd arasında mühüm
fərqlər mövcuddur. Şəxsiyyət fərdin
sosial cəhətdən əhəmiyyət kəsb edən
xüsusiyyətləri sistemidir, onun sosial dəyərləri
mənimsəmək ölçüsüdür, həm də
bu dəyərləri həyata keçirmək qabiliyyətinin
sahibidir. Şəxsiyyət
anlayışı özünəməxsusluğu ilə
seçilməklə fərddə ümumsosial xüsusiyyətlərin
ifadə olunması ilə əlaqədardır. Bu xüsusiyyətlər isə konkret insanın
dünyaya təkrar olunmaz qaydada sistemli münasibətindən,
onun sosial qarşılıqlı təsirdə meydana gələn
fərdi bacarığından irəli gəlir. İnsan şəxsiyyət kimi öz şüurunun
inkişaf səviyyəsi ilə, bunun ümumi şüura
uyğunluğu ilə xarakterizə olunur, axırıncı
isə öz növbəsində həmin cəmiyyətin
inkişaf səviyyəsi ilə müəyyən olunur.
Şəxsiyyət ictimai münasibətlərdə bilavasitə
iştirak edir.
Şəxsiyyətin mühüm cəhəti
ayrı-ayrı adamlara, özünə, öz ictimai və zəhmət
vəzifəsinə münasibətidir. Şəxsiyyətdə
ən başlıca xüsusiyyət təkcə onun
mövqeyi deyildir, həm də öz münasibətlərini
bütün müqavimətlərə və maneələrə
baxmayaraq həyata keçirmək bacarığıdır.
Bu, insanın yaradıcı imkanlarından, onun
qabiliyyətlərindən, biliklərindən və
bacarıqlarından, iradəli-emosional və intellektual
xüsusiyyətlərindən asılıdır. İnsan heç də hazır qabiliyyətlərlə,
maraqlarla, xarakterlə dünyaya gəlmir. Bu
xüsusiyyətlər yalnız ömür çərçivəsində,
sürülən həyat boyu, ancaq həm də müəyyən
təbii əsas üzərində formalaşır. İnsanın təbii cəhətləri heç də
onun sosial mahiyyətinə əkslik kimi qəbul
olunmamalıdır. Axı insanın təbiətinin
özü də, təkcə bioloji təkamülün məhsulu
olmayıb, həm də tarixin məhsuludur.
Lakin şəxsiyyətin təşəkkül
tapması yalnız konkret ictimai şəraitlərdə
baş verir. Cəmiyyətin tələbləri adamların
davranış modelini, həm də bu davranışın qiymətləndirilməsi
meyarlarını müəyyən edir. Şəxsiyyətin
inkişafı, əslində onun imkanlarının daim
genişlənməsi və həm də yeni tələbatlarının
formalaşmasıdır. Şəxsiyyətin
inkişafının daha yüksək səviyyəsi ictimai cəhətdən
əhəmiyyət kəsb edən münasibətlərin
üstünlüyü ilə xarakterizə olunur. Hər bir fərd həyatın mürəkkəb vəzifələrini
həll edir. Şəxsiyyətin rolu da məhz
bu problemləri həll etdikdə üzə
çıxır. Eyni çətinliklər
müxtəlif adamlar tərəfindən müxtəlif
üsullarla yoluna qoyulur. Bəziləri hətta
cinayət əməllərinə də əl atır. İnkişaf etmiş şəxsiyyət yüksək
dərəcədə olan ədalət, vicdan və şərəf
hissinə malikdir. Belə şəxsiyyət
öz davranışına düzəliş verməyə, səhvindən
nəticə çıxarmağa qadirdir. O, öz
uğurlarının və uğursuzluqlarının mənbəyini
heç də xarici şəraitlərdə deyil, məhz
özündə görür. Belə adam
çəkinmədən öz üzərinə məsuliyyət
götürür və çox hallarda hətta haqlı
sayılan risqlərə gedir.
Şəxsiyyətin özəyi onun yüksək psixiki
xassəsi ilə - mənəviyyatla əlaqədardır. İnsanın
mahiyyətinin mənəvi cəhətdən ən yüksək
qaydada təzahürü onun əxlaqi borca daxilən
bağlılığıdır, insan
varlığının yüksək mənasından
asılılığıdır. Təsadüfi
deyildir ki, görkəmli insanlar, qəhrəmanlıq səviyyəsinə
yüksələnlər həyatın mənasını həyatın
özündən qiymətli bildiklərindən, əzabdan
qurtulmaq üçün özünü tonqala atan Herakl kimi,
mübarizə tonqalında yanmaqdan da qorxmurlar. Ona görə də şəxsiyyət yüksək
ideallara sönməz sədaqəti ilə seçilir.
Şəxsiyyət açıq davranış
fövqündə dayanan faktorların geniş sırasında
qarşılıqlı əlaqədə olanların ifadəsidir,
bura, kompleksə malik olmaq nöqteyi-nəzərindən fərdin
bədən quruluşu və onun keçmiş şəxsi təcrübələrinin
effektləri də daxildir. İnsanın mürəkkəb
davranışı daim dəyişən həyat
çağırışlarının, həzzlərin, tələblərin
və gündəlik stresslərin təsiri altında baş
verir. Beləliklə, insan
ölçüsü, tipləri və xüsusiyyətləri
yaranır. Bu halda meydana çıxan nəticə
müşahidə edilən davranışdan
çıxarılır. Spesifik
davranış isə böhranlı hadisələr vaxtı
baş verir.
Şəxsiyyət termini bir sıra mənalara malikdir. Lakin
onların hamısının özəyində xüsusiyyətlərin
təşkili və ya fərdin daxilinə aid xarakteristikalar
durur. Hər bir fərd digərindən bu
xarakteristikaların ayrıca birləşməsi qaydası və
onun bunları hansı dərəcədə nümayiş
etdirməsi ilə fərqlənir. Şəxsiyyət
anlayışı altında münasibətlərin və
şüurlu fəaliyyətin subyekti kimi insan fərdi, həm
də bu və ya digər cəmiyyətin və ya icmanın
üzvü kimi fərdə xarakterik qaydada məxsus olan
xüsusiyyətlərin dayanıqlı sistemi başa
düşülür.
Şəxsiyyət barədə ideyaların tam
sırası bədii əsərlərdə, qanuna aid olan və
həmçinin dini və fəlsəfi ədəbiyyatda əks
olunmuşdur.
Biz Viktor Hüqonun dühası hesabına monsenyor Byenvenyu və
ya Jan Valjan kimi başqalarından öz həyat tərzi və
fəlsəfəsi ilə tam fərqlənən, ikincisinin
timsalında nəcib təsirdən sonra dünyaya
baxışını bütünlüklə dəyişib,
örnək saydığı nümunə kimi
özünü yalnız insanlığa, ləyaqətə həsr
edən bu iki qeyri-adi varlıqla, daha doğru deyilsə, nəhəng
şəxsiyyətlə tanış oluruq. Şekspirin
qəhrəmanları Hamlet və kral Lir həyatın
ağır sınaqları qarşısında olanda bizə
öz kömək əlini uzadır, məkrə və
nankorluğa biganə qalmamağa çağırır.
Onun Makbeti və ledi Makbeti isə məkr və
qaniçicilik simvolu kimi gözlərimizin önündən
getmədiklərindən, həyatda belələri ilə
qarşılaşanda ehtiyatlı olmaq xəbərdarlığını
alırıq.
Ümumiyyətlə yuxarıda saydığımız
kimi minlərlə məxəzlərdə insan təbiətini
əmələ gətirən saysız-hesabsız nümunələr,
mülahizələr mövcuddur.
İnsanların hamısı şəxsi xarakteristikalar əsasında
bir-birlərindən fərqlənirlər. Tarixi
araşdırdıqda, şəxsiyyətlərin ağır
sınaq anlarındakı rolu daha çox nəzərə
çarpır. Onlar bir qayda olaraq istənilən
mühüm ictimai prosesdə xüsusi yer tuturlar, uğurun və
ya uğursuzluğun birbaşa baiskarlarına çevrilirlər.
Yüz minlərlə həlak olanlar yaddan
çıxsalar, xatirələrdən silinsələr də,
liderliyi öz üzərinə götürmüş şəxsiyyətlər,
hətta çox sayda qüsurlarına baxmayaraq, öz
adlarını bəşər salnaməsinin məhv olmayan vərəqlərinə
və ya öz xalqının yaddaş cədvəlinə nəqş
edirlər. Belələrindən nəinki
xalqının, ölkəsinin, hətta bəzən
bütöv dünyanın taleyi asılı olur. Napoleon
on beş il ərzində uğur, qələbə
simvolu idisə, axırda xalqını alçaldıcı məğlubiyyətlə
üzləşdirdi. Hitler ölkəsini
dirçəldib hərbiləşdirdi, Avropada qan
çayı axıtdı və axırda Almaniyanı
xarabalığa, qəbiristanlığa döndərdi.
Şəxsiyyətin psixikası onun uğur və ya
uğursuzluq qazanmasında böyük rol oynayır. Mark Antoni sərkərdəyə
məxsus iti ağlını itirib, dəlicəsinə sevdiyi
Kleopatranın gəmisini uzaqlaşdığını
gördükdə, onun arxasınca dəniz
döyüşünü biabırçı qaydada tərk
etməsəydi, Aktsi döyüşü bəlkə belə
fəlakətli məğlubiyyətlə nəticələnməzdi
və onun bir il sonra baş verən özünə sui-qəsd
etməklə həyatdan getməsi ehtimalının
mövcudluğunu da meydana çıxarmazdı. Bircə
anlıq Antoni gözləri ilə gördüyünə
deyil, ağıl gözünün diqtəsinə
inansaydı, yəqin ki, özünün məharətli sərkərdə
adına da belə ləkə yaxmazdı.
Xalqı Sezarın qatillərinə qarşı
qaldırmağı bacaran bir adam,
eyş-işrətin və şəhvətin hesabına
psixoloji cəhətdən də ağır zərbələrə
məruz qalmışdı. Psixoloji cəhətlər
isə ayrıca elmi axtarış obyekti olmaqla, bu sahədə
Freydin psixoanaliz nəzəriyyələri daha böyük təsir
gücünə malikdir.
Şəxsiyyət davranışının xarakterik
nümunələri fərdi qaydada əks olunanların bir
toplusudur, bunlar həm şüurlu, həm də
şüursuz səviyyələrdə gündəlik fəaliyyətlə
müəyyən olunur. Bu, daxili stimulların və vicdan tərəfindən
icra edilən xarici nəzarətlərin birliyinin
tarazlığını təmsil edir. Şəxsi
nizamın olmaması o vaxt mövcud olur ki, şəxsiyyətin
xüsusiyyətləri fərdlər arasındakı əlaqələrin
uyğun səviyyədə olmasının
formalaşmasını məhdudlaşdırır. Dəyişilməyən və ya pis idarə edilən
xüsusiyyətlərin nəticəsi kimi, fərdin fəaliyyət
bacarığı zədə alır və qeyri-adi şəkildəki
obyektiv bir taqətdən düşmə hadisəsi baş
verir. Şəxsiyyətin
nizamsızlığının görünüşü
müxtəlif psixiatriya təsnifatında xeyli dərəcədə
fərqlənir, onun nümunələrinə isə, əlbəttə,
asılı vəziyyətdə olan və dəli adamlar
daxildir.
Şəxsiyyət insanı xarakterizə edən
dünyagörüşün, psixoloji və davranışa
aid əlaqələrin dayanıqlı sistemidir. Şəxsiyyət
ictimai inkişafın məhsulu olub, fərdləri aktiv fəaliyyətə
və sosial münasibətlər sisteminə qoşur. Şəxsiyyətin formalaşması anadangəlmə
və qəbul edilmiş bioloji şərtlərin məcmuu əsasında,
həmçinin fərdlərin sosiallaşması və
istiqamətləndirilmiş tərbiyə-sosial normaların və
funksiyaların mənimsənilməsi prosesində gedir.
Şəxsiyyətin formalaşmasında tərbiyə də
mühüm rol oynayır. Tərbiyə
gerçəkliyə və cəmiyyətdəki normalara
müvafiq olaraq məqsədyönlü və sistemli şəkildə
gedən bir prosesdir. Bu iş cəmiyyətdə qüvvədə
olan normativ modellərə uyğun olaraq aparılır. Şəxsiyyət tərbiyə və
özünütərbiyə prosesinin nəticəsidir. Şəxsiyyət doğulmur, ancaq təşəkkül
tapır.
Şəxsiyyətin
imicinə gəldikdə, bəzən bu obyektiv xarakter
daşımır, məqsədli reklam və təbliğat tərəfindən
şəxsin adına yazılan və deyilən
xüsusiyyətlərin məcmuu kimi nəzərə
çarpır. Təbliğat bəzən həddi aşaraq,
konkret şəxsin şöhrətini artırmaq
üçün tarixi təhriflərə yol verir, ona aid
olmayan əməlləri də onun adına
yazmaqla, əslində saxtakarlığa əl atır. Belə panagirik tipli təbliğat bir müddət məqsədinə
çatsa da, sonradan həmin şəxsin ifşası
üçün tutarlı vasitəyə çevrilir.
Şəxsiyyətin təşəkkül
tapmasında onun özünü necə qiymətləndirməsi
də az rol oynamır. Özünə güvənmə vəzifələrə
uyğun gəldikdə, müsbət nəticələrə
gətirib çıxarır. Lakin öz qüvvəsini
şişirdilmiş şəkildə qəbul etmə
çox vaxt həmin adamın vəziyyətini nəinki
çətinləşdirir, bəzən hətta onu istehza
obyektinə çevirir. Axı hər bir fərd
həm də başqaları tərəfindən qiymətləndirilir
və bu vaxt bəzən
özü barədəki yüksək fikirlə ümumi rəy
arasında uçurum yaranır, özünə vurğunluq,
nartsissizm həddi aşdıqda bu uçurum daha da dərinləşir.
Özündən razılıq, xudpəsəndlik
bütövlükdə insanın kasad təbiətini biruzə
verir, onun qüsurlarını daha aydın şəkildə
göstərir. Özlərinə belə vurulmuş nartsisslər
adi bayağılıqlarını da dahiyanə qeyri-adilik kimi
qələmə verməyə çalışırlar.
Bəzən kütlə Moisey, Esxil, Dante,
Mikelancelo və Napoleon kimi insanların doğulmasını
mümkün edən vergiyə, öz məqsədinə,
burada əsasən siyasi səhnə nəzərdə tutulur,
çatanları da heç bir başqa amilə məhəl
qoymadan tələsikliklə və yekdil qaydada sahib
olanların siyahısına daxil etməklə, onları
ədalətsizcəsinə mükafatlandırırlar. Səhvən
yaradılan və şişirdilən şöhrət həmin
adamları özlərinin fövqəlbəşəri
varlıq olmaları kimi haqsız və səfeh bir fikrə
düşmələrinə gətirib çıxarır.
(Ardı
gələn şənbə sayımızda)
Telman Orucov
525-ci qəzet.- 2012.- 13
oktyabr.- S.18.