Hikmətin səmimiyyəti
“ƏBU
TURXANIN HİKMƏT DÜNYASI” HAQQINDA DÜŞÜNCƏLƏR
Televiziyada “Pavarotti və dostlar” konsertinə baxırdım. Ruhuma çox tanış
gəldi. Sanki mən bu konsertin
– sonsuz gözəlliyin
insan vasitəsilə təzahürünün, Luçanonun
bu möhtəşəm
ifası yanında bu xoş səmimiyyətinin
canlı şahidi olmuşdum. Xatırladım:
“Əbu Turxanın hikmət dünyasını”
oxumuşdum.
Mənim Əbu Turxanla ilk tanışlığım
illər öncə onun bu şeiri
ilə başlamışdı:
İdrakı rəmz edib bir gül sandılar,
Aqil olanları bülbül sandılar,
Vaxt keçdi, rəmz itdi, sonra gələnlər,
Təkcə bülbül ilə gülü andılar.
Təsəvvüfü, islam
fəlsəfəsini yenicə
araşdırmağa başlayan
bir tədqiqatçı
üçün bu, çağırış idi:
əcəba, sənin
araşdırdığın bülbül və güldü, yoxsa hikmət? Bu həm də bir şərqşünas
üçün yeni mövzu ola
bilərdi. Kimdir Əbu Turxan, harada doğulub, islam fəlsəfəsində
hansı cərəyanın
üzvü olub, neçənci əsrdi və s.? Amma yadıma bir Tibet atalar sözü düşdü: “Barmağımla
ayı göstərdim,
hamı barmağıma
baxdı”. Yəni, əslində, filosofun
hikmətlərini qoyub,
bu tarixi məsələlərlə məşğul
olsam, çox incə mətləblərdən
kənar qalacağımı
anladım və ... sualları elə sualın altında qoyub üz tutdum
hikmətə. İdeya dünyası çox az adam üçün qapılarını
açır. Bu səbəbdən
ora daxil ola bilən
insanlara bəzən seçilmiş şəxslər
də deyirlər. Onu şüşədəki bala
bənzətmək olar.
Bir tərəfdən, o, hər
kəsə açıq
görünür və
hər kəs yazdıqlarını, düşündüklərini
oradan götürdüyünü
zənn edir. Kitablar yazırlar, aforizm adına
cümlələr düzürlər,
“fəlsəfə” açırlar.
Əslində isə,
çox az
adam o şüşənin
ağzını açıb
balın öz həqiqi dadına baxa bilir. Əbu Turxan
deyir ki, “Bəsirət gözü ariflərlə ünsiyyətdə
açılır”. Monoqrafiya monoloqdu,
aforizmlər – dialoq, hətta daha artıq, çox səmimi bir söhbətdi. Belə zənn
etmək olar ki, profesor Səlahəddin
Xəlilov Əbu Turxanı oxuculara ilk olaraq onun aforizmləri
ilə tanıtmaqla, bir növ filosofun
ünsiyyət “istəyini,
arzusunu” çatdırır.
Filosofların bir haqq kəlməsi hikmət dolu dünyanın şüşə qapılarını
aça bilir. Axı, Əbu Turxanın özü də deyir ki, “Aforizm
fikrin qönçəsidir”.
Amma Yaradanın bir qanunu var:
qönçənin açılması
zaman və səbir tələb edir. Hər gülün öz açılmaq məqamı
olduğu kimi, hər hikmətin də öz yeri var. Filosof təsadüfən demir ki:
Hikmət
sirdaş olub qala biləydi,
Zəngli
saat kimi çala biləydi,
Gen gündə Gün kimi aydın olanı,
Məqamda yadıma sala biləydi.
Düşünürəm ki, professor Səlahəddin
Xəlilov Əbu Turxan fəlsəfəsinin
sistemli tədqiqindən öncə onun hikmət dünyasından ayrı-ayrı
“qönçələr” təqdim etməklə
oxucularının düşünmək qabiliyyətini sanki sınağa çəkir: ey hörmətli oxucu, səndə
bu qönçənin içindəki
gizli gözəlliyi açmaq
qüdrəti varmı? Eyni zamanda, bu, ideya
dünyasına bir dəvətdir. Yenə
professor S.Xəlilov ön
sözdə yazır: “Bu qönçənin
açması üçün onu suya qoyurlar.
Fikir də ancaq münbit mühitə qaytarıldıqda bəhrə
verir”. Bunu Xəlilovun
oxucuya bir ip ucu verməsi kimi də qəbul etmək olar.
Oxucu anlayır ki, bu ünsiyyət – “bir
qönçənin açılması” üçün
həm düşüncəsini, həm də mənəviyyatını
münbit mühit kimi hazırlamalıdır. “Əbu Turxanın hikmət
dünyası”nın bir neçə
özəlliyi var. Xüsusiyyəti yox, məhz özəlliyi. Biz
burada “öz” sözünü vurğulamaqla
oxucunu öz-ünə qaytaran,
özünü özünə təqdim
edən cəhətləri ön plana çəkməyə
çalışırıq. Bu hikmət dünyası oxucunu
özünə həm bir insan,
vətəndaş, sadəcə qadın, yaxud
kişi kimi
tanıdır, həm onun mənəviyyatını
hissə-hissə açır, həm də düşüncəsini
pillə-pillə hikmət zirvəsinə aparır.
Qısa desək, Əbu Turxan öz söhbətləri – aforizmləri ilə
oxucunu özünə tanıdır, ona ayna olmağa
çalışır: “Adətən adamlar
özündə olanı başqasına
bağışlayır; müdriklər isə səndə
olanı sənə ərməğan edir”.
Burda vacib, eyni zamanda təhlükəli
bir məqam yaranır: hər kəs
özünə güzgüdə baxmağa
tab gətirərmi? Hər kəs öz-özü ilə
qarşı-qarşıya durmaq istəyərmi?
Axı, düşünmək, özünü
dərk etmək ağır bir prosesdir, hər “mən” onu
daşımaq iqtidarında deyil. Əslində
professor Xəlilovun
ustalığıdır ki, bu aforizmləri müəyyən
ardıcıllıqla, mövzular üzrə
– “İnsan”, “Gözəllik”, “Zəka,
ağıl, hiss”, “İdeya,
hikmət, fəlsəfə” və s.
toplayıb, onların mahiyyətini açan
şərhlər yazıb. Lakin biz yenə də “aya
baxmağı” tərcih edib qayıdaq Əbu
Turxanın hikmət dünyasının özəlliklərinə.
Hər şeydən əvvəl bu dünya doğmadır! Yalnız dilinə
görə yox, ruhuna,
düşüncəsinə görə. Bu
doğmalığı Səlahəddin Xəlilov da hiss edib
ki, imzalar
sırasına qarışmış doğma
imzaya görə qürur
duyur və elə ön
sözdə bunu vurğulayır. Aforizmlər fikir
dünyasında yeni hadisə deyil. Bəzi həvəskarlar dünyanın ən
tanınmış imzalarına – Aristotelə, Homerə,
Qöteyə, Dostoyevskiyə, Tolstoya və
daha kimlərə müraciət edir, aforizmlər toplayırlar, tərcümə
edirlər. Yadıma Nazim Hikmətin tərcümə
barədə sözləri düşdü:
“Tərcümə müəllifin ürəyini söküb təzədən
yığmaqdır. Ürək yenə həmin ürəkdir,
sadəcə çatlarla”. Bu çatlar nə qədər
dərin olsa, fikir, ideya da bir
o qədər oxucuya yad görünür, doğmalaşa bilmir. Zənnimcə,
rentgen şüalarından da dəqiq və aydın görən qəlb
işığı belə çatları, qeyri-hamar
düşüncələri, yamaqları daha
tez duyur. Təsadüfi
deyil ki, Əbu Turxan da deyir:
“Dünyanın ancaq öz
qəlbimizlə işıqlandırdığımız hissəsi
bizə məxsusdur”. Bəlkə də onun
“qönçələri” məhz orijinal
şəkildə – çatsız, yamaqsız bizə
çatdığına görə doğmadır. Bu doğmalıq könüldən
könülə yollar salır və oxucunun dünyası bir az da genişlənir,
işıqlanır.
Tanınmış Azərbaycan filosoflarından, şairlərindən
seçmələrdə də heç də
həmişə doğmalıq hissi
yaranmır. Əcəba, səbəb nədir? Burada
məsələnin mahiyyətini daha dərin
qatlarda axtarmalı olursan.
Bu dünyada hər insanın bir
missiyası var. Öz
missiyasını dərk edən və bütün
gücünü, enerjisini
onu reallaşdırmağa sərf edən
insan dahi olur. Əbu Turxan demiş, “Hər hansı bir
şeyin gözəlliyi onun
öz ideyasına uyğunluğu
ilə ölçülür”. Təbii
ki, “ən gözəl biçimdə” və
ən gözəl ideya ilə
yaradılmış insan da
ancaq öz
ideyasını tam və kamil
şəkildə reallaşdıranda dahilik
zirvəsinə qalxa bilir.
Eyni şəkildə, bir
cümlənin də, böyük bir kitabın da canlı, yaşayan və yaşadan
tək bir ideyası olur.
Qalan şeylər – bu
ideyanın yaşaması üçün
onun yardımçı ideyalarıdır
və onlar saysız-hesabsızdır. Bəzən müəlliflər şairin
ruhunu, düşüncəsini ifadə edən
o tək cümləni qoyub,
kəmiyyət xatirinə yardımçı ifadələri pafosla işlətməklə, onu
aforizm sanırlar. Əbu Turxan
deyir ki, “Demək istədiyini
çoxları deyə bilir. Ən böyük sənətkarlıq demək
istədiyindən başqa bir
şey deməməkdir”. Təbiətdə
buna ən gözəl nümunə kimi, mirvarini göstərmək
olar: balıqqulağı bütün
potensialını öz missiyasına sərf
etməklə bircə dənə inci
yaradır. O incini əldə eləmək
istəyən dalğıc da ən dərin
sulara baş
vurmalı olur. Düzdür, bir ərəb atalar
sözündə deyildiyi kimi,
“dalğıc inciylə bərabər yosun
da gətirir”, lakin
ustalıq, sərraflıq məhz yosunlar
arasından incini seçə bilməkdir. Əbu Turxanın hikmət
dünyasının başqa bir özəlliyi onun
canlı olmasıdır. Filosofun
dediyinə görə, “Yaradıcı fəaliyyət
valideynlikdən daha uca,
daha şərəflidir. Belə ki, bu halda
passiv ideyanın bölünməsi deyil, canlı ideyanın təcəssümü
ilə rastlaşırıq”. Biz təsadüfən
kitabı “səmimi söhbət” adlandırmadıq. Burada incə bir məsələ
var. “Həqiqət ancaq
ürəklə anlayanda üzə
çıxır”, – deyən Əbu Turxan
idrakla ürək arasında bir körpünün olduğunu xatırladır və oxucusunun həm ağlına, həm də
könlünə müraciət edir. Sufi ədəbiyyatında kitablardan
alınan bilikləri ölü,
mürşiddən alınan biliyi isə
canlı adlandırırlar. Bəlkə də Əbu
Turxanın hikmət dünyasının canlı
olmasının səbəbi onun məhz səmimi
söhbət şəklində təqdim olunmasıdır. Ola bilər. Lakin başqa bir səbəb də
var. Kitab var ki,
diqtə edir, oxucunu əzir,
əridir və sonda yenə kitab tək qalır, yeni “qurban” gəzir. Belələrinə nümunə
olaraq, qanun
kitablarını, yaxud detektivləri, hətta
qaranlıq dünyaları, hissləri tərənnüm edən
şeirləri göstərmək olar.
Bunların ən təhlükəlisi isə, hansı isə
sektaların təbliğat kitablarıdır. Onlar
oxucuya düşünməyi deyil, dinləməyi və əməl etməyi
əmr edir. Əbu Turxan
isə deyir: “Səhifəni axıra qədər
doldurmağa çalışmayın, oxucu üçün boşluqlar qalmalıdır”. Oxucu
onun üçün
ayrılan bu yeri görür, ona verilən
imkandan ilhama gəlir,
düşüncəsi qaynayır və söhbətə qoşulmağa, “filosofluq”
etməyə cəhd edir. Müasir
dövrdə informasiya nə qədər
çoxalırsa, sosial şəbəkələrdə
“dostlar” nə qədər artırsa, insanlar bir o
qədər ... tənhalaşırlar. Düzdür,
görkəmli mütəfəkkirlər də bir çox hallarda tənhalıqdan söz
açırlar. Bəlkə də bu səbəbdən
hər gün sosial
şəbəkələrdə “dahilər” durmadan
artır. Lakin bir var qayanın, dağın zirvəsinin tənhalığı.
Şiller deyir: “Əslində
tənha ikən tənha olmuram”. İdeya dünyasına çatmış bir insan ictimai
həyatda tənha qalsa da,
ideya dünyasında tək qalmır. Bir də var qayadan
qopmuş daşın, səhrada
çiçəyin, yaxud yetim
bir kimsəsizin tənhalığı: səsi
gurultudan eşidilməyə,
varlığı-yoxluğu eyni mahiyyət
kəsb edə. Bu gün
informasiya seli
hamını doğmalarından, yaxınlarından,
dostlarından, sevimli məşğuliyyətlərindən
ayrı salıb, hamı “öz canının
hayındadı”, yetimdi. Belə bir şəraitdə “Əbu Turxanın hikmət
dünyası” oxucuya zirvənin “tənhalığını”
anladır. Bir tərəfdən o, “öz daxilində ruh ilə bədəninin ittifaqına nail olmağa
çalışır”. Axı, özü
ilə söhbətə cəhd eləmək bu
dünyanın xaosunda özünü
görmək, fərqləndirmək deməkdir. Bu, öz özü
ilə söhbət özünü
tanımağın, özünüdərkin ilk
addımıdır. Eyni zamanda,
Əbu Turxan başqa bir həmsöhbətin də
varlığını xatırladır: “Doğma
o adamdır ki, onunla öz ruhunun dilində danışa bilirsən”. Heç bir sosial şəbəkə,
heç bir informasiya vasitəsi ruhun dilini bilmir. Onun dilini
ancaq qarşıdakı
ruh bilir.
Nəhayət, bizim vurğulamaq istədiyimiz sonuncu özəllik bu hikmətlərin ümumbəşəri
olmasıdır. Lakin çox əhəmiyyətli
haldır ki, bu ümumbəşəriliyə
yol məhz doğma bir nöqtədən başlayır.
Gözəllikdən keçir hikmətə,
məhəbbətdən həqiqət
və biliyə, dostluğu dərk edən oxucu tarix, cəmiyyət və şəxsiyət haqqında da hikmətlərə hazır
olur və artıq dövlətə,
millətə çatanda
düşüncəsi düzgün
istiqamətə gedə
bilir. Məsələn, “İradə zəif
olanda, ağıl başqasının qulluqçusuna
çevrilir” hikmətini
bilən oxucu “Böyük şəxsiyyətlər
tarixin sütunlarıdır.
Onlar nə qədər möhkəm olsa, cəmiyyətin inkişafı
da bir o qədər dayanıqlı
olur” – həqiqətinin
zəruriliyini dərk
edə bilir. Yaxud “ziyalısız kütlə
kordur” ifadəsinin dəhşətini hiss edən
oxucu “Çökən
bir millət uçurumun tam dibinə çatmasa, qalxmaq üçün təkan verə bilməz” nəzəriyyəsinin qaçılmaz
olduğunu anlayır.
Nəhayət, “Böyük insanın
faciəsinin səbəbi
onun yaşadığı
mühitin qəliblərinə
sığmamasındadır. Əslində bu, ictimai mühitin, cəmiyyətin
faciəsidir” xəbərdarlığını
eşidən oxucu “Elə xalqlar var ki, müdrik
insanlarını ancaq
dəli qismində yaşada bilir” təhlükəsindən qorunmuş
olur.
Bəli, “Luçano Pavarotti və dostlar”ın konsertinə baxanda onunla Əbu Turxanın hikmət dünyası arasında bir oxşarlıq sezdim. Dahi tenor ən müxtəlif
janrların nümayəndələri
ilə duet oxuyur – sənət dilində söhbət edir. Öz zirvəsində sabitləşmiş ustad həmsöhbətləri ilə
elə rahat, elə bir gözəlliklə
“ünsiyyət” qurur,
elə bir ümumi dil tapır ki, kimliyindən asılı olmayaraq qarşıdakı
da özünü sənətin sonsuzluğunda
görür, hiss edir.
Təsadüfi deyil ki, Rabindranat Taqor da deyir:
“Güclü və qüdrətli olmaq qüvvəyə görə
üstün olmaq deyil, zəifi öz zirvəsinə qaldıra bilməkdir”.
Könül Bünyadzadə,
fəlsəfə elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2012.- 19 oktyabr.- S.7.