Əlli... VƏ ... Beş...
Yoxdur doğma aylar, illər,
Qürbət vaxt içindəyəm...
Sözə
nə şəkildəsə aidiyyəti olan
insanları xarakterizə edəndə müraciət etdiyin
ilkin mənbə yenə
söz olur. Yazdıqlarında özünü nə dərəcədə
gizlədə bilir insan? Ya da yetərincə tanıda bilirmi? Məncə,
nə qədər gizlətməyə çalışsan da arada
nəsə sivişib əlindən qaçacaq və
sən sonra hamıdan
gizlətdiyin bu nəsnəni yerinə
qoya bilməyəcəksən.
Deyək ki, bir dostunun
ad gününə yazı
yazırsan. Yaxından
tanıdığını
zənn etdiyin bir
dostunun... Baxırsan klaviaturaya, baxırsan monitora... sözlər qaçıb. Nə
deyəcəyini unudursan. Hə,
onda yardım edəcək sözləri onun
yazdıqlarından
axtarıb tapırsan.
“Tovuzun Əsrik dərəsini gecə
qaranlığında çay yatağı boyunca yuxarı
qalxdıqca dağların heybətli görkəmi bir yandan
adamı üşəndirir, bir yandan da ürəyini qəribə
bir əzəmət hissi ilə doldurur. Bağırmaq, heyrətini
bildirmək istəyirsən. Qəlbindəki vurhavuru,
duyğular çarpışmasını adi sözlə ifadə
etmək mümkünsüzdür”.
Mümkünsüzdü
deyir müəllif,
mümkünsüzdü... İndi
gəl bu qədər tanınan
və tanınmayan birinin
portretini cız.
Çünki belə qəbul
olunub da, adətən
yubileylər bir bəhanə olur
ya kimisə tərifləməyə, ya mükafat
verməyə... Yəqin
yazılar yazılacaq (əvvəllər
də yazılıb),
mükafat məsələsini deyə
bilmərəm, daha
doğrusu deyə bilərəm - olmayacaq (aktrisa deyil ki
)... Amma mən
istədim sakit bir dost sözü yazım.
Bizi udmuş bu
qarışıq dövr
haqqında da nəsə olsun
içində ... Udmuş qarışıq dövr...
Qarışıq dövr... Dövr...
ƏLLİ...
Qədim yəhudi dilində “yovel” ya da “yuvel” əvvəllər “qoç
buynuzu”, sonralar isə “azadlıq
ili” anlamı verirmiş. Qoç buynuzunun
azadlığa nə dərəcədə dəxli
var deyə bilmərəm. (Bəlkə azadlığı qoç döyüşü ilə
qazanmaq olar kimi bir
interpretasiya da gəlir ağlıma). Amma hər
halda Musa peyğəmbərin vaxtından “yovel” qulların sahibindən azad
olunduğu, borcluların
borcdan qurtulduğu,
Toranın xalqa təfsir olunduğu,
torpağın dincə qoyulduğu illərə deyirlərmiş. Bu azadlıq
zamanı hər əlli
ildən bir gəlirmiş. Daha dəqiq desək,
yeddi yeddilikdən sonra. Qədim adətlərə görə yeddi
müqəddəs rəqəm sayılırmış və
yeddinin yeddiyə vurulmasından sonra
(yəni 49-dan) gələn ilin
önəmli sayılacağı, nə iləsə yadda
qalacağı
düşünülürmüş. Qədim
Misirdə fironların
hakimiyyətinin 30 illiyi önəmli
sayılırmış. Xristianlıqda Papaların yanında
tövbə illəri
-JUBİLAEUS ANNUS adlanırmış. Söz
həmin o YOVEL
sözündən gəlir. Hakimiyyətin yubiley sayılan illərinin bayramını eləmək adəti
yeni dövrün monarxlarına da xoş
gəlib. Yaponiyada imperatorlar, İngiltərədə kraliça Viktoriya
hakimiyyətin 50 illiyini
xüsusi dəbdəbə və
təmtəraqla qeyd ediblər. Gəldik
50 rəqəminin üzərinə - qəribə təzaddı deyilmi? Bir
vaxtlar azadlıq anlamı
verən söz də,
rəqəm də
sonralar dəyişə-dəyişə zahiri
parıltıya xidmət etməyə başlayır. Rəqəmlərin səslənişi və
etimologiyası
haqqında heç düşündüyüm olmayıb, amma indi
yaza-yaza niyə yüzün yarısına əlli
dediyimizi fikirləşirəm həm də... Əlli - əli-qolu olanmı??? Elə yaş
dövrüdü ki, həm illərin
gətirdiyi təcrübə var, müdriklik var, həm də fiziki
baxımdan güclüsən hələ... Əlli-qollusan...
Bunları uydururam deyəsən, amma söhbət 50 rəqəmindən gedirdi
axı... Nəyin niyə belə
səsləndiyinin fərqinə elə
bil indi varıram. Əl və əlli... Həm əsrin
yarısı, həm də
yubiley... Həm güc var, həm də ağıl yerindədi…... Əlli...
Qalır bunları tətbiq eləməyə yer
tapmaq... Ən çətin olanı da
bu... Kiməsə
lazım deyilsə bəs?..
Özündən özünə yol
getməkmi qalır? Mən də həmin
rəqəmlə (heç
hazır deyildim amma) üzbəüz gələndə düşünmüşdüm
-
ƏLLİ İL DEYİLDİ, ƏLLİCƏ GÜNDÜ...
lll
“Bu yaşıma
qədər maraqlı, qaynar bir həyat yaşamışam.
On altı yaşım tamam olmamış ali məktəb tələbəsi
idim. Sabirabad və Tovuzda orta məktəb müəllimi
işlədiyim illər həyatımda ciddi izlər
buraxıb. 1984-cü ildə aspiranturaya daxil olduqdan sonra elmi
müzakirələrin, siyasi-ictimai məzmunlu
toplantıların fəallarından, həmin dövrdə
yaradılan təşkilatların ya
iştirakçısı, ya da təşəbbüskarı
olmuşam. Sovet dövründə bir çox
tanınmış ziyalılar, dissident hesab olunan insanlarla
ünsiyyət qurmuşam”. Hə,
burda “yazılmamış gündəliyin” sətirlərin qırıram, saxlayıram fikri. Fikir
həqiqət
axarında...
Hamımız eyni bir əsər
yazırıq, daha doğrusu, əsrimizin
bioqrafiyasının bir fəslini... Bizim əsrimizdə insanlar
necə yaşayıb, necə sevib? Neçə dəfə qan-qadayla üzləşiblər, qələbə ilə
məğlubiyyət
neçə dəfə üzləşib? Gələcək nəsil
bunları elmi kitablardan daha çox bu gün bizim
yazdıqlarımızdan
öyrənəcək...
Davam edək gündəliyi vərəqləməyə: “Ola
bilsin ki, yazacaqlarımın bəziləri kiməsə
subyektiv görünsün. Bir onu deyə bilərəm ki, bu
yazılarda yalan, qeyri-səmimi heç bir şey olmayacaq. Biz
total yalan və riyanın, zəhlətökən ideoloji təbliğatın
hökm sürdüyü, rüşvətxorluğun meydan
suladığı, bir xalq olaraq varlığımıza
göz yuman bir rejimə qarşı mübarizəyə
qalxmışdıq. Bilirəm ki, yaşıdlarımın
heç də hamısı müstəqillikdən əvvəl
yaşadığımız dövrü mənim kimi dəyərləndirmirlər.
İndi çoxları Sovet dövrü barədə nostalji,
bir az da romantik hisslərlə danışır, indiki zamanla
müqayisədə sovet dövrünə üstünlük
verirlər. Hətta mənim kimi düşünənləri
və mübarizə aparanları nankorluqda qınayanlar da
tapılır. O dövrü nostalji hissi ilə
xatırlamağın səbəblərini də az-çox dərk
edir, motivlərini də başa düşürəm.
Baxmayaraq ki, mən də həmin dövrdə ali təhsil
almışam, müdafiə edib elmi dərəcə
qazanmışam, o zaman üçün seçilib-sayılan
institutlardan birində işləmişəm, lakin bu illər ərzində
bir dəfə də, zərrə qədər də olsa sovet
dövrünün nostaljisi ilə yaşamamışam. Sovet
hökumətini və onun ideologiyasını insanlığa
zidd, yalançı, millətlərə ağa nəzəri
ilə baxan bir rejim hesab etmişəm, bu fikrimdən məni
indi qarşılaşdığımız daha böyük
eybəcərliklər də döndərə bilməyib”.
Ən çox
mübahisə etdiyimiz, bəlkə lap
dava (bu davalar və
mübahisələr virtual olurdu ) etdiyimiz mövzu - Sovet dövrü. Ancaq indi
nə mübahisə, nə
də dava xatırlamaq istəmirəm.
İşıqlı insan haqqında
yazanda işıqlı nələrisə yada
salmaq lazımdı deyə düşünürəm.
ZAMANA ALDANMAYAN VƏ YENİK
DÜŞMƏYƏN...
VƏ...
Portret
yazmağa cəhd etmək
istəyirəm - ağarmağa
başlayan saçlar,
gülüncə bütün
çöhrəsinə
yayılan, üzünü işıqlandıran təbəssüm, ömrün
payızıyla
tanışan sifət cizgiləri, aram danışıq, azca xırıltılı səs... Cüssəli-filan deyil, amma
kürsüdə, danışmağa başlayanda dəyişir görkəmi...
Bəzən dünya adamı, bəzən
kənd uşağı... Bu “kənd uşağı” sığınacaq yeridi
onun, gizləndiyi yerdi.
Mübahisədən, yox təkcə mübahisədən deyil, həm də ağrılı həqiqətlərdən də qaçmaq
yeri... Zarafatla
uzaqlaşıb özünə
qapanma nöqtəsi. Nəinki
başqasını, hətta özünü də aldada
bilməmək bacarıqsızlığı... Sonra ?...
Sonra nə illah
eləsəm yadıma heç nə gəlmir. Vəssalam...
Yadımda qalan budu...
Bəlkə mənə də
mane olan elə onun gizlətmək istədikləridi? Bu da
ola bilməzmi? Cəmi
beş-altı dəfə görmüşəm onu. Amma yadda
qalan görüşlər olub. Bunları təfərrüatı ilə “Yol romanı”nda yazmışdım. Birinci dəfə 2000-ci
ildə - atamın
sağlığında. Tanışlığımıza vəsilə Şair
olmuşdu. Bir
görüşdə
Şair haqqında çıxışını dinlədim. Və
V.Ə. yadımda qaldı... Vurğun Əyyub...
“Sonuncu dəfə
nə vaxt görmüşdüm? Sonu qoyaq bir tərəfə.
İlk dəfə nə vaxt rastlaşmışdım
Vurğunla? Məlum, adını eşitmişdim, qəzetlərdə
oxumuşdum, televizorda görmüşdüm. Hərəkat
illəri, ondan sonrakı azacıq bir dövr... Təhsil
sistemindəki dəyişmələr... Heç kimin xəyal
edə bilmədiyi, ağlının ucundan belə keçirə
bilməyəcəyi ali ünvanlarda oxumaq arzusunu həyata
keçirən şəxs. Çox cavan idi o zaman. Və o dəyişən
zaman hərəni bir səngərdə, cinahda birləşdirdi.
İndiyə qədər də çox arzulara açar olub həmin
dəyişmələr... Hamıya məlum, amma üstündən
sükutla keçilən”.
Bu mənim “Yol
romani”mdan bir parçadı . Bu
yazını
yaradıcılığımda
müəyyən bir mərhələyə
keçid hesab edirəm və roman
mənə əzizdir.Yazıb bitirəndən sonra
gördüm ki,
yazının qəhrəmanı elə
Vurğundu. Kitab kimi dərc
olunanda belə də
yazdım romanın üstündə - Vurğun Əyyuba... İndi
bəzi
parçaları xatırlamaq istəyirəm: “Ağırlığına
uyğun gəlməyən ağırlıqla, ləngərlə,
bir az da özündən razı yerişlə
yaxınlaşır kürsüyə və
danışmağa başlayır. Başımı
aşağı salıb dinləməyə başlayıram.
Hiss edirəm ki, deyəsən mənim siyasət aləmindəki
insanlar haqqında fikirlərim alt-üst olur. İndiyə qədər
atamın ətrafında sevgi etirafında bulunan insanların
siyahısında onu görməmişəm. Amma burda deyəndə
ki, “Məmməd Arazın onu misra-misra əzbər bilən
bir oxucusu da mənəm - Vurğun Əyyub” təəccüblənirəm.
Və o danışdıqca nə qədər duyğusal və
hissiyyatlı olduğunu görürəm. Həyəcandan
dili-dodağı quruyan natiqin danışmağından da belə
anlayıram ki, sevgi etirafları etməyi bacarmır bu adam.
Sevgisini göstərməyi bacarmır. Amma indi deyəsən
içindən gələn seli saxlamaq istəmir və mən
heyrətlə qulaq asıram. Çoxdandı Şairin
yaradıcılığı haqqında belə dolğun,
izahlı, həm elmi, həm də hər kəs
üçün anlaşılan sözlər eşitməmişəm.
Poetik kəşflər, Şairin dilə gətirdiyi zənginliklər,
qafiyə sistemi, istiqlala gələn yolda bu poeziyanın
işığı.. Tamam yeni baxışdı. Sakit dinləyirəm
və arada işlətdiyi nümunələr içimdə
titrədir məni. Mart qasırğasından dərs almaq istəməyən
Badam ağacı... El üçün ağlayan... Axır səni
düzdə qoydu bu düzlük... Yaddaşımın
işıqlı bir yerində qalır bu adam...”
İşıqlı adam və işıqlı yaddaş... V.Ə abreviaturası da həmin romandan qalma bir şey.
lll
Biz
dostlarımızı
görməyəndə
necə
xatırlayırıq?
Kiçik təfərrüatlarlamı,
parlaq fraqmentlərləmi,
ya nəsə böyük olayların kəsişməsindəmi? Biz daxili
psixoloji ehtiyatlarımızı aça
bilirikmi? Bununçün həm özümüzün, həm də yaxın
çevrəmizin xarakterini, həyata münasibətini, iş keyfiyyətlərini, müxtəlif situasiyalarda emosional
reaksiyalarını öyrənməyə cəhd
edirikmi?.. İstəyimiz varmı? İmkanımız
çatırmı? Və ən
əsası imkanlar, istəklər üst-üstə düşməyəcəksə
necə olsun bəs? Bəzən vəziyyət poeziyanı diqtə edir,
sözün sehri var. Amma təkrar -təkrar deyilən sözlər də
yardım eləmirsə, necə
olsun bəs? Gizlətməyə
çalışırsa özünü bu sözlərin
arxasında, necə olsun bəs?
lll
...Nədənsə son
vaxtlar həmin səhnə tez-tez
canlanır gözümdə. Biz atamla
həyətdəki
oturacaqda üzbəüz əyləşmişik.
Təbii ki, susuruq.
Danışa bilmir axı. Mənim nə
danışmağımın, nə deməyimin əhəmiyyəti də yoxdu. Dediklərimi tam
anlaqlı qəbul edib-etmədiyini də bu
günə qədər bilmirəm. Amma həmin
gün saniyə-saniyə qalıb
yadımda. Elə bil ki,
borc kimi, tapşırıq
kimi... Bütün
üz cizgilərinə
baxıb da əzbərləmək
istəyirdim sanki. Tam
ağarmayan, seyrəlmiş saçlar, dərmanların təsiriylə bir
az donmuş sifət .Qırış azdı
üzündə. Gözləri
sönməyib, amma,
parıldayır. Arada
dolmuş gözlərindən
yaş da axır. Ağlamır, sadəcə gözlər niyəsə dolur. O da
dərmanların təsiridi yəqin. Qarşımda illərin
və əziyyətlərin kiçiltdiyi zəif
vücudu, köməyə
möhtac vücudu ilə qocalmış bir
kişi var. Amma belə
olmadığına da əminəm.
Hər zaman gizlətdiyi
içində o qədər böyük qüvvə var ki, bu
gün də onun fiziki yoxluğunda həmin qüvvənin potensialı ilə
yaşadığımın fərqindəyəm... Yazdıqlarının yox, elə
izahını verə bilmədiyim hansısa
qüvvənin... ...Vurğun
atama çox
oxşayır - həm üzdən,
həm xasiyyətcə... Həm də son
vaxtlar bunu da fikirləşirəm - Tanrı hər
kişiyə qız
övladı vermir. Bu
yükü daşıya
biləcək adama bəxş edir öz nemətini. Vurğun da iki
qız atasıdı...
Atam kimi... Özü isə
deyir ki, mən sizdən daha
çox övladıyam
onun...
“SƏN DƏ, ƏZAB
OĞLU, ƏZABA QATLAN”...
BEŞ...
... Qars Qafqaz
Universitetində Məmməd Arazı
anma tədbiri keçirilir. Vurğunun təşəbbüsüdü. Həmin
tədbirin keçiriləyəcəyini biləndə Ərzurum
Universitetindən
professor Arif Səlimov da orda
bizi görmək istəyini
bildirir. İndi düşünürəm ki, nə yaxşı o adamı
da tanıdım. Həyatıma çox gözəl bir
insan daxil oldu. “Yol romanı”nı oxuyandan sonra
məktublaşmağa
başlamışdıq. Mayda Türkiyəyə gedəcəyimizi
biləndə dedi ki, dəqiq tarixi müəyyənləşdirək,
Ərzurum Universitetində Məmməd Araz gecəsini təşkil
etsin.
... Yenə uzun yolları qət edib gəlmişık tarixi
torpaqlarımıza. Birinci səfərimin mahiyyəti ilə
ikinci arasında fərq var. Səfər konkret dəvətlə
baş tutub. Məqsəd Azərbaycan
ədəbiyyatının oralarda daha yaxından
tanıdılmasıdı. Yoxsa Türkiyəyə hamı gedə
bilər, orda hansı tədbiri desən keçirər. Mənsə
düşünürəm ki, ədəbiyyatın dili ilə
anlaşmaq daha məqsədəuyğundur. Ərzurumda da,
karsda da görüşlər çox xoşuma gəldi. Orda
bir hiss vardı - səmimiyyət. Biz oralara populist çıxışlar etməyə,
şüarlar səsləndirməyə getməmişdik. Biz
şeir aparmışdıq.
Səfər öncədən
planlaşdırılmışdı. Birinci dəfə orda
olanda Qarsdakı Qafqaz Universitetində Məmməd Arazla
bağlı tədbir keçirilməsi barəsində
düşünmüşdük. Vurğun təklif eləmişdi. Bu universitet
Türkiyədə yeganə təhsil müəssisəsidir
ki, Azərbaycan dili xüsusi bir fənn kimi keçirilir. Eyni
zamanda Azərbaycan ədəbiyyatı ayrıca fakültədir.
Vurğun Əyyubun iş
otağında bu təlaşı,
gərginliyi izləyirəm. Tələbələr,
hocalar az sonra başlayacaq tədbirin həyəcanın yaşayırlar. Əlini tez-tez
saçına aparmağından bilirəm ki, Vurğun lap gərgindi... Tədbirin təşkilatçısı odur
axı... Bu həyəcanı izləyə-izləyə düşünürəm ki, deyəsən
iki qardaş xalq hay-küydən, pafosdan, rəsmi münasibətdən
əl götürüb bir-birinin təfəkkürünü,
düşüncələrini anlamağa
çalışır. Yəni
türk şairinin dediyinin alt qatında nələrin
dayandığını bizim anladığımız kimi Türkiyə gənci də
söylədiyimiz şeirə qulaq asanda onun mahiyyətini dərk
etməlidir. Axı Məmməd Araz və başqa nəhənglərimiz
məhz türk düşüncəsi ilə yazıblar. Niyə
mənim mahiyyətim, məntiqim, onlara yad gəlməlidir?
Siyasətdə bir-birinin ziddinə çox şey ola bilər,
amma ədəbiyyat məfkurəyə söykənir. Ədəbiyyat
heç vaxt yolunu dəyişdirmir. Yalnız bu yolla beyinlərimizə
qarşılıqlı nüfuz edə bilərik. Ədəbiyyatın
birləşdirdiyi xalqları ən çirkin siyasətlər
belə ayıra bilməz. Bunu
Vurğun Əyyub tələbələrinə anlada
bilib. Sevirlər tələbələr Vurğun
hocanı. Zatən, onu
tanıyanlar sevirlər. Məsələ
də bu tanımaqdadı - gizlədir özünü nədənsə. Mən də elə-belə bir
adamın yanında böyüdüyümdən
anlaya bilirəm çox hikmətləri.
Susmaqları da, özünün
yazdığı kimi duyğular
çarpışmasını da, qəlbindəki vurhavuru
da... Tanışdı mənə....
Və həm
də bu tələbələrə baxıb fikirləşirəm ki,
niyə bu müəllimlər burda
olmasın ki... Niyə bizim övladlarımızı yetişdirməsinlər ki... Əllidən
sonrakı beş ilin bir parçası burda
keçir - Qarsda. Təbii, başqa yerlərdə
ölkəni təmsil edənlərin millətə çox bağlı olanlardan oluşması gözəl də,
amma çətindi qürbətdə yaşamaq. Çətindi. Perspektivi olmayan heç
nə doğma gəlmir mənə. Amma Müəllim sözünün bütün rənglərinə, bu rənglərin bütün çalarlarına
ehtiyacımız var. Həyatımızdakı bozluqdan
qurtulmaq
üçün... O zaman perspektiv də yaranacaq... Xəyalların gerçək olma şansı yaranacaq...
Arzuların doğulub -boğulmayacağına inam
yaranacaq...
“Bir daha sübut olundu ki, qadağaların
yaratdığı
nizam-intizamın alt qatlarında iyrənc bir
riyakarlıq, yalançılıq, qadağan olunmuş
şeylərə qarşı bəzən heyvani bir istək,
bəzən isə bir uşaq öcəşkənliyi
mürgüləməkdədir. Tabusu üzərindən
götürülən bir çox şeylərin adiliyi, mənasızlığı
insanı çox tez bezdirir və o, yenidən ülvi,
davamlı, sabit, bəşəri fikirlər və duyğular
aləminə qayıtmaq istəyi ilə yaşayır”. Bu da
onun gənclərin
yaradıcılığı ilə bağlı yazısından
bir parçadı...
lll
...Parçalara
böldüm yazını. Ömür kimi... Əllidən sonra gələn beşlik bitdi. Əlli beş ... Nə olubsa
olub ,olacaqlar da olacaq ...
Yubiley sözünün deyəsən birbaşa münasibəti var ona. Özü deyir
“Zamansızlıq içindəyəm elə bil,
hiss eləmirəm heç nəyi”. Bəlkə belə daha
yaxşıdı ... Fərq eləməz əlli
olsun, ya beş olsun...Ya da
əlli beş olsun ...
Vurğun olmaqdan əl cəkib
yorğun və durğun
görünmək olmaz...
Sözlər
qaçdı gizləndi nəsə... Özünü gizlətdiyi kimi ... Amma “uşaq öcəşkənliyin”
gizlədə bilmir... Yenə fərq
eləməz ...Təbriklər!!!
P.S. Mart
qasırğasından dərs almayan Badam ağacı...
P.P.S. El üçün ağlayan ...
P.P.P.S. Axır səni düzdə qoydu bu düzlük...
İradə
Tuncay
525-ci qəzet.- 2012.-
20 oktyabr.- S.24-25.