Mustafa İsenin Türkologiyaya dəyərli töhfəsi
Türk
xalqlarının Orta çağlarda yaranan ədəbiyyatı
istər növ və janr, istərsə də poetik struktur və
estetik düşüncə tərzi baxımından əski ənənələrə
söykənsə də, İslam sivilizasiya məkanında
formalaşan yeni ədəbi-mədəni prosesin təsiri ilə
fərqli inkişaf mərhələsinə daxil olmuş və
zəngin təkamül yolu keçmişdir.
Bəllidir ki,
İslam mədəniyyətində təzkirə
ənənəsi öncə ərəb dilində və sonra fars və türk dillərində yayılıb. Əsasən bio-biblioqrafik
məlumatları özündə ehtiva edən
təzkirəcilik ənənəsi, əvvəllər tarix və təsəvvüfdə yer almış, tədricən başqa
sahələri və o sıradan ədəbi
prosesi də əhatə etmişdir.
Şairlər təzkirəsi həmin prosesin
gedişatını izləmək üçün
ilkin dəyərli qaynaqlar
sırasındadır.
Müsəlman
Şərq xalqlarının Orta əsrlərdə
yaratdığı zəngin elm və mədəniyyət
tarixində sənət və ədəbiyyat önəmli yer
tutur. Burada ədəbi proses dövrə xas ictimai-sosial və
mədəni mühitin formalaşdırdığı
dini-ideoloji, əqli-mənəvi və başqa dəyərlərlə
sıx surətdə əlaqədar olaraq inkişaf tapıb.
Keçmişin ədəbi-mədəni həyatının
və bədii-estetik düşüncə tərzinin elmi mənzərəsini
yaratmaq üçün ilk növbədə ilkin qaynaqlarda
toplanan məlumatlar əsasında araşdırma aparmaq və
mülahizə söyləmək mümkündür və bu
baxımdan tarix və mədəniyyətə aid ilkin
yazılı qaynaqların, xüsusilə təzkirələrin
tədqiqi olduqca əhəmiyyətli bir məsələ
olaraq qarşımıza çıxır. Bəllidir ki, ədəbiyyat
tarixi və ədəbi tənqidin keçmişini öyrənmək
üçün ən dəyərli qaynaqlardan biri təzkirələrdir.
Peyğəmbər sirəsindən formalaşmağa
başlayan, sonra isə elmi simaların, övliyaların və
müxtəlif mədəniyyət sahələrində xidmət
göstərmiş şəxsiyyətlərin həyat və
yaradıcılığı haqqında yığcam məlumatları
bir qaynaqda toplayan təzkirəçilik ənənəsi ədəbiyyat
tarixində özünə önəmli yer tutub. Öncə ərəbcə,
sonra isə farsca yaranıb genişlənən bu ənənə
daha sonralar türkcə yazılmağa başlamış və
özündən əvvəl formalaşan üsul və
qaydaları saxlamaqla yanaşı, bir sıra metodoloji yeniliklər
və dəyişiklər gətirməklə özünəməxsus
inkişaf yolu keçmişdir. Qeyd edək ki, ədəbi
prosesin tarixi inkişaf yollarını, ədib və şairlərin
həyat və yaradıcılığını izləmək
üçün təzkirələrin əhəmiyyəti
böyükdür.
Şair
təzkirələri Şərq xalqlarının təkcə
klassik ədəbiyyat tarixini deyil, həm də mədəniyyət tarixini öyrənmək
baxımından diqqəti cəlb edir.Təzkirəçilik ənənəsi
digər Şərq xalqlarında olduğu kimi, türk
dünyasında da özünəməxsus inkişaf yolu
keçib. Xorasan və Orta Asiyadan dan başlayaraq Anadolu və
Balkanlaradək yayılan bu ənənə
müxtəlif bölgələrdə forma və məzmun
baxımından fərqlənsələr də, bir sıra
ümumi cəhətlərə görə ortaq xarakterə
malik olmuşlar. Təbiidir ki,
ayrı-ayrı təzkirəçilik məktəbləri
arasında qarşılıqlı faydalanma və təsir
halları da olmuşdur. Bu sırada Osmanlı təzkirəçilik
ənənəsi xüsusi maraq doğurur. Təkcə
Osmanlı ədəbiyyatında XVI əsrin birinci
yarısından başlayaraq otuzdan artıq şair təzkirəsi
qələmə alınıb.
Təzkirələrin
müasir elmi tələblərə uyğun tədqiqi və
nəşri işi isə nisbətən gec başlanıb. Bu
iş ilk dəfə İranda və Türkiyədə başlanıb.
XX əsrin
əvvəllərindən etibarən isə Osmanlı təzkirəçiliyinin
müxtəlif aspektləri alimlərin tədqiqat obyektinə
çevrilib. Bu araşdırmaları nəzərdən
keçirdiyimiz zaman Osmanlı təzkirəçiliyinin nəzəri
cəhətlərinin öyrənildiyini, təzkirəçilik
tarixinin yazıldığını, təzkirələrin
böyük bir qisminin elmi-tənqidi mətnlərinin nəşr
olunduğunu və təzkirəşünaslar nəslinin yetişdiyini söyləyə bilərik.
Prof. Dr. Harun Tolasa bu xüsusda yazır: “Tanzimattan bu yana
tezkirelerle çeşitli bakımlardan ilgilenilmiş ve
üzerlerinde bir çok araştırmalar
yapılmıştır. Bu araştırmalar büyük bir
çoğunlukla, tezkirelerin tarihsel kökeni ve gelişimi,
yazarları, yazılış sebep ve vesileleri,
kapsadıkları zaman dilimi, tertib, muhteva ve üslup
özellikleri ve bu açıdan birbirleriyle olan ilişkileri
üzerinedir”.
Osmanlı
təzkirələrinin nəzəri baxımdan
araşdırılmasında Prof.Dr. Harun Tolasanın (1938-1983)
rolu danılmazdır. Harun Tolasa ilk dəfə olaraq Səhi, Lətifi,
Aşiq Çələbi təzkirələri əsasında
şair və əsəri haqqında verilən məlumatları
orijinal şəkildə tədqiqata cəlb etmişdir. Onun bu
monoqrafiyasında təzkirəçinin ədəbi
anlayış və dəyər sistemi, ədəbi tənqid
metodu və üslubu araşdırılıb. Bu metoddan
faydalanaraq Prof. Dr. Filiz Kılıç XVII əsr, Prof. Pervin
Çapan isə XVIII əsr təzkirələrini öyrənmişlər.
Türkiyə
təzkirəşünaslığının keçdiyi
inkişaf yolundan bəhs edərkən xatırlanması vacib
olan alimlərdən biri Prof. Dr. Haluk İpektendir (1926-1992).
Haluk İpekten universitetlərdə türk dili və ədəbiyyatı proqramlarında şüəra təzkirələri
üzərində ən çox duran və rəhbərlik
etdiyi dissertasiyalarla bunların ən
önəmlilərini tanıtdıran dəyərli bir tədqiqatçı
olmuşdur.
Türkiyə
təzkirəşünaslığının yeni inkişaf mərhələsi
Prof. Dr. Mustafa İsenin adıyla bağlıdır. Haluk
İpektenin yetişdirməsi olan
Mustafa İsen öz dəyərli araşdırmaları
ilə türk təzkirəşünaslığına
böyük töhfələr vermişdir. Mustafa İsen
Mustafa Alinin “Künhül-əxbar” adlı tarixi əsərinin
təzkirə hissəsini tədqiq etmiş və bunun
ardınca təzkirələrə dair çoxsaylı kitab və
məqalələr nəşr etdirmişdir. Yetişdirməsi
olmayan alim, övladsız valideynə bənzəyir. Bu
baxımdan onun xidməti xüsusi olaraq qeyd edilməlidir. Prof.
Dr. Mustafa İsen ona görə Türkiyə təzkirəşünaslığında
müstəsna yerə sahibdir ki, Osmanlı təzkirələrini
tədqiq edən alimlərin böyük bir qismi onun
yetişdirdiyi alimlərdir. Belə ki, Mustafa İsenin rəhbərliyi
ilə Aşıq Çələbi,
Əhdi Bağdadi, Qınalızadə Həsən Çələbi,
Bəyani və digər təzkirəçilərin əsərləri
tədqiqata cəlb olunmuş, onların elmi-tənqidi mətnləri
hazırlanmış və işıq üzü
görmüşdür... Və beləliklə, Türkiyə
təzkirəşünaslıq məktəbi
yaranmışdır.
Bu
sahə üzrə görülən qiymətli və
mühüm işlərin yekunu olaraq Türkiyə
Respublikası Prezidenti Administrasiyasının baş
katibi, Prof. Dr. Mustafa İsenin
“Tezkireden Biografiye” adlı kitabını nümunə kimi
göstərə bilərik. Müəllif Türkiyədə
təzkirəçilik ənənələrinin elmi
araşdırılması üzrə məktəb
yaratmış və onun mədəniyyət və ədəbiyyat
tarixinə göstərdiyi bu dəyərli xidməti
yetişdirdiyi tələbələri – Prof. Dr. F.
Kılıç, Doç. Dr. S. Solmaz, Doç. Dr. A. Eyduran,
Doç. Dr. G. Zavodçu və digərləri davam etdirirlər.
6-8
may 2010-cu ildə Nevşehir Universitetində keçirilmiş
“Uluslararası Klassik Türk Ədəbiyyatında biyoqrafiya”
simpoziumu görkəmli təzkirəşünas
alim Mustafa İsenin 60 illik yubileyinə həsr olunmuş və
burada türk təzkirəçiliyini araşdıran tədqiqatçıların
böyük bir qismi təzkirələrlə bağlı məruzələrlə
çıxış etmişdir.
Prof.
Dr. Mustafa İsenin 2010-cu ildə Akçağ nəşriyyatında
işıq üzü görən “Tezkireden biyografiye” adlı
əsəri Azərbaycan dilinə çevrilərək 2012-ci
ildə Bakıda nəşr olunmuşdur. Kitab Narıngül
Nadir qızı tərəfindən Azərbaycan türkcəsinə
uyğunlaşdırılmışdır. Kitabın elmi
redaktorları Prof. Dr. K.Nərimanoğlu və Prof. Dr. N.
Göyüşovdur.
Kitabda
M.İsenin təzkirələrə həsr olunmuş və
müxtəlif illərdə nəşr etdirdiyi məqalələri
daxildir. Əsər iki hissədən ibarətdir. I fəsil
“Türk biyografi geleneği”, II fəsil isə “Tezkireler
işığında divan edebiyyatına bakışlar”
adlanır. Bu əsərin ön sözündə M.İsen təzkirələrə
olan sevgisini bu şəkildə dilə gətirir: “Elinizdeki
çalışmayla birlikte hayatımın erken
dönemlerinden itibaren odaklandığım bu gelenekle ilgili
çalışmalarımı bir araya getirip bu zengin birikimi
ilgilileri ile paylaşmak istedim. Lisans öğrenciliğ
iyıllarımdan başlayarak şaie tezkireleri en büyük
ilgi alanım oldu. Merhum hocam H.İpekten Beyin
açtığı yoldan yürüyerek yaklaşık otuz
beş yıldır konu ile ilgili çalışmalar
yaptım. Büyük keyf alarak gerçekleşen bu yolculukta
gördüklerimi de daha geniş çevrelere paylaşmak
istedim”.
Prof.
Dr. Mustafa İsenin türk təzkirəçilik ənənələri
üzərində apardığı ardıcıl və
sistemli araşdırmalar təkcə Türkiyə
coğrafiyasında deyil, Heratdan başlayaraq Balkanlara qədər
uzanan bir məkanda yetişən türk ədəbiyyatının
tanınmış və tanınmamış simaları
haqqında dolğun məlumat verir. Burada Türk təzkirəçilik
ənənəsinin əsas cizgiləri və önəmli
xüsusiyyətləri, eyni zamanda divan ədəbiyyatı ilə
bağlı dəyərləndirmələr ayrı-ayrı məqalə
və yazılar şəklində öz əksini
tapmışdır. Farsca təzkirəçilik ənənəsi
daha əvvəl yaransa da, burada ədəbi tənqid və dəyərləndirmə
nisbətən zəif olmuşdur. Bu məsələni
İran təzkirəçilik tarixini araşdıran
Golçin Məani və başqa tanınmış müəlliflər
də qeyd etmişlər. Buna bənzər şəkildə
bir sıra Türk şairlər təzkirəsi də ədəbi
tənqid və dəyərləndirmə baxımından zəifdir.
Lakin bununla yanaşı, Osmanı dönəmində qələmə
alınan Türk təzkirələri içərisində ədəbi
tənqid baxımından böyük mühtəvası və
öz elmi dəyərləndirməsi isə seçilən
mühüm qaynaqlara da rast gəlinir ki, bunlardan Lətifi, Mustafa
Əli və Kınalızadə Həsən Çələbinin
əsərlərini özəlliklə qeyd etmək
lazımdır. Prof. Dr. Mustafa İsen bütün bu məsələləri
diqqətlə araşdırmışdır. Təzkirələrdə
təriqət şairləri ayrıca məqalədə
işıqlandırılır. Müəllif eyni zamanda Ankara,
Tokat, Ərzurum, Bağdad, Üsküp, Diyarbəkir bölgələrində
yetişən şairlər haqqında da ayrı-ayrı məqalələr
şəklində bəhs edir.
Müəllifin
kitaba daxil edilmiş məqalələrində mədəniyyət
tarixinin bir çox önəmli məqamları təhlil
edilir, şəhər mədəni mühitində yaranan və
inkişaf edən divan ədəbiyyatının xüsusiyyətləri
nəzərdən keçirilir. İstanbulun Osmanlı dönəmində
mühüm mədəniyyət mərkəzi kimi
formalaşmasına təsir göstərən amillərin incələnməsi
də diqqəti cəlb edən məqamlar
sırasındadır. Kitabda yer alan ayrıca bir bölümdə
isə müxtəlif səbəblərdən Türkiyəyə
mühacirət etmiş Azərbaycan müəllifləri
haqqında dəyərli məlumatlar verilir. Orta
çağlarda eyni sivilizasiya məkanında öz
yaşamını davam etdirən Şərq xalqlarının
yaratdığı elmi-fəlsəfi, dini-mənəvi, ədəbi-estetik
və hətta milli dəyərlər olduqca yaxın və
müştərək xarakterə malikdir və bu cəhətdən
onların müqayisəli tədqiqi həmin dəyərləri
paylaşanların hamısı üçün
faydalıdır. Ona görə keçmişin elmi, mədəni,
ədəbi və mənəvi mirasını
araşdırarkən məsələyə geniş müstəvidə
və eyni mədəniyyətin ayrılmaz parçaları
kimi yanaşmaq lazım gəlir. Prof. Dr. Mustafa İsen öz
araşdırmalarında məhz mövzuya yüksək mədəni-intellektual
və elmi səviyyədə yanaşmışdır.
Onu
da qeyd etmək yerinə düşər ki, Azərbaycan mədəniyyət
və ədəbiyyat tarixinin tədqiqində bəzi sahələr
üzrə müəyyən boşluqlar var ki, bura Orta
çağlarda formalaşan islam mədəniyyət
kateqoriyalarının universal xarakteri, başqa xalqlarla ortaq
xüsusiyyətləri daşıyan təsəvvüf və
sufi ədəbiyyatı, klassik divan ədəbiyyatının
estetikası, klassik ədəbiyatda bəlağət və ədəbi
sənətlər, nəhayət, təzkirəçilik ənənəsinin
tədqiqi daxildir.
İran və Türkiyədə istər
ayrı-ayrı təzkirələrin tədqiqi və nəşri,
istərsə də təzkirəçilik tarixinin
araşdırılması üzrə daha çox
mühüm işlər görülmüş olsa da, Azərbaycanda
bu məsələyə nisbətən gec
başlanmış, bir neçə təzkirə işıq
üzü görmüşdür. Bu sahədə ilk təşəbbüslərdən
olan N. Qarayevin, M. Muradovanın,
K. Məmmədovanın, A. Topalovanın tədqiqatlarını
göstərmək olar. Burada mərhum Nəsirəddin
Qarayevin xidmətini xüsusi olaraq yada salmaq yerinə
düşər. O, böyük zəhmət tələb edən
Nəvvabın təzkirəsini nəşrə
hazırlamışdır. Təzkirəçilik ənənəsinin
sistemli və ardıcıl tədqiqi son dövrlər Dr.
Vüsalə Musalı tərəfindən
aparılmaqdadır. 2006-ci ildə “XV-XVII əsrlər türk
təzkirələrinin strukturu və spesifikası”
mövzusunda namizədlik dissertasiyasını başa
çatdıran müəllif, hal-hazırda “Türk təzkirəçiliyinin
inkişaf və təkamül mərhələləri”
mövzusu üzrə doktorluq səviyyəsində
araşdırma aparmaqdadır. Onun “Osmanlı təzkirələrində
Azərbaycan şairləri” adlı monoqrafiyası 2009-cu ildə,
“Türk təzkirəçiliyi” (Biblioqrafiyası) kitabı
isə 2011-ci ildə nəşr edilmişdir.
Bizlərdə
təzkirələrin istər akademik nəşrində, istərdə
də tədqiqində müəyyən boşluqlar və qeyri-peşəkar cəhətləri
də nəzərə alsaq, həmin
problemlərin həlli baxımından Türk
araşdırıcılarının bu sahədə
gördüyü işlərdən faydalanmaq və
qarşılıqlı elmi mübadilə olduqca əhəmiyyətli
görünür. Bu baxımdan Prof. Dr. Mustafa İsenin
kitabının Azərbaycan türkcəsi ilə nəşrinin
elmi ictimaiyyət üçün faydalı olacağı
heç bir şübhə doğurmur.
Sonda bildirmək istərdik ki, bu kitabda
yer alan araşdırmalar istər mövzu və məzmun, istər
daşıdığı məlumatlar və istərsə də,
elmi yanaşma metodu baxımından təkcə filoloqlar
üçün deyil, tarixçilər və mədəniyyətşünaslar
və ümumiyyətlə, türkoloqlar üçün dəyərli
töhfədir.
Mahirə Quliyeva
Filologiya elmləri doktoru,
Vüsalə Musalı
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.-
2012.- 16 oktyabr.- S.6.